01-16 Поклоне́ние честны́х вери́г свята́го и всехва́льнаго апо́стола Петра́

Краткое наименование:

01-16 Поклоне́ние честны́х вери́г свята́го и всехва́льнаго апо́стола Петра́

Минея. Дата 2024-01-29 (16 января по ст. стилю)

Знак типикона: Шестеричный

Чтения

На Утрени:

Апостол: Деян.12:1-11

Евангелие: Ин.21:15-25


Прокимен

Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.
Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.


Причастен

Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.


Тропари

Глас 4:

Ри́ма не оста́вль, к нам прише́л еси́/ честны́ми вери́гами, я́же носи́л еси́, апо́столов первопресто́льне./ И́мже ве́рою покланя́ющеся, мо́лимся:/ твои́ми к Бо́гу моли́твами/ да́руй нам ве́лию ми́лость.


Кондаки

Глас 2:

Ка́мень Христо́с ка́меня ве́ры прославля́ет све́тло, ученико́в первопресто́льника:/ созыва́ет бо вся пра́здновати, Пе́тре, чудеси́ твоея́ честны́я вери́ги/ и подае́т согреше́ний проще́ние.

Икос:

Глас 2:

Верхо́внаго и пе́рваго апо́столов,/ и́стины Боже́ственнаго ученика́,/ Петра́ вели́каго восхва́лим/ и того́ ве́рою целу́ем вери́ги,/ прегреше́ний разреше́ние прие́млюще.

Икос: Сла́внаго и вели́каго Госпо́дня ученика́/ досто́йно кий язы́к челове́ков похвали́ти возмо́жет?/ Его́же бо благосло́вне Боже́ственное Сло́во ублажи́,/ кий ум восхва́лит?/ Оба́че, е́же кто по си́ле стя́жет,/ до́лжно есть Бо́гу приноси́ти,/ сие́ же и сотвори́ти покуша́юся./ Но, о празднолю́бцы,/ благоче́стно первопресто́льнаго пе́сньми увенча́им,/ прегреше́ний разреше́ние прие́млюще.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Пре́лесть связа́л еси́, по Го́споде вя́жемь,/ и в темни́це, апо́столе, заключа́емь./ Те́мже тя любо́вию почита́ем/ и ве́рою вери́ги облобыза́ем твоя́:/ от ни́хже почерпа́юще здра́вие телесе́ и души́ спасе́ние,/ по до́лгу восхваля́ем тя, Богови́дче,/ безпло́тных собесе́дниче.

Тобо́ю ра́зум при́емлют неразу́мием одержи́мии,/ язы́ков многосе́меннии ро́ди пе́рвее,/ и́хже о́браз показа́, с высоты́ носи́мь,/ сосу́д, внутрь вмеща́ющ вся́кое живо́тно, апо́столе./ Те́мже всяк тя во́зраст сла́вит,/ покланя́яся, я́же носи́л еси́, вери́гам,/ за Христа́ усе́рднейше.

Его́же отве́рглся еси́, суди́ма,/ воста́вша воспе́л еси́ из ме́ртвых, апо́столе,/ и пропове́дал еси́ в конце́х ми́ра,/ Бо́га же и Челове́ка,/ бла́гостию мно́гою земны́м приобщи́вшася./ Те́мже любо́вию тя блажи́м, Пе́тре,/ покланя́ющеся, я́же носи́л еси́, вери́гам,/ за Христа́, пресла́вне.

Днесь нам основа́ние Це́ркве,/ Петр – ка́мень ве́ры/ предлага́ет честны́я своя́ вери́ги в душе́вное благоче́стие./ Прииди́те вси, сия́ облобыза́юще,/ благохва́льными пе́сньми того́ увенча́им:/ ра́дуйся, те́плый ве́ры побо́рниче,/ и́же те́плым ра́зумом Христа́ испове́дав/ и Сы́на Бо́жия в дерзнове́нии мно́зем./ Ра́дуйся, вселе́нныя ра́дование/ и Небе́снаго Ца́рствия ключарю́,/ благода́ть подава́й любо́вию тя чту́щим/ и честны́я твоя́ вери́ги облобыза́ющим жела́нием,/ я́ко предстоя́ престо́лу всех Царя́ Христа́,/ моли́тву творя́ о нас,/ соверша́ющих па́мять твою́.

Крестобогородичен,

На Дре́ве Живо́т наш зря́щи Всенепоро́чная Богоро́дица ви́сящ,/ ма́терски рыда́ющи, вопия́ше:/ Сы́не Мой и Бо́же Мой,/ спаси́ любо́вию пою́щия Тя.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Па́ки нас те́плый предста́тель совоздвиза́ет к духо́вней трапе́зе,/ Петр – ка́мень ве́ры,/ честны́я своя́ вери́ги предложи́в нам,/ я́коже снедь многоце́нну,/ неду́гов во врачева́ние,/ скорбя́щих во утеше́ние,/ в приста́нище обурева́емых./ Прииди́те вси, сия́ облобыза́юще,/ того́ Просла́вльшаго умо́лим:/ моли́твами его́, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша.

Крестобогородичен,

Ви́дящи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное, е́же ви́жу, та́инство, Сы́не Мой?/ Ка́ко на Дре́ве умира́еши, пло́тию пове́шен,/ жи́зни Пода́телю?


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 4:

Я́ко верхо́внаго му́дрых апо́столов/ и я́ко ключаря́ Небе́снаго Ца́рствия восхваля́ем ве́рою тя, апо́столе,/ и облобыза́ем чи́стою со́вестию, Пе́тре, я́же носи́л еси́, я́ко злоде́й, вери́ги,/ злоде́йства разруша́я вра́жия,/ от ни́хже изба́вится нам помоли́ся.


Светильны

Вери́гами свя́зана страсте́й мя, окая́ннаго, разреши́, блаже́нне,/ я́коже иногда́ вери́ги разреши́ А́нгел Бо́жий/ и от темни́цы изве́д пресла́вно заключе́на тя в ней,/ апо́столов верхо́вниче, блаже́ннейше Пе́тре.

Богородичен: Де́во Всенепоро́чная, Ты позна́лася еси́ я́ко Ма́ти,/ я́ко Бо́га же и Челове́ка па́че естества́ ро́ждши,/ и спасе́ние бысть рожде́ние Твое́ пою́щим любо́вию:/ сла́ва подоба́ет, и честь, и поклоне́ние/ Тро́ице Непристу́пней и Боже́ственней.


Каноны

Кано́н апо́стола, глас 4 (основной)


Житие

Поклонение честным веригам святого апостола Петра

Около 42 года по Рождестве Христовом иудейский царь Ирод Агриппа I (внук Ирода Великого) ополчился на святых Апостолов – проповедников веры Христовой. По его приказу был обезглавлен в Иерусалиме апостол Иаков Зеведеев, а вслед за этим заключен в темницу апостол Петр, которому также угрожала смертная казнь. Апостол Петр был скован железными веригами и накануне суда спал в темнице между двумя воинами. Ангел, посланный Господом, разбудил апостола и повелел ему встать; оковы апостола при этом упали на землю, и Ангел вывел его из тюрьмы (Деян. 12, 1 – 11). (Царь Ирод Агриппа умер вскоре после этого от тяжкой болезни.)

Иерусалимские христиане взяли в темнице вериги апостола Петра и хранили их, как священную реликвию, передавая из поколения в поколение. Возложением вериг на больных совершались исцеления. Патриарх Иерусалимский Ювеналий (420 – 450) подарил эти вериги благочестивой императрице Евдокии, супруге императора Феодосия Младшего, которая перенесла их в Константинополь в 437 – 439 годах. Одну из вериг Евдокия послала в Рим своей дочери, императрице Евдоксии. Последняя построила в Риме храм в честь святого апостола Петра и в нем положила эту святыню вместе с обретенной во II веке в Риме другой веригой, которой апостол Петр бы окован перед своей казнью (†ок. 67) по приказу императора Нерона (65 – 68).

16 января вериги апостола Петра выносились на поклонение верующему народу. Это поклонение совершалось уже во II веке, при Папе Римском Александре (109 – 119)