0--43 Суббота 1-й седмицы Великого поста (Феодора Тирона)

Суббота 1-й седмицы Великого поста (Феодора Тирона)

Краткое наименование:

0--43 Суббота 1-й седмицы Великого поста (Феодора Тирона)

Триодь. Дата 2024-05-05, 43 дней до Пасхи

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 2:

Ве́лия ве́ры исправле́ния, во исто́чнице пла́мене, я́ко на воде́ упокое́ния, святы́й му́ченик Фео́дор ра́довашеся: огне́м бо всесожже́гся, я́ко хлеб сла́дкий Тро́ице принесе́ся. Того́ моли́твами, Христе́ Бо́же, спаси́ ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 8:

Ве́ру Христо́ву я́ко щит внутрь прие́м в се́рдце твое́м, проти́вныя си́лы попра́л еси́, многострада́льче, и венце́м небе́сным венча́лся еси́ ве́чно, Фео́доре, я́ко непобеди́мый.

Икос: На престо́ле све́та носи́маго, благода́рственно ве́рою воспева́ем Тя, я́ко дарова́ние Боже́ственное дарова́л еси́, до́бляго страда́ньми Фео́дора, в житии́ треблаже́ннаго, я́ко побо́рника су́ща и́стины: и́же благочести́вым помышле́нием стяжа́в Христа́, держа́вный бысть победи́тель на ле́стнаго, я́ко непобеди́мый.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 5:

Прииди́те, ве́рнии,/ де́лаим во све́те дела́ Бо́жия, я́ко во дни благообра́зно хо́дим:/ вся́кое непра́ведное списа́ние от себе́ бли́жняго оты́мем,/ не полага́юще претыка́ния сему́ в собла́зн./ Оста́вим пло́ти сладостра́стие,/ возрасти́м души́ дарова́ния,/ дади́м тре́бующим хлеб,/ и присту́пим Христу́ в покая́нии вопию́ще:// Бо́же наш, поми́луй нас.

Прииди́те, ве́рнии,/ де́лаим во све́те дела́ Бо́жия, я́ко во дни благообра́зно хо́дим:/ вся́кое непра́ведное списа́ние от себе́ бли́жняго оты́мем,/ не полага́юще претыка́ния сему́ в собла́зн./ Оста́вим пло́ти сладостра́стие,/ возрасти́м души́ дарова́ния,/ дади́м тре́бующим хлеб,/ и присту́пим Христу́ в покая́нии вопию́ще:// Бо́же наш, поми́луй нас.

Прииди́те, мучениколю́бцы вси,/ духо́вно возвесели́мся, и торжеству́им:/ днесь бо предлага́ет трапезу та́йную му́ченик Фео́дор,/ веселя́щую празднолю́бцев нас,/ е́же вопи́ти к нему́:/ ра́дуйся, страстоте́рпче непобеди́мый,/ преще́ния мучи́телей на земли́ разори́вый./ Ра́дуйся, бре́нное твое́ те́ло за Христа́ Бо́га отда́вый му́кам./ Ра́дуйся, в разли́чных беда́х иску́сный во́ин яви́выйся небе́снаго во́инства./ Те́мже мо́лим тя, му́чеников украше́ние,// моли́ся о душах на́ших.

Богодарова́нную благода́ть чуде́с твоих, му́чениче Фео́доре, всем простира́еши, ве́рою к тебе́ притека́ющим. Е́юже хва́лим тя, глаго́люще: плене́нныя избавля́еши, исцеля́еши боля́щия, ни́щия обогаща́еши, и спаса́еши пла́вающия, су́етное тече́ние удержава́еши рабо́в, и тщеты́ явле́ние твори́ши украда́ющим, страда́льче, и во́ины наказу́еши восхище́ния огреба́тися, младе́нцем да́руеши ми́лостивно проше́ния, те́плый обрета́ешися предста́тель творя́щим твою́ свяще́нную па́мять. С ни́миже и нам, страда́льче свяще́ннейший, воспева́ющим твое́ муче́ние, проси́ у Христа́ ве́лию ми́лость.

