Покров Пресвятой Богородицы

• 1 окт

Малая вечерня
Великая вечерня
Утреня
Литургия

ПОКРОВ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

Церковнославянский Русский

НА МАЛОЙ ВЕЧЕРНИ

НА МАЛОЙ ВЕЧЕРНЕ

Стихиры самогласны, глас 1, на 4:

На “Господи воззвах:” стихиры самогласные, глас 1, на 4

На Вышних Престолех почиваяй Един Бог, / превыше земных подал есть видети Своему угоднику, / пребожественнеи руце молебно простирающу, / о граде и о людех молящуюся Тебе, Владычице. / Покрый и ныне, Госпоже, / нас омофором милости Твоея. (2) На вышних престолах почивающий единый Бог / высшее земного видеть дал Своему служителю / – Тебя, пребожественные руки в молении простирающую, / о граде и народе молящуюся, Владычица. / Покрой нас и ныне, Госпожа, / омофором милости Твоей.(2)
Град, почитающий Тя и по долгу славящий, / покрываеши, Пречистая, Твоим омофором честным / от нахождения противных, от глада же и труса, и междоусобныя брани, / Дево Неискусобрачная, Богоневесто, / человеков покров и заступление. Град, почитающий Тебя и как должно славящий, / Ты покрываешь, Владычица, священным омофором Твоим / от нашествия противников, от голода и землетрясения и междоусобной войны, / Дева, брака не познавшая, Божия Невеста, / людям покров и заступничество.
Палата одушевленная Христова, / верным же стена, и покров, и держава, / Тобою град Твой, Богомати, спасается, / Твоею помощию правовернии венчаются, / Тобою, хвалящиися присно, победы на поганыя носят: / покрываеши бо омофором милости Твоея. Дворец одушевленный Христов, / а верным – стена, и покров, и сила! / Тобою, Богоматерь, град Твой спасается; / Тобою хвалящиеся всегда / одерживают над язычниками победы, / ибо Ты их покрываешь омофором милости Твоей.
Слава, и ныне, глас 6: Приидите, празднолюбных собори, / Пресвятую Деву воспоим: / днесь бо Ангели со святыми празднуют / честный Покров Божия Матере / и к похвалению нас, земных, призывают / вопити непрестанным гласом: / радуйся, Церкве чудное украшение / и всему миру предивный покров. / Радуйся, верным пособие на бранех и воином соблюдение; / радуйся, покрове и заступление наше: / Тебе бо христианский род непрестанно блажит. Слава, и ныне, глас 6: Придите, собрания всех любящих празднества, / Пресвятую Деву воспоем: / ибо в сей день Ангелы со святыми празднуют / священный Покров Божией Матери / и ко хвале нас, земных созывают, / да восклицаем неумолкающим гласом: / “Радуйся, Церкви чудное украшение / и всему миру предивный покров! / Радуйся, помощь верным в битвах и воинов сохранение! / Радуйся, покров и защита наша, / ибо Тебя христианский род / непрестанно блаженной именует!
Свет отрадный: и прокимен дня.

На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

Стихиры на стиховне, глас 2,
Подобен: Дом Евфрафов:*

Слава на Небесех и на земли веселие, / яко Царица со всеми святыми / за вся ны в церкви молится. Слава на небесах и на земле веселие, / – ибо Царица со всеми святыми / за нас во храме молится!
Стих: Слыши, Дщи, и виждь, / и приклони ухо Твое. Стих: Услышь, Дочь, и посмотри, / и склони ухо Твоё. Пс 44:11А
Приидите, вернии, во святую церковь: / тамо бо Богородица омофором покрывает люди / от всех напастей вражиих. Придите, верные, во святую церковь, / ибо там Богородица омофором покрывает народ / от всех напастей вражеских.
Стих: Лицу Твоему / помолятся богатии людстии. Стих: Лицо Твоё будут умолять / богатые из народа. Пс 44:13Б
Пречистая Богородице, / не забуди нас, Твоих рабов, / но за ны молися, верою поющия Тя. Пречистая Богородица, / не забудь нас, Твоих рабов, / но молись за нас, с верою воспевающих Тебя.
Слава, и ныне, глас 3: Приидите, вси празднолюбцы, / честный Покров Божия Матере ублажим: / к Сыну бо руце милостивно простре, / и святым Покровом Ея мир огражден бысть. / Темже усты и сердцем / и песньми и пении духовными / со всеми притекающими празднуим светло. Слава, и ныне, глас 3: Придите, все люящие праздновать, / священный Покров Божией Матери прославим: / ибо Она к Сыну руки милостиво простерла / и святым Ее покровом мир был огражден. / Потому устами и сердцем / и гимнами и песнями духовными / со всем прибегающими к Ней / будем праздновать торжественно.

Тропарь, глас 4:

Днесь благовернии людие светло празднуем, / осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, / и к Твоему взирающе пречистому образу, умильно глаголем: / покрый нас честным Твоим Покровом / и избави нас от всякаго зла, / молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наша.

Тропарь, глас 4

Всей день мы, правоверные люди, / торжественно празднуем, / осеняемые Твоим, Богоматерь, пришествием, / и, взирая на Твой пречистый образ, со умилением взываем: / “Покрой нас священным Твоим Покровом / и избавь нас от всякого зла, / умоляя Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наши”.

И отпуст. Также ектения и отпуст.

ПОКРОВ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

Блажен муж: антифон 1.

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНИ

Стихиры на 8, глас 1.
Подобен: О дивное чудо!

На “Господи, воззвах”
стихиры на 8, глас 1. Подобен: О дивное чудо:

Овеликое заступление / печальным еси, Богородице Чистая, / скорая Помощнице, / спасение мира и утверждение, / милости пучина, Божия мудрости источниче, / миру покров; / воспоем, вернии, светлый омофор Ея, / хваляще неизреченно: / Обрадованная, радуйся, с Тобою Господь, / подаяй миру Тобою велию милость. (2) О, чистая Богородица! / Ты – великая Заступница опечаленным, / скорая Помощница, / спасение миру и утверждение, / милости бездна, источник божественной премудрости. / Воспоём же, верные, светлый омофор Её, / возглашая хвалы неизреченные: / “Обрадованная, радуйся, с Тобою Господь, / подающий через Тебя миру великую милость!” (2)
Дивный прорече Исаия: / будет бо, рече, в последняя дни / яве гора Господня и дом Господень верху горы; / увидехом же, Владычице, / о Тебе истинное сбытие, / горы бо и холми украсишася многоименитыми церквами Твоих праздников. / Тем весело вопием Ти: / Обрадованная, радуйся, с Тобою Господь, / подаяй миру Тобою велию милость. Дивный Исаия предрек, возглашая: / “И будет в последние дни – / явится гора Господня / и дом Господень на верху горы”. / И ныне мы увидели на Тебе, Владычица, / истинное исполнение его пророчества: / ибо горы и холмы украсились / многоименитыми церквами Твоих праздников. / Потому с веселием взываем Тебе: / “Обрадованная, радуйся, с Тобою Господь, / подающий через Тебя миру великую милость!”
О чудное украшение всем верным еси, / пророческое истинное сбытие, / апостолом слава и мучеником удобрение, / девству похвала и всему миру предивный покров. / Покрый, Владычице, омофором милости Твоея вся люди, вопиющия: / Обрадованная, радуйся, с Тобою Господь, / подаяй миру Тобою велию милость. О, чудная Краса всех верных! / Пророчеств истинное исполнение, / апостолов слава и мучеников украшение, / девству похвала и всему миру предивный покров. / Покрой же, Владычица, омофором милости Твоей / всех людей, взывающих: / “Обрадованная, радуйся, с Тобою Господь, / подающий через Тебя миру великую милость!”

