Быт. Исх. Лев. Чис. Втор. Нав. Суд. Руф. 1Цар. 2Цар. 3Цар. 4Цар. 1Пар. 2Пар. 1Ездр. Неем. 2Ездр. Тов. Иудиф. Эсф. 1Мак. 2Мак. 3Мак. 3Ездр. Иов. Пс. Притч. Еккл. Песн. Прем. Сир. Ис. Иер. Плч. Посл.Иер. Вар. Иез. Дан. Ос. Иоил. Ам. Авд. Ион. Мих. Наум. Авв. Соф. Агг. Зах. Мал. Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Фес. 2Фес. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.

Книга Притчей Соломоновых

 
  • Лу́чше укру́хъ хлѣ́ба со сла́стiю въ ми́рѣ, не́жели до́мъ испо́лненъ мно́гихъ благи́хъ и непра́ведныхъ же́ртвъ со бра́нiю.
  • Ра́бъ смы́сленъ облада́етъ влады́ки безу́мными, въ бра́тiихъ же раздѣли́тъ [имѣ́нiе] на ча́сти.
  • Я́коже искуша́ет­ся въ пещи́ сребро́ и зла́то, та́ко избра́н­ная сердца́ у Го́спода.
  • Злы́й послу́шаетъ язы́ка законопресту́пныхъ, пра́ведный же не внима́етъ устна́мъ лжи́вымъ.
  • Руга́йся убо́гому раздража́етъ сотво́ршаго его́, ра́дуяйся же о погиба́ющемъ не обезвини́т­ся: ми́луяй же поми́лованъ бу́детъ.
  • Вѣне́цъ ста́рыхъ ча́да ча́дъ: похвала́ же ча́домъ отцы́ и́хъ.
  • Вѣ́рному ве́сь мíръ бога́т­ст­во, невѣ́рному же ниже́ пѣ́нязь.
  • Неприли́чны су́ть безу́мному устнѣ́ вѣ́рны, ниже́ пра́ведному устнѣ́ лжи́вы.
  • Мзда́ благода́тей наказа́нiе употребля́ющымъ: и а́може а́ще обрати́т­ся, успѣ́етъ.
  • И́же таи́тъ оби́ды, и́щетъ любве́: а и́же ненави́дитъ скрыва́ти, разлуча́етъ дру́ги и дома́шнiя.
  • Сокруша́етъ преще́нiе се́рдце му́драго: безу́мный же бiе́мь не чу́в­ст­вуетъ [ра́нъ].
  • Прекосло́вiя воз­дви́жетъ вся́къ злы́й: Госпо́дь же а́нгела неми́лостива по́слетъ на́нь.
  • Впаде́тъ попече́нiе му́жу смы́слен­ну: безу́мнiи же размышля́ютъ зла́я.
  • И́же воз­дае́тъ зла́я за блага́я, не подви́гнут­ся зла́я изъ до́му его́.
  • Вла́сть дае́тъ словесе́мъ нача́ло пра́вды: предводи́тел­ст­вуетъ же ску́дости пря́ и бра́нь.
  • И́же су́дитъ пра́веднаго непра́веднымъ, непра́веднаго же пра́веднымъ, нечи́стъ и ме́рзокъ у Го́спода.
  • Вску́ю бя́ше имѣ́нiе безу́мному? стяжа́ти бо прему́дрости безсе́рдый не мо́жетъ.
  • И́же высо́къ твори́тъ сво́й до́мъ, и́щетъ сокруше́нiя: остроптѣва́яй же учи́тися впаде́тъ во зла́я.
  • На вся́ко вре́мя дру́гъ да бу́детъ тебѣ́, бра́тiя же въ ну́ждахъ поле́зни да бу́дутъ: сего́ бо ра́ди ражда́ют­ся.
  • Му́жъ безу́менъ пле́щетъ и ра́дует­ся себѣ́, я́коже поруча́яйся испору́читъ дру́га сво­его́, на сво­и́хъ же устна́хъ о́гнь сокро́вищ­ст­вуетъ.
  • Грѣхолю́бецъ ра́дует­ся сва́ромъ, а жестокосе́рдый не усря́щетъ благи́хъ.
  • Му́жъ удобопрело́жный язы́комъ впаде́тъ во зла́я: се́рдце же безу́мнаго болѣ́знь стяжа́в­шему е́.
  • Не весели́т­ся оте́цъ о сы́нѣ ненака́зан­нѣмъ: сы́нъ же му́дръ весели́тъ ма́терь свою́.
  • Се́рдце веселя́щеся благо­имѣ́тися твори́тъ: му́жу же печа́льну засы́шутъ ко́сти.
