Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Праздничная минея\ Св. апп. Петра и Павла

Малая вечерня • Великая вечерня • УтреняЛитургия


 

СВЯТЫХ, СЛАВНЫХ И ВСЕХВАЛЬНЫХ
ПЕРВОВЕРХОВНЫХ АПОСТОЛОВ ПЕТРА И ПАВЛА

 

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

 

 

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

 

По обычном псалме поем: Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 2. Самоподобен. Андрея Пирскаго:

 

На Господи воззвах: стихиры на 8, глас 2, самоподобные, Андрея Пира.

Киими похвальными венцы / увязем Петра и Павла, / разделенныя телесы / и совокупленныя духом, / Богопроповедников первостоятели? / Оваго убо яко апостолов предначальника, / оваго же яко паче инех трудившася. / Сих бо воистинну достойно безсмертныя славы венцы / венчает Христос Бог наш, / имеяй велию милость.

 

Какими похвальными венцами / увенчаем Петра и Павла, / разделенных телесно / и соединенных Духом, / стоящих первыми среди Божиих провозвестников? / Одного – как апостолов предводителя, / другого же – как более иных потрудившегося. / Ибо их воистину достойно / бессмертной славы венцами венчает Христос Бог наш, / имеющий великую милость.

Киими песненными добротами / воспоем Петра и Павла? / Богоразумия криле, прелетевшия концы / и к Небеси вознесшияся, / руце Евангелия благодати, / нозе истиннаго проповедания, / реки премудрости, / крестныя роги, / имиже демонов бровь Христос низложи, / имеяй велию милость.

 

Какими песнопениями прекрасными / воспоем Петра и Павла? / Крылья Богопознания, пролетевшие мiра концы / и к Небесам вознесшиеся, / руки Евангелия благодати, / ноги проповеди истины, / реки премудрости, концы Креста; / ими демонов надменность Христос низложил, / имеющий великую милость.

Киими духовными песньми / похвалим Петра и Павла? / Безбожия заклавшия незатыкаемая уста, / страшныя Духа мечи, / Рима светлая удобрения, / всея вселенныя питатели, / Новаго Завета Богописанныя скрижали мысленныя, / яже в Сионе Христос возгласи, / имеяй велию милость.

 

Какими духовными песнями / восхвалим Петра и Павла? / Заклавшие безбожие и незатупляемые / лезвия страшного меча Святого Духа, / Рима славные украшения, / всей вселенной услаждение, / Нового Завета Богом писанные скрижали невещественные, / которые на Сионе Христос возгласил, / имеющий великую милость.

Слава, глас 4. Иоанна монаха: Трикратным вопрошением, / еже: Петре, любиши ли Мя? / трикратное отвержение Христос исправил есть. / Темже и к Тайноведцу Симон: / Господи, вся веси, вся знаеши, / Ты веси, яко люблю Тя. / Темже к нему Спас: / паси овцы Моя, паси избранныя Моя, / паси агнцы Моя, яже Моею кровию снабдех во спасение. / Того моли, Богоблаженне апостоле, / даровати нам велию милость.

 

Слава, глас 4. Иоанна монаха: Троекратным вопросом: / "Петр, любишь ли ты Меня?" / троекратное отречение Христос исправил. / Потому и к тайны Ведающему Симон: / "Господи, Ты все знаешь, все ведаешь, / Тебе известно, что я люблю Тебя!" / Тогда Спаситель к нему: / "Паси овец Моих, паси избранных Моих, / паси агнцев Моих, которых Своею кровию приобрел Я во спасение!" / Его моли, Богоблаженный Апостол, / даровать нам великую милость.

