0--56 Неделя мясопустная

Неделя мясопустная. О Страшном суде

Краткое наименование: Неделя мясопустная

Вернуться назад

Триодь. Дата 2024-05-05, 56 дней до Пасхи

Знак типикона: без службы
Праздник: памятная дата


Чтения

На Утрени: Мк.16:9-20

Апостол: 1Кор.8:8-9:2

Евангелие: Мф.25:31-46


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари


Кондаки

Глас 1:

Егда́ прии́деши, Бо́же, на зе́млю со сла́вою, / и трепе́щут вся́ческая, / река́ же о́гненная пред суди́щем влече́т, / кни́ги разгиба́ются, и та́йная явля́ются, / тогда́ изба́ви мя от огня́ неугаси́маго / и сподо́би мя одесну́ю Тебе́ ста́ти, Судие́ Пра́веднейший.

Икос: Стра́шное суди́ще Твое́ помышля́я, преблаги́й Го́споди, и день су́дный, / ужаса́юся, и бою́ся, от со́вести моея́ облича́емь, / егда́ и́маши се́сти на престо́ле Твое́м, и твори́ти испыта́ние: / тогда́ отрещи́ся грехо́в никто́же возмо́жет, / и́стине облича́ющей, и боя́зни содержа́щей: / вельми́ у́бо возшуми́т тогда́ о́гнь гее́нский, / гре́шницы же возскреже́щут. / Те́мже мя поми́луй пре́жде конца́, и пощади́ мя, Судие́ Пра́веднейший.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Егда́ хо́щеши приити́, суд пра́ведный сотвори́ти, / Судие́ пра́веднейший, на престо́ле сла́вы Твоея́ седя́й, / река́ о́гненная пред Твое́ суди́лище ужаса́ющая влече́т всех, / предстоя́щим Тебе́ небе́сным си́лам, / челове́ком же суди́мым стра́хом, я́коже ко́ждо соде́ла: / тогда́ нас пощади́, и ча́сти Христе́ сподо́би спаса́емых, я́ко благоутро́бен, / ве́рою мо́лим Тя.

Кни́ги разгну́тся, явле́на бу́дут дея́ния челове́ков, / пред нестерпи́мым суди́лищем: / возшуми́т же юдо́ль вся стра́шным скрежета́нием пла́ча, / вся ви́дящи согреши́вшия, / ве́чнующим му́кам, судо́м пра́ведным Твои́м отпуща́емыя, / и безде́льно пла́чущия Ще́дре. / Те́мже Тя мо́лим, Бла́же: / пощади́ нас пою́щих Тя, / еди́не Многоми́лостиве.

Возглася́т трубы́, и истоща́тся гро́бы, / и воскре́снет челове́ческое все естество́ трепе́щущее, / до́брая соде́явшии, в ра́дости ра́дуются, / ча́юще мзду восприя́ти: / согреши́вшии же трепе́щут, лю́те рыда́юще, / в му́ку посыла́еми, и от избра́нных разлуча́еми. / Го́споди сла́вы, уще́дри нас я́ко Благий, / и ча́сти сподо́би возлюби́вших Тя.

Пла́чу и рыда́ю, / егда́ в чу́вство прииму́ о́гнь ве́чный, / тьму кроме́шную, и та́ртар, лю́тый червь, / скре́жет же па́ки зу́бный и непреста́нный, / боле́знь иму́щу бы́ти без ме́ры согреши́вшим, / и Тебе́ преблага́го нра́вом лука́вым прогне́вавшим, / от ни́хже еди́н и пе́рвый есмь аз окая́нный, / но Судие́, ми́лостию Твое́ю спаси́ мя, / я́ко благоутро́бен.

