Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Триодь цветная\ Неделя 7-я по Пасхе. Свв. отцов I Вселенского собора

Малая вечерня • Великая вечерня • УтреняЛитургия


 

НЕДЕЛЯ 7-Я ПО ПАСХЕ
СВ. ОТЦОВ ПЕРВОГО ВСЕЛЕНСКОГО СОБОРА

 

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.

 

Блажен муж: На Господи воззвах: поставим стихов 10, и поем воскресны 3, и Вознесению 3, и отцем 4.

 

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

 

На Господи воззвах: поем стихиры на 10: воскресные 3, Вознесению 3 и отцам 4.

Стихиры воскресны, глас 6:

 

Стихиры воскресные, глас 6

Победу имея, Христе, юже на ада, / на Крест возшел еси: / да во тьме смерти седящия воскресиши с Собою, / Иже в мертвых Свободь, / Источаяй живот от Своего света, / Всесильне Спасе, помилуй нас.

 

Победу одерживая над адом, / на Крест взошел Ты, Христе,/ чтобы во тьме смертной сидевших воскресить с Собою; / среди мертвых – Свободный, / Источающий жизнь от Своего света, / всесильный Спаситель, помилуй нас!

Днесь Христос смерть поправ, / якоже рече, воскресе, / и радование мiрови дарова, / да вси взывающе, песнь тако рцем: / Источниче жизни, Неприступный Свете, / Всесильне Спасе, помилуй нас.

 

В сей день Христос, смерть поправ, / как сказал, воскрес, / и радость миру даровал, / чтобы все мы возглашали Ему песнь, так говоря: / "Источник жизни, неприступный свет, / всесильный Спаситель, помилуй нас!"

Тебе, Господи, Сущаго по всей твари, / грешнии камо бежим; / на Небеси Сам живеши, / во аде попрал еси смерть. / Во глубины морския; / тамо рука Твоя, Владыко. / К Тебе прибегаем, / Тебе припадающе молимся: / Воскресый из мертвых, помилуй нас.

 

От Тебя, Господи, во всем творении Сущего, / куда мы, грешные, можем бежать? / На небо? Но Ты Сам там обитаешь. / Во ад? Но Ты попрал смерть. / В глубины морские? / И там рука Твоя, Владыка. / К Тебе прибегаем, к Тебе припадая, молим: / "Воскресший из мертвых, помилуй нас!"

Ины самогласны, Вознесения, глас тойже:

 

Стихиры Вознесению, глас 6

Господь вознесеся на небеса, / да послет Утешителя миру: / небеса уготоваша престол Его, / облацы восхождение Его. / Ангели дивятся, Человека зряще превыше себе. / Отец ждет, Егоже в недрах имать соприсносущна: / Дух же Святый велит всем ангелом Его: / возмите врата князи ваша, / вси языцы восплещите руками, / яко взыде Христос, идеже бе первее.

 

Господь вознесся на небеса, / чтобы послать Утешителя миру. / Небеса приготовили престол Ему, / облака – восхождение Его. / Ангелы удивляются, / видя Человека выше себя. / Отец ожидает Того, / Кого от века имеет в Своих недрах; / Дух Святой повелевает всем Ангелам Его: / "Поднимите, князья, врата ваши; / все народы, рукоплещите, / ибо взошел Христос туда, / где был прежде!"

Господи, Твоему вознесению удивишася херувими, / зряще Тебе Бога на облацех восходяща, / на них седящаго: / и славим Тя, яко блага милость Твоя, / слава Тебе.

 

Господи, вознесению Твоему изумились Херувимы, / видя Тебя, Бога, на них восседающего / восходящим на облаках; / и мы славим Тебя, ибо блага милость Твоя, / слава Тебе!

На горах святых зряще Твое вознесение Христе, / сияние славы Отчи, / воспеваем Твой светообразный лица зрак, / кланяемся страстем Твоим, / почитаем воскресение, / славное вознесение славяще: помилуй нас.