И ныне, Богородичен: Иже Тебе ради / богоотец пророк Давид / песненно о Тебе провозгласи, / величия тебе Сотворшему: / предста Царица одесную Тебе. / Тя бо Матерь, Ходатаицу живота показа, / без отца из Тебе вочеловечитися Благоволивый Бог: / да Свой паки обновит образ, истлевший страстьми, / и заблуждшее горохищное обрет овча, / на рамо восприим, к Отцу принесет, / и Своему хотению, с Небесными соединит Силами, / и спасет, Богородице, мiр, / Христос имеяй велию и богатую милость.

 

И ныне, Богородичен: Через Тебя, Богородица, / ставший предком Божиим пророк Давид / благозвучно о Тебе провозгласил / пред сотворившем Тебе величие: / "Предстала Царица справа от Тебя". / Ибо Тебя Матерью, носительницей жизни сделал Бог, / без отца благоволивший воплотиться от Тебя, / чтобы обновить в нас Свой образ, погубленный страстями, / и, найдя заблудившуюся в горах овцу, / взяв на плечи ко Отцу принести, / и по Своей воле соединить с небесными Силами и спасти мир – / Христос, имеющий великую и богатую милость.

Вход. Прокимен дне. И чтения:

 

 

 

Вход. Прокимен дня. И чтения праздника:

 

 

Соборнаго Послания Петрова чтение (глава 1):

 

1. Соборного послания святого Апостола Петра чтение

Братие, благословен Бог и Отец Господа нашего Иисуса Христа, Иже по мнозей Своей милости порождей нас во упование живо воскресением Иисус Христовым от мертвых, в наследие нетленно, и нескверно, и неувядаемо, соблюдено на Небесех вас ради, иже силою Божиею соблюдени верою во спасение, готовое явитися во время последнее. О немже радуйтеся, мало ныне, аще лепо есть, прискорбни бывше в различных напастех, да искушение вашея веры многочестнейше злата гибнуща, огнем же искушена, обрящется в похвалу и честь и славу, во откровении Иисус Христове, Егоже не видевше, любите, и на Негоже ныне не зряще, верующе же, радуетеся радостию неизглаголанною и прославленною, приемлюще кончину вере вашей, спасение душам.

 

 

Братья, благословен Бог и Отец Господа нашего Иисуса Христа, по великой Своей милости возродивший нас к надежде живой чрез воскресение Иисуса Христа из мертвых, к наследию нетленному, и непорочному, и неувядающему, хранимому на небесах для вас, силою Божией чрез веру соблюдаемых ко спасению, готовому открыться в последнее время. Об этом радуйтесь, немного теперь поскорбев, если нужно, в различных искушениях, чтобы испытание веры вашей, которое драгоценнее золота гибнущего, хотя огнем испытываемого, послужило к похвале и славе и чести в откровении Иисуса Христа, Которого вы, не видев, любите, и Которого ныне еще не видя, но веруя в Него, радуетесь радостью неизреченной и прославленной, достигая цели вашей веры – спасения душ.   1 Петр 1:3–9

 

Соборнаго Послания Петрова чтение (глава 1):

 

2. Соборного послания святого Апостола Петра чтение

Возлюбленнии, препоясавше чресла помышления вашего, трезвящеся совершенне, уповайте на приносимую вам благодать откровением Иисус Христовым. Яко чада послушания, не преобразующеся первыми неведения вашего похотении, но по звавшему вы Святому, и сами святи во всем житии будите. Зане писано есть: святи будите, яко Аз Свят есмь. И аще Отца называете, нелицемерно судяща комуждо по делу, со страхом жития вашего время жительствуйте, ведяще, яко не истленным сребром или златом избавистеся от суетнаго вашего жития, отцы преданнаго, но честною кровию, яко Агнца непорочна и Пречиста, Христа.

