Быт. Исх. Лев. Чис. Втор. Нав. Суд. Руф. 1Цар. 2Цар. 3Цар. 4Цар. 1Пар. 2Пар. 1Ездр. Неем. 2Ездр. Тов. Иудиф. Эсф. 1Мак. 2Мак. 3Мак. 3Ездр. Иов. Пс. Притч. Еккл. Песн. Прем. Сир. Ис. Иер. Плч. Посл.Иер. Вар. Иез. Дан. Ос. Иоил. Ам. Авд. Ион. Мих. Наум. Авв. Соф. Агг. Зах. Мал. Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Сол. 2Сол. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.

3-я книга Маккавейская

 
  • Елеаза́ръ же нѣ́кто му́жъ знамени́тый от­ иере́й страны́ тоя́, въ ста́рости лѣ́тъ уже́ дости́гъ и вся́кою добродѣ́телiю въ житiи́ укра́­шенъ, о́крестъ себе́ устро́ивъ пресви́теры при­­зыва́ти свята́го Бо́га, моля́шеся си́це:
  • Царю́ великодержа́вный, вы́шнiй, вседержи́телю Бо́же, и́же созда́нiе все́ стро́яй въ щедро́тахъ, воз­зри́ ны́нѣ на сѣ́мя Авраа́мле, на освяще́н­наго Иа́кова ча́да, ча́сти свяще́н­ныя люді́й тво­и́хъ, въ земли́ чужде́й стра́н­ству­ю­щихъ, непра́ведно погиба́ющихъ, о́тче!
  • ты́ фарао́на пе́рвѣе Еги́птомъ си́мъ облада́ющаго, умно́женаго въ колесни́цахъ, воз­не́сшагося беззако́н­ною де́рзостiю и язы́комъ велерѣ́чивымъ, съ го́рдымъ во́ин­ствомъ въ по́нтѣ погруже́н­ныхъ погуби́лъ еси́, ро́ду же Изра́илеву свѣ́тъ прояви́лъ еси́ ми́лости:
  • ты́ безчи́слен­ными си́лами воз­вели́чив­шагося сен­нахири́ма тя́жкаго царя́ Ассирі́йскаго, копiе́мъ подру́чну уже́ сотвори́в­шаго всю́ зе́млю и воз­не́сшагося на святы́й тво́й гра́дъ, ху́льная глаго́лющаго съ киче́нiемъ и де́рзостiю, Влады́ко, сокруши́лъ еси́, извѣ́стну показа́въ язы́комъ мно́гимъ твою́ держа́ву:
  • ты́ въ Вавило́нѣ трiе́хъ отроко́въ огню́ ду́шы самово́льнѣ преда́в­шихъ, за е́же не служи́ти скве́рнымъ, разжже́н­ную ороси́въ пе́щь, изба́вилъ еси́ да́же до вла́са невреди́мыхъ, пла́мень на вся́ посла́въ сопроти́вныя:
  • ты́ данiи́ла оболга́ньми зави́стными вве́ржена въ ро́въ на снѣде́нiе льво́мъ звѣре́мъ свирѣ́пымъ, на свѣ́тъ изве́лъ еси́ здра́ва: и Ио́ну во чре́вѣ ки́та морска́го та́ющаго неща́днѣ, всѣ́мъ сво­и́мъ невреди́ма показа́лъ еси́, о́тче!
  • и ны́нѣ, оби́дъ ненави́стниче, многоми́лостиве, всѣ́хъ покрови́телю, вско́рѣ яви́ся су́щымъ от­ ро́да Изра́илева, от­ язы́къ же беззако́н­ныхъ ме́рзкихъ оби́димымъ:
  • а́ще же нече́стiемъ объя́то е́сть въ преселе́нiи житiе́ на́­ше, ты изба́вивъ на́съ от­ руку́ вра́гъ си́хъ, я́коже про­изво́лиши, Влады́ко, погуби́ на́съ сме́ртiю,
  • да не су́етными суему́дрен­нiи похва́лят­ся о погубле́нiи воз­лю́блен­ныхъ тво­и́хъ, глаго́люще: ниже́ Бо́гъ и́хъ изба́ви и́хъ:
  • ты́ же вся́ку си́лу и крѣ́пость имѣ́яй всю́, превѣ́чный, ны́нѣ́ при́зри,
  • поми́луй на́съ, оби́дою беззако́н­ныхъ безслове́сною живота́ лиша́емыхъ о́бразомъ преда́телей,
  • да удивя́т­ся ны́нѣ язы́цы непобѣди́мѣй крѣ́пости тво­е́й, пречестне, имѣ́яй си́лу о спасе́нiи ро́да Иа́ковля:
  • мо́литъ тя́ все́ мно́же­с­т­во младе́нцевъ и роди́теле и́хъ со слеза́ми: да пока́жет­ся всѣ́мъ язы́комъ, я́ко съ на́ми еси́, Го́споди, и не от­врати́лъ еси́ лица́ тво­его́ от­ на́съ:
  • но я́коже ре́клъ еси́, я́ко ниже́ въ земли́ враго́въ сво­и́хъ су́щихъ презрѣ́лъ еси́ и́хъ, си́це соверши́, Го́споди.
