Быт. Исх. Лев. Чис. Втор. Нав. Суд. Руф. 1Цар. 2Цар. 3Цар. 4Цар. 1Пар. 2Пар. 1Ездр. Неем. 2Ездр. Тов. Иудиф. Эсф. 1Мак. 2Мак. 3Мак. 3Ездр. Иов. Пс. Притч. Еккл. Песн. Прем. Сир. Ис. Иер. Плч. Посл.Иер. Вар. Иез. Дан. Ос. Иоил. Ам. Авд. Ион. Мих. Наум. Авв. Соф. Агг. Зах. Мал. Мф. Мк. Лк. Ин. Деян. Иак. 1Пет. 2Пет. 1Ин. 2Ин. 3Ин. Иуд. Рим. 1Кор. 2Кор. Гал. Еф. Флп. Кол. 1Фес. 2Фес. 1Тим. 2Тим. Тит. Флм. Евр. Откр.

Книга Премудрости Иисуса, Сына Сирахова

 
  • Ка́мени нечи́стому уподо́бися лѣни́вый, и вся́къ позви́ждетъ о безче́стiи его́:
  • ка́лу воло́вiю при­­ложи́ся лѣни́вый, вся́къ взе́мляй его́ отрясе́тъ ру́ку.
  • Сту́дъ отцу́ ненака́занъ сы́нъ, дщи́ же на умале́нiе бу́детъ.
  • Дще́рь му́драя наслѣ́дитъ му́жа сво­его́, а несрамля́ющаяся печа́ль отцу́.
  • Отца́ и му́жа посрамля́етъ проде́рзая, и от­ обою́ безче́стiе прiи́метъ.
  • Я́ко мусикі́а во пла́чи безвре́мен­ная по́вѣсть: ра́ны же и наказа́нiе во вся́ко вре́мя прему́дрости.
  • Я́ко слѣпля́яй чре́пiе, та́ко уча́й бу́яго и воз­бужда́яй спя́щаго от­ глубо́каго сна́:
  • повѣ́даетъ дре́млющему повѣ́даяй бу́ему, и на концы́ рече́тъ: что́ есть?
  • Надъ ме́ртвымъ пла́чися, изчезе́ бо свѣ́тъ: и надъ бу́имъ пла́чися, изчезе́ бо ра́зумъ.
  • Сладча́е пла́чися надъ ме́ртвымъ, я́ко почи́лъ е́сть: бу́яго же лу́чше сме́рть, не́же живо́тъ зо́лъ.
  • Сѣ́тованiе о мертвецѣ́ се́дмь дні́й, о бу́емъ же и нечести́вѣмъ вся́ дни́ живота́ его́.
  • Со безу́мнымъ не мно́жи слове́съ и ко неразу́миву не ходи́:
  • храни́ся от­ него́, да не прiи́меши труда́ и не оскверни́шися во отрясе́нiи его́:
  • уклони́ся от­ него́, и обря́щеши поко́й, и не уны́еши безу́мiемъ его́.
  • Па́че о́лова что́ тяжча́е быва́етъ? и что́ ему́ и́мя, то́кмо бу́й?
  • Песо́къ и со́ль и руду́ желѣ́за легча́е понести́, не́же человѣ́ка неразу́мива.
  • Сключе́нiе древя́но свя́зано на созида́нiе хра́мины во трясе́нiи не расто́ргнет­ся: та́кожде и се́рдце утвержде́но на размышле́нiи совѣ́та во вре́мя стра́ха не устраши́т­ся.
  • Се́рдце осно́вано на размышле́нiи ра́зума, я́ко украше́нiе песо́чное на те́санѣй стѣнѣ́.
  • Я́ко остро́зи на высотѣ́ лежа́щiи проти́ву вѣ́тру не стерпя́тъ:
  • та́ко се́рдце страшли́во во размышле́нiи бу́яго проти́ву вся́кому стра́ху не стерпи́тъ.
  • Убода́яй о́ко источи́тъ сле́зы, и убода́яй въ се́рдце изъявля́етъ чу́в­ст­во.
  • Верга́яй ка́мень на пти́цы от­жене́тъ я́: и и́же поно́ситъ дру́га, разори́тъ дру́жбу.
  • На дру́га а́ще извлече́ши ме́чь, не от­чаява́йся, е́сть бо воз­вра́тъ [любве́]:
  • на дру́га а́ще от­ве́рзеши уста́, не убо́йся, е́сть бо при­­мире́нiе:
  • кромѣ́ поноше́нiя и горды́ни, и от­крове́нiя та́йны и я́звы ле́стныя, си́хъ бо ра́ди от­бѣжи́тъ вся́къ дру́гъ.
