ID=7327
date=85
Кано́н честно́му и животворя́щему Кресту́, творе́ние ки́р Ио́сифа, глас 8
Песнь 1
Ирмос: Кре́ст начерта́в Моисе́й впря́мо жезло́м, Чермно́е пресече́, Изра́илю пешеходя́щу, то́же обра́тно фарао́новым колесни́цам уда́рив совокупи́, вопреки́ написа́в непобеди́мое ору́жие. Те́м Христу́ пои́м Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.
Дла́ни Боже́ственныя на Кресте́, Иису́се, распросте́р, к Себе́ собра́л еси́ руку́ Твое́ю созда́ние: и от ру́ки лука́ваго все́х свободи́л еси́, и покори́л еси́ и руко́ю держа́вною Царю́ все́х. Те́мже ве́рнии пои́м вели́честву Твоему́, я́ко просла́вися.
Вре́дно бы́сть во Еде́ме дре́ва го́рькое вкуше́ние, сме́рть вве́дшее: Христо́с же умертви́вся на дре́ве, все́м живо́т источи́, и уби́в зми́я Боже́ственною си́лою. Те́мже тому́ пои́м Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.
Хра́брствовавше, Иису́се, му́ченик мно́жество, Кресто́м же и стра́стию Твое́ю на стра́сти проти́ву воста́ша, и пред враги́ Тя́ ца́рствующаго тва́рию испове́даша: терпе́ша же муче́ния и беды́ безме́рныя. Те́мже Твою́ улучи́ша сла́ву вси́, сла́вы Го́спода.
Кропле́нием богоде́тельныя честны́я Твоея́ кро́ве, му́ченицы Твои́, Го́споди, избавле́ние обре́тше, кро́ви своя́ вои́стинну излия́ша, непра́ведно му́чими бы́ша же́ртвы приноси́ти скве́рным бесо́м душетле́нным. Те́мже честна́я заколе́ния Тебе́ принесо́ша, Царю́ все́х.
Богородичен: Я́ко ви́де Тя́ на Кресте́ пригвожда́ема, вся́ ви́дящаго, непоро́чная рыда́ющи глаго́лаше: что́ сие́, Ча́до Мое́? Что́ Ти́ возда́ша насла́ждшиися мно́гих Твои́х дарова́ний? Ка́ко претерплю́ боле́зни? Сла́ва Твоему́ благоутро́бию, и смотре́нию стра́шному, Долготерпели́ве.
Песнь 3
Ирмос: Же́зл во о́браз та́йны прие́млется, прозябе́нием бо предразсужда́ет свяще́нника, неплодя́щей же пре́жде Це́ркви, ны́не процвете́ Дре́во Креста́ в держа́ву и утвержде́ние.
В че́рную у́тварь измени́ся со́лнце, зря́ на дре́ве Тебе́ непра́ведно воздви́жена: и распаде́ся ка́мение, и земля́ вся́ стра́хом тряса́шеся, Еди́не Спа́се, все́х избавле́ние.
Распросте́р ру́це Моисе́й, вообража́ше Кре́ст честны́й: Его́же мы́ ны́не вообража́юще благому́дренне, полки́ иноплеме́нныя вся́ бесо́вския побежда́ем, вре́да вся́каго те́х кроме́ пребыва́юще.
Стра́сти терпя́ще страстоте́рпцы, стра́сть образова́ху, многообра́зным страсте́м причасти́шася, во́лею страда́вшаго, и стра́сти умертви́вшаго, и живо́т ми́ру возсия́вшаго.
Невозвра́тно муче́ния пу́ть ше́ствовавше, преткнове́ния пре́лести от серде́ц низложи́ша благосла́внии страстоно́сцы, и устреми́шася ко упокое́нию Боже́ственному веселя́щеся.
Богородичен: Зако́нных кроме́ обы́чаев челове́ческих, Тебе́, Ча́до, роди́х, Богоро́дица пла́чущи веща́ше: и ка́ко беззако́ннии воздвиго́ша Тя́ на Дре́во, посреде́ беззако́нных, еди́наго зако́н жи́зни положи́вшаго?
Песнь 4
Ирмос: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.
Я́ко ке́др благоче́стие, ве́ру я́ко кипари́с, любо́вь же я́ко пе́вк нося́ще, Кресту́ Боже́ственному поклони́мся.
Кресто́м Твои́м, Спа́се, ра́й отве́рзеся, и осужде́нный челове́к па́ки вни́де въо́нь, Твою́ велича́я благосты́ню.
Умерщвле́ныя оживи́л еси́, Спа́се, челове́ки, ме́ртв бы́в, и зми́я умертви́л еси́ гре́х вве́дшаго.
Страсте́м бы́вше сообра́зни Христо́вым Боже́ственнии му́ченицы, прича́стницы же и све́тлости небе́сныя яви́шася.
Украси́стеся, му́ченицы, сло́ву кра́сному соедини́вшеся: и све́тло просвети́стеся, со́лнце пра́ведное возлюби́вше.
Богородичен: Но́во Отроча́ родила́ еси́, пре́жде ве́к су́ща соверше́ннаго, Отрокови́це Всенепоро́чная, и Кресто́м соверша́юща вся́ческая, и бла́гостию.
Песнь 5
Ирмос: О треблаже́нное Дре́во! на не́мже распя́ся Христо́с, Ца́рь и Госпо́дь: и́мже паде́ дре́вом прельсти́вый, тобо́ю прельсти́вся, Бо́гу пригвозди́вшуся Пло́тию, подаю́щему ми́р душа́м на́шым.
Оде́ждею нетле́ния, обнаже́ныя ны́ облещи́ возжеле́в, совле́клся еси́, и на Кресте́ распя́тся, обнажи́л еси́ вра́жия, Христе́, кова́рства: сего́ ра́ди Твоя́ страда́ния сла́вим.
Кро́вь из ре́бр исте́кшая спаси́тельная я́ве, ми́р очи́стила е́сть, ка́пищныя же кро́ви разруши́, и истле́вшыя плодо́м разу́мным обнови́, и источи́ нетле́ние душа́м на́шым.
Просвеще́ни добро́тою многови́дных ра́н, му́ченицы сла́внии, Боже́ственною же кро́вию зна́менавшеся, возбраня́ющее пре́жде ору́жие проидо́ша я́ве, и всели́шася ра́дующеся в ра́й.
Я́ко ди́вен Ты́ еси́ во святы́х, Христе́, ве́рою Тебе́ возлюби́вших: от Тебе́ бо обогати́вшеся Боже́ственныя исцеле́ний ре́ки ми́рови источа́ют, и изсуша́ют излия́ние страсте́й на́ших.
Богородичен: Неду́говавшыя грехо́м ны́ исцели́ла еси́, Де́во, ро́ждши Спа́са и Врача́ все́х, на Дре́ве кре́стнем пригвожде́ннаго, Пречи́стая, и источи́вша спасе́ние душа́м на́шым.
Песнь 6
Ирмос: Во́днаго зве́ря во утро́бе дла́ни Ио́на крестови́дно распросте́р, спаси́тельную стра́сть прообража́ше я́ве: те́м тридне́вен изше́д, преми́рное воскресе́ние прописа́ше, пло́тию пригвожде́наго Христа́ Бо́га, и тридне́вным воскресе́нием ми́р просве́щшаго.
Кре́ст водрузи́ся на ме́сте ло́бнем посреде́ земли́, и посреде́ рая́ прозя́бшую дре́вом я́зву исцели́: Месси́а бо Иису́с посреде́ беззако́нных разбо́йник, Еди́н Пра́ведный яви́ся, с Собо́ю совоздви́же вся́, и с высоты́ па́дшаго в пропа́сть вве́рже.