  • Елеаза́ру же конча́ющу уже́ моли́тву сiю́, ца́рь со звѣрьми́ и все́ю си́лы го́рдостiю при­­бли́жися ко ипподро́му.
  • Уви́дѣв­ше же Иуде́е, вельми́ возопи́ша на небо, я́ко и при­­лежа́щая удо́лiя ку́пно съ ни́ми вопiю́щая неудержи́мь пла́чь сотвори́ша всему́ во́ин­ству.
  • Тогда́ великосла́вный вседержи́тель и и́стин­ный Бо́гъ, яви́въ свято́е свое́ лице́, от­ве́рзе две́ри небе́сныя, изъ ни́хже снидо́ста два́ сла́вна, стра́шна ви́домъ а́нгела явле́н­нѣ всѣ́мъ кромѣ́ Иуде́овъ,
  • и сопротивоста́ста, и си́лу супоста́тъ испо́лниста смяте́нiя и у́жаса, и неподви́жными пу́ты связа́ста: та́кожде и тѣ́ло ца́рское тре́петно бы́сть, и забве́нiе де́рзость его́ тя́жкую объя́.
  • И обрати́шася звѣ́рiе на послѣ́ду­ю­щыя вооруже́н­ныя си́лы, и попира́ху и́хъ и погубля́ху.
  • И обрати́ся гнѣ́въ ца́рскiй во умиле́нiе и сле́зы о предугото́ван­ныхъ от­ него́ муче́нiихъ.
  • Услы́шавъ бо во́пль и ви́дѣвъ преклоне́н­ныхъ всѣ́хъ въ погубле́нiе, прослези́вся со гнѣ́вомъ друго́мъ преща́­ше, глаго́ля:
  • вы злѣ́ ца́р­ст­во управля́ете и мучи́телей превосхо́дите лю́тостiю, и мене́ сама́го ва́­шего благодѣ́теля тщите́ся от­ вла́сти уже́ и ду́ха низложи́ти, та́йно ухищря́юще неполе́зная ца́р­ст­ву:
  • кто́ держа́в­шихъ на́шя въ вѣ́рности страны́ тверды́ни, от­ до́му от­лучи́въ, ко­его́ждо безслове́снѣ собра́ сѣ́мо?
  • кто́ си́хъ, и́же изъ нача́ла благопрiя́т­ст­вомъ къ на́мъ по всему́ превосхо́дятъ всѣ́хъ язы́ковъ и злѣ́йшыя мно́жицею от­ человѣ́къ подъя́ша бѣды́, си́це беззако́н­ными обложи́ у́зами?
  • рѣши́те, разрѣши́те непра́ведныя у́зы и во своя́ и́хъ съ ми́ромъ посли́те, о преждесодѣ́лан­ныхъ при­­мири́в­шеся: разрѣши́те сы́ны вседержи́теля небе́снаго Бо́га жива́го, и́же от­ на́шихъ прароди́телей да́же доны́нѣ непреткнове́н­но во сла́вѣ благостоя́нiе подае́тъ ве́щемъ на́шымъ.
  • Ре́кшу же у́бо ему́ сiя́, Иуде́е вско́рѣ разрѣше́ни бы́в­ше благословля́ху, уже́ избѣжа́в­ше сме́рти, свята́го спаси́теля Бо́га сво­его́.
  • Посе́мъ ца́рь во гра́дъ воз­врати́вся и при­­зва́въ надъ росхо́ды старѣ́йшаго, повелѣ́ дая́ти вино́ и про́чая къ пирова́нiю потре́бная Иуде́омъ на дні́й се́дмь, суди́въ и́мъ та́можде во вся́цѣмъ весе́лiи де́нь спасе́нiя провожда́ти, въ не́мже мѣ́стѣ мнѣ́ша поги́бель прiя́ти.
  • Тогда́ сі́и, и́же пре́жде въ поноше́нiи и бли́зъ а́да бы́ша, па́че же въ него́ соше́дшiи, вмѣ́сто го́рькiя и плаче́вныя сме́рти, пи́рше­с­т­во спасе́нiя соста́вив­ше, мѣ́сто угото́ван­ное и́мъ ко паде́нiю и гро́бу, на воз­лежа́нiя раздѣли́ша, испо́лнени ра́дости.
