01-20 Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего Евфи́мия Вели́каго

Краткое наименование:

01-20 Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего Евфи́мия Вели́каго

Минея. Дата 2025-02-02 (20 января по ст. стилю)

Знак типикона: Бденный

Чтения

На Утрени: Мф.11:27-30

Апостол: Евр.13:17-21

Евангелие: Лк.6:17-23


Прокимен

Прокимен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.
Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми?


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 6: Блаже́н муж боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́.


Причастен

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.


Тропари

Глас 4:

Весели́ся, пусты́ня неражда́ющая,/ благоду́шствуй, неболя́щая,/ я́ко умно́жи тебе́ ча́да муж жела́ний духо́вных,/ благоче́стием насади́в,/ воздержа́нием воспита́в доброде́телей в соверше́нство./ Того́ моли́твами, Христе́ Бо́же,/ умири́ живо́т наш.


Кондаки

Глас 8:

В честне́м рождестве́ твое́м ра́дость тварь обре́те/ и в Боже́ственней па́мяти твое́й, преподо́бне,/ благоду́шие прия́т мно́гих твои́х чуде́с,/ от ни́хже пода́ждь бога́тно в ду́ши на́ша и очи́сти грехо́в скве́рны,/ я́ко да пое́м: аллилу́йя.

Икос: От ле́ностнаго се́рдца хвале́ние/ ка́ко принесу́, окая́нный, – ужаса́юся, – и воспою́ вели́каго Евфи́мия?/ Но, сего́ наде́явся мольба́м,/ благоду́шием и тща́нием мно́зем песнь начну́,/ и всем изреку́ того́ житие́ и рожде́ние,/ и ка́ко сего́ роди́телие поя́ху Бо́гу: аллилу́йя.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 1:

О́тче Евфи́мие,/ твое́ рождество́ предвозвести́/ по́сланный Небе́сный А́нгел,/ я́ко прозя́бшаго из чре́ва непло́дныя Иоа́нна,/ того́ бо яви́лся еси́ ревни́тель/ и единонра́вен, нестяжа́тель бездо́мный,/ я́ко Крести́тель,/ и в гора́х пита́яся,/ просия́в безме́рными чудесми́.

О́тче Евфи́мие,/ плод прозя́б л еси́ у́бо непло́дства,/ но яви́лся еси́ вои́стинну многоча́ден:/ от се́мене бо духо́внаго твоего́/ мона́шествующих напо́лнися пусты́ня,/ я́же пе́рвее непрохо́дна./ И ны́не моли́/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

О́тче Евфи́мие,/ твое́ житие́ преизя́щно,/ и ве́ра вои́стинну правосла́вна,/ и́бо от дея́ния к высоча́йшему зре́нию дости́гл еси́,/ прему́дрости быв жили́ще,/ во двою́ естеству́ Еди́наго честву́яй от Тро́ицы Христа́./ Его́же моли́ о душа́х на́ших.

О́тче Евфи́мие,/ страсте́й о́бщник быв/ на Кресте́ Распросте́ршагося ты поще́нием,/ воскресе́нию же Его́ и сла́ве/ сообра́зен вои́стинну был еси́./ Его́же ны́не моли́/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

И́же из чре́ва ма́терня освяще́н,/ егда́ Всеви́дящее О́ко/ предложе́ние и клоне́ние, к лу́чшим веду́щее,/ невозвра́тно твое́ прови́де,/ тогда́, всеблаже́нне, дар Богода́нен,/ благоду́шия тезоимени́тый, возвести́в тя,/ роди́телей разреша́ет се́тование./ Те́мже, от младе́нства произведе́н,/ Благоде́телю Бо́гу благоугоди́л еси́./ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

