Ве́тхий Заве́т:
Быт.
Исх.
Лев.
Чис.
Втор.
Нав.
Суд.
Руф.
1Цар.
2Цар.
3Цар.
4Цар.
1Пар.
2Пар.
1Езд.
Неем.
2Езд.
Тов.
Иудиф.
Есф.
Иов.
Пс.
Прит.
Еккл.
Песн.
Прем.
Сир.
Ис.
Иер.
Плч.
ПослИер.
Вар.
Иез.
Дан.
Ос.
Иоил.
Ам.
Авд.
Ион.
Мих.
Наум.
Авв.
Соф.
Аг.
Зах.
Мал.
1Мак.
2Мак.
3Мак.
3Езд.
Но́вый Заве́т: Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Фес. 2Фес. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.
Но́вый Заве́т: Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Фес. 2Фес. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.
Скрыть
10:1
см.:Притч.20:8;
10:3
см.:3Цар.12:11;
10:5
10:10
10:11
10:12
10:18
10:20
10:21
10:22
10:23
10:25
см.:Иер.9:23-24;
10:27
см.:Иудифь.16:19;
10:28
см.:Притч.17:2;
10:29
10:32
Глава 11
11:3
11:5
см.:1Цар.16:13;
11:6
см.:Есф.7:9-10;
11:7
см.:Втор.13:14;
11:8
см.:Притч.18:14;
11:9
11:12
11:13
11:15
11:16
11:17
см.:Лк.12:19-20;
11:20
11:22
11:23
11:27
11:28
11:29
11:31
11:33
11:34
Глава 12
12:1
12:3
см.:Притч.17:13;
12:6
см.:Втор.32:35;
12:7
12:9
12:11
12:12
12:14
12:16
12:17
12:18
Глава 13
13:2
13:3
13:5
13:6
13:7
13:8
13:9
13:10
13:11
13:12
13:13
13:14
13:15
13:16
13:17
13:18
13:20
13:22
13:24
13:25
13:26
13:27
13:28
см.:Деян.12:22;
13:29
Глава 14
14:5
14:6
см.:Притч.11:17;
14:7
14:8
14:17
14:20
14:22
14:23
14:24
см.:Притч.8:34;
14:25
14:27
Глава 15
15:1
15:4
15:5
15:6
15:7
см.:Притч.14:6;
15:8
15:13
15:16
15:18
Прему́дръ судiя́ наказу́етъ лю́ди своя́, и влады́чество разуми́ваго благочи́нно бу́детъ.
Я́коже судiя́ люді́й свои́хъ, та́ко и слузи́ его́, и я́коже влады́ка гра́да, та́ко и вси́ живу́щiи въ не́мъ.
Ца́рь ненака́заный погуби́тъ лю́ди своя́: и гра́дъ насели́тся прему́дростiю си́льныхъ.
Въ руцѣ́ Госпо́дни вла́сть земли́, и потре́бнаго воздви́гнетъ во вре́мя на не́й.
Въ руцѣ́ Госпо́дни благо́е ше́ствiе му́жа, и на лицы́ кни́жника возложи́тъ сла́ву свою́.
Во вся́цѣй непра́вдѣ не держи́ гнѣ́ва на и́скренняго и не твори́ ни ко́его въ дѣ́лѣхъ досажде́нiя.
Возненави́дѣна предъ Бо́гомъ и человѣ́ки горды́ня и от обои́хъ сотвори́тъ непра́ведная.
Ца́рство от язы́ка въ язы́къ прево́дится, ра́ди непра́вды и досажде́нiя и имѣ́нiй льсти́выхъ.
Почто́ горди́тся земля́ и пе́пелъ?
Я́ко въ животѣ́ изверго́хъ утро́бу его́.
До́лгую болѣ́знь отсѣца́етъ вра́чь:
и ца́рь дне́сь, а у́тро у́мретъ.
И́бо егда́ у́мретъ человѣ́къ, наслѣ́дитъ га́ды и звѣ́ри и че́рвiе.
Нача́ло горды́ни человѣ́ку отступле́нiе от Го́спода, и егда́ от сотво́ршаго и́ отвраща́ется се́рдце его́:
я́ко нача́ло грѣха́ горды́ня, и держа́й ю́ изры́гнетъ скве́рну.
Сего́ ра́ди обезсла́ви Госпо́дь въ наведе́нiихъ зо́лъ и низврати́ и́хъ до конца́:
престо́лы князе́й низложи́ Госпо́дь и посади́ кро́ткiя вмѣ́сто и́хъ,
коре́нiя язы́ковъ го́рдыхъ исто́рже Госпо́дь и насади́ смире́нныя вмѣ́сто и́хъ,
страны́ язы́ковъ низврати́ Госпо́дь и погуби́ и́хъ до основа́нiя земли́,
изсуши́ от ни́хъ и погуби́ и́хъ и потреби́ от земли́ па́мять и́хъ.
Не создана́ бы́сть человѣ́комъ горды́ня, ни гнѣ́въ я́рости рожде́ниемъ же́нъ.
