Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Праздничная минея\ Благовещение

Малая вечерняВеликая вечерня • Утреня • Литургия


 

БЛАГОВЕЩЕНИЕ
ПРЕСВЯТОЙ ВЛАДЫЧИЦЫ НАШЕЙ БОГОРОДИЦЫ
И ПРИСНОДЕВЫ МАРИИ

 

НА УТРЕНИ

 

На Бог Господь:

 

НА УТРЕНИ

 

На Бог Господь:

Тропарь, глас 4:

Днесь спасения нашего главизна / и еже от века таинства явление: / Сын Божий Сын Девы бывает, / и Гавриил благодать благовествует. / Темже и мы с ним Богородице возопиим: / радуйся, Благодатная, / Господь с Тобою. трижды.

 

 

Тропарь, глас 4

В сей день спасения нашего начало / и предвечного таинства явление: / Сын Божий Сыном Девы становится / и Гавриил о благодати благовествует. / Потому и мы с ним Богородице возгласим: / "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!" (3)

 

По 1-й кафизме оба седальна Триоди без ектении и чтение дне. По 2-й же кафизме ектения и

 

По 1 стихословии оба седальна Триоди без ектении и чтение дня.

Седален праздника, глас 1.
Подобен: Гроб Твой:

 

По 2 стихословии седален, глас 1
Подобен: Воины, охранявшие гроб Твой:

Великий воевода невещественных Ангел, во град Назарет представ, / Царя возвещает Тебе, Пречистая, веков и Господа, / радуйся, – глаголя Тебе, – Благословенная Марие, / непостижимое и несказанное чудо, человеков обновление.

 

Великий военачальник / невещественных полков, / во граде Назарете представ, / возвещает Тебе, Пречистая, / о Царе и Господе веков, / возглашая Тебе: "Радуйся, благословенная Мария, / непостижимое и неизъяснимое чудо, / смертных к Богу призвание!"

Слава, и ныне, тойже, и чтение праздника.

 

 

Слава, и ныне: повторяем то же.

 

По 3-й кафизме седален, глас 3.
Подобен: Красоте:

 

По 3 стихословии седален, глас 3
Подобен: Красоте девства:

Днесь вся тварь радуется, / яко – еже радуйся, – Тебе глаголет Архангел, / благословенная честная и пречистая Мати Христа Бога. / Днесь омрачается змиино шатание, / клятвы бо праотчи разрешается союз. / Темже и непрестанно вопием Ти: / радуйся, Обрадованная.

 

В сей день все творение радуется, / ибо "Радуйся!" Тебе возглашает Архангел: / "Благословенна Ты, священна и чиста, Всенепорочная!" / В сей день гордыня змия помрачается, / ибо разрешены узы проклятия праотца. / Потому и мы всячески взываем Тебе: / "Радуйся, Благодатная!"

Слава, и ныне, тойже.

 

Слава, и ныне: повторяем то же.

По чтении же даются свещи братии.

 

 

 

Величание:

Архангельский глас / вопием Ти, Чистая: / радуйся, Благодатная, / Господь с Тобою.

 

 

Величание

Словами Архангела / возглашаем Тебе, Чистая: / "Радуйся Благодатная, / Господь с Тобою!"

 

Псалом избранный:

Боже суд Твой цареви даждь, / И правду Твою сыну цареву. / Судити людем Твоим в правде, / И нищим Твоим в суде. / Судит нищим людским, и спасет сыны убогих. / Благовестите день от дне спасение Бога нашего. / Господь даст глагол благовествующим силою многою. / Клятся Господь Давиду истиною, и не отвержется ея. / От плода чрева твоего посажду на престоле твоем. / Снидет яко дождь на руно, / И яко капля каплющая на землю. / И приклони небеса и сниде, и мрак под ногама Его. / Яко избра Господь Сиона, изволи его в жилище Себе. / Освятил есть селение Свое Вышний. / Бог посреде его, и не подвижится. / Пощадит нища и убога, и души убогих спасет. / Вси языцы поработают Ему. / Весь день благословят Его. / Будет утверждение на земли на версех гор. / Будет Имя Его благословено во веки. / И благословятся в Нем вся колена земная. / Благословен Господь Бог Израилев, творяй чудеса Един. / И благословено Имя славы Его в век, и в век века. / И исполнится славы Его вся земля: / Буди, буди.

Слава, и ныне: Аллилуия (3).

 

 

Псалом избранный

Боже, дай суд Твой царю, / и правду Твою – сыну царя. / Чтобы судить народ Твой по правде / и нищих Твоих – в суде. / Он будет судить нищих из народа, и спасёт сынов бедных. / Благовествуйте день за днем спасение Бога нашего. / Господь даст благовествующим слово с силою многою. / Клялся Господь Давиду в истине и не отречется от неё. / От плода чрева твоего посажу на престоле твоем. / Он сойдёт, как дождь на руно. / И как капля, падающая на землю. / И наклонил Он небеса, и сошёл, и мрак под ногами Его. / Ибо избрал Господь Сион, выбрал его в жилище Себе. / Освятил обитель Свою Всевышний. / Бог посреди него, и он не поколеблется. / Пожалеет Он нищего и бедного, и души бедных спасёт. / Все народы рабски послужат Ему. / Весь день будут благословлять Его. / Будет Он утверждением на земле, на вершинах гор. / Да будет имя Его благословенно вовеки. / И благословятся в Нём все племена земные. / Благословен Господь, Бог Израилев, Один творящий чудеса. / И благословенно имя славы Его вовек и во век века. / И будет наполнена славою Его вся земля. / Да будет, да будет!

