Быт. Исх. Лев. Чис. Втор. Нав. Суд. Руф. 1Цар. 2Цар. 3Цар. 4Цар. 1Пар. 2Пар. 1Ездр. Неем. 2Ездр. Тов. Иудиф. Эсф. 1Мак. 2Мак. 3Мак. 3Ездр. Иов. Пс. Притч. Еккл. Песн. Прем. Сир. Ис. Иер. Плч. Посл.Иер. Вар. Иез. Дан. Ос. Иоил. Ам. Авд. Ион. Мих. Наум. Авв. Соф. Агг. Зах. Мал. Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Фес. 2Фес. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.

Книга Притчей Соломоновых

 
  • Сiя́ при́тчи соломо́ни бы́в­шыя нерасположе́н­ны, я́же списа́ша дру́зiе езекі́и царя́ Иуде́йска.
  • Сла́ва Бо́жiя кры́етъ сло́во, сла́ва же царе́ва почита́етъ повелѣ́нiя его́.
  • Не́бо высоко́, земля́ же глубока́: се́рдце же царе́во необличи́телно.
  • Ку́й неискуше́н­ное сребро́, и очи́стит­ся чи́сто все́.
  • Убива́й нечести́выя от­ лица́ царе́ва, и испра́вит­ся въ пра́вдѣ престо́лъ его́.
  • Не горди́ся предъ лице́мъ царе́вымъ и на мѣ́стѣ си́льныхъ не ста́ни:
  • лу́чше бо ти́ е́сть, егда́ рече́тъ: взы́ди ко мнѣ́: не́жели смири́тися тебѣ́ предъ лице́мъ си́льнаго.
  • Я́же ви́дѣста о́чи тво­и́, глаго́ли. Не впа́дай въ тя́жбу ско́ро, да не раска́ешися по́слѣжди, егда́ тебѣ́ досади́тъ дру́гъ тво́й.
  • Вступа́й вспя́ть, не неради́, да не поно́ситъ у́бо тебѣ́ дру́гъ:
  • сва́ра же твоя́ и вражда́ твоя́ не от­сту́питъ, но бу́детъ ти́ ра́вна со сме́ртiю.
  • Благода́ть и любы́ свобожда́етъ, въ ни́хже утверди́ себе́, да не въ поноше́нiи бу́деши, но сохрани́ пути́ твоя́ до́брѣ устро́ены.
  • [Я́коже] я́блоко зла́то во усеря́зи сарді́йскаго ка́мене, си́це рещи́ сло́во при­­ при­­ли́чныхъ ему́.
  • И [я́коже] во усеря́зь златы́й сарді́йскiй ка́мень многоцѣ́н­ный вя́жет­ся, [си́це] сло́во прему́дро во у́хо благопослу́шно.
  • Я́коже исхо́дище снѣ́га въ жа́тву зно́я по́льзуетъ, та́ко вѣ́ст­никъ вѣ́ренъ посла́в­шихъ его́: ду́шы бо употребля́ющихъ его́ по́льзуетъ.
  • Я́коже вѣ́три и о́блацы и дожде́ве явля́ющiися, та́ко и хва́лящiйся о дая́нiи ло́жнѣмъ.
  • Въ долготерпѣ́нiи благополу́чiе царе́мъ: язы́къ же мя́кокъ сокруша́етъ ко́сти.
  • Ме́дъ обрѣ́тъ я́ждь умѣ́рен­но, да не ка́ко пресыще́нъ изблюе́ши.
  • Не учаща́й вноси́ти но́гу твою́ ко дру́гу тво­ему́, да не когда́ насы́щься тебе́, воз­ненави́дитъ тя́.
  • Дреко́ль и ме́чь и стрѣла́ остра́, та́ко и му́жъ свидѣ́тел­ст­вуяй на дру́га сво­его́ свидѣ́тел­ст­во ло́жное.
  • Пу́ть зла́го и нога́ законопресту́пнаго поги́бнутъ въ де́нь зо́лъ.
  • Я́коже о́цетъ неполе́зенъ вре́ду и ды́мъ очи́ма, та́ко при­­па́дшая стра́сть въ тѣлеси́ се́рдце оскорбля́етъ.
  • Я́коже мо́лiе въ ри́зѣ и че́рвiе въ дре́вѣ, та́ко печа́ль му́жу вреди́тъ се́рдце.
