Array ( )

Неделя Антипасхи. Апостола Фомы

• Малая вечерня
• Великая вечерня
• Утреня
• Литургия

Церковнославянский Русский
Еже есть осязание святаго славнаго Апостола Фомы. Ведати подобает, яко в сей святой второй Недели Антипасхи не поются воскресная, но вся праздника.
В субботу вечера клеплет параекклисиарх, и собравшеся в притвор, благословившу иерею, глаголем: Христос воскресе: трижды. И обычный 9‑й час трипсалмный, якоже на всяк день. И глаголем тропарь: С высоты снизшел еси благоутробне: И кондак: Аще и во гроб снизшел еси безсмертне: В субботу вечером после благословения предстоятеля поем Христос воскрес: (3) и читаем девятый час по обычному чину. На нем тропарь воскресный 8 гласа: С высоты сошел Ты, милосердный: и кондак Пасхи: Хотя Ты и сошел во гроб, Бессмертный:

НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ,

благословившу иерею, глаголем: Христос воскресе: трижды. Таже псалом: Благослови душе моя Господа:

НА МАЛОЙ ВЕЧЕРНЕ

После начального возгласа Христос воскрес: (3) и читаем предначинательный псалом.

На Господи воззвах: стихиры на 4. Глас 1.
Подобен: Небесных чинов:

На “Господи воззвах:” стихиры на 4, глас 1
Подобен: “Небесных полков:”

Терпит Христос человеколюбно и осязания, / якоже и Крест прежде сего, / и неправедное убиение, / из гроба тридневно воскресый, / печати не разруши, / и дверем заключенным, / учеником представ яко всесилен. [Дважды.] Терпит Христос по человеколюбию и осязание, / как прежде того и крест и неправедное убиение: / Он воскрес из гроба в третий день, / тогда, как была гробница опечатана, / и при запертых дверях / ученикам предстал, как всемогущий. (2)
Фомино неверствие, / мироспасительное Богочеловека Слова, / еже из адских преисподних востание уверяет, / язвы рук и ног дерзостнее осязавшее / ко уверению мирскому, / десницею любопытною. Спасительное для мира воскресение / Богочеловека – Слова из адских бездн / Фомы неверие подтверждает: / он для убеждения всего мира / раны рук и ног дерзновенно осязал / десницей испытующей.
Собранным страхом, иже от страсти Твоея, апостолом Слове, / и дверем заключенным / внезапу совшел еси посреде их, мир даруя, / и Фоме протязая осязати / честныя ребр Твоих язвы. Когда собравшиеся апостолы были в страхе, / вызванном Твоим страданием, / а двери были заперты, / внезапно Ты вошел в среду их, / мир даруя и Фоме предлагая осязать / священные раны ребр Твоих.

Слава, и ныне: глас 2:

По востании Твоем Господи, / собранным учеником Твоим, и дверем заключенным, / посреде стал еси, мир подая им. / Уверився же и Фома, видением руку и ребр Твоих, / Господа и Бога Тя исповеда, / спасающаго уповающия на Тя Человеколюбче.

Слава, и ныне, глас 2

По воскресении Твоем, Господи, / когда были собраны ученики Твои и двери заперты, / Ты стал посреди, мир подавая им. / Уверовал же и Фома и, увидев руки и ребра Твои, / исповедал Тебя Господом и Богом, / спасающим надеющихся на Тебя, Человеколюбец.

Свете тихий: Прокимен: Господь воцарися: Свет отрадный: и прокимен Господь воцарился:

На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

Стихиры на стиховне, глас 2,
Подобен: “Дом Евфрафов:”

Устнами чистыми / пойте со ангелы человецы / Воскресшаго тридневно из гроба, / и мир совоздвигшаго. Устами чистыми / воспевайте, смертные, со Ангелами / Воскресшего в третий день из гроба / и мир с Собой воздвигшего.
Стих: Похвали Иерусалиме Господа, хвали Бога твоего Сионе. Стих: Восхваляй, Иерусалим, Господа, / хвали Бога Твоего, Сион.   Пс 147:1
Явился еси священным Твоим Спасе апостолом, / дверем заключенным, / теми обновляя нам / Божественный Твой Дух. Явился Ты, Спаситель, при запертых дверях / священным Апостолам Своим, / чрез них обновляя в нас / Божественного Духа Твоего.
Стих: Яко укрепи вереи врат твоих, и благослови сыны твоя в тебе. Стих: Ибо укрепил Он засовы ворот твоих, / благословил сынов твоих среди тебя.   Пс 147:2
Ныне Тя Всецарю, / видевше не очима, / но сердечною любовию, / Бога веровавше, / в пениих величаем. Ныне не очами / Тебя увидев, Царь всех, / но любовью сердца как в Бога в Тебя уверовав, / мы Тебя в песнопениях величаем.

Слава, и ныне: глас и подобен тойжде:

Слава, и ныне, глас и подобен тот же

Даеши, о Избавителю, / мир людем Твоим, / и долгов разрешение, / молитвами Всечистыя, / и единыя Богоматере. Подаешь Ты, о Искупитель, / мир народу Твоему / и долгов прощение / по ходатайствам всечистой и единой Богоматери!
Таже: Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш:

Тропарь, глас 7:

Запечатану гробу, / Живот от гроба возсиял еси, Христе Боже, / и дверем заключенным, / учеником предстал еси, / всех Воскресение, / дух правый теми обновляя нам, / по велицей Твоей милости.

Тропарь, глас 7

Хотя гроб был запечатан, / Ты, Жизнь, из гроба воссиял, Христе Боже; / и, когда двери были заперты, / Ты, всех Воскресение, / предстал ученикам, / через них Дух Правый обновляя в нас / по великой Твоей милости.

Подобает ведати: Аще ли где несть бдения в Неделю: в субботу вечера на Повечерии по Трисвятом кондак Триоди праздника: Слава, и ныне: Пасхи: Аще и во гроб: Сице же глаголем и до отдания Пасхи. Ектения сугубая и отпуст.

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ,

повнегда благословити иерею, Христос воскресе: трижды. И абие поем предначинательный псалом: Благослови душе моя Господа: с пением, якоже есть обычай: И по исполнении сего, стихословим: Блажен муж: Кафисму 1‑ю всю. Господи воззвах: поем во глас 1, поставим стихов, 10. И поем

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

После начального возгласа поем Христос воскрес: (3). Затем предначинательный псалом: Благослови душа моя Господа: И по исполнении его, поем: Блажен муж: и всю первую кафизму. Господи воззвах: поем на первый глас, стихиры на 10.

