Октоих воскресный. Глас 8

Вечерня
Утреня
Литургия

ГЛАС 8

Церковнославянский Русский

В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.

На Господи, воззвах, поставим стихов 10: и поем

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных 4 и Минеи 3. Если празднуем святому, то поем 4 стихиры Октоиха, и святому 6. Слава: Минеи, а И ныне: Богородичен первый, гласа.

Стихиры воскресны, глас 8.

Стихиры воскресные

Изведи из темницы душу мою, / исповедатися Имене Твоему. Выведи из темницы душу мою, / чтобы мне прославить имя Твоё.
Вечернюю песнь, / и словесную службу, / Тебе, Христе, приносим, / яко благоволил еси / помиловати нас Воскресением. Вечернюю песнь / и разумное служение / Тебе, Христе приносим; / ибо Ты благоволил помиловать нас воскресением.
Мене ждут праведницы, / дондеже воздаси мне. Меня будут ждать праведные, / доколе Ты не воздашь мне.
Господи, Господи, / не отвержи нас от Твоего лица, / но благоволи помиловати нас Воскресением. Господи, Господи! / Не отринь нас от Твоего лица, / но благоволи помиловать нас воскресением.
Из глубины воззвах к Тебе, Господи, / Господи, услыши глас мой. Из глубины я воззвал к Тебе, Господи, / Господи, услышь голос мой.
Радуйся, Сионе Святый, / мати церквей, Божие жилище, / Ты бо приял еси первый, / оставление грехов, Воскресением. Радуйся, святой Сион, / матерь церквей, Божие жилище! / Ибо ты первым получил / отпущение грехов чрез воскресение.

Восточны три, глас тойже.

Стихиры восточные

Да будут уши Твои / внемлюще гласу моления моего. Да будут уши Твои / внимательны к голосу моления моего.
Еже от Бога Отца Слово, / прежде век Рождшееся, / в последняя же времена, / Тоежде от Неискусобрачныя воплощшееся волею, / распятие смертное претерпе: / и древле умерщвленнаго человека спасе / Своим Воскресением. Слово, прежде веков / родившееся от Бога Отца, / и Оно же в последние времена / от не познавшей брака Девы воплотившееся, / смерть через распятие претерпело по воле Своей / и некогда умерщвленного человека спасло / Своим воскресением.
Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит; / яко у Тебе очищение есть. Если Ты будешь замечать беззакония, Господи, Господи, кто устоит? / Ибо у Тебя умилостивление.
Еже из мертвых Твое Воскресение славословим Христе, / имже свободил еси Адамский род от адова мучительства: / и даровал еси мiрови яко Бог жизнь вечную / и велию милость. Твое из мертвых воскресение / мы славословим, Христе, / которым Ты освободил / Адамов род от самовластия ада / и даровал миру, как Бог, / жизнь вечную и великую милость.
Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое, / упова душа моя на Господа. Ради имени Твоего я ожидал Тебя, Господи, уповала душа моя на слово Твоё, / положилась душа моя на Господа.
Слава Тебе, Христе Спасе, / Сыне Божий Единородный, / пригвоздивыйся на Кресте, / и воскресый из гроба тридневен. Слава Тебе, Христе Спаситель, / Сын Божий единородный, / пригвожденный ко Кресту / и воскресший в третий день из гроба!
От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, / да уповает Израиль на Господа. От стражи утренней до ночи, от стражи утренней / да уповает Израиль на Господа.
Тебе славим, Господи, / волею нас ради Крест претерпевшаго, / и Тебе покланяемcя, Всесильне Спасе, / не отвержи нас от Лица Твоего, / но услыши и спаси ны / Воскресением Твоим, Человеколюбче. Прославляем Тебя, Господи, / ради нас добровольно Крест претерпевшего, / и Тебе поклоняемся, Спаситель всемогущий. / Не отринь нас от лица Твоего, / но услышь и спаси нас воскресением Своим, Человеколюбец.

Слава: Стихира из Минеи.

Слава, и ныне, глас тойже, Богородичен: Царь Небесный / за человеколюбие на земли явися, / и с человеки поживе: / от Девы бо Чистыя плоть приемый, / и из Нея прошедый с восприятием. / Един есть Сын, сугуб естеством, / но не Ипостасию. / Темже совершенна Того Бога / и совершенна Человека воистину проповедающе, / исповедуем Христа Бога нашего: / Егоже моли, Мати Безневестная, / помиловатися душам нашим. И ныне, Богородичен: Царь Небесный / по человеколюбию на земле явился / и обитал среди людей; / ибо, приняв плоть от чистой Девы / и от Нее произойдя с этой плотию, / Он пребывает единым Сыном, / двойственным по естеству, но не по Ипостаси. / Потому провозглашая Его воистину / совершенным Богом и совершенным человеком, / мы исповедуем Христа Богом нашим. / Моли Его, Матерь, брака не познавшая, / о помиловании душ наших.
Таже, Свете Тихий: Прокимен: Господь воцарися: и прочая по обычаю. Вход. Свет отрадный: Прокимен, глас 6: Господь воцарился: Затем ектения сугубая, Сподоби, Господи: ектения просительная.

На стиховне, стихиры воскресны, глас 8:

Стихиры на стиховне

Возшел еси на Крест, Иисусе, / снизшедый с Небесе, / пришел еси на смерть, Животе Безсмертный, / к сущим во тьме Свет истинный, / к падшым всех Воскресение, / просвещение, и Спасе наш, слава Тебе.

Ины стихиры, по алфавиту.

Взошел на Крест Ты, Иисусе, / нисшедший с небес; / пришел на смерть – Жизнь бессмертная, / к пребывавшим во тьме – Свет истинный, / к падшим – Воскресение всех. / Просвещение и Спаситель наш, слава Тебе!
Стих: Господь воцарися, / в лепоту облечеся. Стих: Господь воцарился, / благолепием облёкся.
Христа славословим, воскресшаго от мертвых: / душу бо и тело прием, / страсти отъобоюду отсече, / пречистей убо души во ад сошедшей, / егоже и плени: / во гробе же истления не виде святое тело, / Избавителя душ наших. Христа прославим воскресшего из мертвых. / Ибо Он, душу и тело приняв, / страданием их друг с другом разделил: / тогда пречистая душа во ад сошла и победила его, / тления же не увидело во гробе святое Тело / Избавителя душ наших.
Стих: Ибо утверди вселенную, / яже не подвижется. Стих: Ибо Он утвердил вселенную, / и она не поколеблется.
Псалмы и песньми славословим, Христе, / от мертвых Твое Воскресение: / имже нас свободил еси мучительства адова, / и яко Бог даровал еси жизнь вечную, / и велию милость. Псалмами и песнопениями славословим, Христе, / Твое из мертвых воскресение, / которым Ты освободил нас / от самовластия ада / и, как Бог, даровал вечную жизнь / и великую милость.
Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, в долготу дний. Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, на долгие дни.
О Владыко всех Непостижиме, / Творче небесе и земли, / крестом пострадавый, мне безстрастие источил еси: / погребение же прием, и воскрес во славе, / совоскресил еси Адама рукою всесильною. / Слава Твоему тридневному востанию, / имже даровал еси нам вечную жизнь, / и очищение грехов, / яко Един Благоутробен. О, Владыка всех, непостижимый, / Творец неба и земли! / На Кресте пострадав, Ты бесстрастие мне источил; / погребение же приняв и воскреснув во славе, / Ты с Собою воскресил Адама рукою всесильною. / Слава Твоему воскресению в третий день, / которым Ты даровал нам вечную жизнь / и прощение грехов, как единый Милосердный!