 

 

Возлюбленные, препоясав чресла ума вашего, трезвясь, возложите совершенную надежду на благодать, подаваемую вам в откровении Иисуса Христа. Как послушные дети, не применяйтесь к прежним вожделениям, бывшим в неведении вашем, но, подобно призвавшему вас Святому, и сами будьте святы во всем поведении, ибо написано: "Будьте святы, потому что Я свят". И, если вы призываете как Отца Того, Кто нелицеприятно судит каждого по делам, – то со страхом проводите время странствования вашего, зная, что не тленным серебром или золотом вы были искуплены от суетной вашей жизни, унаследованной от отцов, но драгоценной кровью Христа, как непорочного и чистого Агнца.   1 Петр 1:13–19

 

Соборнаго Послания Петрова чтение (глава 2):

 

3. Соборного послания святого Апостола Петра чтение

Возлюбленнии, молю, яко пришельцы и странники, огребатися от плотских похотей, яже воюют на душу, житие ваше имуще добро во языцех, да о немже клевещут вас, аки злодеев, от добрых дел видевше, прославят Бога в день просвещения. Повинитеся убо всякому человечу созданию, Господа ради: аще царю, яко преобладающу, аще ли же князем, яко от Него посланным, во отмщение убо злодеем, в похвалу же благотворцем. Яко тако есть воля Божия, благотворящим обуздовати безумных человек невежество, яко свободни, а не яко прикровение имуще злобы свободу, но яко раби Божии. Всех почитайте, братство возлюбите, Бога бойтеся, царя чтите. Раби, повинуйтеся во всяком страсе владыкам, не токмо благим и кротким, но и строптивым. Се бо есть угодно пред Богом, аще совести ради Божия терпит кто скорби, стражда без правды. Кая бо похвала, аще согрешающе, мучими, терпите? Но, аще добро творяще и страждуще, терпите, сие угодно пред Богом. На сие бо и звани бысте, зане и Христос пострада по нас, нам оставль образ, да последуем стопам Его. Иже греха не сотвори, ни обретеся лесть во устех Его. Иже укоряемь, противу не укоряше, стражда, не прещаше, предаяше же судящему праведно. Иже грехи наша Сам вознесе на теле Своем на древо, да, от грех избывше, правдою поживем.

 

 

 

Возлюбленные, прошу вас, как странников и пришельцев, удаляться от плотских вожделений, воюющих против души, проводя добрую жизнь вашу среди язычников, чтобы они, хотя ныне злословят вас, как делающих злое, увидев добрые дела ваши, прославили Бога в день посещения. Итак, покоритесь ради Господа всякому человеческому установлению: царю ли, как верховной власти, правителям ли, как от него посылаемым для наказания делающих злое и для похвалы делающим доброе, потому что такова воля Божия, чтобы вы, делая добро, заграждали уста невежеству безумных людей, как свободные, и не как употребляющие свободу для прикрытия зла, но как Божии рабы. Всех почитайте, братство любите, Бога бойтесь, царя чтите. Слуги, подчиняйтесь со всяким страхом господам – не только добрым и снисходительным, но и суровым. Ибо это благодать, если кто по совести ради Бога переносит скорби, страдая несправедливо. Ибо какая слава, если вы терпите, подвергаясь ударам за проступки? Но, если делая добро и страдая, терпите, это благодать пред Богом. Ибо на то вы были призваны, потому что и Христос пострадал за вас, оставив вам пример, чтобы вы следовали по стопам Его: Он греха не сотворил и не нашлось лукавства в устах Его; злословимый, Он не злословил в ответ; страдая не угрожал, но предавал то Судящему праведно; Он грехи наши Сам вознес телом Своим на древо, чтобы мы, избавившись от грехов, жили для праведности.   1 Петр 2:11–24

 

 

На литии стихиры, глас 2. Самогласны.

 

Стихиры на литии, самогласные, глас 2

Андрея Иерусалимиты: Грядите, собори днесь верных, / благохвальное и красное собрание, / благодати избранныя хитрецы, / Петра и Павла, подобными хвалами венчаем, / яко независтно всем слово всеявше, / с сими и благодать Духа обогатиша, / и, истиннаго винограда суще лозие, / грозд зрел нам возделаша, / веселящ сердца наша. / К нимже откровенным лицем и чистою совестию возопием, глаголюще: / радуйтеся, разорители безсловесных и служителие словесных. / Радуйтеся, всех Творца и Строителя избрания красная. / Радуйтеся, ходатаи благих и отгонителие лестных, / ихже да умолим: / молитеся присно к Зиждителю и Учителю / мир крепкостоятелен миру даровати / и душам нашим велию милость.

