01-11 Преподо́бнаго отца́ на́шего Феодо́сиа, о́бщих жи́тий нача́льника

Краткое наименование:

01-11 Преподо́бнаго отца́ на́шего Феодо́сиа, о́бщих жи́тий нача́льника

Минея. Дата 2025-01-24 (11 января по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный

Чтения

На Утрени: Лк.6:17-23

Апостол: 2Кор.4:6-15

Евангелие: Мф.11:27-30


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Слез твои́х тече́ньми, пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, Феодо́сие о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бога, спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 8:

Насажде́н во дво́рех Го́спода твоего́,/ преподо́бными твои́ми доброде́тельми красно́ процве́л еси́,/ и умно́жил еси́ чада твоя в пусты́ни,/ слез твои́х ту́чами напая́емая,/ стадонача́льниче Бо́жии Боже́ственных дворо́в./ Те́мже зове́м: ра́дуйся, о́тче Феодо́сие.

Икос: Челове́к у́бо естество́м бы́л еси́, о́тче,/ но яви́лся еси́ сограждани́н А́нгелов:/ я́ко бо безпло́тен на земли́ пожи́в, му́дре,/ плотско́е все промышле́ние отве́ргл еси́./ Те́мже и от нас слы́шиши:/ ра́дуйся, отца́ благочести́ваго о́трасле;/ ра́дуйся, ма́тере благогове́йныя ветвь./ Ра́дуйся, пусты́нный граждани́не всекра́сный;/ ра́дуйся, вселе́нныя свети́льниче многосве́тлый./ Ра́дуйся, я́ко от ю́ности после́довал еси́ Христу́;/ ра́дуйся, я́ко увяди́л еси́ плотския сласти./ Ра́дуйся, мона́шествующих хода́тай спасе́ния;/ ра́дуйся, уныва́ющих о́браз утеше́ния./ Ра́дуйся, мно́гия от лести изба́вивый;/ ра́дуйся, то́ки чуде́с да́руя./ Ра́дуйся, о ни́щих попече́ние сотвори́вый;/ ра́дуйся, наш предста́телю и изба́вителю./ Ра́дуйся, о́тче Феодо́сие.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 5:

Преподо́бне о́тче Богоно́се Феодо́сие,/ вельми́ подвиза́лся еси́ в привре́менней жи́зни,/ в пе́ниих и поще́ниих и бде́ниих,/ о́браз быв твоим ученико́м,/ ны́не же лику́еши со Безтеле́сными,/ Христа́ непреста́нно славосло́вя,/ от Бо́га Бо́га Сло́ва и Изба́вителя,/ подкло́ншаго главу́ Предте́чи, и освяти́вшаго естество́ водно́е./ Того́ моли́, Тому́ помоли́ся, преподо́бне,/ дарова́ти Це́ркви единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче Богоно́се Феодо́сие,/ обре́тши, я́коже жела́ше,/ чи́стую твою́ ду́шу,/ Ду́ха благода́ть Всесвя́та́го в тя всели́ся,/ я́ко Пречи́стый Свет,/ Его́же де́йством све́тло укра́шен,/ Христа́ непреста́нно славосло́виши,/ во двою́ существу́ Еди́наго Сы́на,/ креща́емаго руко́ю Предте́чевою, и свиде́тельствована гласом О́тчим./ Того́ моли́, Тому́ помоли́ся, преподо́бне,/ дарова́ти вселе́нней единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче Богоно́се Феодо́сие,/ ле́потно сподо́бился еси́ блаже́нныя жи́зни,/ чистото́ю и посто́м сию́ обре́т,/ жив бо преста́вился еси́ к Го́рней жи́зни,/ всем ра́доватися ре́к/ и со Безпло́тными Христа́ непреста́нно славосло́вя,/ от Де́вы несказа́нно плоть прие́мшаго,/ и пото́пльша на́ша грехи́ Креще́нием в струя́х Иорда́нских./ Того́ моли́, Тому́ помоли́ся, свя́те,/ дарова́ти вселе́нней единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче Богоно́се Феодо́сие,/ ле́потно сподо́бился еси́ блаже́нныя жи́зни,/ чистото́ю и посто́м сию́ обре́т,/ жив бо преста́вился еси́ к Го́рней жи́зни,/ всем ра́доватися ре́к/ и со Безпло́тными Христа́ непреста́нно славосло́вя,/ от Де́вы несказа́нно плоть прие́мшаго,/ и пото́пльша на́ша грехи́ Креще́нием в струя́х Иорда́нских./ Того́ моли́, Тому́ помоли́ся, свя́те,/ дарова́ти вселе́нней единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче на́ш Феодо́сие:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́ Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви,/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на хвалитех

