01-17 Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего Анто́ния Вели́каго

Краткое наименование:

01-17 Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего Анто́ния Вели́каго

Минея. Дата 2025-01-30 (17 января по ст. стилю)

Знак типикона: Бденный

Чтения

На Утрени: Мф.11:27-30

Апостол: Евр.13:17-21

Евангелие: Лк.6:17-23


Прокимен

Прокимен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.
Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми?


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 6: Блаже́н муж боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́.


Причастен

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.


Тропари

Глас 4:

Ревни́теля Илию́ нра́вы подража́я,/ Крести́телю пра́выми стезя́ми после́дуя,/ о́тче Анто́ние,/ пусты́ни был еси́ жи́тель/ и вселе́нную утверди́л еси́ моли́твами твои́ми./ Те́мже моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 2:

Жите́йския молвы́ отри́нув,/ безмо́лвно житие́ сконча́л еси́,/ Крести́теля подража́яй вся́ким о́бразом, преподо́бнейший,/ с ним у́бо тя почита́ем,/ отце́в нача́льниче, Анто́ние.

Икос: Христо́в глас услы́шав, ше́ствовал еси́ в след Того́ за́поведей,/ наг жития́ быв, и отве́ргл еси́ попече́ния вся/ стяжа́ний, име́ний и рабо́в твои́х,/ и сестры́ любле́ние, Богоно́се Анто́ние,/ и, еди́н в пусты́нях Бо́гу бесе́дуя чисте́йше, ра́зума благода́ть прия́л еси́,/ ю́же ми посли́, в пе́снех тя пою́щему,/ отце́в нача́льниче, Анто́ние.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Просвети́выйся Ду́ха луча́ми,/ егда́ тя Боже́ственное жела́ние распали́,/ и ду́шу впери́/ Того́ возжела́ти любве́ вои́стинну кра́йнейшее:/ тогда́ преоби́дел еси́ плоть и кровь,/ и вне ми́ра был еси́ мно́гим воздержа́нием,/ и безмо́лвием Сему́ соединя́яся./ Те́мже напо́лнился еси́,/ я́ко проси́л еси́, отту́ду до́брых/ и просия́л еси́, я́коже звезда́,/ озаря́я ду́ши на́ша, Анто́ние.

Де́монов лу́ки и стре́лы сокруши́в/ благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха,/ и зло́бу и ловле́ния их/ всем явле́нно сотвори́л еси́/ Боже́ственными уче́ньми,/ Боже́ственными сия́ньми облиста́емь./ Мона́шествующих Богоза́рнейший свети́льник был еси́,/ и пусты́ни пе́рвый украси́тель,/ и неду́гующих иску́снейший и честны́й врач/ и началообра́зное начерта́ние доброде́тельнаго жития́,/ о́тче Анто́ние.

Чи́стый душе́ю и се́рдцем,/ А́нгел земны́й, челове́к Небе́сный,/ де́вства учи́тель,/ воздержа́ния изве́стное ме́рило, Анто́ние,/ живы́й со Влады́кою твои́м/ и немо́лчное славосло́вие, блаже́нне,/ со А́нгелы, и преподо́бными,/ и все́ми му́ченики Сему́ принося́,/ соверша́ющия твою́ свяще́нную па́мять всегда́/ от лю́тых бед и прегреше́ний свободи́.

