Суббота 1-й седмицы Великого поста (Феодора Тирона)
Краткое наименование:0--43 Суббота 1-й седмицы Великого поста (Феодора Тирона)
Триодь. Дата 2024-05-05, 43 дней до Пасхи
Знак типикона: ВседневныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 2:Ве́лия ве́ры исправле́ния, во исто́чнице пла́мене, я́ко на воде́ упокое́ния, святы́й му́ченик Фео́дор ра́довашеся: огне́м бо всесожже́гся, я́ко хлеб сла́дкий Тро́ице принесе́ся. Того́ моли́твами, Христе́ Бо́же, спаси́ ду́ши на́ша.
Кондаки
Глас 8:Ве́ру Христо́ву я́ко щит внутрь прие́м в се́рдце твое́м, проти́вныя си́лы попра́л еси́, многострада́льче, и венце́м небе́сным венча́лся еси́ ве́чно, Фео́доре, я́ко непобеди́мый.
Икос: На престо́ле све́та носи́маго, благода́рственно ве́рою воспева́ем Тя, я́ко дарова́ние Боже́ственное дарова́л еси́, до́бляго страда́ньми Фео́дора, в житии́ треблаже́ннаго, я́ко побо́рника су́ща и́стины: и́же благочести́вым помышле́нием стяжа́в Христа́, держа́вный бысть победи́тель на ле́стнаго, я́ко непобеди́мый.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 5:Прииди́те, ве́рнии,/ де́лаим во све́те дела́ Бо́жия, я́ко во дни благообра́зно хо́дим:/ вся́кое непра́ведное списа́ние от себе́ бли́жняго оты́мем,/ не полага́юще претыка́ния сему́ в собла́зн./ Оста́вим пло́ти сладостра́стие,/ возрасти́м души́ дарова́ния,/ дади́м тре́бующим хлеб,/ и присту́пим Христу́ в покая́нии вопию́ще:// Бо́же наш, поми́луй нас.
Прииди́те, ве́рнии,/ де́лаим во све́те дела́ Бо́жия, я́ко во дни благообра́зно хо́дим:/ вся́кое непра́ведное списа́ние от себе́ бли́жняго оты́мем,/ не полага́юще претыка́ния сему́ в собла́зн./ Оста́вим пло́ти сладостра́стие,/ возрасти́м души́ дарова́ния,/ дади́м тре́бующим хлеб,/ и присту́пим Христу́ в покая́нии вопию́ще:// Бо́же наш, поми́луй нас.
Прииди́те, мучениколю́бцы вси,/ духо́вно возвесели́мся, и торжеству́им:/ днесь бо предлага́ет трапезу та́йную му́ченик Фео́дор,/ веселя́щую празднолю́бцев нас,/ е́же вопи́ти к нему́:/ ра́дуйся, страстоте́рпче непобеди́мый,/ преще́ния мучи́телей на земли́ разори́вый./ Ра́дуйся, бре́нное твое́ те́ло за Христа́ Бо́га отда́вый му́кам./ Ра́дуйся, в разли́чных беда́х иску́сный во́ин яви́выйся небе́снаго во́инства./ Те́мже мо́лим тя, му́чеников украше́ние,// моли́ся о душах на́ших.
Богодарова́нную благода́ть чуде́с твоих, му́чениче Фео́доре, всем простира́еши, ве́рою к тебе́ притека́ющим. Е́юже хва́лим тя, глаго́люще: плене́нныя избавля́еши, исцеля́еши боля́щия, ни́щия обогаща́еши, и спаса́еши пла́вающия, су́етное тече́ние удержава́еши рабо́в, и тщеты́ явле́ние твори́ши украда́ющим, страда́льче, и во́ины наказу́еши восхище́ния огреба́тися, младе́нцем да́руеши ми́лостивно проше́ния, те́плый обрета́ешися предста́тель творя́щим твою́ свяще́нную па́мять. С ни́миже и нам, страда́льче свяще́ннейший, воспева́ющим твое́ муче́ние, проси́ у Христа́ ве́лию ми́лость.