  • 22А́ще а́лчетъ вра́гъ тво́й, ухлѣ́би его́: а́ще ли жа́ждетъ, напо́й его́:
  • 23сiе́ бо творя́, у́глiе о́гнен­ное собира́еши на главу́ его́, Госпо́дь же воз­да́стъ тебѣ́ блага́я.
  • 24Вѣ́тръ сѣ́верный воз­двиза́етъ о́блаки, лице́ же безсту́дно язы́къ раздража́етъ.
  • 25Лу́чше жи́ти во у́глѣ непокры́тѣмъ, не́же во хра́минѣ о́бщей со жено́ю клеветли́вою.
  • 26Я́коже вода́ студе́ная души́ жа́ждущей благопрiя́тна, та́ко вѣ́сть блага́я от­ земли́ издале́ча.
  • 27Я́коже а́ще кто́ исто́чникъ загражда́етъ и исхо́дище воды́ губи́тъ, та́ко не лѣ́по пра́веднику па́сти предъ нечести́вымъ.
  • 28Я́сти ме́дъ мно́го не добро́: почита́ти же подоба́етъ словеса́ сла́вна.
  • 29Я́коже гра́дъ стѣна́ми разоре́нъ и не огражде́нъ, та́ко му́жъ творя́й что́ безъ совѣ́та.
  • Я́коже роса́ въ жа́тву и я́коже до́ждь въ лѣ́тѣ {Евр.: я́коже снѣ́гъ въ лѣ́тѣ и до́ждь въ жа́тву.}, та́ко нѣ́сть безу́мному че́сти.
  • Я́коже пти́цы от­лета́ютъ и вра́бiеве, та́ко кля́тва су́етная не на́йдетъ ни на кого́же.
  • Я́коже би́чь коню́ и осте́нъ ослу́, та́ко же́злъ язы́ку законопресту́пну.
  • Не от­вѣща́й безу́мному по безу́мiю его́, да не подо́бенъ ему́ бу́деши:
  • но от­вѣща́й безу́мному по безу́мiю его́, да не яви́т­ся му́дръ у себе́.
  • От путі́й сво­и́хъ поноше́нiе твори́тъ, и́же посла́ вѣ́ст­никомъ безу́мнымъ сло́во.
  • Отими́ ше́­ст­вiе от­ гле́знъ и законопреступле́нiе от­ у́стъ безу́мныхъ.
  • И́же при­­вязу́етъ ка́мень въ пра́щи, подо́бенъ е́сть даю́щему безу́мному сла́ву.
  • Те́рнiя прозяба́ютъ въ руцѣ́ пiя́ницы, и порабоще́нiе въ руцѣ́ безу́мныхъ.
  • Мно́гими волну́ет­ся вся́ка пло́ть безу́мныхъ, сокруша́ет­ся бо изступле́нiе и́хъ.
  • Я́коже пе́съ, егда́ воз­врати́т­ся на своя́ блево́тины, и ме́рзокъ быва́етъ, та́ко безу́мный сво­е́ю зло́бою воз­вра́щься на сво́й грѣ́хъ.
  • Е́сть сты́дъ наводя́й грѣ́хъ, и е́сть сты́дъ сла́ва и благода́ть.
  • Ви́дѣхъ му́жа непщева́в­ша себе́ му́дра бы́ти, упова́нiе же и́мать безу́мный па́че его́.
  • Глаго́летъ лѣни́вый по́сланъ на пу́ть: ле́въ на путе́хъ, на сто́гнахъ же разбо́йницы.
  • Я́коже две́рь обраща́ет­ся на пятѣ́, та́ко лѣни́вый на ло́жи сво­е́мъ.
  • Скры́въ лѣни́вый ру́ку въ нѣ́дро свое́ не воз­мо́жетъ при­­нести́ ко усто́мъ.
  • Мудрѣ́йшiй себѣ́ лѣни́вый явля́ет­ся, па́че во изоби́лiи износя́щаго вѣ́сть.
  • Я́коже держа́й за о́шибъ пса́, та́ко предсѣда́тел­ст­вуяй чужде́му суду́.
