мы́шцею свое́ю вообрази́тъ бре́нiе и предъ нога́ма преклони́тъ крѣ́пость его́:
се́рдце свое́ вда́стъ сконча́ти сосу́дъ, и бдѣ́нiе его́ очи́стити пе́щь.
Вси́ сі́и на ру́ки своя́ надѣ́ются, и кі́йждо въ дѣ́лѣ свое́мъ умудря́ется.
Безъ тѣ́хъ не насели́тся гра́дъ, и не вселя́тся, ни похо́дятъ и въ собо́рище не во́змутся:
на престо́лѣ же суді́й не ся́дутъ и завѣ́та суду́ не размы́слятъ, ниже́ и́мутъ извѣща́ти наказа́нiя и суда́, и въ при́тчахъ не обря́щутся:
но то́кмо зда́ниемъ жите́йскимъ прилѣжа́тъ, и моле́нiе и́хъ въ дѣ́ланiи худо́жества.
Почитай врача честью по надобности в нем, ибо Господь создал его,
и от Вышнего – врачевание, и от царя получает он дар.
Знание врача возвысит его голову, и между вельможами он будет в почете.
Господь создал из земли врачевства, и благоразумный человек не будет пренебрегать ими.
Не от дерева ли вода сделалась сладкою, чтобы познана была сила Его?
Для того Он и дал людям знание, чтобы прославляли Его в чудных делах Его:
ими он врачует человека и уничтожает болезнь его.
Приготовляющий лекарства делает из них смесь, и занятия его не оканчиваются, и чрез него бывает благо на лице земли.
Сын мой! в болезни твоей не будь небрежен, но молись Господу, и Он исцелит тебя.
Оставь греховную жизнь и исправь руки твои, и от всякого греха очисти сердце.
Вознеси благоухание и из семидала памятную жертву и сделай приношение тучное, как бы уже умирающий;
и дай место врачу, ибо и его создал Господь, и да не удаляется он от тебя, ибо он нужен.
В иное время и в их руках бывает успех;
ибо и они молятся Господу, чтобы Он помог им подать больному облегчение и исцеление к продолжению жизни.
Но кто согрешает пред Сотворившим его, да впадет в руки врача!
Сын мой! над умершим пролей слезы и, как бы подвергшийся жестокому несчастию, начни плач; прилично облеки тело его и не пренебреги погребением его;
горький да будет плач и рыдание теплое, и продолжи сетование о нем, по достоинству его, день или два, для избежания осуждения, и тогда утешься от печали;
ибо от печали бывает смерть, и печаль сердечная истощит силу.
С несчастьем пребывает и печаль, и жизнь нищего тяжела для сердца.
Не предавай сердца твоего печали; отдаляй ее от себя, вспоминая о конце.
Не забывай о сем, ибо нет возвращения; и ему ты не принесешь пользы, а себе повредишь.
«Вспоминай о приговоре надо мною, потому что он также и над тобою; мне вчера, а тебе сегодня».
С упокоением умершего успокой и память о нем, и утешься о нем по исходе души его.
Мудрость книжная приобретается в благоприятное время досуга, и кто мало имеет своих занятий, может приобрести мудрость.
Как может сделаться мудрым тот, кто правит плугом и хвалится бичом, гоняет волов и занят работами их, и которого разговор только о молодых волах?
Сердце его занято тем, чтобы проводить борозды, и забота его – о корме для телиц.
Так и всякий плотник и зодчий, который проводит ночь, как день: кто занимается резьбою, того прилежание в том, чтобы оразнообразить форму;
сердце свое он устремляет на то, чтобы изображение было похоже, и забота его – о том, чтоб окончить дело в совершенстве.
Так и ковач, который сидит у наковальни и думает об изделии из железа: дым от огня изнуряет его тело, и с жаром от печи борется он;
звук молота оглушает его слух, и глаза его устремлены на модель сосуда;
сердце его устремлено на окончание дела, и попечение его – о том, чтобы отделать его в совершенстве.
Так и горшечник, который сидит над своим делом и ногами своими вертит колесо,
который постоянно в заботе о деле своем и у которого исчислена вся работа его:
рукою своею он дает форму глине, а ногами умягчает ее жесткость;
он устремляет сердце к тому, чтобы хорошо окончить сосуд, и забота его – о том, чтоб очистить печь.
Все они надеются на свои руки, и каждый умудряется в своем деле;
без них ни город не построится, ни жители не населятся и не будут жить в нем;
и однако ж они в собрание не приглашаются, на судейском седалище не сидят и не рассуждают о судебных постановлениях, не произносят оправдания и осуждения и не занимаются притчами;
но поддерживают быт житейский, и молитва их – об успехе художества их.