Ины стихиры, глас 4. Подобен: Яко добля:

Иные стихиры, глас 4. Подобен: Как доблестного:

Яко Богонасажденный рай / и место Животнаго древа, напаяемо Духом Святым, / Тебе, Богородице, сведуще, / Творца всех рождшую, / Животным Хлебом верныя питающа, / Емуже о нас со Предтечею молися, / честным омофором покрывающи люди от всякия напасти. Словно Богом насаждённый рай / и место, где произрастает Древо Жизни, / орошаемое Духом Святым, / – такою Тебя знаем, Богородица, / родившую всех Творца, / Хлебом Жизни верных питающего. / Ему о нас с Предтечей молись, / священным омофором покрывая православных людей / от всякой напасти. (2)
Освящается Небо и земля, / Церковь же светится, и людие вси веселятся: / се бо Мати Божия / со Ангельскими воинствы, с Предтечею и Богословом, / с пророки же и апостолы, невидимо вшедши, / за христианы молится Христу помиловати град и люди, / славящия Тоя Покрова праздник. Освящается небо и земля, / Церковь же сияет, / и все люди веселятся: / ибо вот, Матерь Божия с Ангельскими воинствами, / с Предтечей и Иоанном Богословом, / с пророками и апостолами незримо войдя, / за христиан молится Христу, / о помиловании города и людей, / славящих Ее покрова праздник.
Доброту Тя Иаковлю / и лествицу Небесную, / по нейже Господь сниде на землю, / тех же тогда образи / Твою честь и славу, Богородице, проявляху. / Тя, Рождшую Бога всех, / блажат Небеснии Ангели и земнии человецы, яко за весь мир молишися, / покрывающи милостию / Твой честный совершающих праздник. Ты – Красота Иаковлева / и Лестница небесная, / по которой Господь сошёл на землю: / эти образы некогда являли / славу и честь Твою, Богородица. / Тебя, родившую Бога всех, / блаженной именуют небесные Ангелы / и люди земнородные, / ибо Ты за весь мир молишься, покрывая милостью / совершающих Твой священный праздник.
Возсия днесь радостный праздник / всечестнаго Покрова Божия Матере: / днесь бо Царица и Владычица всех, / руце свои простерши к Сыну Своему, молится прилежно, / просящи мира мирови, / покрывающи люди от нахождения иноплеменных омофором милости Своея / и, Тобою хвалящеся, победы на сопротивныя просят / покрывающеся омофором человеколюбия Твоего. Воссиял сегодня радостный праздник / всесвященного Покрова Божией Матери: / ибо в сей день Царица и Владычица всех, / руки Свои простерши к Сыну Своему, молится усердно, / прося мира мiру, / покрывая людей от нашествия иноплеменных омофором милости Своей. / И Тобою хвалящиеся победы над противниками просят, / укрываясь под омофором человеколюбия Твоего.
Слава, и ныне, глас 8: Срадуются с нами умная вся чиноначалия, / духовно совокупльше чувственный лик, / видяще Царицу и Владычицу всех / многоименне верными славиму; / радуются же и дуси праведных, / сущии зрителие видения / на воздусе молебно простирающу всечестнеи Свои руце, / просящу умирения миру и спасения душ наших. Слава и ныне, глас 8: Радуются с нами все невещественные воинства, / собрав духовно наш чувственный хор, / видя Царицу и Владычицу всех, / многоразлично верными славимую; / радуются же и души праведных, / ставшие созерцателями чудного видения: / как Матерь Божия, на воздухе / молитвенно простирая пречистые руки Свои, / просит миру умиротворения, / православным христианам утверждения / и спасения душам нашим.
Вход. Прокимен дне. И чтения: Вход. Прокимен дня. И чтения праздника:

Бытия чтение (глава 28):

1. Бытия чтение

Изыде Иаков от студенца клятвеннаго и иде в Харрань. И обрете место, и спа тамо: зайде бо солнце, и взят от камения места того, и положи возглавие себе, и спа на месте оном. И сон виде. И се лествица, утверждена на земли, eяже глава досязаше до небес, и Ангели Божии восхождаху и низхождаху по ней. Господь же утверждашеся на ней, и рече: Аз Бог Авраамов, отца твоего, и Бог Исааков, не бойся: земля, идеже ты спиши на ней, тебе дам ю и семени твоему. И будет семя твое, яко песок земный, и распространится на море, и ливу, и север, и на востоки; и возблагословятся о тебе вся колена земная и о семени твоем. И се Аз с тобою, сохраняяй тя на всяком пути, аможе аще пойдеши. И возвращу тя в землю сию, яко не имам тебе оставити, дондеже сотворити Ми вся, елика глаголах тебе. И воста Иаков от сна своего, и рече: яко eсть Господь на месте сем, аз же не ведех. И убояся, и рече: яко страшно место сие; несть сие, но дом Божий и сия врата Небесная. Отправился Иаков от Колодца Клятвы и пошел в Харран, и пришел на одно место, и лег там спать, потому что зашло солнце. И взял один из камней того места, и положил под голову себе, и уснул на том месте. И увидел во сне: и вот, лестница утверждена на земле, а ее верх доходит до неба; и Ангелы Божии восходили и нисходили по ней. Господь же стоял на ней, и сказал Он: “Я – Бог Авраама, отца твоего, и Бог Исаака; не бойся. Землю, на которой ты спишь, тебе Я дам ее и семени твоему; и будет семя твоё, как песок земной; и распространится к морю, и к югу, и к северу, и к востоку; и благословятся в тебе и в семени твоем все племена земные; и вот, Я с тобою, сохраняя тебя на всяком пути, куда бы ты ни пошел; и возвращу тебя в землю сию, ибо не оставлю тебя, доколе не совершу Я того, что сказал тебе”. И пробудился Иаков от сна своего и сказал: “Господь присутствует на месте этом; а я не знал!” И убоялся и сказал: “Как страшно место сие! Это не что иное, как дом Божий, и это – врата небесные!” Быт 28:10–17

Прoрочества Иезекиилева чтение (главы 43 и 44):

2. Пророчества Иезекииля чтение

Тако глаголет Господь: будет от дне осмаго и прочее, сотворят иереи на олтари всесожжения вашего и яже спасения вашего, и прииму вы, глаголет Адонаи Господь. И обрати мя на путь врат святых внешних, зрящих на востоки, и сия бяху затворена. И рече Господь ко мне: врата сия затворена будут и не отверзутся, и никтоже пройдет сквозе их; яко Господь Бог Израилев пройдет ими, и будут затворена. Яко Игумен сядет в них снести хлеб, по пути Еламских врат внидет и по пути его изыдет. И введе мя по пути врат святых, сущих к северу, прямо храму, и видех, и се исполнь славы храм Господень. [Так говорит Господь:] со дня восьмого и далее будут приносить священники на жертвеннике всесожжения ваши и жертвы о спасении вашем; и Я благосклонно приму вас, говорит Господь. И возвратил он меня на путь ко внешним вратам святилища, обращенным на восток, и они были затворены. И сказал мне Господь: “Врата эти будут затворены, и не отворятся, и никто не пройдет через них, ибо Господь, Бог Израилев, пройдет через них, и они будут затворены. Потому правитель – он сядет в них, чтобы вкусить хлеб пред Господом; войдет путем притвора этих ворот, и тем же путем выйдет”. И ввел меня по пути к воротам святилища, тем, что к северу напротив храма, и я увидел: и вот, полон славы дом Господень. Иез 43:27; 44:1–4

Притчей чтение (глава 9):

3. Притчей чтение

Премудрость созда Себе дом и утверди столпов седмь. Закла Своя жертвенная, и раствори в чаши Своей вино, и уготова Свою трапезу. Посла Своя рабы, созывающи с высоким проповеданием на чашу, глаголющи: Иже есть безумен, да уклонится ко Мне. И требующим ума рече: Приидите, ядите Мой хлеб, и пийте вино, еже растворих вам. Оставите безумие и живи будете, и взыщите разума, да поживете, и исправите разум в ведении. Наказуяй злыя приимет себе безчестие, обличаяй же нечестиваго опорочит себе: обличения бо нечестивому раны ему. Не обличай злых, да не возненавидят тебе. Обличай премудра, и возлюбит тя. Даждь премудрому вину, и премудрший будет. Сказуй праведному, и приложит приимати. Начало премудрости страх Господень и совет святых разум: разумети бо закон помысла есть благаго. Сим бо образом многое поживеши время, и приложатся тебе лета живота. Премудрость построила себе дом, утвердила семь столбов, заколола свои жертвы и растворила в чаше своей вино и приготовила свою трапезу; послала своих рабов, созывая с возвышенною проповедью к чаше: “Кто неразумен, пусть повернет ко мне!” И скудоумным она сказала: “Придите, вкусите хлебы мои и испейте вина, которое я растворила вам; оставьте неразумие, и живы будете, и взыщите разума, чтобы пожить и достичь рассудительности в познании”. Поучающий злых наживет себе бесславие, а обличающий нечестивого – опозорит себя. Не обличай злых, чтобы они не возненавидели тебя; обличай мудрого, и он возлюбит тебя; давай повод мудрому, и он будет еще мудрее; сообщай праведному, и он приложит внимание. Начало премудрости – страх Господень, и совет святых – разум; познать же Закон – свойство ума доброго: ведь таким образом проживешь ты долгое время и прибавится тебе лет жизни. Притч 9:1–11