  • Я́коже врачу́емiи ме́щутъ словеса́ на человѣ́ки, срѣта́яй же сло́вомъ пе́рвый за́пнет­ся:
  • та́ко вси́ кова́р­ст­ву­ю­щiи надъ сво­и́ми дру́ги: егда́ же уви́дѣни бу́дутъ, глаго́лютъ, я́ко игра́я содѣ́яхъ.
  • Во мно́зѣхъ дре́вѣхъ расте́тъ о́гнь: а идѣ́же нѣ́сть разгнѣвля́юща, умолка́етъ сва́ръ.
  • Огни́ще у́глiю, и дрова́ огне́ви: му́жъ же клеветли́въ въ мяте́жъ сва́ра.
  • Словеса́ ласка́телей мя́гка: сiя́ же ударя́ютъ въ сокро́вища утро́бъ.
  • Сребро́ дае́мо съ ле́стiю, я́коже скуде́ль вмѣня́емо: устнѣ́ гла́дки се́рдце покрыва́ютъ при­­ско́рбно.
  • Устна́ма вся́ обѣщава́етъ пла́чай вра́гъ, въ се́рдцы же содѣва́етъ ле́сть.
  • А́ще тя́ мо́литъ вра́гъ ве́лiимъ гла́сомъ, не вѣ́руй ему́, се́дмь бо е́сть лука́в­ст­вiй въ души́ его́.
  • Тая́й вражду́ составля́етъ ле́сть: от­крыва́етъ же своя́ грѣхи́ благоразу́мный на со́нмищихъ.
  • Изрыва́яй я́му и́скрен­нему впаде́т­ся въ ню́: валя́яй же ка́мень на себе́ вали́тъ.
  • Язы́къ лжи́въ ненави́дитъ и́стины, уста́ же непокрове́н­на творя́тъ нестро­е́нiе.
  • Не хвали́ся о у́трiи, не вѣ́си бо, что́ роди́тъ [де́нь] находя́й.
  • Да хва́литъ тя́ и́скрен­нiй, а не твоя́ уста́, чужді́й, а не тво­и́ устнѣ́.
  • Тя́жко ка́мень и неудобоно́сно песо́къ, гнѣ́въ же безу́мнаго тя́жшiй обо­его́.
  • Безми́лостивна я́рость и о́стръ гнѣ́въ, но ничто́же посто­и́тъ ре́вности.
  • Лу́чше обличе́нiя от­крове́н­на та́йныя любве́.
  • Достовѣ́рнѣе су́ть я́звы дру́га, не́жели во́льная лобза́нiя врага́.
  • Душа́ въ сы́тости су́щи со́тамъ руга́ет­ся: души́ же нище́тнѣй и го́рькая сла́дка явля́ют­ся.
  • Я́коже егда́ пти́ца от­лети́тъ от­ гнѣзда́ сво­его́, та́ко человѣ́къ порабоща́ет­ся, егда́ устрани́т­ся от­ сво­и́хъ мѣ́стъ.
  • Ми́ры и вино́мъ и ѳимiа́мы красу́ет­ся се́рдце, растерзава́етжеся от­ бѣ́дъ душа́.
  • Дру́га тво­его́ или́ дру́га о́тча не оставля́й: въ до́мъ же бра́та сво­его́ не вни́ди неблагополу́чно: лу́чше дру́гъ бли́зъ, не́же бра́тъ дале́че живы́й.
  • Му́дръ бу́ди, сы́не, да весели́т­ся се́рдце твое́, и от­врати́ от­ себе́ поно́слива словеса́.
  • Хи́трый злы́мъ находя́щымъ укрыва́ет­ся: безу́мнiи же наше́дше тщету́ постра́ждутъ.
  • Отими́ ри́зу его́, пре́йде бо досади́тель, и́же чужда́я погубля́етъ.
  • И́же а́ще благослови́тъ дру́га у́тро ве́лiимъ гла́сомъ, от­ клену́щаго ни чи́мже ра́зн­ствовати воз­мни́т­ся.
  • Ка́пли изгоня́ютъ человѣ́ка въ де́нь зи́менъ изъ до́му его́, та́ко и жена́ клеветли́вая изъ сво­его́ до́му.
  • Сѣ́веръ же́стокъ вѣ́тръ, и́менемъ же прiя́тенъ нарица́ет­ся.
  • Желѣ́зо желѣ́за остри́тъ: му́жъ же поощря́етъ лице́ дру́жне.