 

Андрея Иерусалимского: Приди же ко мне в сей день, / верных прекрасное собрание, / вместе радостно составляя хор, / благодати избранных ткачей – Петра и Павла / подобающими хвалами увенчаем, / ибо они, щедро всем посеяв слово, / тем и благодать Духа преумножили; / и, будучи побегами истинной Виноградной Лозы, / гроздьзрелую для нас возрастили, / веселящую сердца наши. / Возгласим же к ним, / с открытым лицом и чистой совестью возглашая: / "Радуйтесь, избавители от неразумных дел / и служители совершаемого в разуме! / Радуйтесь, Творца и Промыслителя всего избранники любезные! / Радуйтесь, податели благ и прогонители замыслов коварных!" / Их будем умолять, да ходатайствуют всегда / пред Создателем своим и Учителем / мир прочный мiру даровать / и душам нашим великую милость.

Арсениево: Ученики Христовы и основания Церкве, / истинныя столпы и стены / и трубы Божественныя Христовых учений и страданий, / верховныя Петра и Павла, / яко всего мира предстатели, восхвалим: / сии бо, обтекше широту всея земли, / якоже ралом, всеяша веру / и всем Богоразумие всадиша, / Тройческое являюще Слово. / О, Петре, каменю и основание, / и Павле, сосуде избранный! / Иже и сопряженнии волы Христовы, / вся привлекоша к Богоразумию языки, / грады же и островы, / евреи же паки ко Христу возведоша, / и молят спастися душам нашим.

 

Арсения: Учеников Христовых и основания Церкви, / истинные столпы и подножия / и трубы Богодухновенные Христовых учений и страданий, / верховных Петра и Павла, / мы и весь мiр, как защитников своих восхвалим: / ведь они, пройдя все пространство земли, / как плугом, посеяли веру / и всем источили Богопознание, / учение о Троице являя. / О Петр, камень и основание, / и Павел, сосуд избранный! / Вы – вместе запряженные волы Христовы, / всех привлекли к Богопознанию: / народы, города и острова, / и Евреев снова ко Христу возвели, / и ходатайствуют о спасении душ наших.

Германово: Петре, верховне славных апостол, каменю веры, / и Павле чудне, Святых Церквей вития и светильниче, / Божественному престолу предстояще, / о нас Христу молитеся.

 

Германа: Петр, глава славных Апостолов, камень веры, / и Павел чудный, Святых Церквей оратор и светило! / Божественному престолу предстоя, / о нас перед Христом ходатайствуйте.

Павле, уста Господня, основание учений, / иногда убо гонитель Иисуса Спаса, / ныне же и первопрестольник апостолов быв, блаженне. / Темже неизглаголанная видел еси, мудре, / даже до третияго небесе возшед, и взывал еси: / приидите со мною, и благих не лишимся.

 

Павел, уста Господни, догматов основание, / некогда – гонитель Иисуса Спасителя, / но ныне сам ставший первопрестольным среди Апостолов, блаженный. / Потому неизреченное ты увидел, мудрый, / взойдя до третьего неба, и взывал: / "Придите со мною, и не лишимся благ!"

Глас 3. Иоанна монаха: Вышняго Иерусалима граждане, / камень веры, вития Церкве Христовы, / Тройческая двоица, мира ловцы, / оставльше днесь яже на земли, / отыдоша страданием к Богу / и молятся Ему со дерзновением / спастися душам нашим.