Сѣ́мя честно́е ко́е? сѣ́мя человѣ́ческое. сѣ́мя честно́е ко́е? боя́щiися Го́спода.
Сѣ́мя безче́стное ко́е? сѣ́мя человѣ́ческое. сѣ́мя безче́стное ко́е? преступа́ющiи за́повѣди.
Посредѣ́ бра́тiи старѣ́йшина и́хъ че́стенъ, и боя́щiися Го́спода предъ очи́ма его́.
Бога́тъ и сла́венъ и ни́щь, похвала́ и́хъ стра́хъ Госпо́день.
Непра́ведно е́сть укоря́ти ни́ща разуми́ва, и не подоба́етъ сла́вити му́жа грѣ́шника.
Вельмо́жа и судiя́ и си́льный сла́вни бу́дутъ, и нѣ́сть от ни́хъ ни еди́нъ вя́щшiй боя́щагося Го́спода.
Рабу́ разуми́ву свобо́днiи послу́жатъ, и му́жъ хи́тръ не поро́пщетъ наказу́емь.
Не мудри́ся твори́ти дѣ́ла своего́, и не сла́ви себе́ во вре́мя туги́ твоея́.
Лу́чше дѣ́лаяй и изоби́луяй во все́мъ, не́же сла́вяйся и лиша́яйся хлѣ́ба.
Ча́до, кро́тостiю просла́ви ду́шу твою́ и да́ждь е́й че́сть по досто́инству ея́.
Согрѣша́ющаго на ду́шу свою́ кто́ оправди́тъ? и кто́ просла́витъ безче́ствующа живо́тъ сво́й?
Ни́щiй сла́вимь е́сть вѣ́жества ра́ди своего́, и бога́тый сла́вимь е́сть бога́тства ра́ди своего́.
Прославля́емый же въ нищетѣ́, а въ бога́тствѣ кольми́ па́че? безсла́вный же въ бога́тствѣ, а въ нищетѣ́ кольми́ па́че?
Прему́дрость смире́ннаго вознесе́тъ главу́ его́ и посредѣ́ вельмо́жъ посади́тъ его́.
Не похвали́ человѣ́ка во красотѣ́ его́, и не бу́ди ти́ ме́рзокъ человѣ́къ видѣ́нiемъ свои́мъ.
Мала́ е́сть въ перна́тыхъ пчела́, и нача́токъ сла́достей пло́дъ ея́.
Во одѣ́янiи ри́зъ не похвали́ся и въ де́нь сла́вы не превозноси́ся: я́ко ди́вна дѣла́ Госпо́дня и та́йна дѣла́ его́ предъ человѣ́ки.
Мно́зи мучи́телiе сѣдо́ша на земли́, неча́емый же увязе́ся вѣнце́мъ.
Мно́зи си́льнiи укоре́ни бы́ша зѣло́, и сла́внiи пре́дани бы́ша въ ру́ки инѣ́хъ.
Пе́рвѣе не́же испыта́еши, не порица́й, уразумѣ́й пре́жде и тогда́ запреща́й.
Пре́жде не́же услы́шиши, не отвѣщава́й, и не влага́йся въ среду́ бесѣ́ды.
О ве́щи, я́же ти́ нѣ́сть на потре́бу, не тяжи́ся, и на судѣ́ грѣ́шниковъ не сѣда́й.
Ча́до, дѣя́нiя твоя́ да не бу́дутъ о мно́зѣ: а́ще умно́жиши, не бу́деши непови́ненъ, и а́ще се́ го́ниши, не пости́гнеши, и не утече́ши бѣжа́щь.
Е́сть тружда́яйся и потя́ся и тща́ся, и толи́ко па́че лиша́ется.
Е́сть сла́бъ и тре́буяй заступле́нiя, лиша́яйся си́лы, и нището́ю изоби́луетъ:
и о́чи Госпо́дни призрѣ́ста ему́ во блага́я, и воздви́же и́ от смире́нiя его́, *и вознесе́ главу́ его́, и диви́шася о не́мъ мно́зи.
Блага́я и зла́я, живо́тъ и сме́рть, нищета́ и бога́тство от Го́спода су́ть.
Дая́нiе Госпо́дне пребыва́етъ благочести́вымъ, и благоволе́нiе его́ благопоспѣши́тся во вѣ́къ.
Е́сть богатя́йся удержа́нiемъ и ску́постiю свое́ю, и сiя́ ча́сть мзды́ его́,
внегда́ рещи́ ему́: обрѣто́хъ поко́й и ны́нѣ я́мъ от бла́гъ мои́хъ.
И не вѣ́сть, ко́е вре́мя прiи́детъ, и оста́витъ я́ инѣ́мъ, и у́мретъ.
Сто́й въ завѣ́тѣ твое́мъ и пребыва́й въ не́мъ, и въ дѣ́лѣ твое́мъ обетша́й.
Не диви́ся дѣло́мъ грѣ́шника, вѣ́руй же Го́сподеви и пребыва́й въ трудѣ́ твое́мъ:
я́ко удо́бно е́сть предъ очи́ма Госпо́днима внеза́пу обогати́ти ни́щаго.