  • И́же насажда́етъ смоко́вницу, снѣ́сть плоды́ ея́: а и́же храни́тъ го́спода сво­его́, че́стенъ бу́детъ.
  • Я́коже су́ть неподо́бна ли́ца ли́цамъ, си́це ниже́ сердца́ человѣ́ковъ.
  • А́дъ и поги́бель не насыща́ют­ся: та́кожде и о́чи человѣ́честiи несы́ти.
  • Ме́рзость Го́сподеви утвержда́яй о́чи, и ненака́зан­нiи невоз­де́ржни язы́комъ.
  • Искуше́нiе сребру́ и зла́ту раздеже́нiе: му́жъ же искуша́ет­ся усты́ хва́лящихъ его́.
  • Се́рдце беззако́н­ника взыску́етъ зла́я, се́рдце же пра́во взыску́етъ ра́зума.
  • А́ще бiе́ши безу́мнаго посредѣ́ со́нмища срамля́я его́, не отъ­и́меши безу́мiя его́.
  • Разу́мнѣ разумѣва́й ду́ши ста́да тво­его́, и да при­­ста́виши се́рдце твое́ ко тво­и́мъ стада́мъ.
  • Я́ко не во вѣ́къ му́жеви держа́ва и крѣ́пость, ниже́ предае́тъ от­ ро́да въ ро́дъ.
  • Прилѣжи́ о зла́цѣхъ су́щихъ на по́ли и пожне́ши траву́, и собира́й сѣ́но наго́рное,
  • да и́маши о́вцы на одѣя́нiе: почита́й по́ле, да бу́дутъ ти́ а́гнцы.
  • Сы́не, от­ мене́ и́маши рѣче́нiя крѣ́пка въ жи́знь твою́ и въ жи́знь тво­и́хъ служи́телей.
  • Бѣ́гаетъ нечести́вый ни еди́ному же гоня́щу, пра́ведный же я́ко ле́въ упова́я.
  • За грѣхи́ нечести́выхъ су́дове востаю́тъ: му́жъ же хи́трый угаси́тъ я́.
  • Проде́рзый въ нече́стiихъ оклевета́етъ ни́щыя, я́коже до́ждь си́льный не поле́зенъ:
  • та́ко оста́вив­шiи зако́нъ хва́лятъ нече́стiе, лю́бящiи же зако́нъ огражда́ютъ себѣ́ стѣ́ну.
  • Му́жiе злі́и не уразумѣ́ютъ суда́, и́щущiи же Го́спода уразумѣ́ютъ о все́мъ.
  • Лу́чше ни́щь ходя́й во и́стинѣ, не́жели бога́тъ ло́жь.
  • Храни́тъ зако́нъ сы́нъ разу́мный: а и́же пасе́тъ несы́тость, безче́ститъ отца́ сво­его́.
  • Умножа́яй бога́т­ст­во свое́ съ ли́хвами и при­­бы́тки ми́лу­ю­щему ни́щыя собира́етъ е́.
  • Укланя́яй у́хо свое́ не послу́шати зако́на и са́мъ моли́тву свою́ омерзи́лъ.
  • И́же льсти́тъ пра́выя на пути́ злѣ́мъ, во истлѣ́нiе са́мъ впаде́тъ: беззако́н­нiи же мину́ютъ блага́я и не вни́дутъ въ ня́.
  • Прему́дръ у себе́ му́жъ бога́тый, убо́гiй же разуми́въ пре́зритъ его́.
  • По́мощiю пра́ведныхъ мно́га быва́етъ сла́ва, на мѣ́стѣхъ же нечести́выхъ погиба́ютъ человѣ́цы.
  • Покрыва́яй нече́стiе свое́ не успѣ́етъ во блага́я, повѣ́дая же обличе́нiя воз­лю́бленъ бу́детъ.
  • Блаже́нъ му́жъ, и́же бо­и́т­ся всѣ́хъ за благоговѣ́нiе, а жестосе́рдый впа́даетъ во зла́я.
  • Ле́въ а́лченъ и во́лкъ жа́жденъ, и́же тира́н­ствуетъ {мучи́тель­ски облада́етъ}, ни́щь сы́й, надъ язы́комъ убо́гимъ.
