Неделя 3-я по Пасхе, жен-мироносиц
Краткое наименование:0-14 Неделя 3-я по Пасхе, жен-мироносиц
Триодь. Дата 2024-05-05, 14 дней после Пасхи
Знак типикона: ВседневныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 2:Благообра́зный Ио́сиф, с Дре́ва снем пречи́стое те́ло Твое́, плащани́цею чи́стою обви́в, и воня́ми во гро́бе но́ве покры́в положи́: но тридне́вен воскре́сл еси́ Го́споди, подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Глас 2:Мироно́сицам жена́м, при гро́бе предста́в а́нгел вопия́ше: ми́ра ме́ртвым су́ть прили́чна, Христо́с же истле́ния яви́ся чу́ждь. Но возопи́йте: воскре́се Госпо́дь, подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Глас 2:Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, животе́ безсме́ртный, тогда́ ад умертви́л еси́ блиста́нием Божества́. Егда́ же и уме́ршыя от преиспо́дних воскреси́л еси́, вся́ си́лы небе́сныя взыва́ху: Жизнода́вче Христе́ Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Кондаки
Глас 2:Ра́доватися мироно́сицам повеле́л еси́, пла́чь прама́тере Е́вы утоли́л еси́ Воскресе́нием Твои́м Христе́ Бо́же, апо́столом же Твои́м пропове́дати повеле́л еси́: Спас воскре́се от гро́ба.
Икос: На гроб Твой Спа́се мироно́сицы иду́щыя, к себе́ недоумева́хуся умо́м, и веща́ху: кто́ нам ка́мень отвали́т гро́бный? И воззре́вшя ви́дят, я́ко ка́мень отвале́н бе́, зра́ку же а́нгелову со одея́нием дивля́хуся: содержи́ми же бя́ху тре́петом, и бежа́ти помышля́ху. и к ним ю́ноша возопи́: не бо́йтеся вы́, Его́же и́щете воста́, прииди́те, ви́дите ме́сто, иде́же лежа́ше те́ло Иису́сово, и ско́ро ше́дшыя возвести́те ученико́м: Спас воскре́се от гро́ба.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 2:Мироно́сицы жены́, у́тру глубоку́, арома́ты взе́мшя, Госпо́дня гро́ба достиго́ша, я́же не наде́яхуся обре́тшя помышля́ху благогове́юще ка́менному отвале́нию, и дру́га ко друзе́й глаго́лаху: где́ су́ть печа́ти гро́ба? где́ е́сть Пила́това кустоди́а, и опа́сное утверже́ние? бы́сть же возвести́тель не разумева́ющым жена́м, блиста́яйся а́нгел, и глаго́ляй к ним: что́ с рыда́нием и́щете жива́го и оживотвори́вшаго род челове́ческий? Воста́ Христо́с Бог наш из ме́ртвых я́ко всеси́лен, подая́й всем нам нетле́ние и жи́знь, просвеще́ние и ве́лию ми́лость.
Почто́ ми́ра со слеза́ми, о учени́цы растворя́ете, ка́мень отвали́ся, гроб истощи́ся: ви́дите тлю́ живото́м попра́нную, печа́ти свиде́тельствующя я́вственно, спя́щыя лю́те стра́жники непокори́вых, сме́ртное спасе́ся пло́тию Бо́жиею, ад рыда́ет. Те́кшя ра́достию рцы́те апо́столом: умертви́вый сме́рть Христо́с, перворожде́н из ме́ртвых, вас предваря́ет в Галиле́и.
Мироно́сицы ра́но бы́вшя, и гроб Твой со тща́нием дости́гшя, иска́ху Тебе́ Христе́, во е́же пома́зати пречи́стое те́ло Твое́. И а́нгеловыми глаго́лы огласи́вшеся, радостотво́рныя о́бразы апо́столом пропове́даху, я́ко воскре́се Нача́льник спасе́ния на́шего, плени́вый сме́рть, ми́рови же да́руяй живо́т ве́чный и ве́лию ми́лость.
Мироно́сицы жены́, гро́ба Твоего́ дости́гшя, и печа́ти гро́бныя ви́девшя, не обре́тшя же пречи́стаго те́ла Твоего́, рыда́ющя со тща́нием приидо́ша, глаго́лющя: кто́ укра́де на́ше упова́ние? кто́ взят ме́ртва на́га сми́рною пома́зана, Ма́тери еди́но утеше́ние? о ка́ко ме́ртвыя оживи́вый умертви́ся? ад плени́вый, ка́ко погребе́ся? Но воскресни́ Спа́се самовла́стно, я́коже ре́кл еси́, тридне́вен, спаса́яй ду́шы на́шя.
Пре́жде век от Отца́ ро́ждшемуся Бо́жию Сло́ву, вопло́щшемуся от Де́вы Мари́и, прииди́те поклони́мся: Кре́ст бо претерпе́в, погребе́нию предаде́ся, я́ко Сам восхоте́: и воскре́с из ме́ртвых, спасе́ мя заблужда́ющаго челове́ка.
Христо́с Спас наш, е́же на ны́ рукописа́ние пригвозди́в на Кресте́ загла́ди, и сме́ртную держа́ву упраздни́: покланя́емся Его́ тридне́вному Воскресе́нию.
Со арха́нгелы воспои́м Христо́во Воскресе́ние: Той бо е́сть Изба́витель и Спас душ на́ших, и в сла́ве стра́шней и кре́пцей си́ле, па́ки гряде́т суди́ти ми́ру, его́же созда́.
Тебе́ распе́ншагося и погребе́ннаго, а́нгел пропове́да Влады́ку, и глаго́лаше жена́м: прииди́те ви́дите, иде́же лежа́ше Госпо́дь: воскре́се бо, я́коже рече́, я́ко всеси́лен. Те́мже Тебе́ покланя́емся еди́ному безсме́ртному: Жизнода́вче Христе́, поми́луй нас.
Кресто́м Твои́м упраздни́л еси́, ю́же от дре́ва кля́тву, погребе́нием Твои́м умертви́л еси́ сме́рти держа́ву: воста́нием же Твои́м просвети́л еси́ род челове́ческий. Сего́ ра́ди вопие́м Ти́: благоде́телю Христе́ Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Отверзо́шася Тебе́ Го́споди, стра́хом врата́ сме́ртная, вра́тницы же а́довы ви́девше Тя́, убоя́шася: врата́ бо ме́дная сокруши́л еси́, и вереи́ желе́зныя сте́рл еси́, и изве́л еси́ нас от тьмы́ и се́ни сме́ртныя, и у́зы на́шя растерза́л еси́.
Спаси́тельную пе́снь пою́ще, от у́ст возсле́м: прииди́те вси́ в дому́ Госпо́днем припаде́м, глаго́люще: на Дре́ве распны́йся, и из ме́ртвых воскресы́й, и сый в не́дрех О́тчих, очи́сти грехи́ на́шя.
Богородичен,Пре́йде се́нь зако́нная, благода́ти прише́дши: я́коже бо купина́ не сгара́ше опаля́ема, та́ко Де́во родила́ еси́, и Де́ва пребыла́ еси́. Вме́сто столпа́ о́гненнаго, пра́ведное возсия́ Со́лнце: вме́сто Моисе́а, Христо́с, спасе́ние душ на́ших.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Тебе́, оде́ющагося све́том я́ко ри́зою, снем Ио́сиф с Дре́ва с Никоди́мом, и ви́дев ме́ртва, на́га, непогребе́на, благосе́рдный пла́чь восприи́м, рыда́я глаго́лаше: увы́ мне́ сладча́йший Иису́се, Его́же вма́ле со́лнце на Кресте́ ви́сима узре́вшее мра́ком облага́шеся, и земля́ стра́хом колеба́шеся, и раздира́шеся церко́вная заве́са: но се́ ны́не ви́жу Тя́, мене́ ра́ди во́лею подъе́мша сме́рть. Ка́ко погребу́ Тя Бо́же мой, или́ како́ю плащани́цею обвию́? ко́има ли рука́ма прикосну́ся нетле́нному Твоему́ те́лу? или́ ки́я пе́сни воспою́ Твоему́ исхо́ду Ще́дре, велича́ю стра́сти Твоя́, песносло́влю и погребе́ние Твое́ со Воскресе́нием, зовы́й: Го́споди сла́ва Тебе́.
Воскресе́ние Твое́ Христе́ Спа́се, всю́ просвети́ вселе́нную и призва́л еси́ Твое́ созда́ние: всеси́льне Го́споди сла́ва Тебе́.
Стихиры на хвалитех
Глас 2:Вся́кое дыха́ние и вся́ тва́рь, Тя́ сла́вит Го́споди, я́ко Кресто́м сме́рть упраздни́л еси́, да пока́жеши лю́дем, е́же из ме́ртвых Твое́ Воскресе́ние, я́ко еди́н Человеколю́бец.
Да реку́т иуде́е, ка́ко во́ини погуби́ша стрегу́щии Царя́? почто́ бо Ка́мень не сохрани́ ка́мене жи́зни? или́ погребе́ннаго да дадя́т, или́ Воскре́сшему да покло́нятся, глаго́люще с на́ми: сла́ва мно́жеству щедро́т Твои́х, Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Ра́дуйтеся лю́дие и весели́теся, а́нгел седя́й на ка́мени гро́бнем, той нам благовести́, рек: Христо́с воскре́се из ме́ртвых, спас ми́ра, и испо́лни вся́ческая благоуха́ния: ра́дуйтеся лю́дие и весели́теся.