Слава: Стихира из Минеи, если есть. Если нет:

Слава, и ныне, Богородичен: Безневестная Дево, / Яже Бога неизреченно заченши плотию, / Мати Бога Вышняго, / Твоих рабов мольбы приими, Всенепорочная, / всем подающи очищение прегрешений: / ныне наша моления приемлющи, / моли спастися всем нам. Слава, и ныне, Богородичен: Не познавшая брака Дева, / Бога неизреченно зачавшая по плоти, / – Матерь Бога Всевышнего! / Услышь мольбы Твоих рабов, Всенепорочная, / всем подающая очищение от согрешений; / ныне, приняв наши моления, / моли о спасении всех нас.
Таже, Ныне отпущаеши: и Трисвятое. По Отче наш: Затем: Ныне отпускаешь: Трисвятое по Отче наш:

Тропарь воскресен, глас 8:

Свысоты снизшел еси, Благоутробне, / погребение приял еси тридневное, / да нас свободиши страстей, / Животе и Воскресение наше, Господи, слава Тебе.

Тропарь

Свысоты сошел Ты, милосердный, / благоволил пребыть три дня во гробе, / чтобы нас освободить от страстей, / – жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе!

Слава, и ныне, Богородичен: Иже нас ради рождейся от Девы / и распятие претерпев, Благий, / испровергий смертию смерть, / и воскресение явлей, яко Бог, / не презри, яже создал еси рукою Твоею; / яви человеколюбие Твое, Милостиве, / приими рождшую Тя Богородицу, молящуюся за ны, / и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя. Слава, и ныне, Богородичен: Ради нас рожденный от Девы / и распятие претерпевший, / ниспровергший смертию смерть / и явивший воскресение как Бог, / не презри, Благой, созданных рукою Твоею; / яви человеколюбие Твое, Милостивый, / прими родившую Тебя Богородицу, ходатайствующую за нас, / и спаси, Спаситель наш, людей отчаявшихся.

Тот же тропарь и на Бог – Господь:

ГЛАС 8

В НЕДЕЛЮ НА УТРЕНИ.

По шестопсалмии: Бог Господь, и явися нам: на глас 8.

В ВОСКРЕСЕНЬЕ НА УТРЕНИ

Поем Бог – Господь: на 4 глас, и дважды воскресный тропарь, и Богородичен один раз.

Тропарь воскресен, глас 8:

Тропарь

Свысоты снизшел еси, Благоутробне, / погребение приял еси тридневное, / да нас свободиши страстей, / Животе и Воскресение наше, Господи, слава Тебе. [дважды] Свысоты сошел Ты, милосердный, / благоволил пребыть три дня во гробе, / чтобы нас освободить от страстей, / – жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе! (2)
Слава, и ныне, Богородичен: Иже нас ради рождейся от Девы / и распятие претерпев, Благий, / испровергий смертию смерть, / и воскресение явлей, яко Бог, / не презри, яже создал еси рукою Твоею; / яви человеколюбие Твое, Милостиве, / приими рождшую Тя Богородицу, молящуюся за ны, / и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя. Слава, и ныне, Богородичен: Ради нас рожденный от Девы / и распятие претерпевший, / ниспровергший смертию смерть / и явивший воскресение как Бог, / не презри, Благой, созданных рукою Твоею; / яви человеколюбие Твое, Милостивый, / прими родившую Тебя Богородицу, ходатайствующую за нас, / и спаси, Спаситель наш, людей отчаявшихся.
Таже обычное стихословие Псалтира. Затем обычное стихословие Псалтири.

По 1‑м стихословии, седальны воскресны, глас 8:

По 1 стихословии седален

Воскресл еси из мертвых, Животе всех, / и ангел светел женам вопияше: престаните от слез, / апостолом благовестите, возопийте поюща: / яко воскресе Христос Господь, / благоволивый спасти, яко Бог, род человеческий. Воскрес Ты из мертвых, Жизнь всех, / и Ангел светлый женам возглашал: / “Перестаньте плакать! Апостолам благовествуйте, / воскликните в песнях, что воскрес Христос Господь, / благоволивший спасти, как Бог, / род человеческий!”
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33
Воскресый из гроба яко воистинну, / преподобным повелел еси женам / проповедати востание апостолом, якоже писано есть: / и скорый Петр предста гробу, и свет зря во гробе, ужасашеся. / Темже и увидев плащаницы, кроме Божественнаго тела в нем лежащия, со страхом возопи: / слава Тебе Христе Боже, яко спасаеши вся Спасе наш: / Отчее бо еси сияние. Восстав поистине из гроба, / Ты повелел благочестивым женам / провозгласить апостолам о воскресении, как написано. / И Петр, поспешив, предстал гробнице / и, видя свет во гробе, поражался; / потому и рассмотрел он пелены одни, / без Божественного тела в нем лежащие, / и, уверовав, воскликнул: “Слава Тебе, Христе Боже, / ибо Ты спасаешь всех, Спаситель наш; / ведь Ты – сияние Отца!”
Слава, и ныне, Богородичен: Небесную дверь, и кивот, всесвятую гору, / светозарный облак воспоим, небесную лествицу, словесный рай, / Евино избавление, вселенныя всея великое сокровище, / яко Спасение в Ней соделася мирови, / и оставление древних согрешений. / Сего ради вопием Ти: / моли Сына Твоего и Бога, / прегрешений оставление даровати, / благочестно покланяющимся пресвятому Рождеству Твоему. Слава, и ныне, Богородичен: Небесную дверь и ковчег, всесвятую гору, / светозарное облако воспоем, / небесную лестницу, духовный рай, / Евы избавление, всей вселенной великое сокровище; / ибо чрез Нее совершилось спасение мира / и прощение древних преступлений. / Потому мы возглашаем Ей: / “Ходатайствуй пред Сыном Твоим и Богом / о даровании прощения согрешений / благоговейно поклоняющимся / всесвятому рождению от Тебя.

По 2‑м стихословии седальны воскресны, глас 8:

По 2 стихословии седален

Человецы, Спасе, гроб Твой запечаташа: / Ангел камень от дверей отвали: / жены видеша воставша от мертвых, / и тыя благовестиша учеником Твоим в Сионе, / яко воскресл еси, Животе всех, и разрешишася узы смертныя: / Господи слава Тебе. Люди гроб Твой, Спаситель, опечатали, / Ангел же камень от его входа отвалил. / Жены увидели Воскресшего из мертвых / и сами благовествовали ученикам Твоим на Сионе, / что Ты, воскрес, Жизнь всех, / и расторгнуты оковы смерти. / Господи, слава Тебе!
Стих: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2
Мvра погребательная жены принесша, / глас ангельский из гроба слышаху: престаните от слез, / и вместо печали радость приимите, возопийте поюща: / яко воскресе Христос Господь, / благоволивый спасти, яко Бог, род человеческий. Жены, миро погребальное принесшие, / голос Ангела услышали из гробницы: / “Перестаньте плакать и вместо скорби радость примите; / воскликните в песнях, что воскрес Христос Господь, / благоволивший спасти, как Бог, род человеческий!”
Слава, и ныне, Богородичен, не седяще поем, но стояще, и со страхом и благоговением: О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, / ангельский собор, и человеческий род, / освященный храме, и раю словесный: девственная похвало, / из Неяже Бог воплотися, и Младенец бысть, / прежде век сый Бог наш: / ложесна бо Твоя престол сотвори, / и чрево Твое пространнее небес содела. / О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе. Слава, и ныне, Богородичен: О Тебе радуется, Благодатная, всё творение: / Ангельский сонм и человеческий род. / Ты – освященный храм и рай духовный, / слава девства, от Которой Бог воплотился и Младенцем стал / прежде всех веков Существующий Бог наш. / Ибо недра Твои Он в престол обратил / и чрево Твоё обширнее небес соделал. / О Тебе радуется, Благодатная, всё творение, / слава Тебе!

Затем тропари “по Непорочных” и ектения малая.

Ипакои, глас 8:

Мvроносицы Жизнодавца предстояща гробу, / Владыку искаху в мертвых, Безсмертнаго, / и радость благовещения от Ангела приемша, апостолом возвещаху: / яко воскресе Христос Бог, / подаяй мирови велию милость.

Ипакои

Мироносицы, гробнице жизни Подателя представ, / искали среди мёртвых бессмертного Владыку / и, радость благовестия от Ангела приняв, / апостолам возвещали, что воскрес Господь, / подающий миру великую милость.