  • Ца́рь ску́денъ уро́комъ вели́къ клеветни́къ [быва́етъ], а ненави́дяй непра́вды до́лго лѣ́тъ поживе́тъ.
  • Му́жа, и́же въ винѣ́ сме́ртнѣ, выруча́яй бѣгле́цъ бу́детъ, а не утвержде́нъ.
  • Наказу́й сы́на, и воз­лю́битъ тя́ и да́стъ лѣ́поту тво­е́й души́, не послу́шаетъ язы́ка законопресту́пна.
  • Ходя́й пра́ведно по́мощь прiи́метъ, ходя́й же въ стро́потны пути́ увя́знетъ.
  • Дѣ́лаяй свою́ зе́млю насы́тит­ся хлѣ́бовъ, гоня́й же пра́здность насы́тит­ся нищеты́.
  • Му́жъ вѣ́ры досто́йный мно́го благослови́т­ся, злы́й же не безъ муче́нiя бу́детъ.
  • И́же не срамля́ет­ся лица́ пра́ведныхъ, не бла́гъ: таковы́й за укру́хъ хлѣ́ба прода́стъ му́жа.
  • Тщи́т­ся обогати́тися му́жъ зави́дливъ, и не вѣ́сть, я́ко ми́лостивый воз­облада́етъ и́мъ.
  • Облича́яй человѣ́чы пути́ благода́ть и́мать па́че язы́комъ ласка́ющаго.
  • И́же от­верга́етъ отца́ или́ ма́терь и мни́т­ся не согрѣша́ти, се́й соприча́ст­никъ е́сть му́жу нечести́ву.
  • Невѣ́рный му́жъ су́дитъ ту́не, а и́же надѣ́ет­ся на Го́спода, въ при­­лѣжа́нiи бу́детъ.
  • И́же надѣ́ет­ся на де́рзо се́рдце, таковы́й безу́менъ: а и́же хо́дитъ въ прему́дрости, спасе́т­ся.
  • И́же дае́тъ убо́гимъ, не оскудѣ́етъ: а и́же от­враща́етъ о́ко свое́, въ ску́дости бу́детъ мно́зѣ.
  • На мѣ́стѣхъ нечести́выхъ стеня́тъ пра́веднiи, въ поги́бели же и́хъ умно́жат­ся пра́веднiи.
  • И это притчи Соломона, которые собрали мужи Езекии, царя Иудейского.
  • Слава Божия – облекать тайною дело, а слава царей – исследывать дело.
  • Как небо в высоте и земля в глубине, так сердце царей – неисследимо.
  • Отдели примесь от серебра, и выйдет у серебряника сосуд:
  • удали неправедного от царя, и престол его утвердится правдою.
  • Не величайся пред лицем царя, и на месте великих не становись;
  • потому что лучше, когда скажут тебе: «пойди сюда повыше», нежели когда понизят тебя пред знатным, которого видели глаза твои.
  • Не вступай поспешно в тяжбу: иначе что будешь делать при окончании, когда соперник твой осрамит тебя?
  • Веди тяжбу с соперником твоим, но тайны другого не открывай,
  • дабы не укорил тебя услышавший это, и тогда бесчестие твое не отойдет от тебя.
  • [Любовь и дружба освобождают: сбереги их для себя, чтобы не сделаться тебе достойным поношения; сохрани пути твои благоустроенными.]
  • Золотые яблоки в серебряных прозрачных сосудах – слово, сказанное прилично.
  • Золотая серьга и украшение из чистого золота – мудрый обличитель для внимательного уха.
  • Что прохлада от снега во время жатвы, то верный посол для посылающего его: он доставляет душе господина своего отраду.
  • Что тучи и ветры без дождя, то человек, хвастающий ложными подарками.
  • Кротостью склоняется к милости вельможа, и мягкий язык переламывает кость.
  • Нашел ты мед, – ешь, сколько тебе потребно, чтобы не пресытиться им и не изблевать его.
  • Не учащай входить в дом друга твоего, чтобы он не наскучил тобою и не возненавидел тебя.
  • Что молот и меч и острая стрела, то человек, произносящий ложное свидетельство против ближнего своего.
  • Что сломанный зуб и расслабленная нога, то надежда на ненадежного [человека] в день бедствия.