А́нгел у́бо е́же ра́дуйся, пре́жде Твоего́ зача́тия Го́споди, Благода́тней принесе́: а́нгел же ка́мень сла́внаго Твоего́ гро́ба в Твое́ Воскресе́ние отвали́: ов у́бо в печа́ли ме́сто, весе́лия о́бразы возвеща́я: сей же в сме́рти ме́сто, Влады́ку Жизнода́вца пропове́дуя нам, те́мже вопие́м Ти́: Благоде́телю всех, Го́споди сла́ва Тебе́.
Возлия́ша ми́ра со слеза́ми на гроб Твой жены́, и испо́лнишася ра́дости уста́ их, внегда́ глаго́лати: воскре́се Госпо́дь.
Да похва́лят язы́цы и лю́дие Христа́ Бо́га на́шего, во́лею нас ра́ди Кре́ст претерпе́вшаго, и во а́де тридне́вновавшаго, и да покло́нятся Его́ из ме́ртвых Воскресе́нию, и́мже просвети́шася всего́ ми́ра концы́.
Ра́спят и погребе́н был еси́ Христе́, я́коже изво́лил еси́, испрове́ргл еси́ сме́рть, и воскре́сл еси́ во сла́ве, я́ко Бог и Влады́ка, да́руя ми́рови жи́знь ве́чную, и ве́лию ми́лость.
О вои́стинну беззако́ннии печа́тавшии ка́мень, бо́льших нас чуде́с сподо́бисте! И́мут ра́зум стра́жие, дне́сь про́йде из гро́ба, и глаго́лаху: рцы́те, я́ко нам спя́щым, приидо́ша ученицы́, и украдо́ша Его́. И кто́ кра́дет мертвеца́, па́че же и на́га? Сам воскре́се самовла́стно я́ко Бог, оста́вль во гро́бе и погреба́тельная Своя́. Прииди́те ви́дите иуде́е, ка́ко не расто́рже печа́ти сме́рть попра́вый, и ро́ду челове́ческому безконе́чную жи́знь да́руяй, и ве́лию ми́лость.
С ми́ры прише́дшым я́же с Мари́ею жена́м, и недоумева́ющымся, ка́ко бу́дет им улучи́ти жела́ние, яви́ся ка́мень взя́тый, и боже́ственный ю́ноша утоля́яй мяте́ж душ их: воста́ бо, глаго́лет, Иису́с Госпо́дь. Те́мже пропове́дите пропове́дником Его́ ученико́м, в Галиле́ю тещи́, и ви́дети Его́ воскре́сша из ме́ртвых, я́ко Жизнода́вца и Го́спода.
Седальны
Глас 2:Ка́мень гро́бный запеча́тати не возбрани́в, ка́мень ве́ры воскресы́й по́дал еси́ всем: Го́споди сла́ва Тебе́.
Глас 2:Мироно́сицы у́тро прише́дшыя, и гроб то́щь ви́девшыя, апо́столом глаго́лаху: тле́ние низложи́ держа́вный, и су́щыя во а́де исхити́ уз: пропове́дите дерзнове́нием, я́ко воскре́се Христо́с Бог, да́руяй ми́рови ве́лию ми́лость.
Глас 2:Ми́ра те́пле гро́бу прино́сят жены́ Спа́се, а́нгела све́тлостию ду́шы веселя́ху, и Бо́га Тя́ всех пропове́даху, и ученико́м вопия́ху: вои́стинну воскре́се из гро́ба всех Жи́знь.
Светильны
Жены́ услы́шите глас ра́дования: мучи́теля а́да попра́вый, от тли́ мир воздви́же, тецы́те, друго́м рцы́те Мои́м благове́стия: хощу́ бо созда́ние Свое́ ра́достию озари́ти, отону́дуже прии́де печа́ль.
Богородичен: Жены́ услы́шите глас ра́дования: мучи́теля а́да попра́вый, от тли́ мир воздви́же, тецы́те, друго́м рцы́те Мои́м благове́стия: хощу́ бо созда́ние Свое́ ра́достию озари́ти, отону́дуже прии́де печа́ль.
Каноны
Канон жен-мироносиц, глас 2 (основной)
Житие
Синаксарь в неделю третью по Пасхе, святых жен мироносиц.
Стихи:
Миро Христу ученицы приносят,
Я же им песнь, словно миро, несу.
В сей день, в неделю третию по Пасхе, совершаем празднование святым женам-мироносицам. Вспоминаем также Иосифа из Аримафеи, который был тайным учеником Христа, и с ним вместе ночного ученика Никодима.
Из них женщины были подлинными и самыми первыми свидетельницами воскресения, Иосиф же и Никодим – свидетелями погребения, то есть всего того, что в нашем учении есть самое важное и насущное.
Никодим, не склонившийся к единомыслию с иудеями, немедленно отлучается от синагоги. Иосиф же, после погребения тела Господня вверженный иудеями в яму, силою Божией исторгается оттуда и попадает к себе на родину в Аримафею. И Христос по восстании является ему, пребывающему в узах, и вверяет всю тайну Воскресения. Невзирая на многие страдания от иудеев, он не почел возможным тайну эту молчанию предать, но открыто изъяснял происшедшее всем. Рассказывают также, что Никодим в своих сочинениях раньше других подробно изложил все относящееся к страданию и Воскресению Христову, ибо принадлежал к синагоге и в точности знал замыслы и речи, проще же сказать, все дела иудеев.
Оттого и причисляются они с Иосифом, как мы сказали, к истинным свидетелям погребения вместе с женщинами, видевшими Воскресение, и вспоминаются здесь после предшествующего уверения Фомы, поскольку уверение это – то, что наступило, как говорит евангелист после восьми дней (Ин.20:26) – установлено вспоминать прежде. Именно они, женщины, первыми увидели воскресение и благовестили о нем ученикам. Ибо надлежало, чтобы пол, первым греху подпавший и проклятие унаследовавший, первым узрел и Воскресение, и первым услыхавший: В болезнех родиши чад(Быт.3:16), первым и радости внял.
Мироносицами же названы вот почему. Когда Иосиф и Никодим с наступлением Пасхи – ибо та наступавшая суббота была великий день (Ин.19:31), – спешили в продолжение пятницы предать тело Господа погребению, то, по иудейскому обычаю, помазали его миром, но не надлежащим образом, ибо плащаницей обвили и гробу предали после того, как возложили сверху преимущественно смирну с алоэ. Почему и женщины те, питавшие, как ученицы, пламенную любовь к Христу, купили драгоценного мира и пришли ночью (как по опасению иудеев, так и согласно обычаю), чтобы пораньше оплакать и помазать Его, восполнив то, что по недостатку времени упустили тогда. Когда же пришли, узрели различные видения: двух светозарных ангелов внутри гробницы и другого, на камне сидящего. После чего видят Христа и поклоняются Ему, а Магдалина расспрашивает Его, точно садовника, о Нем Самом.
Итак, много было мироносиц, но евангелисты, упоминая лишь самых выдающихся, умалчивают о других. Вот кто были они. Первая среди всех – Мария Магдалина, из которой Христос изгнал семь бесов (ср.: Мк.16:9). Согласно преданию, она, явившись в Рим после Вознесения Христова, возвещает о Христе кесарю Тиверию и Пилата с первосвященниками новой смерти предает, а по прошествии времени умирает в Эфесе и погребается Иоанном Богословом. Царь же Лев Мудрый переносит тело ее в Константинополь. Вторая – Саломия (см.: Мк.15:40) – та, что, будучи дочерью Иосифа-обручника, имела мужем Зеведея. От нее родились евангелисты Иоанн и Иаков. Ибо у Иосифа было четверо сыновей – Иаков, называемый в Евангелии «меньшим», Иосиф, Симон, Иуда, и три дочери – Эсфирь, Фамарь и Саломия, жена Зеведея. И потому, когда слышишь в Евангелии о Марии, матери Иакова меньшего и Иосии (см.: Мк.15:40), разумей, что это Богородица, ибо Богоматерь считалась матерью детей Иосифовых. Таким образом, отсюда выходит, что евангелист Иоанн – племянник Христа, как сын Его сестры. Третья из мироносиц – Иоанна, жена Хузы, который был доверенным лицом и домоправителем царя Ирода (см.: Лк.8:3). Четвертая и пятая – Мария и Марфа, сестры Лазаря, шестая – Мария, жена Клеопы, седьмая – Сусанна. Было и иных весьма много, как повествует божественный Лука, говоря: Многие другие, служившие Христу и ученикам Его имением своим (Лк 8 3). А поскольку они проповедовали Воскресение и много содействовали нашим учениям в удостоверении и нерушимом утверждении Христова Воскресения, Церковь Божия приняла обычай праздновать после Фомы и им, как первым, кто видели Христа [по восстании из мертвых], возвестили всем спасительную проповедь и образом жизни более всего последовали Христу, как и подобало женщинам, от Него научившимся.
По молитвам святых мироносиц помилуй нас, Боже. Аминь.