И́же дарова́ний Боже́ственных испо́лнен,/ тя, я́ко нескве́рнено зерца́ло, о́тче,/ обре́т Христо́с Боже́ственных явле́ний,/ све́тлым сия́нием Своего́ све́та тебе́ изоблиста́./ Отону́дуже исцеле́ний оби́лен яви́лся еси́ исто́чник,/ препита́тель же а́лчущих/ и жа́ждущих одожде́ньми напая́яй жела́ние,/ душе́вныя же зало́ги зря,/ сло́вом, му́дре, лу́чшия сотвори́л еси́ Бо́гу./ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Зре́нием и дея́нием просия́в,/ твое́ убо равноа́нгельное житие́ -/ пра́вило доброде́тели и о́браз изве́стнейший/ изволя́ющих Бо́гу служи́ти в соверше́нстве. Твое́ же Богому́дрое сло́во, Евфи́мие,/ Тро́ицу чествова́ти научи́,/ Христа́ же Еди́наго, во двою́ естеству́ познава́ема,/ и собо́ры равночи́сленныя четвери́цы Ева́нгелий Христо́вых./ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Освяще́н быв Бо́гу из чре́ва ма́терня,/ я́ко други́й Самуи́л, о́тче Евфи́мие,/ тезоимени́тно был еси́ благоду́шие ве́рных,/ мона́шествующих жезл и утвержде́ние,/ Свята́го Ду́ха чи́стое жили́ще./ Испроси́ нам, чту́щим тя, ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Ра́дуйся, я́ко благоду́шия нача́ло Це́ркве быв,/ о́тче преподо́бне,/ твои́м бо рождество́м/ вся ерети́ческая стремле́ния от Бо́жия Про́мысла отрази́шася,/ те́мже тебе́ тезоимени́тна имену́ет Евфи́мия./ Небе́сных у́бо суще́ств чи́ны ра́дости испо́лнил еси́/ жития́ све́тлостию,/ с ни́миже и водворя́яся,/ и све́та исполня́яся,/ и всеблаже́ннаго и Боже́ственнаго наслажда́яся осия́ния,/ Христа́ ны́не моли́/ душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Жезло́м кре́стным утверди́вся,/ беззако́ния пото́ки изсуши́л еси́,/ пото́ком же сла́дости Боже́ственныя/ и ра́я исто́чником мы́сленно, всеблаже́нне, напая́емь,/ исто́чники спаси́тельныя в пусты́ни показа́л еси́./ Стру́ями же Боже́ственнаго Ду́ха, преподо́бне,/ утучня́емь, я́коже фи́никс,/ восте́кл еси́ на высоту́ Небе́сную/ и столп огнезра́чен яви́лся еси́, Богому́дре,/ и полн светови́днаго осия́ния./ Христа́ у́бо моли́/ душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Вои́стинну да́же до ски́нии чу́дны,/ да́же до до́му Бо́жия, всеблаже́нне, проше́л еси́/ ра́дованием и весе́лием души́,/ иде́же шум, о́тче, пра́зднующих красе́н услы́шав,/ и сла́дкаго пе́ния, и неизрече́ннаго наслажде́ния,/ и красоты́ быв во прича́стии, Евфи́мие./ Его́же еди́наго жела́я,/ плоть умертви́л еси́,/ е́же и получи́л еси́, Боже́ственною пра́вдою украша́ем, Христа́ моли́, подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче,/ не дал еси́ сна твои́м очесе́м,/ ниже́ ве́ждом твои́м дрема́ния,/ до́ндеже ду́шу и те́ло от страсте́й свободи́л еси́/ и тебе́ угото́вал еси́ Ду́ха жили́ще:/ прише́д бо, Христо́с со Отце́м/ оби́тель в тебе́ сотвори́./ И Единосу́щный Тро́ицы уго́дник быв,/ великопропове́дниче о́тче наш Евфи́мие,/ моли́ся о душа́х на́ших.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Преподо́бне о́тче Евфи́мие,/ оста́вив я́же на земли́,/ Христу́ после́довал еси́,/ не предпоче́т, сла́вне, тле́нных па́че бу́дущих./ В пусты́ни, я́коже во гра́де, живы́й,/ де́монския полки́ погуби́л еси́./ О, кто возмо́гл бы изрещи́, присносла́вне,/ твоея́ души́ вои́стинну теплоту́,/ я́же ко Го́споду?