Arst ja haigus Austa arsti - sa ju vajad teda - austusega, mis temale kuulub, sest Issand on loonud ka tema!
Sest tervekstegemine tuleb Kõigekõrgemalt ja arst saab kingitusi kuningalt.
Arsti oskus tõstab tema pea püsti ja teda imetlevad suured isandad.
Issand laseb maast võrsuda ravimtaimi ja mõistlik mees ei põlga neid.
Eks puu mõjul muutunud vesi magusaks, et Issanda vägevus saaks tuntuks?
Jah, tema on andnud inimesele oskuse, et teda austataks tema imetegude pärast.
Nende taimede abil ta ravib ja vaigistab valu ja salvisegaja valmistab neist vajaliku võide.
Jah, Issanda tegu ei lakka iialgi ja temalt tuleb õnnistus maa peale.
Laps! Kui jääd haigeks, siis ära ole hooletu, vaid palu Issandat ja tema teeb sinu terveks!
Hoidu eksimustest ja korralda oma käte teod ning puhasta süda kõigest patust!
Ohverda healõhnaline ohver ja meenutusohver peenjahust, ka rasvane ohvriand - oma võimaluste järgi!
Ka arstile anna võimalus, sest Issand on loonud ka tema, ja ära hoia teda enesest eemal, sest temagi on vajalik!
On aegu, millal abi on nende käes.
Sest ka nemad paluvad Issandat, et neil õnnestuks leevendus ja ravi, et säilitada elu.
Kes pattu teeb oma Looja ees, see jõudku arsti käte alla!
Leinamisest Laps! Surnu pärast vala pisaraid ja itke nagu raskesti kannataja! Kata tema ihu, nagu on talle kohane, ja ära jäta hooletusse tema matust!
Nuta kibedasti ja sinu kaebus olgu suur, leina, nõnda nagu ta väärib, üks või kaks päeva, et vältida keelepeksu, ja siis lase ennast kurbuses trööstida!
Sest kurvastusest tuleb surm ja südamevalu murrab jõu.
Kurvastuses kestab valu ja vaese elu hakkab vastu südamele.
Ära anna oma südant kurvastusele, tõrju seda, mõteldes lõpule!
Ära seda unusta, sest tagasitulekut ei ole; surnule sa kasu ei too, aga teed kahju iseendale!
Pea meeles: otsus minu kohta on seesama ka sinu kohta! „Eile minule, täna sinule!”
Kui surnu puhkab, siis puhaku ka mälestus temast, ja lohuta ennast tema pärast, kui ta hing on lahkunud!
Tööst ja käsitööst Kirjatundja tarkus tuleb jõudeajast, ja kes toimetusi vähendab, võib targaks saada.
Kuidas saab targaks see, kes hoiab atra, kiitleb astlaga, ajab härgi ja juhib nende tööd ning räägib noortest sõnnidest?
Tema süda on vagude ajamise juures ja tema hool on sööta vasikaid.
Samasugune on lugu iga käsitöölise ja ehitusmeistriga, kes on tegevuses ööd ja päevad; ja sellega, kes teeb märke pitserisõrmusesse ja kannatlikult vahetab mustreid: tema südameasi on, kuidas kujundatavale anda sarnasust, ja tema mureks on töö valmimine.
Samasugune lugu on sepaga, kes seisab alasi juures ja hoolsasti jälgib sepist; tule lõõsk kõrvetab ta ihu ja ta peab võitlema ääsi palavusega; vasara kõlksumine teeb ta kõrvad kurdiks ja ta silmad kiinduvad taotava kujusse: temal on südamel töö valmimine ja tema mureks on lõplik viimistlus.
Samasugune lugu on potissepaga, kes istub oma töö juures ja jalgadega keerutab ketra: ta on alati mures oma töö pärast ja tema tegevuses sõltub kõik nõude arvust.
Käega ta voolib savi ja jalgadega teeb selle pehmeks: temal on südamel vaaba valmistamine ja tema hool on puhastada ahju.
Kõik nad loodavad oma kätele ja igaüks on osav oma töös.
Ilma nendeta ei saa linna ehitada ja neil pole tarvis rännata ja elada võõrana.
Aga rahva nõupidamisele neid ei kutsuta ja koguduses nad ei pääse etteotsa, nad ei istu kohtumõistja istmele ega mõista seaduse tahet.
Nad ei seleta ka mitte karistust ja kohtuotsust ning neid ei leita õpetussõnade juurest, aga nad toetavad maailmakorda ja palvetavad oma töö pärast.