Степенна, глас 8: Ихже стихи повторяюще поем.
Антифон 1:

Степенны.
Антифон 1

От юности моея враг мя искушает, сластьми палит мя: / аз же надеяся на Тя, Господи, побеждаю сего. С юности моей враг меня искушает, / наслаждениями воспламеняет меня; / но, на Тебя надеясь, Господи, / я в бегство обращаю его.
Ненавидящии Сиона, / да будут убо прежде исторжения яко трава: / ссечет бо Христос выя их, усечением мук. Ненавидящие Сион пусть сделаются / как трава прежде, чем ее исторгнут; / ибо рассечет Христос шеи их / ударами мучительными.
Слава: Святым Духом, Еже жити всяческим: / Свет от Света, Бог Велик: / со Отцем поем Ему, и с Словом. Слава: Святым Духом все живет; / Он – Свет от Света, Бог великий. / Воспеваем Его вместе со Отцом и Словом.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Антифон 2:

Сердце мое страхом Твоим да покрыется смиренномудрствующее: / да не вознесшееся отпадет от Тебе, Всещедре.

Антифон 2

Сердце мое страхом Твоим да покроется, смиренномудрствуя, / чтобы оно, вознесшись, / не отпало от Тебя, Всемилосердный.

На Господа имевый надежду, не устрашится тогда, / егда огнем вся судити имать, и мукою. На Господа надежду возложивший / не устрашится тогда, / когда Он огнем испытает все и мукою.
Слава: Святым Духом, всяк кто божественный видит, и предглаголет, / чудодействует вышняя, в Триех Единаго Бога поя: / аще бо и трисияет, единоначальствует Божество. Слава: Святым Духом всякий, кто стал богоподобным, / созерцает, предрекает, творит чудеса величайшие, / Бога, единого в трех Лицах воспевая; / ибо хотя и сияет тройственным светом Божество, / но Оно единовластно.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Антифон 3:

Воззвах Тебе, Господи, вонми, / приклони ми ухо Твое вопиющу, и очисти, / прежде даже не возмеши мене отсюду.

Антифон 3

Я воззвал к Тебе, Господи; / внемли, склони ухо Твое, ко мне зовущему, / и очисти меня, прежде, чем возьмешь меня отсюда.

В матери своей земли отходяй всяк, паки разрешается, / прияти муки, или почести поживших. Всякий, отходящий к матери своей – земле, / снова возвратится, чтобы получить / муки или почести сообразно с прожитою жизнью.
Слава: Святым Духом богословие, Единица Трисвятая: / Отец бо Безначален: от Негоже родися Сын безлетно, / и Дух Сопрестолен, Сообразен, от Отца спросиявший. Слава: Святым Духом – богословие о Единице Трисвятой: / ибо безначален Отец, от Которого родился Сын вне времени, / и Дух сообразный Ему и сопрестольный, / от Отца с Ним вместе воссиял.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Антифон 4:

Се ныне что добро, или что красно; но еже жити братии вкупе: / в сем бо Господь обеща живот вечный.

Антифон 4

Вот, что так прекрасно, или что так приятно, / как только жить братьям вместе! / Ибо в этом Господь / жизнь вечную обещал.

О ризе своей, Иже крины сельныя украшаяй, / повелевает, яко не подобает пещися. Лилии полевые Украшающий повелевает, / что об одежде своей / не следует заботиться.
Слава: Святым Духом, Единовидною виною, / вся содержатся мироподательне: / Бог бо Сей есть, Отцу же и Сынови Единосущен Господственне. Слава: Святым Духом, как единственным Виновником, / все удерживается, сохраняясь в мире; / ибо Он – Бог, действительно единосущный / со Отцом и Сыном.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Прокимен, глас 8:

Воцарится Господь во век, / Бог твой Сионе, в род и род. Стих: Хвали душе моя Господа, восхвалю Господа в животе моем.

Прокимен

Будет царствовать Господь вовек, / Бог Твой, Сион, в род и род. Стих: Хвали, душа моя, Господа. Хвалить буду Господа всю жизнь мою. Пс 145:10, 1–2А

Таже, Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его: Евангелие воскресно, и прочее по ряду. Воскресение Христово: псалом 50. Всё, что дышит: и читаем Евангелие утреннее воскресное. Воскресение Христа увидев: Псалом 50. Слава: По молитвам апостолов: И ныне: По молитвам Богородицы: Затем, глас 6: Помилуй меня, Боже: И стихира: Воскрес Иисус из гроба: И молитва: Спаси, Боже, народ Твой:

Канон воскресен. Глас 8:
Песнь 1

Каноны

Первый – воскресный на 4, второй – крестовоскресный на 3, третий – Богородичен на 3 и Минеи на 4. Если празднуется святой на 6, – крестовоскресный на 2 и Богородичен на 2.

Песнь 1

Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи / чудотворяй иногда / Моисейский жезл, крестообразно поразив, / и разделив море, / Израиля же беглеца, пешеходца спасе, / песнь Богови воспевающа. Канон 1. Ирмос: Возничего колесницы фараона погрузил / некогда чудодейственный Моисеев жезл, / крестообразным ударом разделивший море, / Израиля же беглеца, пешего путника спас, / песнь Богу воспевавшего.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему. Припев: Слава, Господи, святому воскресению Твоему.
Всесильну Христову Божеству како не дивимся; / от страстей убо всем верным, безстрастие и нетление точащу, / от ребра же Святаго источник безсмертия искапающу, / и Живот из гроба Присносущный. Всесильному Божеству Христа / как нам не удивляться, / чрез страдания всем верным / бесстрастие и нетление изливающему, / а из ребр святых изводящему / источник нетления / и из гроба – вечную жизнь.
Яко благолепен женам Ангел ныне явися, / светлыя нося образы естественныя невещественныя чистоты, / зраком же возвещая свет воскресения, зовый: воскресе Господь. Какой прекрасный Ангел / явился ныне женам! / И он, носящий ясные признаки / природной невещественной чистоты / и своим обликом открывающий / свет воскресения, / восклицает: “Воскрес Господь!”
Богородичен: Преславная возглаголашася о Тебе в родех родов, / Бога Слова во чреве вмещшая, / чиста же пребывши Богородице Марие. / Темже Тя вси почитаем, сущее по Бозе заступление наше. Богородичен: Славное сказано о Тебе в родах родов, / Божие Слово во чреве Своем вместившая, / но пребывшая чистою, Богородица Дева; / потому мы все почитаем Тебя, / первую после Бога нашу Защитницу.

Канон крестовоскресен.

Ирмос: Воду прошед яко сушу:

Канон 2
Взяшася врата болезненная, / и ужасошася вратницы адовы, / зряще в преисподнейшая Сошедшаго, / Иже на высоте всех превыше естества. Отверзлись врата горестные, / и привратники ада содрогнулись, / видя в местах глубочайших / Обитающего на высоте, / за пределами природы всего.
Удивишася чини ангельстии, / зряще на престоле посаждено Отчи, / отпадшее естество человеческое, / затвореное в преисподних земли. Изумились полки ангельские, / видя сидящим на престоле Отеческом / отпадшее человеческое естество, / прежде заключенное в глубинах земли.
Чини Тя ангельстии и человечестии, Безневестная Мати, хвалят непрестанно: / Зиждителя бо сих, яко Младенца / на объятиих Твоих носила еси. Богородичен: Полки Ангелов и смертных / Тебя, не познавшая брака Матерь / восхваляют непрестанно; / ибо Ты Творца их, как младенца / во объятиях Своих носила.

Ин канон Пресвятей Богородице.

Ирмос: Поим Господеви, проведшему люди Своя:

Канон 3
Пречистая Богородице, / воплощшееся Присносущное и Пребожественное Слово, / паче естества рождши, поем Тя. Пречистая Богородица, / воплотившееся вечное и божественнейшее Слово / сверхъестественно родившая! / Мы воспеваем Тебя.
Грозд Тя Живоносен, / всемирнаго искапающ сладость спасения, / Дева, Христе, роди. Тебя, Христе, – гроздь живоносную, / источающую сладость всемирного спасения, / Дева родила.
Род Адамль, ко еже паче ума блаженству, / Тобою возведенный, Богородице, / достойне славит Тя. Род Адамов, чрез Тебя, Богородица, / возведенный к превышающему ум блаженству, / по достоинству славит Тебя.
Катавасиа: Отверзу уста моя: Затем тропари из канона Минеи и катавасия по уставу.

Песнь 3

Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом, / и землю на водах основавый, / на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, / яко несть свят, паче Тебе / Едине Человеколюбче.

Песнь 3

Канон 1. Ирмос: Утвердивший в начале небеса премудро / и землю на водах основавший! / На скале заповедей Твоих, Христе, меня утверди, / ибо нет святого, кроме Тебя, / единый Человеколюбец.

Осуждена бывша Адама вкушением греха, / плоти Твоея спасительною страстию оправдал еси, Христе: / Сам бо неповинен смертнаго искуса был еси, Безгрешне. Адама, осужденного за вкушение греха, / оправдало плоти Твоей, Христе, спасительное страдание; / ибо Сам не подлежащим испытанию смертью / явился Ты, безгрешный.
Воскресения свет возсия / сущим во тьме, и сени смертней седящим, / Бог мой Иисус, / и Своим Божеством крепкаго связав, / сего сосуды расхитил есть. Воскресения свет возжег / пребывавшим во тьме и тени смертной / Бог мой Иисус, / и Своим Божеством сильного связав, / имущество его расхитил.
Богородичен: Херувимов и серафимов превышши явилася еси, Богородице: / Ты бо Едина прияла еси Невместимаго Бога в Твоем чреве, Нескверная: / темже Тя вернии вси песньми, Чистая, ублажаем. Богородичен: Херувимов и Серафимов высочайшей / Ты явилась, Богородица; / ибо Ты одна приняла во чрево Свое / беспредельного Бога, Непорочная. / Потому все мы, верные, / в песнопениях Тебя блаженной именуем.
Ин, ирмос: Небеснаго круга Верхотворче Господи: Канон 2
Отвергшагося прежде заповеди, Господи, / изриновена мя от Тебе сотворил еси, / в негоже вообразився, послушанию же навык, / Себе паки наздал еси распятием. Адама, прежде непослушного заповеди / Тебя, истинного моего Создателя, / Ты, Господи, в изгнание отправил; / но образ его приняв и научив послушанию, / приобщил к Себе чрез распятие.
Премудростию вся проуведевый, Господи, / и разумом Твоим водрузивый преисподняя, / не не сподобил еси снизхождением Твоим, Слове Божий, / воскресити, еже по образу Твоему. Мудростью все предвидевший, Господи, / и Своим разумом места подземные создавший, / Ты не отказался сошествием Своим туда, Слово Божие, / воскресить созданного по образу Твоему.
Богородичен: Вселився в Деву телесне, Господи, / явился еси человеком, якоже подобаше видети Тебе: / Юже и показал еси яко истинную Богородицу, / и верных Помощницу, Едине Человеколюбче. Богородичен: Вселившись в Деву телесно, Господи, / людям Ты открылся, / насколько подобало Тебе быть видимым, / и явил Ее поистине Богородицей / и верных помощницей, / единый Человеколюбец.
Ин, ирмос: Ты еси утверждение: Канон 3
Даждь нам помощь Твоими молитвами, Всечистая, / прилоги отражающи лютых обстояний. Дай нам помощь / мольбами Твоими, Всечистая, / отражая от нас удары / страшных бедствий.
Еве праматери Ты исправление была еси, / Начальника жизни мирови, Христа Богородице, рождши. Праматери Евы исправлением / Ты соделалась, Богородица, / Начальника жизни для всего мира / во чреве носившая.
Препояши мя силою, Всечистая, / Яже воистинну Бога рождши плотию, / Отчую Ипостасную силу. Препояшь меня могуществом, Всечистая, / истинно по плоти Бога родившая / – Отца ипостасную Силу.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость Господи, / Ты моя и сила, / Ты мой Бог, Ты мое радование, / не оставль недра Отча, / и нашу нищету посетив. / Тем с пророком Аввакумом зову Ти: / силе Твоей слава, Человеколюбче.

Песнь 4

Канон 1. Ирмос: Ты – моя крепость, Господи, / Ты – и моя сила, / Ты – мой Бог, Ты – моя радость, / не оставивший недр Отеческих / и нашу нищету посетивший. / Потому с пророком Аввакумом возглашаю Тебе: / “Слава силе Твоей, Человеколюбец!”

Ты врага суща мя зело возлюбил еси: / Ты истощанием странным сошел еси на землю, Благоутробне Спасе, / последняго моего досаждения не отвергся, / и пребыв на высоте пречистыя Твоея славы, / прежде безчествованнаго прославил еси. Ты меня, во вражде с Собою бывшего, / крепко возлюбил; / Ты, необычайным образом умалившись, / сошел на землю, Спаситель милосердный, / от моей крайней дерзости не отвратившись; / и, оставшись на высоте неизреченной Своей славы, / меня, прежде презренного, прославил.
Кто зря, Владыко, ныне не ужасается, / страстию смерть разрушаему; / Крестом бежащее тление, / и смертию ад богатства истощаваемый, / Божественною силою Тебе распятаго; / чудно дело, Человеколюбче! Кто, Владыка, ныне не изумляется, / видя смерть, страданиями уничтожаемую, / от Креста бегущее тление / и ад, смертию богатства своего лишаемый? / Это – дело необычайное Божественного могущества / Тебя, претерпевшего распятие, Человеколюбец!
Богородичен: Ты верным похвала еси, Безневестная, Ты Предстательнице, / Ты и прибежище христиан, стена и пристанище: / к Сыну бо Твоему мольбы носиши, Всенепорочная, и спасаеши от бед, / верою и любовию Богородицу Чистую Тебе знающих. Богородичен: Ты – верным похвала, брака не познавшая, / Ты – Заступница, Ты и прибежище христиан, стена и пристань; / ибо к Сыну Своему, Всенепорочная, / приносишь прошения / и спасаешь от бед / с верою и любовью признающих Тебя / чистою Богородицей.
Ин, ирмос: Услышах Господи:

На Кресте Тя пригвоздиша законопреступных дети, Христе Боже: / имже спасл еси яко Благоутробен, славящия Твоя страдания.

Канон 2

Беззаконников потомки пригвоздили / ко Кресту Тебя, Человеколюбец; / но Ты спас их, как милосердный, / прославляющих Твои страдания.

Воскрес от гроба, вся совоскресил еси сущия во аде мертвыя, / и просветил еси яко Благоутробен, славящия Твое воскресение. Воскреснув из гроба, Ты воскресил с Собою / всех бывших во аде мертвых / и просветил, как милосердный, / прославляющих Твое воскресение.
Богородичен: Бога, Егоже родила еси, Пречистая Марие, / Того моли даровати рабом Твоим согрешений прощение. Богородичен: Бога, Которого носила Ты во чреве, / Его, пречистая Мария, умоли / даровать у Тебя о том просящим / согрешений прощение.
Ин, ирмос тойже.

Клас возрастившая животворный, неоранная Ниво, / подающаго мирови жизнь, Богородице, / спасай поющия Тя.
Богородицу Тя, Всечистая, просвещшиися вси проповедуем: / Солнце бо правды родила еси, Приснодево.

Очищение даруй нашым неведением, яко Безгрешен: / и умири мир Твой, Боже, молитвами рождшия Тя.

Канон 3

Нива невозделанная – Богородица, / произрастившая Колос животворный, / подающий миру жизнь, / спасай Тебя воспевающих!

Богородицею Тебя, Всечистая, / все мы, просвещенные, признаем; / ибо носила Ты во чреве / Солнце правды, Приснодева.

Умилостивление нам даруй / за грехи неведения, как безгрешный, / и умиротвори мир Твой, Боже, / по ходатайствам Родившей Тебя.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси / от лица Твоего, Свете Незаходимый, / и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго; / но обрати мя, / и к свету заповедей Твоих / пути моя направи, молюся.

Песнь 5

Канон 1. Ирмос: Для чего Ты отверг меня / от лица Твоего, Свет неугасимый, / и покрыла чуждая тьма меня, несчастного? / Но обрати меня и к свету заповедей Твоих / пути мои направь, молю.

Одеятися претерпел еси в багряницу / прежде страсти Твоея, Спасе, поругаемь, / первозданнаго покрывая безобразное обнажение: / и наг пригвоздился еси на Кресте плотию, / совлачая, Христе, ризу умерщвления. Перенес облечение в плащ багряный / при поругании прежде страдания Своего, Спаситель, / прикрывая постыдную наготу первозданного, / и нагим пригвожден был ко Кресту, / чтобы совлечь с него, Христе, / одежду умерщвления.
От персти смертныя, / Ты падшее мое паки наздал еси существо, воскрес: / и нестареющееся, Христе устроил еси, / явив паки якоже царский образ, / нетления жизнь блистающ. Из праха смертного мое падшее естество / Ты воссоздал, воскреснув, / и неувядающим его, Христе, соделал, / вновь явив его как бы царским образом, / блистающим светом нетления.
Богородичен: Матернее дерзновение, еже к Сыну Твоему имущи, Всечистая, / сроднаго промышления, еже о нас, не презри, молимся: / яко Тебе и Едину христиане ко Владыце очищение милостивно предлагаем. Богородичен: Материнское дерзновение / имея к Сыну Своему, Всечистая, / родственным попечением не обойди нас, молим; / ибо мы, христиане, Тебя и одну Тебя, / в умилостивление благоприятное к Владыке направляем.
Ин, ирмос: Просвети нас:

Настави нас силою Креста Твоего, Христе: / тем бо Тебе припадаем, / мир подаждь нам Человеколюбче.

Канон 2

Наставь нас силою Креста Твоего, Христе, / – ведь его ради к Тебе мы припадаем, – / и мир Твой подай нам, Человеколюбец.

Окорми живот наш, яко Преблагий, / поющих Твое востание, / и мир подаждь нам, Человеколюбче. Направь ныне как кормчий / жизнь нашу, Боже наш, / воспевающих Твое воскресение, / и мир подай нам, Человеколюбец.
Богородичен: Умоли, Чистая, Сына Твоего и Бога нашего, / Неискусобрачная Марие Пречистая, / еже низпослати нам верным велию милость. Богородичен: Умоли, Чистая, Сына Твоего и Бога нашего, / не познавшая брака Мария священная, / ниспослать нам, верным, великую милость.
Ин, ирмос: Утренююще, вопием Ти:

Утоли нестерпимую бурю страстей моих, / Яже Бога рождшая, Окормителя и Господа.

Канон 3

Успокой нестерпимую бурю страстей моих, / Бога во чреве носившая / – Кормчего нашего и Господа.

Служат рождеству Твоему, Пречистая Богородице, / ангельстии чинове, и человеков собрание. Благоговеют пред рождением от Тебя Христа, / пречистая Богородица, / полки Ангелов и смертных собрания.
Марие Богородице Безневестная, / упования врагов осуети, / и поющия Тя возвесели. Мария, Богородица, брака не познавшая! / Врагов надежды тщетными соделай / а воспевающих Тебя возвесели.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, / многа бо беззакония моя, / и из глубины зол возведи, молюся: / к Тебе бо возопих, / и услыши мя, / Боже спасения моего.

Песнь 6

Канон 1. Ирмос: Смилуйся надо мной, Спаситель, – / ибо многочисленны беззакония мои, – / и из глубины зол изведи, молю; / ибо к Тебе я воззвал, – и Ты услышь меня, / Боже спасения моего!

Древом крепко низложи мя началозлобный: / Ты же, Христе, вознесся на Кресте, / крепчае низложил еси, посрамив сего, / падшаго же воскресил еси. Через дерево сильно сокрушил меня зла виновник; / но Ты Сам, Христе, повешенный на Кресте, / еще сильней его низверг, / подвергнув посрамлению, / а падшего восставив.
Ты ущедрил еси Сиона, возсиявый от гроба, / новаго вместо ветхаго совершив, яко Благоутробен, Божественною Твоею кровию: / и ныне царствуеши в нем во веки, Христе. Ты, взойдя из гроба, помиловал Сион, / новым из ветхого его соделав, / как милосердный, Божественною Своею кровию, / и ныне царствуешь в нем, Христе, вовеки.
Богородичен: Да избавимся от лютых прегрешений, / мольбами Твоими, Богородительнице Чистая, / и да улучим, Пречистая, Божественное сияние, / из Тебе неизреченно воплощеннаго Сына Божия. Богородичен: Да избавимся от тяжких согрешений / мольбами Твоими, Божия Родительница чистая, / и достигнем, Всечистая, Божественного озарения / от Тебя несказанно воплотившегося Сына Божия!
Ин, ирмос: Молитву пролию ко Господу:

Длани на Кресте распростерл еси, / исцеляяй неудержанно простертую во Едеме руку первозданнаго: / и Твоею волею желчи вкусив, / и спасл еси, Христе, яко Силен, / славящия Твоя страдания.

Канон 2

Руки распростер Ты на Кресте, / исцеляя невоздержно простертую в Эдеме / руку первозданного, / и за дерево горькое / желчи вкусил Христе, / и спас, как сильный, / славящих Твои страдания.

Смерти Избавитель вкуси, древняго осуждения, / яко да и тления царство разрушит, / и во адская сшед, воскресе Христос, / и спасе, яко Силен, поющия Его воскресение. Смерти Искупитель вкусил, / чтобы и древний приговор, / и царство тления уничтожить; / и пребывавших во аде, придя к ним, воскресил, / и, как сильный, спас / воспевающих Его воскресение.
Богородичен: Не престай за ны молящи, Пречистая Богородице Дево, / яко верным утверждение Ты еси: / надеждою Твоею крепимся, / и любовию Тя, и из Тебе воплощеннаго неизреченно славим. Богородичен: Не прекрати ходатайствовать за нас, / всесвятая Богородица Дева, / ибо Ты – опора верных, / и надеждой на Тебя мы укрепляемся, / и с любовию Тебя / и от Тебя несказанно Воплотившегося славим.
Ин, ирмос: Ризу мне подаждь светлу:

Храм Тя Божий и Ковчег, / и чертог одушевленный, и дверь Небесную, / Богородице, вернии возвещаем.

Канон 3

Храмом Божиим и ковчегом, / и чертогом одушевленным, / и дверью небесной мы, верные, / Тебя, Богородица, провозглашаем.

Требищ разрушитель, яко Бог, / бывшее рождество Твое, Марие Богоневесто, / покланяемо есть со Отцем и Духом. Ставшее истуканов разрушителем, как Бог, / Дитя Твое, Мария Божия Невеста, / принимает поклонение / со Отцом и Духом.
Слово Божие Тебе земным, Богородице, / показа Небесную Лествицу: / Тобою бо к нам сниде. Слово Божие Тебя, Богородица, / явило смертным лестницей небесной, / ибо через Тебя / к нам Оно сошло.

Кондак, глас 8. Подобен: Яко начатки:

Воскрес из гроба, умершыя воздвигл еси, / и Адама воскресил еси, / и Ева ликует во Твоем Воскресении, / и мирстии концы торжествуют / еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.

Кондак

Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг, / и Адама воскресил, / и Ева ликует о Твоем воскресении, / и пределы мира торжествуют / о Твоем восстании из мертвых, Многомилостивый.

Икос: Адова царствия пленивый, и мертвыя воскресивый, Долготерпеливе, / жены мироносицы сретил еси, вместо печали радость принесый: / и апостолом Твоим возвестил еси победительная Спасе мой знамения Живодателю, / и тварь просвещаеши, Человеколюбче. / Сего ради и мiр срадуется, еже из мертвых востанию Твоему, Многомилостиве. Икос: Разграбив царские чертоги ада / и мертвых воскресив, Долготерпеливый, / Ты с женами мироносицами встретился, / вместо печали им радость принеся. / И апостолам Своим показал Ты знамения победы, / Спаситель мой, Податель жизни, / и все творение просветил, Человеколюбец. / Потому и мир вместе радуется / Твоему восстанию из мертвых, Многомилостивый.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения / огнь устыдеся в Вавилоне иногда. / Сего ради отроцы в пещи радованною ногою, / яко во цветнице ликующе пояху: / благословен еси, Боже отец наших.

Песнь 7

Канон 1. Ирмос: Божьего нисхождения / огонь устыдился в Вавилоне некогда; / потому отроки в печи, радостными стопами / как на лугу танцуя, воспевали: / “Благословен Ты, Боже отцов наших!”

Славное истощание, / Божественное богатство Твоея нищеты, Христе, удивляет ангелы, / на Кресте зрящия Тя пригвождаема, / за еже спасти верою зовущия: / благословен еси Боже отец наших. Славное умаление, Божественное богатство / Твоей нищеты, Христе, / поражает Ангелов, / видевших Тебя пригвождаемым ко Кресту / для спасения с верою восклицающих: / “Благословен Бог отцов наших!”
Божественным Твоим сошествием света исполнил еси преисподняя, / и тьма прогнана бысть прежде гонящая. / Отнюдуже воскресоша иже от века юзницы, зовуще: / благословен Бог отец наших. При Божественном сошествии Твоем / светом наполнились места подземные, / и изгнана была тьма, прежде нас преследовавшая. / Потому воскресли вечные узники, восклицая: / “Благословен Бог отцов наших!”
Троичен: Всем убо Господа, / Единаго же единому Единородному Сыну православно Отца, / богословяще Тя возвещаем, / и Единаго ведяще от Тебе исходяща Духа Праваго, / Соестественна и Соприсносущна. Троичен: Господом всех, но Отцом лишь одного / – Сына единородного, / православно богословствуя, Тебя провозглашаем, / признавая и единого от Тебя исходящего Духа правого, / Тебе равного естеством и вечностью.
Ин, ирмос: От Иудеи дошедше:

Спасение соделал еси посреде вселенныя, пророчески Боже: / на древо бо вознесен быв, вся призвал еси верою зовущия: / отец наших Боже, благословен еси.

Канон 2

Спасение совершил Ты, по пророчеству, / посреди вселенной, Боже; / ибо на Древо вознесенный, Ты всех к Себе призвал, / с верою восклицающих: / “Отцов наших Боже, благословен Ты!”

Воскрес от гроба, якоже от сна, Щедре, / всех избавил еси от тли, / тварь же уверяется апостолы проповедающими востание: / отцев Боже, благословен еси. Восстав из гроба, Милосердный, как от сна, / Ты всех от тления избавил; / и все творение в вере утверждается / через Апостолов, провозглашающих о воскресении. / Отцов наших Боже, благословен Ты!
Богородичен: Равнодетельное Рождшему, / Равносильное Слово и Соприсносущное, / во утробе Девы, Отца благоволением, и Духа, созидается: / отцев наших Боже, благословен еси. Богородичен: Равнодейственное с Родившим Слово, / равное Ему вечностью и силой, / во чреве Девы созидается / по благоволению Отца и Духа. / Отцов наших Боже, благословен Ты!
Ин, ирмос тойже.

От Девственных ложесн воплощься, / явился еси на Спасение наше. / Темже Твою Матерь ведяще Богородицу, православно зовем: / отцев Боже, благословен еси.

Канон 3

Из девичьего чрева воплотившись, / Ты явился для нашего спасения. / Потому мы, признавая Твою Матерь Богородицею, / благодарно восклицаем: / “Отцов наших Боже, благословен Ты!”

Жезл прорастила еси, Дево, / от корене Иессеова, Всеблаженная, / Плод цветоносящи спасительный, / верою Сыну Твоему зовущим: / отцев Боже, благословен еси. Как отрасль произросла Ты, Дева, / от корня Иессеева, всеблаженная, / расцветшая и приносящая плод спасительный / с верою Сыну Твоему восклицающим: / “Отцов наших Боже, благословен Ты!”
Премудрости исполни всех и силы Божественныя, / Ипостасная Премудросте Вышняго, Богородицею, верою Тебе поющих: / отцев наших Боже, благословен еси. Мудрости исполни всех и силы Божественной, / Ипостасная Премудрость Всевышнего, / по молитвам Богородицы, / с верою Тебе поющих: / “Отцов наших Боже, благословен Ты!”

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель / Богочестивым неистовно разжже, / силою же лучшею спасены сия видев, / Творцу и Избавителю вопияше: / отроцы, благословите, / священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки.

Песнь 8

Канон 1. Ирмос: Семикратно печь Халдейский властитель / для чтущих Бога в неистовстве разжег; / но силой высшею спасенными их увидев, / к Творцу и Избавителю взывал: / “Отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века!”

Иисусова Божества Пребожественная сила, / в нас боголепно возсияла есть: / плотию бо вкуш за всех смерть крестную, / разруши адову крепость. / Егоже непрестанно дети благословите, священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки. Божества Иисуса пребожественная сила / в деле спасения нашего просияла богоприлично; / ибо Он, плотию за всех смерть крестную вкусив, / могущество ада уничтожил. / Отроки, непрестанно Его благословляйте, священники, воспевайте, / люди, превозносите во все века!
Распныйся воста, великовыйный паде, / падый и сокрушенный исправися, / тля отвержена бысть, и нетление процвете: / Жизнию бо мертвенное пожерто бысть. Дети благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки. Распятый восстал; заносчивый пал; / падший и сокрушенный воздвигнут; / тление изгнано, и нетление процвело: / ибо жизнью смертное поглощено. / Отроки, благословляйте, священники, воспевайте, / люди, превозносите во все века!
Троичен: Трисветлое Божество, / Едину сияющее зарю от Единаго Триипостаснаго Естества, Родителя Безначальна: / Единоестественно же Слово Отцу, и Сцарствующаго Единосущнаго Духа, / дети благословите, священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки. Троичен: Трисветлое Божество, сияющее единым блеском / от единого в трех Лицах естества, – / Родителя безначального, / и Слово Отца, равное Ему по естеству, / и с Ними царствующего и единосущного Духа, / – отроки, благословляйте, священники, воспевайте, / люди, превозносите во все века!
Ин, ирмос: Победители мучителя:

На древе руце мне простершаго, обнаженному, призывающа мя, / Своею благообразною согреяти наготою: / благословите вся дела Господня, / и превозносите Его во веки.

Канон 2

На Древе руки простершего / ко мне, обнаженному, / и меня к Себе призывающего, / чтобы согреть Своей благообразной наготою, / благословляйте Господа, все творения, / и превозносите Его вовеки.

Из преисподняго ада вознесша мя, падшаго, / и высокопрестольною славою Родителя почетшаго: / благословите, вся дела Господня, Господа, / и превозносите Его во веки. Из ада глубочайшего / возвысившего меня, падшего, / и на высоком престоле Своего Родителя / славою почтившего, / благословляйте Господа, все творения, / и превозносите Его вовеки.
Богородичен: Адама Дево, падшаго убо явилася еси Дщи, Бога же Мати, / обновившаго мое существо: / Егоже поем вся дела, яко Господа, / и превозносим во вся веки. Богородичен: Дочерью Адама падшего / Ты явилась, Дева, / но Матерью Бога, обновившего мое естество, / Которого мы и все творения / воспеваем, как Господа, / и превозносим во все века.
Ин, ирмос: Царя Небеснаго:

Сопротивных разжженныя и пламеновидныя на нас угаси стрелы: / яко да поем Тя во вся веки.

Канон 3

Противников обольстительные и огненные стрелы / против нас направленные угаси, / чтобы мы воспевали Тебя, Чистая, вовеки.

Преестественне Содетеля и Спаса, / Бога Слова родила еси, Дево: / темже Тя поем, и превозносим во вся веки. Сверхъестественно Творца и Спасителя, / – Бога-Слово Ты родила, Дева; / потому мы воспеваем Тебя и превозносим во все века.
Просветительную Тя, и Златозарную, / всельшийся в Тя Свет Неприступный, Дево, / показа свещу во вся веки. Светоносным и блистающим золотом светильником / Свет неприступный, в Тебя вселившийся, / явил Тебя, Дева, на все века.
Таже поем песнь Богородицы: Величит душа моя Господа: С припевом: Честнейшую херувим: Затем поем Песнь Пресвятой Богородицы: Величает душа Моя Господа:

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, / и земли удивишася концы, / яко Бог явися человеком плотски, / и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. / Тем Тя, Богородицу, / Ангелов и человек чиноначалия величают.

Песнь 9

Канон 1. Ирмос: Изумилось тому небо, / и ужаснулись пределы земли, / что явился людям Бог во плоти, / и чрево Твое стало пространнее небес. / Потому Тебя, Богородица, / сонмы Ангельские и человеческие величают.

Божественным и Безначальным Естеством прост сый, / сложился еси приятием плоти, в Тебе Самом Сию составив, Слове Божий, / и пострадав яко человек, пребыл еси кроме страстей, яко Бог. / Темже Тя во Двою Существу нераздельно и неслиянно величаем. По Божественному и безначальному естеству несложный, / Ты сложным сделался, плоть приняв / и приобщив ее к Ипостаси Своей, Слово Божие; / и, пострадав, как человек, / пребыл непричастым страданию, как Бог. / Потому Тебя в двух естествах / нераздельных и неслиянных величаем.
Отца по Существу Божественному, / якоже естеством быв человек, / рекл еси Бога Вышний, рабом снизходя, / воскрес от гроба, благодатию Отца / земнородным полож, иже по естеству Бога же и Владыку, / с Нимже Тя вси величаем. Отца Своего по естеству Божественному / и как Сам ставший человеком по естеству, / Ты называл Богом, Вышний, к рабам сойдя; / воскреснув же из гроба, – Отцом по благодати на земле рожденных / объявляя Бога и Владыку по естеству, / с Которым мы все Тебя величаем.
Богородичен: Явилася еси, о Дево Мати Божия, / паче естества рождши плотию Бога Слова, / Егоже Отец отрыгну от сердца Своего прежде всех век, яко Благ, / Егоже ныне и телес превышша разумеем, аще и в тело облечеся. Богородичен: Явилась Ты, о Дева, Матерью Божией, / сверхъестественно родив по плоти Благого – Слово, / Которое излил из Своего сердца / Отец, как благой, прежде всех веков; / Его и ныне мы считаем высшим всего телесного, / хотя Он и в тело облечен.
Ин, ирмос: Устрашися:

Божия Тя естеством убо Сына, / зачатаго во утробе свемы Богоматере, / и бывшаго нас ради Человека, / и зряще Тя на Кресте естеством убо страждуща человеческим, / безстрастна же, яко Бога пребывающа, величаем.

Канон 2

Тебя мы знаем, по естеству Сына Божия, / зачатого во чреве Богоматери / и ставшего человеком ради нас, / и вознесенного на Крест; / страждущего по человеческому естеству, / но как Бог пребывшего страданию непричастным.

Разрушися тьма дряхлая, / от ада бо возсия Солнце Правды Христос, / земли просвещая вся концы, / сияя Божества светом, Небесный Человек, Бог земный: / Егоже во двою естеству величаем. Рассеяна сумрачная тьма, / ибо взошло из ада Солнце правды – / Христос, просвещающий все концы земли, / сияющий светом Божества, / – небесный Человек, Бог земной, / Которого мы в двух естествах величаем.
Напрязи, и успевай, и царствуй, Сыне Богоматере, / исмаильтеския люди покаряя, борющия ны, / яко оружие непобедимое, / приходящим к Тебе Крест с копием даруя. Укрепись, и процветай, / и царствуй, Сын Богоматери, / народ Измаильтян, против нас враждующий, / покоряя благочестивому царю, / как оружие непобедимое ему, прибегающему к Тебе, / Крест вместе с копьем даруя.
Ин, ирмос: Воистинну Богородицу:

Радости и веселия исполнь есть память Твоя, / приступающим исцеления точащи, / и благочестно Богородицу Тя возвещающим.

Канон 3

Радости и веселия исполнена память о Тебе, / исцеления источающая к Тебе прибегающим / и благоговейно Богородицей / Тебя исповедующим.

Псалмы Тя воспеваем Благодатная, / и немолчно, еже радуйся, приносим: / Ты бо источила еси всем радость. Во псалмах Тебя воспеваем, Благодатная, / и не умолкая приветствие “радуйся” Тебе приносим; / ибо всем Ты источила радость.
Красен, Богородице, прорасте плод Твой, / не тли причащающимся ходатайствен, но жизни, / верою Тя величающим. Совершенным, Богородица, Плод Твой произрос, / не гибель к Нему приобщающимся приносящий, / но жизнь с верою Тебя величающим.
По катавасии, ектениа малая. Таже, Свят Господь Бог наш. Посем ексапостиларий утренний. После катавасии ектения малая, затем: Свят Господь Бог наш: и ексапостиларий воскресный.

На хвалитех стихиры воскресны, глас 8:

На “хвалите” стихиры воскресные, на 8

Сотворити в них суд написан: / слава сия будет всем преподобным Его. Совершить среди них суд предписанный; / слава сия – всем святым Его.
Господи, аще и судилищу предстал еси от Пилата судимый, / но не отступил еси от престола со Отцем седя: / и воскрес из мертвых, / мiр свободил еси от работы чуждаго, / яко Щедр и Человеколюбец. Господи, хотя и предстал Ты судилищу, Пилатом судимый, / но не оставил престола, где сидишь вместе со Отцом. / И, воскреснув из мертвых, / мир освободил от рабства неприятелю, / как Милосердный и Человеколюбец.
Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его в утвержении силы Его. Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его на тверди силы Его.
Господи, оружие на диавола / Крест Твой дал еси нам: / трепещет бо и трясется, не терпя взирати на силу Его: / яко мертвыя возставляет, и смерть упраздни. / Сего ради покланяемся / погребению Твоему и востанию. Господи, как оружие против диавола / Ты Крест Свой даровал нам: / ведь враг страшится и трепещет, / не смея взирать на силу его; / ибо он воскрешает мертвых и уничтожил смерть. / Потому поклоняемся погребению Твоему и воскресению.
Хвалите Его на силах Его, / хвалите Его по множеству величествия Его. Хвалите Его за могущество Его, / хвалите Его по множеству величия Его.
Господи, аще и яко мертва / во гробе иудеи положиша, / но яко Царя спяща воини Тя стрежаху, / и яко живота сокровище, печатию печаташа, / но воскресл еси, / и подал еси нетление душам нашым. Господи, хотя Тебя как смертного / и положили в гробницу Иудеи, / но, как Царя спящего, / воины охраняли Тебя, / и, как жизни сокровище, печатью запечатали. / Но Ты воскрес и даровал бессмертие душам нашим.
Хвалите Его во гласе трубнем: / хвалите Его во псалтири и гуслех. Хвалите Его со звуком трубным, / хвалите Его на псалтири и гуслях.
Ангел Твой, Господи, / Воскресение проповедавый, / стражи убо устраши, / женам же возгласи, глаголя: / что ищете Живаго с мертвыми; / воскресе Бог сый, / и вселенней жизнь дарова. Ангел Твой, Господи, / о воскресении провозгласивший, стражей устрашил, / а женам возгласил, говоря: / “Что ищите живого между мертвыми? / Он воскрес, как истинный Бог, / и вселенной жизнь даровал”.

Ины стихиры Анатолиевы, глас тойже.

Иные стихиры, восточные

Хвалите Его в тимпане и лице, / хвалите Его во струнах и органе. Хвалите Его на тимпане и в хороводе, / хвалите Его на струнах и органе.
Пострадал еси Крестом, Безстрастный Божеством, / погребение приял еси тридневное, / да нас свободиши от работы вражия, / и обезсмертив оживотвориши нас Христе Боже, / воскресением Твоим, Человеколюбче. Пострадал Ты на Кресте, бесстрастный по Божеству, / благоволил три дня пребыть во гробе, / чтобы нас освободить от рабства врагу / и, даровав бессмертие, оживотворить нас, Христе Боже, / воскресением Своим, Человеколюбец.
Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: / всякое дыхание да хвалит Господа. Хвалите Его на кимвалах благозвучных, хвалите Его на кимвалах звонких. / Всё что дышит, да восхвалит Господа!
Покланяюся, и славлю, и воспеваю, Христе / Твое из гроба Воскресение, / имже свободил еси нас от адовых нерешимых уз: / и даровал еси мiрови, яко Бог, жизнь вечную, / и велию милость. Поклоняюсь, и славлю, и воспеваю, Христе, / воскресение Твое из гроба, / которым Ты освободил нас от несокрушимых адских оков / и даровал миру, как Бог, / жизнь вечную и великую милость.
Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца!
Жизноприемнаго Твоего гроба стрегуще законопреступнии, / с кустодиею запечаташа тогда: / Ты же, яко Безсмертен Бог и Всесилен, / воскресл еси тридневен. Жизнь вмещающий гроб Твой охраняя, / беззаконники вместе со стражею опечатали его; / но Ты, как Бог бессмертный и всесильный, / воскрес на третий день.
Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои.
Дошедшу Ти во врата адова, Господи, / и сия сокрушившу, / пленник сице вопияше: / кто Сей есть, яко не осуждается в преисподних земли, / но и яко сень разруши смертное узилище; / приях Того яко мертва, и трепещу, яко Бога. / Всесильне помилуй нас. Когда пришел Ты к вратам ада, Господи, и их сокрушил, / пленник-ад так вопил: / “Кто Этот, Который не подлежит заключению в глубинах земли, / но самую темницу смерти как шатер разорил? / Принял я Его, как смертного, / но трепещу пред Ним ныне, как пред Богом”. / Всесильный Спаситель, помилуй нас!
Слава, стихира евангельская.

И ныне, глас 2: Преблагословена еси, Богородице Дево, / Воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, / Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, / смерть умертвися, и мы ожихом. / Тем воспевающе вопием: / благословен Христос Бог, благоволивый тако, слава Тебе.

Слава: Стихира Евангельская.

И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева, / ибо Воплотившимся от Тебя ад пленен, / Адам из него возвращен, / проклятие лишилось силы, / Ева освобождена, смерть умерщвлена / и мы исполнились жизни. / Потому, воспевая, взываем: / “Благословен Христос Бог, так благоволивший, слава Тебе!”

Священник: Слава Тебе, показавшему нам свет!

Славословие великое. Славословие великое.

Таже, тропарь воскресен:

Воскрес из гроба и узы растерзал еси ада, / разрушил еси осуждение смерти, Господи, / вся от сетей врага избавивый; / явивый же Себе апостолом Твоим, / послал еси я на проповедь, / и теми мир Твой подал еси вселенней, / Едине Многомилостиве.

Тропарь воскресный

Воскреснув из гроба, Ты расторг и оковы ада, / отменил осуждение на смерть, Господи, / всех от сетей врага избавив; / явившись же Апостолам Твоим, / Ты их послал на проповедь / и через них мир даровал вселенной, / Единый Многомилостивый.

Таже ектении: и отпуст. И отпуст.

ГЛАС 8

НА ЛИТУРГИИ.

Блаженны, глас 8:

Помяни нас, Христе Спасе мiра, / якоже разбойника помянул еси на древе: / и сподоби всех, Едине Щедре, / Небесному Царствию Твоему.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны, на 8

Помяни нас, Христе, Спаситель мира, / как помянул разбойника на древе, / и удостой всех, единый Милосердный, / Небесного Царства Твоего.

Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Блаженны чистые сердцем, ибо они Бога узрят.
Слыши, Адаме, и радуйся со Евою: / яко обнаживый прежде обоя, / и прелестию взем вас пленники, / Крестом Христовым упразднися. Слушай, Адам, и радуйся вместе с Евою: / ибо обнаживший некогда обоих вас / и обманом овладевший нами, как пленниками, / Крестом Христовым лишился силы.
Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Блаженны миротворцы, ибо они будут наречены сынами Божиими.
На древе пригвожден быв, Спасе наш, волею, / яже от древа клятвы Адама избавил еси, / воздая, яко Щедр, еже по образу, и райское селение. К Древу пригвожденный, Спаситель наш, по Своей воле, / Адама от проклятия, пришедшего чрез дерево, Ты искупил, / возвратив ему, как милосердный, / то, что в нем по образу Твоему, / и райское жилище.
Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное. Блаженны гонимые за правду, ибо их есть Царство Небесное.
Днесь Христос воскрес от гроба, / всем верным подая нетление, / и радость обновляет мvроносицам по страсти и Воскресении. В сей день Христос воскрес из гроба, / всем верным даруя нетление, / и радость Он обновляет мироносицам / после страдания Своего и воскресения.
Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще Мене ради. Блаженны вы, когда будут поносить вас и гнать и всячески неправедно злословить за Меня.
Радуйтеся мудрыя жены мvроносицы, / первыя Христово Воскресение видевша, / и Его возвестивша апостолом, всего мiра воззвание. Радуйтесь, мудрые жены мироносицы, / первыми воскресение Христа узревшие / и возвестившие апостолам Его / о призвании всего мира ко спасению!
Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех. Радуйтесь и веселитесь, ибо велика ваша награда на небесах.
Друзи Христовы апостоли явльшеся, / сопрестольни Его славе быти имуще, / со дерзновением Тому нам предстати, / яко ученицы Его молитеся. Друзьями Христовыми явившись, апостолы, / вы на престолах восседать с Ним будете во славе. / Чтобы нам со дерзновением пред Ним предстать, / как ученики Его, ходатайствуйте.
Слава, Троичен: Безначальная Троице, Нераздельное Существо, / Сопрестольная Единице, Единочестная славою, / Преначальное Естество и Царство, / спасай, иже верою воспевающих Тя. Слава, Троичен: Безначальная Троица, нераздельное Существо, / сопрестольное Единство равно Чтимых по славе, / превышающее всякое начало Естество и Царство! / Спасай с верою воспевающих Тебя.
И ныне, Богородичен: Радуйся, Божие пространное Вместилище; / радуйся, Ковчеже новаго завета; / радуйся, ручко, из Неяже манна всем дадеся небесная. И ныне, Богородичен: Радуйся, пространное Божие вместилище! / Радуйся, ковчег нового завета! / Радуйся, золоченый сосуд, / из которого дарована всем манна небесная!

Тропарь воскресен, глас 8:

Свысоты снизшел еси, Благоутробне, / погребение приял еси тридневное, / да нас свободиши страстей, / Животе и Воскресение наше, Господи, слава Тебе.

Тропарь

Свысоты сошел Ты, милосердный, / благоволил пребыть три дня во гробе, / чтобы нас освободить от страстей, / – жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе!

Кондак, глас 8. Подобен: Яко начатки:

Воскрес из гроба, умершыя воздвигл еси, / и Адама воскресил еси, / и Ева ликует во Твоем Воскресении, / и мирстии концы торжествуют / еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.

Кондак

Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг, / и Адама воскресил, / и Ева ликует о Твоем воскресении, / и пределы мира торжествуют / о Твоем восстании из мертвых, Многомилостивый.

Прокимен, глас 8:

Помолитеся и воздадите / Господеви Богу нашему. Стих: Ведом во Иудеи Бог, во Израили велие Имя Его.

Прокимен

Помолитесь и воздайте / обеты Господу, Богу нашему. Стих: Известен в Иудее Бог, велико в Израиле имя Его. Пс 75:12А, 2

Аллилуиа:

Приидите, возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему. Стих: Предварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему.

Аллилуиа

Стих: Придите, возрадуемся о Господе, воскликнем Богу, Спасителю нашему. Стих: Поспешим пред лицо Его со славословием, и в псалмах воскликнем Ему. Пс 94:1, 2