На литии стихиры, глас 3:

На литии стихиры, глас 3

Наста днесь пресветлый праздник, Пречистая Дево, / честнаго Твоего Покрова. / Паче солнца освещаеши люди, / верою от чиста сердца Тебе Истинную Матерь Божию исповедающия / и Сыну Твоему вопиющия: / Христе Боже, молитвами Приснодевы, / чисто и без истления рождшия Тя, / не предаждь врагом ратующим Твое достояние, / но яко Милостив спаси в мире души наша. Настал в сей день пресветлый праздник / Твоего, Пречистая Дева, священного Покрова. / Ярче солнца освещаешь Ты людей, / с верою от чистого сердца / Тебя истинной Божией Матерью исповедующих / и Сыну Твоему восклицающих: / “Христе Боже, молитвами Приснодевы, / чисто и непорочно родившей Тебя, / не предай нас врагам, воюющим против Твоего наследия, / но, как Милостивый, спаси в мире души наши!”
Глас 4: Хваление Тебе, еже по достоянию, / людие Сына Твоего, Пречистая Владычице, / желающе воспети, но не возмогут. / Всегда бо всех верных заступаеши / и покрываеши честным Твоим Покровом, / и молишися спастися всем, / верою Тебе Чистую и Истинную Богородицу почитающим. Глас 4: Хвалу, Тебя достойную, / люди Сына Твоего, Пречистая Владычица, / воспеть желают, но не могут. / Ибо Ты всегда всех верных защищаешь, / и покрываешь священным Своим покровом, / и молишься о спасении всех, / с верою Тебя, чистая, / истинною Богородицею почитающих.
Глас 2: Пренепорочную всех Царицу, Пречистую Деву, / сошедшеся, вернии, днесь ублажим, Матерь Христа Бога: / присно бо к Сыну руце милостивно простирает. / Юже и предивный Андрей виде на воздусе, / честным Своим Покровом люди покрывающую, / и Той умильно возопиим: / радуйся, покрове и заступление, / и спасение душам нашим. Глас 2: Пренепорочную всех Царицу, / Пречистую Деву, Матерь Христа Бога, / в сей день собравшись, верные, прославим, / ибо Она всегда к Сыну Своему руки милостиво простирает. / Её и предивный Андрей узрел на воздухе / священным Своим покровом людей покрывающую. / Ей и мы со умилением воззовем: / “Радуйся, покров и заступление, / и спасение душ наших!”
Слава, и ныне, глас тойже: Смысл очистивше и ум, / со Ангелы и мы торжествуем, / светло начинающе Давидскую песнь Отроковице, / Невесте всех Царя Христа Бога нашего, / воскресни, Господи, глаголюще, в покой Твой, / Ты и кивот святыни Твоея: / яко бо палату красну, Сию украсив, / и причте Ю граду Твоему, Владыко, / строити и покрывати от сопостатных поган / державною силою Твоею, молитвами Ея. Слава и ныне, глас 2: Помыслы и ум очистив, / будем и мы со Ангелами торжествовать, / радостно начиная Давидову песнь Отроковице, / Невесте всех Царя, Христа Бога нашего: / “Восстань, Господи, – возглашая, – на место покоя Твоего, / Ты и ковчег святыни Твоей!” / Ибо как палату прекрасную Ты Её украсил / и поставил над градом Твоим, Владыка, / чтобы устроять его и от враждебных язычников защищать / крепкою Твоею силою, по молитвам Её.

На стиховне стихиры, глас 2:

Стихиры на стиховне, глас 2

Яко всех вышши сущи Небесных и земных, / Херувим славнейши и всея твари честнейши, / Тебе, Заступницу и покров державен, / христианскому роду Христос дарова / покрывати и спасати люди согрешшия, / к Тебе притекающия. / Темже прибежище всем, Тебе воспеваем, Владычице, / и честный праздник Твоего Покрова празднуем светло, / Христа моляще даровати нам велию милость. Тебя, Высочайшую всех небесных и земных, / Херувимов славнейшую и всего творения честнейшую, / как Заступницу и мощный покров, / христианскому роду Христос даровал, / чтобы покрывать и спасать людей согрешивших, к Тебе прибегающих. / Потому, как прибежище всем, воспеваем Тебя, Владычица, / и священный праздник Твоего Покрова празднуем радостно, / Христа моля даровать нам великую милость.
Стих: Слыши, Дщи, и виждь, / и приклони ухо Твое. Стих: Услышь, Дочь, и посмотри, / и склони ухо Твоё. Пс 44.11
Глас 5: Воспоим, людие, светло Давидскую песнь / Отроковице Невесте, / Божии Матери всех Царя Христа: / предста Царица одесную Тебе, Владыко, / рясны златыми одеяна и преукрашена Божественными лепотами. / Сию бо избранную в женах, / паче всего мира удобрив, / благоизволи родитися от Нея, / великия ради милости, / и Сию Помощницу людем Своим дарова / строити и покрывати от всякия беды рабы Своя, / Едину Благословенную. Глас 5: Воспоём, люди, радостно Давидову песнь / об Отроковице, Невесте Божией, / Матери всех Царя Христа: / “Предстала Царица справа от Тебя, Владыка, / каймами золотыми облаченная / и наряженная божественными красотами. / Ибо Ты Её, избранную среди жён, / более всего мира украсив, / благоволил родиться от Неё / по великой Своей милости, / и Ее, единую благословенную, / Помощницей людям Своим даровал, / чтобы охранять и покрывать от всякой беды рабов Своих.
Стих: Лицу Твоему / помолятся богатии людстии. Стих: Лицо Твоё будут умолять / богатые из народа. Пс 44.13
Глас 7: Гора еси велика и преславна, / паче горы Синайския, Богородице: / она бо, не терпящи снития Славы Божия во образе и сенех, / огнем возгарашеся, и громи и молния тамо быша. / Ты же всего в Себе Божественнаго Огня сущи, / Божия Слова во чреве неопально носила еси, / манием носящаго вся, / и, матерне дерзновение к Нему имущи, / помози, Владычице, верно празднующим / Твой честный праздник / и не забуди, милостивно посещающи: / прияла бо еси от Бога дар строити / и покрывати христоименитое Твое стадо, рабы Твоя. Глас 7: Ты – гора великая и славнейшая / более горы Синайской, Богородица, / ибо та, не выдерживая сошествия славы Божией во образах и тенях, / огнём возгоралась, и громы и молнии там являлись. / Ты же Того, Кто Сам всецело – Огонь Божественный, / Слово Божие носила во чреве, не опалившись, / мановением Своим Носящего все! / И материнское дерзновение к Нему имея, / помоги, Владычица, с верою празднующим Твой священный праздник, / и не забудь их милостиво посещать. / Ибо Ты приняла от Бога дар устроять и покрывать / носящее Христово имя стадо Твоё – рабов Твоих.
Слава, и ныне, глас 2: Яко венцем пресветлым, Всечистая Богородице, / Покровом Твоим честным Церковь Божия приодеяся / и светится, радующися, днесь, / и тайно ликовствует, Владычице, вопиющи Тебе: / радуйся, одеяние честное и венче Божия славы; / радуйся, Едина славы совершение и вечное веселие; / радуйся, к Тебе притекающим пристанище, и избавление, / и спасение наше. Слава, и ныне, глас 2: Как венцом пресветлым, всечистая Богородица, / покровом Твоим священным Церковь Божия покрывается, / и светится радостью в сей день, / и таинственно ликует, Владычица, возглашая Тебе: / “Радуйся, одеяние драгоценное и венец Божией славы; / радуйся, единственное славы совершенство и вечное веселие; / радуйся, пристань к Тебе прибегающих / и избавление, и спасение наше!”

Ины стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

Доме Евфрафов, палато Царя Небеснаго, / всему миру покрове / и помощь народу нашему.