Егда́ поста́вятся престо́ли и отве́рзутся кни́ги, / и Бог на суде́ ся́дет, / о кий страх тогда́ а́нгелом предстоя́щим в стра́се, / и реце́ о́гненней влеку́щей! / Что сотвори́м тогда́ во мно́гих гресе́х пови́ннии челове́цы? / Егда́ же услы́шим зову́ща Его́, благослове́нныя Отца́ в Ца́рство, / гре́шныя же отсыла́юща в му́ку. / Кто потерпи́т стра́шнаго о́наго изрече́ния? / Но еди́не Человеколю́бче Спа́се, Царю́ веко́в, / пре́жде да́же кончи́на не приспе́ет, / покая́нием обрати́в, поми́луй мя.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

Увы́ мне мра́чная душе́, / доко́ле от злых не отрева́ешися? / Доко́ле уны́нием слези́ши? / Что не помышля́еши о стра́шном часе́ сме́рти? / Что не трепе́щиши вся стра́шнаго суди́ща Спа́сова? / У́бо что отвеща́еши? / Или́ что отрече́ши? / Дела́ твоя́ предстоя́т на обличе́ние твое́, / дея́ния облича́ют клеве́щуща. / Про́чее о душе́, вре́мя наста́: / тецы́, предвари́, ве́рою возопи́й: / согреши́х, Го́споди, согреши́х Ти, / но вем, Человеколю́бче, благоутро́бие Твое́, Па́стырю до́брый, / да не разлучи́ши мене́ одесну́ю Тебе́ предстоя́ния, / вели́кия ра́ди ми́лости Твоея́.

Богородичен,

Безневе́стная Де́во, / Я́же Бо́га неизрече́нно заче́нши пло́тию, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго, / Твои́х рабо́в мольбы́ приими́, Всенепоро́чная, / всем подаю́щи очище́ние прегреше́ний, / ны́не на́ша моле́ния прие́млющи, / моли́ спасти́ся всем нам.


Стихиры на хвалитех

Глас 6:

Помышля́ю день о́ный и час, / егда́ и́мамы вси на́зи и я́ко осужде́ни, / неумы́тному Судии́ предста́ти, / тогда́ труба́ возшуми́т вельми́, / и основа́ния земли́ подви́жатся, / и ме́ртвии от гробо́в воскре́снут, / и во́зрастом еди́нем вси бу́дут, / и всех та́йная явле́нна предста́нут пред Тобо́ю, / и возрыда́ют, и воспла́чутся, / и во о́гнь кроме́шный оты́дут, и́же никогда́же пока́яшася, / и в ра́дость и весе́лие, пра́ведных жре́бий / вни́дет в черто́г Небе́сный.

О каковы́й час тогда́, и день стра́шный, / егда́ ся́дет Судия́ на престо́ле стра́шном! / Кни́ги разгиба́ются, и дея́ния облича́ются, / и та́йная тьмы явле́на быва́ют, / а́нгели обтека́ют, собира́юще вся язы́ки. / Прииди́те, услы́шите ца́рие и кня́зи, раби́ и свобо́дни, / гре́шницы и пра́ведницы, бога́тии и ни́щии, / я́ко гряде́т Судия́, хотя́й суди́ти всей вселе́нней. / И кто претерпи́т пред лице́м Его́, / егда́ а́нгели предста́нут облича́юще / дея́ния, помышле́ния, и мы́сли, я́же в нощи́ и во дни? / О каковы́й час тогда́! / Но пре́жде да́же не приспе́ет кончи́на, / потщи́ся зову́щи душе́: / Бо́же, обрати́в спаси́ мя, / я́ко еди́н благоутро́бен.

Дании́л проро́к, муж жела́ний быв, / власти́тельное Бо́жие ви́дев, си́це вопия́ше: / Судия́ се́де, и кни́ги разгну́шася. / Блюди́, душе́ моя́, пости́ши ли ся? / Бли́жняго твоего́ не пре́зри. / От бра́шен воздержи́ши ли ся? / Бра́та твоего́ не осужда́й, / да не во о́гнь отсыла́ема сгори́ши я́ко воск, / но да без поткнове́ния / введе́т тя Христо́с в Ца́рствие Свое́.

Предочи́стим себе́, бра́тие, цари́цею доброде́телей, / се бо прии́де, бога́тство нам благи́х подаю́щи, / страсте́й утоля́ет дме́ния, / и Влады́це примиря́ет прегреши́вшия. / Те́мже с весе́лием сию́ прии́мем, вопию́ще Христу́ Бо́гу: / воскресы́й из ме́ртвых, неосужде́ны нас сохрани́, / славосло́вящия Тя еди́наго Безгре́шнаго.

Предочи́стим себе́, бра́тие, цари́цею доброде́телей, / се бо прии́де, бога́тство нам благи́х подаю́щи, / страсте́й утоля́ет дме́ния, / и Влады́це примиря́ет прегреши́вшия. / Те́мже с весе́лием сию́ прии́мем, вопию́ще Христу́ Бо́гу: / воскресы́й из ме́ртвых, неосужде́ны нас сохрани́, / славосло́вящия Тя еди́наго Безгре́шнаго.


Седальны

Глас 6:

Помышля́ю день стра́шный, / и пла́чуся дея́ний мои́х лука́вых: / ка́ко отвеща́ю безсме́ртному Царю́? / Ко́им же дерзнове́нием воззрю́ на Судию́ блу́дный аз? / Благоутро́бный О́тче, Сы́не Единоро́дный, Ду́ше Святы́й, поми́луй мя.

Слава:

Во юдо́ли пла́ча, / в ме́сте е́же положи́л еси́, егда́ ся́деши Ми́лостиве, / сотвори́ти пра́ведный суд, / не объяви́ моя́ та́йная, / ниже́ посрами́ мене́ пред а́нгелы, / но пощади́ мя, Бо́же, и поми́луй мя.


Светильны

Стра́шный день суда́, и неизрече́нныя Твоея́ сла́вы, помышля́я / трепе́щу, Го́споди, вся́ко, и трясы́йся стра́хом вопию́: / на зе́млю егда́ прии́деши суди́ти, Христе́ Бо́же, вся́ческая со сла́вою, / от вся́каго изба́ви мя муче́ния, / одесну́ю Тебе́, Влады́ко, сподо́бивый мя ста́ти.

Богородичен: Час испыта́ния, и стра́шнаго прише́ствия Человеколю́бца Влады́ки помышля́я, / весь трепе́щу, и се́туя, вопию́ Ти: / Судие́ мой пра́веднейший, и еди́не Многоми́лостиве, / ка́ющася приими́ мя Богоро́дицы моли́твами.

Се день гряде́т Го́спода Вседержи́теля, / и кто стерпи́т страх прише́ствия о́наго? / День бо я́рости есть, и пещь горя́щая, во́ньже Судия́ ся́дет, / и по достоя́нию дея́ний кому́жде отдая́й.


Каноны


Житие

Синаксарь в неделю мясопустную, о Страшном Суде

Стихи:
Землю коль сядешь судить, будучи всех Судиею,
Зова «Придите ко мне!» раба Твоего удостой12

Пришествие сие божественнейшие отцы предложили после этих двух притч для того, чтобы никто, узнав из них о человеколюбии Божием, не предался нерадению, говоря: «Бог человеколюбив и, как только отстану от греха, все с готовностью исполню».

Затем и установили здесь грозный тот день, чтобы, живущих нерадиво устрашив смертью и ожиданием грядущих бедствий, к добродетели возвести не только на человеколюбие Божие полагающимися, но и взирающими на то, что Он праведный Судия и каждому по делам его воздает. Иначе говоря, когда души усопших прошествовали13, то надлежало и Судии прийти. И нынешний праздник предлагается некоторым образом как конец всех праздников, ибо он конечный для всего, до нас относящегося. Должно иметь в виду, что в следующее воскресенье отцы предложат воспоминание о начале мира и о самом изгнании Адама из рая, воскресенье же нынешнее означает всех наших дел и самого мира конец.

А в Неделю мясопустную установили его, думается, с тем, чтобы грозностью сего праздника сдержать услаждение и объядение и нас к состраданию ближним призвать. И еще: поскольку мы, сорвав запретный плод, удалены были из Эдема и подпали осуждению вкупе с проклятием, посему и положен здесь теперешний праздник, равно как и то, что в следующее, то есть Адамово, воскресенье мы будем по его образу из Эдема отозваны до той поры, пока пришедший Христос назад в рай не введет.

А «вторым» пришествие зовется потому, что Он хоть и приходил к нам первый раз телесным образом, но совершил это кротко к без славы, ныне же придет с превосходящими всякое естество чудесами, в явном для всякого величии свыше и с телом, дабы все узнали, что Он Тот же, Кто в первый раз приходил и род человеческий избавил, ныне же хочет испытать, хорошо ли тот дарованное ему сохранил.

Когда наступит Его пришествие, не знает никто, ибо Господь и от апостолов сие утаил. Но указал, что ему будут предшествовать некие знамения, более подробно изъясненные некоторыми из святых. Говорят, что пришествие это последует по истечении семи тысяч лет от создания мира. А прежде того придет антихрист, и родится он, как говорит святой Ипполит Римский, от жены порочной и мнимой девицы, происходящей от евреев, из колена Дана, сына Иаковлева. И будет среди нас пребывать, проводя жизнь, якобы сообразную Христу, и те же чудеса сотворит, какие Христос сотворил, и мертвых воскрешать станет, но все это устроит лишь по видимости – и непорочное рождение, и плоть, и прочее всякое, как утверждает апостол: «И тогда откроется сын погибели со всякою силою, и знамениями и чудесами ложными» (ср.: 2Фес.2:3-9). Но, как говорит Иоанн из Дамаска, в антихристе не сам диавол преобразуется в плоть, но рожденный от блуда человек все действие сатаны восприимет. И внезапно возвысится, и всеми за доброго и снисходительного принят будет. И случится тогда великий голод, а он и помощь народу окажет, и Божественное Писание изучит, и в посте упражняться станет, и, понуждаемый от людей, царем наречется, и более всех возлюбит еврейский народ, и в Иерусалим [как царь евреев] возвратится, и храм их отстроит. Прежде же истечения семи лет, как говорит пророк Даниил, придут Енох и Илия, проповедуя людям, чтобы не принимали его, а он, схватив их, истязать будет и головы им отсечет. И все держащиеся благочестия убегут подалее, он же, обнаружив их в горах, искушениям чрез демонов подвергнет. Семь лет эти сократятся ради избранных, и будет великий голод, и все стихии переменятся до того, что едва ли не каждый погибнет.

Вслед за тем внезапно, точно молния с небес, откроется пришествие Господа чрез предваряющий Его Честной Крест, и клокочущая огненная река потечет пред Ним, всю землю очищая от скверны. Тотчас схвачены будут антихрист с его слугами и преданы вечному огню. Когда же вострубят ангелы, соберется в одночасье со всех концов земли и от всех стихий весь человеческий род в Иерусалим, ибо он – средоточие мира и там поставлены престолы для Суда. Но после того как все вместе с душами и телами изменят свой состав в нетление, и будет у всех один облик, а сами стихии претерпят изменение к лучшему, Господь единым словом отделит праведных от грешников, и пойдут делавшие благое в рай, получив вечную жизнь, грешники же [в ад, получив] вечную муку, и не будет им никогда облегчения. Должно знать, что Христос не поста взыщет тогда, не наготы и чудес, хотя и это хорошо, но того, что много их лучше – милости и сострадания. Ибо Он обратит к праведным и грешным шесть неких речений: «Алкал я, и вы дали Мне есть; жаждал, и вы напоили Меня; был странником, и вы приняли Меня; был наг, и вы одели Меня; был болен, и вы посетили Меня; в темнице был, и вы пришли ко Мне; так как вы сделали это одному из сих, то сделали Мне – то же, что и любой может сделать по силе своей» (ср.: Мф.25:35-36,40). Тогда всякий язык исповедует, что Господь Иисус Христос в славу Бога Отца (Флп.2:11).

А муки, о которых сообщает Святое Евангелие, вот каковы: Там будет плач и скрежет зубов (Мф.25:30); «червь их не умрет, и огнь их не угаснет» (ср.: Мк.9:48) и «бросьте во тьму внешнюю» (ср.: Мф.22:13).

И приемля все это без оговорок, Церковь Божия полагает, что наслаждение и Царство Небесное – это пребывание святых с Богом, ожидающее их вечное просвещение и восхождение, а муки, тьма и подобное сему – удаление грешников от Бога и угрызение душ их постоянным сознанием, что из-за лености и временного наслаждения лишились божественного осияния.

По несказанному человеколюбию Своему, Христе Боже, удостой и нас услышать желанный Твой глас и к стоящим одесную14 причисли и помилуй. Аминь.и помилуй нас. Аминь.