Стихиры самогласны, Новыя Недели.
Глас 1. Иоанна монаха:

Стихиры воскресные,
Иоанна монаха, глас 1

Дверем заключенным, / учеником собранным, / вшел еси внезапу всесильне Иисусе Боже наш, / и став посреде их / мир дав, исполнил еси Святаго Духа: / ждати же повелел еси, / и никакоже разлучатися от Иерусалима, / дондеже облекутся еже с высоты силою. / Темже вопием Ти: / просвещение и Воскресение и мире наш, слава Тебе. [Дважды.] При дверях заключенных к ученикам собравшимся / вошел Ты внезапно, всесильный Иисусе, Боже наш, / и, став посреди них и мир дав, / исполнил их Святого Духа; / и ожидать повелел и никуда не отлучаться из Иерусалима, / доколе не облекутся с высоты силою. / Потому мы взываем Тебе: / “Просвещение, и воскресение, и мир наш, слава Тебе!” (2)
По днех осмих востания Твоего Господи, / явился еси учеником Твоим / на месте, идеже бяху собрани, / и возгласив им: мир вам, / неверующему ученику руце показал еси, / и пречистое ребро. / Он же веровав вопияше Тебе: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. [Дважды.] Анатолия: Чрез восемь дней по воскресении Твоем, Господи, / явился Ты ученикам Твоим / на месте, где они были собраны, / и, возгласив им: “Мир вам!” / неверующему ученику Ты руки показал и пречистое ребро. / Он же, уверовав, возглашал Тебе: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!” (2)
Фома, глаголемый Близнец, не бе с ними, / егда вшел еси, Христе, заключенным дверем: / темже и не вероваше реченным ему, / от неверия в веру извествуя. / Не несподобил же еси Блаже, / показати ему пречистое ребро Твое, / и руку и ногу язвы: / он же осязав и видев, / исповеда Тебе быти Бога не нага, / и Человека не проста, и вопияше: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. [Дважды.] Иоанна монаха: Фома, называемый Близнец, / не был с ними, когда Ты, Христе, / вошел при заключенных дверях. / Оттого он и не верил сказанному ему, / когда от неверия его в вере утверждали. / Но Ты не отказал ему, Благой, / показать пречистое ребро Твое / и на руках и ногах язвы. / Он же, осязав и увидев, / Богом исповедал Тебя, но не бесплотным, / и человеком, но не простым, и возглашал: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!” (2)
Учеником сомнящимся, / во осмый день предста Спас, идеже бяху собрани, / и мир дав, Фоме возопи: / прииди апостоле, / осяжи длани, в нихже гвоздия вонзоша. / О доброе неверие Фомино, / верных сердца в познание приведе, / и со страхом возопи: Господь мой и Бог мой, слава Тебе. [Дважды.] Когда ученики были в сомнениях, / в день восьмой предстал Спаситель, / там, где они были собраны, / и, мир дав, Фоме возгласил: / “Подойди, Апостол, прикоснись к рукам, / которые пронзены гвоздями”. / О прекрасное неверие Фомы! / Верных сердца он к полноте знания привел, / и со страхом возгласил: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!” (2)
Глас 2: По востании Твоем Господи, / собранным учеником Твоим, и дверем заключенным, / посреде стал еси, мир подая им. / Веровав же и Фома зрением руку и ребр Твоих, / Господа и Бога Тя исповеда, / спасающаго уповающия на Тя Человеколюбче. [Единожды.] Глас 2: По воскресении Твоем, Господи, / когда были собраны ученики Твои и двери заперты, / Ты стал посреди, мир подавая им. / Уверовал же и Фома и, увидев руки и ребра Твои, / исповедал Тебя Господом и Богом, / спасающим надеющихся на Тебя, Человеколюбец.
Дверем заключенным, / представ Иисус учеником, / безстрашие и мир даяше, / таже глаголет Фоме: / почто Мне не веруеши, яко воскресох из мертвых? / Принеси семо руку твою, / и вложи в ребра Моя, и виждь. / Тебе бо неверующу, / вси навыкоша страсти и Воскресение Мое звати с тобою: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. [Единожды.] Анатолия: При запертых дверях представ ученикам, / Иисус бесстрашие и мир им даровал, / затем же говорит Фоме: / “Почему ты Мне не веруешь, что Я воскрес из мертвых? / Подай сюда руку твою и вложи в ребра Мои, и посмотри. / Впрочем, из-за твоего неверия все познают / страдания и воскресение Мое / и станут взывать с тобою: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе!”

Слава, и ныне: глас 6. Иоанна монаха:

Слава, и ныне, глас 6, Иоанна монаха

Дверем заключенным, / пришел еси Христе ко учеником, / тогда Фома смотрительно не обретеся с ними. / Глаголаше бо: не иму веры, / аще не увижду и аз Владыки. / Увижду ребро, отонудуже изыде кровь, вода, крещение. / Увижду язву, от неяже исцеле великий струп человеческий. / Увижду, како не бе, якоже дух, но плоть и кости. / Смерть поправый, и Фому уверивый, / Господи слава Тебе. Когда двери были заперты, / пришел Ты, Христе, к Своим ученикам. / Тогда Фомы промыслительно не оказалось с ними. / Ибо стал он говорить: / Никак не поверю, если не увижу и я Владыки; / если не увижу ребра, откуда вышли кровь и вода крещения; / если не увижу рану, от которой исцелилось / великое поражение человека; / если не увижу, что не был Он подобен духу, / но плоть имел и кости!” / Смерть поправший и Фому удостоверивший, / Господи, слава Тебе!
Вход. Свете тихий: Прокимен дне: Господь воцарися: Вход. Свет отрадный: Прокимен дня: Господь воцарился:

На литии стихиры. Глас 4:

На литии стихиры, глас 4

Господи, нестерпимым Твоего Божества блистанием, / дверем пришел еси заключенным сущим, / и став посреде учеников. / Ребро обнажил еси, / и язв Твоею руку и ногу струпы являя: / печаль же и скорбь разрешая, / яве возгласил еси: / имже образом во Мне видите, о друзи, плоти приятие, / не духа ношу естество. / Сомнящемуся же ученику, / повелевал еси осязати трепетно, рек: / испытав вся, гряди, прочее не сумнися. / Он же ощущая рукою Твое сугубое существо, / со страхом вопияше верно, верою влекомь: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. Господи, в нестерпимом Божества Своего сиянии / Ты явился, когда двери были заперты, / и, став посреди учеников, ребра Свои обнажил; / и следы от ран на руках и на ногах Своих показывая, / а малодушное уныние утоляя, ясно возгласил: / “Поскольку, о друзья, вы видите Меня во плоти, Мною принятой, / Я ношу не одну природу духа!” / А колеблющегося ученика Ты побуждаешь / с трепетом осязать Себя, сказав: / “Все исследовав, впредь смотри, не сомневайся!” / Он же, рукою ощущая двойственность Твоего естества, / в страхе верно возглашал, верою влекомый: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!”
Глас 8: Прикоснися Фомо ребру рукою, глаголет Христос, / и образы гвоздей прииди осяжи, / верою испытай, и буди Ми верен, / и не буди неверен. / Фома же перстом яко прикоснуся Владыце, вельми возопи: / Ты Бог мой и Господь, благоутробне слава Тебе. Глас 8: “Коснись, Фома, ребра рукою”, – говорит Христос, – / “и подойди, следы от гвоздей осяжи, / с верою исследуй и будь верен Мне, / и не будь неверным!” / Фома же, когда коснулся перстом Владыки, громко возгласил: / “Ты – мой Бог и Господь! / Милосердный, слава Тебе!”