Благослове́нiе Госпо́дне на мздѣ́ благочести́ваго, и въ ча́съ ско́ръ процвѣте́тъ благослове́нiе его́.
Не рцы́: ка́я ми́ потре́ба е́сть, и ка́я отны́нѣ бу́дутъ ми́ блага́я?
Не рцы́: дово́лна ми́ су́ть, и чи́мъ отсе́лѣ озло́бленъ бу́ду?
Въ де́нь благи́хъ забве́нiе злы́хъ, въ де́нь же злы́хъ не воспомяну́тся блага́я:
я́ко удо́бно е́сть предъ Бо́гомъ, въ де́нь сме́рти возда́ти человѣ́ку по дѣло́мъ его́.
Озлобле́нiе вре́мене забы́тiе твори́тъ сла́дости, и въ сконча́нiи человѣ́ка откры́тiе дѣ́лъ его́.
Пре́жде сме́рти не блажи́ ни кого́же, и въ ча́дѣхъ свои́хъ позна́нъ бу́детъ му́жъ.
Не вся́каго человѣ́ка вводи́ въ до́мъ тво́й: мно́ги бо су́ть ко́зни льсти́ваго.
Я́коже ря́бка уловле́ная въ клѣ́тцѣ [обгля́даетъ], та́ко се́рдце го́рдаго, и я́коже согля́дникъ назира́етъ паде́нiя:
до́брое бо на зло́ обраща́я, подса́ду твори́тъ и на до́брыя дѣ́тели возложи́тъ поро́къ.
От и́скры о́гненныя умножа́ется у́глiе, и человѣ́къ грѣ́шникъ на кро́вь присѣди́тъ.
Блюди́ся от злодѣ́я, зло́ бо содѣва́етъ, да не когда́ поро́къ да́стъ ти́ во вѣ́къ.
Всели́ чужда́го въ до́мъ тво́й, и разврати́тъ тя́ мяте́жемъ и чу́жда тя́ сотвори́тъ от твои́хъ ти́.
А́ще добро́ твори́ши, разумѣ́й, кому́ твори́ши, и бу́детъ благода́ть благи́мъ твои́мъ.
Добро́ сотвори́ благочести́вому, и обря́щеши воздая́нiе, и а́ще не от него́, то́ от вы́шняго.
Не бу́детъ добро́ прилѣжа́щему во злы́хъ и не подаю́щему ми́лостыни.
Да́ждь благочести́вому и не заступа́й грѣ́шника.
Добро́ сотвори́ смире́нному и не да́ждь нечести́вому: возбрани́ хлѣ́бы твоя́ и не да́ждь ему́, да не тѣ́ми тя́ премо́жетъ:
сугу́ба бо зла́ обря́щеши во всѣ́хъ благи́хъ, я́же а́ще сотвори́ши ему́: я́ко и вы́шнiй возненави́дѣ грѣ́шники и нечести́вымъ возда́стъ ме́сть.
Да́ждь благо́му и не заступа́й грѣ́шника.
Не позна́нъ бу́детъ во благи́хъ дру́гъ и не скры́ется во злы́хъ вра́гъ.
Егда́ во благи́хъ бу́детъ му́жъ, врази́ его́ во печа́ли су́ть, во злы́хъ же его́ и дру́гъ разлучи́тся.
Не ими́ вѣ́ры врагу́ твоему́ во вѣ́ки: я́коже бо мѣ́дь ржа́вѣетъ, та́ко и зло́ба его́:
и а́ще смири́тся и по́йдетъ пони́кнувъ, наста́ви ду́шу твою́ и храни́ся от него́, и бу́деши ему́ я́ко очище́но зерца́ло, и уразумѣ́еши, я́ко не до конца́ оторжа́вѣ:
не поста́ви его́ при себѣ́, да не когда́ изри́нувъ тя́ ста́нетъ на мѣ́стѣ твое́мъ: не посади́ его́ одесну́ю себе́, да не пои́щетъ когда́ сѣда́лища твоего́, и на послѣ́докъ уразумѣ́еши словеса́ моя́ и о глаго́лѣхъ мои́хъ умили́шися.
Кто́ поми́луетъ обая́нника змі́емъ усѣ́кнена и всѣ́хъ приступа́ющихъ ко звѣре́мъ? та́кожде ходя́щаго съ му́жемъ грѣ́шникомъ и примѣша́ющагося грѣхо́мъ его́:
ча́съ съ тобо́ю пребу́детъ, и а́ще уклони́шися, не стерпи́тъ.
Устна́ма свои́ма услади́тъ вра́гъ, и мно́го поше́пчетъ и рече́тъ добро́ глаго́ля: *очи́ма свои́ма прослези́тся, а се́рдцемъ свои́мъ усовѣ́туетъ ври́нути тя́ въ ро́въ, и егда́ обря́щетъ вре́мя, не насы́тится кро́ве.