Пс 71:1; 71:2; 71:4А; 95:2Б; 67:12; 131:11А; 131:11Б; 71:6А; 71:6Б; 17:10; 131:13; 45:5Б; 45:6А; 71:13; 71:11Б; 71:15В; 71:16А; 71:17А; 71:17В; 71:18; 71:19А; 71:19Б; 71:19В

 

По полиелеи седален, глас 4.
Подобен: Удивися:

 

После полиелея седален, глас 4
Подобен: Поражен был Иосиф:

Гавриил с Небесе, еже радуйся, зовет Честней, / яко зачнет во чреве Превечнаго Бога, / словом концы составльшаго. / Темже Мариам отвещаваше: / безмужна есмь и како рожду Сына? / Безсеменное рождение кто виде? И, сказуя, глаголаше Ангел Богородице и Деве: / найдет на Тя Дух Святый, / и сила Вышняго осенит Тя.

 

Гавриил с небес взывает: "Радуйся!" Священной, / ибо Ты зачнешь во чреве Предвечного Бога, / словом мира концы создавшего!" / На это отвечала Мариам: / "Я мужа не имею и как Мне родить Сына? / Рождение безсемени кто видел?" / И, объясняя, говорил Ангел Богородице и Деве: / "Найдет на Тебя Дух Святой / и сила Всевышнего осенит Тебя!"

Слава, и ныне, глас и подобен тойже: Послан бысть Гавриил к Деве Марии и возвести Ей неизглаголанную радость, / яко безсеменно зачнет и не истлеет, / родиши бо Сына, Предвечнаго Бога, и спасет люди Своя от грех их. / И свидетельствует пославый мя вопити Тебе, Благословенная, еже радуйся: / Дева родиши, и по рождестве паки пребудеши Дева.

 

Слава, и ныне, глас тот же: Послан был Гавриил к Деве и Чистой, / и открыл Ей радость несказанную, / что без семени зачнет Она и девства не утратит: / "Ведь родишь Ты Сына, Предвечного Бога, / и спасет Он народ Свой от согрешений их. / И о том свидетельствует / Пославший меня сказать Тебе, Благословенная: Радуйся! / Дева, Ты рождаешь / и после родов также Девою пребываешь!"

И чтение праздника. Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

 

 

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

 

Прокимен, глас 4:

Благовестите день от дне / спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господеви песнь нову, воспойте Господеви, вся земля.

Всякое дыхание:

 

 

Прокимен, глас 4

Благовествуйте день за днём / спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господу песнь новую, воспойте Господу, вся земля!   Пс 95:2А, 1

 

Евангелие от Луки, зачало 4:

Во дни оны, воставши, Мариам, иде в горняя со тщанием, во град Иудов. И вниде в дом Захариин, и целова Елисавет. И бысть яко услыша Елисавет целование Мариино, взыграся младенец во чреве ея: и исполнися Духа Свята Елисавет. И возопи гласом велиим, и рече: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего. И откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне? Се бо, яко бысть глас целования Твоего во ушию моею, взыграся младенец радощами во чреве моем. И блаженна Веровавшая, яко будет совершение глаголанным Ей от Господа. И рече Мариам: величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Яко призре на смирение Рабы Своея: се бо, отныне ублажат Мя вси роди. Яко сотвори Мне величие Сильный, и свято имя Его. Пребысть же Мариамь с нею яко три месяцы, и возвратися в дом Свой.

 

 

Евангелие от Луки, зачало 4

В те дни Мариам, встав, пошла с поспешностью в горную страну, в город Иудин, и вошла в дом Захарии и приветствовала Елисавету. И было: когда услышала Елисавета приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и исполнилась Духа Святого Елисавета, и воскликнула громким голосом, и сказала: "Благословенна Ты между женами, и благословен Плод чрева Твоего! И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне? Ибо вот, когда прозвучал глас приветствия Твоего в ушах моих, взыграл младенец от радости во чреве моем, и блаженна Уверовавшая, что совершится сказанное Ей от Господа". И сказала Мариам: "Величает душа Моя Господа, и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем, что призрел Он на смирение рабы Своей; ибо вот, отныне будут называть Меня блаженной все роды; что сотворил Мне великое Сильный, и свято имя Его". Пробыла же Мариам с нею около трех месяцев и возвратилась в дом Свой.   Лк 1:39–49, 56

 

По 50-м псалме стихира, глас 2. Самогласна:

 

После 50 псалма стихира самогласная, глас 2

Благовествует Гавриил Благодатней днесь: / радуйся, Неневестная Мати и Неискусобрачная. / Не удивляйся странному моему зраку, / ни ужасайся, Архангел бо есмь. / Змий прельсти Еву иногда, / ныне же благовествую Тебе радость, / и пребудеши нетленна, / и родиши Господа, Пречистая.

 

 

 

В сей день Гавриил благовествует Благодатной: / "Радуйся, Отроковица безбрачная и мужа не познавшая! / Не поражайся необычному моему облику, / и не страшись, ибо я – Архангел. / Змей некогда Еву обольстил, / ныне же я благовествую Тебе радость, / и Ты пребудешь непорочной, / и родишь Господа, Пречистая!"