Дар Бо́жий превы́шший показа́лся еси́, му́чениче Фео́доре:/ зане́ и по кончи́не я́ко жив притека́ющим дае́ши проше́ния./ Те́мже сы́ну восхище́нну жены́ иногда́, плене́нну инове́рными во́ины,/ предста́вши вдови́ца слеза́ми храм твой моча́ше./ Ты же я́ко ми́лостив на коне́ бе́лом наше́д,/ сея́ о́трока предста́вил еси́ неви́димо:/ и посе́м и с сим де́йствуяй чудесы́, не преста́л еси́.// Но моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Боже́ственных даро́в тезоимени́та тя чту, треблаже́нне Феодоре:/ све́та бо боже́ственнаго незаходи́мое свети́ло явле́йся,/ уясни́л еси́ страда́ньми твоими всю тварь:/ и огня́ сильне́йший яви́вся, пла́мень угаси́л еси́,/ и льсти́ваго зми́я главу́ сокруши́л еси́./ Те́мже во страда́ниих твои́х Христо́с приклони́вся,/ венча́ боже́ственную главу́ твою́, великому́чениче страда́льче,/ я́ко име́яй дерзнове́ние к Бо́гу,// приле́жно моли́ся о душа́х на́ших.
Сосу́да употреби́в враг соотсту́пника мучи́теля/ умышле́нием лю́тым,/ посто́м очища́ющияся лю́ди благочести́выя, от скве́рных жертв,/ оскверне́нными бра́шны окуша́шеся оскверни́ти:/ но ты о́наго ухищре́ние мудре́йшим разруши́л еси́ умышле́нием,/ во сне предста́л еси́ тогда́шнему архиере́ю,/ и глубо́кое ра́зума открыва́я,/ и безме́стное начина́ние явля́я./ И тебе́ у́бо благода́рственная принося́ще, спа́са напису́ем,/ ле́тное воспомина́ние бы́вшаго чудесе́ творя́ще:/ и про́чее моля́щеся, от умышле́ний лука́ваго невреди́мым спасти́ся,// к Бо́гу твои́ми моли́твами, му́чениче Фео́доре.
Стихиры на стиховне
Стихиры на хвалитех
Глас 1:Му́жа изря́дна вы́шняго воинствосло́вия, ве́рнии, я́ко терпели́ваго ору́жника на́шего благоче́стия, согла́сно соше́дшеся, пе́сньми та́инственными восхва́лим, глаго́люще: досточу́дне му́чениче Иису́сов, моли́ся о чту́щих тя.
Тезоимени́тым твои́м зва́нием, да́ре Бо́жий вои́стинну, скорбя́щим всем утеше́ние пода́лся еси́, Фео́доре треблаже́нне: вся́кий бо к твоему́ прибли́жаяся хра́му вои́стинну, с весе́лием прие́мля воздая́ния чуде́с твои́х, почита́ет Христа́.
Благоче́стия бога́тство, и све́тлость, страда́льческими по́двиги, себе́ сокро́виществовав, всю кре́пость твою́ дар прия́тный Бо́гу прине́сл еси́, исполня́я в по́двизех со тща́нием богодарова́нное твое́ призыва́ние.
Всесве́тлым торжество́м боже́ственнаго му́ченика, напита́имся вси, и ве́рно возвесели́мся, празднолю́бцы, почита́юще све́тлое празднество́ его́ сконча́ния, пе́сненно воспева́юще Иису́са, просла́вившаго па́мять его́.
Свяще́ния дар, и бога́тство боже́ственныя жи́зни, показа́лся еси́ ми́ру, Фео́доре: Христо́с бо му́дре твою́ па́мять просла́ви, в ню́же согла́сно ве́рнии ра́дующеся пое́м по́двиги боле́зней твои́х.
Богородичен,Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная, возрасти́вшая нам плод живота́: Тебе́ мо́лимся, моли́ся, Влады́чице, со страстоте́рпцем, и все́ми святы́ми поми́ловатися душа́м на́шим.
