Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Праздничная минея\ Преп. Амвросия Оптинского

• Великая вечерня • УтреняЛитургия


 

ПРЕПОДОБНОГО АМВРОСИЯ, СТАРЦА ОПТИНСКОГО

 

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

 

Блажен муж: 1-й антифон.

На «Господи воззвах:» стихиры на 8, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:

Днесь светло торжествует / Введенская пустынь, / прославляющи своего великаго молитвенника, / преподобнаго старца Оптинскаго, / Амвросия чудотворца, / иже зде подвизася ревностно / и, возшед на лествицу духовную, / просиял есть, яко светильник огнезрачный, / по всей земли Российстей.

 

В сей день светло торжествует / Введенская пустынь, / прославляя своего великого молитвенника, / преподобного старца Оптинского, / Амвросия чудотворца, / который здесь подвизался ревностно / и, взойдя на лестницу духовную, / просиял как светильник огнесветлый / по всей земле Российской.

Приидите, вернии людие, / воздадим достойное поклонение / ныне прославленному старцу Божию / и согласно воспоим ему: / преподобне отче наш Амвросие, / молитвенниче наш пред Престолом Царя Небеснаго, / не забуди нас, убогих чад твоих, / чающих твоея помощи, / и избави нас от всякия нужды и печали.

 

Придите, верные люди, / воздадим достойное поклонение / ныне прославленному старцу Божию / и согласно воспоем ему: / преподобный отче наш Амвросий, / молитвенник наш пред престолом Царя Небесного, / не забудь нас, убогих чад твоих, / ожидающих твоей помощи, / и избавь нас от всякой нужды и печали.

Что тя наречем, преподобне Амвросие? / В подвизех бо возшел еси / на гору святости и совершенства, / яко земный Ангел и человек Небесный / ныне же радуешися и веселишися в чертозех Царя царствующих, / и тамо зриши славу и доброту неизреченную, / и с горними Силами непрестанно / воспеваеши Трисвятую песнь / Богу, в Троице славимому.

 

Как тебя наречем, преподобный Амвросий? / Ибо ты в подвигах взошел / на гору святости и совершенства, / как земной ангел и человек небесный; / ныне же радуешься и веселишься в чертогах Царя царствующих, / и там созерцаешь славу и красоту неизреченную, / и с вышними Силами непрестанно / воспеваешь трисвятую песнь / Богу, в Троице славимому.

Празднующе память богоноснаго Амвросия, / великаго старца Оптинскаго, / всероссийскаго наставника благочестия, / воспойте, людие, песнь новую: / блажен еси, преподобне отче наш, / сотворивый вся, заповеданная Христом, / ныне бо ты, прославляем в совете святых, / созерцаеши славу Вседержителя Бога, / прославляющаго прославльших Его.

 

Празднуя память богоносного Амвросия, / великого старца Оптинского, / всероссийского наставника благочестия, / воспойте, люди, песнь новую: / «Блажен ты, преподобный отче наш, / исполнивший все, заповеданное Христом!» / Ибо ныне ты, прославляемый в сонме святых, / созерцаешь славу Вседержителя Бога, / прославляющего прославивших Его.

Иные стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:

Преподобне отче Амвросие, / кто исповесть труды и болезни твоя, / яже понесл еси ради Царствия Небеснаго? / И был еси образ терпения и смирения, / кротости и воздержания, / целомудрия и послушания, / темиже обогатил еси душу твою / и стяжал еси дары Духа Всесвятаго, / Имже всяка душа живится.

 

Преподобный отче Амвросий, / кто поведает о трудах и страданиях твоих, / которые перенес ты ради Царствия Небесного? / И стал ты образом терпения и смирения, / кротости и воздержания, / целомудрия и послушания; / потому обогатил ты душу свою / и стяжал дары Духа Всесвятого, / Которым всякая душа оживотворяется.

Благословлял еси Господа / на всякое время, / в радости и печали земнаго жития, / всегда хвала Его бысть во устех твоих, / да услышат кротцыи и немощствующии глас твой и возвеселятся, / взыскал бо еси Господа, и услыша тя, / и от всех скорбей твоих избави тя. / Приступим и мы, братие, к Богу и просветимся, / и лица наша не постыдятся.

