0--06 Великий Понедельник

Великий Понедельник

Краткое наименование:

Вернуться назад

Триодь. Дата 2024-05-05, 6 дней до Пасхи

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Се Жени́х гряде́т в полу́нощи, и блаже́н раб, его́же обря́щет бдя́ща, недосто́ин же па́ки, его́же обря́щет уныва́юща. Блюди́ у́бо, душе́ моя́, не сном отяготи́ся, да не сме́рти предана́ бу́деши и Ца́рствия вне затвори́шися, но воспряни́ зову́щи: Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же, Богоро́дицею поми́луй нас.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Святому Ду́ху.

Се Жени́х гряде́т в полу́нощи, и блаже́н раб, его́же обря́щет бдя́ща, недосто́ин же па́ки, его́же обря́щет уныва́юща. Блюди́ у́бо, душе́ моя́, не сном отяготи́ся, да не сме́рти предана́ бу́деши и Ца́рствия вне затвори́шися, но воспряни́ зову́щи: Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же, Богоро́дицею поми́луй нас.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Се Жени́х гряде́т в полу́нощи, и блаже́н раб, его́же обря́щет бдя́ща, недосто́ин же па́ки, его́же обря́щет уныва́юща. Блюди́ у́бо, душе́ моя́, не сном отяготи́ся, да не сме́рти предана́ бу́деши и Ца́рствия вне затвори́шися, но воспряни́ зову́щи: Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же, Богоро́дицею поми́луй нас.


Кондаки

Глас 8:

Иа́ков рыда́ше Ио́сифова лише́ния и до́блий седя́ше на колесни́це, я́ко царь почита́ем: еги́птяныни бо тогда́ сласте́м не порабо́тав, возпрославля́шеся от Ве́дущаго челове́ческая се́рдца и Посыла́ющаго вене́ц нетле́нный.

Икос: На рыда́ние ны́не приложи́м рыда́ние и излие́м сле́зы со Иа́ковом, пла́чущеся Ио́сифа, приснопа́мятнаго и целому́дреннаго, порабоще́ннаго у́бо те́лом, ду́шу же непорабоще́ну соблю́дшаго и Еги́птом всем Ца́рствовавшаго. Бог бо подае́т рабо́м Свои́м вене́ц нетле́нный.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

Ра́дуйся и весели́ся, гра́де Сио́не, / красу́йся и ра́дуйся Це́ркве Бо́жия, / се бо Царь твой прии́де в пра́вде, / на жребя́ти седя́, от детей воспева́емый: / оса́нна в вы́шних, благослове́н еси́, / Име́яй мно́жество щедро́т, поми́луй нас. (Дважды).

Прии́де Спас днесь во град Иерусали́м, / испо́лнити писа́ние / и вси прия́ша в ру́ки ва́иа, / ри́зы же подстила́ху Ему́, / ве́дуще, я́ко Той есть Бог наш, / Ему́же херуви́ми вопию́т непреста́нно: / оса́нна в вы́шних, благослове́н еси́, / Име́яй мно́жество щедро́т, поми́луй нас. (Дважды)

На херуви́мех носи́мый и пева́емый от серафи́м, / возсе́л еси́ на жребя́ дави́дски Бла́же, / и де́ти Тя воспева́ху Боголе́пно, / иуде́е же ху́ляху беззако́нно, / стро́потное язы́ков, седа́лище жребца́ прообразова́ше, / из неве́рия в ве́ру претворя́емое. / Сла́ва Тебе́, Христе́, / еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче. (Дважды)

Ра́дуйся и весели́ся, гра́де Сио́не, / красу́йся и ра́дуйся Це́ркве Бо́жия, / се бо Царь твой прии́де в пра́вде, / на жребя́ти седя́, от детей воспева́емый: / оса́нна в вы́шних, благослове́н еси́, / Име́яй мно́жество щедро́т, поми́луй нас.

