Пятидесятница
Краткое наименование:0-49 Пятидесятница
Триодь. Дата 2024-05-05, 49 дней после Пасхи
Знак типикона: ВеликийПраздник: господский
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 1: Словом Господним небеса утвердишася, и Духом уст Его вся сила их.
Стих: С небесе призре Господь, виде вся сыны человеческия.
Причастен
Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Аллилуиа, трижды.
Тропари
Глас 8:Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш, И́же прему́дры ловцы́ явле́й, низпосла́в и́м Ду́ха Свята́го, и те́ми уловле́й вселе́нную, Человеколю́бче сла́ва Тебе́.
Кондаки
Глас 8:Егда́ снизше́д язы́ки слия́, разделя́ше язы́ки Вы́шний: егда́ же о́гненныя язы́ки раздая́ше, в соедине́ние вся́ призва́, и согла́сно сла́вим Всесвята́го Ду́ха.
Икос: Ско́рое и изве́стное да́ждь утеше́ние рабо́м Твои́м Иису́се, внегда́ уныва́ти духо́м на́шым, не разлуча́йся от ду́ш на́ших в ско́рбех, не удаля́йся от мы́слей на́ших во обстоя́ниих: но при́сно на́с предвари́. прибли́жися на́м, прибли́жися везде́ Сы́й, я́коже со апо́столы Твои́ми всегда́ еси́, си́це и Тебе́ жела́ющым соедини́ Себе́ Ще́дре: да совоку́плени Тебе́ пое́м, и славосло́вим Всесвята́го Ду́ха Твоего́.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Пятдеся́тницу пра́зднуим, и Ду́ха прише́ствие, и предложе́ние обеща́ния, и наде́жди исполне́ние, и та́инство ели́ко, я́ко вели́ко же и че́стно. Те́мже вопие́м Ти́: Соде́телю все́х Го́споди, сла́ва Тебе́. (Два́жды)
Язы́ками иноро́дных обнови́л еси́ Христе́, Твоя́ ученики́, да те́ми Тя́ пропове́дят безсме́ртнаго Сло́ва Бо́га, подаю́щаго душа́м на́шым ве́лию ми́лость.
Вся́ подае́т Ду́х Святы́й, то́чит проро́чествия, свяще́нники соверша́ет, некни́жныя му́дрости научи́, ры́бари богосло́вцы показа́, ве́сь собира́ет собо́р церко́вный. Единосу́щне и сопресто́льне Отцу́ и Сы́ну, Уте́шителю, сла́ва Тебе́.
Ви́дехом све́т и́стинный, прия́хом Ду́ха Небе́снаго, обрето́хом ве́ру и́стинную, неразде́льней Тро́ице покланя́емся: Та́ бо на́с спасла́ е́сть. (Дважды))
Во проро́цех возвести́л еси́ на́м пу́ть спасе́ния, и во апо́столех возсия́ Спа́се на́ш, благода́ть Ду́ха Твоего́: Ты́ еси́ Бо́г пе́рвый, Ты́ и по си́х, и во ве́ки Ты́ еси́ Бо́г на́ш.
Во дво́рех Твои́х воспою́ Тя Спа́са ми́ра, и прекло́нь коле́на, поклоню́ся Твое́й непобеди́мей си́ле, ве́чер, и у́тро, и полу́дне, и на вся́кое вре́мя благословлю́ Тя Го́споди.
Во дво́рех Твои́х Го́споди, ве́рнии коле́на ду́ш и теле́с прекло́нше, воспева́ем Тя́ безнача́льнаго Отца́, и собезнача́льнаго Сы́на, и соприсносу́щнаго и Пресвята́го Ду́ха, просвеща́ющаго и освяща́ющаго ду́шы на́шя.
Тро́ицу единосу́щную песносло́вим, Отца́ и Сы́на, со Святы́м Ду́хом: та́ко бо пропове́даша вси́ проро́цы, и апо́столи с му́ченики.
Богородичен,Прииди́те лю́дие, триипоста́сному Божеству́ поклони́мся, Сы́ну во Отце́, со Святы́м Ду́хом: Оте́ц бо безле́тно роди́ Сы́на соприсносу́щна и сопресто́льна, и Ду́х Святы́й бе́ во Отце́, с Сы́ном прославля́емь: еди́на Си́ла, еди́но Существо́, еди́но Божество́. Ему́же покланя́ющеся вси́ глаго́лем: Святы́й Бо́же, вся́ соде́явый Сы́ном, соде́йством Свята́го Ду́ха: Святы́й Кре́пкий, И́мже Отца́ позна́хом, и Ду́х Святы́й прии́де в ми́р: Святы́й Безсме́ртный, уте́шительный Ду́ше, от Отца́ исходя́й, и в Сы́не почива́яй: Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Не разуме́юще язы́цы Го́споди, Пресвята́го Ду́ха на апо́столы Твоя́ бы́вшия си́лы, измене́ние язы́к пия́нство бы́ти мня́ху. Мы́ же утверди́вшеся о ни́х, непреста́нно си́це глаго́лем: Ду́ха Твоего́ Свята́го не отими́ от на́с, мо́лим Ти ся Человеколю́бче.