  • Что снимающий с себя одежду в холодный день, что уксус на рану, то поющий песни печальному сердцу.
  • [Как моль одежде и червь дереву, так печаль вредит сердцу человека.]
  • Если голоден враг твой, накорми его хлебом; и если он жаждет, напой его водою:
  • ибо, [делая сие,] ты собираешь горящие угли на голову его, и Господь воздаст тебе.
  • Северный ветер производит дождь, а тайный язык – недовольные лица.
  • Лучше жить в углу на кровле, нежели со сварливою женою в пространном доме.
  • Что холодная вода для истомленной жаждой души, то добрая весть из дальней страны.
  • Что возмущенный источник и поврежденный родник, то праведник, падающий пред нечестивым.
  • Как нехорошо есть много меду, так домогаться славы не есть слава.
  • Что город разрушенный, без стен, то человек, не владеющий духом своим.
  • Как снег летом и дождь во время жатвы, так честь неприлична глупому.
  • Как воробей вспорхнет, как ласточка улетит, так незаслуженное проклятие не сбудется.
  • Бич для коня, узда для осла, а палка для глупых.
  • Не отвечай глупому по глупости его, чтобы и тебе не сделаться подобным ему;
  • но отвечай глупому по глупости его, чтобы он не стал мудрецом в глазах своих.
  • Подрезывает себе ноги, терпит неприятность тот, кто дает словесное поручение глупцу.
  • Неровно поднимаются ноги у хромого, – и притча в устах глупцов.
  • Что влагающий драгоценный камень в пращу, то воздающий глупому честь.
  • Что колючий терн в руке пьяного, то притча в устах глупцов.
  • Сильный делает все произвольно: и глупого награждает, и всякого прохожего награждает.
  • Как пес возвращается на блевотину свою, так глупый повторяет глупость свою.
  • Видал ли ты человека, мудрого в глазах его? На глупого больше надежды, нежели на него.
  • Ленивец говорит: «лев на дороге! лев на площадях!»
  • Дверь ворочается на крючьях своих, а ленивец на постели своей.
  • Ленивец опускает руку свою в чашу, и ему тяжело донести ее до рта своего.
  • Ленивец в глазах своих мудрее семерых, отвечающих обдуманно.
  • Хватает пса за уши, кто, проходя мимо, вмешивается в чужую ссору.
  • Как притворяющийся помешанным бросает огонь, стрелы и смерть,
  • так – человек, который коварно вредит другу своему и потом говорит: «я только пошутил».
  • Где нет больше дров, огонь погасает, и где нет наушника, раздор утихает.
  • Уголь – для жара и дрова – для огня, а человек сварливый – для разжжения ссоры.
  • Слова наушника – как лакомства, и они входят во внутренность чрева.
  • Что нечистым серебром обложенный глиняный сосуд, то пламенные уста и сердце злобное.
  • Устами своими притворяется враг, а в сердце своем замышляет коварство.
  • Если он говорит и нежным голосом, не верь ему, потому что семь мерзостей в сердце его.
  • Если ненависть прикрывается наедине, то откроется злоба его в народном собрании.
  • Кто роет яму, тот упадет в нее, и кто покатит вверх камень, к тому он воротится.
  • Лживый язык ненавидит уязвляемых им, и льстивые уста готовят падение.
  • Не хвались завтрашним днем, потому что не знаешь, что́ родит тот день.
  • Пусть хвалит тебя другой, а не уста твои, – чужой, а не язык твой.
  • Тяжел камень, весок и песок; но гнев глупца тяжелее их обоих.
  • Жесток гнев, неукротима ярость; но кто устоит против ревности?
  • Лучше открытое обличение, нежели скрытая любовь.
  • Искренни укоризны от любящего, и лживы поцелуи ненавидящего.
  • Сытая душа попирает и сот, а голодной душе все горькое сладко.
  • Как птица, покинувшая гнездо свое, так человек, покинувший место свое.
  • Масть и курение радуют сердце; так сладок всякому друг сердечным советом своим.
  • Не покидай друга твоего и друга отца твоего, и в дом брата твоего не ходи в день несчастья твоего: лучше сосед вблизи, нежели брат вдали.
  • Будь мудр, сын мой, и радуй сердце мое; и я буду иметь, что отвечать злословящему меня.
  • Благоразумный видит беду и укрывается; а неопытные идут вперед и наказываются.