Богородичен,

На херуви́мех носи́мый и пева́емый от серафи́м, / возсе́л еси́ на жребя́ дави́дски Бла́же, / и де́ти Тя воспева́ху Боголе́пно, / иуде́е же ху́ляху беззако́нно, / стро́потное язы́ков, седа́лище жребца́ прообразова́ше, / из неве́рия в ве́ру претворя́емое. / Сла́ва Тебе́, Христе́, / еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

От ве́твий и ва́ий, я́ко от Боже́ственна пра́здника, / в Боже́ственный преше́дше пра́здник, / к честно́му Христо́вых страсте́й, / ве́рнии, стеце́мся та́инству спаси́тельному, / и Сего́ ви́дим за нас страсть терпя́ща во́льную, / Тому́же пе́ние подо́бное / благодаря́ще воспои́м, уми́льно зову́ще: / благоутро́бия исто́чниче и спасе́ния приста́нище, / Го́споди, сла́ва Тебе́.

Стих: Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву.

Стра́шно е́же впа́сти в ру́це Бо́га жи́ва, / Сей судия́ есть помышле́ний и мы́слей серде́чных. / Никто́же да вни́дет искуша́яй ве́ру непоро́чную, / но в кро́тости и стра́се Христу́ присту́пим, / да прии́мем ми́лость и благода́ть обря́щем, / во благовре́менную по́мощь.

Стих: Ви́деша вси концы́ земли́ спасе́ние Бо́га нашего.

Со́нмице лука́вая и прелюбоде́йная, / своему́ му́жу не сохра́ншая ве́ру, / что держи́ши заве́т, его́же не была́ еси́ насле́дница? / Что хва́лишися о Отце́, Сы́на отве́ргшаяся? / Проро́ки не прия́ла еси́, Сы́на возвести́вшия. / Поне́ свои́х чад усрами́ся, си́це вопию́щих: / оса́нна Сы́ну Дави́дову, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.

От ве́твий и ва́ий, я́ко от Боже́ственна пра́здника, / в Боже́ственный преше́дше пра́здник, / к честно́му Христо́вых страсте́й, / ве́рнии, стеце́мся та́инству спаси́тельному, / и Сего́ ви́дим за нас страсть терпя́ща во́льную, / Тому́же пе́ние подо́бное / благодаря́ще воспои́м, уми́льно зову́ще: / благоутро́бия исто́чниче и спасе́ния приста́нище, / Го́споди, сла́ва Тебе́.

Богородичен,

Стра́шно е́же впа́сти в ру́це Бо́га жи́ва, / Сей судия́ есть помышле́ний и мы́слей серде́чных. / Никто́же да вни́дет искуша́яй ве́ру непоро́чную, / но в кро́тости и стра́се Христу́ присту́пим, / да прии́мем ми́лость и благода́ть обря́щем, / во благовре́менную по́мощь.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Гряды́й Госпо́дь к во́льной стра́сти, апо́столом глаго́лаше на пути́: се восхо́дим во Иерусали́м, и преда́стся Сын Челове́ческий, я́коже есть пи́сано о Нем. Прииди́те у́бо и мы, очище́нными смы́слы, сше́ствуим Ему́, и сраспне́мся, и умертви́мся Его́ ра́ди жите́йским сласте́м, да и оживе́м с Ним, и услы́шим вопию́ща Его́: не ктому́ в земны́й Иерусали́м за е́же страда́ти, но восхожду́ ко Отцу́ Моему́ и Отцу́ ва́шему, и Бо́гу Моему́ и Бо́гу ва́шему: и совозвы́шу вас в Го́рний Иерусали́м, в Ца́рство Не́бесное.

Гряды́й Госпо́дь к во́льной стра́сти, апо́столом глаго́лаше на пути́: се восхо́дим во Иерусали́м, и преда́стся Сын Челове́ческий, я́коже есть пи́сано о Нем. Прииди́те у́бо и мы, очище́нными смы́слы, сше́ствуим Ему́, и сраспне́мся, и умертви́мся Его́ ра́ди жите́йским сласте́м, да и оживе́м с Ним, и услы́шим вопию́ща Его́: не ктому́ в земны́й Иерусали́м за е́же страда́ти, но восхожду́ ко Отцу́ Моему́ и Отцу́ ва́шему, и Бо́гу Моему́ и Бо́гу ва́шему: и совозвы́шу вас в Го́рний Иерусали́м, в Ца́рство Небе́сное.