  • Вѣ́ру стяжи́ въ нищетѣ́ со и́скрен­нимъ, да во благи́хъ его́ вку́пѣ воз­весели́шися:
  • во вре́мя ско́рби пребыва́й съ ни́мъ, да въ наслѣ́дiи его́ сонаслѣ́диши.
  • Пре́жде огня́ пе́щная па́ра и ды́мъ: та́ко пре́жде крове́й укори́зна.
  • Дру́га заступа́ти не усрамлю́ся и от­ лица́ его́ не скры́юся:
  • а́ще ми́ при­­ключа́т­ся и зла́я его́ ра́ди, вся́къ слы́шай сохрани́т­ся от­ него́.
  • Кто́ да́стъ ми́ во уста́ моя́ храни́лище и на устнѣ́ мо­и́ печа́ть разу́мну, да не паду́ся от­ ни́хъ, и язы́къ мо́й да не погуби́тъ мя́?
  • Го́споди о́тче и Влады́ко живота́ мо­его́, не оста́ви мене́ въ совѣ́тѣ и́хъ и не да́ждь ми́ впа́сти въ ня́.
  • Кто́ воз­ложи́тъ на помышле́нiе мое́ ра́ны и на се́рдце мое́ наказа́нiе прему́дрости, да о неразу́мiихъ мо­и́хъ не пощадя́тъ, и да не пре́йдутъ грѣси́ и́хъ?
  • Я́ко да не умно́жат­ся невѣ́дѣнiя моя́ и грѣси́ мо­и́ премно́зи да не бу́дутъ, и паду́ся предъ супоста́ты, и пора́дуетмися вра́гъ мо́й.
  • Го́споди о́тче и Бо́же живота́ мо­его́, не да́ждь воз­ноше́нiя очи́ма мо­и́ма и вожделѣ́нiе от­врати́ от­ мене́.
  • Чре́ва по́хоть и блудодѣя́нiя да не объи́мутъ мя́, и безсту́днѣй души́ не преда́ждь мене́.
  • Послу́шайте, ча́да, наказа́нiя у́стъ: храня́й бо не я́тъ бу́детъ устна́ма сво­и́ма.
  • Устна́ма сво­и́ма я́тъ бу́детъ грѣ́шникъ, и клеветни́къ и го́рдый попо́лзнет­ся въ ни́хъ.
  • Заклина́нiю не обуча́й у́стъ сво­и́хъ
  • и кля́тися и́менемъ святы́мъ не навыка́й.
  • Я́коже бо ра́бъ истязу́емь ча́сто от­ ра́нъ не ума́лит­ся, та́кожде и клены́йся и́менемъ святы́мъ всегда́ от­ грѣха́ не очи́стит­ся.
  • Му́жъ клены́йся мно́го испо́лнит­ся беззако́нiя, и не от­сту́питъ от­ до́му его́ я́зва:
  • а́ще согрѣши́тъ, грѣ́хъ его́ на не́мъ, и а́ще пре́зритъ, сугу́бо согрѣши́тъ:
  • и а́ще вотще́ кля́ся, не оправди́т­ся, испо́лнит­ся бо до́мъ его́ нападе́нiя.
  • Е́сть бесѣ́да облече́на сме́ртiю: да не обря́щет­ся во наслѣ́дiи Иа́ковли:
  • от­ благо­чести́выхъ бо вся́ сiя́ от­сту́пятъ, и во грѣхи́ не впаду́т­ся.
  • Въ ненаказа́нiи неключи́мѣмъ не обуча́й у́стъ сво­и́хъ: е́сть бо въ не́мъ сло́во грѣха́.
  • Помяни́ отца́ тво­его́ и ма́терь твою́, посредѣ́ бо вельмо́жъ сѣди́ши:
  • да не ка́ко забве́нъ бу́деши предъ ни́ми, и обы́чаемъ сво­и́мъ обуя́еши и похо́щеши, дабы́ ты́ не роди́л­ся, и де́нь рожде́нiя тво­его́ проклене́ши.
  • Человѣ́къ обуча́яся словесе́мъ поноше́нiя во всѣ́хъ дне́хъ сво­и́хъ не научи́т­ся.
  • Два́ ви́да умножа́ютъ грѣхи́ и тре́тiй наво́дитъ гнѣ́въ:
  • душа́ тепла́, я́ко о́гнь горя́щь, не уга́снетъ, до́ндеже поглощена́ бу́детъ:
  • человѣ́къ блудни́къ въ тѣ́лѣ пло́ти сво­ея́ не преста́нетъ, до́ндеже воз­жже́тъ о́гнь.
  • Человѣ́ку блу́дну вся́къ хлѣ́бъ сла́докъ, не преста́нетъ, до́ндеже у́мретъ.
  • Человѣ́къ преступа́яй ло́же свое́, глаго́ля въ души́ сво­е́й: кто́ мя́ ви́дитъ?
  • тма́ о́крестъ мене́, и стѣ́ны закрыва́ютъ мя́, и никто́же мя́ ви́дитъ, кого́ убою́ся? грѣхо́въ мо­и́хъ не воспомя́нетъ вы́шнiй.
  • И о́чи человѣ́честiи стра́хъ его́:
  • и не разумѣ́, я́ко о́чи Госпо́дни тма́ми те́мъ кра́тъ свѣтлѣ́йшiи со́лнца су́ть,
  • прозира́ющiи вся́ пути́ человѣ́ческiя и разсматря́ющiи въ та́йныхъ мѣ́стѣхъ:
  • пре́жде не́же создана́ бы́ша, вся́ увѣ́дѣна ему́, та́кожде и по сконча́нiи.
  • Се́й на путе́хъ гра́да от­мще́нъ бу́детъ, и идѣ́же не надѣ́яшеся, я́тъ бу́детъ.
  • Та́кожде и жена́ оста́вльшая му́жа сво­его́ и прiе́млющая наслѣ́дника от­ ино́го:
  • пе́рвое бо от­ зако́на вы́шняго от­ступи́, и второ́е му́жу сво­ему́ согрѣши́, и тре́тiе блудо́мъ прелюбо­дѣ́й­ст­вова, от­ чужда́го му́жа ча́да сотвори́:
  • сiя́ предъ собо́ръ изведе́на бу́детъ, и на ча́дѣхъ ея́ посѣще́нiе бу́детъ:
  • не укореня́т­ся ча́да ея́ въ ко́рень, и вѣ́тви ея́ не сотворя́тъ плода́:
  • и оста́витъ на кля́тву па́мять свою́, и поноше́нiе ея́ не потреби́т­ся.
  • И уразумѣ́ютъ оста́вльшiися, я́ко ничто́же лу́чше стра́ха Госпо́дня, и ничто́же сладча́е, то́кмо внима́ти за́повѣдемъ Госпо́днимъ.
  • Сла́ва ве́лiя е́же послѣ́довати Бо́гу, долгота́ же дні́й е́же прiя́ту тебѣ́ бы́ти от­ него́.
  • Грязному камню подобен ленивый: всякий освищет бесславие его.
  • Воловьему помету подобен ленивый: всякий, поднявший его, отряхнет руку.
  • Стыд отцу рождение невоспитанного сына, дочь же невоспитанная рождается на унижение.
  • Разумная дочь приобретет себе мужа, а бесстыдная – печаль родившему.
  • Наглая позорит отца и мужа, и у обоих будет в презрении.
  • Не вовремя рассказ – то же, что музыка во время печали; наказание же и учение мудрости прилично всякому времени.
  • Поучающий глупого – то же, что склеивающий черепки или пробуждающий спящего от глубокого сна.
  • Рассказывающий что-либо глупому – то же, что рассказывающий дремлющему, который по окончании спрашивает: «что?»
  • Плачь над умершим, ибо свет исчез для него; плачь и над глупым, ибо разум исчез для него.
  • Меньше плачь над умершим, потому что он успокоился, а злая жизнь глупого – хуже смерти.
  • Плачь об умершем – семь дней, а о глупом и нечестивом – все дни жизни его.
  • С безрассудным много не говори, и к неразумному не ходи;
  • берегись от него, чтобы не иметь неприятности и не замарать себя столкновением с ним;
  • уклонись от него и найдешь покой и не будешь огорчен безумием его.
  • Что тяжелее свинца? и какое имя ему, как не глупый?
  • Легче понести песок и соль и глыбу железа, нежели человека бессмысленного.
  • Как деревянная связь в доме, крепко устроенная, не дает ему распадаться при сотрясении, так сердце, утвержденное на обдуманном совете, не поколеблется во время страха.
  • Сердце, утвержденное на разумном размышлении, – как лепное украшение на вытесанной стене.
  • Подпорка, поставленная на высоте, не устоит против ветра:
  • так боязливое сердце, при глупом размышлении, не устоит против страха.
  • Наносящий удар глазу вызывает слезы, а наносящий удар сердцу возбуждает чувство болезненное.
  • Бросающий камень в птиц отгонит их; а поносящий друга расторгнет дружбу.
  • Если ты на друга извлек меч, не отчаивайся, ибо возможно возвращение дружбы.
  • Если ты открыл уста против друга, не бойся, ибо возможно примирение.
  • Только поношение, гордость, обнаружение тайны и коварное злодейство могут отогнать всякого друга.
  • Приобретай доверенность ближнего в нищете его, чтобы радоваться вместе с ним при богатстве его;
  • оставайся с ним во время скорби, чтобы иметь участие в его наследии.
  • Прежде пламени бывает в печи пар и дым: так прежде кровопролития – ссоры.
  • Защищать друга я не постыжусь и не скроюсь от лица его;
  • а если приключится мне чрез него зло, то всякий, кто услышит, будет остерегаться его.
  • Кто даст мне стражу к устам моим и печать благоразумия на уста мои, чтобы мне не пасть чрез них и чтобы язык мой не погубил меня!
  • Господи, Отче и Владыко жизни моей! Не оставь меня на волю их и не допусти меня пасть чрез них.
  • Кто приставит бич к помышлениям моим и к сердцу моему наставника в мудрости, чтобы они не щадили проступков моих и не потворствовали заблуждениям их;
  • чтобы не умножались проступки мои и не увеличивались заблуждения мои; чтобы не упасть мне пред противниками, и чтобы не порадовался надо мною враг мой?
  • Господи, Отче и Боже жизни моей! Не дай мне возношения очей и вожделение отврати от меня.
  • Пожелания чрева и сладострастие да не овладеют мною, и не предай меня бесстыдной душе.
  • Выслушайте, дети, наставление для уст: соблюдающий его не будет уловлен своими устами.
  • Уловлен будет ими грешник, и злоречивый и надменный преткнутся чрез них.
  • Не приучай уст твоих к клятве
  • и не обращай в привычку употреблять в клятве имя Святаго.
  • Ибо, как раб, постоянно подвергающийся наказанию, не избавляется от ран, так и клянущийся непрестанно именем Святаго не очистится от греха.
  • Человек, часто клянущийся, исполнится беззакония, и не отступит от дома его бич.
  • Если он согрешит, грех его на нем; и если он вознерадел, то сугубо согрешит;
  • и если он клялся напрасно, то не оправдается, и дом его наполнится несчастьями.
  • Есть речь, облеченная смертью: да не найдется она в наследии Иакова!
  • Ибо от благочестивых все это будет удалено, и они не запутаются во грехах.
  • Не приучай твоих уст к грубой невежливости, ибо при ней бывают греховные слова.
  • Помни об отце и о матери твоей, когда сидишь среди вельмож,
  • чтобы тебе не забыться пред ними и по привычке не сделать глупости, и не пожелать, что лучше бы ты не родился, и не проклясть дня рождения твоего.
  • Человек, привыкающий к бранным словам, во все дни свои не научится.
  • Два качества умножают грехи, а третье навлекает гнев:
  • душа горячая, как пылающий огонь, не угаснет, пока не истощится;
  • человек, блудодействующий в теле плоти своей, не перестанет, пока не прогорит огонь.
  • Блуднику сладок всякий хлеб: он не перестанет, доколе не умрет.
  • Человек, который согрешает против своего ложа, говорит в душе своей: «кто видит меня?
  • Вокруг меня тьма, и стены закрывают меня, и никто не видит меня: чего мне бояться? Всевышний не воспомянет грехов моих».
  • Страх его – только глаза человеческие,
  • и не знает он того, что очи Господа в десять тысяч крат светлее солнца
  • и взирают на все пути человеческие, и проникают в места сокровенные.
  • Ему известно было все прежде, нежели сотворено было, равно как и по совершении.
  • Такой человек будет наказан на улицах города и будет застигнут там, где не думал.
  • Так и жена, оставившая мужа и произведшая наследника от чужого:
  • ибо, во-первых, она не покорилась закону Всевышнего, во-вторых, согрешила против своего мужа и, в-третьих, в блуде прелюбодействовала и произвела детей от чужого мужа.
  • Она будет выведена пред собрание, и о детях ее будет исследование.
  • Дети ее не укоренятся, и ветви ее не дадут плода.
  • Она оставит память о себе на проклятие, и позор ее не изгладится.
  • Оставшиеся познают, что нет ничего лучше страха Господня и нет ничего сладостнее, как внимать заповедям Господним.
  • Великая слава – следовать Господу, а быть тебе принятым от Него – долгоденствие.