Неделя 6-я по Пасхе. О слепом
Краткое наименование:0-35 Неделя 6-я по Пасхе. О слепом
Триодь. Дата 2025-04-20, 35 дней после Пасхи
Знак типикона: ВседневныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 5:Собезнача́льное Сло́во Отцу́ и Ду́хови, от Де́вы ро́ждшееся на спасе́ние на́ше, воспои́м ве́рнии и поклони́мся, я́ко благоволи́ пло́тию взы́ти на Кре́ст, и сме́рть претерпе́ти, и воскреси́ти уме́ршыя сла́вным Воскресе́нием Свои́м.
Кондаки
Глас 4:Душе́вныма очи́ма ослепле́н, к Тебе́ Христе́ прихожду́, я́коже слепы́й от рожде́ния, покая́нием зову́ Ти: Ты́ су́щих во тме́ све́т пресве́тлый.
Икос: Струю́ ми да́руй Христе́, прему́дрости неизрече́нныя, и ра́зума го́рняго, све́те су́щих во тме́, и прельща́емых наста́вниче, да возмогу́ чудеса́ Твоя́ пове́дати окая́нный, я́же боже́ственная кни́га научи́ Ева́нглиа ми́ра, си́есть, слепа́го чудотворе́ние: я́ко от рожде́ния сле́п сы́й, о́чи чу́вственныя прие́млет и душе́вныя, ве́рою взыва́я: Ты́ су́щих во тме́ све́т пресве́тлый.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Слепы́й роди́выйся, в свое́м по́мысле глаго́лаше: еда́ а́з гре́х ра́ди роди́тельных роди́хся без о́чию? Еда́ а́з за неве́рие язы́ков роди́хся во обличе́ние? Не домышля́юся вопроша́ти, когда́ но́щь, когда́ де́нь? Не терпи́та ми́ но́зе ка́меннаго претыка́ния, не ви́дех бо со́лнца сия́юща, ниже́ во о́бразе мене́ Созда́вшаго. Но молю́ Ти ся Христе́ Бо́же, при́зри на мя́ и поми́луй мя́.
Мимоходя́ Иису́с от святи́лища, обре́те челове́ка сле́па от рожде́ния, и умилосе́рдився положи́ бре́ние на о́чию его́, и рече́ к нему́: иди́ умы́йся в Силоа́ме, и умы́вся прозре́, сла́ву возсыла́я Бо́гу. Сосе́ди же его́ глаго́лаху ему́: кто́ твои́ зе́ницы отве́рзе, и́хже никто́же от зря́щих исцели́ти возмо́же? Он же возопи́в, рече́: Челове́к Иису́с глаго́лемый, Он ми́ рече́, умы́йся в Силоа́ме, и прозре́х. То́й е́сть вои́стинну, Его́же рече́ Моисе́й зако́не, Христа́ Месси́ю: То́й е́сть Спа́с ду́ш на́ших.
Го́споди, мимоходя́ путе́м, обре́л еси́ челове́ка сле́па от рожде́ния, и удивле́ни бы́вше ученицы́, вопроша́ху Тя́ глаго́люще: Учи́телю, кто́ согреши́: се́й ли, или́ роди́тели его́, да сле́п роди́ся? Ты́ же Спа́се мо́й возопи́л еси́ к ни́м: ни се́й согреши́, ни роди́тели его́, но да явя́тся дела́ Бо́жия на не́м. Мне́ подоба́ет де́лати дела́ Посла́вшаго Мя́, я́же никто́же мо́жет де́лати. И сия́ ре́к, плю́нув до́лу, и бре́ние сотво́рь, пома́зал еси́ о́чи его́, ре́к к нему́: иди́, умы́йся в Силоа́мстей купе́ли. Он же умы́вся здра́в бы́сть, и вопия́ше к Тебе́: ве́рую Го́споди, и поклони́ся Тебе́. Те́мже вопие́м и мы́, поми́луй на́с.
