01-15 Преподо́бного Па́вла Фиве́йскаго

Краткое наименование:

01-15 Преподо́бного Па́вла Фиве́йскаго

Минея. Дата 2024-01-28 (15 января по ст. стилю)

Знак типикона: Шестеричный

Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.5:22-6:2

Евангелие: Мф.11:27-30


Прокимен

Прокимен, глас 7: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве, / и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Стих: Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву, хвале́ние Его́ в це́ркви преподо́бных.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 6: Блаже́н муж боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́.


Причастен

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.


Тропари

Глас 8:

В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся, е́же по о́бразу:/ прии́м бо крест, после́довал еси́ Христу́,/ и де́я учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней.// Те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне Павле, дух твой.


Кондаки

Глас 3:

Я́ко свети́ло незаходя́щее мы́сленнаго Со́лнца,/ соше́дшеся, днесь восхва́лим в пе́снех:/ возсия́л бо еси́ су́щим во тьме неразу́мия,/ вся возводя́ к Боже́ственней высоте́,/ фиве́ев украше́ние, Па́вле преподо́бне, отце́в и по́стников тве́рдое основа́ние.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 1:

Нача́ло доброде́тельныя яви́лся еси́ Небохо́дныя я́ве стези́,/ треблаже́нне Па́вле, жи́тельства ми́рови./ И́бо восхожде́ния духо́вная положи́л еси́ до́бре в души́ твое́й,/ и́миже кра́ю прикосну́лся еси́ доброде́телей/ воздержа́нием и боле́зньми мно́гими.

К Боже́ственному жела́нию, блаже́нне, впери́в ум,/ возше́л еси́ к Го́рним пусты́ни,/ я́коже во мрак, прибли́жился еси́,/ в не́мже Бо́жиим просвети́лся еси́ ра́зумом све́тло/ и на скрижа́ли души́ твоея́/ доброде́телей пома́зался еси́ све́тлостию.

Процвете́ пусты́ня цве́ты доброде́телей твои́х кра́сная,/ страсте́й бо погуби́л еси́ те́рния в ней,/ насади́л еси́ боле́зни благосла́вныя/ Боже́ственных твои́х дея́ний./ Те́мже, я́ко крин, от Бо́га/ ны́не благоуха́ние жития́ твоего́ благоуха́вши нам.

Крестобогородичен,

Егда́ нескве́рная А́гница/ ви́де Своего́ А́гнца,/ на заколе́ние я́ко Челове́ка во́лею влеко́ма,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ безча́дствовати Мя ны́не тщи́шися, Христе́, ро́ждшую Тя./ Что сие́ сотвори́л еси́, Изба́вителю вся́ческих?/ Оба́че воспева́ю и сла́влю/ Твою́, ю́же па́че ума́ и сло́ва, кра́йнюю бла́гость, Человеколю́бче.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний тво́их,/ тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х:/ де́монския погуби́л еси́ полки́/ и А́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ непоро́чно поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

Крестобогородичен,

Видя́щи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное, е́же ви́жду, та́инство,/ Сы́не Мой?/ Ка́ко на Дре́ве умира́еши, пло́тию пове́шен,/ жи́зни Пода́телю?


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Ты, толсто́ту теле́сную раздра́в, о́тче преподо́бне,/ духо́вную благода́ть откры́л еси́ и свет ея́ показа́,/ и челове́ки просвети́, и наста́ви же я на Христо́ву и́стину,/ Его́же моли́ от тли и бед изба́вити/ ве́рою пою́щия присночестну́ю твою́ па́мять.

Иуде́ов же онеми́51 и е́ллином же связа́ многоглаго́ливы язы́ки,/ изъясни́ же благоче́стия за́поведи,/ Дух бо, преподо́бне, в пусты́нях при́сно совеща́ющ, изноша́ше,/ Его́же моли́ от тли и бед изба́вити/ пою́щия ве́рно присночестну́ю твою́ па́мять.

А́нгелом прича́стие и му́чеником соли́чне,/ иере́ом же, о́тче, состо́льне,/ о любо́вию чту́щих тя Христа́ убо моли́,/ заступа́я нас от скорбе́й/ и умоли́ от тли и бед изба́вити ны,/ ве́рно пою́щия присночестну́ю твою́ па́мять.