Седальны
Глас 3:Кипя́ ве́ры правосла́вием, пре́лесть угаси́л еси́ злосла́вия, упразднив и́дольское безбо́жие: и всесожже́ние боже́ственное быв, чудоде́йствии ороша́еши концы́, му́чениче пресла́вне, Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Глас 8:Боже́ственное всеору́жие восприи́м, и и́долов лесть низложи́в, А́нгелы воздви́гл еси́ восхваля́ти по́двиги твоя́: боже́ственным бо жела́нием ум распали́в, смерть во огни́ до́блественно презре́л еси́. Те́мже именоно́сно прося́щим тя да́руй Боже́ственныя да́ры, исцеле́ний подая́ния, страстоте́рпче Фео́доре: моли́ся Христу́ Бо́гу, согреше́ний оставле́ние дарова́ти, пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
Венчено́сче свя́те, предстоя́й со А́нгелы Христо́ву ны́не престо́лу, и све́та отту́ду исполня́яйся страсто́носче, мир ми́рови непреста́нно исхода́тайствуй, и нам спасе́ние, благоче́стно светоно́сную па́мять твою́ соверша́ющим, Фео́доре всебога́те, му́чениче преукраше́нне.
Богородичен: Во чре́ве Твое́м Госпо́дь, погиба́ющий мир от тле́ния призва́ти восхоте́в, я́коже ве́дяше, всели́ся, Богоро́дице. Спасе́ние у́бо вси обре́тше, возопии́м Тебе́ а́нгелово, е́же ра́дуйся, Всепе́тая, во всех жена́х благослове́нная: и́бо ра́дость породила́ есй всей вселе́нней.
Каноны
Канон св. Феодора Тирона, глас 4 (основной)
Ин канон св. Феодора Тирона, глас 6 (основной)
Житие
Святой мученик Феодор Тирон родился в Евхаитах (ныне деревня Бейузю, Турция), был воином мармаритского полка в городе Амасии Понтийской области (северо-восточная область Малой Азии, тянувшаяся вдоль берега Понта Эвксинского, т. е. Черного моря). Прозвище его Тирон происходит от латинского tiro, что значит «новобранец», «рекрут».
Во время проводимой по указанию императора Галерия (305-311) кампании по принуждению христиан к принесению жертв языческим богам Феодор вместе с другими верующими был принуждаем отречься от Христа и принести жертву идолам, но воин твердо во всеуслышание исповедал свою веру во Христа Спасителя. Военачальник Феодора Вринк дал ему несколько дней на размышление, во время которых святой усиленно молился.
После этого Феодора обвинили в поджоге языческого храма Кибелы и привели на суд к градоначальнику Публию. Феодор вновь исповедал себя христианином, после чего был заключен в тюрьму и обречен на голодную смерть. Там ему явился Иисус Христос, Господь утешал и подкреплял его.
Обнаружив через некоторое время Феодора живым, градоначальник вновь предложил ему совершить жертвоприношение. После отказа Феодора подвергли пытке – его тело строгали железными зубцами, но святой продолжал исповедовать Христа, за что был осужден на сожжение. Мученик Феодор без трепета взошел на костер и с молитвой и славословием предал свою святую душу Богу. Произошло это в 305 или 306 году.
Останки Феодора, по преданию не поврежденные огнем, попросила христианка Евсевия и погребла в своем доме в городе Евхаитах, недалеко от Амасии. Впоследствии мощи были перенесены в Константинополь, в храм, освященный во имя его. Глава же его находится в Италии, в городе Гаэте.
Священное Предание связывает с Феодором Тироном следующее чудо. Спустя 50 лет после мученической кончины святого император Юлиан Отступник (361-363), желая оскорбить верующих (согласно Деян.15:29, христиане должны «воздерживаться от идоложертвенного и крови»), приказал епарху (градоначальнику) Константинополя окроплять в первую седмицу Великого поста все съестные припасы на рынках идоложертвенной кровью. Святой Феодор, явившись во сне архиепископу Константинопольскому Евдоксию, повелел ему объявить всем христианам, чтобы они в эти дни не покупали оскверненные продукты и употребляли в пищу коливо (кутью, сочиво), т. е. вареную пшеницу с медом.
В память об этом событии Православная Церковь ежегодно совершает празднование святому великомученику Феодору Тирону в субботу первой недели Великого поста. В навечерие субботы, в пятницу, на Божественной литургии Преждеосвященных Даров после заамвонной молитвы читается Канон молебный святому великомученику Феодору, составленный преподобным Иоанном Дамаскиным, а на утрени — Канон написанный святителем Иоанном Евхаитским. После этого коливо благословляется и раздается верующим. Празднование великомученику Феодору в субботу первой седмицы Великого поста описывал патриарх Константинопольский Нектарий (381-397).