Еже́ по о́бразу соблю́д невреди́мо,/ ум Влады́ку над страстьми́ па́губными по́стнически поста́вив,/ во е́же по подо́бию я́ко мо́щно возше́л еси́,/ му́жески бо естество́ пону́див,/ потща́лся еси́ ху́ждшее покори́ти лу́чшему/ и плоть порабо́тити ду́ху./ Те́мже мона́шествующих яви́лся еси́ верх,/ гражда́нин пусты́нный,/ благотеку́щих обучи́тель,/ пра́вило доброде́тели изве́стнейшее,/ и ны́не на Небесе́х зерца́лом разре́шшимся,/ о́тче наш Анто́ние,/ чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ моля́ся несре́дственне/ о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих тя.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Ра́дуйся, А́нгельским счета́яся ликостоя́нием в Вы́шних, Анто́ние:/ житие́ бо тех, о́тче, на земли́,/ вои́стинну доброде́телию обучи́вся, пожи́л еси́,/ я́влься чисте́йшее и нескве́рное зерца́ло,/ лучеза́рная блиста́ния прие́мшее Ду́ха Пресвята́го, вееблаже́нне./ Те́мже, озаря́емь, зрел еси́ бу́дущая,/ вся предглаго́ля,/ от Боже́ственнаго светоявле́ния науча́емь Христо́ва,/ Его́же моли́/ душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Ра́дуйся, по́стников началово́ждь бы́вый/ и непобеди́мый побо́рник:/ страсте́й бо изсека́я коре́ния и де́монов стремле́ния,/ сопроти́вився му́жески,/ обличи́л еси́ тех не́мощь и душегу́бную пре́лесть,/ Спа́сова же Креста́ де́йство/ и непобеди́мую яви́л еси́ си́лу,/ е́юже и препоя́сався, победи́л еси́ вся,/ отмета́ющия Боже́ственное во пло́ти явле́ние Христо́во, Его́же моли́/ душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Столп светови́ден доброде́тели утвержде́н и о́блак, осеня́ющ су́щия в пусты́ни, яви́лся еси́,/ к Небеси́ от земли́ Бо́га зря́щих предводя́щий./ Креста́ па́лицею страсте́й расто́рг мо́ре,/ мы́сленнаго же Амали́ка победи́в,/ невозбра́нен Небе́сный восхо́д обре́л еси́, Богоблаже́нне,/ и насле́дие нетле́нное,/ со безпло́тными престо́лу ра́достно предстоя́ Христо́ву,/ Его́же моли́/ душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Анто́ние,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, Па́влу соприча́стниче Фиве́йскому,/ с ни́мже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Преподо́бне о́тче Анто́ние,/ ты, и́го Христо́во на ра́мена взем,/ до́блественне наи́тие вра́жие попра́л еси́/ и в пусты́ни гра́ды показа́л еси́,/ сего́ ра́ди тя вси ве́рою почита́ем,/ о всеблаже́нне,/ мона́шествующих похвало́./ Те́мже Христа́ непреста́нно моли́,/ о е́же спасти́ся нам.

Ве́рою соше́дшеся вси,/ я́ко по́стника Христо́ва/ тя почита́ем, Анто́ние:/ ра́дуяся бо, ше́ствовал еси́ в пусты́ни непрохо́дней, му́дре,/ наста́вник сея́ был еси́ че́стен./ Те́мже тебе́ мы ве́рою взыва́ем:/ о всеблаже́нне,/ мона́шествующих похвало́,/ о нас моли́ся ко Го́споду,/ е́же спасти́ся нам.

Преподо́бне о́тче Анто́ние,/ и́стинныя ра́ди жи́зни/ во гро́бе заключи́лся еси́,/ ника́коже боя́ся неви́димых враго́в:/ иногда́ бо, толца́ния творя́ще, приидо́ша к тебе́,/ ты же моли́твами твои́ми сих бе́з ве́сти сотворя́л еси́,/ о терпеливоду́шне,/ пусты́ни первонача́льниче./ Те́мже тя ве́рно вси почита́ем и ублажа́ем.

На Не́бо теку́щую возше́д колесни́цу, чу́дне, доброде́телей,/ дости́гл еси́ краегра́дие поще́нием,/ из пусты́ни обходя́ Го́рняго Иерусали́ма прекра́сная,/ и, от боле́зненных подвиго́в досто́йно по́чести прие́м,/ с Небе́сными ра́дуешися чинонача́лии, всеблаже́нне,/ ве́чных благи́х насле́дник и Ца́рствия жи́тель быв,/ но моли́ся, Богоно́се Анто́ние, Спа́су всех/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.


Седальны

Глас 4:

Зва́нию Го́спода твоего́ после́довал еси́,/ мир отве́рг и вся, я́же в ми́ре, кра́сная, всеблаже́нне Анто́ние,/ претерпе́л еси́ пусты́нное озлобле́ние усе́рдно,/ полки́ же отрази́л еси́ де́монов му́жественне./ Те́мже твою́ и па́мять при́сно пе́сньми восхваля́ем ве́рно.

Глас 4:

По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́ша вся прило́ги страсте́й/ воздержа́нием и тве́рдым терпе́нием вои́стинну,/ и посрами́вша зело́ противобо́рца врага́ и всю сего́ горды́ню,/ и ны́не моля́щася Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Глас 8:

Па́стырскую хи́трость восприи́м/ и мона́шествующих столп и основа́ние,/ кре́пце упа́сл еси́ разу́мную па́ству твою́:/ Христо́ва бо возжеле́в Боже́ственная уче́ния,/ в ни́хже сло́во, посе́ял еси́, преподо́бне./ Те́мже и к ре́вности А́нгельскаго жи́тельства/ воздви́гл еси́ вся единому́дренно сла́вити Бо́га, Богоно́се Анто́ние,/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Ду́шу твою́ связа́в любо́вию Христо́вою,/ земна́я возненави́дев вся му́дре,/ водвори́лся еси́, о́тче преподо́бне, в пусты́нях и гора́х,/ разу́мнаго бо дре́ва вкуси́в, сла́вне,/ я́ко от незаходи́мых, таи́нниче, а́нгельски просия́л еси́./ Те́мже и, мрак проше́д пло́ти твоея́,/ тьму отгна́л еси́ де́монов, Анто́ние,/ и, мона́шествующих предызбра́нный,/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Свет единонра́вных показа́лся еси́,/ Све́та ходи́ти стезя́ми благочести́выя научи́в,/ Анто́ние, отце́в о́тче,/ и пла́мень мо́лнии па́ки огнь испуща́я и попаля́я де́монов полки́.

Богородичен: Тя песньми немо́лчными ублажа́ем, Дево,/ я́ко от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице,/ и носи́ла еси́ на Боже́ственных объятиих Пресущественное Сло́во,/ невращно и неизме́нно.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 8 (основной)


Житие

Преподобный Антоний

Основатель пустыаножительного монашества, получивший от Святой Церкви наименование Великий, родился в Египте, в селении Кома, в 251 году. Родители его, коптские христиане, воспитали своего сына в молитвенном уединении и добром послушании. Отрок Антоний отличался благонравием, был сосредоточен и серьезен, с усердием посещал храм и так внимательно слушал Богослужение, что запоминал слышанное наизусть.

В двадцатилетнем возрасте святой Антоний лишился родителей, на его попечении осталась малолетняя сестра. Следуя заповеди Спасителя, святой Антоний раздал вырученные от продажи имения деньги нищим, устроил жизнь сестры, поручив ее воспитание благочестивым девственницам, и удалился из родительского дома. Юноша поселился в окрестностях селения Кома, где предался иноческим подвигам, трудами рук своих зарабатывая на пропитание. Он черпал духовные наставления у одного опытного старца, много лет жившего в уединении.

Враг рода человеческого не замедлил начать свои нападения на молодого подвижника. У него стали возникать сомнения в избранном пути, печаль об оставленной сестре, плотские помыслы. Святой Антоний с великой твердостью сопротивлялся соблазнам и искушениям. Он усилил телесное воздержание, пищу принимал один раз в сутки, предавался бдению по 2–3 дня и лишь после этого ненадолго засыпал, творил непрестанную молитву, с твердой верой просил себе помощи от Господа.

Все нападения диавола, который, пытаясь устрашить преподобного Антония, являлся под видом различных чудовищ, святой отражал силой Честного и Животворящего Креста.

Через некоторое время преподобный Антоний оставил свою хижину и поселился в гробнице, где бесстрашно продолжал борение со злыми духами, Однажды, в разгар этого подвига, преподобный Антоний увидел ниспадающий к нему луч света, с появлением которого бесы исчезли. Преподобный Антоний воскликнул: «Где был Ты, милосердный Иисусе? Почему с самого начала не явился исцелить мои раны?» Господь ответил: «Антоний, Я был здесь, но ждал, желая видеть твое мужество; теперь же, после того, как ты твердо выдержал борьбу, Я буду всегда помогать тебе и прославлю тебя во всем мире». Преподобный встал, исцеленный от ран и готовый к новым подвигам. Ему было тогда 35 лет.

Имея опыт в борьбе с духами тьмы, преподобный Антоний направился в пустыню, получив благословение своего старца.

Диавол пытался остановить святого, бросая на его пути серебро и золото, но тщетно. Святой Антоний поселился в глубине пустыни, на месте известном только одному его другу, который дважды в год приносил святому хлеб.

20 лет провел преподобный в полном уединении, стяжав великое спокойствие духа, мир и чистоту помыслов. Тогда Господь открыл его местопребывание людям, и к преподобному стали стекаться желавшие подражать его подвижнической жизни.

Вскоре гора, на которой спасался преподобный, оказалась окруженной иноческими обителями; насельниками их любовно руководил преподобный Антоний.