А́ще сря́щутъ тя́ зла́я, ту́ обря́щеши его́ пе́рвѣе себе́,
и я́ко помага́яй подсѣче́тъ пя́ту твою́:
покива́етъ главо́ю свое́ю и воспле́щетъ рука́ма свои́ма, и мно́го поше́пчетъ и измѣни́тъ лице́ свое́.
Каса́яйся смолѣ́ очерни́тся, и приобща́яйся го́рдому то́ченъ ему́ бу́детъ.
Бре́мене па́че себе́ не воздви́жи, и крѣ́пльшу и богатѣ́йшу себе́ не приобща́йся.
Ко́е прича́стiе горнцу́ съ котло́мъ? се́й прирази́тся, и то́й сокруши́тся.
Бога́тый оби́ду сотвори́, и са́мъ приразгнѣ́вася: ни́щiй же оби́димь бы́сть, и са́мъ приумо́лится.
А́ще потре́бенъ бу́деши, употребля́етъ тя́: а́ще же лише́нъ бу́деши, оста́витъ тя́.
А́ще и́маши, поживе́тъ съ тобо́ю и истощи́тъ тя́, са́мъ же не поболи́тъ.
А́ще востре́буетъ тя́, прельсти́тъ тя́ и возсмѣе́ттися и да́стъ ти́ наде́жду, возглаго́летъ ти́ до́брѣ 8и рече́тъ ти́: е́сть ли ти́ что́ потре́бно?–
–и посрами́тъ тя́ бра́шномъ свои́мъ, до́ндеже истощи́тъ тя́ два́щи или́ три́щи, и на послѣ́докъ поруга́еттися.
Пото́мъ у́зритъ тя́ и оста́витъ тя́ и главо́ю свое́ю покива́етъ на тя́.
Внима́й, да не заблуди́ши
и да не смири́шися во весе́лiи твое́мъ.
Егда́ тя́ си́льный призове́тъ, отступа́й, и толи́ко па́че призове́тъ тя́.
Не приближа́йся, да не отринове́нъ бу́деши, и не сто́й отдале́че, да не забве́нъ бу́деши.
Не належи́ бесѣ́довати съ ни́мъ и не вѣ́руй мно́жайшымъ словесе́мъ его́: мно́гою бо бесѣ́дою иску́ситъ тя́ и я́ко смѣя́ся испыта́етъ та́йная твоя́.
Неми́лостивъ е́сть не соблюда́яй слове́съ и не пощади́тъ [осла́бити] озлобле́нiя твоего́ и у́зъ.
Блюди́ся и внима́й зѣло́, я́ко съ паде́нiемъ твои́мъ хо́диши:
слы́шай сiя́ во снѣ́ твое́мъ, бо́дрствуй.
Во все́мъ житiи́ люби́ Го́спода и призыва́й его́ во спасе́нiе твое́.
Вся́ко живо́тно лю́битъ подо́бное себѣ́, и вся́къ человѣ́къ и́скренняго своего́:
вся́ка пло́ть по ро́ду собира́ется, и подо́бному себѣ́ прилѣпи́тся му́жъ.
Ко́е обще́нiе во́лку со а́гнцемъ? та́ко грѣ́шнику со благочести́вымъ.
Кі́й ми́ръ гие́нѣ со псо́мъ? и кі́й ми́ръ бога́тому со убо́гимъ?
Ло́въ льво́въ она́гри въ пусты́ни, та́кожде па́жити бога́тымъ убо́зiи.
Ме́рзость го́рдому смире́нiе, си́це ме́рзость бога́тому ни́щiй.
Бога́тъ коле́бляйся подтвержда́ется от друго́въ: убо́гiй же пады́й отрѣ́янъ бу́детъ от друго́въ.
Бога́ту поползну́вшуся мно́зи засту́пницы, возглаго́ла нелѣ́пая, и оправда́ша его́:
убо́гiй поползну́ся, и воспрети́ша ему́, провѣща́ ра́зумъ, и не да́ша ему́ мѣ́ста.
Бога́тый возглаго́ла, и вси́ умолча́ша и сло́во его́ вознесо́ша да́же до о́блакъ:
убо́гiй возглаго́ла, и рѣ́ша: кто́ се́й е́сть? и а́ще преткне́тся, низвратя́тъ его́.
Добро́ е́сть бога́тство, въ не́мже нѣ́сть грѣха́, и зла́ е́сть нищета́ во устѣ́хъ нечести́ваго.
Се́рдце человѣ́ческо измѣня́етъ лице́ его́, или́ на добро́ или́ на зло́.
Слѣ́дъ се́рдца во благи́хъ лице́ ве́селое, и изобрѣ́тенiе при́тчей размышле́нiе со трудо́мъ.
Блаже́нъ му́жъ, и́же не поползну́ся устна́ма свои́ма и не уязви́ся печа́лiю грѣха́.
Блаже́нъ, ему́же не зазрѣ́ душа́ его́, и и́же не спаде́ от наде́жды своея́.
Му́жеви скупо́му не лѣ́по е́сть бога́тство, и человѣ́ку зави́дливу на что́ имѣ́нiе?
Собира́яй от души́ своея́ инѣ́мъ собира́етъ, и во благи́хъ его́ ині́и насладя́тся.