Преподо́бне о́тче Евфи́мие,/ ты показа́лся еси́ пра́вило мона́шествующих и похвало́,/ правосла́вных услажде́ние/ и све́тлый вселе́нный свети́льник,/ ле́стнаго бо врага́ не ужа́слся еси́ страхова́ний,/ в пеще́ре живы́й./ О, дарова́ния, су́щаго в тебе́, блаже́нне!/ И́мже я́ве/ вся́ку попра́л еси́ де́монов бровь.

Преподо́бне о́тче Евфи́мие,/ ты вои́стинну к Бо́гу ду́шу впери́л еси́,/ и поще́нием, свя́те, чу́вства очи́стив,/ и непреста́нными моли́твами, всеблаже́нне,/ безсме́ртныя жи́зни сподо́бился еси́./ О удобре́ние по́стников пресла́вне!/ Тя бо Христо́с, ра́дуяся, прия́т/ в невеще́ственныя оби́тели.

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Евфи́мие,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Седальны

Глас 1:

Све́том сия́я непристу́пным,/ я́ко звезда́, просия́л еси́ в пусты́нях,/ уче́ньми просвеща́я, Евфи́мие,/ несомне́нною душе́ю приступа́ющая к тебе́.

Глас 5:

Попече́ний жития́ отве́ргся и А́нгельское житие́ восприи́м,/ воздержа́нием ду́шу удобри́л еси́/ и чуде́с от Бо́га благода́ть прия́л еси́ бога́тно,/ Евфи́мие Богоно́сне,/ о нас моли́ся, благоче́стно восхваля́ющих тя.

Глас 8:

Нищету́ и́стинно нас ра́ди от Де́вы Ро́ждшагося восприи́м,/ вмени́л еси́ привре́менная, я́ко траву́, блаже́нне,/ разу́мнаго бо дре́ва вкуси́в, преподо́бне,/ мона́шествующих показа́лся,еси́ учи́тель Боже́ствен,/ те́мже и к ре́вности А́нгельскаго жи́тельства воздви́гл еси́ вся/ и к ра́зуму ве́ры./ Знаменоно́сне Евфи́мие, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Воздержа́ния еле́ем душе́вную испо́лнил еси́ лампа́ду духо́вне,/ жела́я присносве́тлое Жениха́ твоего́ прише́ствие,/ моли́твами бо́дренными соблю́л еси́, преподо́бне,/ и в черто́зе Сего́ весели́шися, блаже́нне./ Те́мже досто́йно сла́дость прия́л еси́,/ и́стинно присноживо́тное чуде́с де́йствие, Богоно́се Евфи́мие./ Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Из ложе́сн освяти́ тя Бог, о́тче Преподо́бне,/ я́ко Иереми́ю дре́вле и Самуи́ла, Богоно́се,/ проро́ка Боже́ственнаго показа́в тя,/ чудоде́йственне Евфи́мие, А́нгелов единосе́льниче,/ с ни́миже помина́й вся, тя ве́рно воспева́ющия.

Богородичен: Госпо́дьственно Богоро́дицу Тя испове́дуем, Влады́чице,/ Тебе́ ра́ди спа́сшиися,/ и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́,/ разори́вшего Кресто́м смерть/ и к Себе́ привле́кша преподо́бных собо́ры,/ с ни́миже Тя восхваля́ем, Де́во.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 4 (основной)

Други́и кано́н преподо́бнаго, глас 8 (Ин канон)


Житие

Преподобный Евфииий Великий

Родился в 377 году в армянском городе Мелитине, расположенном на берегу одного из притоков Евфрата. Его родители, Павел и Дионисия, были христианами из знатного рода. Долгое время они не имели детей, усердно моля Бога о даровании потомства. Однажды, после многих дней молитвы в храме святого мученика Полиевкта (†259, память 9 января), им было открыто о рождении сына, через которого Бог дарует утешение Церкви. Еще до рождения младенца родители посвятили его Богу.

Когда Евфимию было три года, умер его отец. Дионисия по совету своего брата пресвитера Евдоксия отдала сына на воспитание святителю Отрию (память 17 апреля), епископу Мелитинскому. Святитель Отрий поручил обучение Евфимия двум благочестивым и ученым юношам – Акакию и Синодию, впоследствии епископам Мелитинским.