 

Глас 3. Иоанна монаха: Вышнего Иерусалима граждане: / камень веры, оратор Церкви Христовой, / двоица Троицы, мiра уловители / в сей день, оставив то, что на земле, / в подвиге отошли к Богу / и ходатайствуют Ему со дерзновением / о спасении душ наших.

Слава, глас 5. Византиево: Премудрость Божия, Соприсносущное Слово Отчее, / якоже в Евангелиях предрече, многоплодныя лозы / вы есте, всехвальнии апостоли, / иже грозд зрел и красен в ветвех ваших носящии, / егоже, вернии, ядуще, услаждаем вкус к веселию. / Петре, каменю веры, / и Павле, похвало вселенныя, / утвердите стадо, еже стяжасте ученьми вашими.

 

Слава, глас 5. Византийца: Всехвальные Апостолы, / вы, как в Евангелиях предрекла Премудрость Божия, / Слово Отчее, вечно пребывающее с Ним, / плодоносные побеги, на ветвях ваших носящие / гроздь зрелую и прекрасную, / которую мы, верные, вкушая, / услаждаем вкус к веселию. / Петр, камень веры, и Павел, похвала вселенной, / утвердите стадо, которое вы приобрели / учениями вашими!

И ныне, Богородичен: Блажим Тя Богородице Дево, и славим Тя вернии по долгу, град непоколебимый, стену необоримую, твердую Предстательницу, и Прибежище душ наших.

 

 

 

И ныне, Богородичен: Блаженною именуем Тебя, Богородица Дева, / и славим Тебя мы, верные, как подобает, – / град непоколебимый, стену непреодолимую, / твердую Защитницу, / и прибежище душ наших.

 

 

На стиховне стихиры самогласны, глас 1:

 

На стиховне стихиры самогласные, глас 1

Андрея Критского: Яже по вся грады узы и скорби твоя, / кто скажет, славне апостоле Павле? / Труды, болезни и бдения, / яже во алчбе и жажде злострастия, / яже в зиме и наготе, кошницу и жезлобиения, / каменометания и обхождения, глубины истопления, / позор был еси Ангелов и человеков. / Вся убо претерпел еси о укрепляющем тя Христе, / да мир приобрящеши, о Христе Иисусе, Господе твоем. / Темже молим тя, творящии память твою верно: / непрестанно моли спастися душам нашим.

 

Андрея Критского: Об узах и скорбях твоих по всем городам / кто расскажет, славный апостол Павел? / Труды, борения, бдения, / страдания в голоде и жажде, / на холоде и в наготе, / корзину и удары палками, / камнями побиения и путешествия, / глубину, кораблекрушения? / Зрелищем ты сделался для Ангелов и людей. / Все же претерпел в укрепляющем тебя Христе, / чтобы мiр приобрести, во Христе Иисусе, Господе твоем. / Потому мы молимся тебе, / совершая память твою с верою: / "Непрестанно моли о спасении душ наших!"

Стих: Во всю землю изыде вещание их / и в концы вселенныя глаголы их.

 

Стих: Во всю землю вышел голос их, / и в концы вселенной речи их.   Пс 18:5

Яже по вся грады вязания и скорби твоя / кто исповесть, славне апостоле? / Или кто представит подвиги и труды твоя, / имиже трудился еси во Евангелии Христове, / да вся приобрящеши и Христу приведеши Церковь? / Но сию проси сохранити доброе твое исповедание, / даже до конечнаго издыхания, / Павле апостоле и учителю Церквей.

 

Об узах и скорбях твоих по всем городам / кто расскажет, славный апостол Павел? / Или кто изобразит подвиги и труды твои, / которыми ты потрудился в Благовестии Христовом, / чтобы всех приобрести и Христу привести Церковь? / Но испроси, дабы ей сохранять / доброе исповедание твое / даже до последнего вздоха, / Павел апостол и учитель Церквей!

Стих: Небеса поведают славу Божию, / творение же руку Его возвещает твердь.

