Быт. Исх. Лев. Чис. Втор. Нав. Суд. Руф. 1Цар. 2Цар. 3Цар. 4Цар. 1Пар. 2Пар. 1Ездр. Неем. 2Ездр. Тов. Иудиф. Эсф. 1Мак. 2Мак. 3Мак. 3Ездр. Иов. Пс. Притч. Еккл. Песн. Прем. Сир. Ис. Иер. Плч. Посл.Иер. Вар. Иез. Дан. Ос. Иоил. Ам. Авд. Ион. Мих. Наум. Авв. Соф. Агг. Зах. Мал. Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Сол. 2Сол. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.

Апостола Павла послание к евреям

 
  • [Зач. 310.] Да убо­и́мся ýбо, да не когдá остáвлену обѣтовáнiю вни́ти въ покóй егó, яви́т­ся ктó от­ вáсъ лиши́вся.
  • И́бо нáмъ благовѣ­ст­вовáно éсть, я́коже и о́нѣмъ: но не пóльзова óнѣхъ слóво слýха, не ра­ст­ворéн­ное вѣ́рою слы́шав­шихъ.
  • Вхóдимъ бо въ покóй вѣ́ровав­шiи, я́коже речé: я́ко кля́хся во гнѣ́вѣ мо­éмъ, áще вни́дутъ въ покóй мóй: áще и дѣлóмъ от­ сложéнiя мíра бы́в­шымъ.
  • Речé бо нѣ́гдѣ о седмѣ́мъ си́це: и почи́ Бóгъ въ дéнь седмы́й от­ всѣ́хъ дѣ́лъ сво­и́хъ.
  • И въ сéмъ пáки: áще вни́дутъ въ покóй мóй.
  • Понéже ýбо лишéни нѣ́цыи {остаéт­ся нѣ́кiимъ} вни́ти въ негó, и и́мже прéжде благовѣ­ст­вовáно бѣ́, не внидóша за непослушáнiе:
  • пáки нѣ́кiй уставля́етъ дéнь, днéсь, въ Дави́дѣ глагóля, по толи́цѣхъ лѣ́тѣхъ, я́коже прéжде глагóлася: днéсь, áще глáсъ егó услы́шите, не ожесточи́те сердéцъ вáшихъ.
  • А́ще бо бы óнѣхъ Иисýсъ упокóилъ, не бы́ о инѣ́мъ дни́ глагóлалъ по си́хъ.
  • У́бо остáвлено éсть [и ещé] суббóт­ст­во лю́демъ Бóжiимъ:
  • в­шéдый бо въ покóй егó, и тóй почи́ от­ дѣ́лъ сво­и́хъ, я́коже от­ сво­и́хъ Бóгъ.
  • Потщи́мся ýбо вни́ти во óный покóй, да не ктó въ тý же при́тчу противлéнiя впадéтъ.
  • Жи́во бо слóво Бóжiе и дѣ́й­с­т­вен­но, и острѣ́йше пáче вся́каго мечá обою́ду острá, и проходя́щее дáже до раздѣлéнiя души́ же и дýха, членóвъ же и мозгóвъ, и суди́телно помышлéниемъ и мы́слемъ сердéчнымъ.
  • И нѣ́сть твáрь неявлéна предъ ни́мъ, вся́ же нагá и объявлéна предъ очи́ма егó, къ немýже нáмъ слóво.
  • [Зач. 311А.] Имýще ýбо архiерéа вели́ка, прошéдшаго небесá, Иисýса Сы́на Бóжiя, да держи́мся исповѣ́данiя.
  • Не и́мамы бо архiерéа не могýща спострадáти нéмощемъ нáшымъ, но искушéна по вся́ческимъ по подóбiю, рáзвѣ грѣхá.
  • Да при­­ступáемъ ýбо съ дерзновéнiемъ къ престóлу благодáти, да прiи́мемъ ми́лость и благодáть обря́щемъ во благоврéмен­ну пóмощь.
  • Тѣ́мже остáвльше начáла Христóва слóво, на совершéнiе да ведéмся, не пáки основáнiе покая́нiя полагáюще от­ мéртвыхъ дѣ́лъ, и вѣ́ры въ Бóга,
  • крещéнiй учéнiя, воз­ложéнiя же рýкъ, воскресéнiя же мéртвыхъ и судá вѣ́чнаго.
  • И сié сотвори́мъ, áще Бóгъ повели́тъ.
  • Невоз­мóжно бо просвѣщéн­ныхъ еди́ною и вкуси́в­шихъ дáра небéснаго, и при­­чáст­никовъ бы́в­шихъ Дýха святáго,
  • и дóбраго вкуси́в­шихъ Бóжiя глагóла и си́лы грядýщаго вѣ́ка,
  • и от­пáдшихъ, пáки обновля́ти въ покая́нiе, вторóе распинáющихъ Сы́на Бóжiя себѣ́ и обличáющихъ.
  • Земля́ бо пи́в­шая сходя́щiй на ню́ мнóжицею дóждь и раждáющая бы́лiя дóбрая о́нымъ, и́миже и дѣ́лаема бывáетъ, прiéмлетъ благословéнiе от­ Бóга:
  • а износя́щая тéрнiя и волчéцъ непотрéбна éсть и кля́твы бли́зъ, ея́же кончи́на въ пожжéнiе.
  • [Зач. 313.] Надѣ́емся же о вáсъ, воз­лю́блен­нiи, лýчшихъ и при­­держáщихся спасéнiя, áще и тáко глагóлемъ.
  • Не оби́дливъ бо Бóгъ, забы́ти дѣ́ла вá­шего и трудá любвé, ю́же показáсте во и́мя егó, послужи́в­ше святы́мъ и служáще.