Дар Бо́жий превы́шший показа́лся еси́, му́чениче Фео́доре:/ зане́ и по кончи́не я́ко жив притека́ющим дае́ши проше́ния./ Те́мже сы́ну восхище́нну жены́ иногда́, плене́нну инове́рными во́ины,/ предста́вши вдови́ца слеза́ми храм твой моча́ше./ Ты же я́ко ми́лостив на коне́ бе́лом наше́д,/ сея́ о́трока предста́вил еси́ неви́димо:/ и посе́м и с сим де́йствуяй чудесы́, не преста́л еси́.// Но моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Боже́ственных даро́в тезоимени́та тя чту, треблаже́нне Феодоре:/ све́та бо боже́ственнаго незаходи́мое свети́ло явле́йся,/ уясни́л еси́ страда́ньми твоими всю тварь:/ и огня́ сильне́йший яви́вся, пла́мень угаси́л еси́,/ и льсти́ваго зми́я главу́ сокруши́л еси́./ Те́мже во страда́ниих твои́х Христо́с приклони́вся,/ венча́ боже́ственную главу́ твою́, великому́чениче страда́льче,/ я́ко име́яй дерзнове́ние к Бо́гу,// приле́жно моли́ся о душа́х на́ших.

Сосу́да употреби́в враг соотсту́пника мучи́теля/ умышле́нием лю́тым,/ посто́м очища́ющияся лю́ди благочести́выя, от скве́рных жертв,/ оскверне́нными бра́шны окуша́шеся оскверни́ти:/ но ты о́наго ухищре́ние мудре́йшим разруши́л еси́ умышле́нием,/ во сне предста́л еси́ тогда́шнему архиере́ю,/ и глубо́кое ра́зума открыва́я,/ и безме́стное начина́ние явля́я./ И тебе́ у́бо благода́рственная принося́ще, спа́са напису́ем,/ ле́тное воспомина́ние бы́вшаго чудесе́ творя́ще:/ и про́чее моля́щеся, от умышле́ний лука́ваго невреди́мым спасти́ся,// к Бо́гу твои́ми моли́твами, му́чениче Фео́доре.


Стихиры на стиховне


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Му́жа изря́дна вы́шняго воинствосло́вия, ве́рнии, я́ко терпели́ваго ору́жника на́шего благоче́стия, согла́сно соше́дшеся, пе́сньми та́инственными восхва́лим, глаго́люще: досточу́дне му́чениче Иису́сов, моли́ся о чту́щих тя.

Тезоимени́тым твои́м зва́нием, да́ре Бо́жий вои́стинну, скорбя́щим всем утеше́ние пода́лся еси́, Фео́доре треблаже́нне: вся́кий бо к твоему́ прибли́жаяся хра́му вои́стинну, с весе́лием прие́мля воздая́ния чуде́с твои́х, почита́ет Христа́.

Благоче́стия бога́тство, и све́тлость, страда́льческими по́двиги, себе́ сокро́виществовав, всю кре́пость твою́ дар прия́тный Бо́гу прине́сл еси́, исполня́я в по́двизех со тща́нием богодарова́нное твое́ призыва́ние.

Всесве́тлым торжество́м боже́ственнаго му́ченика, напита́имся вси, и ве́рно возвесели́мся, празднолю́бцы, почита́юще све́тлое празднество́ его́ сконча́ния, пе́сненно воспева́юще Иису́са, просла́вившаго па́мять его́.

Свяще́ния дар, и бога́тство боже́ственныя жи́зни, показа́лся еси́ ми́ру, Фео́доре: Христо́с бо му́дре твою́ па́мять просла́ви, в ню́же согла́сно ве́рнии ра́дующеся пое́м по́двиги боле́зней твои́х.

Богородичен,

Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная, возрасти́вшая нам плод живота́: Тебе́ мо́лимся, моли́ся, Влады́чице, со страстоте́рпцем, и все́ми святы́ми поми́ловатися душа́м на́шим.


Седальны

Глас 3:

Кипя́ ве́ры правосла́вием, пре́лесть угаси́л еси́ злосла́вия, упразднив и́дольское безбо́жие: и всесожже́ние боже́ственное быв, чудоде́йствии ороша́еши концы́, му́чениче пресла́вне, Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Глас 8:

Боже́ственное всеору́жие восприи́м, и и́долов лесть низложи́в, А́нгелы воздви́гл еси́ восхваля́ти по́двиги твоя́: боже́ственным бо жела́нием ум распали́в, смерть во огни́ до́блественно презре́л еси́. Те́мже именоно́сно прося́щим тя да́руй Боже́ственныя да́ры, исцеле́ний подая́ния, страстоте́рпче Фео́доре: моли́ся Христу́ Бо́гу, согреше́ний оставле́ние дарова́ти, пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Венчено́сче свя́те, предстоя́й со А́нгелы Христо́ву ны́не престо́лу, и све́та отту́ду исполня́яйся страсто́носче, мир ми́рови непреста́нно исхода́тайствуй, и нам спасе́ние, благоче́стно светоно́сную па́мять твою́ соверша́ющим, Фео́доре всебога́те, му́чениче преукраше́нне.

Богородичен: Во чре́ве Твое́м Госпо́дь, погиба́ющий мир от тле́ния призва́ти восхоте́в, я́коже ве́дяше, всели́ся, Богоро́дице. Спасе́ние у́бо вси обре́тше, возопии́м Тебе́ а́нгелово, е́же ра́дуйся, Всепе́тая, во всех жена́х благослове́нная: и́бо ра́дость породила́ есй всей вселе́нней.


Каноны

Канон св. Феодора Тирона, глас 4 (основной)

Ин канон св. Феодора Тирона, глас 6 (основной)


Житие

Свя­той му­че­ник Фе­одор Ти­рон родился в Евхаитах (ныне деревня Бейузю, Турция), был во­и­ном мар­ма­рит­ско­го пол­ка в го­ро­де Ама­сии Пон­тийской об­ла­сти (се­ве­ро-во­сточ­ная об­ласть Ма­лой Азии, тя­нув­ша­я­ся вдоль бе­ре­га Пон­та Эвк­син­ско­го, т. е. Чер­но­го мо­ря). Про­зви­ще его Ти­рон про­ис­хо­дит от ла­тин­ско­го tiro, что зна­чит «но­во­бра­нец», «ре­крут».

Во вре­мя про­во­ди­мой по ука­за­нию им­пе­ра­то­ра Га­ле­рия (305-311) кам­па­нии по при­нуж­де­нию хри­сти­ан к при­не­се­нию жертв язы­че­ским бо­гам Фе­одор вме­сте с дру­ги­ми ве­ру­ю­щи­ми был при­нуж­да­ем от­речь­ся от Хри­ста и при­не­сти жерт­ву идо­лам, но во­ин твер­до во все­услы­ша­ние ис­по­ве­дал свою ве­ру во Хри­ста Спа­си­те­ля. Во­е­на­чаль­ник Фе­одо­ра Вринк дал ему не­сколько дней на раз­мыш­ле­ние, во вре­мя ко­то­рых свя­той уси­лен­но мо­лил­ся.

По­сле это­го Фе­одо­ра об­ви­ни­ли в под­жо­ге язы­че­ско­го хра­ма Ки­бе­лы и при­ве­ли на суд к гра­до­на­чаль­ни­ку Пуб­лию. Фе­одор вновь ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном, по­сле че­го был за­клю­чен в тюрь­му и об­ре­чен на го­лод­ную смерть. Там ему явил­ся Ии­сус Хри­стос, Гос­подь уте­шал и под­креп­лял его.

Об­на­ру­жив че­рез не­ко­то­рое вре­мя Фе­одо­ра жи­вым, гра­до­на­чаль­ник вновь пред­ло­жил ему со­вер­шить жерт­во­при­но­ше­ние. По­сле от­ка­за Фе­одо­ра под­верг­ли пыт­ке – его те­ло стро­га­ли же­лез­ны­ми зуб­ца­ми, но свя­той про­дол­жал ис­по­ве­до­вать Хри­ста, за что был осуж­ден на со­жже­ние. Му­че­ник Фе­одор без тре­пе­та взо­шел на ко­стер и с мо­лит­вой и сла­во­сло­ви­ем пре­дал свою свя­тую ду­шу Бо­гу. Про­изо­шло это в 305 или 306 го­ду.

Остан­ки Фе­одо­ра, по пре­да­нию не по­вре­жден­ные ог­нем, по­про­си­ла хри­сти­ан­ка Ев­се­вия и по­греб­ла в сво­ем до­ме в го­ро­де Ев­ха­и­тах, не­да­ле­ко от Ама­сии. Впо­след­ствии мо­щи бы­ли пе­ре­не­се­ны в Кон­стан­ти­но­поль, в храм, освя­щен­ный во имя его. Гла­ва же его на­хо­дит­ся в Ита­лии, в го­ро­де Га­эте.

Свя­щен­ное Пре­да­ние свя­зы­ва­ет с Фе­одо­ром Ти­ро­ном сле­ду­ю­щее чу­до. Спу­стя 50 лет по­сле му­че­ни­че­ской кон­чи­ны свя­то­го им­пе­ра­тор Юли­ан От­ступ­ник (361-363), же­лая оскор­бить ве­ру­ю­щих (со­глас­но Де­ян.15:29, хри­сти­а­не долж­ны «воз­дер­жи­вать­ся от идо­ло­жерт­вен­но­го и кро­ви»), при­ка­зал епар­ху (гра­до­на­чаль­ни­ку) Кон­стан­ти­но­по­ля окроп­лять в первую сед­ми­цу Ве­ли­ко­го по­ста все съест­ные при­па­сы на рын­ках идо­ло­жерт­вен­ной кро­вью. Свя­той Фе­одор, явив­шись во сне ар­хи­е­писко­пу Кон­стан­ти­но­польско­му Ев­док­сию, по­ве­лел ему объявить всем хри­сти­а­нам, что­бы они в эти дни не по­ку­па­ли осквер­нен­ные про­дук­ты и упо­треб­ля­ли в пи­щу ко­ли­во (ку­тью, со­чи­во), т. е. ва­ре­ную пше­ни­цу с ме­дом.

В па­мять об этом со­бытии Пра­во­слав­ная Цер­ковь еже­год­но со­вер­ша­ет празд­но­ва­ние свя­то­му ве­ли­ко­му­че­ни­ку Фе­одо­ру Ти­ро­ну в суб­бо­ту пер­вой не­де­ли Ве­ли­ко­го по­ста. В на­ве­че­рие суб­бо­ты, в пят­ни­цу, на Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии Пре­ждео­свя­щен­ных Да­ров по­сле за­ам­вон­ной мо­лит­вы чи­та­ет­ся Ка­нон мо­леб­ный свя­то­му ве­ли­ко­му­че­ни­ку Фе­одо­ру, со­став­лен­ный пре­по­доб­ным Ио­ан­ном Да­мас­ки­ным, а на утрени — Канон написанный святителем Иоанном Евхаитским. По­сле это­го ко­ли­во бла­го­слов­ля­ет­ся и раз­да­ет­ся ве­ру­ю­щим. Празд­но­ва­ние ве­ли­ко­му­че­ни­ку Фе­одо­ру в суб­бо­ту пер­вой сед­ми­цы Ве­ли­ко­го по­ста опи­сы­вал пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­польский Нек­та­рий (381-397).