 

Стих: Небеса проповедуют славу Божию, / о творении же рук Его возвещает твердь.   Пс 18:2

Светильники великия Церкве, / Петра и Павла восхвалим: / паче бо солнца возсияша на тверди веры / и языки зарями проповедания от неведения возведоша. / Ов убо на кресте пригвождься, / к Небеси шествия творя, / идеже Царствия ключи от Христа прият, / ов же мечем усечен быв, / ко Спасу отшед, / по достоянию ублажаются / и оба Израилю возвещают, / яко на Самаго Господа неправедно руце простре. / Темже молитвами их, Христе Боже наш, / на ны шатающияся низложи / и православных веру утверди, / яко Человеколюбец.

 

Светила великие Церкви, / Петра и Павла восхвалим: / ибо ярче солнца воссияли они на тверди веры / и народы лучами проповеди от неведения возвели. / Один ко кресту пригвожденный, / к Небу шествие совершил, / где ключи Царства от Христа получил. / Другой же, мечом обезглавленный / к Спасителю отойдя, / по достоинству блаженным именуется. / И оба Израилю возвещают, / что он на Самого Господа неправедно руки простер. / Потому молитвами их, Христе Боже наш, / против нас восстающих низложи / и православную веру утверди, / как Человеколюбец.

Слава, глас 6. Ефрема Кария: Праздник радостен возсия концем днесь: / всечестная память премудрых апостол и верховных / Петра и Павла, / темже и Рим срадуется, ликовствуя в песнех и пениих. / Празднуем и мы, братие, / всечестный сей день совершивше. / Радуйся, Петре апостоле, / искренний друже твоего Учителя, / Христа, Бога нашего; / радуйся, Павле вселюбезнейший, / и проповедниче веры, и учителю вселенныя; / яко имея дерзновение, / супруже святоизбранный, / Христа, Бога нашего молите / спастися душам нашим.

 

Слава, глас 6. Ефрема Кария: Праздник радостный воссиял сегодня концам земли: / всесвященная память мудрейших и верховных Апостолов Петра и Павла; / потому и Рим также радуется, торжествуя. / С песнопениями и гимнами будем праздновать и мы, братия, / этот многочтимый день, возглашая к ним: / "Радуйся, Петр Апостол, / истинный друг твоего Учителя, / Христа, Бога нашего! / Радуйся, Павел, всем любезнейший, / и провозвестник веры, и учитель вселенной! / Как имеющая дерзновение / святая двоица избранная, / Христа, Бога нашего молите / о спасении душ наших!"

И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель мой, Пречистая, / Христос Господь, из Твоих ложесн прошед, / в мя Оболкийся, первыя клятвы Адама свободи. / Темже Ти, Всечистая, / яко Божии Матери же и Деве, / воистинну вопием немолчно: / радуйся Ангельски, радуйся, Владычице, / Предстательство и Покрове / и Спасение душ наших.

 

И ныне, Богородичен: Творец и Искупитель мой, Всечистая, / Христос Господь, / произошел из чрева Твоего, / в меня, человека, облекшись / и Адама от древнего проклятия освободил. / Потому Тебе, Всечистая, / как Божией Матери и истинной Деве / "Радуйся" возглашаем с Ангелом не умолкая: / "Радуйся, Владычица, защита, и покров, / и спасение душ наших!"

На благословении хлебов тропарь апостолов, дважды, и Богородице Дево: единожды, и чтение.

 

 

На благословении хлебов тропарь Апостолам дважды, и Богородица Дева: единожды, и чтение.

 

Тропарь, глас 4:

Апостолов первопрестольницы / и вселенныя учителие, / Владыку всех молите / мир вселенней даровати / и душам нашим велию милость.

 

 

Тропарь, глас 4

Первенствующие из Апостолов / и вселенские учители, / Владыку всего молите / мир вселенной даровать / и душам нашим великую милость.

 


(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Rambler's Top100 Рейтинг@Mail.ru