  • Желáемъ же, да кíйждо вáсъ явля́етъ тóжде тщáнiе ко извѣщéнiю уповáнiя дáже до концá,
  • да не лѣни́ви бýдете, но подражáтеле наслѣ́д­ст­ву­ю­щихъ обѣтовáнiя вѣ́рою и долготерпѣ́нiемъ.
  • [Зач. 314.] Авраáму бо обѣтовáя Бóгъ, понéже ни еди́нѣмъ имя́ше бóлшимъ кля́тися, кля́т­ся собóю,
  • глагóля: во­и́стин­ну благословя́ благословлю́ тя и умножáя умнóжу тя́.
  • И тáко долготерпѣ́въ, получи́ обѣтовáнiе.
  • Человѣ́цы бо бóлшимъ кленýт­ся, и вся́кому и́хъ прекослóвiю кончи́на во извѣщéнiе кля́тва [éсть].
  • Въ нéмже ли́шше хотя́ Бóгъ показáти наслѣ́дникомъ обѣтовáнiя непрелóжное совѣ́та сво­егó, ходáтай­ст­вова кля́твою:
  • да двѣмá вéщьми непрелóжными, въ ни́хже невоз­мóжно солгáти Бóгу, крѣ́пкое утѣшéнiе и́мамы при­­бѣ́гшiи я́тися за предлежáщее уповáнiе,
  • éже áки кóтву и́мамы души́, твéрду же и извѣ́стну, и входя́щую во внýтрен­нѣйшее завѣ́сы,
  • идѣ́же Предтéча о нáсъ вни́де Иисýсъ, по чи́ну Мелхиседéкову первосвящéн­никъ бы́въ во вѣ́ки.
  • [Зач. 315.] Сéй бо Мелхиседéкъ, Цáрь Сали́мскiй, свящéн­никъ Бóга вы́шняго, и́же срѣ́те Авраáма воз­врáщшася от­ сѣ́ча царéй и благослови́ егó,
  • емýже и десяти́ну от­ всѣ́хъ от­дѣли́ Авраáмъ, пéрвѣе ýбо сказýет­ся Цáрь прáвды, потóмъ же Цáрь Сали́мскiй, éже éсть, Цáрь ми́ра,
  • безъ отцá, безъ мáтере, безъ при́чта рóда, ни начáла днéмъ, ни животý концá имѣ́я, уподóбленъ же Сы́ну Бóжiю, пребывáетъ свящéн­никъ вы́ну.
  • Ви́дите же, ели́къ сéй, емýже и десяти́ну дáлъ éсть Авраáмъ патрiáрхъ от­ избрáн­ныхъ.
  • И прiéмлющiи ýбо свящéн­ство от­ сынóвъ Левíинъ зáповѣдь и́мутъ одеся́т­ст­вовати лю́ди по закóну, си́рѣчь, брáтiю свою́, áще и от­ чрéслъ Авраáмовыхъ изшéдшую:
  • не при­­читáемый же рóдомъ къ ни́мъ, одеся́т­ст­вова Авраáма и имýщаго обѣтовáнiя благослови́:
  • [Зач. 316.] безъ вся́каго же прекослóвiя мéншее от­ бóлшаго благословля́ет­ся.
  • И здѣ́ ýбо десяти́ны человѣ́цы умирáющiи прiéмлютъ: тáмо же свидѣ́тел­ст­вуемый, я́ко жи́въ éсть.
  • И да си́це рекý, Авраáмомъ и Левíй, прiéмляй десяти́ны, десяти́ны дáлъ éсть:
  • ещé бо въ чрéслѣхъ óтчiихъ бя́ше, егдá срѣ́те егó Мелхиседéкъ.
  • А́ще ýбо совершéн­ство леви́тскимъ свящéн­ствомъ бы́ло, лю́дiе бо на нéмъ взакóнени бы́ша: кáя ещé потрéба по чи́ну Мелхиседéкову инóму востáти свящéн­нику, а не по чи́ну Аарóнову глагóлатися?
  • прелагáему бо свящéн­ству, по нýжди и закóну премѣнéнiе бывáетъ.
  • О нéмже бо глагóлют­ся сiя́, колѣ́ну инóму при­­части́ся, от­ негóже никтóже при­­ступи́ ко олтарю́:
  • я́вѣ бо, я́ко от­ колѣ́на Иýдова воз­сiя́ Госпóдь нáшъ, о нéмже колѣ́нѣ Моисéй о свящéн­ствѣ ничесóже глагóла.
  • И ли́шше ещé я́вѣ éсть, я́ко по подóбiю Мелхиседéкову востаéтъ свящéн­никъ и́нъ,
  • и́же не по закóну зáповѣди плотскíя бы́сть, но по си́лѣ животá неразрушáемаго.
  • Свидѣ́тел­ст­вуетъ бо, я́ко ты́ еси́ свящéн­никъ во вѣ́къ по чи́ну Мелхиседéкову.
  • [Зач. 317.] Отлагáнiе ýбо бывáетъ прéжде бы́в­шiя зáповѣди за нéмощное ея́ и неполéзно­е:
  • ничтóже бо соверши́лъ закóнъ: при­­введéнiе же éсть лýчшему уповáнiю, и́мже при­­ближáемся къ Бóгу.
  • И по ели́ку не безъ кля́твы:
  • они́ бо безъ кля́твы свящéн­ницы бы́ша, сéй же съ кля́твою чрезъ глагóлющаго къ немý: кля́т­ся Госпóдь и не раскáет­ся: ты́ еси́ свящéн­никъ во вѣ́къ по чи́ну Мелхиседéкову:
  • по толи́ку лýчшаго завѣ́та бы́сть испорýчникъ Иисýсъ.