  • И оста́вив­ше рыда́нiя всеплаче́вную пѣ́снь, воспрiя́ша пѣ́снь оте́ческую, хва́ляще спаси́теля и чудодѣ́теля Бо́га: и вся́кiй пла́чь и стена́нiе от­ри́нув­ше, ли́ки соста́виша во зна́менiе весе́лiя ми́рнаго.
  • Та́кожде и ца́рь о си́хъ соста́вивъ пирова́нiе ве́лiе, безпреста́н­но на небо исповѣ́дашеся великолѣ́пнѣ о пресла́внѣмъ бы́в­шемъ себѣ́ спасе́нiи.
  • Полага́в­шiи же Иуде́евъ пре́жде въ поги́бель и въ снѣ́дь пти́цамъ и съ ра́достiю описа́в­шiи, срамото́ю объя́ти бы́в­ше стеня́ху, огнедыха́телнѣй и́хъ де́рзости безче́стно уга́сшей.
  • Иуде́е же, я́коже предреко́хомъ, соста́вив­ше предрѣче́н­ный ли́къ, со учрежде́нiемъ во исповѣ́данiихъ весе́лыхъ и псалмѣ́хъ провожда́ху,
  • и о́бщiй опредѣли́в­ше о си́хъ уста́въ, во вся́цѣмъ преселе́нiи сво­е́мъ въ ро́ды, е́же бы предрече́н­ныя дни́ пра́здновати въ весе́лiи, не питiя́ ра́ди и яде́нiя, но спасе́нiя ра́ди бы́в­шаго и́мъ от­ Бо́га.
  • Прiидо́ша же ко царю́ прося́ще от­пуще́нiя во своя́ си.
  • Опи́сани же бы́ша от­ два́десять пя́таго дне́ ме́сяца пахо́на да́же до четве́ртаго дне́ ме́сяца епифа́, во дне́хъ четы́редесятихъ: соста́виша же и́мъ поги́бель от­ пя́таго дне́ ме́сяца епифа́ да́же до седма́го, въ въ трiе́хъ дне́хъ: въ ни́хже и пресла́вно яви́въ ми́лость свою́ всеси́льный, изба́ви и́хъ безвре́дныхъ ку́пно.
  • Пи́рше­с­т­воваша же всѣ́ми от­ царя́ снабдѣва́еми да́же до четвертаго­на́­де­сять дне́, въ о́ньже и проше́нiе сотвори́ша о от­пуще́нiи сво­е́мъ.
  • Похвали́въ же и́хъ ца́рь, написа́ и́мъ нижепи́сан­ное посла́нiе ко страти́гомъ су́щымъ по градо́мъ, великоду́шнѣ усе́рдiе иму́щее.
  • Между тем некто Елеазар, уважаемый муж, из священников страны, уже достигший старческого возраста и украшенный в жизни своей всякою добродетелью, пригласил стоявших вокруг него старцев призывать святаго Бога и молился так:
  • «Царь всесильный, высочайший, Бог Вседержитель, милостиво управляющий всем созданием! призри, Отец, на семя Авраама, на детей освященного Иакова, на народ святаго удела Твоего, странствующий в земле чужой и неправедно погубляемый.
  • Ты фараона, прежнего властителя Египта, имевшего множество колесниц, превознесшегося беззаконною дерзостью и высокомерными речами, погубил с гордым его войском, потопив в море, а роду Израильскому явил свет милости.
  • Ты жестокого царя Ассирийского Сеннахирима, тщеславившегося бесчисленными войсками, покорившего мечом всю землю и восставшего на святый город Твой, в гордости и дерзости произносившего хулы, низложил, явно показав многим народам Твою силу.
  • Ты трех отроков в Вавилоне, добровольно предавших жизнь свою огню, чтобы не служить суетным идолам, сохранил невредимыми до волоса, оросив разжженную печь, а пламень обратил на всех врагов.
  • Ты Даниила, клеветами зависти вверженного в ров на растерзание львам, вывел на свет невредимым; Ты, Отец, и Иону, когда он безнадежно томился во чреве кита, обитающего во глубине моря, невредимым показал всем его присным.
  • И ныне, Отмститель обид, многомилостивый, покровитель всех, явись вскоре сущим от рода Израилева, обидимым от гнусных беззаконных язычников.
  • Если же жизнь наша в преселении наполнилась нечестием, то, избавив нас от руки врагов, погуби нас, Господи, какою Тебе благоугодно, смертью,
  • да не славословят суеверы суетных идолов за погибель возлюбленных Твоих, говоря: не избавил их Бог их.