Богородичен,В Чермне́м мо́ри, неискусобра́чныя неве́сты о́браз написа́ся иногда́: та́мо Моисе́й, раздели́тель воды́: зде́ же Гаврии́л, служи́тель чудесе́. Тогда́ глубину́ ше́ствова немо́кренно Изра́иль: ны́не же Христа́ роди́ безсе́менно Де́ва. Мо́ре по проше́ствии Изра́илеве, пребы́сть непрохо́дно: Непоро́чная по рождестве́ Емману́илеве, пребы́сть нетле́нна. Сы́й, и пре́жде Сы́й, явле́йся я́ко Челове́к, Бо́же поми́луй на́с.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Тебе́ воплоще́ннаго Спа́са Христа́, и небе́с не разлучи́вшася, во гла́сех пе́ний велича́ем: я́ко Кре́ст и сме́рть прия́л еси́ за ро́д на́ш, я́ко Человеколю́бец Госпо́дь, испрове́ргий а́дова врата́, тридне́вно воскре́сл еси́, спаса́я ду́шы на́шя.
Стих: Да воскре́снет Бог, / и расточа́тся врази́ Его́.
Па́сха / свяще́нная нам днесь показа́ся; / Па́сха но́ва свята́я; / Па́сха та́инственная; / Па́сха всечестна́я. / Па́сха Христо́с Изба́витель; / Па́сха непоро́чная; / Па́сха вели́кая; / Па́сха ве́рных. / Па́сха две́ри ра́йския нам отверза́ющая. / Па́сха всех освяща́ющая ве́рных.
Стих: Я́ко исчеза́ет дым, / да исче́знут.
Прииди́те / от виде́ния жены́ благове́стницы, / и Сио́ну рцы́те: / приими́ / от нас ра́дости благове́щения, Воскресе́ния Христо́ва: / красу́йся, лику́й / и ра́дуйся, Иерусали́ме, / Царя́ Христа́ узре́в из гро́ба, / я́ко жениха́ происходя́ща.
Стих: Та́ко да поги́бнут гре́шницы от Лица́ Бо́жия, / а пра́ведницы да возвеселя́тся.
Мироно́сицы жены́, / у́тру глубоку́, / предста́вша гро́бу Живода́вца, / обрето́ша А́нгела / на ка́мени седя́ща, / и той провеща́в им, / си́це глаго́лаше: / что и́щете Жива́го с ме́ртвыми; / что пла́чете Нетле́ннаго во тли? / Ше́дше, пропове́дите ученико́м Его́.
Стих: Сей день, его́же сотвори Госпо́дь, / возра́дуемся и возвесели́мся в онь.
Па́сха кра́сная, / Па́сха, Госпо́дня Па́сха! / Па́сха всечестна́я / нам возсия́. Па́сха, / ра́достию друг дру́га обы́мем. / О Па́сха! / Избавле́ние ско́рби, / и́бо из гро́ба днесь, / я́ко от черто́га / возсия́в Христо́с, / жены́ ра́дости испо́лни, глаго́ля: / пропове́дите апо́столом.
Пра́вды со́лнце мы́сленное Христе́ Бо́же, из утро́бы све́та лише́ннаго, Твои́м пречи́стым прикоснове́нием просвети́вшее обою́ду, и на́ши о́чи душе́вныя озари́вшее, сы́ны дне́ покажи́, да ве́рою вопие́м Ти́: мно́гое Твое́ и неизрече́нное, е́же на на́с благоутро́бие, Человеколю́бче, сла́ва Тебе́.
Богородичен,Воскресе́ния день, / и просвети́мся торжество́м, / и друг дру́га обы́мем. / Рцем бра́тие, / и ненави́дящим нас, / прости́м вся Воскресе́нием, / и та́ко возопии́м: / Христо́с воскре́се из ме́ртвых, / сме́ртию смерть попра́в, / и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.
Стихиры на хвалитех
Глас 5:Го́споди, запеча́тану гро́бу от беззако́нников, проше́л из гро́ба, я́коже роди́лся еси́ от Богоро́дицы: не уразуме́ша, ка́ко воплоти́лся еси́, безпло́тнии Твои́ а́нгели. Не чу́вствоваша, когда́ воскре́сл еси́, стрегу́щии Тя́ во́ини: обоя́ бо запечатле́шася испыту́ющым, яви́шася же чудеса́ покланя́ющымся ве́рою та́инству: е́же воспева́ющым возда́ждь на́м ра́дость и ве́лию ми́лость.