И́же себѣ́ зо́лъ, кому́ до́бръ бу́детъ? и не возвесели́тся во имѣ́нiи свое́мъ.
Зави́дящаго себѣ́ самому́ нѣ́сть злѣ́йша: и сiе́ воздая́нiе зло́бы его́.
А́ще и добро́ твори́тъ, въ забы́тiи твори́тъ и на послѣ́докъ изъяви́тъ зло́бу свою́.
Лука́въ [е́сть] зави́дяй о́комъ, отвраща́яй лице́ и презира́яй ду́шы.
О́ко лихои́мца не насыща́ется ча́сти, и оби́да лука́ваго изсуша́етъ ду́шу.
О́ко лука́во зави́дливо и о хлѣ́бѣ, и на трапе́зѣ свое́й ску́дно.
Ча́до, я́коже и́маши, добро́ твори́ себѣ́, и приноше́нiя Го́сподеви досто́йно приноси́:
помяни́, я́ко сме́рть не заме́длитъ, и завѣ́тъ а́довъ не пока́занъ ти́ бы́сть.
Пре́жде не́же у́мреши ты́, добро́ твори́ дру́гу и по си́лѣ твое́й простри́ и да́ждь ему́.
Не лиши́ся от дне́ добра́, и ча́сть жела́нiя бла́га да не пре́йдетъ тебе́.
Не инѣ́мъ ли оста́виши притяжа́нiя твоя́ и труды́ твоя́, въ раздѣле́нiе жре́бiя?
Да́ждь и возми́, и освяти́ ду́шу твою́:
я́ко нѣ́сть во а́дѣ взыска́ти сла́дости.
Вся́ка пло́ть я́ко ри́за обетша́етъ, завѣ́тъ бо от вѣ́ка: сме́ртiю у́мреши.
Я́ко ли́стъ расплоща́яся на дре́вѣ ча́стѣ, о́въ у́бо спа́даетъ, другі́й же прозяба́етъ: та́кожде и ро́дъ пло́ти и кро́ви, о́въ у́бо умира́етъ, о́въ же роди́тся.
Вся́кое дѣ́ло гнiю́щее изчеза́етъ, и дѣ́лаяй е́ съ ни́мъ отъи́детъ.
Блаже́нъ му́жъ, и́же во прему́дрости у́мретъ и и́же въ ра́зумѣ свое́мъ поуча́ется святы́ни:
размышля́яй пути́ ея́ въ се́рдцы свое́мъ, и въ сокрове́нныхъ ея́ уразуми́тся.
Изы́ди вслѣ́дъ ея́ я́ко изслѣ́дникъ и на путе́хъ ея́ присѣди́.
Приница́яй сквозѣ́ око́нца ея́ и при две́рехъ ея́ послу́шаетъ.
Обита́яй бли́зъ до́му ея́ и вбiе́тъ ко́лъ въ стѣ́ны ея́, поста́витъ ски́нiю свою́ вскра́й ея́ и обита́ти бу́детъ во оби́тели благи́хъ,
положи́тъ ча́да своя́ въ покро́вѣ ея́ и подъ вѣ́твьми ея́ водвори́тся,
покры́ется е́ю от зно́я и во сла́вѣ ея́ обита́ти бу́детъ.
Боя́йся Го́спода сотвори́тъ сiе́, и держа́йся зако́на пости́гнетъ ю́.
И сря́щетъ его́ я́ко ма́ти, и я́ко жена́ дѣ́вства прiи́метъ и́:
ухлѣ́битъ его́ хлѣ́бомъ ра́зума и водо́ю прему́дрости напои́тъ и́:
утверди́тся на не́й и не преклони́тся, и до нея́ приста́нетъ и не постыди́тся:
и вознесе́тъ его́ па́че и́скреннихъ его́ и посредѣ́ це́ркве отве́рзетъ уста́ его́:
весе́лiе и вѣне́цъ ра́дости и и́мя вѣ́чно наслѣ́дитъ.
Не пости́гнутъ ея́ человѣ́цы неразу́мивiи, и му́жiе грѣ́шнiи не у́зрятъ ея́:
дале́че е́сть от горды́ни, и му́жiе лжи́вiи не и́мутъ помяну́ти ея́.
Не красна́ похвала́ во устѣ́хъ грѣ́шника, я́ко не от Го́спода послана́ бы́сть:
прему́дростiю бо рече́на бу́детъ хвала́, и Госпо́дь благопоспѣши́тъ е́й.
Не рцы́, я́ко Го́спода ра́ди отступи́хъ: и́хже бо возненави́дѣ, да не сотвори́ши.
Не рцы́, я́ко са́мъ мя́ прельсти́: не тре́буетъ бо му́жа грѣ́шника.
Вся́ку ме́рзость возненави́дѣ Госпо́дь, и нѣ́сть любе́зна боя́щымся его́.
Са́мъ изъ нача́ла сотвори́ человѣ́ка и оста́ви его́ въ руцѣ́ произволе́нiя его́:
а́ще хо́щеши, соблюде́ши за́повѣди и вѣ́ру сотвори́ши благоволе́нiя.