  • Ты же, Вечный, имеющий всю силу и всякую власть, призри ныне:
  • помилуй нас, по несмысленному насилию беззаконных лишаемых жизни, подобно злоумышленникам.
  • Да устрашатся теперь язычники непобедимого могущества Твоего, Преславный, обладающий силою спасти род Иакова.
  • Умоляет Тебя все множество младенцев и родители их со слезами: да будет явно всем язычникам, что с нами Ты, Господи, и не отвратил лица Твоего от нас;
  • соверши так, как сказал Ты, Господи, что и в земле врагов их Ты не презришь их».
  • Только что Елеазар окончил молитву, как царь со зверями и со всем страшным войском пришел на ристалище.
  • Когда увидели его Иудеи, подняли громкий вопль к небу, так что и близлежащие долины огласились эхом, и возбудили неудержимое сострадание во всем войске.
  • Тогда великославный Вседержитель и истинный Бог, явив святое лице Свое, отверз небесные врата, из которых сошли два славных и страшных Ангела, видимые всем, кроме Иудеев.
  • Они стали против войска, и исполнили врагов смятением и страхом, и связали неподвижными узами; также и тело царя объял трепет, и раздраженную дерзость его постигло забвение.
  • Тогда слоны обратились на сопровождавшие их вооруженные войска, попирали их и погубляли.
  • Гнев царя превратился в жалость и слезы о том, что пред тем он ухищрялся исполнить.
  • Ибо, когда услышал он крик Иудеев и увидел их всех преклонившимися на погибель, то, заплакав, с гневом угрожал друзьям своим и говорил:
  • вы злоупотребляете властью и превзошли жестокостью тиранов и меня самого, вашего благодетеля, покушаетесь лишить власти и жизни, замышляя тайно неполезное для царства.
  • Тех, которые так верно охраняли укрепления нашей страны, кто безумно собрал сюда, удалив каждого из дома?
  • Тех, которые издревле превосходили все народы преданностью нам во всем и часто терпели самые тяжкие угнетения от людей, кто подверг столь незаслуженному позору?
  • Разрешите, разрешите неправедные узы, отпустите их с миром в свои домы, испросив прощение в том, что прежде сделано; освободите сынов небесного Вседержителя, живаго Бога, Который от времен наших предков доныне подавал непрерывное благоденствие и славу нашему царству.
  • Вот что сказал царь. В ту же минуту разрешенные Иудеи, избавившись от смерти, прославляли своего святаго Спасителя Бога.
  • После того царь, возвратившись в город и призвав заведующего расходами, приказал в продолжение семи дней давать Иудеям вино и прочее потребное для пиршества, положив, чтобы они на том же месте, на котором ожидали себе погибели, в полном веселье праздновали свое спасение.
  • Тогда они, бывшие перед тем в поругании и находившиеся близ ада или, лучше, нисходившие в ад, вместо горькой и плачевной смерти учредили пиршество спасения и, полные радости, разделили для возлежания место, приготовленное им на погибель и могилу.
  • Оставив жалостнейшую песнь плача, они начали песнь отцов, восхваляя Спасителя Израилева и Чудотворца Бога, и, отвергнув все сетование и рыдание, составили хоры в знамение мирного веселья.
  • Равно и царь, составив по сему случаю многолюдное пиршество, выражал свою признательность к небу за славное, торжественно дарованное им спасение.
  • Те же, которые обрекали их на погибель и на пищу хищным птицам и с радостью делали им перепись, теперь, объятые стыдом, восстенали, и дышавшая огнем дерзость угасла с позором.
  • А Иудеи, как сказали мы, составив упомянутый хор, отправляли празднество с радостными славословиями и псалмопениями.
  • Они сделали даже общественное постановление, чтобы во всяком населении их в роды и роды радостно праздновать означенные дни, не для питья и пресыщения, но в память бывшего им от Бога спасения.
  • Потом они предстали царю и просили отпустить их в домы.
  • Перепись их производилась с двадцать пятого дня месяца Пахона до четвертого дня месяца Епифа, в продолжение сорока дней; погубление их назначалось от пятого дня месяца Епифа до седьмого, в течение трех дней, в которые славным образом явил Свою милость Владыка всех и спас их невредимо и всецело.
  • Праздновали они, довольствуемые всем от царя, до четырнадцатого дня, в который они и представили прошение об отпуске их.
  • Царь, соизволив им, великодушно написал в их пользу, за своею подписью, следующее послание к городским начальникам.
Рейтинг@Mail.ru Мобильная версия сайта
Обратная связь