Дости́гше, ве́рнии, спаси́тельную страсть Христа́ Бо́га, неизрече́нное Его́ долготерпе́ние просла́вим: я́ко да благоутро́бием Свои́м совоздви́гнет и нас, умерщвле́нных грехо́м, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Дости́гше, ве́рнии, спаси́тельную страсть Христа́ Бо́га, неизрече́нное Его́ долготерпе́ние просла́вим: я́ко да благоутро́бием Свои́м совоздви́гнет и нас, умерщвле́нных грехо́м, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Богородичен,

Го́споди, гряды́й к страда́нию, Твоя́ утвержда́я ученики́, глаго́лал еси́ осо́бь прие́м их: ка́ко глаго́л Мои́х не по́мните, я́же пре́жде реко́х вам? я́ко вся́кому проро́ку несть пи́сано, то́кмо во Иерусали́ме убие́ну бы́ти. Ны́не у́бо вре́мя настои́т, е́же реко́х вам: се бо предаю́ся рука́ма гре́шных пору́ган бы́ти, и́же и Кресту́ Мя пригвозди́вше и погребе́нию преда́вше, оме́рзена вменя́т я́ко ме́ртва. Оба́че дерза́йте: тридне́вен бо воста́ну в ра́дость ве́рных, и жизнь ве́чную.


Седальны

Глас 1:

Страда́ния честна́я настоя́щий день, я́коже свети́ла соверше́нна, возсиява́ют ми́ру: Христо́с бо гряде́т страда́ти бла́гостию, вся содержа́й дла́нию, изво́ляет простре́тися на Дре́ве, е́же спасти́ челове́ка.

Слава и ныне:
Страда́ния честна́я настоя́щий день, я́коже свети́ла соверше́нна, возсиява́ют ми́ру: Христо́с бо гряде́т страда́ти бла́гостию, вся содержа́й дла́нию, изво́ляет простре́тися на Дре́ве, е́же спасти́ челове́ка.

Глас 1:

Неви́димый Судие́, в пло́ти ка́ко ви́ден был еси́, и и́деши от муже́й беззако́нных убие́н бы́ти, на́ше осужде́ние осужда́яй стра́стию Твое́ю? те́мже хвалу́, вели́чие и сла́ву возсыла́юще вла́сти Твое́й, Слове, согла́сно прино́сим.

Глас 8:

Страсте́й Госпо́дних нача́тки, настоя́щий день светлоно́сит. Прииди́те у́бо, празднолю́бцы, усря́щим пе́сньми: Созда́тель бо гряде́т Крест прия́ти, испыта́ния и ра́ны, Пила́том суди́м. Те́мже и от раба́ уда́рен быв по главе́, вся терпи́т, да спасе́т челове́ка. Сего́ ра́ди возопии́м Ему́: Человеколю́бче, Христе́ Бо́же, прегреше́ний да́руй оставле́ние покланя́ющимся ве́рою пречи́стым страсте́м Твои́м.


Светильны

Черто́г Твой ви́жду, Спа́се мой, украше́нный, и оде́жды не и́мам, да вни́ду в онь: просвети́ одея́ние души́ моея́, Светода́вче, и спаси́ мя.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Черто́г Твой ви́жду, Спа́се мой, украше́нный, и оде́жды не и́мам, да вни́ду вонь: просвети́ одея́ние души́ моея́, Светода́вче, и спаси́ мя.

Богородичен: Черто́г Твой ви́жду, Спа́се мой, украше́нный, и оде́жды не и́мам, да вни́ду вонь: просвети́ одея́ние души́ моея́, Светода́вче, и спаси́ мя.


Каноны

Трипеснец господина Космы, глас 2 (основной)


Житие

Стихи на Иосифа прекраснаго:
Прежде быв целомудр, владыкою правым явился
И раздаятелем хлеба – о, кладовая добра!

Стихи на изсохшую смоковницу:
Как синагогу евреев, духовных плодов непричастну,
Клятвой смоковницу Бог иссушил. Бегай подобной беды!.

Во святой и Великий Понедельник мы вспоминаем блаженного Иосифа прекрасного и засохшую смоковницу, поскольку сего дня начинается Святая Неделя Страстей Господа нашего Иисуса Христа и прежде всего берется, как прообраз его, Иосиф Прекрасный.