 

Благословлял ты Господа / во всякое время, / в радостях и печалях земного жития, / всегда хвала Ему была на устах твоих, / да услышат кроткие и немощные глас твой и возвеселятся; / ибо взыскал ты Господа, и Он услышал тебя, / и от всех скорбей твоих избавил тебя. / Приступим и мы, братия, к Богу и просветимся, / и лица наши не постыдятся.

Святый угодниче Божий, / веры православныя ревнителю, / сосуде благодати избранный, / дивным житием твоим пустынь Оптина прославися, / и вси концы земли нашея возрадовашася, / тебе бо вси стяжахом стену и утверждение, / молися присно ко Господу, / всемилостивому Богу нашему, / да спасет души наша.

 

Святой угодник Божий, / веры православной ревнитель, / сосуд благодати избранный, / дивным житием твоим пустынь Оптина прославилась, / и все концы земли нашей возрадовались, / ибо тебя мы все стяжали как стену и утверждение; / молись всегда ко Господу, / всемилостивому Богу нашему, / да спасет души наши.

Богоблаженне отче Амвросие, / суетная и ложная мира сего / отвергл еси непоколебимо, / облекийся в ризы монашеския, / препобедил еси в себе ветхаго человека, / угасив разжженныя стрелы вражия, / душу свою, яко зеницу ока, / соблюл еси невредиму, / темже тя вси ублажаем.

 

Богоблаженный отче Амвросий, / суетные и ложные блага мира сего / ты отверг без колебаний; / облекшись в ризы монашеские, / победил в себе ветхого человека; / угасив раскаленные стрелы вражьи, / душу свою, как зеницу ока, / сохранил ты невредимой, / потому мы все тебя блаженным именуем.

Слава, глас 1: Приидите, монахов множество, / хвалебными песньми / память почтим богоноснаго старца Амвросия, / Оптины пустыни украшения, / се бо, яко финикс, насажденный в дому Божием, / процвел и возблагоухал есть цвет неувядаемый, / и ныне предстоит пред Царем Небесным, / моляся о душах наших.

 

Слава, глас 1: Придите, монахов множества, / хвалебными песнопениями / почтим память богоносного старца Амвросия, / Оптиной пустыни украшения; / ибо он, как пальма, насажденная в доме Божием, / цвет произрастил благоуханный и неувядающий, / и ныне предстоит пред Царем Небесным, / молясь о душах наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Всемирную славу, / от человек Прозябшую, / и Владыку Рождшую, / Небесную Дверь, / воспоим Марию Деву, / Безплотных песнь, и верных удобрение: / Сия бо явися Небо, и Храм Божества: / Сия преграждение вражды разрушивши, / мир введе, и Царствие отверзе. / Сию убо имуще веры Утверждение, / Поборника имамы из Нея Рождшагося Господа. / Дерзайте убо, дерзайте людие Божии: / ибо Той победит враги, яко Всесилен.

 

И ныне, Богородичен, глас тот же: Всемирно славную, / от людей происшедшую и Владыку родившую / воспоем, – Марию Деву, / небесную дверь, Безплотных песнь и верных украшение. / Ибо явилась Она небом и храмом Божества. / Она, разрушив враждебную преграду, / мир водворила и отверзла Царство. / Потому держась Её, опоры нашей веры, / имеем мы Защитником от Нее рожденного Господа. / Дерзайте же, дерзайте, люди Божии, / ибо Он победит врагов, как Всемогущий.

Вход. Прокимен дне. И чтения.

 

Вход. Прокимен дня. И чтения праздника:

1. Притчей чтение

Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава, от уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, о чада, честная бо реку, и блажен человек, иже пути моя сохранит, исходи бо мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас и предлагаю мой глас сыновом человеческим, яко аз, премудрость, устроих совет, и разум, и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать. Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказаннии же, прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая, яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих, ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум. Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа.

 

Память праведника – с похвалами, и благословение Господне – на главе его. Блажен человек, который обрел премудрость, и смертный, который постиг разум, – ибо лучше её приобретать, чем сокровища из серебра и золота. Она дороже камней драгоценных: не воcпротивится ей ничто дурное; она хорошо известна всем, любящим ее, и все драгоценное не достойно ее. Ибо долгота жития и годы жизни – в правой руке её, а в левой у неё – богатство и слава; из уст её выходит правда; закон же и милость она на языке носит. Итак, послушайте меня, о дети, ибо я важное скажу, и блажен человек, который пути мои сохранит, ибо исходы мои – исходы жизни, и готовится желание от Господа. Потому убеждаю вас и посылаю мой глас сынам человеческим. Ибо я, премудрость, устроила совет, и знание и смысл я призвала. Мой – совет и безопасность; мой – разум, моя и сила. Я меня любящих люблю, а ищущие меня найдут благодать. Придумайте же, беззлобные, хитрость, а не наставленные – приложите сердце. Послушайте меня и еще, ибо я важное скажу, и открою губами своими правое; ибо истине поучаться будет гортань моя, и мерзки предо мною губы лживые. С правдою все речи уст моих, ничего в них ни кривого, ни искаженного; все они прямы для думающих и правильны для находящих знание. Ибо я учу вас истинному, чтобы была в Господе надежда ваша, и вы исполнились Духа.

Cр. Притч 10:7А – 5 А; 3:13 – 16; 8:34А, 35А – 36 А; 8:12, 14, 17; 8:5 – 10; 22, 19А 1, 23Б (?)

2. Премудрости Соломона чтение

Уста праведнаго каплют премудрость: устне же мужей мудрых ведят благодать. Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда. Сын бо праведен раждается в живот и во благих своих плод правды обымет. Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу. Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость. Любит Господь преподобная сердца, приятни же Ему вси непорочнии в пути. Мудрость Господня просвещает лице разумнаго. Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю. Утреневавый к ней не утрудится, и бдяй ея ради вскоре без печали будет. Яко достойных ея сама обходит, ищущи, и во стезях ея является им благоприемне. Мудрости никогдаже одолеет злоба. Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея. И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю. Таинница бо есть Божия хитрости, и обретательница дел Его. Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству, ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком. Аще же и многаго искусства желает кто, весть древняя, и быти хотящая разсмотрит. Свесть извития словес и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет; и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней и благославие во общении словес ея. Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего: Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми и да управляет мир в преподобии и правде. Даждь ми Твоих Престолов приседящую премудрость и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой и сын рабыни Твоея. Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего, и от Престола славы Твоея, да, сущи со мною, научит мя, что благоугодно есть пред Тобою, и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей. Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.

 

Уста праведного льют каплями мудрость, а губы мужей (мудрых) знают благодать. Уста мудрых обучаются премудрости, правда же избавляет их от смерти. По кончине мужа праведного не гибнет надежда: ибо сын праведный рождается для жизни, и во благах своих плод правды соберет. Свет праведным – всегда, и от Господа они обретут благодать и славу. Язык мудрых доброе знает, и в сердце их почивает мудрость. Любит Господь благоговейные сердца, и приятны Ему все непорочные в пути. Мудрость Господня просветит лицо разумного: ведь Она опережает жаждущих её, прежде, чем те уразумеют ее и легко созерцается любящими её. С рассвета ищущий её не утомится, и бодрствующий ради неё вскоре беззаботен будет. Ибо она сама ходит кругом, ища её достойных, и на путях своих показывается им благосклонно. Мудрости никогда не одолеет злоба. Потому я и стал ревнителем красоты её, и возлюбил ее, и взыскал с юности моей. И постарался привести её в невесту себе, ибо всех Владыка возлюбил её. Ведь она – вводит в тайны ведения Божия и избирает дела Его. Труды ее – добродетели, целомудрию и разуму она учит, правде и мужеству, полезнее которых ничего нет в жизни для людей. Если же кто и большого опыта желает, то ей известно древнее, и что должно произойти. Знает она повороты слов и разрешение загадок, предугадывает знамения и чудеса и исходы событий и времен, и для всех – советник благой. Ибо бессмертие пребывает в ней, и слава в общении слов ее. Потому я обратился к Господу, и помолился Ему, и сказал Ему от всего сердца моего: «Боже отцов и Господи милости, сотворивший всё словом Твоим и мудростью Твоею устроивший человека, чтобы он властвовал над созданными Тобой творениями и управлял миром в святости и правде! Дай мне у Твоих престолов сидящую Премудрость и не отвергни меня из числа отроков Твоих: ибо я раб Твой и сын рабы Твоей. Пошли её (с небес), от святого жилища Твоего и от престола славы Твоей, чтобы она пребывая со мною научила меня, что благоугодно пред Тобою, и руководила мной в познании, и сохранила меня в славе своей: ибо все помышления смертных боязливы, и нетверды намерения их».