Святой Евфимий с большой любовью и усердием изучал Священное Писание и старался подражать жизни упоминаемых в нем добродетельных мужей. С юных лет святой Евфимий приучил себя к воздержанию от праздных разговоров, от пресыщения в пище и питии; особенно он стремился сохранить целомудрие и телесную чистоту.

Епископ Отрий поставил святого Евфимия во чтеца Мелитинской Церкви, а мать его, блаженную Дионисию, посвятил в диаконисы. Затем святой Евфимий, пройдя все низшие церковные степени, был рукоположен во пресвитера и назначен управителем мелитинских монастырей.

Большую часть времени пресвитер Евфимий проводил в монастыре святого Полиевкта и в обители святых тридцати трех мучеников (†III в., память 7 ноября). В святую же Четыредесятницу он уходил на гору близ города и пребывал там в уединенных подвигах до дня Святой Пасхи.

В 406 году святой Евфимий тайно оставил Мелитину и отправился в Иерусалим. Поклонившись святым местам и посетив многих пустынников, живших около Иерусалима, он поселился в отшельнической келье близ Фаранской Лавры (около 10 километров к востоку от Иерусалима, по пути в Иерихон). Чтобы обеспечить себе средства к пропитанию, святой Евфимий научился плести корзины и этим трудом не только кормил себя, но и помогал нуждавшимся.

Недалеко от преподобного Евфимия жил преподобный Феоктист (†467, память 3 сентября). Оба подвижника ежегодно после Богоявления уходили в Кутиллийскую пустыню (к северо-востоку от Иерусалима) и пребывали там в молитвенном общении с Богом до праздника Ваий.

В то время преподобный Евфимий освободил себя от всякого земного попечения и достиг полного бесстрастия. Через 5 лет он вместе с преподобным Феоктистом поселился в Кутиллийской пустыне в труднодоступной пещере на обрыве утеса. Питались святые только травами.

Однажды пастухи из селения Лазария привели стада к потоку, находившемуся недалеко от пещеры. На краю утеса они увидели святых мужей, и таким образом место подвигов святых отшельников стало известно. К ним начали приходить за наставлениями жители Лазарии и иноки Фаранской Лавры. За короткое время слава о святых распространилась в окрестностях и привлекла в пустыню стремившихся подражать их подвигам. Первыми здесь поселились Марин и Лука, впоследствии известные подвижники и наставники преподобного Феодосия Великого (†529, память 11 января). Так возникла киновия (общежительный монастырь), где преподобный Евфимий был духовником братии, а преподобный Феоктист – игуменом.

Наставляя иноков, преподобный Евфимий учил их прежде всего отрекаться от своей воли и воспитывать в себе смиренномудрие и послушание. Он призывал их бодрствовать, всегда помнить о смертном часе и при внутреннем Богомыслии трудиться телесно, чтобы трудом поработить свою плоть духу. Святой Евфимий строго запретил разговаривать во время Богослужения и трапезы, но наставлял внимать себе и блюсти сердце от страстей.

Господь наделил Своего угодника даром чудотворении: преподобный Евфимий исцелил от сухотки некоего юношу Теревана – сына знатного язычника Аспевета (во святом Крещении Петра). Аспевет, все его родственники и слуги приняли святое Крещение, а брат жены Аспевета Марин навсегда остался в монастыре святого Евфимия, все свое богатое имение отдав на благоустройство и расширение обители. С тех пор многие больные стали приходить к преподобному Евфимию, и все получали исцеление. Слава о святом Евфимий распространилась по всей Палестине.

Через некоторое время, желая безмолвного подвига в уединении, преподобный Евфимий взял с собой ученика Дометиана и ушел в пустыню Руву (у северо-западных берегов Мертвого моря). Подвижники поселились на горе Марде, питаясь травами. Преподобный Евфимий выстроил церковь, а затем ушел в пустыню Зиф. Здесь он подвизался в пещере, в которой, по преданию, святой пророк Давид скрывался от царя Саула.