  • Прiе́млющему да́ры непра́ведно въ нѣ́дра не предуспѣва́ютъ путiе́: нечести́вый же укланя́етъ пути́ пра́вды.
  • Лице́ разу́мно му́жа прему́дра, о́чи же безу́мнаго на концѣ́хъ земли́.
  • Гнѣ́въ отцу́ сы́нъ безу́менъ, и болѣ́знь ро́ждшей его́.
  • Тщеты́ твори́ти му́жу пра́ведну не добро́, ниже́ преподо́бно навѣ́товати власте́мъ пра́веднымъ.
  • И́же щади́тъ глаго́лъ про­изнести́ же́стокъ, разу́менъ: долготерпѣли́вый же му́жъ прему́дръ, лу́чше и́щущаго нау́ки.
  • Несмы́слен­ному вопроси́в­шу о му́дрости, му́дрость вмѣни́т­ся: нѣ́ма же кто́ себе́ твори́тъ, воз­мни́т­ся разу́менъ бы́ти.
  • Лу́чше е́сть убо́гъ ходя́й въ простотѣ́ сво­е́й, не́же бога́тый стропти́въ устны́ сво­и́ми и несмы́сленъ.
  • Идѣ́же нѣ́сть уче́нiя души́, нѣ́сть добро́, и и́же ско́ръ е́сть нога́ма, по́ткнет­ся.
  • Неразу́мiе му́жа погубля́етъ пути́ его́, и Бо́га вино́вна твори́тъ въ се́рдцы сво­е́мъ.
  • Бога́т­ст­во при­­лага́етъ дру́ги мно́ги: ни́щiй же и от­ су́щаго дру́га оставля́емь быва́етъ.
  • Свидѣ́тель лжи́въ безъ му́ки не бу́детъ: оклевета́яй же непра́ведно не убѣжи́тъ ея́.
  • Мно́зи угожда́ютъ ли́цамъ ца́рскимъ: вся́къ же зо́лъ быва́етъ въ поноше́нiе му́жеви.
  • Вся́къ, и́же убо́гаго бра́та ненави́дитъ, и от­ содру́же­ст­ва дале́че бу́детъ. Мы́сль блага́я вѣ́дящымъ ю́ при­­ближа́ет­ся, му́жъ же му́дръ обря́щетъ ю́. Мно́го творя́й зла́ соверша́етъ зло́бу, а и́же раздража́етъ словесы́, не спасе́т­ся.
  • Стяжа́вый му́дрость лю́битъ себе́, а и́же сохраня́етъ ра́зумъ, обря́щетъ блага́я.
  • Свидѣ́тель лжи́вый не безъ му́ки бу́детъ, а и́же разжиза́етъ зло́бу, поги́бнетъ от­ нея́.
  • Не по́льзуетъ безу́мному сла́дость, и а́ще ра́бъ на́чнетъ съ досажде́нiемъ облада́ти.
  • Ми́лостивъ му́жъ долготерпи́тъ, похвала́ же его́ превосхо́дитъ законопресту́пныхъ.
  • Царе́во преще́нiе подо́бно рыка́нiю льво́ву, и я́коже роса́ зла́ку, та́ко ти́хость его́.
  • Сту́дъ е́сть отцу́ сы́нъ безу́менъ, и нечи́сты обѣ́ты от­ мзды́ блудни́цы.
  • До́мъ и имѣ́нiе раздѣля́ютъ отцы́ ча́домъ: от­ Го́спода же сочетава́ет­ся жена́ му́жеви.
  • Стра́хъ содержи́тъ му́жа женонра́вна: душа́ же пра́зднаго вза́лчетъ.
  • И́же храни́тъ за́повѣди, соблюда́етъ свою́ ду́шу, а нерадя́й о сво­и́хъ путе́хъ поги́бнетъ.
  • Ми́луяй ни́ща взаи́мъ дае́тъ богови, по дая́нiю же его́ воз­да́ст­ся ему́.
  • Наказу́й сы́на тво­его́, та́ко бо бу́детъ благонаде́женъ: въ досажде́нiе же не взе́млися душе́ю тво­е́ю.
  • Зло­у́менъ му́жъ мно́го отщети́т­ся: а́ще же губи́тель е́сть, и ду́шу свою́ при­­ложи́тъ.
  • Слу́шай, сы́не, отца́ тво­его́ наказа́нiя, да му́дръ бу́деши въ послѣ́дняя твоя́.
  • Мно́ги мы́сли въ се́рдцы му́жа: совѣ́тъ же Госпо́день во вѣ́къ пребыва́етъ.