 

 

Канон праздника, ирмосы по дважды, тропари же на 12. Катавасия праздника, оба лика вкупе. А идеже трипеснец, тамо поем праздника со ирмосом на 6 и трипеснец на 8. Катавасия Триоди, оба лика вкупе.

Канон, творение кир Феофана, егоже краегранесие по алфавиту до 8-й песни. Глас 4.

 

 

Канон преподобного Иоанна Дамаскина, глас 4; ирмосы канона исполняются дважды, тропари поем на 12. Катавасия праздника, оба хора вместе. В тех же песнях, где трипеснец, поем праздника с ирмосом на 6 и трипеснец на 8. Катавасия триоди, оба хора вместе.

 

Песнь 1.

Ирмос: Отверзу уста моя, / и наполнятся Духа, / и слово отрыгну Царице Матери, / и явлюся, светло торжествуя, / и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

 

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста мои, / и они исполнятся Духа, / и слово изреку Царице Матери, / и явлюсь светло торжествующим, / и воспою радостно Ее зачатие.

Да поет Тебе, Владычице, движа свирель духовную, Давид, праотец Твой: / послушай, Дщи, радованнаго гласа от Ангела, / радость бо возвещает Тебе неизглаголанную.

 

Да поет Тебе, Владычица, / приводя в движение лиру духовную / Давид, праотец Твой: / "Услышь, Дочь, радостный голос Ангела; / ибо открывает он тебе / радость несказанную!"

Ангел возопи: Вопию Тебе, веселяся, / приклони ухо Твое и вонми ми, / Божие возвещающу безсеменное зачатие, / обрела бо еси благодать пред Богом, / еяже никогдаже обрете другая, Всечистая.

 

Ангел возгласил: В радости взываю к Тебе: / "Склони ухо Твое и внемли мне, / возвещающему о зачатии Бога без семени; / ибо такую благодать обрела Ты пред Господом, Всечистая, / какой ни одна жена никогда не обретала!"

Богородица рече: Да разумею, Ангеле, твоих глагол силу, / како будет, еже рекл еси, глаголи явственнейше? / Како зачну, Дева сущи, Отроковица? / Како же и Мати буду Зиждителя Моего?

 

Богородица сказала: Я желала бы познать / силу слов твоих, Ангел; / как будет то, что ты сказал? / Говори самым ясным образом: / как зачну Я Дева непорочная? / И как же сделаюсь Я / матерью моего Создателя?

Ангел возопи: Лестно мя вещати помышляеши, яко мню, / и радуюся, зря Твое утверждение. / Дерзай, Владычице, / Богу бо хотящу, удобь скончаются и преславная.

 

 

Ангел возгласил: Ты помышляешь, / что слова мои коварны, как мне кажется; / и я радуюсь, видя осторожность Твою: / дерзай, Владычица; / ибо когда угодно Богу, / легко совершается и необычайное.

 

Песнь 3.

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, / живый и независтный Источниче, / лик себе совокупльшия, духовно утверди, / в Божественней Твоей славе / венцев славы сподоби.

 

Песнь 3

Ирмос: Твоих песнопевцев, Богородица, / живой и обильный источник, / устроивших духовный праздник, утверди / и в священном зачатии Твоем / удостой венцов славы.

Богородица рече: Оскуде князь от Иуды, время наста прочее, / в неже явится языков надежда, Христос; / ты же, како Сего рожду, Дева сущи, скажи?

 

Богородица сказала: Не стало князя от Иуды, / и отныне настало время, / в которое явится надежда народов – Христос; / ты же объясни, как Я, будучи Девой / родить Его смогу?

Ангел возопи: Ищеши от мене уведети Дево, образ зачатия Твоего, / но той несказанен есть: / Дух же Святый, зиждительною силою осенив Тя, совершит.

 

Ангел возгласил: Ты стремишься, Дева, от меня узнать / образ Твоего зачатия? / Но он неизъясним; / совершит же это Дух Святой, / осенив Тебя творческою силою.

Богородица рече: Моя прамати, приемши разум змиин, пищи Божественныя изгнана бысть, / темже и Аз боюся целования страннаго твоего, / стыдящися поползновения.

 

Богородица сказала: Праматерь моя, приняв внушение змия, / изгнана из места божественного наслаждения, / потому и Я, опасаясь поскользнуться, / страшусь твоего необычного приветствия.

Ангел возопи: Божий предстатель, послан есмь Божественный поведати Тебе совет. / Что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? / Что благоговееши мне, Владычице, / Тебе честно благоговеющему?

 

 

Ангел возгласил: Я, предстоящий пред Богом, послан / Божественную волю Тебе открыть; / что Ты страшишься меня, Всенепорочная, / еще более Тебя страшащегося? / Что Ты опасаешься меня, Владычица, / Тебя благоговейно почитающего?

 

Седален, глас 8.
Подобен: Свирелей пастырских:

 

Седален, глас 8
Подобен: Свирелей пастушеских:

Слово Божие на землю ныне сниде, Ангел предста, вопия Деве: / радуйся, Благословенная, Яже печатию едина сохраншися, / во утробе приемши предвечнаго Слова и Господа, / да от прелести спасет, яко Бог, род человеческий.

 

Слово Божие сошло на землю ныне: / Ангел предстал, взывая Деве: / "Радуйся, Благословенная, / Одна печать девства сохранившая, / приняв во чрево предвечное Слово и Господа, / чтобы Он спас от заблуждения, как Бог, / род человеческий!"

