01-07 Собо́р свя́та́го сла́внаго проро́ка, предте́чи и крести́теля Иоа́нна
Минея. Дата 2025-01-20 (07 января по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйЧтения
На Утрени:
Апостол: Деян.19:1-8
Евангелие: Ин.1:29-34
Прокимен
Прокимен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде, / и упова́ет на Него́.
Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 7: Свет возсия́ пра́веднику, и пра́вым се́рдцем весе́лие.
Стих:
Причастен
Явися благодать Божия спасительная всем человеком.
Тропари
Глас 2:Па́мять пра́веднаго с похвала́ми,/ тебе́ же довле́ет свиде́тельство Госпо́дне, Предте́че,/ показа́л бо ся еси́ вои́стинну и проро́ков честне́йший,/ я́ко и в струя́х крести́ти сподо́бился еси́ Пропове́даннаго./ Темже за и́стину пострада́в ра́дуяся,/ бла́говести́л еси́ и су́щим во а́де Бога я́вльшагося пло́тию,/ взе́млющаго грех мира/ и подаю́щаго на́м ве́лию ми́лость.
Кондаки
Глас 6:Плотска́го Твоего́ прише́ствия убоя́вся,/ Иорда́н, стра́хом возвраща́шеся:/ проро́ческое же служе́ние исполня́я,/ Иоа́нн, тре́петом спря́ташеся;/ А́нгельския чи́ни ужаса́хуся,/ зря́ше Тя во струя́х пло́тию креща́ема;/ и вси́ су́щии во тьме озаря́хуся,/ воспева́юще Тя, я́вльшагося, и просвети́вшаго вся.
Икос: Осле́пшу Ада́му во Еде́ме, яви́ся Со́лнце из Вифлее́ма,/ и отве́рзе ему́ зеницы, омы́в сия Иорда́нскими вода́ми./ Очерне́вшему и омраче́нному Свет возсия́ неугаси́мый./ Уже́ ему́ несть но́щь, но всегда́ де́нь,/ е́же ко у́тру у́тро,/ его́ ра́ди роди́ся:/ к ве́черу бо сокры́ся, я́коже пи́шет,/ обре́те зарю́ возставля́ющую того́./ И́же к ве́черу пады́й, измени́ся мра́ка,/ и дости́же ко у́тру Явльшагося, и Просвети́вшаго вся.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Ви́дев тя гряду́ща, Христе́, к себе́ Предте́ча,/ и Креще́ния прося́ща,/ с тре́петом возопи́:/ что ми повелева́еши,/ я́же па́че си́лы соверши́ти?/ О всеси́льне Го́споди,/ ка́ко руко́ю косну́ся Тебе́,/ руко́ю вся содержа́щаго?/ Ты мя па́че крести́ раба́ Твоего́.
Яви́хся ве́сь Челове́к ны́не,/ присту́пен тебе́ бы́х,/ Естество́м Непристу́пный:/ во́лею обнища́х Бога́т сы́й,/ я́ко да обнища́вшее обогащу́/ нетле́нием и избавле́нием./ Приступи́, крести́/ тле́нию неподлежа́щаго,/ и мир от тли́ изыма́ющаго.
Содержи́мь е́смь отвсю́ду,/ и ка́мо бежа́ти недоуме́юся,/ рече́ зижди́телю Предте́ча: пото́к сы́й пи́щный, Ще́дре,/ ка́ко у́бо тя/ речныя вше́дшаго прии́мут струи́,/ излива́юща спасение,/ почита́ющим Твое́/ свя́то́е, Сло́ве, явле́ние?
Во пло́ти свети́льниче, Предте́че Спа́сов,/ прозябе́ние непло́дныя,/ дру́же Су́щаго от Де́вы, Ему́же взыгра́ньми во утро́бе поклони́лся еси́,/ и крести́л еси́ в вода́х Иорда́нских./ Сего́ моли́, мо́лимся, Проро́че,/ бу́дущих избежа́ти треволне́ний.
Стихиры на стиховне
Глас 4:Я́ко Духа рачи́тель,/ и бла́года́ти Боговеща́нная ла́стовица,/ я́сно смотре́ние Ца́ре́во,/ челове́ческому роду из Чи́стыя светло возсия́вшаго,/ челове́ков на обновле́ние,/ просвети́л еси́, Предте́че,/ сетующих обы́чай отъе́мля в коне́ц,/ и жи́зни присносу́щныя прия́ти направля́я сердца́, в покая́нии креща́емых,/ бла́же́нне Богоприя́тне.
Стихиры на хвалитех
Глас 1:Свет от Света/ возсия́ ми́ру Христо́с, Спа́с наш,/ явле́йся Бог:/ Сему́, лю́дие, поклони́мся.
Ка́ко Тя, Христе́,/ раби́, Влады́ку, досто́йно почти́м?/ я́ко в вода́х всех нас обнови́л еси́.
Ты во Иорда́не кре́щся, Спа́се наш,/ во́ды освяти́л еси́,/ дла́нию раба́ рукополага́емый,/ и стра́сти ми́ра врачу́яй./ Ве́лие та́инство явле́ния Твоего́,/ Человеколю́бче Го́споди, сла́ва Тебе́.
И́стинный Свет яви́ся/ и всем просвеще́ние да́рует./ Креща́ется Христо́с с на́ми,/И́же вся́кия вы́шши чистоты́,/ влага́ет свяще́ние воде́,/ и душа́м сие́ очище́ние быва́ет,/ земно́е явля́емое, и вы́шше Небе́с разумева́емое./ Ба́нею спасе́ние, водо́ю же Дух,/ погруже́ния ра́ди, и́же к Богу, наш восхо́д быва́ет./ Чуде́сна дела́ Твоя, Го́споди, сла́ва Тебе́.
А́нгел из непло́дных ложе́сн произше́л еси́, Крести́телю,/от самы́х пеле́н в пусты́ню всели́лся еси́,/ печа́ть же всех проро́ков показа́лся еси́:/ Его́же бо они́ многообра́зно ви́деша,/ и гада́тельно пропове́даша,/ Сего́ крести́ти во Иорда́не сподо́бился еси́./ Глас же услы́шал еси́ Оте́ческий с Небесе́,/ свиде́тельствующ Его́ Сыновство́,/ и Ду́ха ви́дел еси́ голуби́ным ви́дом,/ Глас влеку́щаго на Креща́емаго./ Но, о всех проро́ков превы́шший,/ не преста́й моли́тися о нас,/ ве́рно творя́щих твою́ па́мять.
Седальны
Глас 8:Иорда́н струя́ми слу́жит, и Иоа́нн простира́ет ру́ку тле́нную,/ я́вльшуся Тебе́, Неви́диме, пло́тию ко Креще́нию. Но ов у́бо возвраща́шеся вспять со стра́хом,/ ов же а́бие держа́ше с тре́петом Тя Нетле́ннаго./ Вои́стинну А́гнец Бо́жий, Исто́чник присноживо́тный,/ исто́чники же и моря́, и челове́ки освяти́в:/ Тро́ица бо просия́ свы́ше, Сына Тя имену́ет Роди́тель, и Свя́тый Дух схо́дит.
Светильны
Стези предугото́вал еси́ чу́дно Го́сподеви:/ глас бо был еси́ Того́ прише́ствия, и пропове́дник и́стиннейший,/ проро́ков превы́шний, бла́же́нне Иоа́нне:/ ты Свет ви́дел еси́, я́ко неизглаго́ланное Его́ сконча́в смотре́ние.
Каноны
Кано́н Предте́чи, глас 2 (основной)
Житие
Собор Предтечи и Крестителя Господня Иоанна
В Православной Церкви установлен обычай на следующий день великих Господских и Богородичных праздников вспоминать тех святых, которые ближайшим образом послужили данному священному событию в истории. На следующий день Богоявления Церковь чтит того, кто послужил делу крещения Христова, возложив свою руку на главу Спасителя. Святой Предтеча и Креститель Господень Иоанн, величайший из пророков, завершает историю Церкви Ветхозаветной и открывает эпоху Нового Завета. Он, по словам Блаженного Августина, епископа Ипонийского, «всех превосходит, пред всеми имеет преимущество; всяк, кто токмо рожден от жены, ниже Иоанна». Святой пророк Иоанн засвидетельствовал о пришествии на землю Единородного Сына Божия, воспринявшего человеческую плоть. Он сподобился крестить Его в водах Иордана и свидетельствовал таинственное Явление Пресвятой Троицы в день Крещения Спасителя. Сродник Господень по матери, сын священника Захарии и праведной Елисаветы, Предтеча Господень родился шестью месяцами раньше Иисуса Христа. Архангел Гавриил предвозвестил о его рождении в храме священнику Захарии. Испрошенный молитвами благочестивой четы, до преклонных лет лишенной детей, младенец Иоанн был исполнен благодати Святого Духа. Спасенный, по милости Божией, от смерти, постигшей младенцев в Вифлееме, он возрос в дикой и бесплодной пустыне, приготовляя себя к пророческому служению строгим постом, богомыслием и молитвой.
В возрасте около 30 лет святой Иоанн вышел на проповедь покаяния на берег Иордана, чтобы своей проповедью приготовить народ к принятию Спасителя мира. По выражению церковных песнопений, святой Иоанн был «светлою утреннею звездою», которая своим блеском превосходила сияние всех других звезд и предвещала утро благодатного дня, освещаемого духовным Солнцем – Христом (Мал. 4,2).
Свою жизнь святой Иоанн Предтеча завершил мученически. Он обличил царя Ирода в беззаконном сожительстве с Иродиадой, женой своего брата Филиппа, за что был заключен в темницу и обезглавлен (Мф. 14, 1–10). Святое тело Иоанна Предтечи было погребено его учениками в самарийском городе Севастии, где совершилось злодеяние. Память зачатия святого пророка Иоанна Предтечи Церковь празднует 23 сентября; рождество – 24 июня; усекновение главы – 29 августа; ее первое и второе обретение (452 г.) – 24 февраля; третье (ок. 850 г.) – 25 мая; перенесение десной руки из Антиохии в Константинополь (956 г.) – 7 января; перенесение ее с острова Мальта в Петербург (1799 г.) – 12 октября.