  • Пло́дъ му́жеви ми́лостыня: лу́чше же ни́щь пра́ведный, не́жели бога́тъ лжи́въ.
  • Стра́хъ Госпо́день въ живо́тъ му́жеви: а безстра́шный водвори́т­ся на мѣ́стѣхъ, идѣ́же не наблюда́ет­ся ра́зумъ.
  • Скрыва́яй въ нѣ́дрѣхъ ру́цѣ сво­и́ непра́ведно ниже́ ко усто́мъ сво­и́мъ при­­несе́тъ я́.
  • Губи́телю ра́ны прiе́млющу, безу́мный кова́рнѣе бу́детъ: а́ще же облича́еши му́жа разу́мна, уразумѣ́етъ чу́в­ст­во.
  • Безче́­ст­вуяй отца́ и от­рѣва́яй ма́терь свою́ срамоту́ прiи́метъ и поноше́нiе.
  • Сы́нъ оставля́яй храни́ти наказа́нiе о́тчее по­учи́т­ся словесе́мъ злы́мъ.
  • Выруча́яй о́трока несмы́слена досажда́етъ оправда́нiю: уста́ же нечести́выхъ пожру́тъ су́дъ.
  • Уготовля́ют­ся невоз­де́ржнымъ ра́ны, и муче́нiя подо́бнѣ неразу́мнымъ.
  • Я́коже устремле́нiе воды́, та́ко се́рдце царе́во въ руцѣ́ Бо́жiей: а́може а́ще восхо́щетъ обрати́ти, та́мо уклони́тъ е́.
  • Вся́къ му́жъ явля́ет­ся себѣ́ пра́веденъ: управля́етъ же сердца́ Госпо́дь.
  • Твори́ти пра́ведная и и́стин­ствовати уго́дна Бо́гу па́че, не́жели же́ртвъ кро́вь.
  • Велему́дрый во укори́знѣ дерзосе́рдъ, свѣти́ло же нечести́выхъ грѣси́.
  • Помышле́нiя тщали́ваго во изоби́лiи, и вся́къ неради́вый въ лише́нiи.
  • Дѣ́лаяй сокро́вища язы́комъ лжи́вымъ су́етная го́нитъ въ сѣ́ти сме́ртныя.
  • Всегуби́тел­ст­во на нечести́выя устремля́ет­ся: не хотя́тъ бо твори́ти пра́ведная.
  • Къ стро́потнымъ стро́потныя пути́ посыла́етъ Бо́гъ: чи́ста бо и пра́ва дѣла́ его́.
  • Лу́чше жи́ти во у́глѣ непокрове́н­нѣмъ, не́жели въ пова́плен­ныхъ съ непра́вдою и въ хра́минѣ о́бщей.
  • Душа́ нечести́ваго не поми́лует­ся ни от­ еди́наго от­ человѣ́ковъ.
  • Тщету́ прiе́млющу невоз­де́ржному, кова́рнѣйшiй бу́детъ незло́бивый, разумѣва́яй же му́дрый прiи́метъ ра́зумъ.
  • Разумѣва́етъ пра́ведный сердца́ нечести́выхъ и уничтожа́етъ нечести́выя въ злы́хъ.
  • И́же затыка́етъ ушеса́ своя́, е́же не послу́шати немощна́го, и то́й при­­зове́тъ, и не бу́детъ послу́шаяй его́.
  • Дая́нiе та́йно от­враща́етъ гнѣ́вы, щадя́й же даро́въ воз­двиза́етъ я́рость крѣ́пкую.
  • Весе́лiе пра́ведныхъ твори́ти су́дъ: преподо́бный же нечи́стъ у злодѣ́евъ.
  • Му́жъ заблужда́яй от­ пути́ пра́вды въ со́нмищи исполи́новъ почі́етъ.
  • Му́жъ ску́денъ лю́битъ весе́лiе, любя́й же вино́ и еле́й не обогати́т­ся.
  • Отре́бiе же пра́веднику беззако́н­никъ.
  • Лу́чше жи́ти въ земли́ пу́стѣ, не́же жи́ти съ жено́ю сварли́вою и язы́чною и гнѣвли́вою.
  • Сокро́вище вожделѣ́н­но почі́етъ во устѣ́хъ му́драго: безу́мнiи же му́жiе пожира́ютъ е́.
  • Пу́ть пра́вды и ми́лостыни обря́щетъ живо́тъ и сла́ву.
  • Во гра́ды крѣ́пки вни́де прему́дрый и разруши́ утвержде́нiе, на не́же надѣ́яшася нечести́вiи.
  • И́же храни́тъ своя́ уста́ и язы́къ, соблюда́етъ от­ печа́ли ду́шу свою́.
  • Проде́рзый и велича́вый и гордели́вый губи́тель нарица́ет­ся: а и́же памятозло́б­ст­вуетъ, беззако́ненъ.
  • По́хоти лѣни́ваго убива́ютъ: не про­изволя́ютъ бо ру́цѣ его́ твори́ти что́.
  • Нечести́вый жела́етъ ве́сь де́нь по́хоти злы́я, пра́ведный же ми́луетъ и ще́дритъ неща́дно.
  • Же́ртвы нечести́выхъ ме́рзость Го́сподеви: и́бо беззако́н­но при­­но́сятъ я́.
  • Свидѣ́тель ло́жный поги́бнетъ, му́жъ же послушли́въ сохраня́емь воз­глаго́летъ.
  • Нечести́въ му́жъ безсту́дно сто­и́тъ лице́мъ: пра́вый же са́мъ разумѣва́етъ пути́ своя́.
  • Нѣ́сть прему́дрости, нѣ́сть му́же­ст­ва, нѣ́сть совѣ́та у нечести́ваго.
  • Ко́нь уготовля́ет­ся на де́нь бра́ни: от­ Го́спода же по́мощь.
  • Лучше кусок сухого хлеба, и с ним мир, нежели дом, полный заколотого скота, с раздором.
  • Разумный раб господствует над беспутным сыном и между братьями разделит наследство.
  • Плавильня – для серебра, и горнило – для золота, а сердца испытывает Господь.
  • Злодей внимает устам беззаконным, лжец слушается языка пагубного.
  • Кто ругается над нищим, тот хулит Творца его; кто радуется несчастью, тот не останется ненаказанным [а милосердый помилован будет].
  • Венец стариков – сыновья сыновей, и слава детей – родители их.
  • [У верного целый мир богатства, а у неверного – ни обола.]
  • Неприлична глупому важная речь, тем паче знатному – уста лживые.
  • Подарок – драгоценный камень в глазах владеющего им: куда ни обратится он, успеет.
  • Прикрывающий проступок ищет любви; а кто снова напоминает о нем, тот удаляет друга.
  • На разумного сильнее действует выговор, нежели на глупого сто ударов.
  • Возмутитель ищет только зла; поэтому жестокий ангел будет послан против него.
  • Лучше встретить человеку медведицу, лишенную детей, нежели глупца с его глупостью.
  • Кто за добро воздает злом, от дома того не отойдет зло.
  • Начало ссоры – как прорыв воды; оставь ссору прежде, нежели разгорелась она.
  • Оправдывающий нечестивого и обвиняющий праведного – оба мерзость пред Господом.
  • К чему сокровище в руках глупца? Для приобретения мудрости у него нет разума.
  • [Кто высоким делает свой дом, тот ищет разбиться; а уклоняющийся от учения впадет в беды.]
  • Друг любит во всякое время и, как брат, явится во время несчастья.
  • Человек малоумный дает руку и ручается за ближнего своего.
  • Кто любит ссоры, любит грех, и кто высоко поднимает ворота свои, тот ищет падения.
  • Коварное сердце не найдет добра, и лукавый язык попадет в беду.
  • Родил кто глупого, – себе на го́ре, и отец глупого не порадуется.
  • Веселое сердце благотворно, как врачевство, а унылый дух сушит кости.
  • Нечестивый берет подарок из пазухи, чтобы извратить пути правосудия.
  • Мудрость – пред лицем у разумного, а глаза глупца – на конце земли.
  • Глупый сын – досада отцу своему и огорчение для матери своей.
  • Нехорошо и обвинять правого, и бить вельмож за правду.
  • Разумный воздержан в словах своих, и благоразумный хладнокровен.
  • И глупец, когда молчит, может показаться мудрым, и затворяющий уста свои – благоразумным.
  • Лучше бедный, ходящий в своей непорочности, нежели [богатый] со лживыми устами, и притом глупый.
  • Нехорошо душе без знания, и торопливый ногами оступится.
  • Глупость человека извращает путь его, а сердце его негодует на Господа.
  • Богатство прибавляет много друзей, а бедный оставляется и другом своим.
  • Лжесвидетель не останется ненаказанным, и кто говорит ложь, не спасется.
  • Многие заискивают у знатных, и всякий – друг человеку, делающему подарки.
  • Бедного ненавидят все братья его, тем паче друзья его удаляются от него: гонится за ними, чтобы поговорить, но и этого нет.