Слава, и ныне, глас тойже.
Подобен: Повеленное:

 

Слава, и ныне, глас тот же
Подобен: Повеление таинственное:

Послан бысть с Небесе Архистратиг Гавриил от Бога, / скоро предста ко одушевленному граду, глаголя к Ней явственно: / Зиждителя приимеши, Дево, во утробе / и родиши Сего непреложне с плотию. / Темже послан есмь возвестити Тебе странное рождество, Чистая, / и стою, зовя Тебе: / радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Послан был с небес Архистратиг Гавриил от Бога, / и скоро предстал Одушевленному Граду, / говоря Ей явственно: / "Ты Творца примешь во чреве, Дева, / и родишь Его, неизменно во плоть облекшегося. / Потому я послан возвестить Тебе / о необычайном рождестве, Чистая, / и стою, взывая Тебе: / Радуйся, Невеста, брака не познавшая!"*

 

Песнь 4.

Ирмос: Седяй в славе на престоле Божества / во облаце легце, / прииде Иисус Пребожественный / Нетленною Дланию и спасе зовущия: / слава, Христе, силе Твоей.

 

Песнь 4

Ирмос: Сидящий в славе / на престоле Божества, / на облаке легком, / пришел Иисус божественнейший, / носимый непорочной рукою, / и спас взывающих: / "Слава, Христе, силе Твоей!"

Богородица рече: Священную некую Деву раждающую слышах пророка, древле Еммануила прорекша; / хощу же разумети, како Божества растворение естество человеческое претерпит?

 

Богородица сказала: Я слышала пророка, / в древности предсказавшего, / что некая священная Дева родит Эммануила; / но желаю знать: как соединение с Божеством / вынесет природа смертных?

Ангел возопи: Явила есть купина, неопальна пребывши, / приемши пламень, обрадованная Всепетая, на Тебе таинства преславное: / по рождестве бо пребудеши Чистая Приснодева.

 

Ангел возгласил: Показал терновый куст, объятый пламенем, / и оставшийся несгораемым, / совершающееся на Тебе чудное таинство, / Благодатная, брака не познавшая; / ибо Ты и после родов, Чистая, / навеки пребудешь Девой.

Богородица рече: Освещаемь сиянием Бога Вседержителя, / истины проповедниче, глаголи, Гаврииле, истиннейшая: / како, нетленне бывши чистоте Моей, / Слова рожду, с плотию Безплотнаго?

 

Богородица сказала: Гавриил, провозвестник истины, / озаряемый сиянием Бога Вседержителя! / Говори самую истину: / как смогу родить Я Слово, во плоти – Бесплотного, / сохранив чистоту Мою неповрежденной?

Ангел возопи: Со страхом Тебе, яко раб Госпоже, предстою, / с боязнию, Отроковице, ныне смотрити стыждуся Тебе, / яко бо дождь на руно, снидет на Тя Слово Отчее, яко благоволи.

 

 

Ангел возгласил: Со страхом, как раб пред Госпожою, / я стою перед Тобой; / с благоговением, Отроковица, / ныне не смею помыслить о Тебе; / ибо как дождь на руно, / сойдет на Тебя Слово Отчее, / по Своему благоволению.

 

Песнь 5.

Ирмос: Ужасошася всяческая / о Божественней славе Твоей: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя / мир подавающая.

 

Песнь 5

Ирмос: Изумился весь мир / о божественной славе Твоей: / ибо Ты, брака не познавшая Дева, / носила во чреве Твоем Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем воспевающим Тебя спасение подающего.

Богородица рече: Разумети не могу Твоих словес известия: / чудеса бо быша множицею, / Божественною силою чудодействуема, / знамения и образы законнии, / роди же дева неискусомужне никогдаже.

 

Богородица сказала: Не могу вполне постигнуть / значения слов твоих; / ибо чудеса бывали многократно, / совершаемые божественною силою, / знамения и образы закона, / но дева, не познав мужа, / не рождала никогда.

Ангел возопи: Дивит, Всенепорочная, и странно бо чудо Твое, / едина бо Ты всех Царя приимеши во утробе воплощаема, / и Тя прообразуют пророческая речения, и гадания, и законнии образы.

 

Ангел возгласил: Ты удивляешься, Всенепорочная; / и действительно, необычайно чудо Твое; / ибо Ты одна во чрево примешь / имеющего воплотиться всех Царя, / и Тебя прообразуют изречения и гадания пророков / и образы закона.

Богородица рече: Всеми Невместимый и всеми Невидимый, / како сей может во чреве девиче вселитися, еже Сам созда? / Како же и зачну Бога Слова, собезначальна Отцу и Духу?

 

Богородица сказала: Невмещаемый всем миром / и никем Невидимый, / как Он сможет вселиться в чрево Девы, / которое Сам создал? / И как же зачну Я Бога-Слово, не имеющего начала / подобно Отцу и Духу?

Ангел возопи: К Твоему праотцу Давиду обещався / посадити от плода Твоего чрева на престоле царства его, / Иаковлю Тя доброту, едину избра в словесное селение.

 

 

Ангел возгласил: Тот, Кто обещал Давиду, Твоему праотцу, / возвести Плод Твоего чрева на престол царства его, / Тебя, красоту Иаковлеву, одну избрал Себе / в разумное селение.

 

Песнь 6.

Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное, / пророк Иона, в ките  моляся: / от тли избави мя, / Иисусе, Царю сил.