 

Созерцая на горах святых / вознесение Твое, Христе, / сияние славы Отчей, / воспеваем светоподобный образ лица Твоего, / поклоняемся Твоим страданиям, / почитаем воскресение, / прославляя славное вознесение. Помилуй нас!

Ины стихиры святым отцем. Глас 6.
Подобен: Отчаянная:

 

Стихиры св. отцам, глас 6

Из чрева родился еси прежде денницы, / от Отца безматерен прежде век: / аще и Арий тварь Тя, а не Бога славит, / дерзостию смешая Тя Зиждителя тварем безумно, / вещество огня вечнаго себе сокровищствуяй. / Но собор иже в Никеи, / Сына Божия Тя проповеда Господи, / Отцу и Духу сопрестольна.

 

Из чрева Ты родился прежде утренней звезды: / от Отца без матери прежде всех веков. / Хотя Арий и считает Тебя тварью, а не Богом, / дерзая причислять Тебя, Творца к творениям безумно, / и вещество для огня вечного этим собирая себе. / Но собор, собравшийся в Никее, / Сыном Божиим Тебя провозгласил, Господи, / Отцу и Духу сопрестольным.

Кто Твою Спасе ризу раздра? / Арий, Ты рекл еси, / иже Троицы пресече единочестное начало в разделения: / сей отверже Тя быти единаго от Троицы, / сей и Несториа учит Богородицу не глаголати. / Но собор, иже в Никеи, / Сына Божия Тя проповеда Господи, / Отцу и Духу сопрестольна.

 

"Кто Твою, Спаситель, ризу разорвал?" / – "Арий", – сказал Ты, – "рассекший Троицы равно чтимое Начало к разделениям". / Он отказался считать Тебя одним из Троицы, / он и Нестория учит не называть Твою Матерь Богородицей. / Но собор, собравшийся в Никее, / Сыном Божиим Тебя провозгласил, Господи, / Отцу и Духу сопрестольным.

В брег падает греха Арий, / возненавидевый света видети, / и божественною растерзается удицею внутренних, / все издати существо и душу нуждно, / другий Иуда быв нравом и образом. / Но собор, иже в Никеи, / Сына Божия Тя проповеда Господи, / Отцу и Духу сопрестольна.

 

С кручи греха падает Арий, / глаза сомкнувший, чтобы не видеть света, / и как на крючке терзаясь внутренне, / божественной силой принуждается / отдать все, что имел, и самую душу, / став другим Иудой мыслью и нравом. / Но собор, собравшийся в Никее, / Сыном Божиим Тебя провозгласил, Господи, / Отцу и Духу сопрестольным.

Арий безумный / Пресвятыя Троицы пресече единоначалие, / в три беззаконная же и несрасленная существа. / Темже отцы богоноснии сошедшеся усердно, / ревностию разжизаеми, якоже Фесвитянин Илиа, / духовным посекают мечем студу научившаго хульника, / якоже Дух вещаше.

 

Арий безумный / разделил Пресвятой Троицы единовластие / на три несходные и разнородные существа. / Потому отцы богоносные собравшись усердно, / ревностью разгораясь, как фесвитянин Илия, / мечом духовным поражают / измыслившего бесславное учение хулителя, / как Дух о том объявил.

Слава, глас 6: Тайныя днесь Духа трубы, / богоносныя отцы восхвалим / песнопевшия посреде Церкве песнь сличную богословия, / Троицу едину непременную, / Существо же и Божество, / низложители Ариевы, и православных поборники, / молящияся всегда Господу, / помиловатися душам нашим.

 

Слава, глас 6: Таинственные трубы Духа – / богоносных отцов в сей день восхвалим, воспевших посреди Церкви / песнь согласную богословия, / проповедавших Троицу единую, / неизменную Существом же и Божеством, / низложителей Ария и православных людей поборников, / всегда молящихся Господу / о помиловании душ наших.

И ныне, Богородичен: Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? / Кто ли не воспоет Твоего Пречистаго Рождества? / Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, / Тойже от Тебе Чистыя пройде, / неизреченно воплощься, / естеством Бог сый, / и естеством быв Человек нас ради, / не во двою лицу разделяемый, / но во двою естеству / неслитно познаваемый. / Того моли Чистая Всеблаженная, / помиловатися душам нашим.

 

И ныне, Богородичен: Кто не прославит Тебя, Всесвятая Дева? / Кто не воспоет девственного рождения от Тебя? / Ибо вне времени воссиявший от Отца Сын Единородный, / Он Самый произошел от Тебя, Чистой, неизъяснимо воплотившись. / Он – Бог по естеству, / и ради нас по естеству став человеком, / не разделяется на два лица, / но познается в двух неслиянных естествах. / Моли Его, Святая, Всеблаженная, / о помиловании душ наших.

Вход. Прокимен дне, и чтения.

 

 

 

Вход. Свет отрадный: Прокимен дня: Господь воцарился: И чтения праздника:

 

 

Бытия чтение (глава 14):

 

1. Бытия чтение

Слышав Аврам, яко пленен бысть Лот, братанич его, сочте своих си домочадец триста и осмнадесять и погна во след их даже до Дана. И нападе на ня нощию сам и отроцы его с ним; и порази их, и гони их до Ховала, еже есть ошуюю Дамаска. И возврати всякаго коня Содомскаго, и Лота, братанича своего, возврати, и вся имения его, и жены, и люди. Изыде же царь Содомский в сретение ему, повнегда возвратитися ему от сеча ходоллогоморскаго и с царьми, иже с ним, во удоль Савину, сие же бяше поле царево. И Мелхиседек, царь Салимский, изнесе хлебы и вино, бяше же священник Бога Вышняго. И благослови Аврама, и рече: благословен Аврам Богу Вышнему, Иже созда Небо и землю, и благословен Бог Вышний, Иже предаде враги твоя под руки тебе.

 

 

Аврам, услышав, что взят в плен Лот, племянник его, пересчитал собственных домочадцев своих, – триста восемнадцать – и погнался вслед за ними до Дана. И напал на них ночью, сам и отроки его с ним, и поразил их, и преследовал их до Ховала, что налево от Дамаска; и возвратил всю конницу Содомскую и Лота, племянника своего, возвратил, и все имущество его, и женщин, и народ. Вышел же царь Содомский навстречу ему по возвращении его с разгрома Ходол-Логомора и царей, бывших с ним, в долину Сави, – это была равнина царей. И Мелхиседек, царь Салимский, вынес хлебы и вино, – а был он священником Бога Всевышнего. И благословил он его, и сказал: "Благословен Аврам Богом Всевышним, Который создал небо и землю; и благословен Бог Всевышний, Который предал врагов твоих в руки твои".   Быт 14:14–20

 

Втораго закона чтение (глава 1):

 

2. Второзакония чтение

Во днех онех рече Моисей к сыном Израилевым: видите, предах пред лицем вашим землю, вшедше, наследуйте ю, юже клятся Господь отцем вашим, Аврааму, и Исааку, и Иакову, дати им и семени их по них. И рекох к вам во время оно, глаголя: не возмогу един водити вас. Господь Бог ваш умножил вы есть, и се есте днесь, яко звезды небесныя, множеством. Господь Бог отец наших да приложит вам, яко да будете тысящами сугубо, и да благословит вас, якоже глагола вам. И взях от вас мужи мудры, и сведомы, и смысленны, и поставих их владети над вами, тысященачальники, и стоначальники, и пятьдесятоначальники, и десятоначальники, и письмоводители судиям вашим. И заповедах судиям вашим во время оно, глаголя: разслушайте посреде братий ваших и судите праведно посреде мужа, и посреде брата его, и посреде пришельца его. Да не познаете лица в суде, малому и великому судиши и не устыдишися лица человеческа, яко суд Божий есть.