Граде Божий Небеснаго Царя, / покрый град Свой / покровом милости Твоея, Богородице.

Всех пророк истинное сбытие, / Ты еси, Богородице, / покрый нас омофором милосердия Твоего, Владычице.

Все упование мое / на Тя возлагаю, Мати Божия, / сохрани мя под кровом Твоим.

Тропарь, глас 4:

Днесь благовернии людие светло празднуем, / осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, / и к Твоему взирающе пречистому образу, умильно глаголем: / покрый нас честным Твоим Покровом / и избави нас от всякаго зла, / молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наша.

Тропарь, глас 4

Всей день мы, правоверные люди, / торжественно празднуем, / осеняемые Твоим, Богоматерь, пришествием, / и, взирая на Твой пречистый образ, со умилением взываем: / “Покрой нас священным Твоим Покровом / и избавь нас от всякого зла, / умоляя Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наши”.

ПОКРОВ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

НА УТРЕНИ

На Бог Господь: тропарь трижды:

НА УТРЕНИ

На Бог Господь: тропарь праздника, трижды:

Тропарь, глас 4:

Днесь благовернии людие светло празднуем, / осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, / и к Твоему взирающе пречистому образу, умильно глаголем: / покрый нас честным Твоим Покровом / и избави нас от всякаго зла, / молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наша.

Тропарь, глас 4

Всей день мы, правоверные люди, / торжественно празднуем, / осеняемые Твоим, Богоматерь, пришествием, / и, взирая на Твой пречистый образ, со умилением взываем: / “Покрой нас священным Твоим Покровом / и избавь нас от всякого зла, / умоляя Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наши”.

По 1 стихословии седален, глас 3:

Божественными сиянии Ангельских воинств обступаема / и с чинми пророк и апостол честно службу приемлющи, / яко Мати Божия, / посети нас, Твоих раб, / молящи Христа Бога нашего / даровати нам велию милость.

По 1 стихословии седален, глас 3

Ангельских полков божественным сиянием окруженная, / вместе с пророками и апостолами / принимаешь Ты, Матерь Божия, это достойное служение. / И ныне посещая нас, рабов Твоих, / Моли Христа Бога, Владычица, / даровать нам великую милость.

Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

По 2 стихословии седален, глас 6:

Безпомощным крепость Ты воистинну, / Пречистая Богомати, / отсюду, смиреннии, Тобою возвышаемся, / о Тебе высоце держимся: / всем Ты еси покров / и к Богу Ходатаица.

По 2 стихословии седален, глас 6

Ты, Пречистая Богоматерь – / истинное укрепление ослабевшим, / через Тебя мы, смиряясь, возвышаемся, / подражая Тебе, высоты благочестия держимся, / ибо Ты для всех покров и к Богу Ходатаица.

Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

Величание:

Величаем Тя, / Пресвятая Дево, / и чтим Покров Твой святый: / Тя бо виде святый Андрей на воздусе, / за ны Христу молящуюся.

Полиелей и величание

Величаем Тебя, / Пресвятая Дева, / и чтим Покров Твой святой, / ибо видел Тебя святой Андрей на воздухе / за нас Христу молящуюся.

Ины величания:

Величаем Тя, / Пресвятая Дево, / Мати Христа, Бога нашего, / и всеславный славим Покров Твой.

Величаем Тя, / Пресвятая Дево, / Мати Христа, Бога нашего, / Иже к Сыну Свои руце простирающи, и о мире молящися, / и честным Своим омофором защищающи / град и люди от врагов наших.

Псалом избранный:

Помяни, Господи, Давида и всю кротость его. / Яко клятся Господеви, обещася Богу Иаковлю. / Се, слышахом я во Евфрафе, обретохом я в полях дубравы. / Преславная глаголашася о тебе, граде Божий. / Бог посреде его, и не подвижится. / Клятся Господь Давиду истиною, и не отвержется ея. / От плода чрева твоего посажду на престоле твоем. / Яко избра Господь Сиона, изволи его в жилище себе. / Освятил есть селение Свое Вышний. / Святыня и велелепота во святиле его. / Свят храм твой, дивен в правде. / Дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дней. / Помяну имя Твое во всяком роде и роде. / Благословен Господь во век, и в век века.

Псалом избранный

Вспомни, Господи, Давида и всю кротость его. / Как поклялся он Господу, дал обет Богу Иакова. / Вот, мы услышали, что оно в Ефрафе, нашли его на равнинах лесистых. / Славное сказано о тебе, город Божий. / Бог посреди него, и он не поколеблется. / Клялся Господь Давиду в истине и не отречется от неё. / От плода чрева твоего посажу на престоле твоём. / Ибо избрал Господь Сион, выбрал его в жилище Себе. / Освятил обитель Свою Всевышний. / Святость и великолепие во святилище Его. / Свят храм Твой, дивен в правде. / Дому Твоему подобает святыня, Господи, на долгие дни. / Вспомнят имя Твоё во всяком роде и роде. / Благословен Господь вовек, и во век века.

Слава, и ныне: Аллилуия (3). Пс 131:1; 131:2; 131:6; 86:3; 45:6А; 131:11А; 131:11Б; 131:13; 45:5Б; 95:6Б; 64:5Г; 92:5Б; 44:18А; 88:53А

По полиелеи седален, глас 4:

После полиелея седален, глас 4

Яко древняго воистинну пречестнее кивота / Твой пречестный омофор, паче илектра просвещаяся, / не вещественне, но духовне, нетленными Твоими пречистыми руками простираем, / соблюдает милостивно чествующих благоукрашенный праздник Твоего Покрова, Владычице, / в оньже сошедшеся, усердно празднуем. Воистину драгоценнее древнего ковчега / Твой священный омофор, / ярче золота и серебра сияющий! / Не вещественно, но духовно нетленными и пречистыми Твоими руками простираемый, / он милостиво сохраняет чествующих / благоукрашенный праздник Твоего Покрова, Владычица; / ныне ради него собравшись, / мы его усердно празднуем.
Слава, и ныне, тойже. Приими́, Влады́чице, ве́рою притека́ющих под кров Твой/ и не возненави́ждь мене́,/ ниже́ пре́зри, Блага́я, покая́ния боля́щаго./ Приими́ яже от уст недосто́йных мно́гих мольбу́/ и хода́тайством Своим от сете́й мя изба́ви,/ да со дерзнове́нием вопию́ Ти:/ радуйся, Обра́дованная.  Слава, и ныне: Прими, Владычица с верою прибегающих под кров Твой / и не отвергни меня, / не презри, Благая, покаяния болящего; / прими от уст многих недостойных мольбу / и ходатайством Твоим от сетей меня избавь, / чтобы я со дерзновением взывал Тебе: / “Радуйся, Благодатная!”
Степенна: 1‑й антифон 4‑го гласа. Степенна, 1‑й антифон 4‑го гласа.

Прокимен, глас 4:

Помяну имя Твое / во всяком роде и роде. Стих: Отрыгну сердце мое слово благо.

Прокимен, глас 4

Вспомнят имя Твоё / во всяком роде и роде. Стих: Излило сердце моё слово благое. Пс 44:18А, 2А

Евангелие от Луки, зачало 4:

Евангелие от Луки, зачало 4

Во дни оны, воставши, Мариам, иде в горняя со тщанием, во град Иудов. И вниде в дом Захариин, и целова Елисавет. И бысть яко услыша Елисавет целование Мариино, взыграся младенец во чреве ея: и исполнися Духа Свята Елисавет. И возопи гласом велиим, и рече: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего. И откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне? Се бо, яко бысть глас целования Твоего во ушию моею, взыграся младенец радощами во чреве моем. И блаженна Веровавшая, яко будет совершение глаголанным Ей от Господа. И рече Мариам: величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Яко призре на смирение Рабы Своея: се бо, отныне ублажат Мя вси роди. Яко сотвори Мне величие Сильный, и свято имя Его. Пребысть же Мариамь с нею яко три месяцы, и возвратися в дом Свой. В те дни Мариам, встав, пошла с поспешностью в горную страну, в город Иудин, и вошла в дом Захарии и приветствовала Елисавету. И было: когда услышала Елисавета приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и исполнилась Духа Святого Елисавета, и воскликнула громким голосом, и сказала: “Благословенна Ты между женами, и благословен Плод чрева Твоего! И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне? Ибо вот, когда прозвучал глас приветствия Твоего в ушах моих, взыграл младенец от радости во чреве моем, и блаженна Уверовавшая, что совершится сказанное Ей от Господа”. И сказала Мариам: “Величает душа Моя Господа, и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем, что призрел Он на смирение рабы Своей; ибо вот, отныне будут называть Меня блаженной все роды; что сотворил Мне великое Сильный, и свято имя Его”. Пробыла же Мариам с нею около трех месяцев и возвратилась в дом Свой. Лк 1:39–49, 56
По 50‑м псалме, Слава: Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множества согрешений наших. И ныне, тойже. И посем, Помилуй мя, Боже:

По 50‑м псалме стихира, глас 8:

После 50 псалма стихира, глас 8

Срадуются с нами умная вся чиноначалия, / духовно совокупльше чувственный лик, / видяще Царицу и Владычицу всех, многоименне верными славиму, / радуются же и дуси праведных, сущии зрителие видения, / на воздусе молебно простирающу всечестнеи Свои руце, / просящу умирения миру / и спасения душ наших. Радуются с нами все невещественные воинства, / собрав духовно наш чувственный хор, / видя Царицу и Владычицу всех, / многоразлично верными славимую; / радуются же и души праведных, / ставшие созерцателями чудного видения: / как Матерь Божия, на воздухе / молитвенно простирая пречистые руки Свои, / просит миру умиротворения, / православным христианам утверждения / и спасения душам нашим.

Канон Богородицы на 6;
апостола на 4 и преподобнаго Саввы на 4.
Глас 4. Песнь 1.

Канон Богородице, глас 4
Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, / и наполнятся Духа, / и слово отрыгну Царице Матери, / и явлюся, светло торжествуя, / и воспою, радуяся, Тоя чудеса. Ирмос: Отверзу уста мои, / и они исполнятся Духа, / и слово изреку Царице Матери, / и явлюсь светло торжествующим, / и воспою радостно Ее чудеса.
С чинми святых Ангел и с соборы пророк и апостол, / в славе велицей, яко Мати Божия, / днесь в церковь вшедши, за христианы молишися, / от напасти и печали избавляеши вся, / покрывающи Твоею милостию. С полками святых Ангелов / и с сонмами пророков и апостолов, / в великой славе, как Матерь Божия, / в сей день во храм войдя, за христиан Ты молишься, / и от напастей и печали избавляешь всех, / покрывая Своей милостью.
Скинию Тя Моисей и жезл Ааронов именова: / Ты бо животное древо, Христа, процвела еси, / к Немуже дерзновение имущи, за ны, чествующия Тя, Царице, помолися / избавити нас от всякаго зла, / да Твоего Покрова праздник славим. Скинией Тебя Моисей / и жезлом Аароновым именовал, / ибо Ты произрастила Древо Жизни – Христа; / дерзновение к Нему имея, / за нас, чествующих Тебя, Царица, помолись / об избавлении нас от всякого зла, / чтобы нам Покрова Твоего праздник славить.
Не яко пред кивотом древле, собрав, Давид, лики, играет, / но паче ныне с чинми святых пред Тобою текуще в церковь, Тебе кланяющеся, глаголют: / моли за чествующия Тя люди, / да Твой славяще Покров, честно празднуем. Ныне не такое как в древности, / но большее торжество: / не Давид перед ковчегом, хороводы собрав, играет, / но верные с сонмами святых, / спешащие перед Тобою в храм, Тебе поклоняясь, возглашают: / “Моли за чествующих Тебя людей, / дабы, славя Твой Покров, / мы праздновали достойно!”
Поют Тя, Богородице, Ангельстии чини, / и славят патриарси со святители пред лицем Ти, текуще в церковь. / С нимиже Тя тогда святый Андрей виде, за ны грешныя, к Богу молящуюся, / помиловати люди, славящия Твоего Покрова праздник. Воспевают Тебя, Богородица, / ангельские полки, / и славят патриархи со святителями, / пред лицом Твоим спешащие во храм. / С ними Тебя некогда святой Андрей / видел к Богу молящейся / о помиловании людей, / славящих Твоего Покрова праздник.
Катавасия, ирмос тойже.

Песнь 3.

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, / живый и независтный источниче, / лик Себе совокупльшия духовно, утверди, / в Божественней Твоей славе / венцев славы сподоби.

Песнь 3

Ирмос: Твоих песнопевцев, Богородица, / живой и обильный источник, / устроивших духовный праздник, утверди / и в божественной Твоей славе / удостой венцов славы.

Клас прозябшая Божественный, / яко нива неоранная яве, / радуйся, одушевленная трапезо, / Хлеб Животный вмещшая. / Радуйся, Животныя воды источниче неистощимый, Владычице. Колос произрастившая божественный явно, / как нива невозделанная, / радуйся, одушевленная трапеза, / Хлеб жизни вместившая; / радуйся, живой воды источник / неистощимый, Владычице.
Твои раби, Владычице, / в церкви Твоей верою предстояще, Твоея ожидаем милости: / посети наше смирение и Твоим святым Покровом защити люди от всякаго зла. Мы, рабы Твои, Владычица, / ныне в храме Твоем с верою предстоя, / ожидаем милости; / посети наше смирение / и Твоим святым покровом / защити людей от всякого зла.
Многоименитая Дево, / пророки проображена честно, иже Тебе ныне со Ангелы служат. / С нимиже о нас к Богу молися, / да Твоего Покрова святый день, радующеся, вси светло празднуем. Именами многими именуемая Дева, / с благоговением прообразованная пророками, / которые ныне Тебе со Ангелами служат! / С ними о нас Богу молись, / дабы Твоего Покрова день святой / все мы в радости светло праздновали.
Гедеон Тя руно прообрази, / на Тя бо, яко роса, Христос Бог сниде, / к Немуже, Богородице, молися, победу дати воинству нашему на враги, / да яко Мадиамы низложив, прославим святый Твой праздник. Гедеон Тебя руном прообразовал, / ибо как роса на Тебя сошёл Христос Бог; / к Нему, Богородица, молись / победу над врагами даровать воинству нашему, / чтобы, как некогда Мадианитян их низложив, / мы прославили святой Твой праздник.
Паче солнечных луч Твоим блистающим омофором освещаеши Церковь и люди / и тьму грехов наших отгониши посещением Твоим, Богородице, / к Сыну Твоему и Богу за ны молящися. Ярче солнечных лучей блистающим / омофором Своим Ты освещаешь / церковь и людей, / и тьму грехов наших отгоняешь / посещением Твоим, Богородица, / к Сыну Твоему и Богу за нас молясь.

По 3‑й песни седален, глас 5:

После 3‑й песни седален, глас 5

Теплая Предстательнице и непобедимая, / упование известное и непостыдное, / стено, и покрове, и пристанище прибегающим к Тебе, / Приснодево Чистая, / Сына Твоего и Бога моли со Ангелы / умирение дати миру, и спасение, / и велию милость. Горячая Заступница и непобедимая, / Надежда твердая и непостыдная, / стена, и покров, и пристанище прибегающим к Тебе, / Приснодева чистая! / Сына Твоего и Бога моли со Ангелами / миру даровать умиротворение, / и спасение, и великую милость.
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

Песнь 4.

Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества, / во облаце легце, / прииде Иисус Пребожественный, / нетленною дланию, и спасе зовущия: / слава, Христе, силе Твоей.

Песнь 4

Ирмос: Сидящий в славе / на престоле Божества, / на облаке легком, / пришел Иисус божественнейший, / носимый непорочной рукою, / и спас взывающих: / “Слава, Христе, силе Твоей!”

Во гласех пений, Дево, Тебе вопием, Всепетая: / радуйся, тучная горо и усыренная Духом. / Радуйся, свещниче и стамно, Манну носящая, / услаждающая всех благочестивых чувства. Звучными песнями / с верою Тебе взываем, Всепрославленная: / “Радуйся, гора плодородная и утучненная Духом; / радуйся, светильник и сосуд, манну вмещающий, / услаждающую благочестивых чувства!”
Паче Аароня кивота всю Тя Бог освятил есть Духом, Богородице, Святым, / и Ангелом служити Тебе повеле, / с нимиже за град и люди молися, / Твой славящих честный праздник. Более Ааронова ковчега / всю Тебя освятил Бог Духом Святым, Богородица, / и Ангелам служить Тебе повелел. / С ними молись за город и людей, / славящих Твой священный праздник.
Прииди ныне в славе в Твою, Богородице, церковь с соборы всех святых, / якоже иногда Тя святый Андрей виде на воздусе светле, за христианы молящуюся, / и подаждь нам Твою милость. Приди ныне во славе, / в Твой, Богородица, храм / с сонмами всех святых, / как некогда видел Тебя святой Андрей на воздухе / в сиянии за христиан молящуюся, / и подай нам милость Твою!
Укрепи, Владычице, славящее Тя воинство наше на противныя враги, / яко Давида на Голиафа; / да Тебе, веселящеся, вопием: / радуйся, покрове святый и Заступнице граду нашему. Укрепи, Владычица, славящих Тебя / православных христиан для отпора врагам, / как Давида против Голиафа, / чтобы мы в веселье возглашали Тебе: / “радуйся Покров святой и Защита града нашего!
Тебе припадаем, Госпоже, верою и, покланяющеся, благодарно вопием Ти: / радуйся, Богоблагодатная Дево, покрове, и ограждение наше, и Помощнице в беде сущим, / спаси нас, к Тебе прибегающих, на Тя бо надеемся. К Тебе с верою припадаем, Госпожа, / и благодарно поклоняясь, взываем Тебе: / “Радуйся, облагодатствованная Богом Дева, / покров и ограждение наше, / Помощница находящимся в беде! / Спаси нас к Тебе прибегающих, / ибо мы на Тебя надеемся!”

Песнь 5.

Ирмос: Ужасошася всяческая / о Божественней славе Твоей: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси Безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя / мир подавающая.

Песнь 5

Ирмос: Изумился весь мир / о божественной славе Твоей: / ибо Ты, брака не познавшая Дева, / носила во чреве Твоём Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем воспевающим Тебя мир подающего.

Одр Тя древле Соломон написа / и ложницу Небеснаго Царя, обступаему Серафимы, еже о Тебе речеся, Богородице. / Тем Тя ныне молим, Мати Божия Всесвятая: / покрый нас от всех бед. Ложем Тебя в древности Соломон изобразил / и внутренним покоем Царя Небесного, / серафимами окружённым / – что о Тебе и возвещается, Богородица. / Потому Тебя ныне молим, / Матерь Божия всесвятая: / “Защити нас от всяких бед!”
Тебе Ангелов старейшины и честнии пророцы со апостолы / яко Матери Божии честно служат, / видяще Тя за мир молитву творящу; / Твоя же прошения послушав, Господь спасает град и люди, на Тя надеющияся. Тебе Ангелов начальники, / и священные пророки со апостолами, / как Матери Божией благоговейно служат, / видя Тебя, за мир молитву творящую. / Прошениям же Твоим всегда внимая, Господь / спасает град и народ, / на Тебя надеющийся.
Великий Тя во пророцех Исаия прорече, глаголя, Бога родити неискусобрачно: / Ты бо, Чистая Марие, святейши всех была еси, / Бога бо во утробе и на руку носила еси. / Емуже за ны молися, Твоим осеняющи Покровом верою Тя славящих. Великий между пророками Исаия / предрек о Тебе, возглашая, / что родишь Ты Бога, брака не познав. / И воистину, Ты, Чистая Мария, / явилась святейшей всех, / ибо Бога во чреве и на руках носила. / Ему молись за нас, покровом Своим осеняя / с верою Тебя славящих.
Духовными паряще крилы, святых собори тайно приидоша Тебе послужити, Богородице, / видяще Тя на легце облаце славы, ко Спасу Христу молящуюся / подати победу воинству нашему, погубити воюющих нас. Воспаряя духовными крылами, / сонмы святых таинственно пришли / послужить Тебе, Богородица, / видя Тебя на легком облаке славы / ко Спасителю Христу молящуюся / даровать победу православным христианам, / поразить идущих войною на нас.

Песнь 6.

Ирмос: Божественное сие и всечестное / совершающе празднество, / Богомудрии, Богоматере, / приидите, руками восплещим, / от Нея рождшагося Бога славим.

Песнь 6

Ирмос: Божественный сей и всеми чтимый / совершая праздник Богоматери, / придите, богомудрые, / начнем рукоплескать, / от Нее рожденного Бога славя.

Иереи Богомудрии, в церкви Твоей с людьми благочестивыми предстояще, / Твоей ожидают, Богородице, милости: / премени на радость нашу печаль, Радость бо родила еси, / всех человеков грехи отпустившаго. Богомудрые священники с благочестивыми людьми / во храме Твоём предстоящие, / ожидают милости Твоей, Богородица; / перемени же на радость нашу печаль, / ибо Ты Радость родила – / грехи всех людей Отпустившего.
Тебе вся земля дары приносит / яко Царице Божии Матери: / архиереи кланяются и людие вси веселятся, / покрываеми от всякаго зла Твоими, Богородице, молитвами. Тебе вся земля дары приносит, / как Царице, Божией Матери: / цари и князья поклоняются, / люди же все веселятся, / покрываемые от всякого зла / Твоими, Богородица, молитвами.
Гору Тя велику Даниил пронаписа: / из Тебе бо без семене родися Христос / и сокруши всю демонскую лесть, и всю Своея веры исполни землю. / К Немуже за ны, Богородице, молися, славящия Твоего Покрова праздник. Тебя как гору великую / Даниил пророчески описал, / ибо из Тебя без семени родился Христос, / и сокрушил все обольщение демонское / и наполнил верою в Себя всю землю. / К Нему, Богородица, молись о нас, / славящих Твоего Покрова праздник!
Ангельский глас взываем Ти, Пречистая: / радуйся, Престоле Божий, на немже Иезекииль виде Господа в подобии человека, носима Херувимы. / С нимиже за ны, Богородице, молися, да спасет души наша. Ангельский возглас / обращаем к Тебе, Пречистая: / “Радуйся, Престол Божий, / на котором Иезекииль видел Господа, / в подобии человека Херувимами носимого!” С ними за нас, Богородица, моли, / да спасет Он души наши.

Кондак, глас 3.
Подобен: Дева днесь:

Кондак, глас 3
Подобен: Дева в сей день:

Дева днесь предстоит в церкви / и с лики святых невидимо за ны молится Богу, / Ангели со архиереи покланяются, / апостоли же со пророки ликовствуют: / нас бо ради молит Богородица Превечнаго Бога. Сегодня Дева предстоит в храме / и с сонмами святых невидимо за нас молится Богу. / Ангелы со архиереями поклоняются, / Апостолы же со пророками ликуют: / ибо за нас молит Богородица / Предвечного Бога.
Икос: Тоя преславных чудес, / приидите, людие, насладимся: / Сею бо Адам от тли избавися. / Та бо и ковчег, не Ноем, но Богом сотворен бысть. / Древле убо Моисей в купине огненней Бога видети не возможе, / ныне же от Тоя Рождшагося вся земля знает Сына Божия, / к Немуже за ны молится. / Сего ради прославляем Ю яко Божию Матерь: / нас бо ради Богородица молит Превечнаго Бога. Икос: Придите, люди, насладимся / Ее преславными чудесами: / ибо через Неё Адам от тления избавился, / ибо Она – ковчег, не Ноем, но Богом сотворенный. / В древности Моисей в горящем кусте терновом / Бога узреть не смог, / ныне же вся земля знает, как Сына Божия / от Нее Родившегося, / Которому Она молится за нас. / Потому мы прославляем Ее, как Матерь Божию, / ибо за нас молит Богородица / Предвечного Бога.

Песнь 7.

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии, / паче Создавшаго, / но огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог благословен еси.

Песнь 7

Ирмос: Не почтили богомудрые / творения больше Творца, / но угрожавший им огонь мужественно поправ, / радостно воспевали: / “Прехвальный Господь и Бог отцов, / благословен Ты!”