Преподобный в своих наставлениях убеждал иноков приобретать твердую веру во Христа, целомудрие, негневливость, странноприимство и другие добродетели.

Предостерегая от самопревозношения, он говорил: «Пусть никто из отрекшихся от мира не думает о себе, что он оставил нечто великое, потому что по сравнению с Небесными благами вся земля ничтожна и мала».

Он также назидал, что для достижения Царствия Божия христианину, прежде всего, нужна добрая воля, ибо, по слову Господа, «Царствие Божие внутри вас есть» (Лк. 17, 21).

В 311 году император Максимиан (305–313) воздвиг жестокое гонение на христиан. Преподобный Антоний покинул свое уединение и явился в Александрию, чтобы послужить мученикам и, если будет угодно Господу, и самому пострадать за Христа. Он открыто служил мученикам, посещал их в темницах, защищал на суде. Господь сохранил его жизнь для пользы многих, и никто из гонителей не посягнул на святого. По окончании гонения преподобный Антоний вернулся в свое пустынное уединение. Чтобы не затруднять людей приношением ему пищи, преподобный выкопал себе источник воды, посеял близ него немного злаков и этим питался.

Получив от Господа благодатные дары, он исцелял больных, изгонял бесов, сохранял от опасностей путников. По молитве святого Антония исцелилась бесноватая дочь военачальника Мартиниана. Святой Антоний провидел час смерти преподобного Аммония.

Имя святого Антония стало широко известно, к нему стекались толпы народа за советом и помощью. Желая избегнуть славы, преподобный Антоний ушел еще дальше вглубь пустыни и там некоторое время вновь пребывал в уединении. Однажды он подумал, что до него никто еще не жил столь строгим отшельником.

Господь, вразумляя его, открыл ему пребывание в пустыне преподобного Павла Фивейского (†341, память 15 января), подвизавшегося уже 91 год в самой глубине пустыни. Преподобный Антоний с помощью Божией нашел его и сподобился его похоронить.

Иноки пустынных обителей, лишившиеся руководства преподобного Антония, стали искать его; найдя же, умолили хоть изредка навещать их, на что преподобный дал согласие.

Ариане, зная, каким авторитетом пользуется преподобный Антоний среди правоверных христиан, стали распространять ложный слух, будто он разделяет их лжеучение. Узнав об этом, преподобный Антоний пришел в Александрию и в присутствии архиепископа и множества христиан предал еретиков анафеме.

Во время недолгого пребывания святого Антония в Александрии множество язычников обратилось к вере Христовой.

Император Константин Великий (306–337) и его сыновья глубоко чтили святого и просили посетить их в Константинополе. Не желая оставлять своих учеников, преподобный Антоний написал императору и его сыновьям письмо, в котором преподал им духовные наставления, уча содержать в чистоте православную веру, помнить о Страшном Суде, соблюдать правосудие, быть отцами нищим и сиротам. Преподобный написал еще одно письмо императору Константину в защиту от ариан святителя Афанасия Александрийского (†373, память 18 января).

Исполнилось 85 лет его пустынничеству. Однажды, спустившись с горы для посещения иноческих обителей, преподобный Антоний объявил ученикам, что видит их в последний раз, так как наступило время его кончины. Он убеждал их не ослаблять подвигов и твердо хранить Православную веру.

Вернувшись в свое уединение, преподобный Антоний в возрасте 105 лет заболел. Двум ближайшим ученикам, которые последние 15 лет находились при нем, преподобный завещал не допустить своего погребения в Александрии, а похоронить себя на месте пустынных подвигов.

Одну из своих мантий святой Антоний просил отдать святителю Афанасию Александрийскому, другую – святителю Серапиону Тмуитскому. Скончался преподобный Антоний в 356 году.

Житие святого Антония Великого было вскоре записано святителем Афанасием Александрийским. До нашего времени сохранились многие творения преподобного Антония: 20 слов о христианских добродетелях; 7 посланий и 13 писем – о нравственном совершенствовании и духовной борьбе; правила жизни и увещания к монахам.

В 561 году, при византийском императоре Юстиниане (527–565) мощи преподобного Антония были перенесены из египетской пустыни в Александрию, в VII веке – в Константинополь, а в X веке – в Галлию (Францию). В настоящее время мощи преподобного Антония покоятся в городе Арле (юго-восточная Франция) в церкви святого Иулиана, куда были доставлены в 1491 году.