 

 

В те дни сказал Моисей сынам Израилевым: Смотрите, я предал пред вами землю: войдите, возьмите в наследие землю, о которой Господь поклялся отцам вашим, Аврааму, Исааку и Иакову, дать ее им и потомству их после них". И сказал я вам в то время, говоря: не смогу один водить вас: Господь, Бог ваш, умножил вас, и вот, вы сегодня – как звезды небесные множеством. Господь, Бог отцов ваших, да прибавит вам тысячекратно к тому, сколько вас есть, и да благословит вас, как Он изрек вам. И взял я из вас мужей мудрых, сведущих и разумных, и назначил их начальствовать над вами: тысяченачальниками, стоначальниками, пятидесятиначальниками, десятиначальниками и письмоводителями судьям вашим. И приказал я судьям вашим в то время, говоря: "Выслушивайте тяжбы между братьями вашими и судите справедливо, между человеком и братом его, и между пришельцем, который у него. Не уважь лица на суде: малого, великого ли будешь судить. Не устрашись лица человеческого, ибо это – суд Божий".   Втор 1:8–11; 15–17

 

Втораго закона чтение (глава 10):

 

3. Второзакония чтение

Во днех онех рече Моисей к сыном Израилевым: се Господа Бога твоего небо и небо небесе, земля и вся, елика суть на ней. Обаче отцы ваша произволи Господь любити их и избра семя их по них, вас, паче всех язык, в день сей. И обрежите жестокосердие ваше, и выя ваша не ожесточите ктому. Ибо Господь Бог ваш, Сей Бог богов и Господь господей, Бог великий, и крепкий, и страшный, Иже не дивится лицу, ниже вземлет дар. Творяй суд пришельцу, и сиру, и вдовице и любит пришельца, дати ему хлеб и ризу. И возлюбите пришельца, пришельцы бо бесте в земли Египетстей. Господа Бога твоего да убоишися, и Тому единому послужиши, и к Нему прилепишися, и Именем Его кленешися. Той хвала твоя, и Той Бог твой, иже сотворил ти есть великая и славная сия, яже видесте очи твои.

 

 

 

В те дни сказал Моисей сынам Израилевым: "Вот у Господа, Бога твоего, небо и небеса небес, земля и всё, что на ней. Однако отцов твоих предпочел Господь, возлюбив их, и избрал вас, семя их, после них из всех народов, по сей день. И вы обрежьте жестокое сердце ваше и шеи вашей не ожесточайте более; ибо Господь, Бог ваш – он Бог богов и Господь господствующих, Бог великий, и сильный и страшный, Который не почитает лица и не возьмет дара, совершая суд пришельцу, и сироте, и вдове; и любит пришельца, давая ему хлеб и одежду. И вы любите пришельца, ибо были пришельцами в земле Египетской. Господа, Бога твоего, бойся и Ему одному служи, и к Нему прилепись, и именем Его клянись: Он – хвала твоя, и Он – Бог твой, Который сделал с тобою те великие и славные дела, какие видели глаза твои.   Втор 10:14–18, 20–21

 

 

На литии стихира праздника, глас 1:

 

На литии стихиры храма

Возшед на небеса, отонудуже и сошел еси, / не остави нас сирых Господи: / да приидет Твой Дух, нося мир мирови, / покажи сыном человеческим дела силы Твоея, / Господи Человеколюбче.

 

Взойдя на небеса, / с которых и сошел, / не оставь нас сиротами, Господи. / Да придет Твой Дух, принося мiру мир. / Покажи сынам человеческим дела силы Твоей, / Господи, Человеколюбец!

Слава, отцем, глас 3: Апостольских преданий / известнии хранителие бысте святии отцы: / Святыя бо Троицы единосущное православно научивше, / Ариево хуление соборне низложисте, / с ним же и Македониа духоборца обличивше, / осудисте Несториа, Евтихиа и Диоскора, / Савеллиа же и Севира безглавнаго: / ихже прелести испросите избавитися нам, / нескверну нашему житию в вере сохранитися, молимся.

 

Слава, глас 3: Апостольских преданий строгими хранителями / явились вы, святые отцы: / ибо Святой Троицы единосущие православно определив, / Ария хулу соборно вы отвергли; / с ним и Македония-духоборца обличив, / осудили Нестория, Евтихия и Диоскора, / Савелия и Севира-акефала. / Нам же, от обмана их избавившимся, / непорочной жизнь нашу в вере сохранять / испросите, молимся.

И ныне, празднику, глас 6: Господи, смотрения совершив таинство, / поим Твоя ученики на гору Елеонскую, / возносился еси, / и се твердь небесную прошел еси, / мене ради обнищавый по мне: / и возшед отонудуже не разлучился еси, / Всесвятаго Твоего Духа низпосли, / просвещающа души наша.

 

 

 

И ныне, Вознесения, глас 6: Господи, исполнив таинство Твоего промысла, / Ты, взяв Своих учеников, / на гору Елеонскую их возводил; / и вот уже Сам прошел небесную твердь. / Ради меня обнищавший подобно мне, / и восшедший туда, откуда и не отлучался, / Всесвятого Твоего Духа ниспошли, / просвещающего души наши.

 

 

На стиховне стихира, глас 6:

 

На стиховне стихиры воскресные, глас 6

Воскресение Твое, Христе Спасе, / Ангели поют на Небесех, / и нас на земли сподоби, / чистым сердцем / Тебе славити.

 

Воскресение Твое, Христе Спаситель, / Ангелы воспевают на небесах: / и нас на земле удостой / чистым сердцем / Тебя славить.

Ины стихиры по алфавиту.

  

Стих: Господь воцарися, / в лепоту облечеся.

 

Стих: Господь воцарился, / благолепием облекся.   Пс 92:1А

Врата сокрушив медная, / и вереи адовы сотрый, / яко Бог всесилен, / род человеческий падший воскресил еси. / Сего ради и мы согласно вопием: / Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

 

Врата сокрушив медные, / и засовы ада разбив, как Бог всесильный, / падший род человеческий Ты воскресил. / Потому и мы в песнях возглашаем: / "Воскресший из мертвых Господи, слава Тебе!"

Стих: Ибо утверди вселенную, / яже не подвижется.

 

Стих: Ибо Он утвердил вселенную, / и она не поколеблется.   Пс 92:1В

Тления нас древняго Христос исправити хотя, / на Кресте пригвождается, / и во гробе полагается. / Егоже мироносицы жены со слезами искаху, плачуща глаголаху: / увы нам, Спасе всех, / како изволил еси во гробе вселитися; / Вселивыйся же хотя, како украден был еси; / како преложился еси; / кое же место Твое Живоносное сокры Тело; / но, Владыко, яко обещался еси нам явися, / и утоли от нас рыдание слез. / Плачущимся же им, Ангел к ним возопи: / от плача преставша Апостолом рцыте, яко воскресе Господь, / мiрови даруя очищение и велию милость.

 

Христос, от древнего тления нас восстановить желая, / ко Кресту пригвождается и во гробе полагается. / Жены мироносицы, со слезами Его ища, рыдали и восклицали: / "Увы, Спаситель всех! / Как соизволил Ты во гроб вселиться? / Если же Ты вселился добровольно, то как украли Тебя? / Как перенесли Тебя? / И какое место сокрыло живоносное Твое тело? / Но, Владыка, как обещал нам, явись, / и прекрати наше рыдание слезное". / Когда они плакали, Ангел им возгласил: / "Прекратите плач и апостолам возвестите, что воскрес Господь, / даруя миру очищение и великую милость!"

Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, в долготу дний.

 

Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, на долгие дни.   Пс 92:5Б

Распныйся яко восхотел еси, Христе, / и смерть погребением Твоим Пленивый, / тридневен воскресл еси, яко Бог, со славою, / мiрови даруя безконечную жизнь, / и велию милость.

 

Распятый по Своей воле, Христе, / и смерть погребением Своим победивший, / Ты в третий день воскрес, как Бог, со славою, / даруя миру бесконечную жизнь / и великую милость.

Слава, отцем, глас 4: Молебную память днесь богоносных отцев, / от всея вселенныя собравшихся, / в светлем граде Никейстем, / православных собрания, благочествующе верно празднуим. / Сии бо лютаго Ариа безбожное веление благочестномудренне низложиша, / и от кафолическия Церкве соборне того изгнаша, / и ясно Сына Божия / единосущна и соприсносущна, прежде век суща, / всех научиша исповедати во изображении веры, / известно и благочестно сие изложивше. / Темже и мы божественным их повелением последствующе, / известно верующе служим, / со Отцем Сыну, и Духу Всесвятому, во едином Божестве, / Троице Единосущней.

 

Слава, св. отцам, глас 4: Ежегодную память богоносных отцов, / со всей вселенной собравшихся / в славном граде Никее, / мы, православных собрания, благоговейно с верою празднуем. / Ибо они Ария коварного безбожное учение / благочестивым разумом низложили, / и из кафолической Церкви соборно его изгнали, / и ясно Сына Божия единосущным и столь же вечным, / существующим прежде всех веков / всех научили исповедовать в Символе веры, / точно и благочестиво его изложив. / Потому и мы их Божественным учениям следуя, / твердо веруя, служим / со Отцом Сыну и Духу всесвятому во едином Божестве, / Троице единосущной.

И ныне, празднику, глас тойже: Господи, таинство еже от веков сокровенное и от родов, / исполнив яко Благ, / пришел еси со ученики Твоими на гору Елеонскую, / имея Рождшую Тя Творца и всех Содетеля: / Той бо в страсти Твоей матерски паче всех болезновавшей, / подобаше и славою плоти Твоея, / премногия насладитися радости. / Еяже и мы причащающеся, / еже на небеса восходом Твоим Владыко, / великую Твою милость на нас бывшую славим.

 

 

И ныне, празднику, глас тот же: Господи, таинство, сокровенное от веков и от родов / исполнив, как благой, / взошел Ты с учениками Твоими на гору Елеонскую, / взяв с Собою и Родившую Тебя, / Творца и всех Создателя; / Ибо Ей, во время Твоего страдания / более всех матерински мучившейся, / подобало и при прославлении плоти Твоей / насладиться величайшей радостью. / И мы, ей приобщившись, / великую Твою милость славим, / при восхождении Твоем на небеса, Владыка, / над нами совершившуюся!

 

Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое, и по Отче наш: Тропарь отцев: Препрославлен еси, Христе Боже наш: Дважды. И тропарь праздника, глас 4: Вознеслся еси во славе, Христе Боже наш: Единожды.

И благословение хлебов, и чтение Деяний святых апостол.

 

 

 

Аще ли несть бдения, тропарь воскресен, глас 6:

 

Тропарь воскресный, глас 6

Ангельския Силы на гробе Твоем, / и стрегущии омертвеша; / и стояше Мария во гробе, / ищущи Пречистаго Тела Твоего. / Пленил еси ад, не искусився от него; / сретил еси Деву, даруяй живот. / Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

 

Ангельские Силы – при гробе Твоем, / и охранявшие его омертвели, / а Мария стояла в гробнице / и искала пречистое тело Твое. / Ты опустошил ад, не потерпев от него, / Ты встретил Деву, дарующий жизнь. / Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе! (2)

Слава, отцев, глас 8:

 

Слава, тропарь св. отцам, глас 8

Препрославлен еси, Христе Боже наш, / светила на земли отцы наша основавый, / и теми ко истинней вере вся ны наставивый, / Многоблагоутробне, слава Тебе.

 

Препрославлен Ты, Христе Боже наш, / как светила на земле отцов наших утвердивший, / и ими на путь истинной веры всех нас направивший, / Многомилостивый, слава Тебе!

И ныне, тропарь Вознесения, глас 4:

 

И ныне, тропарь Вознесению, глас 4

Вознеслся еси во славе, Христе Боже наш, / радость сотворивый учеником, / обетованием Святаго Духа, / извещенным им бывшим благословением, / яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.

 

 

Вознесся Ты во славе, Христе Боже наш, / радости исполнив учеников / обещанием Святого Духа, / по утверждении их благословением / в том, что Ты – Сын Божий, Искупитель мира.

 

На Повечерии кондак отцев: Слава, и ныне: Вознесения. На Полунощнице поем канон Троичный Октоиха гласа, и прочее яко обычно. И отпуст.

 

 

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus