Быт. Исх. Лев. Чис. Втор. Нав. Суд. Руф. 1Цар. 2Цар. 3Цар. 4Цар. 1Пар. 2Пар. 1Ездр. Неем. 2Ездр. Тов. Иудиф. Эсф. 1Мак. 2Мак. 3Мак. 3Ездр. Иов. Пс. Притч. Еккл. Песн. Прем. Сир. Ис. Иер. Плч. Посл.Иер. Вар. Иез. Дан. Ос. Иоил. Ам. Авд. Ион. Мих. Наум. Авв. Соф. Агг. Зах. Мал. Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Сол. 2Сол. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.

Книга Притчей Соломоновых

 
  • Я́коже устремле́нiе воды́, та́ко се́рдце царе́во въ руцѣ́ Бо́жiей: а́може а́ще восхо́щетъ обрати́ти, та́мо уклони́тъ е́.
  • Вся́къ му́жъ явля́ет­ся себѣ́ пра́веденъ: управля́етъ же сердца́ Госпо́дь.
  • Твори́ти пра́ведная и и́стин­ствовати уго́дна Бо́гу па́че, не́жели же́ртвъ кро́вь.
  • Велему́дрый во укори́знѣ дерзосе́рдъ, свѣти́ло же нечести́выхъ грѣси́.
  • Помышле́нiя тщали́ваго во изоби́лiи, и вся́къ неради́вый въ лише́нiи.
  • Дѣ́лаяй сокро́вища язы́комъ лжи́вымъ су́етная го́нитъ въ сѣ́ти сме́ртныя.
  • Всегуби́тел­ст­во на нечести́выя устремля́ет­ся: не хотя́тъ бо твори́ти пра́ведная.
  • Къ стро́потнымъ стро́потныя пути́ посыла́етъ Бо́гъ: чи́ста бо и пра́ва дѣла́ его́.
  • Лу́чше жи́ти во у́глѣ непокрове́н­нѣмъ, не́жели въ пова́плен­ныхъ съ непра́вдою и въ хра́минѣ о́бщей.
  • Душа́ нечести́ваго не поми́лует­ся ни от­ еди́наго от­ человѣ́ковъ.
  • Тщету́ прiе́млющу невоз­де́ржному, кова́рнѣйшiй бу́детъ незло́бивый, разумѣва́яй же му́дрый прiи́метъ ра́зумъ.
  • Разумѣва́етъ пра́ведный сердца́ нечести́выхъ и уничтожа́етъ нечести́выя въ злы́хъ.
  • И́же затыка́етъ ушеса́ своя́, е́же не послу́шати немощна́го, и то́й при­­зове́тъ, и не бу́детъ послу́шаяй его́.
  • Дая́нiе та́йно от­враща́етъ гнѣ́вы, щадя́й же даро́въ воз­двиза́етъ я́рость крѣ́пкую.
  • Весе́лiе пра́ведныхъ твори́ти су́дъ: преподо́бный же нечи́стъ у злодѣ́евъ.
  • Му́жъ заблужда́яй от­ пути́ пра́вды въ со́нмищи исполи́новъ почі́етъ.
  • Му́жъ ску́денъ лю́битъ весе́лiе, любя́й же вино́ и еле́й не обогати́т­ся.
  • Отре́бiе же пра́веднику беззако́н­никъ.
  • Лу́чше жи́ти въ земли́ пу́стѣ, не́же жи́ти съ жено́ю сварли́вою и язы́чною и гнѣвли́вою.
  • Сокро́вище вожделѣ́н­но почі́етъ во устѣ́хъ му́драго: безу́мнiи же му́жiе пожира́ютъ е́.
  • Пу́ть пра́вды и ми́лостыни обря́щетъ живо́тъ и сла́ву.
  • Во гра́ды крѣ́пки вни́де прему́дрый и разруши́ утвержде́нiе, на не́же надѣ́яшася нечести́вiи.
  • И́же храни́тъ своя́ уста́ и язы́къ, соблюда́етъ от­ печа́ли ду́шу свою́.
  • Проде́рзый и велича́вый и гордели́вый губи́тель нарица́ет­ся: а и́же памятозло́б­ст­вуетъ, беззако́ненъ.
  • По́хоти лѣни́ваго убива́ютъ: не про­изволя́ютъ бо ру́цѣ его́ твори́ти что́.
  • Нечести́вый жела́етъ ве́сь де́нь по́хоти злы́я, пра́ведный же ми́луетъ и ще́дритъ неща́дно.
  • Же́ртвы нечести́выхъ ме́рзость Го́сподеви: и́бо беззако́н­но при­­но́сятъ я́.
  • Свидѣ́тель ло́жный поги́бнетъ, му́жъ же послушли́въ сохраня́емь воз­глаго́летъ.
  • Нечести́въ му́жъ безсту́дно сто­и́тъ лице́мъ: пра́вый же са́мъ разумѣва́етъ пути́ своя́.
  • Нѣ́сть прему́дрости, нѣ́сть му́же­ст­ва, нѣ́сть совѣ́та у нечести́ваго.
  • Ко́нь уготовля́ет­ся на де́нь бра́ни: от­ Го́спода же по́мощь.
  • Лу́чше и́мя до́брое, не́же бога́т­ст­во мно́го, па́че же сребра́ и зла́та благода́ть блага́я.
  • Бога́тъ и ни́щь срѣто́ста дру́гъ дру́га, обо­и́хъ же Госпо́дь сотвори́.
  • Худо́гъ, ви́дѣвъ лука́ваго му́чима крѣ́пко, са́мъ наказу́ет­ся: безу́мнiи же мимоше́дше отщети́шася.
  • Ро́дъ прему́дрости стра́хъ Госпо́день, и бога́т­ст­во и сла́ва и живо́тъ.
  • Волчцы́ и сѣ́ти на путе́хъ стро́потныхъ, храня́й же свою́ ду́шу избѣжи́тъ и́хъ.
  • 6Бога́тiи убо́гими и́мутъ облада́ти, 7и раби́ сво­и́мъ господе́мъ взаи́мъ даду́тъ.
  • Сѣ́явый зла́я по́жнетъ зла́я, я́зву же дѣ́лъ сво­и́хъ соверши́тъ.
  • 9Му́жа ти́ха и дая́теля лю́битъ Госпо́дь, суету́ же дѣ́лъ его́ сконча́етъ.
  • 10Ми́луяй ни́щаго са́мъ препита́ет­ся: от­ сво­и́хъ бо хлѣ́бовъ даде́ убо́гому.
  • Побѣ́ду и че́сть устроя́етъ дая́й да́ры, оба́че ду́шу погубля́етъ стяжа́в­шихъ.
  • 11Изжени́ от­ со́нмища губи́теля, и изы́детъ съ ни́мъ прѣ́нiе: егда́ бо ся́детъ въ со́нмищи, всѣ́хъ безче́ститъ.
  • 12Лю́битъ Госпо́дь преподо́бная сердца́, прiя́тни же ему́ вси́ непоро́чнiи въ путе́хъ сво­и́хъ: устна́ма пасе́тъ ца́рь [лю́ди своя́].
  • 13О́чи Госпо́дни соблюда́ютъ чу́в­ст­во: презира́етъ словеса́ законопресту́пный.
  • 14Вины́ и́щетъ и глаго́летъ лѣни́вый: ле́въ на стезя́хъ, на путе́хъ же разбо́йницы.
  • 15Я́ма глубока́ уста́ законопресту́пныхъ: воз­ненави́дѣный же от­ Го́спода впаде́т­ся въ ню́.
  • Су́ть путiе́ злі́и предъ му́жемъ, и не лю́битъ воз­врати́тися от­ ни́хъ: воз­врати́тися же подоба́етъ от­ пути́ стро́потна и зла́го.
  • 16Безу́мiе ви́ситъ на се́рдцы ю́наго: же́злъ же и наказа́нiе дале́че [от­го́нитъ] от­ него́.
  • 17Оби́дяй убо́гаго мно́гая себѣ́ зла́ твори́тъ, дае́тъ же бога́тому во оскудѣ́нiе [себѣ́].
  • 18Ко словесе́мъ му́дрыхъ при­­лага́й твое́ у́хо, и услы́ши моя́ словеса́: сво­е́ же се́рдце утверди́ [къ ни́мъ], да разумѣ́еши, я́ко добра́ су́ть.
  • 19И а́ще вложи́ши я́ въ се́рдце твое́, воз­веселя́тъ тебе́ ку́пно во тво­и́хъ устнѣ́хъ.
  • 20Да бу́детъ ти́ на Го́спода наде́жда, и пока́жетъ ти́ пу́ть сво́й.
  • 21Ты́ же напиши́ я́ себѣ́ три́жды, на совѣ́тъ и смы́слъ и ра́зумъ, на широтѣ́ се́рдца тво­его́:
  • учу́ бо тя́ и́стин­ному словеси́, и ра́зума блага́го слу́шати на от­вѣ́ты словесе́мъ и́стин­нымъ предлага́емымъ тебѣ́.
  • Не наси́л­ст­вуй ни́щаго, зане́ убо́гъ е́сть, и не досажда́й немощно́му во вратѣ́хъ:
  • Госпо́дь бо и́мать суди́ти его́ су́дъ, и изба́виши твою́ безбѣ́дную ду́шу.
  • Не быва́й дру́гъ му́жу гнѣвли́ву и со дру́гомъ жестокосе́рдымъ не соводворя́йся:
  • да не когда́ научи́шися путе́мъ его́ и прiи́меши тене́та души́ тво­е́й.
  • Не вдава́йся въ поруче́нiе, стыдя́ся лица́:
  • егда́ бо не бу́деши имѣ́ти чи́мъ искупи́тися, во́змутъ посте́лю, я́же подъ ре́бры тво­и́ми.
  • Не прелага́й предѣ́лъ вѣ́чныхъ, я́же положи́ша отцы́ тво­и́.
  • Прозри́телну человѣ́ку и о́строму въ дѣ́лѣхъ сво­и́хъ предъ царьми́ подоба́етъ стоя́ти, и не стоя́ти предъ мужми́ просты́ми.
  • Сердце царя – в руке Господа, как потоки вод: куда захочет, Он направляет его.
  • Всякий путь человека прям в глазах его; но Господь взвешивает сердца.
  • Соблюдение правды и правосудия более угодно Господу, нежели жертва.
  • Гордость очей и надменность сердца, отличающие нечестивых, – грех.
  • Помышления прилежного стремятся к изобилию, а всякий торопливый терпит лишение.
  • Приобретение сокровища лживым языком – мимолетное дуновение ищущих смерти.
  • Насилие нечестивых обрушится на них, потому что они отреклись соблюдать правду.
  • Превратен путь человека развращенного; а кто чист, того действие прямо.
  • Лучше жить в углу на кровле, нежели со сварливою женою в пространном доме.
  • Душа нечестивого желает зла: не найдет милости в глазах его и друг его.
  • Когда наказывается кощунник, простой делается мудрым; и когда вразумляется мудрый, то он приобретает знание.
  • Праведник наблюдает за домом нечестивого: как повергаются нечестивые в несчастие.
  • Кто затыкает ухо свое от вопля бедного, тот и сам будет вопить, – и не будет услышан.
  • Подарок тайный тушит гнев, и дар в пазуху – сильную ярость.
  • Соблюдение правосудия – радость для праведника и страх для делающих зло.
  • Человек, сбившийся с пути разума, водворится в собрании мертвецов.