  • Возьми у него платье его, потому что он поручился за чужого, и за стороннего возьми от него залог.
  • Кто громко хвалит друга своего с раннего утра, того сочтут за злословящего.
  • Непрестанная капель в дождливый день и сварливая жена – равны:
  • кто хочет скрыть ее, тот хочет скрыть ветер и масть в правой руке своей, дающую знать о себе.
  • Железо железо острит, и человек изощряет взгляд друга своего.
  • Кто стережет смоковницу, тот будет есть плоды ее; и кто бережет господина своего, тот будет в чести.
  • Как в воде лицо – к лицу, так сердце человека – к человеку.
  • Преисподняя и Аваддон – ненасытимы; так ненасытимы и глаза человеческие.
  • [Мерзость пред Господом дерзко поднимающий глаза, и неразумны невоздержанные языком.]
  • Что плавильня – для серебра, горнило – для золота, то для человека уста, которые хвалят его.
  • [Сердце беззаконника ищет зла, сердце же правое ищет знания.]
  • Толки́ глупого в ступе пестом вместе с зерном, не отделится от него глупость его.
  • Хорошо наблюдай за скотом твоим, имей попечение о стадах;
  • потому что богатство не навек, да и власть разве из рода в род?
  • Прозябает трава, и является зелень, и собирают горные травы.
  • Овцы – на одежду тебе, и козлы – на покупку поля.
  • И довольно козьего молока в пищу тебе, в пищу домашним твоим и на продовольствие служанкам твоим.
  • Нечестивый бежит, когда никто не гонится за ним; а праведник смел, как лев.
  • Когда страна отступит от закона, тогда много в ней начальников; а при разумном и знающем муже она долговечна.
  • Человек бедный и притесняющий слабых то же, что проливной дождь, смывающий хлеб.
  • Отступники от закона хвалят нечестивых, а соблюдающие закон негодуют на них.
  • Злые люди не разумеют справедливости, а ищущие Господа разумеют всё.
  • Лучше бедный, ходящий в своей непорочности, нежели тот, кто извращает пути свои, хотя он и богат.
  • Хранящий закон – сын разумный, а знающийся с расточителями срамит отца своего.
  • Умножающий имение свое ростом и лихвою соберет его для благотворителя бедных.
  • Кто отклоняет ухо свое от слушания закона, того и молитва – мерзость.
  • Совращающий праведных на путь зла сам упадет в свою яму, а непорочные наследуют добро.
  • Человек богатый – мудрец в глазах своих, но умный бедняк обличит его.
  • Когда торжествуют праведники, великая слава, но когда возвышаются нечестивые, люди укрываются.
  • Скрывающий свои преступления не будет иметь успеха; а кто сознается и оставляет их, тот будет помилован.
  • Блажен человек, который всегда пребывает в благоговении; а кто ожесточает сердце свое, тот попадет в беду.
  • Как рыкающий лев и голодный медведь, так нечестивый властелин над бедным народом.
  • Неразумный правитель много делает притеснений, а ненавидящий корысть продолжит дни.
  • Человек, виновный в пролитии человеческой крови, будет бегать до могилы, чтобы кто не схватил его.
  • Кто ходит непорочно, то будет невредим; а ходящий кривыми путями упадет на одном из них.
  • Кто возделывает землю свою, тот будет насыщаться хлебом, а кто подражает праздным, тот насытится нищетою.
  • Верный человек богат благословениями, а кто спешит разбогатеть, тот не останется ненаказанным.
  • Быть лицеприятным – нехорошо: такой человек и за кусок хлеба сделает неправду.
  • Спешит к богатству завистливый человек, и не думает, что нищета постигнет его.
  • Обличающий человека найдет после бо́льшую приязнь, нежели тот, кто льстит языком.
  • Кто обкрадывает отца своего и мать свою и говорит: «это не грех», тот – сообщник грабителям.
  • Надменный разжигает ссору, а надеющийся на Господа будет благоденствовать.
  • Кто надеется на себя, тот глуп; а кто ходит в мудрости, тот будет цел.
  • Дающий нищему не обеднеет; а кто закрывает глаза свои от него, на том много проклятий.
  • Когда возвышаются нечестивые, люди укрываются, а когда они падают, умножаются праведники.