  • Кто приобретает разум, тот любит душу свою; кто наблюдает благоразумие, тот находит благо.
  • Лжесвидетель не останется ненаказанным, и кто говорит ложь, погибнет.
  • Неприлична глупцу пышность, тем паче рабу господство над князьями.
  • Благоразумие делает человека медленным на гнев, и слава для него – быть снисходительным к проступкам.
  • Гнев царя – как рев льва, а благоволение его – как роса на траву.
  • Глупый сын – сокрушение для отца своего, и сварливая жена – сточная труба.
  • Дом и имение – наследство от родителей, а разумная жена – от Господа.
  • Леность погружает в сонливость, и нерадивая душа будет терпеть голод.
  • Хранящий заповедь хранит душу свою, а нерадящий о путях своих погибнет.
  • Благотворящий бедному дает взаймы Господу, и Он воздаст ему за благодеяние его.
  • Наказывай сына своего, доколе есть надежда, и не возмущайся криком его.
  • Гневливый пусть терпит наказание, потому что, если пощадишь его, придется тебе еще больше наказывать его.
  • Слушайся совета и принимай обличение, чтобы сделаться тебе впоследствии мудрым.
  • Много замыслов в сердце человека, но состоится только определенное Господом.
  • Радость человеку – благотворительность его, и бедный человек лучше, нежели лживый.
  • Страх Господень ведет к жизни, и кто имеет его, всегда будет доволен, и зло не постигнет его.
  • Ленивый опускает руку свою в чашу, и не хочет донести ее до рта своего.
  • Если ты накажешь кощунника, то и простой сделается благоразумным; и если обличишь разумного, то он поймет наставление.
  • Разоряющий отца и выгоняющий мать – сын срамной и бесчестный.
  • Перестань, сын мой, слушать внушения об уклонении от изречений разума.
  • Лукавый свидетель издевается над судом, и уста беззаконных глотают неправду.
  • Готовы для кощунствующих суды, и побои – на тело глупых.
  • Сердце царя – в руке Господа, как потоки вод: куда захочет, Он направляет его.
  • Всякий путь человека прям в глазах его; но Господь взвешивает сердца.
  • Соблюдение правды и правосудия более угодно Господу, нежели жертва.
  • Гордость очей и надменность сердца, отличающие нечестивых, – грех.
  • Помышления прилежного стремятся к изобилию, а всякий торопливый терпит лишение.
  • Приобретение сокровища лживым языком – мимолетное дуновение ищущих смерти.
  • Насилие нечестивых обрушится на них, потому что они отреклись соблюдать правду.
  • Превратен путь человека развращенного; а кто чист, того действие прямо.
  • Лучше жить в углу на кровле, нежели со сварливою женою в пространном доме.
  • Душа нечестивого желает зла: не найдет милости в глазах его и друг его.
  • Когда наказывается кощунник, простой делается мудрым; и когда вразумляется мудрый, то он приобретает знание.
  • Праведник наблюдает за домом нечестивого: как повергаются нечестивые в несчастие.
  • Кто затыкает ухо свое от вопля бедного, тот и сам будет вопить, – и не будет услышан.
  • Подарок тайный тушит гнев, и дар в пазуху – сильную ярость.
  • Соблюдение правосудия – радость для праведника и страх для делающих зло.
  • Человек, сбившийся с пути разума, водворится в собрании мертвецов.
  • Кто любит веселье, обеднеет; а кто любит вино и тук, не разбогатеет.
  • Выкупом будет за праведного нечестивый и за прямодушного – лукавый.
  • Лучше жить в земле пустынной, нежели с женою сварливою и сердитою.
  • Вожделенное сокровище и тук – в доме мудрого; а глупый человек расточает их.
  • Соблюдающий правду и милость найдет жизнь, правду и славу.
  • Мудрый входит в город сильных и ниспровергает крепость, на которую они надеялись.
  • Кто хранит уста свои и язык свой, тот хранит от бед душу свою.
  • Надменный злодей – кощунник имя ему – действует в пылу гордости.
  • Алчба ленивца убьет его, потому что руки его отказываются работать;
  • всякий день он сильно алчет, а праведник дает и не жалеет.
  • Жертва нечестивых – мерзость, особенно когда с лукавством приносят ее.
  • Лжесвидетель погибнет; а человек, который говорит, что знает, будет говорить всегда.
  • Человек нечестивый дерзок лицом своим, а праведный держит прямо путь свой.
  • Нет мудрости, и нет разума, и нет совета вопреки Господу.
  • Коня приготовляют на день битвы, но победа – от Господа.