Притч 10:31А; 10: 32А; Ср. Притч 11:2Б; 10:2Б; Притч 11:7А; 11:19А; Ср. Притч 13:2А; Притч 13:9А [] (?); 15:2А; Ср. Притч 14:33; Притч 22:11А [] (?). Прем 6:13; 6:12Б; 6:14А; 6:15Б; 6:16А; 7:30Б; 8:2Б; 8:2Б; 8:3Б; 8:4; 8:7Б; 8:8; Ср. Прем 8:9Б; Ср. Прем 8:17Б; Прем 8:18Б; 8:21Б; 9:1-3А; 9:4-5А; 9:10; 9:11Б; 9:14.

3. Премудрости Соломона чтение

Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут, яко Бог искуси я и обрете их достойны Себе. Яко злато в горниле, искуси их и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют и, яко искры по стеблию, потекут. Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки. Надеющиися Нань разумеют истину и вернии в любви пребудут Ему. Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

 

Души праведных в руке Божией, и не коснется их мучение. Показались они в глазах неразумных умершими, и сочтен бедствием исход их, и шествие от нас – уничтожением; но они пребывают в мире. Ибо, хотя и были они в глазах людей наказаны, но надежда их полна бессмертия. И немного наказанные, они будут много облагодетельствованы, потому что Бог испытал их и нашел их достойными Себя. Как золото в горниле Он проверил их и как жертву всесожжения принял их. И во время посещения их они воссияют и, как искры в соломе, пробегут. Будут судить племена и владычествовать над народами, и Господь будет над ними царствовать вовеки. Надеющиеся на Него уразумеют истину, и верные в любви пребудут у Него; ибо благодать и милость со святыми Его и промышление – об избранных Его.

  

Прем 3:1–9

На литии стихира храма и святого, глас 6

Преподобне отче наш Амвросие, / всея России наставниче богомудрый, / жезле немощных и страждущих, / образе веры и благочестия, / проповедниче смирения и терпения, / молитвенниче за Отечество наше православное, / днесь ублажаем честную твою память, / с верою и любовию притекающе, / взываем ти дерзновенно: / моли Христа Бога спастися душам нашим.

 

Преподобный отче наш Амвросий, / всей России наставник богомудрый, / жезл немощных и страждущих, / образ веры и благочестия, / проповедник смирения и терпения, / молитвенник за отечество наше православное! / В сей день мы прославляем священную твою память, / с верою и любовью прибегая к тебе, взываем дерзновенно: / «Моли Христа Бога о спасении душ наших!»

Слава, глас 8: Приидите, вернии людие, / воздадим достойное поклонение / ныне прославленному старцу Божию / и согласно воспоим ему: / преподобне отче наш Амвросие, / молитвенниче наш пред Престолом Царя Небеснаго, / не забуди нас, убогих чад твоих, / чающих твоея помощи, / и избави нас от всякия нужды и печали.

 

Слава, глас 8: Придите, верные люди, / воздадим достойное поклонение / ныне прославленному старцу Божию / и согласно воспоем ему: / преподобный отче наш Амвросий, / молитвенник наш пред престолом Царя Небесного, / не забудь нас, убогих чад твоих, / ожидающих твоей помощи, / и избавь нас от всякой нужды и печали.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Безневестная Дево, / Яже Бога неизреченно заченши плотию, / Мати Бога Вышняго, / Твоих рабов мольбы приими, Всенепорочная, / всем подающи очищение прегрешений, / ныне наша моления приемлющи, / моли спастися всем нам.

 

И ныне, Богородичен, глас тот же: Не познавшая брака Дева, / неизреченно Бога зачавшая по плоти, / – Матерь Бога Всевышнего! / Услышь мольбы Твоих рабов, Всенепорочная, / всем подающая очищение от согрешений; / ныне, приняв наши моления, / моли о спасении всех нас.

На стиховне стихиры, глас 5.
Подобен: Радуйся, Живоносный Кресте:

Песнь воспоим, людие, / учителю душеспасительнаго жительства, / источнику любве Христовы, великому старцу Амвросию, / монахов путеводителю, / алчущих питателю, бедствующим помощнику, / всем христианом прибежищу: / приими, угодниче Божий, наша моления, / верных чад твоих, / чтущих святую память твою.

 

Песнь воспоем, люди, / учителю душеспасительного жития, / источнику любви Христовой, великому старцу Амвросию, / монахов руководителю, / алчущих питателю, бедствующим помощнику, / всем христианам прибежищу: / «Прими, угодник Божий, моления, / нас верных чад твоих, / чтущих святую память твою!»

Стих: Честна пред Господем / смерть преподобных Его.

 

Стих: Драгоценна пред Господом / смерть святых Его. Пс 115:6

Празднующе, преподобне отче, / святую память твою, / благодарную песнь воспеваем ти, / ты бо веси нужды нас, чад твоих, / обремененных скорбьми многими, / помогаеши нам силою свыше / и ограждаеши, яко щит, / от всяких демонских нахождений, / низпосылая велию милость.

 

Празднуя, преподобный отче, / святую память твою, / мы благодарственную песнь воспеваем тебе, / ибо ты знаешь нужды нас, чад твоих, / обремененных скорбями многими, / помогаешь нам силою свыше / и ограждаешь, словно щит, / от всяких демонских нападений, / ниспосылая нам великую милость.

Стих: Блажен муж, бояйся Господа, / в заповедех Его восхощет зело.

 

Стих: Блажен муж, боящийся Господа, / заповеди Его он возлюбит крепко. Пс 111:1

Притецем, братие, / к источнику света истины, / богоблаженному Амвросию, / просветимся его ученьми духовными / и с верою возопиим купно: / приими наша молитвы / и избави нас от всяких зол и скорбей.

 

Прибегнем, братия, / к источнику света истины, / богоблаженному Амвросию, / просветимся его учениями духовными / и с верою воззовем все вместе: / «Прими наши молитвы / и избавь нас от всяких зол и скорбей!»

Слава, глас 8: Наставниче всех приходящих к тебе, / отче наш Амвросие, / любве насадителю, / нищих кормителю, / жаждущих напоителю, / грешников добрый исправителю, / неверных вразумителю, / призри на нас, чад твоих, / чтущих святую память твою.

 

Слава, глас 8: Наставник всех приходящих к тебе, / отче наш Амвросий, / любви насадитель, / нищих питающий, / жаждущих напояющий, / грешников добром исправляющий, / неверных вразумляющий! / Воззри на нас, чад твоих, / чтущих святую память твою.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Безневестная Дево, / Яже Бога неизреченно заченши плотию, / Мати Бога Вышняго, / Твоих рабов мольбы приими, Всенепорочная, / всем подающи очищение прегрешений, / ныне наша моления приемлющи, / моли спастися всем нам.

 

И ныне, Богородичен, глас тот же: Не познавшая брака Дева, / неизреченно Бога зачавшая по плоти, / – Матерь Бога Всевышнего! / Услышь мольбы Твоих рабов, Всенепорочная, / всем подающая очищение от согрешений; / ныне, приняв наши моления, / моли о спасении всех нас.

Тропарь, глас 5

Яко к целебному источнику, / притекаем к тебе, Амвросие, отче наш, / ты бо на путь спасения нас верно наставляеши, / молитвами от бед и напастей охраняеши, / в телесных и душевных скорбех утешаеши, / паче же смирению, терпению и любви научаеши; / моли Человеколюбца Христа / и Заступницу усердную / спастися душам нашим.

 

Как к целебному источнику / мы прибегаем к тебе, Амвросий, отче наш, / ибо ты на путь спасения нас верно направляешь, / молитвами от бед и напастей охраняешь, / в скорбях телесных и душевных утешаешь, / а главное – смирению, терпению и любви научаешь; / моли Человеколюбца Христа и Заступницу усердную / о спасении душ наших.

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus