То́чiю вдая́й ду́шу свою́ и размышля́яй въ зако́нѣ вы́шняго прему́дрости всѣ́хъ дре́внихъ взы́щетъ и во проро́чествiихъ поуча́тися бу́детъ:
по́вѣсти муже́й имени́тыхъ соблюде́тъ и во изви́тiя при́тчей совни́детъ,
сокрове́нная при́тчей изы́щетъ и въ гада́нiи при́тчей поживе́тъ,
посредѣ́ вельмо́жъ послу́житъ и предъ старѣ́йшину яви́тся,
въ земли́ чужди́хъ язы́къ про́йдетъ, добро́ бо и зло́ въ человѣ́цѣхъ искуси́.
Се́рдце свое́ вда́стъ у́треневати ко Го́споду сотво́ршему его́ и предъ вы́шнимъ помо́лится, и отве́рзетъ уста́ своя́ на моли́тву и о грѣсѣ́хъ свои́хъ помо́лится.
Нача́ло вся́кiя потре́бы въ житiе́ человѣ́ку, вода́ и о́гнь, и желѣ́зо и со́ль, и семида́лъ пшени́цы и млеко́ и ме́дъ, кро́вь гро́здова и ма́сло и ри́за:
вся́ сiя́ благочести́вымъ во блага́я, си́це и грѣ́шникомъ превратя́тся во зла́я.
Су́ть ду́си, и́же со́здани бы́ша на ме́сть и я́ростiю свое́ю утверди́ша ра́ны и́мъ:
во вре́мя сконча́нiя излiю́тъ крѣ́пость и я́рость сотво́ршаго и́хъ соверша́тъ.
О́гнь и гра́дъ, и гла́дъ и сме́рть, вся́ сiя́ создана́ бы́ша на ме́сть:
зу́бы звѣре́й и скорпі́и, и ехи́дны и ме́чь отмща́яй въ поги́бель нечести́выхъ,
въ за́повѣдехъ его́ возвеселя́тся, и на земли́ на потре́бу угото́вятся, и во бремена́хъ свои́хъ не и́мутъ прейти́ сло́ва.
Сего́ ра́ди испе́рва утверди́хся и размы́слихъ и въ писа́нiи оста́вихъ:
вся́ дѣла́ Госпо́дня бла́га, и всю́ потре́бу во вре́мя свое́ пода́стъ:
и нѣ́сть рещи́: сiе́ сего́ злѣ́е: вся́ бо во вре́мя на угожде́нiе бу́дутъ.
И ны́нѣ всѣ́мъ се́рдцемъ и усты́ воспо́йте и благослови́те и́мя Госпо́дне.
Только тот, кто посвящает свою душу размышлению о законе Всевышнего, будет искать мудрости всех древних и упражняться в пророчествах:
он будет замечать сказания мужей именитых и углубляться в тонкие обороты притчей;
будет исследовать сокровенный смысл изречений и заниматься загадками притчей.
Он будет проходить служение среди вельмож и являться пред правителем;
будет путешествовать по земле чужих народов, ибо испытал доброе и злое между людьми.
Сердце свое он направит к тому, чтобы с раннего утра обращаться к Господу, сотворившему его, и будет молиться пред Всевышним; откроет в молитве уста свои и будет молиться о грехах своих.
Если Господу великому угодно будет, он исполнится духом разума,
будет источать слова мудрости своей и в молитве прославлять Господа;
благоуправит свою волю и ум и будет размышлять о тайнах Господа;
он покажет мудрость своего учения и будет хвалиться законом завета Господня.
Многие будут прославлять знание его, и он не будет забыт вовек;
память о нем не погибнет, и имя его будет жить в роды родов.
Народы будут прославлять его мудрость, и общество будет возвещать хвалу его;
доколе будет жить, он приобретет бо́льшую славу, нежели тысячи; а когда почиет, увеличит ее.
Еще размыслив, расскажу, ибо я полон, как луна в полноте своей.
Выслушайте меня, благочестивые дети, и растите, как роза, растущая на поле при потоке;
издавайте благоухание, как ливан;
цветите, как лилия, распространяйте благовоние и пойте песнь;
благословляйте Господа во всех делах; величайте имя Его и прославляйте Его хвалою Его,
песнями уст и гуслями и, прославляя, говорите так:
все дела Господа весьма благотворны, и всякое повеление Его в свое время исполнится;
и нельзя сказать: «что это? для чего это?», ибо все в свое время откроется.
По слову Его стала вода, как стог, и по изречению уст Его явились вместилища вод.
В повелениях Его – всё Его благоволение, и никто не может умалить спасительность их.
Пред Ним дела всякой плоти, и невозможно укрыться от очей Его.
Он прозирает из века в век, и ничего нет дивного пред Ним.
Нельзя сказать: «что это? для чего это?», ибо все создано для своего употребления.
Благословение Его покрывает, как река, и, как потоп, напояет сушу.
Но и гнев Его испытывают народы, как некогда Он превратил воды в солончаки.
Пути Его для святых прямы, а для беззаконных они – преткновения.
От начала для добрых создано доброе, как для грешников – злое.
Главное из всех потребностей для жизни человека – вода, огонь, железо, соль, пшеничная мука, мед, молоко, виноградный сок, масло и одежда:
все это благочестивым служит в пользу, а грешникам может обратиться во вред.