Предложи́лъ ти́ о́гнь и во́ду, и на не́же хо́щеши, простре́ши ру́ку твою́.
Предъ человѣ́комъ живо́тъ и сме́рть, и е́же а́ще изво́литъ, да́стся ему́.
Я́ко мно́га прему́дрость Госпо́дня: крѣ́покъ си́лою и ви́дяй вся́:
и о́чи его́ на боя́щихся его́, и то́й позна́етъ вся́ко дѣ́ло человѣ́ческо.
Не заповѣ́да ни еди́ному же нече́ствовати и не даде́ осла́бы ни еди́ному же согрѣша́ти.
Синодальный
Языки
Мудрый правитель научит народ свой, и правление разумного будет благоустроено.
Каков правитель народа, таковы и служащие при нем; и каков начальствующий над городом, таковы и все живущие в нем.
Царь ненаученный погубит народ свой, а при благоразумии сильных устроится город.
В руке Господа власть над землею, и человека потребного Он вовремя воздвигнет на ней.
В руке Господа благоуспешность человека, и на лице книжника Он отпечатлеет славу Свою.
Не гневайся за всякое оскорбление на ближнего, и никого не оскорбляй делом.
Гордость ненавистна и Господу и людям и преступна против обоих.
Владычество переходит от народа к народу по причине несправедливости, обид и любостяжания.
Что гордится земля и пепел?
И при жизни извергаются внутренности его.
Продолжительною болезнью врач пренебрегает:
и вот, ныне царь, а завтра умирает.
Когда же человек умрет, то наследием его становятся пресмыкающиеся, звери и черви.
Начало гордости – удаление человека от Господа и отступление сердца его от Творца его;
ибо начало греха – гордость, и обладаемый ею изрыгает мерзость;
и за это Господь посылает на него страшные наказания и вконец низлагает его.
Господь низвергает престолы властителей и посаждает кротких на место их.
Господь вырывает с корнем народы и насаждает вместо них смиренных.
Господь опустошает страны народов и разрушает их до оснований земли.
Он иссушает их, и погубляет людей и истребляет от земли память их.
Гордость не сотворена для людей, ни ярость гнева – для рождающихся от жен.
Семя почтенное какое? – Семя человеческое. Семя почтенное какое? – Боящиеся Господа.
Семя бесчестное какое? – Семя человеческое. Семя бесчестное какое? – Преступающие заповеди.
Старший между братьями – в почтении у них, так и боящиеся Господа – в очах Его.
Богат ли кто и славен, или беден, похвала их – страх Господень.
Несправедливо – бесчестить разумного бедного, и не должно прославлять мужа грешного.
Почтенны вельможа, судья и властелин, но нет из них больше боящегося Господа.
Рабу мудрому будут служить свободные, и разумный человек, будучи наставляем им, не будет роптать.
Не умничай много, чтобы делать дело твое, и не хвались во время нужды.
Лучше тот, кто трудится и имеет во всем достаток, нежели кто праздно ходит и хвалится, но нуждается в хлебе.
Сын мой! кротостью прославляй душу твою и воздавай ей честь по ее достоинству.
Кто будет оправдывать согрешающего против души своей? И кто будет хвалить позорящего жизнь свою?
Бедного почитают за познания его, а богатого – за его богатство:
уважаемый же в бедности насколько больше будет уважаем в богатстве? А бесславный в богатстве насколько будет бесславнее в бедности?
Мудрость смиренного вознесет голову его и посадит его среди вельмож.
Не хвали человека за красоту его, и не имей отвращения к человеку за наружность его.
Мала пчела между летающими, но плод ее – лучший из сластей.
Не хвались пышностью одежд и не превозносись в день славы: ибо дивны дела Господа, и сокровенны дела Его между людьми.
Многие из властелинов сидели на земле, тот же, о ком не думали, носил венец.
Многие из сильных подверглись крайнему бесчестию, и славные преданы были в руки других.
Прежде, нежели исследуешь, не порицай; узнай прежде, и тогда упрекай.
Прежде, нежели выслушаешь, не отвечай, и среди речи не перебивай.
Не спорь о деле, для тебя ненужном, и не сиди на суде грешников.
Сын мой! не берись за множество дел: при множестве дел не останешься без вины. И если будешь гнаться за ними, не достигнешь, и, убегая, не уйдешь.
Иной трудится, напрягает силы, поспешает, и тем более отстает.
Иной вял, нуждается в помощи, слабосилен и изобилует нищетою;
но очи Господа призрели на него во благо ему, *и Он восставил его из унижения его и вознес голову его, и многие изумлялись, смотря на него.
Доброе и худое, жизнь и смерть, бедность и богатство – от Господа.
Даяние Господа предоставлено благочестивым, и благоволение Его будет благопоспешно для них вовек.
Иной делается богатым от осмотрительности и бережливости своей, и это часть награды его,
когда он скажет: «я нашел покой и теперь наслаждаюсь моими благами».