Стих: Се́рдце чи́сто сози́жди во мне́ Бо́же:
Го́споди, Свята́го Ду́ха наше́ствие, апо́столы Твоя́ испо́лнившее, ины́ми язы́ки глаго́лати устро́и. Те́мже пресла́вное, неве́рным у́бо пия́нство мня́шеся, ве́рным же хода́тайственно спасе́ния: его́же сия́ния и на́с сподо́би, мо́лим Ти ся Человеколю́бче.
Стих: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́:
Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сы́й, и вся́ исполня́яй, Сокро́вище благи́х, и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны́, и очи́сти ны́ от вся́кия скве́рны, и спаси́ Бла́же ду́шы на́шя.
Богородичен,Язы́цы иногда́ размеси́шася, де́рзости ра́ди столпотворе́ния: язы́цы же ны́не умудри́шася, сла́вы ра́ди богове́дения. Та́мо осуди́ нечести́выя погреше́нием: зде́ просвети́л е́сть Христо́с ры́бари Ду́хом. Тогда́ упраздни́ся безгла́сие к муче́нию: ны́не обновля́ется согла́сие ко спасе́нию ду́ш на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Пресла́вная дне́сь ви́деша вси́ язы́цы во гра́де Дави́дове, егда́ Ду́х сни́де Святы́й во о́гненных язы́цех, я́коже богоглаго́ливый Лука́ повеству́ет, глаго́лет бо: со́бранным ученико́м Христо́вым, бы́сть шу́м, я́коже носи́му дыха́нию бу́рну, и испо́лни до́м, иде́же бя́ху седя́ще: и вси́ нача́ша глаго́лати стра́нными глаго́лы, стра́нными уче́нии, стра́нными повеле́нии Святы́я Тро́ицы. (Дважды)
Ду́х Святы́й бе́ у́бо при́сно, и е́сть, и бу́дет: ниже́ начина́емь, ниже́ престая́й, но при́сно Отцу́ и Сы́ну счине́н и счисля́емь: Живо́т, и животворя́й: Све́т, и све́та пода́тель, самоблаги́й, и исто́чник благосты́ни: И́мже Оте́ц познава́ется, и Сы́н прославля́ется, и от все́х познава́ется, еди́на си́ла, еди́но счета́ние, еди́но поклоне́ние Святы́я Тро́ицы. (Дважды)
Ду́х Святы́й Све́т и Живо́т, и живы́й исто́чник у́мный: Ду́х прему́дрости, Ду́х ра́зума, благи́й, пра́вый, у́мный: облада́яй, очища́яй прегреше́ния: Бо́г и боготворя́й, О́гнь от Огня́ происходя́й: глаго́ляй, де́яй, разделя́яй дарова́ния, И́мже проро́цы вси́, и боже́ственнии апо́столи с му́ченики венча́шася, стра́нное слы́шание, стра́нное виде́ние, о́гнь разделя́яйся в подая́ние дарова́ний. (Дважды)
Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сы́й, и вся́ исполня́яй, Сокро́вище благи́х, и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны́, и очи́сти ны́ от вся́кия скве́рны, и спаси́ Бла́же ду́шы на́шя. (Дважды)
Седальны
Глас 8:По воста́нии Христе́, е́же от гро́ба, и е́же к высоте́ небе́сной боже́ственном вознесе́нии, богови́дцем сла́ву Твою́ низпосла́л еси́ Ще́дре, Ду́ха пра́ваго обнови́вый ученико́м. Те́мже я́ко гу́сль мусики́йская, все́м уясни́ся боже́ственным бряца́лом та́йно Спа́се глаше́ния, и смотре́ние Твое́.
Глас 4:Попра́зднственный ве́рнии, и коне́чный пра́здник пра́зднуим све́тло, се́й е́сть пятдеся́тница, обеща́ния исполне́ние и предложе́ния: в се́й бо о́гнь Уте́шителев сни́де на зе́млю, я́ко в ви́де язы́к, и ученики́ просвети́, и сия́ неботаи́нники показа́. Све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́.
Глас 8:Ду́ха исто́чник прише́д на зе́млю, во о́гненныя ре́ки разделя́яся мы́сленно, апо́столы ороша́ше просвеща́я: и бы́сть и́м о́блак ороша́яй о́гнь, просвеща́яй те́х, и одождя́яй пла́мень, и́миже мы́ прия́хом благода́ть, огне́м же и водо́ю. Све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́.
Глас 8:Спа́совы рачи́телие ра́дости испо́лнишася, и дерзнове́ние прия́ша, пре́жде боя́щиися: я́ко Ду́х Святы́й дне́сь свы́ше сни́де на до́м учени́ческий, и и́н ина́я глаго́лаше к лю́дем. Язы́цы бо разсе́яшася, ви́дими я́ко о́гнь: и си́х не опали́, но па́че ороси́.
Светильны
Всесвяты́й Ду́ше, исходя́й из Отца́ и Сы́ном прише́дый к безкни́жным ученико́м, Тебе́ Бо́га позна́вших спаси́ и поми́луй все́х.
Богородичен: Све́т Оте́ц, Све́т Сло́во, Све́т и Святы́й Ду́х, И́же во язы́цех о́гненных апо́столом посла́ся. И Те́м ве́сь ми́р просвеща́ется Тро́ицу почита́ти Святу́ю.
Каноны
Какнон праздника, глас 7 (основной)
Ин канон праздника, глас 4 (основной)
Житие
Стихи:
Дух огневидный апостолам подал Христос в дуновении бурном.
Был рыбакам Божий Дух в день сей великий излит
Праздник этот заимствован нами из священных книг евреев. Ибо как те празднуют у себя Пятидесятницу, памятуя число семь, и потому еще, что они, проведя в пустыне пятьдесят дней после Пасхи, восприняли закон – так и мы, празднуя пятьдесят дней по Пасхе, принимаем Святого Духа, устанавливающего закон, направляющего на всякую истину и располагающего к богоугодному.
Надлежит знать, что у евреев было три праздника – Пасха, Пятидесятница и Поставление кущей. Пасху совершали в воспоминание о переходе чрез Красное море, (ибо «Пасха» в переводе и значит «переход»), а указывал сей праздник на наш переход от греховной тьмы и возвращение в рай. Пятидесятница праздновалась евреями в воспоминание их злостраданий в пустыне – о том, как чрез многие скорби были они введены в землю обетованную, ибо тогда насладились плодами, хлебом и вином. Являл собою он и наши бедствия от неверия, и вхождение в Церковь, ибо и мы приобщаемся тогда Тела и Крови Владычней. Одни говорят, что Пятидесятница праздновалась у иудеев по этой причине, другие же – что в честь тех пятидесяти дней, когда Моисей постился, приняв по истечении их Богом написанный закон. Вспоминают при этом жертвоприношение тельцу и другое – то, что совершил Моисей, восходя на гору и нисходя с нее. Иные полагали, что Пятидесятница задумана евреями, как уже говорилось, ради достоинства числа семь, ибо, умноженное само на себя, оно, за вычетом единицы, составляет пятьдесят. Но достоинство числа пятьдесят относится не только к дням, но и к годам, из которых составляется у них юбилей, ибо он бывает при седмикратном умножении семи лет, когда и землю оставляют незасеянной, и скоту дают отдых, и купленных рабов на волю отпускают (см.: Втор.31:10).
Третий праздник – Поставление кущей, отмечаемый после сбора плодов, то есть спустя пять месяцев по Пасхе. А совершался он в память того дня, когда Моисей впервые водрузил скинию, увиденную им в облаке на горе Синай (см.: Исх.33:7-10) и сооруженную затем мастером Веселеилом. Сей праздник совершали они, устанавливая шатры, проживая в полях, благодаря Бога и возвращая себе плоды своих земледельческих трудов. Полагают, что ввиду того же праздника и Давид дал своим псалмам надписание «О точилах»98. Он был преобразованием нашего воскресения из мертвых, когда с разрушением и воссозданием телесных скиний наших насладимся мы плодами своих трудов, празднуя в вечных обителях.
Надлежит знать, что Дух Святой сошел на учеников при наступлении дня Пятидесятницы. А поскольку святым отцам угодно было разделить праздники ради величия Святого и Животворящего Духа, ибо Он Один из Святой Живоначальной Троицы – то и мы о том, как Дух Святой сошел, поведаем завтра.
По молитвам святых апостолов, Христе Боже, помилуй нас.