 

Песнь 6

Ирмос: Прообразуя погребение тридневное / пророк Иона, молясь внутри кита, воскликнул: / "Избавь меня от гибели, / Иисусе, Царь сил!"

Богородица рече: Глагол твоих, Гаврииле, глас радованен приемши, веселия Божественнаго исполнихся: / радость бо поведаеши и веселие возвещаеши безконечное.

 

Богородица сказала: Звук радостный слов твоих, Гавриил, приняв, / Я исполнилась божественного ликования, / ибо ты сообщаешь радость / и веселие возвещаешь бесконечное.

Ангел возопи: Тебе дадеся радость, Богомати Божественная, / Тебе, еже радуйся, вся тварь вопиет, Богоневесто: / Ты бо едина Мати Сына Божия пронаречеся, Чистая.

 

Ангел возгласил: Тебе дана, Богоматерь, радость божественная; / Тебе, Божия Невеста, все творение взывает: "Радуйся": / ибо одна Ты, Чистая, предназначена / быть матерью Сына Божия.

Богородица рече: Евы Мною ныне да упразднится осуждение, / да воздастся Мною долг днесь, / Мною заимствование древнее да дастся преисполнено.

 

Богородица сказала: Осуждение Евы ныне через Меня да уничтожится; / в сей день через Меня да воздастся её долг; / чрез Меня этот древний долг / да будет отдан с преизбытком.

Ангел возопи: Обещася Бог Аврааму праотцу / благословитися в семене его языком, Чистая, / Тобою же конец обещание приемлет днесь.

 

 

Ангел возгласил: Бог обещал, Чистая, Аврааму праотцу, / что в семени его все народы благословятся; / чрез Тебя это обещание / в сей день получает исполнение.

 

Кондак, глас 8:

Взбранной Воеводе победительная, / яко избавльшеся от злых, / благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице, / но, яко имущая державу непобедимую, / от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: / радуйся, Невесто Неневестная.

 

Кондак, глас 8

Обороняющей меня Военачальнице / за избавление от страшных бед / торжества победы благодарственные / учреждаю Тебе я, Твой город, Богородица! / Но Ты, как имеющая власть необоримую, / от всяческих опасностей меня освободи, / да взываю Тебе: / "Радуйся, Невеста, брака не познавшая!"*

*Слав.: Обороняющей нас Военачальнице / за избавление от страшных бед / учреждаем Тебе торжества победы благодарственные / мы, рабы Твои, Богородица! / Но Ты, как имеющая власть необоримую, / от всяческих опасностей нас освободи, / да взываем Тебе: / "Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

Икос: Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся! / И со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся / и стояше, зовый к Ней таковая: / радуйся, Еюже радость возсияет; / радуйся, Еюже клятва исчезнет. / Радуйся, падшаго Адама воззвание; / радуйся, слез Евиных избавление. / Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; / радуйся, глубино неудобозримая и Ангельскима очима. / Радуйся, яко еси Царево седалище; / радуйся, яко носиши носящаго вся. / Радуйся, звездо, являющая Солнце; / радуйся, утробо Божественнаго воплощения. / Радуйся, Еюже обновляется тварь; / радуйся, Еюже покланяемся Творцу. / Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Икос: Ангел-предводитель послан был с небес / сказать Богородице: "Радуйся!" / И, созерцая Тебя, Господи, / при этом бесплотном возгласе воплощающимся, изумлялся, / и стоял, так к Ней возглашая: / Радуйся, ибо чрез Тебя радость воссияет; / радуйся, ибо чрез Тебя проклятие исчезнет. / Радуйся, падшего Адама призвание к спасению; / радуйся, Евы от слез избавление. / Радуйся, высота, недосягаемая для мыслей человеческих; / радуйся, глубина, непроницаемая и для Ангельских очей. / Радуйся, ибо Ты – седалище Царя; / радуйся, ибо Ты носишь Носящего все. / Радуйся, звезда являющая Солнце; / радуйся, чрево Божественного воплощения. / Радуйся, ибо Тобою обновляется творение; / радуйся, ибо в Тебе Младенцем становится Творец. / Радуйся, Невеста, брака не познавшая!

 

Песнь 7.

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии / паче Создавшаго, / но, огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

 

Песнь 7

Ирмос: Не почтили богомудрые / творения больше Творца, / но угрожавший им огонь мужественно поправ, / радостно воспевали: / "Прехвальный Господь и Бог отцов, / благословен Ты!"

Богородица рече: Свет невещественный поведая, в вещественне телеси совокупляемь за милосердие многое, / светлое благовещение, Божественная проповедания, ныне взываеши Ми: / благословен, Всечистая, Плод Твоего чрева.

 

Богородица сказала: Возвещая, что Свет невещественный / с вещественной плотью соединится по милосердию великому, / радостное благовестие, Божественную проповедь / ты ныне возглашаешь Мне: / "Благословен, Всечистая, плод Твоего чрева!"

Ангел возопи: Радуйся, Владычице Дево, / радуйся, Пречистая, / радуйся, приятелище Божие, / радуйся, свещниче Света, Адамово воззвание, / Евы избавление, горо святая, / преявственное священие и чертог безсмертия.

 

Ангел возгласил: Радуйся, Владычица Дева; / радуйся, Всечистая; / радуйся, вместилище Божие; / радуйся, светильник Света, / Адама ко спасению призвание, / Евы искупление, гора святая, / пресветлое святилище и чертог бессмертия.