  • И они́ мнóжайши свящéн­ницы бы́ша, занé смéртiю воз­бранéни сýть пребывáти:
  • сéй же, занéже пребывáетъ во вѣ́ки, непрестýпное и́мать свящéн­ство,
  • тѣ́мже и спасти́ до концá мóжетъ при­­ходя́щихъ чрезъ негó къ Бóгу, всегдá жи́въ сы́й, во éже ходáтай­ст­вовати о ни́хъ.
  • [Зач. 318А.] Такóвъ бо нáмъ подобá­ше архiерéй: преподóбенъ, незлóбивъ, безсквéрненъ, от­лучéнъ от­ грѣ́шникъ и вы́шше небéсъ бы́вый,
  • и́же не и́мать по вся́ дни́ нýжды, я́коже первосвящéн­ницы, прéжде о сво­и́хъ грѣсѣ́хъ жéртвы при­­носи́ти, потóмъ же о людски́хъ: сié бо сотвори́ еди́ною, себé при­­нéсъ.
  • Закóнъ бо человѣ́ки поставля́етъ первосвящéн­ники, имýщыя нéмощь: слóво же кля́твен­ное, éже по закóнѣ, Сы́на во вѣ́ки совершéн­на.
  • Главá же о глагóлемыхъ: таковá и́мамы первосвящéн­ника, и́же сѣ́де о деснýю престóла вели́че­ст­вiя на небесѣ́хъ,
  • святы́мъ служи́тель и ски́нiи и́стин­нѣй, ю́же водрузи́ Госпóдь, а не человѣ́къ.
  • [Зач. 318Б.] Вся́къ бо первосвящéн­никъ, во éже при­­носи́ти дáры же и жéртвы, поставля́емь бывáетъ: тѣ́мже потрéба имѣ́ти чтó и семý, éже при­­несéтъ.
  • А́ще бы бо бы́лъ на земли́, не бы́ бы́лъ свящéн­никъ, сýщымъ свящéн­никомъ при­­нося́щымъ по закóну дáры,
  • и́же о́бразу и стѣ́ни слýжатъ небéсныхъ, я́коже глагóлано бы́сть Моисéю, хотя́щу сотвори́ти ски́нiю: ви́ждь бо, речé, сотвори́ши вся́ по о́бразу покáзан­ному ти́ на горѣ́.
  • Ны́нѣ же лýчшее улучи́ служéнiе, по ели́ку и лýчшаго завѣ́та éсть ходáтай, и́же на лýчшихъ обѣтовáнiихъ узакóнися.
  • [Зач. 319.] А́ще бо бы пéрвый о́нъ непорóченъ бы́лъ, не бы́ вторóму искáлося мѣ́сто.
  • Укоря́я бо и́хъ глагóлетъ: сé, днíе грядýтъ, глагóлетъ Госпóдь, и совершý на дóмъ Изрáилевъ и на дóмъ Иýдовъ завѣ́тъ нóвъ,
  • не по завѣ́ту, егóже сотвори́хъ отцéмъ и́хъ въ дéнь, въ óньже éмшу ми́ и́хъ за рýку, извести́ и́хъ от­ земли́ Еги́петскiя: занé тíи не пребы́ша въ завѣ́тѣ мо­éмъ, и áзъ неради́хъ о ни́хъ, глагóлетъ Госпóдь.
  • Я́ко сéй завѣ́тъ, егóже завѣщáю дóму Изрáилеву по óнѣхъ днéхъ, глагóлетъ Госпóдь, дая́ закóны моя́ въ мы́сли и́хъ, и на сердцáхъ и́хъ напишý и́хъ, и бýду и́мъ Бóгъ, и тíи бýдутъ мнѣ́ лю́дiе.
  • И не и́мать научи́ти кíйждо и́скрен­няго сво­егó и кíйждо брáта сво­егó, глагóля: познáй Гóспода: я́ко вси́ увѣ́дятъ мя́ от­ мáла дáже и до вели́ка и́хъ,
  • занé ми́лостивъ бýду непрáвдамъ и́хъ и грѣхóвъ и́хъ и беззакóнiй и́хъ не и́мамъ помянýти ктомý.
  • Внегдá же глагóлетъ нóвъ, обветши́ пéрваго: а обветшавáющее и состарѣвáющееся бли́зъ éсть истлѣ́нiя.
  • [Зач. 320.] Имѣ́яше ýбо пéрвая ски́нiя {пéрвый [завѣ́тъ]} оправдáнiя слýжбы, святóе же людскó­е:
  • ски́нiя бо сооруженá бы́сть пéрвая, въ нéйже свѣти́лникъ и трапéза и предложéнiе хлѣ́бовъ, я́же глагóлет­ся святáя.
  • По вторѣ́й же завѣ́сѣ ски́нiя глагóлемая святáя святы́хъ,
  • злáту имýщи кади́лницу и ковчéгъ завѣ́та оковáнъ всю́ду злáтомъ, въ нéмже стáмна златá имýщая мáн­ну, и жéзлъ Аарóновъ прозя́бшiй, и скрижáли завѣ́та:
  • превы́шше же егó херуви́ми слáвы, осѣня́ющiи олтáрь {очисти́лище}: о ни́хже не лѣ́ть ны́нѣ глагóлати подрóбну.