Слава, и ныне: глас 8. Анатолиа:

Слава, и ныне, глас 8, Анатолия:

Дверем заключенным, / учеником собранным, / предста Спас, идеже бяху собрани, / и став посреде их, глаголет Фоме: / прииди осяжи, и виждь образы гвоздей, / простри руку твою, и коснися ребру Моему, / и не буди неверен, но верою проповеждь, / еже из мертвых Мое Воскресение. При дверях заключенных к ученикам собравшимся / явился Ты, Спаситель, туда, где они были вместе, / и, став посреди них, говорит Фоме: / “Подойди, осяжи и посмотри на следы от гвоздей, / протяни свою руку и коснись ребра Моего, / и не будь неверующим, но с верою провозгласи / о воскресении Моем из мертвых!”

На стиховне стихиры самогласны, глас 4:

Стихиры на стиховне, глас 4

О преславнаго чудесе! / Неверие веру известную роди. / Рек бо Фома: аще не вижду, не иму веры. / Осязав же ребра, богословит воплотившагося, / Тогожде Сына Божия позна, / яко пострадавша плотию, / проповеда воскресшаго Бога, / и возопи светлым гласом: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. О дивное чудо! / Неверие веру твердую родило. / Ибо сказал Фома: “Если не увижу, не поверю!” / Но осязав ребра, он богословствует о Воплотившемся, / о Самом Сыне Божием; / знал он Его, как пострадавшего плотию, / но провозгласил воскресшим Богом / и громким голосом воззвал: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!”
Стих: Похвали Иерусалиме Господа хвали Бога твоего Сионе. Стих: Восхваляй, Иерусалим, Господа, / хвали Бога Твоего, Сион.   Пс 147:1
О преславнаго чудесе! / Огню сено коснувшееся спасеся / вложив бо Фома во огненная ребра руку / Иисуса Христа Бога, / не опалися осязанием. / Души бо зловерство преложи на благоверие, / тепле возопи от глубины душевныя: / Владыка Ты еси и Бог мой, / из мертвых воскресый, слава Тебе. О дивное чудо! / Сено, с Огнем соприкоснувшись, сохранилось: / ибо Фома, руку свою вложив / в огненные ребра Иисуса Христа, Бога, / не опален был этим осязанием. / И вот, недоверчивость души своей / он с горячностью на доверие переменил / и из глубины души воскликнул: / “Ты Владыка и Бог мой, из мертвых воскресший, слава Тебе!”
Стих: Яко укрепи вереи врат твоих, и благослови сыны твоя в тебе. Стих: Ибо укрепил Он засовы ворот твоих, / благословил сынов твоих среди тебя.   Пс 147:2
О преславнаго чудесе! / Иоанн на перси Слова возлеже, / Фома же ребра осязати сподобися: / но ов убо отонуду страшно / богословия глубокое извлече смотрение: / ов же сподобися тайнонаучити нас. / Представляет бо показания ясно / востания Его, вопия: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. О дивное чудо! / Иоанн к груди Слова припал, / Фома же осязать Его ребра удостоился. / И вот, один оттуда повергающим в трепет образом / глубину богословия извлек, / другой же ввести нас в таинство домостроительства удостоен, / ибо он представляет ясно / доказательства воскресения Его, возглашая: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!”

Слава и ныне: глас 5:

Слава, и ныне, глас 5:

Человеколюбче, велие и безприкладное множество щедрот Твоих: / яко долготерпел еси, от иудей заушаемь, / от апостола осязаемь, / и от отметающихся Тебе многоиспытуемь, / како воплотился еси? / Како распялся еси безгрешне? / Но вразуми ны яко Фому вопити Тебе: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. Велико и несравненно / множество милостей Твоих Человеколюбец; / ибо долготерпел Ты, иудеями заушаемый, Апостолом осязаемый, / и отвергающими Тебя исследуемый тщательно: / как Ты воплотился, как распят был, безгрешный? / Но вразуми нас, как Фому взывать Тебе: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!”
Таже: Ныне отпущаеши: Трисвятое. И по Отче наш:

Тропарь, глас 7:

Запечатану гробу, / Живот от гроба возсиял еси, Христе Боже, / и дверем заключенным, / учеником предстал еси, / всех Воскресение, / дух правый теми обновляя нам, / по велицей Твоей милости. трижды.

Тропарь, глас 7

Хотя гроб был запечатан, / Ты, Жизнь, из гроба воссиял, Христе Боже; / и, когда двери были заперты, / Ты, всех Воскресение, / предстал ученикам, / через них Дух Правый обновляя в нас / по великой Твоей милости. (3)

И благословение хлебов. И чтение Деяний святых апостол. Чтутся же Деяния от начала: или беседы Златоустаго от начала.

[Аще несть бдения, по Ныне отпущаеши: и по Отче наш: Тропарь: Запечатану гробу: И отпуст. Во утрии же поем Полунощницу воскресную, на нейже поем канон Троичный, Октоиха 1‑го гласа, певаемый по Полунощнице. По каноне же Достойно есть: Троичное. И прочее. Трисвятое. По Отче наш: Тропарь: Запечатану гробу: Господи помилуй. 40. Слава и ныне: Честнейшую херувим: Стих: Боже ущедри ны: И молитва: Всемогущая и животворящая: И отпуст.]

НА УТРЕНИ

По скончании же чтения, глаголем шестопсалмие. И по исполнении сих ектениа великая и Бог Господь:

НА УТРЕНИ

После шестопсалмия Великая ектения и Бог Господь: на глас 7.

Тропарь праздника, глас 7:

Тропарь, глас 7

Запечатану гробу, / Живот от гроба возсиял еси, Христе Боже, / и дверем заключенным, / учеником предстал еси, / всех Воскресение, / дух правый теми обновляя нам, / по велицей Твоей милости. трижды. Хотя гроб был запечатан, / Ты, Жизнь, из гроба воссиял, Христе Боже; / и, когда двери были заперты, / Ты, всех Воскресение, / предстал ученикам, / через них Дух Правый обновляя в нас / по великой Твоей милости. (3)

По 1‑м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Камени запечатану:

После 1‑го стихословия
седален, глас 1

Страха ради иудейска, сокровенным учеником, / и в Сионе собранным, / вшел еси к ним Блаже, / и стал еси посреде их, дверем заключенным / радостотворяй и показал еси им руце, / и пречистых Твоих ребр язвы, / глаголя неверующему ученику: / принеси руку твою и испытай, / яко Сам Аз есмь, тебе ради пострадавый. Когда из страха перед Евреями скрывались ученики / и на Сионе были собраны, / вошел Ты к ним, Благой; / и при запертых дверях стал посреди них, радость им принося, / и показал им руки и ребр Твоих пречистых раны, / говоря неверовавшему ученику: / “Подай руку твою и испытай, / что Это – Я Сам, тебя ради пострадавший!”
Слава, и ныне: тойже.

И чтение праздника.

Слава, и ныне: повторяем то же.

И чтение праздника.