Богородица рече: Душу очисти, тело освяти, / церковь сотвори Мя вместительну Бога, / скинию Богоукрашену, одушевлен храм наитием Пресвятаго Духа / и Жизни чистую Матерь.

 

Богородица сказала: Душу Мне очистило, тело освятило / всесвятого Духа наитие; / сделало Меня храмом, Бога вмещающим, / Богоукрашенной скинией, одушевленным святилищем / и чистою Матерью Жизни.

Ангел возопи: Яко многосветлую свещу и Богоделанен чертог, / вижу Тя ныне, яко злат кивот, / закона Подателя приими, Богоневесто, / благоизволившаго человеческое избавити Тобою тленное существо.

 

 

Ангел возгласил: Как многосветлый светильник / и Богозданный чертог / вижу Тебя ныне; / как золотой ковчег прими, Всенепорочная, Закона Подателя / благоволившего избавить чрез Тебя / тленное естество человеческое.

 

Песнь 8.

Ирмос: Слыши, Отроковице, Дево чистая, / да речет убо Гавриил / совет Вышняго древний истинный: / буди к приятию готова Божию, / Тобою бо Невместимый с человеки поживе. / Тем и, радуяся вопию: / благословите, вся дела Господня, Господа.

 

Песнь 8

Ирмос: Внимай, Отроковица Дева Чистая, – / пусть же скажет Гавриил / изначальный истинный замысел Всевышнего: / "Будь готова к приятию Бога; / ибо чрез Тебя Невместимый будет со смертными жить; / потому я радостно и восклицаю: / Благословляйте, все творения Господни, Господа!"

Богородица: Ум всяк побеждается земных, – отвеща Девица, – / ищущи, яже Мне вещаеши, преславная: / слышах твоя словеса, но боюся, ужасающися, / да не лестию Мя, яко Еву, далече послеши от Бога. / Но обаче се вопию: / благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

 

Богородица: "Всякий ум смертных отступает", / – отвечала Дева, / – "исследуя чудные дела, о которых ты вещаешь Мне; / Я восприняла слова твои, но в изумлении страшусь, / чтобы Меня, как Еву, ты обольщением не удалил от Бога; / но вот, вместе с тем ты восклицаешь: / Благословляйте, все творения Господни, Господа!"

Ангел: Се Тебе недоуменное разрешися, – глаголет к сим Гавриил, – добре бо рекла, еси, вещь неудобопостижна. / Словесем Твоих устен повинующися прочее, / не сумнися, яко лести, якоже вещи, веруй. / Аз бо, радуяся, вопию: / благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

 

Ангел: "Вот, уже разрешено Твое недоумение", / – говорит на это Гавриил; – / "ведь как Ты хорошо сказала словами уст Твоих, / дело то непостижимо; / отныне повинуясь, не сомневайся в том, как в вымысле, / но как действительности веруй; / ибо вот, я радостно восклицаю: / Благословляйте, все творения Господни, Господа!"

Богородица: Закон сей от Бога есть человеком, – Непорочная абие глаголет,  – / от общия  любве  рождество происходит. / Не вем супружника сласти всеконечно, / како, убо глаголеши, яко рожду? / Боюся, еда лесть глаголеши? / Но обаче се вопию: / благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

 

Богородица: "Таков закон от Бога смертным", / – Непорочная тотчас говорит, – / "чтобы рождение от взаимной любви происходило; / но я совершенно не знаю услаждения с супругом, / как же ты говоришь, что должно Мне родить? / Боюсь, не говоришь ли ты обман; / но вот, вместе с тем ты восклицаешь: / Благословляйте, все творения Господни, Господа!"

Ангел: Глаголы, яже мне вещаеши, Чистая, – / Ангел паки глаголет, – / обычая есть рождества человеков смертных, / истинно  Бога Тебе обещаваю, / паче слова же и смысла воплощаема, яко весть, из Тебе. / Темже и, радуяся, вопию: / благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

 

Ангел: "Слова, которые Ты мне вещаешь, Досточтимая", / – Ангел снова говорит, – / "касаются обычного рождения людей смертных; / я же возвещаю Тебе, что Бог истинный, / превыше как слова, так и мысли / от Тебя воплощается, как знает Сам; / и потому я радостно восклицаю: / Благословляйте, все творения Господни, Господа!"

Богородица: Являешися Мне истины вещатель, – рече Дева, – / радости бо общия пришел еси благовестник. / Душу убо очистих с телом, и по глаголу твоему буди Мне, / да вселится Бог в Мя, к Немуже вопию с тобою: / благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

 

 

Богородица: "Ты являешься мне возглашающим истину", – заключила Дева, – / "ибо пришел ты как вестник общей радости; / Итак, поскольку Я очищена душою и телом, / по слову твоему да будет Мне: / да вселится в Меня Бог, / Которому с тобою вместе восклицаю: / Благословляйте, все творения Господни, Господа!"

 

На 9-й песни паки вжигают свещи братия. Честнейшую: не поем, но поем припев праздника: Благовествуй, земле, радость велию, / хвалите, небеса, Божию славу.

 

На 9-ой песни Честью высшую Херувимов: не поем, но поем припев праздника: Благовествуй, земля, радость великую, / хвалите, небеса, Божию славу.