Глас 5:

Дом высо́ких доброде́телей,/ предустро́ив тебе сама́го, Феодо́сие,/ в Боже́ственнем Богоро́дицы сподо́бился еси́ хра́ме обита́ти,/ и се́й посеща́ти./ Бо́жию бо све́тлость зре́ти возлюби́л еси́, и́стинныя же ны́не се́ни благоле́пие,/ и неизрече́нную зри́ши красоту́,/ ю́же у́бо основа́ Вы́шний, преподо́бне,/ и вселя́ет преусе́рдно к Нему́ взира́ющия./ Того́ моли́ низпосла́ти/ душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Боле́зньми по́стническими тебе сама́го очи́стив,/ подража́тель был еси́, всеблаже́нне, твоего́ Влады́ки,/ и́бо кра́я ри́зы твоея́ прикосну́вшейся,/ неду́г исцели́л еси́,/ гла́дом та́ющия в пусты́ни напита́л еси́,/ от неистощи́маго подая́ сокро́вища,/ я́ко тезоимени́т Бо́жия дая́ния быв,/ ве́ру же правосла́вную пропове́дал еси́, преподо́бне,/ мучи́теля неи́стовство в ничто же вмени́в,/ Христа́ моля́,/ подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.

Пла́мень к Богу/ неукло́нныя и разжже́нныя и те́плыя любве́ вжег,/ с Небесе́ восприя́л еси́ сия́ние,/ благоволе́ние Боже́ственное тебе́ возвеща́ющее,/ храм святе́йший доброде́тели наказа́ние созда́ти,/ и душ попече́ние./ Его́же наче́н благоче́стно соверши́л еси́,/ иде́же и многострада́льное лежи́т те́ло твое́,/ положе́ньми чи́стыми, всеблаже́нне, преизя́щно почита́емо./ Христа́ моли́, низпосла́ти/ душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Пла́мень к Богу/ неукло́нныя и разжже́нныя и те́плыя любве́ вжег,/ с Небесе́ восприя́л еси́ сия́ние,/ благоволе́ние Боже́ственное тебе́ возвеща́ющее,/ храм святе́йший доброде́тели наказа́ние созда́ти,/ и душ попече́ние./ Его́же наче́н благоче́стно соверши́л еси́,/ иде́же и многострада́льное лежи́т те́ло твое́,/ положе́ньми чи́стыми, всеблаже́нне, преизя́щно почита́емо./ Христа́ моли́, низпосла́ти/ душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Доброде́телей ле́ствица,/ о́браз показа́ся на земли́ та́йно,/ сего́ восхва́лим я́ко по́стников удобре́ние,/ пости́вся бо и́стинно я́коже Вели́кий Анто́ний,/ безме́рное смире́ние показа́в,/ и упа́с лю́ди своя благоче́стно,/ во огра́ду святу́ю всели́,/ иде́же лик А́нгельский пребыва́ет,/ Приле́жно вопие́м ти:/ не забу́ди и ны́не ста́да твоего́, всеблаже́нне Феодо́сие,/ но моли́твами твои́ми ко Го́споду,/ спаси́ нас, мо́лимся.


Седальны

Глас 3:

К Боже́ственней высоте́ твоя возде́в ру́ки,/ столп, преподо́бне, светоно́сен яви́лся еси́, моли́твенными заря́ми сия́я:/ к Небе́си́ бо впери́в мысль, и неизглаго́ланных быв прича́стник,/ весь облиста́л еси́, Христа́ Бога моля́,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Глас 8:

Воздержа́нием и боле́зньми, и моли́твами ду́шу твою́ украси́в боголе́пно,/ бы́л еси́ соприча́стник му́чеником, блаже́нне,/ и чуде́с вои́стинну да́ры прия́л еси́, е́же исцеля́ти неду́ги ве́рою чту́щих тя́./ Те́мже и де́монов отгоня́я мно́жества,/ подае́ши исцеле́ния челове́ком благода́тию, Богоно́се Феодо́сие,/ моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние пода́ти/ пра́зднующим ве́рою па́мять твою́.


Светильны

Очи́стихомся све́тло, Христе́ мо́й, очище́нием Твои́м,/ и ны́не пра́здничною ра́достию, Феодо́сиа честна́го па́мятию обогати́хомся,/ те́мже мона́шествующих веселя́тся чи́ни.


Каноны

Кано́н свята́го, глас 2 (основной)


Житие

Преподобный Феодосий Великий

Родился около 424 года в селении Могарионском (Каппадокия, Малая Азия) в семье благочестивых родителей Проересия и Евлогии. С детства наставленный в вере и благочестии, он уже отроком стал чтецом в храме и отличался прекрасным голосом, искусством чтения и знанием Священного Писания. Отрок Феодосии часто молился Господу словами псалма: «Настави мя, Господи, на путь Твой, и пойду во истине Твоей» (Пс. 85,11).

Промыслительно предузнав волю Божию, святой Феодосии в 451 году отправился в Иерусалим. Путь его лежал через Антиохию, где он сподобился благословения преподобного Симеона Столпника (†459, память 1 сентября). Прозорливый угодник Божий, никогда ранее не видевший святого Феодосия, приветствовал его, назвав по имени, и предсказал, что в будущем он станет великим подвижником. Достигнув Иерусалима, святой Феодосии стал учиться иноческим трудам у старца преподобного Лонгина-столпника (память 17 ноября). По прошествии нескольких лет старец благословил святому Феодосию поселиться при новосозданном храме на полпути из Иерусалима в Вифлеем. Вскоре многие узнали о добродетелях нового подвижника Божия и к нему стали стекаться люди в поисках духовных наставлений. Слава тяготила преподобного Феодосия, и он удалился в пещеру, где, по преданию, ночевали три волхва, шедшие с дарами в Вифлеем. Преподобный Феодосии пустынножителъствовал более тридцати лет, проводя время в молитве и посте; он не вкушал хлеба, питался только финиками, кореньями и травами, растущими вокруг.

Подвиг его стал известен, и у преподобного появились ученики. Вначале их было семь. Угодник Божий, желая наставить своих учеников в любомудрии, повелел выкопать могилу, чтобы она напоминала о суетности земной жизни и о смерти как переходе в жизнь вечную.

Когда число учеников преподобного Феодосия умножилось, они стали просить преподобного об основании монастыря. Преподобный взял кадило с холодными углями и пошел по пустыне, молитвенно обращаясь ко Господу с просьбой указать место новой обители. На угодном Господу месте кадило чудесным образом возгорелось. В скором времени здесь возникла знаменитая впоследствии Лавра преподобного Феодосия. В монастыре был принят общежительный устав. Душевное успокоение в нем находили не только иноки, но и миряне – странники, нищие, больные и убогие. Господь чудесным образом, по молитвам преподобного Феодосия, умножал припасы Лавры, так что их хватало и на братию, и на множество странников, которые находили пищу в Лавре во время голода.

В обители было устроено несколько странноприимных домов и больниц. Заботами преподобного Феодосия были созданы церкви для братии разных национальностей – греков, грузин и армян, в которых совершалось богослужение на их родном языке.

Всего в Лавре преподобного Феодосия было 700 учеников. Многие из них стали впоследствии основателями разных монастырей, прославились иноческими подвигами.

В царствование императора Анастасия (491 – 518) распространилась ересь Евтихия и Севера, или так называемая ересь акефалитов (одного из крайних течений монофизитства), причем к еретикам примкнул и сам император. Пытаясь привлечь на свою сторону святого Феодосия, Анастасий послал в дар Лавре много золота, но преподобный Феодосии с учениками остались верны Православию, а императору направили послание, решительно осуждающее ересь. Анастасий в ответном послании отмежевался от еретиков, но смирился ненадолго. После того как, несмотря на старческий возраст, святой Феодосии предпринял путешествие в Иерусалим, где публично анафематствовал еретиков, император сослал преподобного в заточение. Но вскоре гонитель умер и святой Феодосии вернулся в свою обитель, где дожил до глубокой старости.

Еще при жизни святой Феодосии сподобился от Господа дара многих чудотворений: по молитвам святого Феодосия получали исцеление женщины, у которых дети рождались мертвыми; к молитвенной помощи преподобного обращались люди, по- павшие в бурю на море, терпевшие нападение диких зверей и насекомых. В возрасте 105 лет, призвав за три дня до смерти трех своих любимых учеников (ставших уже епископами), преподобный Феодосии отошел ко Господу (†529). Тело святого было с честью погребено в пещере близ Лавры.