По 2‑м стихословии, седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой Спасе:

После 2‑го стихословия
седален, глас 1

Предстал еси животе, / дверем заключенным, Христе, учеником, / и ребра показав и руце Твои и нозе Твои, / еже от гроба Твое востание предуверяя: / но Фома не обретеся, темже глаголаше: / аще не узрю Его, не верую словесем вашим. Предстал Ты, Жизнь, ученикам при запертых дверях / и ребра показал, и руки Твои, / и ноги Твои, Христе, / воскресение Твое из гроба удостоверяя. / Но Фомы тогда не оказалось, потому он говорил: / “Если не увижу Его, / не поверю словам вашим!”
Слава, и ныне: тойже.

И чтение праздника.

Слава, и ныне: повторяем то же.

И чтение праздника.

Величание:

Величаем Тя, живодавче Христе, / нас ради во ад сшедшаго / и с Собою вся воскресившаго.

Величание

Величаем Тебя, Податель жизни Христе, / нас ради во ад сошедшего / и с Собою всех воскресившего.

Псалом избранный:

Господь воцарися, в лепоту облечеся. / Облечеся Господь в силу и препоясася. / Ибо утверди вселенную, яже не подвижится. / Кто возглаголет силы Господни, слышаны сотворит вся хвалы Его? / Да исповедятся Господеви милости Его, и чудеса Его сыновом человеческим. / И извел еси ны от тмы и сени смертныя. / Яко сокруши врата медная, и вереи железныя сломи. / И избави я от растлений их, и узы их растерза. / Яко услыша убогия Господь. / И окованныя Своя не уничижи. / Воста яко спя Господь, и порази враги Своя. / Яко очи Господни на уповающия на милость Его. / Услышати воздыхание окованных. / Разрешити сыны умерщвленных. / Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его. / Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся вонь. / Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца. / Господи Боже мой, в век исповемся Тебе.

Псалом избранный

Господь воцарился, благолепием облёкся. / Облёкся Господь силою, и опоясался. / Ибо Он утвердил вселенную, и она не поколеблется. / Кто изречёт могущество Господа, сделает слышными все хвалы Его? / Да исповедуют Господу милости Его и чудеса Его – сынам человеческим. / И вывел Ты нас из тьмы и тени смертной. / Ибо сокрушил врата медные и засовы железные сломил. / И избавил их от развращений их, и узы их разорвал. / Ибо услышал бедных Господь. / И узников Своих не презрел. / И, как спящий, пробудился Господь, и поразил врагов Своих. / Вот, очи Господни – к уповающим на милость Его. / Чтобы услышать стенания узников. / Освободить сыновей умерщвлённых. / Да восстанет Бог и рассеются враги Его, и да бегут от лица Его. / Этот день, который сотворил Господь, возрадуемся и возвеселимся в оный. / Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, не забудь бедных Твоих до конца. / Господи, Боже мой, вовек буду славить Тебя.

Пс 92:1А,1Б,1В; 105:2; 106:15; 106: 14; 106:16,20,14; 68:34; 77:65–66; 32:18; 101:21; 67:2; 117: 24; 9:33; 29:13

Таже полиелей. И седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой Спасе:

На полиелее седален, глас 1

Видя Моя ребра, и язвы гвоздей, Фомо, / что не веруеши Моему Воскресению? / Господь глаголаше, воскрес от гроба, / являяся апостолом неизреченно. / Близнец же веровав, вопияше Создателю: / Бог мой еси и Господь. “Увидев Мои ребра и раны от гвоздей, / что не веруешь, Фома, Моему воскресению?” – / возглашал Господь, воскреснув из гроба / и являясь Апостолам неизреченно. / Близнец же, уверовав, взывал к Создателю: / “Бог мой Ты и Господь!”
Слава, и ныне: тойже. И чтение праздника:

Посем степенна, 1‑й антифон 4‑го гласа.

Слава, и ныне: повторяем то же. И чтение праздника.

Степенны, первый антифон 4‑го гласа.

Прокимен, глас 4:

Похвали Иерусалиме Господа, / хвали Бога твоего Сионе. Стих: Яко укрепи вереи врат твоих.

Всякое дыхание:

Прокимен, глас 4

Восхваляй, Иерусалим, Господа, / хвали Бога Твоего, Сион. Стих: Ибо укрепил Он засовы ворот твоих.   Пс 147:1, 2А

Евангелие от Матфеа, зачало 116,
утреннее воскресно, 1. [Мф. 28, 16 – 20.]

Евангелие воскресное первое,
от Матфея зачало 116

Во время оно, единиинадесять ученицы идоша в Галилею, в гору, аможе повеле им Иисус: И видевше Его, поклонишася Ему: ови же усумнешася. И приступль Иисус, рече им, глаголя: дадеся Ми всяка власть на небеси и на земли: Шедше научите вся языки, крестяще их во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, учаще их блюсти вся, елика заповедах вам. И се, Аз с вами есмь во вся дни, до скончания века. Аминь. В те дни одиннадцать учеников пошли в Галилею, на гору, куда повелел им Иисус, и, увидев Его, поклонились Ему, а иные усомнились. И приблизившись Иисус сказал им: дана Мне всякая власть на небе и на земле. Итак идите, научите все народы, крестя их во имя Отца и Сына и Святого Духа, уча их соблюдать всё, что Я повелел вам; и вот, Я с вами во все дни до скончания века. Аминь.   Мф 28:16–20
Таже: Воскресение Христово видевше: трижды: псалом 50. И целование Евангелиа. Таже, Слава: Молитвами апостол, Милостиве: И ныне: Молитвами Богородицы: Посем стихира: Воскрес Иисус от гроба, / якоже прорече / даде нам живот вечный, / и велию милость. Таже, Спаси Боже люди Твоя: Воскресение Христово: (3) Псалом 50. Целование Евангелия. Слава: По молитвам Апостолов: И ныне: По молитвам Богородицы: Затем стихира: И стихира: Воскрес Иисус из гроба, / как предсказал, / даровав нам вечную жизнь / и великую милость. И молитва: Спаси, Боже, народ Твой:
И абие канон праздника, творение Иоанна монаха. Глас 1. Ирмос по дважды, тропари же на 12. От днесь начинаем глаголати: Поим Господеви: во всю Пятдесятницу. Канон праздника, творение Иоанна монаха. Глас 1. Ирмос – дважды, а тропари на 12. Катавасия: Воскресения день:

Песнь 1.

Канон Иоанна монаха, глас 1. Песнь 1

Ирмос: Поим вси людие, / от горькия работы фараони Израиля изменшему, / и во глубине морстей ногами немокрыми наставльшему, / песнь победную: яко прославися. Ирмос: Воспоем, все люди, / от горького рабства фараону / Израиль Избавившему, / и во глубине морской / стопами неомоченными Проведшему, / песнь победную, ибо Он прославился.
Днесь весна душам, / зане Христос от гроба якоже солнце возсияв тридневный, / мрачную бурю отгна греха нашего. / Того воспоим, яко прославися. Сегодня для душ весна, / ибо Христос из гроба, / как солнце воссияв на третий день, / мрачную зиму греха нашего прогнал. / Его воспоем, ибо Он прославился.
Царица времен, светоносному дню, / дней же царю явственнейши даронося, / красит избранныя люди церковныя, / непрестанно поя воскресшаго Христа. Царица времен года, весна, / подобно блистательной свите / светоносного дня воскресения / и царя всех дней, / веселит избранный народ церковный, / непрестанно воспевая воскресшего Христа.
Врата смерти, Христе, / ниже гробныя печати, ниже ключи дверей Тебе противишася: / но воскрес предстал еси другом Твоим, Владыко, / мир даруяй, всяк ум преимущ. Ни врата смерти, Христе, / ни печати гроба, / ни замки дверей не воспротивились Тебе; / но, воскреснув, Ты предстал друзьям Твоим, Владыка, / мир даруя, превосходящий всякий ум.
Катавасиа: Воскресения день: оба лика вкупе.