Таже ирмос: Яко одушевленному: Подобне и 2-й лик припев, и ирмос, и к прочим тропарем праздника тойже припев. У трипеснца же к тропарем припеваем: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. К Богородичным припеваем припев праздника.

 

 

И ирмос: Пусть одушевленного Божия Ковчега: Затем второй хор поет тот же припев и ирмос. У трипесница к тропарям припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. К Богородичным – припев праздника.

 

Песнь 9.

Ирмос: Яко одушевленному Божию кивоту, / да никакоже коснется рука скверных. / Устне же верных, Богородице, немолчно, / глас Ангела воспевающе, / с радостию да вопиют: / радуйся, Благодатная, / Господь с Тобою.

 

Песнь 9

Ирмос: Пусть одушевленного Божия Ковчега / отнюдь не касается рука непосвященных, / но уста верных не умолкая, / воспевая возглас Ангела, / в радости Богородице да взывают: / "Истинно выше всех Ты, Дева чистая!"

Паче смысла заченши Бога, естества обычая утаися, Отроковице, / Ты бо в рождестве матерскаго избежала еси тленнаго естества / и превышши сущи. / Темже достойно слышиши: / радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

 

Превыше мысли зачав Бога, / Ты превзошла законы естества, Отроковица: / ибо при родах не испытала свойственного матерям, / хотя по естеству изменениям подвластна; / потому достойно слышишь: / "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!"

Како точиши млеко, Дево Чистая, не может изрещи язык землен, / странну бо естества показуеши вещь, законнаго рождества устав преходиши. / Темже достойно слышиши: / радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

 

Как Ты молоко источаешь, Дева чистая? / Не может того высказать смертных язык, / ведь Ты являешь дело, несвойственное природе, / превышающее пределы обычного рождения; / потому достойно слышишь: / "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!"

Тайно во священных писаниих / глаголася о Тебе, Мати Вышняго, / лествицу бо древле Иаков, Тя образующую, видев, рече: / степень Божия сия. / Темже достойно слышиши: / радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

 

В Священных Писаниях таинственно / говорится о Тебе, Матерь Всевышнего; / ведь Иаков в древности увидев лестницу, / прообразовавшую Тебя, сказал: / это – Божие основание; / потому Ты достойно слышишь: / "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!"

Чудное священноявленному Моисею / купина и огнь показа чудо, / ищай же конца в прехождении времен, во Отроковице чистей, рече, узрю. / Ейже, яко Богородице, да речется: / радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

 

Дивное знамение Моисею священнозрителю / показали куст терновый и огонь; / ища же исполнения его в последующее время, / он сказал: "Увижу это в Деве чистой, / Которой, как Богородице, да будет сказано: / Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!"

Даниил Тя гору нарече мысленную, / родительницу же Божию Исаия, / видит же, яко руно, Гедеон, / Давид же священие глаголет, дверь же Тя ин. / Гавриил же Тебе взывает: / радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

 

Даниил называет Тебя мысленной горою; / Родительницей Божией – Исаия; / Гедеон же Тебя видит как руно; / а Давид Святыней именует; / иной же – вратами; / а Гавриил восклицает Тебе: / "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою!"

Таже ирмос Триоди, и праздника припев, и ирмос оба лика вкупе.

 

 

 

Затем ирмос триоди, припев и ирмос праздника, – оба хора вместе.

 

 

Светилен. Подобен: Со ученики:

 

Светилен. Подобен: С учениками:

Ангельских сил Архистратиг / послан бысть от Бога Вседержителя к Чистей и Деве / благовестити странное и неизреченное чудо: / зане Бог, яко Человек, из Нея младодействуется без семене, / назидаяй  весь человеческий род. / Людие, благовестите обновление мира.

 

Ангельских сил военачальник / послан был от Бога Вседержителя к Чистой и Деве / благовествовать необычайное и неизреченное чудо: / что Бог, как человек, от Нее младенцем становится без семени, / воссоздавая весь человеческий род. / Благовествуйте, люди, возрождение мира!

Слава, и ныне:

 

Слава, и ныне:

Ин светилен. Подобен: Жены, услышите:

 

Иной светилен. Подобен: Жены, услышьте:

Еже от века днесь познавается таинство Божие: / Бог Слово Сын Девы Марии за милосердие бывает, / и радость благовещения Гавриил провещавает. / С нимже возопием Ей: / радуйся, Мати Господня.

 

От века сокровенное таинство / сегодня познается: / Бог – Слово Божие – Сыном Девы Марии / по милосердию становится, / и радостное благовестие возглашает Гавриил. / С ним все воззовем: / "Радуйся, Матерь Господня!"

На хвалитех Всякое дыхание:

 

 

 

 

 

И поем стихиры, на 4. Глас 1.
Подобен: Небесных чинов:

 

На "хвалите" стихиры на 4, глас 1
Подобен: Небесных полков:

С Небесных кругов слетев Гавриил в Назарет, / прииде к Деве Марии, / вопия Ей: радуйся! / Зачнеши Сына, Адама древнейшаго, / Творца веков и Избавителя / вопиющих Тебе: / радуйся, Чистая.

 

С небесных сводов слетев в Назарет, / Гавриил предстал Деве Марии, / взывая Ей: "Радуйся! / Ты зачнешь Сына, Который древнее Адама, / Творца всего и Искупителя взывающих Тебе: / Радуйся, Чистая!"

Соприсносущное Слово Пребезначального Отца, / не разлучився Горних, / ныне предста дольным, ради крайняго благоутробия, / милость прием, еже на ны поползновения, / и, Адамову нищету восприем, / вообразися в чуждее.

 

Совечное Слово Пребезначального Отца, / не разлучившись от Горних, / ныне предстало дольним, по крайнему милосердию, / исполнившись сострадания о нашем преткновении, / и, Адамову нищету приняв, / облеклось в чуждый Себе образ.

Гавриил, Деве благовестие с Небесе принес, / вопияше: радуйся! / Зачнеши во чреве Твоем / Тобою вместимаго, / Невместимаго же всеми, / и раждающая явишися / от Отца прежде денницы возсиявшаго.

 

Гавриил, принеся Деве благовестие с небес, взывал: / "Радуйся! Ты зачнешь во чреве Твоем / Тобою Вмещаемого и не вмещаемого миром, / и явишься носящей в Себе / от Отца прежде утренней звезды Воссиявшего!"

Пресущественное Слово, / плотию вселився в Тя / Отчим советом, Богородице Дево, / назда род, иже по нам, / падший от древния клятвы. / Тем – еже радуйся – Тебе вси, Мати Христова, / со Ангелом вопием верно.

 

Сверх-существенное Слово, / плотию вселившись в Тебя / по замыслу Отца, Богородица Дева, / воссоздало род наш, / падший от древнего проклятия. / Потому – "Радуйся!" – Тебе, Матерь Христова, / со Ангелом мы все взываем с верою.*

Слава, и ныне, глас 2.
Феофаново:

 

Слава, и ныне, глас 2,
Феофана Начертанного, епископа Никейского

Еже от века таинство открывается днесь, / и Сын Божий Сын человечь бывает: / да, хуждшее восприем, подаст ми лучшее. / Солгася древле Адам, / и Бог, возжелев быти, не бысть: / Человек бывает Бог, / да бога Адама соделает. / Да веселится тварь,  да  ликовствует естество, / яко Архангел Деве со страхом предстоит / и – еже радуйся – приносит, печали сопротивное. / За милосердие милости вочеловечивыйся, / Боже наш, слава Тебе.

 

От века сокрытая тайна сегодня открывается / и Сын Божий Сыном человеческим становится, / чтобы худшее приняв, преподать мне лучшее. / Был обманут в древности Адам / и, возжелав стать Богом, не стал; / человеком становится Бог, / чтобы богом Адама соделать. / Да радуется творение, да ликует природа, / ибо Архангел Деве со страхом предстоит / и приветствие "Радуйся!" приносит Ей взамен печали. / По сострадательной милости Своей вочеловечившийся, / Боже наш, слава Тебе!

Аще есть суббота или неделя, славословие великое, и ектении, и отпуст. Аще же день постен, поем на стиховне Триоди самогласен дне, дважды и мученичен.

 

Если суббота или воскресенье, поется славословие великое, ектении и отпуст. Если день постный, поем на стиховне дважды самогласную стихиру дня из Триоди и стихиру мученикам.

Слава, и ныне, праздника, глас 8: Да веселятся Небеса, и радуется земля, / ибо Отцу Соприсносущный, Собезначальный и Сопрестольный, / щедротство прием и человеколюбную милость, / Себе постави во истощание / благоволением и советом Отчим / и во утробу вселися Девичу, предочищенную Духом. / О, чудесе! Бог в человецех, / Невместимый в ложеснах, Безлетный в лето, / и еже преславнее, яко и зачатие безсеменно, / и истощание несказанно, и таинство елико. / Бог бо истощавается, и воплощается, и  зиждется, / Ангелу к Чистей зачатие глаголавшу: / радуйся, Обрадованная, Господь с Тобою, / имеяй велию милость.

 

 

Слава, и ныне, праздника, глас 8: Да веселятся небеса и радуется земля, / ибо Сын, Вечный и Безначальный, как и Отец, / и сидящий с Ним на одном престоле, / сострадания исполнившись и человеколюбивого милосердия, / умалению Себя подверг / по благоволению и замыслу Отца / и вселился в девственное чрево, предочищенное Духом. / О, чудо! Бог среди людей, / Невместимый во утробе материнской, / Вечный во времени; / и всего преславнее, что и зачатие – без семени, / и умаление – невыразимо, и таинство – столь велико! / Ибо Сам Бог умаляется, и воплощается, и созидается, / когда Ангел Чистой о зачатии возгласил: / "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, / имеющий великую милость!"

 

Таже, Благо есть: единожды. По Отче наш: тропарь праздника, и ектения, в конец три поклоны великия, без отпуста утрени; дается же и святый елей братии, и поется стихира самогласна, и час 1-й с кафизмою. Тропарь и кондак праздника, и в конец три поклоны великия, и молитва: Христе, Свете истинный:

 

 

 

Отпуст:

Христос, истинный Бог наш, молитвами пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, святых праведных Богоотец Иоакима и Анны, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.

 

Отпуст

Христос, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери, святых славных и всехвальных Апостолов, святых и праведных Богоотцов Иоакима и Анны и всех святых помилует и спасет нас, как благой и Человеколюбец.

 

 

Или, согласно греческой традиции: Ради нас, людей, и нашего ради спасения от Духа Святого и Марии Девы воплотиться благоволивший, Христос, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери, святых славных и всехвальных Апостолов, и всех святых помилует и спасет нас, как благой и Человеколюбец.

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus