Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Праздничная минея\ Успение Пресвятой Богородицы

Малая вечерня • Великая вечерня • УтреняЛитургия


 

УСПЕНИЕ ПРЕСВЯТОЙ
СЛАВНОЙ ВЛАДЫЧИЦЫ НАШЕЙ
БОГОРОДИЦЫ И ПРИСНОДЕВЫ МАРИИ

 

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

 

 

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

 

Поем: Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: поставим стихов 8 и поем стихиры, глас 1:

 

На Господи воззвах: стихиры на 8, глас 1:

О, дивное чудо! / Источник Жизни / во гробе полагается, / и лествица к Небеси гроб бывает. / Веселися, Гефсимание, / Богородичен святый доме. / Возопием, вернии, / Гавриила имуще чиноначальника: / Благодатная, радуйся, / с Тобою Господь, / подаяй мирови Тобою велию милость. (3)

 

О дивное чудо! / Источник жизни кладут в гробницу / и лестницею к небесам гроб становится; / веселись, Гефсимания, / Богородицы святой удел! / Воззовем, верные, / Гавриила имея предводителем: / "Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, / подающий миру чрез Тебя великую милость!" (3)

Дивны Твоя тайны, Богородице: / Вышняго престол / явилася eси, Владычице, / и от земли к Небеси преставилася eси днесь. / Слава Твоя боголепная, / богоподобными сияющи чудесы. / Девы с Материю Царевою, / на высоту вознеситеся. / Благодатная, радуйся, / с Тобою Господь, / подаяй мирови Тобою велию милость. (3)

 

Дивны таинства Твои, Чистая! / Престолом Всевышнего явилась Ты, Владычица / и в сей день переселилась с земли на небо. / Слава Твоя прекрасна, / сияющая светом Божиих благодатных даров. / Девы, с Матерью Царя / на высоту вознеситесь. / Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, / подающий миру чрез Тебя великую милость. (3)

Твое славят успение / Власти и Престоли, / Начала и Господства, / Силы и Херувими и страшнии Серафими, / радуются земнороднии, / о Божественней Твоей славе красящеся, / припадают людие со Архангелы и Ангелы и воспевают: / Благодатная, радуйся, / с Тобою Господь, / подаяй мирови Тобою велию милость. (2)

 

Славят Твое успение / Власти и Престолы, Начальства и Господства, / Силы и Херувимы, и страшные Серафимы. / Радуются на земле рожденные, / красуясь Божественною Твоею славою; / припадают цари с Архангелами и Ангелами и воспевают: / "Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, / подающий миру чрез Тебя великую милость!" (2)

Слава, и ныне, глас тойже: Богоначальным мановением, / отвсюду Богоноснии апостоли, / облаки высоце взимаеми, / дошедше пречистаго и живоначальнаго Твоего тела, / любезно лобызаху. / Превышния же Небесныя силы, / с своим Владыкою пришедше, / богоприятное и пречистое тело предсылающе, / ужасом одержими; / прекрасно же предыдяху / и невидимо вопияху превышним чиноначалиeм: / се Всецарица Богоотроковица прииде. / Возмите врата и Сию премирно подымите, / Присносущнаго Матерь Света, / Тоя бо ради всеродное человеком спасение бысть. / На Нюже взирати не можем, / и Той достойную честь воздати немощно: / Тоя бо преизящное преходит всяк ум. / Темже, Пречистая Богородице, / присно с Живоносным Царем и Рождеством живущи, / молися выну сохранити и спасти / от всякаго прилога противнаго / новыя люди Твоя: / Твое бо предстательство стяжахом, / во веки светоявленно блажаще.

 

Слава, и ныне: (Глас 1) По мановению власти Божественной / отовсюду богоносные Апостолы, / облаками высоко поднимаемые, / (Глас 5) достигнув всенепорочного и живоначального тела Твоего, / с усердием его лобзали; / (Глас 2) а величайшие из Сил небесных, / со Своим Владыкою прибывшие, / (Глас 6) провожали Бога принявшее и пречистое тело, / ужасом объятые; / и превыше мира шествовали, / и невидимо взывали высшим их полкам: / "Вот, пришла всех Царица, Божия Отроковица; / (Глас 3) поднимите врата и Её превыше мира примите, / эту Матерь вечно существующего Света; / (Глас 7) ибо чрез Нее совершилось спасение / всех поколений смертных; / на Нее мы взирать не в силах, / и почесть достойную невозможно Ей воздать, / (Глас 4) ибо превосходство Её выше всякой мысли!" / (Глас 8) Потому, пречистая Богородица, / всегда живя с живоносным Царем и Сыном Твоим, / ходатайствуй непрестанно о сохранении и спасении / от всякого нападения вражеского / нового народа Твоего; / ибо мы покровительство Твое обрели, / (Глас 1) и во веки Тебя блистательно прославляем!

Вход. Прокимен дне. Чтения три.

 

 

 

Вход. Прокимен дня, и три чтения праздника:

 

 

Бытия чтение (глава 28):

 

1. Бытия чтение

Изыде Иаков от студенца клятвеннаго и иде в Харрань. И обрете место, и спа тамо: зайде бо солнце, и взят от камения места того, и положи возглавие себе, и спа на месте оном. И сон виде. И се лествица, утверждена на земли, eяже глава досязаше до небес, и Ангели Божии восхождаху и низхождаху по ней. Господь же утверждашеся на ней, и рече: Аз Бог Авраамов, отца твоего, и Бог Исааков, не бойся: земля, идеже ты спиши на ней, тебе дам ю и семени твоему. И будет семя твое, яко песок земный, и распространится на море, и ливу, и север, и на востоки; и возблагословятся о тебе вся колена земная и о семени твоем. И се Аз с тобою, сохраняяй тя на всяком пути, аможе аще пойдеши. И возвращу тя в землю сию, яко не имам тебе оставити, дондеже сотворити Ми вся, елика глаголах тебе. И воста Иаков от сна своего, и рече: яко eсть Господь на месте сем, аз же не ведех. И убояся, и рече: яко страшно место сие; несть сие, но дом Божий и сия врата Небесная.

 

 

Отправился Иаков от Колодца Клятвы и пошел в Харран, и пришел на одно место, и лег там спать, потому что зашло солнце. И взял один из камней того места, и положил под голову себе, и уснул на том месте. И увидел во сне: и вот, лестница утверждена на земле, а ее верх доходит до неба; и Ангелы Божии восходили и нисходили по ней. Господь же стоял на ней, и сказал Он: "Я – Бог Авраама, отца твоего, и Бог Исаака; не бойся. Землю, на которой ты спишь, тебе Я дам ее и семени твоему; и будет семя твоё, как песок земной; и распространится к морю, и к югу, и к северу, и к востоку; и благословятся в тебе и в семени твоем все племена земные; и вот, Я с тобою, сохраняя тебя на всяком пути, куда бы ты ни пошел; и возвращу тебя в землю сию, ибо не оставлю тебя, доколе не совершу Я того, что сказал тебе". И пробудился Иаков от сна своего и сказал: "Господь присутствует на месте этом; а я не знал!" И убоялся и сказал: "Как страшно место сие! Это не что иное, как дом Божий, и это – врата небесные!"   Быт 28:10–17

 

Прoрочества Иезекиилева чтение (главы 43 и 44):

 

2. Пророчества Иезекииля чтение

Тако глаголет Господь: будет от дне осмаго и прочее, сотворят иереи на олтари всесожжения вашего и яже спасения вашего, и прииму вы, глаголет Адонаи Господь. И обрати мя на путь врат святых внешних, зрящих на востоки, и сия бяху затворена. И рече Господь ко мне: врата сия затворена будут и не отверзутся, и никтоже пройдет сквозе их; яко Господь Бог Израилев пройдет ими, и будут затворена. Яко Игумен сядет в них снести хлеб, по пути Еламских врат внидет и по пути его изыдет. И введе мя по пути врат святых, сущих к северу, прямо храму, и видех, и се исполнь славы храм Господень.