У старейшины близлежащего селения был сын, одержимый нечистым духом. Юноша часто произносил имя преподобного Евфимия, Отец отыскал святого и привел к нему сына. Как только юноша увидел старца, бес вышел из него, и он стал здоров. Весть об этом чуде быстро распространилась по окрестностям, и жители в благодарность за исцеление сына старейшины помогли преподобному выстроить монастырь. Вскоре собрались братия и преподобный стал игуменом новой обители.

Некоторые жители Зифа впали в заблуждение, разделяя манихеискую ересь. Преподобный Евфимий просветил их светом истинной веры – они отреклись от своих заблуждений и вернулись в лоно Православной Церкви.

Через некоторое время преподобный Евфимий вместе с Дометианом вернулся в Кутиллийскую пустыню и поселился в уединенном и красивом месте недалеко от киновии преподобного Феоктиста. По воскресеньям он приходил в монастырь на службу.

В пустыне преподобный Евфимий просвещал светом Христовой веры многих сарацин (арабов). Когда число сарацин, принявших христианство, значительно умножилось, Патриарх Иерусалимский Ювеналий (420–458) по просьбе преподобного Евфимия рукоположил во епископа для сарацин Петра – отца исцеленного преподобным Теревона.

Приходивших к нему святой Евфимий наставлял, но, желая уединения, не позволял жить с собой, а направлял в Лавру к преподобному Феоктисту. Однажды в видении ему было велено принять трех братьев и впредь не отсылать от себя ищущих спасения. После этого преподобный Евфимий основал Лавру по образу Фарранской в 429 году, когда ему было 52 года. Лавра была освящена Патриархом Иерусалимским Ювеналием. Благодаря трудам святого Евфимия обитель вскоре благоустроилась и расцвела.

Преподобный Евфимий был ревностным защитником чистоты Православия. Он отвращался от всякой ереси, противной правому слову веры. Ученики преподобного Евфимия Великого – Стефан, епископ Иамнии (город в Палестине, близ Еффы), и Иоанн, епископ Сарацинский, – участвовали в работе IV Вселенского Собора в Халкидоне (451 г.), где был низложен еретик Диоскор, составлено Православное вероопределение и утвержден Никео-Цареградский символ веры. Преподобный Евфимий и насельники Лавры приняли единодушно изложенное на Соборе исповедание веры.

Господь прославил преподобного Евфимия Великого многими чудесами. По его молитве умножались скудные монастырские припасы, исцелялись больные, изгонялись бесы, изводились в пустыне водные источники и совершались многие другие чудеса.

За Божественной литургией преподобный Евфимий часто видел Ангелов, сослуживших ему. Он получил от Бога дар прозревать душевные движения и помыслы человека, а также провидеть будущее. Так, он предсказал патриаршее служение Церкви Иерусалимскому Патриарху Анастасию, когда тот был еще клириком.

О преподобном Евфимий сохранились свидетельства его учеников: «Не заставали мы его ядущим или беседующим с кем без великой необходимости, кроме субботы и воскресенья; не видели никогда спящим на боку, но иногда сидя урывающим немного сна».

Преподобный Евфимий Великий провидел и день своей кончины. В день памяти преподобного Антония Великого, 17 января, он последний раз совершил всенощное бдение. Утром преподобный Евфимий собрал братию для последней беседы и так поучал их: «Если любите меня, соблюдайте мои заповеди, приобретайте любовь, которая есть союз совершенства. Никакая добродетель невозможна без любви и смирения. Сам Господь ради любви к нам смирился и стал Человеком, как мы. Церковных служб никогда не оставляйте, предания и уставы монастырские тщательно сохраняйте. Присоединяю также и другую заповедь: пусть ворота обители никогда не будут заперты для странников и все, что имеете, предлагайте нуждающимся, бедствующим же в напастях по силе помогайте». Затем преподобный Евфимий затворился в алтаре, где и преставился ко Господу 20 января 473 года. Святые мощи преподобного Евфимия Великого прославились исцелением больных, изгнанием бесов из одержимых и многими другими чудесами. Об этом свидетельствует Житие преподобного Евфимия, составленное иноком Кириллом на основе воспоминаний преподобного Саввы Освященного и других учеников святого Евфимия.