Есть ветры, которые созданы для отмщения и в ярости своей усиливают удары свои,
во время устремления своего изливают силу и удовлетворяют ярости Сотворившего их.
Огонь и град, голод и смерть – все это создано для отмщения;
зубы зверей, и скорпионы, и змеи, и меч, мстящий нечестивым погибелью, –
обрадуются повелению Его и готовы будут на земле, когда потребуются, и в свое время не преступят слова Его.
Посему я с самого начала решил, обдумал и оставил в писании,
что все дела Господа прекрасны, и Он дарует все потребное в свое время;
и нельзя сказать: «это хуже того», ибо все в свое время признано будет хорошим.
Итак, всем сердцем и устами пойте и благословляйте имя Господа.
Kirjatundja Teine on lugu sellega, kes pühendab oma hinge ja mõtiskleb Kõigekõrgema Seaduse üle: tema uurib kõigi endisaegsete tarkust ja tegeleb prohvetite poolt öelduga.
Ta paneb tähele kuulsate meeste jutustusi ja tungib õpetussõnade tähendusse.
Ta uurib tähendamissõnade saladust ja süveneb õpetussõnade mõistatustesse.
Ta teenib suurte isandate keskel ja teda nähakse vürstide ees. Ta rändab võõraste rahvaste maal, sest ta tahab tundma õppida inimestes olevat head ja halba.
Oma südame kingib ta varakult Issandale, oma Loojale, ja ta palvetab Kõigekõrgema ees. Ta avab suu palveks ja anub oma pattude pärast.
Kui suur Issand tahab, siis ta täitub tarkuse vaimuga. Ta laseb voolata tarkusesõnu ja ülistab palves Issandat.
Ta kasutab õigesti oma tahet ja mõistust ning mõtiskleb saladuste üle.
Ta teeb teatavaks oma kasvatava õpetuse ja kiitleb Issanda lepingu seadusest.
Paljud ülistavad tema taipu ja seda ei unustata iialgi. Mälestus temast ei kustu ja tema nimi elab põlvest põlve.
Rahvad räägivad tema tarkusest ja kogudus kuulutab tema kuulsust.
Kui ta elab, saab tuntuks ta nimi, ja kui ta sureb, suureneb see veelgi.
Manitsus Jumalat kiita Tahan veelgi jutustada, millest olen mõtelnud, jah, ma olen täidetud, olen nagu täiskuu.
Kuulake mind, vagad pojad, siis te võrsute nagu roos, mis kasvab veeoja ääres,
lõhnate hästi nagu suitsutusrohi ja õilmitsete otsekui liilia! Levitage lõhna ja laulge kiituslaulu! Kiitke Issandat kõigi tema tegude pärast!
Andke au tema nimele ja ülistage tema kuulsust lauludega huultelt ning kannelt mängides! Ja ülistades ütelge nõnda:
„Kõik Issanda teod on väga head ja kõik, mis ta seab, sünnib õigel ajal! Ärgu öeldagu: „Mis see on? Milleks see?”, sest kõike uuritakse omal ajal!”
Tema sõna läbi seisis vesi otsekui mäena ja tema suu ütlemisest sündisid vete kogunemiskohad.
Tema käsul sünnib kõik, mis ta tahab, ja ei ole kedagi, kes takistaks tema lunastust.
Tema ees on kõikide teod ja tema silmadele ei jää midagi varjatuks.
Tema vaatleb igavikust igavikku ja miski ei ole temale imestusväärne.
Ärgu öeldagu: „Mis see on? Milleks see?”, sest kõik on loodud otstarbe järgi.
Tema õnnistus tulvab nagu jõgi, otse tulvaveena jootes kuiva maad.
Rahvad pärivad tema viha selsamal kombel, nagu ta kord muutis veed soolakõrbeks.
Tema teed on tasased jumalakartlikele, kurjategijaile aga täis komistuskive.
Hea on algusest peale loodud headele, nõndasamuti kuri patustele.
Kõige vajalikumad inimelus on: vesi, tuli, raud ja sool, nisujahu, piim ja mesi, viinamarjamahl, õli ja riietus.
Need kõik tulevad heaks jumalakartlikele, patustele aga pöörduvad kurjaks.
On tuuli, mis on loodud karistuseks, ja raevutsedes piitsutavad need valusasti. Kohtumõistmise ajal valavad nad välja oma jõu ja leevendavad selle viha, kes nad on loonud.
Tuli ja rahe, nälg ja surm - need kõik on loodud kätte maksma.
Kiskjate hambad, skorpionid ja maod ning tasumismõõk on jumalakartmatuile hukatuseks.
Need rõõmustavad tema käsu pärast ja valmistuvad teenistuseks maa peal ega astu käsust üle, kui nende aeg tuleb.
Sellepärast olen ma algusest peale veendunud olnud, olen selle üle järele mõtelnud ja kirja pannud:
Issanda teod on kõik head, ja kõike vajalikku annab ta õigel ajal.
Ja ärgu öeldagu: „Üks on halvem kui teine”, sest kõik on kõlblikud omal ajal!
Ja nüüd laulge kogu südamest ja suust ning kiitke Issanda nime!