 

 

[Так говорит Господь:] со дня восьмого и далее будут приносить священники на жертвеннике всесожжения ваши и жертвы о спасении вашем; и Я благосклонно приму вас, говорит Господь. И возвратил он меня на путь ко внешним вратам святилища, обращенным на восток, и они были затворены. И сказал мне Господь: "Врата эти будут затворены, и не отворятся, и никто не пройдет через них, ибо Господь, Бог Израилев, пройдет через них, и они будут затворены. Потому правитель – он сядет в них, чтобы вкусить хлеб пред Господом; войдет путем притвора этих ворот, и тем же путем выйдет". И ввел меня по пути к воротам святилища, тем, что к северу напротив храма, и я увидел: и вот, полон славы дом Господень.   Иез 43:27; 44:1–4

 

Притчей чтение (глава 9):

 

3. Притчей чтение

Премудрость созда Себе дом и утверди столпов седмь. Закла Своя жертвенная, и раствори в чаши Своей вино, и уготова Свою трапезу. Посла Своя рабы, созывающи с высоким проповеданием на чашу, глаголющи: Иже есть безумен, да уклонится ко Мне. И требующим ума рече: Приидите, ядите Мой хлеб, и пийте вино, еже растворих вам. Оставите безумие и живи будете, и взыщите разума, да поживете, и исправите разум в ведении. Наказуяй злыя приимет себе безчестие, обличаяй же нечестиваго опорочит себе: обличения бо нечестивому раны ему. Не обличай злых, да не возненавидят тебе. Обличай премудра, и возлюбит тя. Даждь премудрому вину, и премудрший будет. Сказуй праведному, и приложит приимати. Начало премудрости страх Господень и совет святых разум: разумети бо закон помысла есть благаго. Сим бо образом многое поживеши время, и приложатся тебе лета живота.

 

 

 

Премудрость построила себе дом, утвердила семь столбов, заколола свои жертвы и растворила в чаше своей вино и приготовила свою трапезу; послала своих рабов, созывая с возвышенною проповедью к чаше: "Кто неразумен, пусть повернет ко мне!" И скудоумным она сказала: "Придите, вкусите хлебы мои и испейте вина, которое я растворила вам; оставьте неразумие, и живы будете, и взыщите разума, чтобы пожить и достичь рассудительности в познании". Поучающий злых наживет себе бесславие, а обличающий нечестивого – опозорит себя. Не обличай злых, чтобы они не возненавидели тебя; обличай мудрого, и он возлюбит тебя; давай повод мудрому, и он будет еще мудрее; сообщай праведному, и он приложит внимание. Начало премудрости – страх Господень, и совет святых – разум; познать же Закон – свойство ума доброго: ведь таким образом проживешь ты долгое время и прибавится тебе лет жизни.    Притч 9:1–11

 

 

На литии стихиры самогласны, глас 1:

 

Стихиры на литии самогласные, глас 1

Подобаше самовидцам Слова и слугам / и еже по плоти Матере Его успение видети, / конечное елико на Ней таинство, / яко да не токмо еже от земли Спасово восхождение узрят, / но и Рождшия Его преставлению свидетельствуют. / Темже, отвсюду Божественною силою собравшеся, / Сиона достигоша / и на Небо идущую предсылаху, вышшую Херувим, / Ейже и мы с ними покланяемся, / яко молящейся о душах наших.

 

Надлежало очевидцам Слова и служителям / и успение Матери Его по плоти видеть, / ибо оно было последним совершившимся над Нею таинством; / так чтобы они не только восхождение от земли Спасителя узрели, / но и о преставлении Родившей Его свидетельствовали. / Потому, отовсюду перенесенные Божественною силою, / они прибыли в Сион / и провожали идущую на небо Высшую Херувимов. / Ей и мы с ними поклоняемся, / как ходатайствующей о душах наших.

Глас 2. Анатолиево:

 

Анатолия, глас 2

Яже Небес вышшая сущи, / и Херувим славнейшая, / и всея твари честнейшая, / яже премногия ради чистоты / Присносущнаго Существа приятелище бывши, / в Сыновне руце днесь всесвятую предает душу, / и с Нею исполняются всяческая радости, / и нам дарует велию милость.

 

Небес высшая, и Херувимов славнейшая, / и честью все творение превосходящая, / Ставшая за величайшую чистоту / вечного Существа обителью, / в сей день в руки Сына предает всесвятую душу, / и с Нею все исполняется радости, / и нам даруется великая милость.