Песнь 3.

Ирмос: Утверди мене Христе, / на недвижимом камени заповедей Твоих, / и просвети мя светом лица Твоего: / несть бо свят паче Тебе, Человеколюбче.

Песнь 3

Ирмос: Утверди меня, Христе, / на (незыблемом) камне заповедей Твоих / и просвети меня светом лица Твоего: / ибо нет столь святого, / кроме Тебя, Человеколюбец.

Новыя вместо ветхих, / вместо же тленных нетленныя, / Крестом Твоим, Христе, совершив нас, / во обновлении жизни жительствовати достойно повелел еси. Новыми вместо ветхих, / а вместо тленных – нетленными / Крестом Твоим, Христе, соделав нас, / в обновленной жизни жить / Ты достойно повелел.
Во гробе заключен описанною плотию Твоею, / неописанный, Христе, воскресл еси: / дверем же заключенным, / предстал еси Твоим учеником Всесильне. Во гробе заключенный / ограниченною плотию Твоею, / Ты воскрес, беспредельный Христе, / и при запертых дверях / предстал Твоим ученикам, Всесильный.
Язвы Твоя, Христе, / яже волею претерпел еси за нас, / учеником Твоим сохранив, свидетельство показал еси / Твоего славнаго Воскресения. Язвы Твои, Христе, / которые Ты добровольно претерпел за нас, / для учеников Твоих сохранив, / показал их как свидетельство / Твоего славного воскресения.

Ипакои, глас 6:

Яко посреде учеников Твоих пришел еси, Спасе, мир дая им: / прииди и к нам и спаси нас.

Ипакои, глас 6

Как посреди учеников Своих / явился Ты, Спаситель, мир даруя им, / приди и к нам и спаси нас.

И чтение в Богослове, егоже начало: Обновлением чтитися:

Песнь 4.

Ирмос: Велия тайна Твоего, Христе, смотрения: / сию бо свыше провидя богозрительно Аввакум, / изшел еси, вопияше Тебе, / во спасение людей Твоих, Человеколюбче.

Песнь 4

Ирмос: Велико таинство / Твоего, Христе, домостроительства! / И вот, его провидя свыше, / в божественном созерцании, Аввакум взывал Тебе: / “Ты вышел для спасения народа Твоего, Человеколюбец!”

Желчи убо вкуси, древнее вкушение исцеляя, / ныне же с сотом меда, просвещение подая Христос праотцу, / и Свое сладкое причастие. Желчи Христос вкусил, / древнее греховное вкушение исцеляя, / ныне же – меда в сотах, / просвещение подавая праотцу, / и сладостное к Себе приобщение.
Радуешися испытаемь: / темже, Человеколюбче, на сие повелеваеши Фоме, / простирая неверующу ребра, / мирови уверяя Твое, Христе, тридневное востание. Ты радуешься, когда Тебя исследуют; / потому, Человеколюбец, / Ты побуждаешь к этому Фому, / показывая неверующему ребра, / а для мира удостоверяя / Твое, Христе, восстание на третий день.
Богатство почерп / от сокровища некрадомаго Божественнаго, Благодетелю, / копием прободеннаго Твоего ребра, / премудрости и разума наполняет мир Близнец. Богатство почерпнув / от сокровищницы нерасхищаемой, – / копьем отверстого ребра Твоего Божественного, Благодетель, / премудростью и ведением / наполняет мир Близнец.
Твой всеблаженный хвалится язык, о Близнче! / Первый бо благочестно проповедует / Жизнодавца Иисуса, Бога же и Господа, / от осязания исполнься благодати. Твой всеблаженый язык / воспевается, о Близнец: / ибо он первый благочестиво провозглашает / жизни Подателя Иисуса / Богом и вместе Господом, / от осязания Его исполнившись благодати.

Песнь 5.

Ирмос: От нощи утренююще поем Тя Христе, / Отцу собезначальна, и Спаса душ наших: / мир мирови подаждь Человеколюбче.

Песнь 5

Ирмос: От ночи с рассвета / мы воспеваем Тебя, Христе, / Отцу собезначального и Спасителя душ наших: / мир мiру подай, Человеколюбец!

Представ другом скорбящим Спас, / пришествием всю отъемлет скорбь, / и играти воздвизает Своим Воскресением. Представ друзьям Своим, упавшим духом, / Спаситель явлением Своим / отгоняет все уныние / и побуждает ликовать Своим воскресением.
О воистинну похваляемаго Фомы страшнаго начинания! / Дерзостно бо осяза ребра, / Божественным огнем блистающая. О поистине восхваляемое и повергающее в трепет / дело, предпринятое Фомой: / ибо он дерзновенно ребра осязал, / божественным огнем блистающие.
Неверие Фомино, веры родительное нам показал еси: / Ты бо вся премудростию Твоею / промышляеши полезно, Христе, яко Человеколюбец. Неверие Фомы Ты показал, Христе, / веру в нас рождающее: / ибо Ты все премудростию Твоею / на пользу промышляешь, как Человеколюбец.

Песнь 6.

Ирмос: Пророка спасл еси от кита, Человеколюбче, / и мене из глубины прегрешений возведи, молюся.

Песнь 6

Ирмос: Пророка спас Ты от кита, Человеколюбец, / и меня из глубины согрешений / возведи, молю.

Фомы не оставил еси, Владыко, / погружаема глубиною неверия, / длани простер на испытание. Фомы не оставил Ты, Владыка, / погружаться в глубину неверия, / протянув ему руки Свои для испытания.
Спас наш глаголаше: / осязавше Мя видите кости плоть носяща, / Аз не пременихся. Спаситель наш возглашал: / “Осязайте и посмотрите на Меня, / имеющего плоть и кости, / Я не изменился!”
Ребра осяза, и веровав позна Фома, / не сый в первом входе Твоем, Спасе наш. Ребра осязал и, уверовав, / ведение стяжал Фома, / не бывший при первом Твоем приходе, / Спаситель наш.

Кондак, глас 8:

Любопытною десницею / жизноподательная Твоя ребра Фома испыта, Христе Боже, / созаключенным бо дверем яко вшел еси, / с прочими апостолы вопияше Тебе: / Господь еси и Бог мой.

Кондак, глас 8

Любознательной рукою / жизнь источающие ребра Твои исследовал Фома, Христе Боже; / и тогда, как Ты вошел при запертых дверях, / он с прочими Апостолами стал взывать Тебе: / “Ты – Господь и Бог мой!”

Икос: Кто сохрани ученичу длань тогда неопалиму, / егда ко огненным ребром приступи Господним? / Кто даде ей дерзость, и возможе осязати / пламенную кость, всяко неосяжимую? / Аще бо не бы ребро силу подало бренней деснице, / како можаше осязати, / страданьми поколебавшая яже выше, и яже низу? / Сия благодать Фоме дадеся, еже сия осязати, / Христови же вопити: Господь еси и Бог мой.

Синаксарь.

Икос: Кто тогда сохранил руку ученика не опаленной, / когда тот приступил к огненным ребрам Господа? / Кто дал ей дерзновение, / и смогла она осязать пламенную кость? / Конечно, само осязаемое! / Ведь если бы ребро не подало силу деснице бренной, / как та смогла бы осязать / поколебавшее страданиями горнее и дольнее? / Такая благодать была дана Фоме, / чтобы это осязать, Христу же возгласить: / “Ты – Господь и Бог мой!”

Песнь 7.

Ирмос: Образу служити мусикийскому согласию созывающу люди, / от песней Сионских поюще отечески отроцы Давидовы, / мучителево разориша злочестивое веление, / и пламень в росу преложиша, песнь воспевающе: / превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.

Песнь 7

Ирмос: Когда златому образу служить / музыка, звучащая согласно, народы созывала, / от песней сионских по-отечески поющие Давида чада / разрушили тирана нечестивое веление / и пламя в росу претворили, воспевая песнь: / “Превозносимый отцов и наш Боже, / благословен Ты!”

Яко первый есть дней и господственный светоносный сий, / воньже радоватися достойно новым и божественным людем с трепетом: / приносит бо и века образ, / яко осмица совершая будущаго, / превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси. Как первый и господственный из дней / является этот, светоносный, / в который радоваться подобает / новому и божественному народу с трепетом; / ибо он несет в себе и будущего века образ, / как восьмерицу завершающий. / Превозносимый отцов и наш Боже, / благословен Ты!
Един дерзнувый, неверною же верою / облагодетельствовавый нас Фома Близнец, / решит убо мрачное неведение всех концев, верным неверствием, / себе же венец плетет яве глаголя. / Ты еси Господь превозносимый, отцев и наш Боже, благословен еси. Один, явивший дерзновение / и недоверчивою верой / облагодетельствовавший нас, Фома-близнец, / рассеивает мрачное неведение / всех концов мира верным недоверием, / а самому себе венец сплетает, ясно возглашая: / “Ты – Господь, превозносимый отцов и наш Боже, / благословен Ты!”
Не всуе усумневся Фома о востании Твоем, не низложися: / но несумнетельное тщашеся показати сие, Христе, всем языком. / Отонудуже неверием уверив, всех научи глаголати: / Ты еси Господь превозносимый, отцев и наш Боже, благословен еси. Не понапрасну усомнившись в воскресении Твоем, / не был Фома отринут; / но несомненным он старался показать / его, Христе, для всех народов. / Потому, своим неверием уверив всех, / он возглашать их научил: / “Ты – Господь, превозносимый отцов и наш Боже, / благословен Ты!”
Со страхом руку Фома в ребра Твоя живоносная, Христе, вложив, / трепетен ощути действо,Спасе, сугубое / двема естествома в Тебе соединяемыма неслиянно, / и верою взываше, глаголя: / Ты еси Господь превозносимый, отцев и наш Боже, благословен еси. Со страхом руку вложив / в ребра Твои живоносные, Христе, / в трепете ощутил Фома / действие двойное двух естеств, / в Тебе, Спаситель, соединенных неслиянно, / и с верою восклицал он, говоря: / “Ты – Господь, превозносимый отцов и наш Боже, / благословен Ты!”

Песнь 8.

Ирмос: В пламени огненне горящия пещи сохраншаго дети, / и во зраце ангела снизшедшаго к ним, / пойте Господа, и превозносите Его во веки.

Песнь 8

Ирмос: В пламени огненном горящей печи / сохранившего детей / и в виде Ангела к ним сошедшего, / воспевайте Господа, / и превозносите во все века!

Возжелевый Твое радостное видение, / прежде не вероваше Фома: / сподоблься же того, Бога и Господа Тя нарицаше, Владыко, / Егоже превозносим во вся веки. Желая узреть Твой облик радостный, / сперва не веровал Фома; / но, удостоенный того, / Богом и Господом называл Тебя, Владыка, / Которого мы превозносим во все века.
Претерпевшаго Фомино неверие, и показавшаго ребра, / и того дланию осязанна бывша, / пойте Господа, и превозносите Его во вся веки. Перенесшего неверие Фомы, / и Свои ребра ему показавшего, / и его рукою тщательно исследованного Господа, / пойте и превозносите Его вовеки.
Твое неудобное сокровище, утаеное нам отверзе Фома: / богословив бо языком богоносным, / пойте Господа, глаголаше, / и превозносите Его во вся веки. Твое удивительное скрытое сокровище / нам отверз Фома: / ибо, богословствуя богоносным языком, / “Воспевайте Христа”, – он возглашал, / – “и превозносите Его вовеки!”
На 9‑й песни, Честнейшую: не поем: но ирмос кийждо лик. На 9‑ой песни поем не Честью высшую: а ирмос.

Песнь 9.

Ирмос: Тебе светлую свещу, и Матерь Божию, / пречудную славу, и вышшую всех тварей, / песньми величаем.

Песнь 9

Ирмос: Тебя, светлый светильник / и Матерь Божию, / предивную славу, / и высочайшую всех творений, / мы в песнопениях величаем.

Твой светлый день и пресветлый, Христе, всесветлую благодать, / воньже красный добротою учеником Твоим предстал еси, / в песнех величаем. Твой сияющий день / и ярчайший, Христе, / всесветлую благодать, / в которой Ты, цветущий красотою / ученикам Твоим предстал, / мы в песнопениях величаем.
Тебе, бренною дланию осязаема в ребра, / и не опаливша сию, огнем невещественнаго Божественнаго существа, / в песнех величаем. Тебя, бренною рукою / осязаемого в ребра, / и не опалившего ее, / огнем невещественного божественного естества, / мы в песнопениях величаем.
Тя, яко Бога, из гроба воскресша Христа, / не очима видевше, но сердечною любовию веровавше, / песньми величаем. Тебя, Христа, воскресшего, как Бог, из гроба / не очами увидев, / но сердечною любовью уверовав, / мы песнопениями величаем.
Катавасиа: Светися, светися: Катавасия: Светись, светись:
И поклон. Таже, Свят Господь Бог наш: на глас 1, трижды. Затем: Свят Господь, Бог наш: на 1‑й глас трижды.

Ексапостиларий, глас 1.
Подобен: Небо звездами:

Ексапостиларий,
глас 1

Моих удов рукою твоею испытавый язвы, / не неверуй Ми, Фомо, / уязвленному тебе ради: / со ученики единомудрствуй, / и живущаго проповедуй Бога. [Дважды.] На теле Моем язвы / рукою своею испытав, / не будь, Фома, неверующим Мне, / принявшему за тебя раны; / будь с другими учениками единомыслен / и провозглашай живого Бога. (2)
Слава, и ныне: Днесь весна благоухает, / и новая тварь ликует. / Днесь взимаются ключи дверей, / и неверия Фомы друга вопиюща: / Господь и Бог мой. Слава, и ныне: В сей день мvром весна благоухает, / и новое творение ликует. / В сей день снимаются дверей и неверия замки, / когда Фома, друг Христов взывает: / “Господь и Бог мой!”

На хвалитех стихиры, на 4, глас 1.
Подобен: Прехвальнии мученицы:

На “Хвалите:”
стихиры на 4, глас 1

По еже из гроба Твоем страшном, Жизнодавче, востании, / якоже печатей не разрушил еси, Христе, гробных, / тако заключенным дверем вшел еси к преславным апостолом Твоим, / радостотворя их, и Правый Твой Дух подая им, / за безмерную Твою милость. После Твоего повергающего в трепет / восстания из гроба, Податель жизни, / Ты, Христе, как не нарушил печатей гроба, / так и вошел при запертых дверях к преславным Апостолам Твоим, / радости их исполняя, / и Дух Твой правый подавая им, / по безмерной Твоей милости. (2)
Фома иже и Близнец не бе пришел, / егда Ты учеником явился еси, Господи. / Темже не верова Твоему Воскресению, / и видевшим Тя вопияше: / аще не вложу перста в ребра Его и гвоздей язвы, / не верую, яко востал есть. Фома, он же и Близнец не был в доме, / когда Ты ученикам Своим явился, Господи. / Потому он не поверил Твоему воскресению / и видевшим Тебя возглашал: / “Если не вложу перста в ребра Его и в раны от гвоздей, / не поверю, что Он восстал!”
Якоже хощеши, осяжи, Христос Фоме вопияше: / вложи руку, и познай Мя кости имуща и земное тело, / и не буди неверен, равно же со инеми уверися. / Он же возопи: / Бог мой и Господь Ты еси, / слава востанию Твоему. “Как ты хочешь, осяжи”, – / Христос Фоме возгласил, – / “вложи руку, и познай Меня, / имеющего кости и земное тело, / и не будь неверующим, / но наравне с другими удостоверься!” / Он же возгласил: “Бог мой и Господь Ты, / слава воскресению Твоему!”
Слава: глас 6: По днех осмих востания Твоего, Иисусе Царю, / единородный Слове Отчий / явился еси учеником Твоим, заключенным дверем, / мир Твой подая, / и неверующему ученику знамения показал еси: / прииди и осяжи руце и нозе, и нетленная Моя ребра. / Он же веровав, вопияше Тебе: / Господь мой и Бог мой, слава Тебе. Слава, глас 6: Через восемь дней по воскресении Твоем, / Иисусе-Царь, Единородное Слово Отчее, / явился Ты ученикам Твоим при запертных дверях, / мир Твой подавая, / и неверующему ученику следы от ран показал: / “Приди и осяжи руки Мои и ноги, / и нетленные ребра Мои!” / Он же, уверовав, взывал к Тебе: / “Господь мой и Бог мой, слава Тебе!”
И ныне: Преблагословенна еси: И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева:
Славословие великое. И тропарь праздника. Ектении, и отпуст. Начинаются же от днесь литии, сиречь исхождения в притвор. Такожде и оглашения преподобнаго отца нашего Феодора Студита, в нихже поем: Слава, и ныне, Славословие великое и отпуст.

Стихиру евангельскую, глас 1:

Евангельская утренняя стихира, глас 1

На гору учеником идущим, за земное Вознесение, / предста Господь: и поклонившеся Ему, / и данныя власти везде научившеся, / в поднебесную посылахуся, / проповедати еже из мертвых Воскресение, / и еже на небеса возшествие. / Имже и во веки спребывати неложный обещася Христос Бог, / и Спас душ наших. Ученикам, на гору восходившим, / пред Своим вознесением от земли предстал Господь. / И они, поклонившись Ему / и узнав о данной Ему повсюду власти, / были посланы в поднебесную провозгласить / о воскресении Его из мертвых и восхождении на небеса. / С ними и пребывать во веки обещал / чуждый лжи Христос Бог / и Спаситель душ наших.
Внемли, яко литии в притворе прежде перваго часа бывают и оглашения Студитова. И час 1. И прочее обычное. И совершенный отпуст.

Ведомо буди, яко воследование случившихся святых во всех Неделях святыя Пятдесятницы поем в Повечериях.

НА ЛИТУРГИИ

Литургиа бывает порану труда ради бденнаго. Часы поются трипсалмнии по Уставу в притворе, на нихже глаголем тропарь и кондак праздника.

Ведомо буди, яко от Недели Новыя и до отдания праздника Пасхи, начало Литургии сице бывает: По еже рещи диакону: Благослови владыко: И иерею: Благословено Царство: Поет иерей: Христос воскресе: трижды, весь тропарь кроме стихов: Да воскреснет Бог: Таже, ектениа, и прочая Литургии.

Вместо же Достойно: поем:

Ангел вопияше Благодатней: / Чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба, / и мертвыя воздвигнувый: / людие, веселитеся.

Таже Ирмос: Светися, светися:

Егда же речет иерей: Со страхом Божиим: И мы: Благословен грядый во имя Господне, Бог Господь и явися нам. Иерей: Спаси Боже люди Твоя: И мы вместо тропаря: Видехом свет истинный: поем: Христос воскресе: единожды: и до отдания Пасхи. Бывает же и прочее Литургии по обычаю. Во отпусте же егда речет: Слава Тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе. И мы: Христос воскресе: трижды. Таже отпуст Литургии по обычаю.

НА ЛИТУРГИИ

Начинаем изобразительная, и поем во блаженнах, от канона праздника, песнь 3‑я и 6‑я. Изобразительны; блаженны: Из канона песнь 3‑я и 6‑я на 8.

По входе тропарь, глас 7:

Запечатану гробу, / Живот от гроба возсиял еси, Христе Боже, / и дверем заключенным, / учеником предстал еси, / всех Воскресение, / дух правый теми обновляя нам, / по велицей Твоей милости.

Тропарь, глас 7

Хотя гроб был запечатан, / Ты, Жизнь, из гроба воссиял, Христе Боже; / и, когда двери были заперты, / Ты, всех Воскресение, предстал ученикам, / через них Дух Правый обновляя в нас / по великой Твоей милости.

Слава, и ныне: Слава, и ныне:

Кондак, глас 8:

Любопытною десницею / жизноподательная Твоя ребра Фома испыта, Христе Боже, / созаключенным бо дверем яко вшел еси, / с прочими апостолы вопияше Тебе: / Господь еси и Бог мой.

Кондак, глас 8

Любознательной рукою / жизнь источающие ребра Твои исследовал Фома, Христе Боже; / и тогда, как Ты вошел при запертых дверях, / он с прочими Апостолами стал взывать Тебе: / “Ты – Господь и Бог мой!”

Трисвятое.

Прокимен Апостола, глас 3:

Велий Господь наш, и велия крепость Его, / и разума Его несть числа. Стих: Хвалите Господа яко благ псалом: Богови нашему да усладится хваление.

Прокимен, глас 3

Велик Господь Бог наш, и велика сила Его, / и разум Его неисчислим. Стих: Хвалите Господа, ибо благо петь псалом, хвала Богу нашему да будет сладостна.   Пс 146: 5, 1

Апостол в Деяниих, зачало 14. [Деян. 5, 12 – 20]:

Деяния святых Апостолов, зачало 14

Во дни оны, руками апостольскими быша знамения и чудеса в людех многа: и бяху единодушно вси в притворе Соломони. От прочих же никтоже смеяше прилеплятися им, но величаху их людие. Паче же прилагахуся верующии Господеви, множество мужей же и жен. Яко и на стогны износити недужныя и полагати на постелех и на одрех, да грядущу Петру, поне сень его осенит некоего от них. Схождаше же ся и множество от окрестных градов во Иерусалим, приносяще недужныя и страждущия от дух нечистых, иже исцелевахуся вси. Востав же архиерей, и вси иже с ним, сущая ересь саддукейская, исполнишася зависти. И возложиша руки своя на апостолы, и послаша их в соблюдение общее. Ангел же Господень нощию отверзе двери темницы, извед же их, рече: Идите и ставше глаголите в церкви людем вся глаголы жизни сея. В те дни руками Апостолов совершались в народе многие знамения и чудеса; и все единодушно пребывали в притворе Соломоновом. Из посторонних же никто не смел пристать к ним, а народ прославлял их. Верующих же более и более присоединялось к Господу, множество мужчин и женщин, так что выносили больных на улицы и полагали на постелях и кроватях, дабы хотя тень проходящего Петра осенила кого из них. Сходились также в Иерусалим многие из окрестных городов, неся больных и нечистыми духами одержимых, которые и исцелялись все. Первосвященник же и с ним все, принадлежавшие к ереси саддукейской, исполнились зависти, и наложили руки свои на Апостолов, и заключили их в народную темницу. Но Ангел Господень ночью отворил двери темницы и, выведя их, сказал: идите и, став в храме, говорите народу все сии слова жизни.   Деян 5:12–20

Аллилуиа, глас 8:

Приидите возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему. Стих: Яко Бог велий Господь, и Царь велий по всей земли.

Аллилуиа, глас 8

Стих: Придите, возрадуемся о Господе, воскликнем Богу, Спасителю нашему. Стих: Поспешим пред лицо Его со славословием и в псалмах воскликнем Ему.   Пс 94:1, 2

Евангелие Иоанна, зачало 65. [Ин. 20, 19 – 31]:

Евангелие от Иоанна, зачало 65А

Сущу позде в день той, во едину от суббот, и дверем затворенным, идеже бяху ученицы Его собрани, страха ради иудейска, прииде Иисус и ста посреде, и глагола им: мир вам. И сие рек, показа им руце и нозе и ребра Своя. Возрадовашася же ученицы, видевше Господа. Рече же им Иисус паки: мир вам. Якоже посла Мя Отец, и Аз посылаю вы. И сие рек, дуну и глагола им: приимите Дух Свят. Имже отпустите грехи, отпустятся им: и имже держите, держатся. Фома же, един от обоюнадесяте, глаголемый Близнец, не бе ту с ними, егда прииде Иисус. Глаголаху же ему друзии ученицы: видехом Господа. Он же рече им: аще не вижу на руку Его язвы гвоздинныя, и вложу перста моего в язвы гвоздинныя, и вложу руку мою в ребра Его, не иму веры. И по днех осмих паки бяху внутрь ученицы Его, и Фома с ними. Прииде Иисус дверем затворенным, и ста посреде их и рече: мир вам. Потом глагола Фоме: принеси перст твой семо, и виждь руце Мои, и принеси руку твою, и вложи в ребра Моя, и не буди неверен, но верен. И отвеща Фома и рече Ему: Господь мой и Бог мой. Глагола ему Иисус: яко видев Мя, верова: блажени не видевшии и веровавше. Многа же и ина знамения сотвори Иисус пред ученики Своими, яже не суть писана в книгах сих. Сия же писана быша, да веруете, яко Иисус есть Христос Сын Божий, и да верующе живота имате во имя Его. В тот первый день недели вечером, когда двери дома, где собирались ученики Его, были заперты из опасения от Иудеев, пришел Иисус, и стал посреди, и говорит им: мир вам! Сказав это, Он показал им руки и ноги и ребра Свои. Ученики обрадовались, увидев Господа. Иисус же сказал им вторично: мир вам! как послал Меня Отец, так и Я посылаю вас. Сказав это, дунул, и говорит им: примите Духа Святого. Кому простите грехи, тому простятся; на ком оставите, на том останутся. Фома же, один из двенадцати, называемый Близнец, не был тут с ними, когда приходил Иисус. Другие ученики сказали ему: мы видели Господа. Но он сказал им: если не увижу на руках Его ран от гвоздей, и не вложу перста моего в раны от гвоздей, и не вложу руки моей в ребра Его, не поверю. После восьми дней опять были в доме ученики Его, и Фома с ними. Пришел Иисус, когда двери были заперты, стал посреди них и сказал: мир вам! Потом говорит Фоме: подай перст твой сюда и посмотри руки Мои; подай руку твою и вложи в ребра Мои; и не будь неверующим, но верующим. Фома сказал Ему в ответ: Господь мой и Бог мой! Иисус говорит ему: ты поверил, потому что увидел Меня; блаженны невидевшие и уверовавшие. Много сотворил Иисус пред учениками Своими и других чудес, о которых не писано в книге сей. Это же написано, дабы вы уверовали, что Иисус есть Христос, Сын Божий, и, веруя, имели жизнь во имя Его.   Ин 20:19–31

Вместо же Достойно: поем:

Вместо “Достойно”

Ангел вопияше Благодатней: / Чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба, / и мертвыя воздвигнувый: / людие, веселитеся. Ангел возглашал Благодатной: / “Чистая Дева, радуйся! / И снова скажу: Радуйся! / Твой Сын воскрес в третий день из гроба, / (и мертвых воскресил”. / Люди, торжествуйте!)
Таже ирмос: Светися, светися, / новый Иерусалиме: / слава бо Господня / на тебе возсия. / Ликуй ныне / и веселися, Сионе. / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего. Ирмос, глас 1: Светись, светись, новый Иерусалим, / ибо слава Господня над тобою взошла! / Ликуй ныне и красуйся, Сион! / Ты же радуйся, Чистая Богородица, / о воскресении Рожденного Тобой.

Причастный:

Похвали Иерусалиме Господа, / хвали Бога твоего Сионе. Аллилуиа. трижды.

Причастен

Восхваляй, Иерусалим, Господа, хвали Бога Твоего, Сион. Аллилуиа. (3)   Пс 147:1

На трапезе бывает утешение братии велие. И воставше, от трапезы, глаголем преждеписанная вся в субботу Светлыя седмицы.