Го́споди, вереи́ ве́чныя сокруши́вый, и у́зы растерза́вый, от гро́ба воскре́сл еси́, оста́вль Твоя́ погреба́льная, во свиде́тельство и́стиннаго тридне́внаго Твоего́ погребе́ния: и предвари́л еси́ в галиле́и, в пеще́ре стрего́мый: вели́кая Твоя́ ми́лость, непостижи́ме Спа́се, поми́луй, и спаси́ на́с.
Го́споди, жены́ теко́ша на гро́б ви́дети Тя́ Христа́, на́с ра́ди пострада́вшаго: и прише́дше обрето́ша а́нгела на ка́мени седя́ща, стра́хом отва́льшемся, и к ни́м возопи́ глаго́ля: воскре́се Госпо́дь, рцы́те ученико́м, я́ко воскре́се от ме́ртвых, спаса́яй ду́шы на́шя.
Го́споди, я́коже изше́л еси́ от запеча́таннаго гро́ба, та́ко вше́л еси́ и две́рем заключе́нным ко ученико́м Твои́м, показу́я и́м теле́сная страда́ния, я́же подъя́л еси́ Спа́се долготерпе́вый: я́ко от се́мене дави́дова я́звы претерпе́л еси́: я́ко Сы́н же Бо́жий ми́р свободи́л еси́: вели́кая Твоя́ ми́лость, непостижи́ме Спа́се, поми́луй, и спаси́ на́с.
Го́споди, Царю́ веко́в, и Тво́рче все́х, на́с ра́ди распя́тие и погребе́ние пло́тию прие́мый, да на́с от а́да свободи́ши все́х. Ты́ еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.
Го́споди, пресия́ющая Твоя́ чудеса́ кто́ испове́сть? Или́ кто́ возвести́т стра́шная Твоя́ та́инства? Вочелове́чивыйся бо на́с ра́ди я́ко Са́м восхоте́л еси́ держа́ву яви́л еси́ си́лы Твоея́. Кресто́м бо Твои́м разбо́йнику ра́й отве́рзл еси́, и погребе́нием Твои́м вереи́ а́довы сокруши́л еси́: Воскресе́нием же Твои́м вся́ческая обогати́л еси́, Благоутро́бне Го́споди, сла́ва Тебе́.
Мироно́сицы жены́ гро́ба Твоего́ дости́гше, зело́ ра́но иска́ху Тебе́ ми́ры пома́зати, безсме́ртнаго Сло́ва и Бо́га, и а́нгела глаго́лы огласи́вшеся, возвраща́хуся ра́достию, апо́столом возвести́ти я́ве: я́ко воскре́сл еси́ Животе́ все́х, и пода́л еси́ ми́рови очище́ние, и ве́лию ми́лость.
За милосе́рдие ми́лости воплоти́выйся Христе́ Бо́же, све́та лише́ннаго от утро́бы, милосе́рдием неизрече́нных щедро́т, сия́ния Боже́ственнаго сподо́бил еси́, сего́ зе́ницам пе́рстию созда́тельными пе́рсты Твои́ми прикосну́выйся: Са́м и ны́не Светода́телю, и на́шя озари́ душе́вная чу́вства, я́ко еди́н независтнода́тель.
Кто́ возглаго́лет си́лы Твоя́ Христе́? Или́ кто́ изочте́т чуде́с твои́х мно́жества? Сугу́б бо я́ко ви́ден бы́л еси́ на земли́ за бла́гость, сугу́бы и цельбы́ неду́гующым подава́л еси́: не то́чию бо теле́сныя о́чи отве́рзл еси́, и́же от утро́бы слепо́му, но и душе́вныя: те́мже Бо́га Тя́ испове́даше тая́щагося, и все́м подаю́ща ве́лию ми́лость.
Седальны
Глас 5:Кре́ст Госпо́день похва́лим, погребе́ние свято́е пе́сньми почти́м, и Воскресе́ние Его́ препросла́вим: я́ко совозста́ви ме́ртвыя от гро́б я́ко Бо́г, плени́в сме́рти держа́ву, и кре́пость диа́волю, и су́щым во а́де све́т возсия́.