Глас тойже. Иоанново:

 

Преп. Иоанна Дамаскина, глас тот же

Всенепорочная Невеста / и Мати Благоволения Отча, / Яже Богу пронареченная, / во Свое Ему жилище неслитнаго соединения / днесь пречистую душу Творцу и Богу предает, / Юже Безплотных силы боголепно подъемлют, / и к Животу преставляется, / сущая Мати Живота, / Свеща неприступнаго Света, / спасение верных / и упование душ наших.

 

Всенепорочная Невеста / и Матерь Благоволения Отца, / предназначенная стать собственным жилищем Богу / при Его неслиянном с природой человеческой соединении, / в сей день пречистую душу Творцу и Богу предает, / которую с достойной Бога честью принимают Бесплотных Силы, / и к жизни переселяется истинная Матерь Жизни, / светильник неприступного Света, / спасение верных и надежда душ наших.

Глас 3. Германово:

 

Патриарха Германа, глас 3

Приидите, вси концы земнии, / честное преставление Богоматере восхвалим: / в руце бо Сына душу непорочную положи. / Темже святым успением Ея мир оживотворися, / во псалмех, и пениих, и песнех духовных / со Безплотными и апостолы празднует светло.

 

Придите, все пределы земли, / священное преставление Богоматери восхвалим, / ибо в руки Сына Она непорочную душу отдала; / потому святым успением Её мир оживотворился, / псалмами, и гимнами, и песнями духовными / с бесплотными и Апостолами празднуя светло!

Слава, глас 5. Феофаново:

 

Слава, глас 5, Феофана Начертанного, епископа Никейского

Приидите, празднолюбных собор, / приидите, и лик составим, / приидите, венчаем песньми Церковь, / упокоением Ковчега Божия. / Днесь бо Небо простирает недра, / приемля Рождшую всеми Невместимаго, / и земля, Источник Жизни отдающи, благословение, / украшается благолепием. / Ангели лик составляют со апостолы, / ужасно взирающе / от живота в Живот преставляему, / Рождшую Начальника жизни. / Вси поклонимся Ей, молящеся: / сродна присвоения не забуди, Владычице, / верно празднующих всесвятое Твое успение.

 

Придите, собрание любителей праздников, / придите, и составим хор, / придите увенчаем песнопениями Церковь / при упокоении Ковчега Божия; / ибо в сей день небо объятия простирает, / принимая Родившую всем миром Невместимого, / и земля, отдавая Источник Жизни, / украшается благословением и благолепием. / Ангелы составляют хор с Апостолами, / с трепетом взирая на Переселяемую из жизни в жизнь, / Начальника жизни Родившую. / Все поклонимся Ей, молясь: / "Не забудь, Владычица, ближайшего родства / с нами, празднующими с верою / всесвятое Твое успение!"

И ныне, глас тойже: Воспойте, людие, / Матери Бога нашего, воспойте: / днесь бо всесветлую душу Свою в пречистыя длани / Иже из Нея Воплощшагося без семене предает, / Егоже и молит непрестанно / даровати вселенней мир и велию милость.

 

 

 

И ныне, глас тот же: Воспойте, люди, Матери Бога нашего, воспойте, / ибо Она в сей день предает всесветлую душу Свою / в пречистые руки от Нее без семени Воплотившегося, / Которого и молит непрестанно / даровать вселенной мир / и великую милость.

 

 

На стиховне стихиры самогласны, глас 4:

 

Стихиры на стиховне самогласные, глас 4

Приидите, воспоем, людие, / Пресвятую Деву Чистую, / из Неяже неизреченно пройде, / воплощся, Слово Отчее, / зовуще и глаголюще: / благословенна Ты в женах, / блаженное чрево, вместившее Христа. / Того святым рукам душу предавши, / молися, Пречистая, / спастися душам нашим.

 

Придите, воспоем, люди, / всесвятую Деву чистую, / из Которой неизреченно прошло / воплотившееся Слово Отчее, / воспоем, восклицая и возглашая: / "Благословенна Ты между женами; / блаженно чрево, вместившее Христа!" / В Его святые руки душу предав, / ходатайствуй, Пречистая, / о спасении душ наших.

Стих: Воскресни, Господи, в покой Твой, / Ты и Кивот святыни Твоея.

 

Стих: Встань, Господи, на место покоя Твоего, / Ты и ковчег святыни Твоей.   Пс 131:8

Давидскую песнь днесь, людие, воспоем Христу Богу: / приведутся, рече, Царю девы в след Ея, / и искренния Ея приведутся в веселии и радовании. / Ибо от семене Давидова, / Еяже ради мы обожихомся, / в руце Своего Сына и Владыки / славно и паче слова прелагается, / Юже, яко Матерь Божию, воспевающе, / вопием и глаголем: / спаси нас, исповедающих Тя, Богородицу, / от всякаго обстояния / и избави от бед души наша.

 

В сей день Давидову песнь / воспоем, люди, Христу Богу: / "Приведутся, сказал он, Царю девы вслед за Ней, / приведутся в веселии и радости". / Ибо Та, Которая от семени Давидова, / благодаря Которой мы обожены, / руками Своего Сына и Владыки / славно и выше слова переселяется. / Воспевая Её, как Матерь Божию, / мы восклицаем и возглашаем: / "Спаси нас, исповедующих Тебя Богородицею, от всякой превратности / и избавь от бед души наши!"

Стих: Клятся Господь Давиду истиною, / и не отвержется eя.

 

Стих: Клялся Господь Давиду в истине / и не отречется от нее.   Пс 131:11А

Всечестное Твое успение, / Пресвятая Дево Чистая, / Ангел множество на Небеси / и человеческий род на земли, ублажаем, / яко Мати была еси Творца всех, Христа Бога, / Того молящи не престай о нас, молимся, / иже на Тя с Богом упование положших, / Богородице Всепетая и Неискусобрачная.

 

Всесвященное Твое успение, / всесвятая Дева чистая, / множества Ангелов на небесах / и мы, род человеческий, на земле прославляем, / ибо Ты стала Матерью Творца всего, Христа Бога. / Не прекращай, просим, молить Его за нас, / на Тебя после Бога надежды возложивших, / Богородица всехвальная и брака не познавшая!

Слава, и ныне, глас тойже: Егда изшла еси, Богородице Дево, / ко из Тебе Рождшемуся неизреченно, / бяше Иаков, брат Божий и первый священноначальник, / Петр же, честнейший верховник, / Богословов начальник, / и весь Божественный апостольский лик, / явленным богословием песнословяще / Божественное и страшное Христа Бога смотрения таинство / и живоначальное и богоприятное Твое тело погребше, / радовахуся, Всепетая. / Превыше же пресвятыя и старейшия ангельския силы, / чудеси дивящеся, / приникше друг ко другу, глаголаху: / возмите ваша врата / и восприимите Рождшую небесе и земли Творца, / славословленьми же воспоем честное и святое тело, / вместившее нами Невидимаго и Господа. / Темже и мы, память Твою празднующе, / вопием Ти, Препетая: / христианский рог вознеси и спаси души наша.

 

 

Слава, и ныне, глас тот же: Когда отошла Ты, Богородица Дева, / к Родившемуся от Тебя неизреченно / присутствовал там Иаков, брат Божий и первый иерарх, / а также Петр, почетнейший глава, вершина богословов; / и весь божественный Апостолов сонм, / яснейшим образом богословствовал, / воспевая божественное и страшное таинство / домостроительства Христа Бога. / И, предав погребению Твое живоначальное и Бога принявшее тело, / они радовались, Всехвальная; / а свыше всесвятые и главнейшие Ангельские Силы, поражаясь чуду, / склонясь, друг другу возглашали: / "Поднимите врата ваши и примите / Родившую неба и земли Творца; / воспоем же славословиями священное и святое тело, / вместившее для нас Невидимого и Господа нашего!" / Потому и мы, память Твою празднуя, / взываем Тебе, всехвальная: / "Возвысь рог христиан / и спаси души наши!"

 

На благословении хлебов тропарь, глас 1:

 

Тропарь, глас 1

В рождестве девство сохранила eси, / во успении мира не оставила eси, Богородице, / преставилася eси к животу, Мати сущи Живота, / и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша. (3)

И чтение.

 

 

При рождении Христа Ты девство сохранила / и по смерти мира не оставила, Богородица: / к жизни Ты перешла, как Матерь Жизни, / и молитвами Твоими избавляешь от смерти души наши. (3)

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus