0-39 Вознесе́ние Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́

Вознесе́ние Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́

Краткое наименование:

0-39 Вознесе́ние Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́

Триодь. Дата 2024-05-05, 39 дней после Пасхи

Знак типикона: Великий
Праздник: господский


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас 7: Вознесися на небеса Боже, / и по всей земли слава Твоя.
Стих: Готово сердце мое Боже, готово сердце мое: воспою и пою во славе моей.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 2: Взыде Бог в воскликновении, Господь во гласе трубне.
Стих: Вси языцы восплещите руками, воскликните Богу гласом радования.


Причастен

Взыде Бог в воскликновении, / Господь во гласе трубне. / Аллилуиа, трижды.


Тропари

Глас 4:

Возне́слся еси́ во сла́ве Христе́ Бо́же на́ш, ра́дость сотвори́вый ученико́м обетова́нием Свята́го Ду́ха, извеще́нным и́м бы́вшым благослове́нием, я́ко Ты́ еси́ Сы́н Бо́жий, Изба́витель ми́ра.


Кондаки

Глас 6:

Е́же о на́с испо́лнив смотре́ние, и я́же на земли́ соедини́в Небе́сным, Возне́слся еси́ во сла́ве Христе́ Бо́же на́ш, ника́коже отлуча́яся, но пребыва́я неотсту́пный, и вопия́ лю́бящым Тя́: Аз е́смь с ва́ми, и никто́же на вы́.

Икос: Я́же земли́ на земли́ оста́вившии, я́же пе́пельная пе́рсти уступа́ющии, прииди́те воспря́нем, и на высоту́ возведе́м о́чи и мы́сли, впери́м ви́ды, вку́пе чу́вства, на небе́сная врата́ сме́ртнии, непщу́им бы́ти в Ма́сличной горе́, и взира́ти на Избавля́ющаго на о́блацех носи́ма. Отону́ду бо Госпо́дь на небеса́ востече́, и та́мо даролюбе́зны да́ры раздая́ апо́столом Свои́м, уте́шив я́ я́ко Оте́ц, и утверди́в я́, наста́вив я́ко сыно́в, и рече́ к ни́м: не разлуча́юся ва́с, Аз е́смь с ва́ми, и никто́же на вы́.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Госпо́дь Вознесе́ся на небеса́, да по́слет Уте́шителя ми́ру: небеса́ угото́ваша престо́л Его́, о́блацы восхожде́ние Его́. А́нгели дивя́тся, Челове́ка зря́ще превы́ше себе́. Оте́ц жде́т, Его́же в не́драх и́мать Соприсносу́щна: Ду́х же Святы́й вели́т все́м а́нгелом Его́: возми́те врата́ кня́зи ва́шя, вси́ язы́цы восплещи́те рука́ми, я́ко взы́де Христо́с, иде́же бе́ пе́рвее. (Дважды)

Го́споди, Твоему́ Вознесе́нию удиви́шася херуви́ми, зря́ще Тебе́ Бо́га на о́блацех восходя́ща, на ни́х седя́щаго и сла́вим Тя́, я́ко бла́га ми́лость Твоя́, сла́ва Тебе́. (Дважды)

На гора́х святы́х зря́ще Твое́ Вознесе́ние Христе́, Сия́ние сла́вы О́тчи, воспева́ем Тво́й светообра́зный лица́ зра́к, кла́няемся Страсте́м Твои́м, почита́ем Воскресе́ние, сла́вное Вознесе́ние сла́вяще: поми́луй на́с. (Дважды)

Го́споди, апо́столи я́ко ви́деша Тя́, на о́блацех возноси́ма, рыда́нием сле́з, Жизнода́вче Христе́, ско́рби исполня́еми, рыда́юще глаго́лаху: Влады́ко, не оста́ви на́с си́рых, за милосе́рдие возлюби́л еси́ рабы́ Твоя́, я́ко Благоутро́бен: но посли́ я́коже обеща́л еси́ на́м, Пресвята́го Твоего́ Ду́ха, просвеща́юща ду́шы на́шя.(Дважды)

Го́споди, смотре́ния соверши́в та́инство, пои́м Твоя́ ученики́ на го́ру Елео́нскую, возноси́лся еси́, и се́ тве́рдь небе́сную проше́л еси́, мене́ ра́ди Обнища́вый по мне́ и возше́д отону́дуже не разлучи́лся еси́, Всесвята́го Твоего́ Ду́ха низпосли́, просвеща́юща ду́шы на́шя. (Дважды)

Богородичен,

Не́др Оте́ческих не разлу́чся, Сладча́йший Иису́се, и с земны́ми я́ко Челове́к пожи́в, дне́сь от горы́ Елео́нския Возне́слся еси́ во сла́ве, и па́дшее естество́ на́ше ми́лостивно Возне́с, Отцу́ спосади́л еси́. Те́мже небе́снии безпло́тных чи́нове, чудеси́ удивля́ющеся, ужаса́хуся у́жасом, и тре́петом содержи́ми, Твое́ человеколю́бие велича́ху. С ни́миже и мы́ земни́и, е́же к на́м Твое́ снизхожде́ние, и е́же от на́с Вознесе́ние славосло́вяще, мо́лимся глаго́люще: ученики́, и Ро́ждшую Тя́ Богоро́дицу, ра́дости безчи́сленныя Испо́лнивый во Твое́ Вознесе́ние, и на́с сподо́би избра́нных Твои́х ра́дости, моли́твами и́х, вели́кия ра́ди Твоея́ ми́лости.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Роди́лся еси́ я́ко Са́м восхоте́л еси́, яви́лся еси́ я́ко Са́м изво́лил еси́: пострада́л еси́ пло́тию Бо́же на́ш, из ме́ртвых воскре́сл еси́ попра́в сме́рть. Возне́слся еси́ во сла́ве, вся́ческая исполня́яй, и посла́л еси́ на́м Ду́ха Боже́ственнаго, е́же воспева́ти и сла́вити Твое́ Божество́.

Стих: Вси́ язы́цы восплещи́те рука́ми, воскликните Богу гласом радования.

Восприе́млему Тебе́ Христе́ от горы́ Ма́сличныя, си́лы зря́ще, дру́г дру́гу вопия́ху: Кто́ е́сть Се́й? И глаго́лет к ни́м: Се́й е́сть Держа́вный и Си́льный, Се́й е́сть Си́льный в бра́ни, Се́й е́сть вои́стинну Ца́рь Сла́вы. И почто́ Ему́ червле́ны ри́зы? Из Восо́ра прихо́дит, е́же е́сть пло́ти. Ты́ же Са́м я́ко Бо́г одесну́ю се́д вели́чествия, посла́л еси́ на́м Ду́ха Свята́го, да наста́вит и спасе́т ду́шы на́шя.

Стих: Взы́де Бо́г в воскликнове́нии, Госпо́дь во гла́се трубне.

Возне́слся еси́ во сла́ве на горе́ Ма́сличней Христе́ Бо́же, пред Твои́ми ученики́, и се́л еси́ одесну́ю Отца́, вся́ческая исполня́яй Божество́м, и посла́л еси́ и́м Ду́ха Свята́го, просвеща́юща и утвержда́юща, и освяща́юща ду́шы на́шя.

Богородичен,

Взы́де Бо́г в воскликнове́нии, Госпо́дь во гла́се тру́бне, е́же Вознести́ па́дший о́браз Ада́мов, и посла́ти Ду́ха Уте́шителя, е́же освяти́ти ду́шы на́шя.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

А́нгельски и́же в ми́ре торжеству́им, на престо́ле сла́вы Бо́гу носи́мому, взыва́юще пе́ние: Свя́т еси́ О́тче небе́сный, Сприсносу́щный Сло́ве, Свя́т еси́ и Ду́ше Всесвяты́й. (Дважды)

Нача́льницы а́нгелов смотря́юще, Спа́се, восхожде́ния стра́нное, недоумева́хуся дру́г ко дру́гу: что́ виде́ние сие́? Челове́к у́бо зра́ком ви́димый, я́коже Бо́г, превы́ше небе́с с пло́тию восхо́дит.

Галиле́ане зря́ще Тя́ Вознесе́нна, от Ма́сличныя горы́ с те́лом Сло́ве, слы́шаху а́нгелов вопию́щих и́м: что́ стоите́ зря́ще? Се́й прии́дет па́ки с пло́тию, и́мже о́бразом ви́десте.

Богородичен,

Роди́лся еси́ я́ко Са́м восхоте́л еси́, яви́лся еси́ я́ко Са́м изво́лил еси́: пострада́л еси́ пло́тию Бо́же на́ш, из ме́ртвых воскре́сл еси́ попра́в сме́рть. Возне́слся еси́ во сла́ве, вся́ческая исполня́яй, и посла́л еси́ на́м Ду́ха Боже́ственнаго, е́же воспева́ти и сла́вити Твое́ Божество́.


Седальны

Глас 5:

Соше́дый с небесе́ на земна́я, и до́лу лежа́щий во а́дове стра́жи, совоскреси́вый я́ко Бо́г Ада́мов зра́к, Вознесе́нием Твои́м Христе́ на небеса́ возве́д, престо́лу Оте́ческому Твоему́ соседи́теля соде́лал еси́, я́ко ми́лостив и Человеколю́бец.

Глас 1:

А́нгелом дивя́щымся восхо́да стра́нному, и ученико́м ужаса́ющымся стра́шному взы́тия, возше́л еси́ со сла́вою я́ко Бо́г, и врата́ Тебе́ взя́шася Спа́се. Сего́ ра́ди си́лы небе́сныя дивля́хуся вопию́ще: сла́ва снизхожде́нию твоему́ Спа́се, сла́ва ца́рствию Твоему́, сла́ва Вознесе́нию Твоему́, Еди́не Человеколю́бче.

Глас 3:

Преве́чный Бо́г и безнача́льный, е́же восприя́т естество́ челове́ческое, обоготвори́в та́йно дне́сь Вознесе́. А́нгели предтеку́ще апо́столом пока́зоваху Сего́ иду́ща на небеса́ сла́вою мно́гою, Тому́же поклони́вшеся глаго́лаху: сла́ва Бо́гу Возне́сшемуся.

Глас 8:

Все́д на о́блаки небе́сныя, оста́вив ми́р су́щым на земли́, возше́л и се́л еси́ одесну́ю Отца́, я́ко Единосу́щен Сему́ сы́й и Ду́ху. А́ще бо и во пло́ти яви́лся еси́, но непрело́жен пребы́л еси́: те́мже ча́еши соверше́ния коне́ц, суди́ти гряды́й на зе́млю ми́ру всему́. Правосу́де Го́споди, пощади́ ду́шы на́шя, прегреше́ний оставле́ние да́руя, я́ко Бо́г ми́лостив, рабо́м Твои́м.


Светильны

самогла́сен:

Ученико́м зря́щым Тя́, Возне́слся еси́ Христе́ ко Отцу́ соседя́, а́нгели предтеку́ще зовя́ху: возми́те врата́, возми́те, Ца́рь бо взы́де к нача́льному Све́ту сла́вы. (Трижды)


Каноны

Кано́н, творе́ние Иоа́нна мона́ха, глас 5 (основной)

Други́й кано́н господи́на Ио́сифа, глас 4 (основной)


Житие

Стихи:
Сев одетую Отца, превечное Слово
Веру крепчайшую Ты ученикам, преподал.

В тот же день, четверг шестой седмицы по Пасхе, празднуем Вознесение Господа, Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа. Поскольку Господь, находясь прежде Своих страданий с учениками, обещал им пришествие Всесвятого Духа и сказал: Лучше для вас, чтобы Я пошел; ибо если Я не пойду, Утешитель не придет к вам (Ин.16:7), и еще: Когда же придет Он… то наставит вас на всякую истину (Ин.16:13), то и по восстании из мертвых являлся им сорок дней не постоянно, но время от времени, разделяя с ними пищу и питие и представляя воскресение делом наидостовернейшим. Наконец, возвестив о Царствии Божием, повелел им не отлучаться из Иерусалима, но, пребывая там, ожидать пришествия Всесвятого Духа, дабы креститься и от Него, ибо прежде они были крещены одною лишь водой от Иоанна Предтечи, хотя Епифаний Кипрский и рассказывал впоследствии, что Иоанн Богослов крестил Богородицу, а Петр и тот же Иоанн — прочих апостолов.

Оставаться же в Иерусалиме повелел для того, чтобы проповедь благовестия сперва утвердилась там, и апостолы, удалившися в иные места, не были бы с легкостью оклеветаны как лжецы, а еще потому что надлежало им, как неким воинам запастись здесь оружием Духа и после выйти на битву с врагами Христа. Но когда настало время Вознесения, Он возводит их на Масличную гору (которая называется так потому, что там насаждено множество оливковых деревьев, и беседует с ними про возвещение о Нем всем концам земли и про нескончаемое Его Царство в будущем. А поскольку видел, что и они в присутствии Пречистой Его Матери намереваются вопрошать о том, чему надлежит быть, приставляет к ним ангелов, которые изъяснят [предстоящее Ему] восхождение на небо.

И вот на глазах учеников взят был от них, когда приняло Его облако, и так, в сопровождении ангелов, повелевавших друг другу поднять врата небесные (ср.: Пс.23:7) и изумлявшихся багрянистости Его тела по причине крови (ср.: Ис.63:2), взошел на небо и воссел одесную Отца, обожив и, дерзну сказать, соделав богоподобной ту самую плоть, чрез которую мы по упразднении древней вражды примирились с Богом.

Ангелы же, приблизившись в человеческом образе к апостолам, говорили: «Мужи-галилеяне! Что стоите, дивясь и взирая на небо? Тот, Кого вы видите с плотью, Бог Иисус, снова придет так, то есть с плотью же, но не прежним образом, в бедности и безмолвии, а в великой славе и, сопровождаемый ангелами, как и ныне» (ср.: Деян.1:11). Тогда апостолы, перестав вглядываться в небо, возвратились с Масличной горы, ибо она находится весьма близко от Иерусалима — в двух тысячах сорока шагах, а это субботний путь (ср.: Деян.1:12).

Так законоположено было при Моисее — на столько шагов ходить в субботу, ибо скиния свидетельства отстояла от иудейского стана на столько же, а туда и в субботу разрешалось ходить для поклонения, но не удлинять переход, почему и называется тот путь «субботний» (ср.: Нав.3:4). Отсюда некоторые полагают, что и Христово Вознесение произошло в субботу, а между тем это заблуждение. Апостолы по возвращении поднялись в горницу, где и пребывали с женами-мироносицами и Матерью Слова, посвящая все время посту, молитве и молениям и ожидая, согласно обетованию, пришествия Святого Духа (см.: Деян.1:14). Вознесшийся во славе, Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.