Был он поздним сыном патриарха Иакова, которого родила тому Рахиль. Возненавиденный братьями из-за неких сновидений, он сперва сокрывается ими в пересохшем водяном рве, тогда как отец, обманутый окровавленными одеждами, вводится в заблуждение, будто Иосиф съеден зверем. Затем сыновья Иакова продают брата за тридцать сребренников75 измаильтянам, а те перепродают его Потифару, начальнику над евнухами у фараона, царя египтян. Когда же он не захотел учинить беззаконие со своей госпожой, безумно восставшей на юношеское целомудрие, и исчез, оставив одежду свою, та оклеветала его перед господином, и Иосифа принимают узы и горькая темница. Потом изводится он оттуда для толкования сновидений, поставляется пред царем и всего Египта господином соделывается. Впоследствии же, при раздаче пшеницы, открывается братьям своим, и в необычайном благородстве всю остальную жизнь проведя, умирает в Египте, будучи известен, сверх прочих его добродетелей, как великий целомудрием.

Он есть прообраз Христа. Ибо и Христос страдает от зависти соплеменных Ему иудеев, и учеником продается за тридцать сребренников, и в ров, или гроб мрачный и темный заключается и, восстав оттуда собственной властью, царствует над Египтом, то есть над всяким грехом, побеждает его всецело и над миром всем властвует, и нас человеколюбиво искупает таинственным раздаянием пшеницы, как предавший Себя по нам и небесным хлебом, Живоносной Плотью Своей нас питающий. По сей причине и берется ныне Иосиф Прекрасный [как прообраз Христа].

Но вспоминаем мы и засохшую смоковницу. Ибо божественные евангелисты, а именно Матфей и Марк, прилагают [рассказ о ней] к повествованию о вайях. С одной стороны, Марк: На другой день, когда они вышли из Вифании, Он взалкал (Мк.11:12). С другой стороны, Матфей: Поутру же, возвращаясь в город, взалкал (Мф.21:18). И увидев смоковницу, на которой были только листья, ибо еще не пришло время смокв, Христос приблизился к ней, и, не найдя плода, сказал: Да не будет же впредь от тебя плода вовек. И смоковница тотчас иссохла (Мф.21:19). Итак, смоковница есть иудейская синагога, у которой Спаситель, не найдя подобающего плода, разве только тень закона, и ту отнял у нее, сделав совсем бесполезной.

А если бы кто спросил: «За что бездушное дерево иссушено, приняв проклятие, хоть и не согрешало?» – пусть узнает, что иудеи, видя Христа всегда благотворящим и никому ничего скорбного никогда не причиняющим, полагали, что у него есть сила лишь благотворить, а вред наносить – нет. Но Владыка, будучи Человеколюбцем, не восхотел на человеке показывать, что и это может. А потому, дабы уверить неблагодарный народ, что имеет силу, достаточную и для наказания, но не хочет сего, ибо Он благ, совершает казнь над бесчувственной и бездушной природой.

Есть притом, как говорит Исидор Пелусиот, и некое тайное сказание, будто дерево это было древом преслушания, и что преступившие [Божие повеление прародители] воспользовались его листьями для прикрытия наготы. Оттого и проклято было Христом по Его человеколюбию (ибо тогда не пострадало), чтобы впредь не приносило плод – причину греха. А что грех уподобляется смокве, сие очевидно. Ибо имеет поначалу сладость удовольствия, в чем и состоит притягательная сила его76, а после обнаруживает некую жесткость и для совести болезненность.

Так или иначе, сказание о смоковнице помещено здесь отцами для нашего сердечного сокрушения, как и Иосиф вспоминается потому, что являет образ Христа. Смоковница же есть любая душа, никакому духовному плоду непричастная и которую Господь поутру, то есть в нынешней жизни, не находя в ней упокоения, иссушает чрез клятву и в вечный отсылает огонь, и становится она словно иссохший столп, устрашая всякого, кто не приносит плод, добродетели приличествующий.

По молитвам Иосифа Прекрасного помилуй нас, Христе Боже наш. Аминь.