  • Си́мъ же тáко устрóенымъ, въ пéрвую ýбо ски́нiю вы́ну вхождáху свящéн­ницы, слýжбы совершáюще:
  • во вторýю же еди́ною въ лѣ́то еди́нъ архiерéй, не безъ крóве, ю́же при­­нóситъ за себé и о людски́хъ невѣ́же­ст­вiихъ.
  • [Зач. 321А.] Сié явля́ющу Дýху святóму, я́ко не ý яви́ся святы́хъ пýть, ещé пéрвѣй ски́нiи имýщей стоя́нiе.
  • Я́же при́тча во врéмя настоя́щее утверди́ся, въ нéже дáрове и жéртвы при­­нóсят­ся, не могýщыя по сóвѣсти соверши́ти служáщаго,
  • тóчiю въ брáшнахъ и питiя́хъ, и разли́чныхъ омовéнiихъ, и оправдáнiихъ плóти, дáже до врéмене исправлéнiя належáщая.
  • [Зач. 321Б.] Христóсъ же при­­шéдъ архiерéй грядýщихъ блáгъ, бóлшею и совершéн­нѣйшею ски́нiею, нерукотворéн­ною, си́рѣчь, не сея́ твáри,
  • ни крóвiю кóзлею нижé тéлчею, но сво­éю крóвiю, вни́де еди́ною во святáя, вѣ́чное искуплéнiе обрѣты́й.
  • А́ще бо крóвь кóзляя и тéлчая и пéпелъ ю́нчiй кропя́щiй осквернéныя освящáетъ къ плóтстѣй чистотѣ́:
  • кольми́ пáче крóвь Христóва, и́же Дýхомъ святы́мъ себé при­­несé непорóчна Бóгу, очи́ститъ сóвѣсть нáшу от­ мéртвыхъ дѣ́лъ, во éже служи́ти нáмъ Бóгу жи́ву и и́стин­ну?
  • И сегó рáди нóвому завѣ́ту ходáтай éсть, да смéрти бы́в­шей, во искуплéнiе преступлéнiй бы́в­шихъ въ пéрвѣмъ завѣ́тѣ, обѣтовáнiе вѣ́чнаго наслѣ́дiя прiи́мутъ звáн­нiи.
  • Идѣ́же бо завѣ́тъ, смéрти нýжно éсть вноси́тися завѣщáющаго,
  • завѣ́тъ бо въ мéртвыхъ извѣ́стенъ éсть: понéже ничесóже мóжетъ, егдá жи́въ éсть завѣщавáяй.
  • Тѣ́мже ни пéрвый безъ крóве обновлéнъ {утверждéнъ} бы́сть.
  • Речéн­нѣй бо бы́в­шей вся́цѣй зáповѣди по закóну от­ Моисéа всѣ́мъ лю́демъ, прiéмь крóвь кóзлюю и тéлчую, съ водóю и вóлною червлéною и иссóпомъ, самы́я же ты́я кни́ги и вся́ лю́ди покропи́,
  • глагóля: сiя́ крóвь завѣ́та, егóже завѣщá къ вáмъ Бóгъ.
  • И ски́нiю же и вся́ сосýды служéбныя крóвiю тáкожде покропи́.
  • И от­ню́дъ крóвiю вся́ {и едвá не вся́ крóвiю} очищáют­ся по закóну, и безъ кровопроли́тiя не бывáетъ оставлéнiе.
  • Нýжда ýбо бя́ше образóмъ небéсныхъ си́ми очищáтися: самѣ́мъ же небéснымъ лýчшими жéртвами, пáче си́хъ.
  • [Зач. 322.] Не въ рукотворéн­ная бо святáя вни́де Христóсъ, противообрáзная и́стин­ныхъ, но въ сáмое небо, ны́нѣ да яви́т­ся лицý Бóжiю о нáсъ,
  • нижé да мнóгажды при­­нóситъ себé, я́коже первосвящéн­никъ вхóдитъ во святáя [святы́хъ] по вся́ лѣ́та съ крóвiю чуждéю:
  • понéже подобá­ше бы емý мнóжицею страдáти от­ сложéнiя мíра: ны́нѣ же еди́ною въ кончи́ну вѣкóвъ, во от­метáнiе грѣхá, жéртвою сво­éю яви́ся.
  • И я́коже лежи́тъ {опредѣлéно éсть} человѣ́комъ еди́ною умрéти, потóмъ же сýдъ,
  • тáко и Христóсъ еди́ною при­­несéся, во éже воз­нести́ мнóгихъ грѣхи́, вторóе безъ грѣхá яви́т­ся, ждýщымъ егó во спасéнiе.
  • [Зач. 323.] Сѣ́нь бо имы́й закóнъ грядýщихъ блáгъ, [а] не сáмый о́бразъ вещéй, на вся́кое лѣ́то тѣ́миже жéртвами, и́хже при­­нóсятъ вы́ну, никогдáже мóжетъ при­­ступáющихъ соверши́ти.
  • Понéже престáли бы бы́ти при­­носи́мы, ни еди́ну ктомý имýщымъ сóвѣсть о грѣсѣ́хъ служáщымъ, еди́ною очищéн­нымъ.
  • Но въ ни́хъ воспоминáнiе грѣхóвъ на кó­еждо лѣ́то бывáетъ,
  • невоз­мóжно бо крóви ю́нчей и кóзлей от­пущáти грѣхи́.
  • Тѣ́мже входя́ въ мíръ, глагóлетъ: жéртвы и при­­ношéнiя не восхотѣ́лъ еси́, тѣ́ло же соверши́лъ ми́ еси́:
  • всесожжéнiй и {тáкожде} о грѣсѣ́ не благоволи́лъ еси́.