Лу́к, Христе́, напря́г Боже́ственный, всечестны́й Тво́й Кре́ст, испусти́л еси́ стре́лы на уби́йцу: гво́зди же руку́ Твое́ю, Влады́ко, вонзи́л еси́ в того́ гневли́вое и всескверна́вое се́рдце: и до конца́ того́ умертви́л еси́, и от него́ умерщвле́ныя, Ще́дре, оживи́л еси́.
Кро́вным исте́кшым струя́м, из теле́с святы́х страда́лец, угаси́ша ду́хом ве́сь идолобе́сия пла́мень, и це́ркве честны́я бразды́ напои́ша, и кла́с израсти́ти сотвори́ша спасе́ния наде́жды и ве́ры: и́мже пита́ется вся́ка душа́, Боже́ственною благода́тию.
Воспаля́хуся огня́ мно́жае нра́вом, стра́ждущии сла́внии страстоте́рпцы, егда́ веще́ственным огне́м опаля́тися. Лука́вными судия́ми судо́м отдава́еми, и неуя́звлени сохраня́еми быва́ху де́йством и благода́тию Свята́го Ду́ха, венча́вшаго те́х зако́нно пострада́вших.
Богородичен: Ору́жие се́рдце Твое́ про́йде, Пречи́стая Отрокови́це, зря́щи Сы́на Твоего́ на Кресте́ просте́рта, и стра́сти терпя́ща, и копие́м в Боже́ственная ре́бра пробода́ема во́лею, и закала́юща тьмы́ бори́тельнаго зми́я: те́мже пла́чущи ма́терски, Того́ велича́ла еси́.
Песнь 7
Ирмос: Безу́мное веле́ние мучи́теля злочести́ваго лю́ди поколеба́, ды́шущее преще́ние и злохуле́ние богоме́рзкое: оба́че три́ о́троки не устраши́ я́рость зве́рская, ни о́гнь снеда́яй, но проти́во ды́шущу росоно́сному ду́ху, со огне́м су́ще поя́ху: препе́тый отце́в и на́с Бо́же благослове́н еси́.
Егда́ распросте́рся на Дре́ве кре́стнем, я́коже виногра́д сло́во О́тчее, мсто́ иска́пал еси́ та́йны, изменя́ющее пия́нство преступле́ния, и все́х веселя́щее, ве́дущих Тя́ Бо́га и Зижди́теля, во́лею стра́ждуща, и спаса́ющее пою́щыя: препе́тый отце́в и на́с Бо́же благослове́н еси́.
Распя́тие претерпе́л еси́, Христе́ мо́й Иису́се, поно́сное, уставля́ющее челове́ком все́ поноше́ние и воздыха́ние, же́лчи же вкуси́л еси́, го́ресть вся́ку зло́бную оте́мля, уязви́л еси́ ру́це Твои́, я́звы ще́дре душе́вныя на́шя исцеля́я, и пе́ти повелева́я: препе́тый Оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Боле́зньми неболе́зненный живо́т до́блии страда́льцы притяжа́ли есте́: те́мже на́шя боле́зни облегча́ете отню́д, благода́ть прие́мше свы́ше, святи́и, исцелева́ти стра́сти, и ду́хи отгоня́ти: и ве́рным предстоите́, и спаса́ете вопию́щыя: препе́тый Оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Ста́сте му́ченицы пред суди́щи Христа́ испове́дающе, пло́ть на́с ра́ди восприе́мшаго по на́м кроме́ тле́ния: и подо́бницы страсте́м Его́ явля́еми вои́стинну, огня́ озлобле́ния, и вся́кия ины́я му́ки претерпе́сте, в весе́лии зову́ще: препе́тый Оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Богородичен: Печа́ли испо́лнихся зря́щи Тебе́, Сы́не, без пра́вды стра́ждуща, уязвля́юся душе́ю, копие́м уя́звлену Ти́ в ре́бра, Богоро́дица вопия́ше пла́чущи и рыда́ющи, еди́на Влады́чица, Ю́же досто́йно вси́ ублажа́ем, и благоче́стно зове́м: препе́тый оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Песнь 8
Ирмос: Благослови́те, о́троцы, Тро́ицы равночи́сленнии, Соде́теля Отца́ Бо́га, по́йте снизше́дшее Сло́во, и о́гнь в ро́су претво́ршее, и превозноси́те все́м жи́знь подава́ющаго, Ду́ха Всесвята́го во ве́ки.
Благослови́тся дре́во, и́мже вся́ потреби́ся я́же во Еде́ме ле́стная кля́тва, возра́стшая сне́дию лука́вою дре́ва, и Христо́с возно́сится препросла́вленный, и́же вознести́ся на не́м во́лею Свое́ю восхоте́вый за милосе́рдие.
Свяще́нно во премене́нии рука́ма, Присносла́вный, благословля́я вну́ки иногда́, о́браз явля́я свяще́ннаго дре́ва, и́мже благослове́ние все́м дарова́ся, прокля́тым зло́ю дре́ва сне́дию, и попо́лзшымся во глубину́ зо́л.
Исправля́ется все́ челове́чество, Влады́ко, Тебе́ распросте́рту бы́вшу на Кресте́, и по́лк паде́ лука́вых бесо́в, и разстоя́щаяся совокупле́ние прие́млют: и превозно́сится держа́ва вла́сти Твоея́, и си́ла Твоя́ во ве́ки.
Ва́ше му́жество па́че со́лнца возсия́, светови́днии Христо́вы страда́льцы, и всю́ диа́волю пре́лесть Боже́ственною си́лою помрачи́ и ве́рных все́х сердца́ благочестному́дренне просвети́ во ве́ки.
Богородичен: Мы́сленный о́блак, и се́нь свяще́ния, Престо́л Бо́жий, и Две́рь Све́та, Свети́льник, и Восто́к Сло́ва, ве́рнии вси́ имену́ем Тя́, Пречи́стая Де́во, вся́ сотво́ршаго Ма́ти су́щи благослове́нная.
Песнь 9
Ирмос: Сне́дию дре́ва ро́ду прибы́вшая сме́рть, Кресто́м упраздни́ся дне́сь: и́бо прама́терняя всеро́дная кля́тва разруши́ся, прозябе́нием чи́стыя Богома́тере: Ю́же вся́ си́лы небе́сныя велича́ют.
Свяще́ннейше Тя́ вознося́ще, Ще́дре, покланя́емся Твоему́ Кресту́, копию́ же и гу́бе, и тро́сти, и в руку́ вонзе́нным и в ногу́ святы́м гвозде́м, Влады́ко: и́миже обрето́хом соверше́нное оставле́ние, и ра́йскаго жития́ сподо́бихомся.
О ка́ко непра́ведно осужде́н бы́л еси́ пригвозди́тися на дре́ве распина́емь, пра́веднейший еди́не все́х Царю́, оправда́ти все́х ищя́й, ве́рою сла́вящих страда́ния Твоя́ во́льная, и смотре́ние, и Тебе́, Христе́ мо́й, ве́рно велича́ющих.
Те́ло преда́вше му́кам вседу́шно му́ченицы сла́внии, претерпе́ша ра́ны и ну́жную сме́рть, отсече́ние удо́в, и растерза́ния, и о́гненное опале́ние, любо́вию же разгара́еми ко Го́споду. Те́мже венцено́сцы на небесе́х живу́т.
И́же апо́столов и му́чеников сла́досте, моли́твами и́х все́х на́с ми́лости испо́лни, я́ко благоутро́бен, согреше́ний разреше́ние подая́, и лю́тых все́х избавле́ние, и Твоего́ Ца́рствия вселе́ние, Христе́ Бо́же, и́же на́с ра́ди явле́йся челове́к.
Богородичен: Светови́дный черто́г яви́лася еси́, Де́во, все́льшемуся в Твою́ нетле́нную утро́бу, и стра́сть блаже́нную претерпе́вшему хоте́нием, и все́м безстра́стие пода́вшему за неизрече́нную ми́лость: Ему́же ве́рою покланя́ющеся, Тебе́ благоче́стно велича́ем.