Скрыть
37:1
37:2
37:5
37:6
37:7
37:8
37:9
37:10
37:11
37:12
37:13
37:14
37:17
37:19
37:22
37:23
37:24
37:25
37:27
37:28
37:30
37:33
37:34
Церковнославянский (рус)
Вся́къ дру́гъ рече́тъ: содружи́хся ему́ и а́зъ. Но е́сть дру́гъ и́менемъ то́чiю дру́гъ.
Печа́ль не пребыва́етъ ли до сме́рти, прiя́тель и дру́гъ претворя́яйся во врага́?
О, лука́во помышле́нiе, от­ку́ду извали́лося еси́ покры́ти су́шу ле́стiю?
Прiя́тель о весе́лiи дру́жни сра́дует­ся, а во вре́мя ско́рби проти́венъ бу́детъ:
прiя́тель со дру́гомъ тружда́ет­ся чре́ва ра́ди и проти́ву бра́ни во́зметъ щи́тъ.
Не забу́ди дру́га въ души́ тво­е́й и не не помина́й его́ во имѣ́нiи тво­е́мъ.
Вся́къ совѣ́тникъ воз­но́ситъ совѣ́тъ, но е́сть совѣща́яй о себѣ́ самѣ́мъ.
От совѣ́тника храни́ ду́шу твою́ и разумѣ́й пе́рвѣе, что́ ему́ потре́ба: са́мъ бо себѣ́ совѣщава́етъ:
да не когда́ воз­ложи́тъ на тя́ жре́бiй и рече́тъ ти́: до́бръ пу́ть тво́й: и ста́нетъ пря́мо, ви́дѣти, что́ сбу́дет­ся тебѣ́.
Не совѣщава́й съ подзира́ющимъ тя́ и от­ зави́дящихъ ти́ скры́й совѣ́тъ:
со жено́ю о ревну́ющей е́й и со страшли́вымъ о бра́ни, съ купце́мъ о мѣ́нѣ и со купу́ющимъ о прода́жи, со зави́дливымъ о благодаре́нiи
и съ неми́лостивымъ о поми́лованiи, съ лѣни́вымъ о вся́цѣмъ дѣ́лѣ
и съ нае́мникомъ годовы́мъ о соверше́нiи, съ рабо́мъ лѣни́вымъ о мно́зѣ дѣ́ланiи.
Не внемли́ си́мъ о вся́цѣмъ совѣща́нiи,
но то́кмо съ му́жемъ благоговѣ́йнымъ при́сно бу́ди, его́же а́ще позна́еши соблюда́юща за́повѣди Госпо́дни,
и́же душе́ю сво­е́ю по души́ тво­е́й, и а́ще согрѣши́ши, споболи́тъ съ тобо́ю.
И совѣ́тъ се́рдца уста́ви, нѣ́сть бо ти́ вѣ́рнѣе его́:
душа́ бо му́жа воз­вѣща́ти нѣ́когда бо́лѣе обы́че, не́жели се́дмь блюсти́телiе высо́цѣ сѣдя́щiи на стра́жи.
И о всѣ́хъ си́хъ помоли́ся вы́шнему, да упра́витъ во и́стинѣ пу́ть тво́й.
Нача́токъ вся́каго дѣ́ла сло́во, и пре́жде вся́каго дѣ́ланiя совѣ́тъ.
Слѣ́дъ измѣне́нiя серде́чна лице́. Четы́ри ча́сти про­исхо́дятъ: добро́ и зло́, живо́тъ и сме́рть: и облада́яй и́ми всегда́ язы́къ е́сть.
Е́сть му́жъ хи́тръ и наказа́тель мно́гимъ, а сво­е́й души́ неключи́мь е́сть.
Е́сть умудря́яйся въ словесѣ́хъ ненави́димь: се́й вся́кiя пи́щи лише́нъ бу́детъ:
не дана́ бо бы́сть ему́ от­ Го́спода благода́ть, я́ко вся́кiя прему́дрости лише́нъ бы́сть.
Е́сть прему́дръ сво­е́й души́, и плоды́ ра́зума его́ во устѣ́хъ вѣ́рны.
Му́жъ прему́дръ лю́ди своя́ нака́жетъ, и плоды́ ра́зума его́ вѣ́рны.
Му́жъ прему́дръ испо́лнит­ся благослове́нiя, и ублажа́тъ его́ вси́ зря́щiи.
Живо́тъ му́жа въ числѣ́ дні́й: а дні́е Изра́илевы безчи́слен­ни.
Прему́дрый во сво­и́хъ лю́дехъ наслѣ́дитъ вѣ́ру, и и́мя его́ жи́во бу́детъ во вѣ́къ.
Ча́до, въ животѣ́ тво­е́мъ искуси́ ду́шу твою́ и ви́ждь, что́ е́й зло́ е́сть, и не да́ждь е́й.
И́бо не вся́ всѣ́мъ на по́льзу, и не вся́ка душа́ во все́мъ благоволи́тъ.
Не пресыща́йся во вся́цѣй сла́дости и не разлива́йся на [разли́чiе] бра́шна,
и́бо во мно́зѣхъ бра́шнахъ неду́гъ бу́детъ, и пресыще́нiе при­­бли́житъ да́же до холе́ры:
пресыще́нiемъ бо мно́зи умро́ша, внима́яй же при­­ложи́тъ житiе́.
Синодальный
Всякий друг может сказать: «и я подружился с ним». Но бывает друг по имени только другом.
Не есть ли это скорбь до смерти, когда приятель и друг обращается во врага?
О, злая мысль! откуда вторглась ты, чтобы покрыть землю коварством?
Приятель радуется при веселии друга, а во время скорби его будет против него.
Приятель помогает другу в трудах его ради чрева, а в случае войны возьмется за щит.
Не забывай друга в душе твоей и не забывай его в имении твоем.
Всякий советник хвалит свой совет, но иной советует в свою пользу;
от советника охраняй душу твою и наперед узнай, что ему нужно; ибо, может быть, он будет советовать для самого себя;
может быть, он бросит на тебя жребий и скажет тебе: «путь твой хорош»; а сам станет напротив тебя, чтобы посмотреть, что случится с тобою.
Не советуйся с недоброжелателем твоим и от завистников твоих скрывай намерения.
Не советуйся с женою о сопернице ее и с боязливым – о войне, с продавцом – о мене, с покупщиком – о продаже, с завистливым – о благодарности,
с немилосердым – о благотворительности, с ленивым – о всяком деле,
с годовым наемником – об окончании работы, с ленивым рабом – о большой работе:
не полагайся на таких ни при каком совещании,
но обращайся всегда только с мужем благочестивым, о котором узна́ешь, что он соблюдает заповеди Господни,
который своею душею – по душе тебе и, в случае падения твоего, поскорбит вместе с тобою.
Держись совета сердца твоего, ибо нет никого для тебя вернее его;
душа человека иногда более скажет, нежели семь наблюдателей, сидящих на высоком месте для наблюдения.
Но при всем этом молись Всевышнему, чтобы Он управил путь твой в истине.
Начало всякого дела – размышление, а прежде всякого действия – совет.
Выражение сердечного изменения – лице. Четыре состояния выражаются на нем: добро и зло, жизнь и смерть, а господствует всегда язык.
Иной человек искусен и многих учит, а для своей души бесполезен.
Иной ухищряется в речах, а бывает ненавистен, – такой останется без всякого пропитания;
ибо не дана ему от Господа благодать, и он лишен всякой мудрости.
Иной мудр для души своей, и плоды знания на устах его верны.
Мудрый муж поучает народ свой, и плоды знания его верны.
Мудрый муж будет изобиловать благословением, и все видящие его будут называть его блаженным.
Жизнь человека определяется числом дней, а дни Израиля бесчисленны.
Мудрый приобретет доверие у своего народа, и имя его будет жить вовек.
Сын мой! в продолжение жизни испытывай твою душу и наблюдай, что для нее вредно, и не давай ей того;
ибо не всё полезно для всех, и не всякая душа ко всему расположена.
Не пресыщайся всякою сластью и не бросайся на разные снеди,
ибо от многоядения бывает болезнь, и пресыщение доводит до холеры;
от пресыщения многие умерли, а воздержный прибавит себе жизни.
Ogni amico dice: "Anch'io sono amico",

ma c'è chi è amico solo di nome.
Non è forse un dolore mortale

un compagno e amico che diventa nemico?
O inclinazione al male, come ti sei insinuata

per ricoprire la terra di inganni?
C'è chi si rallegra con l'amico quando tutto va bene,

ma al momento della tribolazione gli è ostile.
C'è chi si affligge con l'amico per amore del proprio ventre,

ma di fronte alla battaglia prende lo scudo.
Non dimenticarti dell'amico nell'animo tuo,

non scordarti di lui nella tua prosperità.
Ogni consigliere esalta il consiglio che dà,

ma c'è chi consiglia a proprio vantaggio.
Guàrdati da chi vuole darti consiglio

e prima infórmati quali siano le sue necessità:

egli infatti darà consigli a suo vantaggio;

perché non abbia a gettare un laccio su di te
e ti dica: "La tua via è buona",

ma poi si tenga in disparte per vedere quel che ti succede.
Non consigliarti con chi ti guarda di sbieco

e nascondi le tue intenzioni a quanti ti invidiano.
Non consigliarti con una donna sulla sua rivale

e con un pauroso sulla guerra,

con un mercante sul commercio

e con un compratore sulla vendita,

con un invidioso sulla riconoscenza

e con uno spietato sulla bontà di cuore,

con un pigro su una iniziativa qualsiasi

e con un salariato sul raccolto,

con uno schiavo pigro su un lavoro importante.

Non dipendere da costoro per nessun consiglio.
Frequenta invece un uomo giusto,

di cui sai che osserva i comandamenti

e ha un animo simile al tuo,

perché se tu cadi, egli saprà compatirti.
Attieniti al consiglio del tuo cuore,

perché nessuno ti è più fedele.
Infatti la coscienza di un uomo talvolta suole avvertire

meglio di sette sentinelle collocate in alto per spiare.
Per tutte queste cose invoca l'Altissimo,

perché guidi la tua via secondo verità.
Principio di ogni opera è la parola,

prima di ogni azione c'è la riflessione.
Radice di ogni mutamento è il cuore,
da cui derivano quattro scelte:

bene e male, vita e morte,

ma su tutto domina sempre la lingua.
C'è l'esperto che insegna a molti,

ma è inutile a se stesso.
C'è chi posa a saggio nei discorsi ed è odioso,

e finisce col mancare di ogni cibo;
il Signore non gli ha concesso alcun favore,

perché è privo di ogni sapienza.
C'è chi è saggio solo per se stesso

e i frutti della sua intelligenza si notano sul suo corpo.
Un uomo saggio istruisce il suo popolo,

i frutti della sua intelligenza sono degni di fede.
Un uomo saggio è colmato di benedizioni,

tutti quelli che lo vedono lo proclamano beato.
La vita dell'uomo ha i giorni contati,

ma i giorni d'Israele sono senza numero.
Il saggio ottiene fiducia tra il suo popolo,

e il suo nome vivrà per sempre.
Figlio, per tutta la tua vita esamina te stesso,

vedi quello che ti nuoce e non concedertelo.
Difatti non tutto conviene a tutti

e non tutti approvano ogni cosa.
Non essere ingordo per qualsiasi ghiottoneria

e non ti gettare sulle vivande,
perché l'abuso dei cibi causa malattie

e l'ingordigia provoca le coliche.
Molti sono morti per ingordigia,

chi invece si controlla vivrà a lungo.


Копировать текст Копировать ссылку Толкования стиха

Настройки