И не знает он, сколько пройдет времени до того, когда он оставит их другим и умрет.
Твердо стой в завете твоем и пребывай в нем и состарься в деле твоем.
Не удивляйся делам грешника, веруй Господу, и пребывай в труде твоем:
ибо легко в очах Господа – скоро и внезапно обогатить бедного.
Благословение Господа – награда благочестивого, и в скором времени процветает он благословением Его.
Не говори: «что мне еще нужно? и какие отныне могу иметь еще блага?»
Не говори: «довольно у меня, и какое отныне могу я потерпеть зло?»
Во дни счастья бывает забвение о несчастье, и во дни несчастья не вспомнится о счастье.
Легко для Господа – в день смерти воздать человеку по делам его.
Минутное страдание производит забвение утех, и при кончине человека открываются дела его.
Прежде смерти не называй никого блаженным; человек познается в детях своих.
Не всякого человека вводи в дом твой, ибо много козней у коварного.
Как охотничья птица в западне, таково сердце надменного: он, как лазутчик, подсматривает падение;
превращая добро во зло, он строит козни и на людей избранных кладет пятно.
От искры огня умножаются угли, и человек грешный строит козни на кровь.
Остерегайся злодея, – ибо он строит зло, – чтобы он когда-нибудь не положил на тебе пятна навек.
Посели в доме твоем чужого, и он расстроит тебя смутами и сделает тебя чужим для твоих.
Если ты делаешь добро, знай, кому делаешь, и будет благодарность за твои благодеяния.
Делай добро благочестивому, и получишь воздаяние, и если не от него, то от Всевышнего.
Нет добра для того, кто постоянно занимается злом и кто не подает милостыни.
Давай благочестивому, и не помогай грешнику.
Делай добро смиренному, и не давай нечестивому: запирай от него хлеб и не давай ему, чтобы он чрез то не превозмог тебя;
ибо ты получил бы сугубое зло за все добро, которое сделал бы ему; ибо и Всевышний ненавидит грешников и нечестивым воздает отмщением.
Давай доброму, и не помогай грешнику.
Друг не познается в счастье, и враг не скроется в несчастье.
При счастье человека враги его в печали, а в несчастье его и друг разойдется с ним.
Не верь врагу твоему вовек, ибо, как ржавеет медь, так и злоба его:
хотя бы он смирился и ходил согнувшись, будь внимателен душею твоею и остерегайся его, и будешь пред ним, как чистое зеркало, и узнаешь, что он не до конца очистился от ржавчины;
не ставь его подле себя, чтобы он, низринув тебя, не стал на твое место; не сажай его по правую сторону себя, чтобы он когда-нибудь не стал домогаться твоего седалища, и ты наконец поймешь слова мои и со скорбью вспомнишь о наставлениях моих.
Кто пожалеет об ужаленном заклинателе змей и обо всех, приближающихся к диким зверям? Так и о сближающемся с грешником и приобщающемся грехам его:
на время он останется с тобою, но если ты поколеблешься, он не устоит.
Устами своими враг усладит тебя, но в сердце своем замышляет ввергнуть тебя в яму: *глазами своими враг будет плакать, а когда найдет случай, не насытится кровью.
Если встретится с тобою несчастье, ты найдешь его там прежде себя,
и он, как будто желая помочь, подставит тебе ногу:
будет кивать головою и хлопать руками, многое будет шептать, и изменит лицо свое.
Кто прикасается к смоле, тот очернится, и кто входит в общение с гордым, сделается подобным ему.
Не поднимай тяжести свыше твоей силы, и не входи в общение с тем, кто сильнее и богаче тебя.
Какое общение у горшка с котлом? Этот толкнет его, и он разобьется.
Богач обидел, и сам же грозит; бедняк обижен, и сам же упрашивает.
Если ты выгоден для него, он употребит тебя; а если обеднеешь, он оставит тебя.
Если ты достаточен, он будет жить с тобою и истощит тебя, а сам не поболезнует.
Возымел он в тебе нужду, – будет льстить тебе, будет улыбаться тебе и обнадеживать тебя, ласково будет говорить с тобою и скажет: «не нужно ли тебе чего?»
Своими угощениями он будет пристыжать тебя, доколе, два или три раза ограбив тебя, не насмеется наконец над тобою.
После того он, увидев тебя, уклонится от тебя и будет кивать головою при встрече с тобою.
Наблюдай, чтобы тебе не быть обманутым
и не быть униженным в твоем веселье.
Когда сильный будет приглашать тебя, уклоняйся, и тем более он будет приглашать тебя.
Не будь навязчив, чтобы не оттолкнули тебя, и не слишком удаляйся, чтобы не забыли о тебе.
Не дозволяй себе говорить с ним, как с равным тебе, и не верь слишком многим словам его; ибо долгим разговором он будет искушать тебя и, как бы шутя, изведывать тебя.
Немилостив к себе, кто не удерживает себя в словах своих, и он не убережет себя от оскорбления и от уз.
Будь осторожен и весьма внимателен, ибо ты ходишь с падением твоим.
Услышав это во сне твоем, не засыпай.