Глас 5:Го́споди, посреде́ Тя осужде́нных пригвозди́ша беззако́ннии, и копие́м ребро́ Твое́ прободо́ша, о Ми́лостиве! Погребе́ние бо прия́л еси́, разруши́вый а́дова врата́, и воскре́сл еси́ тридне́вно: притеко́ша жены́ ви́дети тя́, возвести́ша апо́столом воста́ние. Превозноси́мый Спа́се Его́же пою́т а́нгели, благослове́нный Го́споди, сла́ва Тебе́.
Глас 8:Все́х Влады́ка и Творе́ц преходя́, обре́те на пути́ сле́па седя́ща, пла́чуща и глаго́люща: не ви́дех в житии́ со́лнца сия́юща, ниже́ луны́ све́та озаря́ющаго. Те́мже вопию́ Ти: рожде́йся от Де́вы, просвеще́й вся́ческая, просвети́ мя я́ко благоутро́бен, да зову́ припа́дая Тебе́ Влады́ко Христе́ Бо́же: прегреше́ний оставле́ние да́руй, за мно́жество ми́лости на́м Человеколю́бче.
Светильны
Пло́тию усну́в, яко мертв, Царю́ и Го́споди, тридне́вен воскре́сл еси́, Ада́ма воздви́г от тли, и упраздни́в смерть: Па́сха нетле́ния, ми́ра спасе́ние.
Богородичен: Мимоиды́й Спа́с на́ш, обре́те сле́па без о́чию, плю́нув на зе́млю и сотвори́в бре́ние, пома́за его́, к Силоа́му посла́ ити́ и умы́тися. Он же умы́вся, прии́де ви́дя све́т Тво́й Христе́ мо́й.
Каноны
Канон слепаго, глас 5 (основной)
Житие
Стихи:
Света податель, от Света быв Свет,
Слепорожденному очи Ты даруешь, Слово
В этот день, в неделю шестую по Пасхе, празднуем чудо Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа сотворенное над слепым от рождения. Чудо это, подобно бывшему с самарянкой и расслабленным, тоже совершилось при посредстве воды. Произошло же оно так. Когда Христос в беседе с иудеями объявил Себя равным Отцу и сказал: Прежде был Авраам, Я есмь (Ин.8:58), те мечут в Него камни.
Он же, удалившись оттуда, видит спотыкающегося слепца, который и родился таким, имея лишь очертания глаз и углубления вместо них. Итак, когда Спаситель встречает его в таком состоянии, ученики спрашивают:Кто согрешил, он или родители его, что он родился слепым? (Ин.9:2), ибо слышали, как Он говорил расслабленному: Вот, ты выздоровел; не греши больше (Ин.5:14), и чтогрех родителей на детях (Иер.32:18). Вдобавок [среди некоторых иудеев] господствовало эпикурейское мнение93, будто души существуют прежде [чем возникает тело], и те из них, что в бесплотном образе согрешили, низводятся в тела. Отвергнув все подобное, Христос сказал: «Не потому он слеп, но это для того, чтобы на нем явились дела Божий (ср.: Ин.9:3), то есть [подразумевал Он] Мои». Ибо здесь не об Отце речь, поскольку оборот «чтобы» указывает на приговор, а не на причину.
Молвив это и плюнув на землю, Христос помазал слепому места, где следовало быть очам, и посылает его умыться к источнику Силоам, дабы показать, что Он – Тот, Кто при начале бытия взял прах от земли и сотворил человека. И поскольку глаз – наиглавнейшее в теле, то Он творит его из небытия, показывая этим, что и душевной силе тоже дает движение. Слюной же, а не водой воспользовался, дабы ясно было, что благодатная сила – от слюны Его, а не от воды, и потому еще, что имел намерение послать слепца к Силоаму. Умыться же его понудил с тем, чтобы никто не приписал исцеления тамошней земле и грязи, а к Силоаму отправляет ради многочисленных свидетелей исцеления, ибо многих должен был встретить он, когда шел с очами, грязью помазанными. Некоторые же говорят, что слепой и после омовения не удалил с глаз грязь от смешения слюны с землей, но сама грязь эта при соприкосновении с водой изменила свою природу таким образом, что образовались очи.
Слово «Силоам» в переводе с еврейского означает «посланный» (Ин.9:7), ибо купальня та находилась вне Иерусалима. При Езекии, когда враги осадили город и захватили Силоам, вода устремилась прочь оттуда. И покуда находившиеся внутри города не выкопали колодцы и водосборные рвы, всякий раз, как посылали туда кого-нибудь по велению пророка Исайи, вода тотчас выступала и могла быть почерпнута, если же кто приходил сам по себе, а тем паче враг, истечение прекращалось. И с того времени было так. Потому и Христос, желая показать, что Он от Бога, посылает слепого туда, и тотчас открывается ему свет. А согласно некоторым, Силоам и назван так ради сегодняшнего слепца, посланного Христом.
Итак, умывшийся слепец обрел зрение некоей неизреченной силой, сам же страждущий тайны той не уразумел. А соседи и знакомые, увидев его без причины прозревшим, находились в сомнении. Он же признал, что раньше был слеп, и когда спрашивали его о причине прозрения, то врачевателем болезни своей объявил Христа. Стоило фарисеям услышать о столь дивном чуде, как Спаситель вновь подвергся хуле за несоблюдение субботы, ибо чудо над слепым совершилось, по обычаю Христа, в день субботний. Случилось меж них разделение, когда одни, ввиду происшедших чудес, говорили, что Иисус от Бога, другие же, что не от Бога Он, поскольку не хранит субботу. Те, кто держались доброго мнения об Иисусе, вопрошали слепого: Что ты скажешь о Нем? (Ин.9:17). Тот провозглашает Его пророком, что для них было всего почетнее. А они по-прежнему не верят, что Христос даровал исцеление истинному слепцу. Не доверяя и соседям, посылают, само собой, за родителями. Но чем больше хотят сокрыть это в тени, тем сильнее на свет выводят, так как и родители всё признают, хоть и сводят дело к его возрасту, чтобы не быть отлученными от синагоги. И вновь говорят слепому: «Воздай славу Богу (Ин.9:24), ибо от Него исцеление, не от Христа, а Тот – грешник, потому что разоряет субботу». Но сей, желая показать от дел, что Христос – Бог, отвечает: «Не знаю; одно знаю, что я, быв слепым, благодаря Ему вижу» (ср.: Ин.9:25). И опять вопрошают: Как отверз твои очи? (Ин.9:26). А тот, раздосадованный, не обиняками уже говорит, но пускается в спор: «Будь Он не от Бога, не сотворил бы такого чуда» (ср.: Ин.9:33). И терпит укоры от них за то, что признал себя учеником Иисуса и за то, что сказал: «Никто от века не отверзал очи слепорожденному» (ср.: Ин.9:32), ибо слепых и другие исцеляли, но слепого от рождения – ни один. Итак, осмеяв его, выгнали прочь из синагоги.
После сего находит его Иисус и говорит: Ты веруешь в Сына Божия? (Ин.9:35). Он же, узнав, что это Тот, Кто с ним говорит, и видя Христа (ибо прежде не видел, поскольку был слеп), поклонился Ему и стал Его учеником, проповедуя везде [совершившееся над ним] благодеяние.
Можно это и в иносказательном смысле представить. Слепой есть в то же время люди из язычников, которых Христос нашел проходя (Ин.9:1), т.е. на земле, а не на небесах пребывая, или потому, что пришел ради народа еврейского и, проходя, явился к язычникам и, плюнув на землю и сделав брение, помазал (Ин.9:6), то есть сперва научил их, ибо снизшел, подобно капле, на землю и воплотился от Девы Марии, а после божественное Крещение преподал, каковое есть Силоам. Далее, [тот же слепой есть] христианский народ из язычников, пред всеми ради Христа дерзающий, преследуемый и свидетельствующий, а под конец Им Самим [как Его народ] признаваемый и прославляемый.
По беспредельной милости Твоей, света Податель, Христе Боже наш, помилуй и спаси нас. Аминь.