  • Тогдá рѣ́хъ: сé, идý: въ глави́знѣ кни́жнѣй написáся о мнѣ́, éже сотвори́ти вóлю твою́, Бóже.
  • Вы́ше глагóля: я́ко жéртвы и при­­ношéнiя и всесожжéнiй и {тáкожде} о грѣсѣ́хъ не восхотѣ́лъ еси́, нижé благоволи́лъ еси́: я́же по закóну при­­нóсят­ся:
  • тогдá речé: сé, идý сотвори́ти вóлю твою́, Бóже. Отéмлетъ пéрвое, да вторóе постáвитъ.
  • О нéйже вóли освящéни есмы́ при­­несéнiемъ тѣ́ла Иисýсъ Христóва еди́ною.
  • И вся́къ ýбо свящéн­никъ сто­и́тъ на вся́къ дéнь служя́ и ты́яжде мнóжицею при­­нося́ жéртвы, я́же никогдáже мóгутъ отъ­я́ти грѣхóвъ.
  • О́нъ же еди́ну о грѣсѣ́хъ при­­нéсъ жéртву, всегдá сѣди́тъ о деснýю Бóга,
  • прóчее ожидáя, дóндеже положáт­ся врази́ егó поднóжiе нóгъ егó:
  • еди́нѣмъ бо при­­ношéнiемъ соверши́лъ éсть во вѣ́ки освящáемыхъ.
  • Свидѣ́тел­ст­вуетъ же нáмъ и Дýхъ святы́й, по рѣчéн­ному бо прéжде:
  • сéй завѣ́тъ, егóже завѣщáю къ ни́мъ по днéхъ óнѣхъ, глагóлетъ Госпóдь, дая́ закóны моя́ на сердцá и́хъ, и въ помышлéнiихъ и́хъ напишý и́хъ:
  • [тáже глагóлетъ Госпóдь:] и грѣхóвъ и́хъ и беззакóнiй и́хъ не и́мамъ помянýти ктомý.
  • А идѣ́же от­пущéнiе си́хъ, ктомý нѣ́сть при­­ношéнiя о грѣсѣ́хъ.
  • [Зач. 324.] Имýще ýбо дерзновéнiе, брáтiе, входи́ти во святáя крóвiю Иисýсъ Христóвою, путéмъ нóвымъ и живы́мъ,
  • егóже обнови́лъ éсть нáмъ завѣ́сою, си́рѣчь плóтiю сво­éю,
  • и иерéа вели́ка надъ дóмомъ Бóжiимъ,
  • да при­­ступáемъ со и́стин­нымъ сéрдцемъ во извѣщéнiи вѣ́ры, окроплéни сердцы́ от­ сóвѣсти лукáвыя и измовéни тѣлесы́ водóю чи́стою:
  • да держи́мъ исповѣ́данiе уповáнiя неуклóн­ное, вѣ́ренъ бо éсть обѣщáвый:
  • и да разумѣевáемъ дрýгъ дрýга въ поощрéнiи любвé и дóбрыхъ дѣ́лъ,
  • не оставля́юще собрáнiя сво­егó, я́коже éсть нѣ́кимъ обы́чай, но [дрýгъ дрýга] подвизáюще, и толи́ко пáче, ели́ко ви́дите при­­ближáющiйся дéнь [сýдный].
  • Вóлею бо согрѣшáющымъ нáмъ по прiя́тiи рáзума и́стины, ктомý о грѣсѣ́хъ не обрѣтáет­ся жéртва,
  • стрáшно же нѣ́кое чáянiе судá и огня́ рéвность, поя́сти хотя́щаго сопроти́вныя.
  • Отвéргл­ся ктó закóна Моисéова, безъ милосéрдiя при­­ дво­и́хъ или́ трiéхъ свидѣ́телехъ умирáетъ:
  • коли́ко мнитé гóршiя сподóбит­ся мýки, и́же Сы́на Бóжiя попрáвый, и крóвь завѣ́тную сквéрну воз­мни́въ, éюже освяти́ся, и Дýха благодáти укори́вый?
  • Вѣ́мы бо рéкшаго: мнѣ́ от­мщéнiе, áзъ воз­дáмъ, глагóлетъ Госпóдь. И пáки: я́ко сýдитъ Госпóдь лю́демъ сво­и́мъ.
  • Стрáшно [éсть] éже впáсти въ рýцѣ Бóга живáго.
  • [Зач. 325.] Воспоминáйте же пéрвыя дни́ вáшя, въ ни́хже просвѣти́в­шеся, мнóгiя стрáсти претерпѣ́сте {мнóгъ пóдвигъ подъя́сте} страдáнiй,
  • óво ýбо, поношéньми и скорбьми́ позóръ бы́в­ше, óво же, о́бщницы бы́в­ше живýщымъ тáко:
  • и́бо ýзамъ мо­и́мъ спострадáсте и разграблéнiе имѣ́нiй вáшихъ съ рáдостiю прiя́сте, вѣ́дяще имѣ́ти себѣ́ имѣ́нiе на небесѣ́хъ пребывáющее и лýчшее.
  • [Зач. 326.] Не от­лагáйте ýбо дерзновéнiя вá­шего, éже и́мать мздовоз­дая́нiе вели́ко.
  • Терпѣ́нiя бо и́мате потрéбу, да вóлю Бóжiю сотвóрше, прiи́мете обѣтовáнiе:
  • ещé бо мáло ели́ко ели́ко, гряды́й прiи́детъ и не укосни́тъ.
  • А прáведный от­ вѣ́ры жи́въ бýдетъ: и áще обинéт­ся, не благоволи́тъ душá моя́ о нéмъ.
  • Мы́ же [брáтiе] нѣ́смы обиновéнiя въ поги́бель, но вѣ́ры въ снабдѣ́нiе души́.
  • [Зач. 310.] Посему будем опасаться, чтобы, когда еще остается обетование войти в покой Его, не оказался кто из вас опоздавшим.
  • Ибо и нам оно возвещено, как и тем; но не принесло им пользы слово слышанное, не растворенное верою слышавших.
  • А входим в покой мы уверовавшие, так как Он сказал: «Я поклялся в гневе Моем, что они не войдут в покой Мой», хотя дела Его были совершены еще в начале мира.
  • Ибо негде сказано о седьмом дне так: и почил Бог в день седьмый от всех дел Своих.
  • И еще здесь: «не войдут в покой Мой».
  • Итак, как некоторым остается войти в него, а те, которым прежде возвещено, не вошли в него за непокорность,
  • то еще определяет некоторый день, «ныне», говоря через Давида, после столь долгого времени, как выше сказано: «ныне, когда услышите глас Его, не ожесточите сердец ваших».
  • Ибо если бы Иисус Навин доставил им покой, то не было бы сказано после того о другом дне.
  • Посему для народа Божия еще остается субботство.
  • Ибо, кто вошел в покой Его, тот и сам успокоился от дел своих, как и Бог от Своих.
  • Итак постараемся войти в покой оный, чтобы кто по тому же примеру не впал в непокорность.
  • Ибо слово Божие живо и действенно и острее всякого меча обоюдоострого: оно проникает до разделения души и духа, составов и мозгов, и судит помышления и намерения сердечные.
  • И нет твари, сокровенной от Него, но все обнажено и открыто перед очами Его: Ему дадим отчет.
  • [Зач. 311А.] Итак, имея Первосвященника великого, прошедшего небеса, Иисуса Сына Божия, будем твердо держаться исповедания нашего.
  • Ибо мы имеем не такого первосвященника, который не может сострадать нам в немощах наших, но Который, подобно нам, искушен во всем, кроме греха.
  • Посему да приступаем с дерзновением к престолу благодати, чтобы получить милость и обрести благодать для благовременной помощи.
  • Посему, оставив начатки учения Христова, поспешим к совершенству; и не станем снова полагать основание обращению от мертвых дел и вере в Бога,
  • учению о крещениях, о возложении рук, о воскресении мертвых и о суде вечном.
  • И это сделаем, если Бог позволит.
  • Ибо невозможно – однажды просвещенных, и вкусивших дара небесного, и соделавшихся причастниками Духа Святаго,
  • и вкусивших благого глагола Божия и сил будущего века,
  • и отпадших, опять обновлять покаянием, когда они снова распинают в себе Сына Божия и ругаются Ему.
  • Земля, пившая многократно сходящий на нее дождь и произращающая злак, полезный тем, для которых и возделывается, получает благословение от Бога;
  • а производящая терния и волчцы негодна и близка к проклятию, которого конец – сожжение.
  • [Зач. 313.] Впрочем о вас, возлюбленные, мы надеемся, что вы в лучшем состоянии и держитесь спасения, хотя и говорим так.
  • Ибо не неправеден Бог, чтобы забыл дело ваше и труд любви, которую вы оказали во имя Его, послужив и служа святым.
  • Желаем же, чтобы каждый из вас, для совершенной уверенности в надежде, оказывал такую же ревность до конца,
  • дабы вы не обленились, но подражали тем, которые верою и долготерпением наследуют обетования.
  • [Зач. 314.] Бог, давая обетование Аврааму, как не мог никем высшим клясться, клялся Самим Собою,
  • говоря: истинно благословляя благословлю тебя и размножая размножу тебя.
  • И так Авраам, долготерпев, получил обещанное.
  • Люди клянутся высшим, и клятва во удостоверение оканчивает всякий спор их.
  • Посему и Бог, желая преимущественнее показать наследникам обетования непреложность Своей воли, употребил в посредство клятву,
  • дабы в двух непреложных вещах, в которых невозможно Богу солгать, твердое утешение имели мы, прибегшие взяться за предлежащую надежду,
  • которая для души есть как бы якорь безопасный и крепкий, и входит во внутреннейшее за завесу,
  • куда предтечею за нас вошел Иисус, сделавшись Первосвященником навек по чину Мелхиседека.
  • [Зач. 315.] Ибо Мелхиседек, царь Салима, священник Бога Всевышнего, тот, который встретил Авраама и благословил его, возвращающегося после поражения царей,
  • которому и десятину отделил Авраам от всего, – во-первых, по знаменованию имени царь правды, а потом и царь Салима, то есть царь мира,
  • без отца, без матери, без родословия, не имеющий ни начала дней, ни конца жизни, уподобляясь Сыну Божию, пребывает священником навсегда.
  • Видите, как велик тот, которому и Авраам патриарх дал десятину из лучших добыч своих.
  • Получающие священство из сынов Левииных имеют заповедь – брать по закону десятину с народа, то есть со своих братьев, хотя и сии произошли от чресл Авраамовых.
  • Но сей, не происходящий от рода их, получил десятину от Авраама и благословил имевшего обетования.
  • [Зач. 316.] Без всякого же прекословия меньший благословляется бóльшим.
  • И здесь десятины берут человеки смертные, а там – имеющий о себе свидетельство, что он живет.
  • И, так сказать, сам Левий, принимающий десятины, в лице Авраама дал десятину:
  • ибо он был еще в чреслах отца, когда Мелхиседек встретил его.
  • Итак, если бы совершенство достигалось посредством левитского священства, – ибо с ним сопряжен закон народа, – то какая бы еще нужда была восставать иному священнику по чину Мелхиседека, а не по чину Аарона именоваться?