Во всю жизнь люби Господа и взывай к Нему о спасении твоем.
Всякое животное любит подобное себе, и всякий человек – ближнего своего.
Всякая плоть соединяется по роду своему, и человек прилепляется к подобному себе.
Какое общение у волка с ягненком? Так и у грешника – с благочестивым.
Какой мир у гиены с собакою? И какой мир у богатого с бедным?
Ловля у львов – дикие ослы в пустыне, так пастбища богатых – бедные.
Отвратительно для гордого смирение: так отвратителен для богатого бедный.
Когда пошатнется богатый, он поддерживается друзьями; а когда упадет бедный, то отталкивается и друзьями.
Когда подвергнется несчастью богатый, у него много помощников; сказал нелепость, и оправдали его.
Подвергся несчастью бедняк, и еще бранят его; сказал разумно, и его не слушают.
Заговорил богатый, – и все замолчали и превознесли речь его до облаков;
заговорил бедный, и говорят: «это кто такой?» И если он споткнется, то совсем низвергнут его.
Хорошо богатство, в котором нет греха, и зла бедность в устах нечестивого.
Сердце человека изменяет лицо его или на хорошее, или на худое.
Признак сердца в счастье – лицо веселое, а изобретение притчей соединено с напряженным размышлением.
Блажен человек, который не погрешал устами своими и не уязвлен был печалью греха.
Блажен, кого не зазирает душа его и кто не потерял надежды своей.
Не добро богатство человеку скупому. И на что имение человеку недоброжелательному?
Кто собирает, отнимая у души своей, тот собирает для других, и благами его будут пресыщаться другие.
Кто зол для себя, для кого будет добр? И не будет он иметь радости от имения своего.
Нет хуже человека, который недоброжелателен к самому себе, и это – воздаяние за злобу его.
Если он и делает добро, то делает в забывчивости, и после обнаруживает зло свое.
Зол, кто имеет завистливые глаза, отвращает лицо и презирает души.
Глаза любостяжательного не насыщаются какою-либо частью, и неправда злого иссушает душу.
Злой глаз завистлив даже на хлеб и в столе своем терпит скудость.
Сын мой! по состоянию твоему делай добро себе и приношения Господу достойно приноси.
Помни, что смерть не медлит, и завет ада не открыт тебе:
прежде, нежели умрешь, делай добро другу, и по силе твоей простирай твою руку и давай ему.
Не лишай себя доброго дня, и часть доброго желания да не пройдет мимо тебя.
Не другим ли оставишь ты стяжания твои и плоды усилий твоих для раздела по жребию?
Давай и принимай, и утешай душу твою,
ибо в аде нельзя найти утех.
Всякая плоть, как одежда, ветшает; ибо от века – определение: «смертью умрешь».
Как зеленеющие листья на густом дереве – одни спадают, а другие вырастают: так и род от плоти и крови – один умирает, а другой рождается.
Всякая вещь, подверженная тлению, исчезает, и сделавший ее умирает с нею.
Блажен человек, который упражняется в мудрости и в разуме своем поучается святому.
Кто размышляет в сердце своем о путях ее, тот получит разумение и в тайнах ее.
Выходи за нею, как ловчий, и строй засаду на путях ее.
Кто приклоняется к окнам ее, тот послушает и при дверях ее.
Кто обращается вблизи дома ее, тот вобьет гвоздь и в стенах ее, поставит палатку свою подле нее и будет обитать в жилище благ.
Он положит детей своих под кровом ее и будет иметь ночлег под сенью ее.
Он прикроется ею от зноя и будет жить в славе ее.
Боящийся Господа будет поступать так, и твердый в законе овладеет ею.
И она встретит его, как мать, и примет его к себе, как целомудренная супруга;
напитает его хлебом разума, и водою мудрости напоит его.
Он утвердится на ней и не поколеблется; прилепится к ней и не постыдится.
И она вознесет его над ближними его, и среди собрания откроет уста его.
Веселье и венец радости и вечное имя наследует он.
Не постигнут ее люди неразумные, и грешники не увидят ее.
Далека она от гордости, и люди лживые не подумают о ней.
Неприятна похвала в устах грешника, ибо не от Господа послана она.
Будет похвала произнесена мудростью, и Господь благопоспешит ей.
Не говори: «ради Господа я отступил»; ибо, что Он ненавидит, того ты не должен делать.
Не говори: «Он ввел меня в заблуждение», ибо Он не имеет надобности в муже грешном.
Всякую мерзость Господь ненавидит, и неприятна она боящимся Его.
Он от начала сотворил человека и оставил его в руке произволения его.
Если хочешь, соблюдешь заповеди и сохранишь благоугодную верность.
Он предложил тебе огонь и воду: на что хочешь, прострешь руку твою.
Пред человеком жизнь и смерть, и чего он пожелает, то и дастся ему.
Велика премудрость Господа, крепок Он могуществом и видит всё.
Очи Его – на боящихся Его, и Он знает всякое дело человека.
Никому не заповедал Он поступать нечестиво и никому не дал позволения грешить.