  • Кто любит веселье, обеднеет; а кто любит вино и тук, не разбогатеет.
  • Выкупом будет за праведного нечестивый и за прямодушного – лукавый.
  • Лучше жить в земле пустынной, нежели с женою сварливою и сердитою.
  • Вожделенное сокровище и тук – в доме мудрого; а глупый человек расточает их.
  • Соблюдающий правду и милость найдет жизнь, правду и славу.
  • Мудрый входит в город сильных и ниспровергает крепость, на которую они надеялись.
  • Кто хранит уста свои и язык свой, тот хранит от бед душу свою.
  • Надменный злодей – кощунник имя ему – действует в пылу гордости.
  • Алчба ленивца убьет его, потому что руки его отказываются работать;
  • всякий день он сильно алчет, а праведник дает и не жалеет.
  • Жертва нечестивых – мерзость, особенно когда с лукавством приносят ее.
  • Лжесвидетель погибнет; а человек, который говорит, что знает, будет говорить всегда.
  • Человек нечестивый дерзок лицом своим, а праведный держит прямо путь свой.
  • Нет мудрости, и нет разума, и нет совета вопреки Господу.
  • Коня приготовляют на день битвы, но победа – от Господа.
  • Доброе имя лучше большого богатства, и добрая слава лучше серебра и золота.
  • Богатый и бедный встречаются друг с другом: того и другого создал Господь.
  • Благоразумный видит беду, и укрывается; а неопытные идут вперед, и наказываются.
  • За смирением следует страх Господень, богатство и слава и жизнь.
  • Терны и сети на пути коварного; кто бережет душу свою, удались от них.
  • Наставь юношу при начале пути его: он не уклонится от него, когда и состарится.
  • Богатый господствует над бедным, *и должник делается рабом заимодавца.
  • Сеющий неправду пожнет беду, и трости гнева его не станет.
  • [Человека, доброхотно дающего, любит Бог, и недостаток дел его восполнит.]
  • Милосердый будет благословляем, потому что дает бедному от хлеба своего.
  • [Победу и честь приобретает дающий дары, и даже овладевает душею получающих оные.]
  • Прогони кощунника, и удалится раздор, и прекратятся ссора и брань.
  • Кто любит чистоту сердца, у того приятность на устах, тому царь – друг.
  • Очи Господа охраняют знание, а слова законопреступника Он ниспровергает.
  • Ленивец говорит: «лев на улице! посреди площади убьют меня!»
  • Глубокая пропасть – уста блудниц: на кого прогневается Господь, тот упадет туда.
  • Глупость привязалась к сердцу юноши, но исправительная розга удалит ее от него.
  • Кто обижает бедного, чтобы умножить свое богатство, и кто дает богатому, тот обеднеет.
  • Приклони ухо твое, и слушай слова мудрых, и сердце твое обрати к моему знанию;
  • потому что утешительно будет, если ты будешь хранить их в сердце твоем, и они будут также в устах твоих.
  • Чтобы упование твое было на Господа, я учу тебя и сегодня, и ты помни.
  • Не писал ли я тебе трижды в советах и наставлении,
  • чтобы научить тебя точным словам истины, дабы ты мог передавать слова истины посылающим тебя?
  • Не будь грабителем бедного, потому что он беден, и не притесняй несчастного у ворот,
  • потому что Господь вступится в дело их и исхитит душу у грабителей их.
  • Не дружись с гневливым и не сообщайся с человеком вспыльчивым,
  • чтобы не научиться путям его и не навлечь петли на душу твою.
  • Не будь из тех, которые дают руки и поручаются за долги:
  • если тебе нечем заплатить, то для чего доводить себя, чтобы взяли постель твою из-под тебя?
  • Не передвигай межи давней, которую провели отцы твои.
  • Видел ли ты человека проворного в своем деле? Он будет стоять перед царями, он не будет стоять перед простыми.