  • Потому что с переменою священства необходимо быть перемене и закона.
  • Ибо Тот, о Котором говорится сие, принадлежал к иному колену, из которого никто не приступал к жертвеннику.
  • Ибо известно, что Господь наш воссиял из колена Иудина, о котором Моисей ничего не сказал относительно священства.
  • И это еще яснее видно из того, что по подобию Мелхиседека восстает Священник иной,
  • Который таков не по закону заповеди плотской, но по силе жизни непрестающей.
  • Ибо засвидетельствовано: Ты священник вовек по чину Мелхиседека.
  • [Зач. 317.] Отменение же прежде бывшей заповеди бывает по причине ее немощи и бесполезности,
  • ибо закон ничего не довел до совершенства; но вводится лучшая надежда, посредством которой мы приближаемся к Богу.
  • И как сие было не без клятвы, –
  • ибо те были священниками без клятвы, а Сей с клятвою, потому что о Нем сказано: клялся Господь, и не раскается: Ты священник вовек по чину Мелхиседека, –
  • то лучшего завета поручителем соделался Иисус.
  • Притом тех священников было много, потому что смерть не допускала пребывать одному;
  • а Сей, как пребывающий вечно, имеет и священство непреходящее,
  • посему и может всегда спасать приходящих чрез Него к Богу, будучи всегда жив, чтобы ходатайствовать за них.
  • [Зач. 318А.] Таков и должен быть у нас Первосвященник: святой, непричастный злу, непорочный, отделенный от грешников и превознесенный выше небес,
  • Который не имеет нужды ежедневно, как те первосвященники, приносить жертвы сперва за свои грехи, потом за грехи народа, ибо Он совершил это однажды, принеся в жертву Себя Самого.
  • Ибо закон поставляет первосвященниками человеков, имеющих немощи; а слово клятвенное, после закона, поставило Сына, на веки совершенного.
  • Главное же в том, о чем говорим, есть то: мы имеем такого Первосвященника, Который воссел одесную престола величия на небесах
  • и есть священнодействователь святилища и скинии истинной, которую воздвиг Господь, а не человек.
  • [Зач. 318Б.] Всякий первосвященник поставляется для приношения даров и жертв; а потому нужно было, чтобы и Сей также имел, что принести.
  • Если бы Он оставался на земле, то не был бы и священником, потому что здесь такие священники, которые по закону приносят дары,
  • которые служат образу и тени небесного, как сказано было Моисею, когда он приступал к совершению скинии: смотри, сказано, сделай все по образу, показанному тебе на горе.
  • Но Сей Первосвященник получил служение тем превосходнейшее, чем лучшего Он ходатай завета, который утвержден на лучших обетованиях.
  • [Зач. 319.] Ибо, если бы первый завет был без недостатка, то не было бы нужды искать места другому.
  • Но пророк, укоряя их, говорит: вот, наступают дни, говорит Господь, когда Я заключу с домом Израиля и с домом Иуды новый завет,
  • не такой завет, какой Я заключил с отцами их в то время, когда взял их за руку, чтобы вывести их из земли Египетской, потому что они не пребыли в том завете Моем, и Я пренебрег их, говорит Господь.
  • Вот завет, который завещаю дому Израилеву после тех дней, говорит Господь: вложу законы Мои в мысли их, и напишу их на сердцах их; и буду их Богом, а они будут Моим народом.
  • И не будет учить каждый ближнего своего и каждый брата своего, говоря: познай Господа; потому что все, от малого до большого, будут знать Меня,
  • потому что Я буду милостив к неправдам их, и грехов их и беззаконий их не воспомяну более.
  • Говоря «новый», показал ветхость первого; а ветшающее и стареющее близко к уничтожению.
  • [Зач. 320.] И первый завет имел постановление о Богослужении и святилище земное:
  • ибо устроена была скиния первая, в которой был светильник, и трапеза, и предложение хлебов, и которая называется Святое.
  • За второю же завесою была скиния, называемая Святое Святых,
  • имевшая золотую кадильницу и обложенный со всех сторон золотом ковчег завета, где были золотой сосуд с манною, жезл Ааронов расцветший и скрижали завета,
  • а над ним херувимы славы, осеняющие очистилище; о чем не нужно теперь говорить подробно.
  • При таком устройстве, в первую скинию всегда входят священники совершать Богослужение;
  • а во вторую – однажды в год один только первосвященник, не без крови, которую приносит за себя и за грехи неведения народа.
  • [Зач. 321А.] Сим Дух Святый показывает, что еще не открыт путь во святилище, доколе стои́т прежняя скиния.
  • Она есть образ настоящего времени, в которое приносятся дары и жертвы, не могущие сделать в совести совершенным приносящего,
  • и которые с яствами и питиями, и различными омовениями и обрядами, относящимися до плоти, установлены были только до времени исправления.
  • [Зач. 321Б.] Но Христос, Первосвященник будущих благ, придя с большею и совершеннейшею скиниею, нерукотворенною, то есть не такового устроения,
  • и не с кровью козлов и тельцов, но со Своею Кровию, однажды вошел во святилище и приобрел вечное искупление.
  • Ибо если кровь тельцов и козлов и пепел телицы, через окропление, освящает оскверненных, дабы чисто было тело,
  • то кольми паче Кровь Христа, Который Духом Святым принес Себя непорочного Богу, очистит совесть нашу от мертвых дел, для служения Богу живому и истинному!
  • И потому Он есть ходатай нового завета, дабы вследствие смерти Его, бывшей для искупления от преступлений, сделанных в первом завете, призванные к вечному наследию получили обетованное.
  • Ибо, где завещание, там необходимо, чтобы последовала смерть завещателя,
  • потому что завещание действительно после умерших: оно не имеет силы, когда завещатель жив.
  • Почему и первый завет был утвержден не без крови.
  • Ибо Моисей, произнеся все заповеди по закону перед всем народом, взял кровь тельцов и козлов с водою и шерстью червленою и иссопом, и окропил как самую книгу, так и весь народ,
  • говоря: это кровь завета, который заповедал вам Бог.
  • Также окропил кровью и скинию и все сосуды Богослужебные.
  • Да и все почти по закону очищается кровью, и без пролития крови не бывает прощения.
  • Итак образы небесного должны были очищаться сими, самое же небесное лучшими сих жертвами.
  • [Зач. 322.] Ибо Христос вошел не в рукотворенное святилище, по образу истинного устроенное, но в самое небо, чтобы предстать ныне за нас пред лице Божие,
  • и не для того, чтобы многократно приносить Себя, как первосвященник входит во святилище каждогодно с чужою кровью;
  • иначе надлежало бы Ему многократно страдать от начала мира; Он же однажды, к концу веков, явился для уничтожения греха жертвою Своею.
  • И как человекам положено однажды умереть, а потом суд,
  • так и Христос, однажды принеся Себя в жертву, чтобы подъять грехи многих, во второй раз явится не для очищения греха, а для ожидающих Его во спасение.
  • [Зач. 323.] Закон, имея тень будущих благ, а не самый образ вещей, одними и теми же жертвами, каждый год постоянно приносимыми, никогда не может сделать совершенными приходящих с ними.
  • Иначе перестали бы приносить их, потому что приносящие жертву, быв очищены однажды, не имели бы уже никакого сознания грехов.
  • Но жертвами каждогодно напоминается о грехах,
  • ибо невозможно, чтобы кровь тельцов и козлов уничтожала грехи.
  • Посему Христос, входя в мир, говорит: жертвы и приношения Ты не восхотел, но тело уготовал Мне.
  • Всесожжения и жертвы за грех неугодны Тебе.
  • Тогда Я сказал: вот, иду, как в начале книги написано о Мне, исполнить волю Твою, Боже.
  • Сказав прежде, что «ни жертвы, ни приношения, ни всесожжений, ни жертвы за грех, – которые приносятся по закону, – Ты не восхотел и не благоизволил»,
  • потом прибавил: «вот, иду исполнить волю Твою, Боже». Отменяет первое, чтобы постановить второе.
  • По сей-то воле освящены мы единократным принесением тела Иисуса Христа.
  • И всякий священник ежедневно стои́т в служении, и многократно приносит одни и те же жертвы, которые никогда не могут истребить грехов.
  • Он же, принеся одну жертву за грехи, навсегда воссел одесную Бога,
  • ожидая затем, доколе враги Его будут положены в подножие ног Его.
  • Ибо Он одним приношением навсегда сделал совершенными освящаемых.
  • О сем свидетельствует нам и Дух Святый; ибо сказано:
  • Вот завет, который завещаю им после тех дней, говорит Господь: вложу законы Мои в сердца их, и в мыслях их напишу их,
  • и грехов их и беззаконий их не воспомяну более.
  • А где прощение грехов, там не нужно приношение за них.
  • [Зач. 324.] Итак, братия, имея дерзновение входить во святилище посредством Крови Иисуса Христа, путем новым и живым,
  • который Он вновь открыл нам через завесу, то есть плоть Свою,
  • и имея великого Священника над домом Божиим,
  • да приступаем с искренним сердцем, с полною верою, кроплением очистив сердца от порочной совести, и омыв тело водою чистою,
  • будем держаться исповедания упования неуклонно, ибо верен Обещавший.
  • Будем внимательны друг ко другу, поощряя к любви и добрым делам.
  • Не будем оставлять собрания своего, как есть у некоторых обычай; но будем увещевать друг друга, и тем более, чем более усматриваете приближение дня оного.
  • Ибо если мы, получив познание истины, произвольно грешим, то не остается более жертвы за грехи,
  • но некое страшное ожидание суда и ярость огня, готового пожрать противников.
  • Если отвергшийся закона Моисеева, при двух или трех свидетелях, без милосердия наказывается смертью,
  • то сколь тягчайшему, думаете, наказанию повинен будет тот, кто попирает Сына Божия и не почитает за святыню Кровь завета, которою освящен, и Духа благодати оскорбляет?
  • Мы знаем Того, Кто сказал: у Меня отмщение, Я воздам, говорит Господь. И еще: Господь будет судить народ Свой.
  • Страшно впасть в руки Бога живаго!
  • [Зач. 325.] Вспомните прежние дни ваши, когда вы, быв просвещены, выдержали великий подвиг страданий,
  • то сами среди поношений и скорбей служа зрелищем для других, то принимая участие в других, находившихся в таком же состоянии;
  • ибо вы и моим узам сострадали и расхищение имения вашего приняли с радостью, зная, что есть у вас на небесах имущество лучшее и непреходящее.
  • [Зач. 326.] Итак не оставляйте упования вашего, которому предстоит великое воздаяние.
  • Терпение нужно вам, чтобы, исполнив волю Божию, получить обещанное;
  • ибо еще немного, очень немного, и Грядущий придет и не умедлит.
  • Праведный верою жив будет; а если кто поколеблется, не благоволит к тому душа Моя.
  • Мы же не из колеблющихся на погибель, но стои́м в вере к спасению души.
Рейтинг@Mail.ru Мобильная версия сайта