Богородичен,

Егда́ нескве́рная А́гница/ ви́де Своего́ А́гнца,/ на заколе́ние я́ко Челове́ка во́лею влекома,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ безча́дствовати Мя ны́не тщи́шися, Христе́, ро́ждшую Тя./ Что сие́ сотвори́л еси́, Избави́телю вся́ческих?/ Оба́че воспева́ю и сла́влю/ Твою́, ю́же па́че ума́ и сло́ва, кра́йнюю бла́гость, Человеколю́бче.


Седальны

Глас 1:

Ми́ра кра́сная от се́рдца возненави́дев/ и Еди́наго Бо́га от души́ возлюби́в,/ пусты́ню, я́ко во обита́тельный град, Па́вле, пости́гл еси́./ В еди́нех то́кмо виде́ниих упражня́яся,/ яви́лся еси́, я́ко А́нгел, с пло́тию живы́й./ Тем тя почита́ем.


Светильны


Каноны

Кано́н свята́го Па́вла, творе́ние Иоа́нна мона́ха, глас 8 (основной)


Житие

Преподобный Павел Фивейский

Родился в Египте, в городе Фиваиде, около 228 года. Родители воспитали его в христианской вере. После их кончины он претерпел много скорби от корыстолюбивого родственника, который, желая присвоить наследственное имущество Павла, вознамерился предать его на мучения при гонителе христиан императоре Декии (249 – 251). Узнав об этом, Павел покинул отчий дом и удалился вглубь пустыни, где долгие годы подвизался в совершенном одиночестве, пребывая в непрестанной молитве. Питался он плодами финиковой пальмы и хлебом, который ему приносил прилетавший ворон.

Господь открыл местопребывание Своего угодника преподобному Антонию Великому (†356; память 17 января), также подвизавшемуся в Фиваидской пустыне. У преподобного Антония возник помысл, что нет в Фиваидской пустыне другого человека, который больше чем он подвизался бы в трудах и молитвах к Богу. Тогда он услышал глас: «Антоний, есть раб Божий, который совершеннее тебя и прежде тебя поселился здесь в пустыне. Иди в глубину ее и найдешь его»

Господь вразумил святого, открыв ему существование в пустыне еще другого великого подвижника – преподобного Павла Фивейского. Преподобный Антоний немедленно отправился в путь. Совершив трудное путешествие по знойной пустыне, он, при помощи Божией, достиг пещеры, где жил преподобный Павел. Встретившись, оба старца назвали друг друга по имени, облобызались и долго беседовали. Прилетевший ворон принес им обоим хлеб, преломив который, они насытились. Преподобный Павел рассказал о своей жизни в пустыне; он открыл своему собеседнику, что настало время его кончины, и завещал похоронить его.

Преподобный Антоний спешно отправился обратно, взял в своей келлии мантию для погребения святого Павла и, нисколько не отдохнув, повторил тот же путь. Подходя к пещере святого Павла, он увидел, как святая душа его с сонмом ангелов возносится на Небо.

Преподобный Павел скончался во время коленопреклоненной молитвы с простертыми к небу руками в 341 году, в возрасте 113 лет, проведя в пустыне 91 год в полном уединении.

Два льва, пришедшие из пустыни, вырыли могилу для почившего. Преподобный Антоний обвил его мощи мантией, со слезами простился с ним и совершил погребальный обряд. Львы не отходили от могилы до тех пор, пока преподобный Антоний не повелел им уйти в пустыню.

Одежду святого Павла, изготовленную из пальмовых листьев, преподобный Антоний взял себе и хранил как великую святыню, надевая ее только в праздники Воскресения Христова и Пятидесятницы.

Тело преподобного Павла Фивейского, по воле императора Мануила Комнина (1146 – 1180), было перенесено в Константинополь и положено в монастыре Перивлепты, во имя Пресвятой Богородицы. В 1240 году святые мощи преподобного Павла были перенесены в Венецию, а затем – в Венгрию, в город Офен. Честная глава святого Павла хранится в Риме. Преподобный Павел, первый отшельник Верхней Фиваиды, считается отцом православного монашества.