Неисписанная многими пророки, / несведома же бысть, Дево, Небесными служащими Богу Ангелы; / ныне же вси вемы Тя Богородицу, / и Твоея требуем помощи и заступления, Благословенная. Не до конца описанная многими пророками, / не была Ты познана, Дева, / и небесными служащими Богу Ангелами; / ныне же все мы знаем Тебя, как Богородицу, / и просим Твоей помощи и заступления, Благословенная!
Гора, усыренная Духом, / юже Аввакум виде точащу верным целебную сладость, Богородице Дево, / исцели ны, Сыну Твоему вопиющия: / благословен Бог отец наших. Гора, утучненная Духом, / которую увидел Аввакум, / источающая верным целебную усладу! / Богородица Дева, исцели нас, / Сыну Твоему возглашающих: / “Благословен Бог отцов наших!”
Преклонивый Небеса в Тя, Дево, вселися / и ныне на молитву Твою зрит, Богородице Чистая, Твое, Царице, исполняя прошение: / Емуже за ны усердно помолися, на Тя бо надеемся, Благословенная. Преклонивший небеса в Тебя, Дева, вселился / и ныне на молитву Твою взирает, Богородица Чистая, / исполняя, Царица, Твои прошения. / Ему за нас усердно помолись, / ибо мы на Тебя надеемся, Благословенная!
Творче, Спасе наш, Христе Боже, приими молитву Твоея Матере, / юже Тебе за ны, грешныя, приносит, / да Тебе, радующеся, поем: / препетый отец наших Боже, благословен еси. Творец и Спаситель наш, Христе Боже, / прими молитву Твоей Матери, / которую Она Тебе приносит за нас грешных, / дабы нам в радости воспевать: / “Прехвальный Боже отцов наших, благословен Ты!”

Песнь 8.

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи / Рождество Богородичо спасло есть, / тогда убо образуемое, / ныне же действуемое, / вселенную всю воздвизает пети Тебе: / Господа пойте дела / и превозносите Его во вся веки.

Песнь 8

Ирмос: Отроков благочестивых в печи / Дитя Богородицы спасло: / тогда – прообразуемое, а ныне – действующее; / всю вселенную созывает Он петь Тебе. / Пойте Господа, творения, / и превозносите во все века!

С чинми Ангел, Владычице, / с честными и славными пророки, с верховными апостолы, и со священномученики, и со архиереи за ны, грешныя, Богу помолися, / Твоего Покрова праздник в Российстей земли прославльшия. С сонмами Ангелов, Владычица, / с священными и славными пророками, / с верховными апостолами и со священномучениками / и архиереями за нас, грешных, Богу помолись, / Твоего Покрова праздник / в Российской земле прославивших.
Гордыню и шатания низложи и советы неправедных разори, / зачинающих рати погуби, о Божия Мати, Царице Всечестная, / и православных рог возвыси, да Твой праздник славим, Пречистая Богородице Дево, зовуще: / Господа воспевайте дела и превозносите Его во вся веки. Гордыню и смятения низложи / и замыслы неправедных властителей разори, / начинающих войны погуби, / о Божия Матерь, Царица многочтимая, / чтобы мы Твой праздник, / Пречистая Богородица Дева, славили, взывая: / “Воспевайте Господа, творения, / и превозносите Его во все века!”
Усты приносяще Тебе пение, и душею верно покланяемся, / ибо внутрь сердца наша горят. / Мати Божия Пречистая, помилуй нас, молящихся Тебе, и Господа воспевающих, / и превозносящих Его во вся веки. Устами принося Тебе пение, / мы и душою с верою поклоняемся, / ибо в нас сердца наши горят. / Матерь Божия, Пречистая, помилуй нас, / Тебе молящихся, и Господа воспевающих, / и превозносящих Его во все века!
Многими отягчихся грехи, недоумею по достоянию написати Твоего Покрова, Богородице, похвалы, / но яко Мати Божия украси Твой праздник чудесы, / да вси, радующеся, поем Господа и превозносим Его во вся веки. Отягощенный многими грехами, / не способен я по достоинству написать / похвал Твоему Покрову, Богородица; / но, как Матерь Божия, чудесами праздник Твой укрась, / чтобы все мы в радости воспевали Господа / и превозносили Его во все века!

Песнь 9.

Ирмос: Всяк земнородный / да взыграется, Духом просвещаемь, / да торжествует же Безплотных умов естество, / почитающее священное торжество Богоматере, / и да вопиет: / радуйся, Всеблаженная, / Богородице Чистая Приснодево.

Песнь 9

Ирмос: Всякий на земле рожденный / да ликует, Духом просвещаясь, / да торжествует и бесплотных Умов естество, / почитая священное торжество Богоматери, / и да взывает: / “Радуйся, Всеблаженная, / Богородица чистая, Приснодева!

Высокий Царю, со Отцем седяй и от Серафим воспеваемый, / призри на молитву Матерню, юже Тебе за ны, грешныя, приносит, / и очисти грехи наша, спаси град, и люди умножи, / даждь нам здравие телесе и на поганыя победы, молитвами Рождшия Тя. Вышний Царь восседающий со Отцом / и Серафимами воспеваемый, / призри на молитвы Твоей Матери, / которую Она Тебе приносит за нас, грешных, / и очисти грехи наши, / спаси наш город и в нём людей умножь, / по молитвам родившей Тебя!
Ангельский глас вопием Тебе, Дево Богоизбранная: / радуйся, яже Адама паки в рай введшая; / радуйся, демоны прогонящи Твоим именем; / радуйся, надежде христиан; / радуйся, освящение душ; / радуйся, Хранительнице града нашего. Ангельский возглас обращаем к Тебе, / Дева, Богом избранная: / “Радуйся, Адама в рай снова возвратившая; / радуйся, ибо имя Твоё прогоняет демонов; / радуйся, надежда христиан; / радуйся, освящение душ; / радуйся, Хранительница града нашего!”
Помяни нас во Твоих молитвах, Госпоже Дево Богородице, / да не погибнем за умножение грехов наших. / Покрый нас от всякаго зла и лютых напастей: / на Тя бо уповаем и, Твоего Покрова праздник чествующе, Тя величаем. Помяни нас в Твоих молитвах, / Госпожа, Дева Богородица, / да не погибнем из-за умножения наших грехов! / Защити нас от всякого зла и лютых напастей, / ибо на Тебя мы уповаем / и, Твоего Покрова праздник чествуя, / Тебя величаем.
Дар от Бога прияла еси яко Мати Божия / всех христиан недуги исцеляти, / и от бед избавляти, и грехи отпущати, / и от пленения спасати и всякия нужды. / Но и нас не презри, Госпоже: веси бо, ихже требуем, / здравия телесем и душам спасения. Дар от Бога приняла Ты, как Матерь Божия, / исцелять недуги всех христиан, / и от бед избавлять, и грехи прощать, / и от пленения спасать и от всякой нужды. / Но и нас не презри, Госпожа, / ибо знаешь то, в чем мы нуждаемся: / в здравии телесном и душ спасении!

Светилен.
Подобен: Жены, услышите:

Светилен
Подобен: Жены, услышьте:

О Пресвятая Госпоже, Дево Богородице! / Покрый нас чудесным Твоим омофором, / сохраняя град и люди от всякаго зла, / якоже Тя пречудный Андрей виде во Влахернстей церкви молящуюся; / и ныне нам, Госпоже, посли великую Твою милость. (3) О, Пресвятая Госпожа, Дева Богородица! / Покрой нас чудесным Твоим омофором, / сохраняя град и людей от всякого зла, / как некогда Тебя видел пречудный Андрей / во Влахернской церкви молящейся. / И ныне, Госпожа, / пошли нам великую Твою милость. (3)

На хвалитех стихиры на 4, глас 8.
Подобен: О преславнаго чудесе:

На “хвалите” стихиры на 4, глас 8
Подобен: О преславное чудо:

Тебе припадаем, Госпоже, / умильно кланяющеся, молим Тя: / радуйся, Богоблаженная Владычице, / многоименитая Дево, / пророки проображенная честно: / в Тя бо, яко роса, Христос Бог сниде, / и родила еси, Браконеискусная Чистая, и на руку носила еси всех Творца и Господа. / Емуже ныне о нас молися, / славящих верно Твоего Покрова праздник. (2) К Тебе прибегаем, Госпожа, / и со умилением поклоняясь, / молитвенно взываем Тебе: / радуйся, Богоблаженная Владычица, / многими именами славимая Дева, / пророками верно прообразованная! / Ибо в Тебя, как роса, Христос Бог сошел, / и родила Ты, не познавшая брака, Чистая, / и на руках носила Творца и Господа всего, / Которому ныне молись о нас, / с верою славящих Твоего Покрова праздник. (2)
Поют Тя, Дево Богородице, Ангельстии чини, / и славят патриарси со архиереи / и святии апостоли, / яко Матери Божии честно служат Тебе, / видяще Тя за мир молитву творящую / ко Спасу всех, Христу Богу. / Емуже помолися избавити град и люди, / славящия Тя верно / и Твоего Покрова праздник чествующия. Воспевают Тебя, Дева Богородица, ангельские полки / и славят патриархи с архиереями, / и святые апостолы: / Тебе, как Матери Божией верно служат они, / видя, что Ты за мир творишь молитву, / ко Спасителю всех Христу Богу. / Ему помолись избавить город и людей, / с верою славящих Тебя / и Твоего Покрова праздник чествующих.
Паче Аароня кивота / всю Тя Бог освяти / Духом, Богородице, Святым, / и паче солнечных луч / Твоим светящимся омофором / освещаеши Церковь и люди / и тьму грехов наших отгоняеши, / избавляеши же от бед и скорбей / верою чествующия Твоего честнаго Покрова праздник. Более Ааронова ковчега, / всю Тебя, Бог освятил / Духом Святым, Богородица, / и ярче солнечных лучей / Твоим сияющим омофором / Ты озаряешь Церковь и людей, / и тьму грехов наших отгоняешь, / избавляешь же от бед и скорбей / с верою чествующих Твоего священного Покрова праздник.
Слава, и ныне, глас 6: Яко виде Тя пречудный Андрей на воздусе / со Архангельским множеством, / со апостолы, и пророки, / и множеством мучеников, / Сыну Твоему и Богу нашему о граде и людех молящуюся, Владычице, / и честным Твоим Покровом покрывающую, / не оскудей и ныне, Пречистая, / спасти изрядное достояние Твоего Сына, / пречестный праздник Твой празднующе, Многопетая. Слава, и ныне: Как некогда видел Тебя пречудный Андрей на воздухе, / с множеством Архангелов, / с апостолами, и пророками, / и сонмом мучеников, / Сыну Твоему и Богу нашему о городе и людях молящуюся, Владычица, / и священным Твоим Покровом их покрывающую, / так и ныне не оскудей молитвами Твоими, Пречистая, / о спасении избранного наследия Сына Твоего, / всесвященный праздник Твой празднующего, Многочтимая!
Славословие великое. И отпуст.

ПОКРОВ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны от канона, песни 3‑я и 6‑я.

НА ЛИТУРГИИ

Поем изобразительны; блаженны: песни 3‑я и 6‑я канона.

Входное:

Спаси ны, Сыне Божий, / молитвами Богородицы, поющия Ти: / аллилуия.

Вход

Придите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси нас, Сын Божий, / по молитвам Богородицы, поющих Тебе: / аллилуия.

Тропарь, глас 4:

Днесь благовернии людие светло празднуем, / осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, / и к Твоему взирающе пречистому образу, умильно глаголем: / покрый нас честным Твоим Покровом / и избави нас от всякаго зла, / молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наша.

Тропарь, глас 4

Всей день мы, правоверные люди, / торжественно празднуем, / осеняемые Твоим, Богоматерь, пришествием, / и, взирая на Твой пречистый образ, со умилением взываем: / “Покрой нас священным Твоим Покровом / и избавь нас от всякого зла, / умоляя Сына Твоего, Христа Бога нашего, / спасти души наши”.

Кондак, глас 3. Подобен: Дева днесь:

Кондак, глас 3. Подобен: Дева в сей день:

Дева днесь предстоит в церкви / и с лики святых невидимо за ны молится Богу, / Ангели со архиереи покланяются, / апостоли же со пророки ликовствуют: / нас бо ради молит Богородица Превечнаго Бога. Сегодня Дева предстоит в храме / и с сонмами святых невидимо за нас молится Богу. / Ангелы со архиереями поклоняются, / Апостолы же со пророками ликуют: / ибо за нас молит Богородица / Предвечного Бога.
Трисвятое.

Прокимен, песнь Богородицы, глас 3:

Прокимен, глас 3, песнь Богородицы

Величит душа Моя Господа, / и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Стих: Яко призре на смирение Рабы Своея, се бо, отныне ублажат Мя вси роди. Величает душа моя Господа / и возрадовался дух мой о Боге, Спасителе моем. Стих: Что призрел Он на смирение рабы Своей, ибо отныне назовут Меня блаженной все роды. Лк 1:46 – 48

Апостол ко Евреем, зачало 320:

Послание к Евреям, зачало 320

Братие, имеяше первая скиния оправдания службы, святое же людское. Скиния бо сооружена бысть первая, в нейже светильник, и трапеза, и предложение хлебов, яже глаголется Святая. По вторей же завесе скиния глаголемая, Святая святых. Злату имущи кадильницу, и ковчег завета окован всюду златом, в немже стамна злата имущая манну, и жезл Ааронов прозябший, и скрижали завета. Превышше же eго херувими славы, осеняющии oлтарь: о нихже несть ныне глаголати подробну. Сим же тако устроeным, в первую убо скинию выну вхождаху священницы, службы совершающе. Во вторую же eдиною в лето eдин архиерей, не без крове, юже приносит за себе, и о людских невежествиих. Братья, имел и первый завет* постановления о служении и святилище, принадлежащее этому миру. Ибо устроена была скиния первая, в которой был и светильник, и трапеза, и предложение хлебов: она называется “Святое”. За второй же завесой – скиния, называемая “Святое Святых”, имеющая золотую кадильницу, и ковчег завета, со всех сторон покрытый золотом, в котором – сосуд золотой с манной, и жезл Аарона расцветший, и скрижали завета; а над ним – Херувимы славы, осеняющие очистилище, о чем не стоит ныне говорить подробно. И при таком устройстве в первую скинию постоянно входят священники, совершая служение, но во вторую – однажды в год один только первосвященник, не без крови, которую он приносит за себя и за грехи неведения народа. Евр 9:1–7
Совр. греч. и слав. текст: скиния; в лучших древних списках это слово пропущено; контекст требует слова “завет”

Аллилуия, глас 8:

Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое. Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.

Аллилуия, глас 8

Стих: Услышь, Дочь, и посмотри, и склони ухо Твоё. Стих: Лицо Твоё будут умолять богатые из народа. Пс 44:11А, 13Б

Евангелие Луки, зачало 54:

Во время оно, вниде Иисус в весь некую: жена же некая именем Марфа прият Его в дом свой. И сестра ей бе нарицаемая Мария, яже и седши при ногу Иисусову, слышаше слово Его. Марфа же молвяше о мнозе службе, ставши же рече: Господи, не брежеши ли, яко сестра моя едину мя остави служити; рцы убо ей, да ми поможет. Отвещав же Иисус, рече ей: Марфо, Марфо, печешися и молвиши о мнозе. Едино же есть на потребу. Мария же благую часть избра, яже не отымется от нея.

Евангелие от Луки, зачало 54

В то время вошел Иисус в одно селение. И женщина некая, по имени Марфа, приняла Его в дом свой. И у нее была сестра, звавшаяся Марией, которая, сев у ног Господа, слушала слово Его. Марфа же хлопотала о большом угощении и, подойдя, сказала: “Господи, Тебе дела нет, что сестра моя одну меня оставила служить? Скажи ей, чтобы она помогла мне”. В ответ же сказал ей Господь: “Марфа, Марфа, ты заботишься и суетишься о многом, а одно только нужно: Мария же благую долю избрала, которая не отнимется у нее”.

Бысть же егда глаголаше сия, воздвигши некая жена глас от народа, рече Ему: блажено чрево носившее Тя, и сосца, яже еси ссал. Он же рече: темже убо блажени слышащии слово Божие, и хранящии е. Было же, когда говорил Он это, некая женщина, возвысив голос из толпы, сказала Ему: “Блаженно чрево, носившее Тебя, и сосцы, что Тебя вскормили!” Он же сказал: “Поистине блаженны слышащие слово Божие и соблюдающие его!” Лк 10:38–42; 11:27–28

Причастен:

Чашу спасения прииму, и имя Господне призову.

Причастен

Чашу спасения приму и имя Господне призову. Аллилуия. (3) Пс 115:4