01-21 Преподо́бнаго отца́ на́шего Макси́ма Испове́дника

Краткое наименование:

Вернуться назад

Минея. Дата 2025-02-03 (21 января по ст. стилю)

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Евр.11:33-12:2

Евангелие: Лк.12:8-12


Прокимен

Прокимен, глас 4: Святы́м, и́же суть на земли́ Его́, / удиви́ Госпо́дь вся хоте́ния Своя́ в них.
Стих: Предзре́х Го́спода пре́до мно́ю вы́ну, я́ко одесну́ю мене́ есть, да не подви́жуся.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 4: Воззва́ша пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша их.
Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным, и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь.


Причастен

Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.


Тропари

Глас 8:

Правосла́вия наста́вниче,/ благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ вселе́нныя свети́льниче,/ мона́шествующих Богодухнове́нное удобре́ние,/ Макси́ме прему́дре,/ уче́ньми твои́ми вся просвети́л еси́,/ цевни́це духо́вная,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 8:

Тро́ицы рачи́теля и вели́каго Макси́ма, науча́юща я́сно ве́ре Боже́ственней, е́же сла́вити Христа́, во дву́ естества́х, во́лях же и де́йствах су́ща, в пе́снех досто́йных, ве́рнии, почти́м, взыва́юще: ра́дуйся, пропове́дниче ве́ры.

Икос:

Глас 6:

Све́т Трисия́нный, все́льшийся в ду́шу твою́, сосу́д избра́н показа́ тя, всеблаже́нне, явля́юща Боже́ственная конце́м, неудобопости́жных разуме́ний ты́ сказу́яй, блаже́нне, и Тро́ицу все́м, Макси́ме, возпропове́дуяй я́сно, Пресу́щную, Безнача́льную.

Икос: Подража́тель яви́вся Спа́совых страсте́й и Того́ в души́ твое́й име́я, всеблаже́нне, восхожде́ния в се́рдцы твое́м возложи́л еси́, пребога́те. То́й же тебе́ подаде́ благода́ть с небесе́, сопроти́вил бо ся еси́ мучи́телем, му́дре, му́жески, Безнача́льную, и Боже́ственную, и Единосу́щную Тро́ицу пропове́дуя и облича́я злосла́вныя и богобо́рныя. Безчи́сленныя претерпе́л еси́ напа́сти, всехва́льне, язы́ка отре́зание богосло́внаго, преподо́бне, и твоея́ руки́ вку́пе. Не преста́л же еси́ ты́, со дерзнове́нием глаго́ля и утвержда́я ве́рныя боже́ственными твои́ми уче́нии, Тро́ицу все́м лю́дем пропове́дуя я́сно, Пресу́щную, Безнача́льную.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

На милосе́рдие бы́вша Челове́ка, я́ко благоизво́ли,/ во дву хоте́ниих, де́йствах же разумева́ема, преподо́бне,/ пропове́дал еси́, Макси́ме,/ загражда́я скве́рных незатворе́нная уста́,/ единово́льна, единоде́йственна Того́ сла́вящих,/ искуше́нием диа́вольским зло́бу соде́лавшаго.

Жи́лами уче́ний твои́х/ Пи́рра, о́тче, удави́л еси́,/ буесло́вяща, Макси́ме, злому́дреннаго,/ и гоне́ния претерпе́л еси́, и ско́рби, приснопа́мятне,/ ураня́емь лю́те, и язы́к отре́зуемь,/ и ю́же всегда́ к Бо́гу простира́емую Боже́ственную ру́ку,/ е́юже пиша́, соверши́л еси́ высо́кая словеса́.

Скоропи́сца я́ко трость, наостре́на Ду́хом,/ святы́й бысть, блаже́нне, язы́к твой,/ добропи́шущ благода́тию на скрижа́лех серде́ц на́ших/ зако́н Боже́ственных доброде́телей, и уче́нием изве́стие,/ и воплоще́ние во дву существа́х челове́ком/ и Еди́ней Ипоста́си яви́тися восхоте́вшаго.

Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х./ Тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х,/ де́монския погуби́л еси́ полки́/ и А́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ ихже житию́ без поро́ка поревнова́л еси́,/ дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

Крестобогородичен,

А́гнца Своего́/ А́гница нескве́рная дре́вле и Непоро́чная Влады́чица/ на Дре́ве Кре́стнем я́ко узре́,/ ма́терски восклица́ше/ и, дивя́шися, вопия́ше:/ Ча́до сладча́йшее,/ что зре́ние сие́, но́вое и пресла́вное?/ Ка́ко сонм безблагода́тный/ суди́щу Пила́тову преда́де Тя/ и осужда́ет на смерть Жизнь вся́ческих?/ Но воспева́ю Твое́ неизрече́нное,/ Сло́ве, снизхожде́ние.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Макси́ме:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Крестобогородичен,

Что зри́мое виде́ние,/ е́же Мои́ми очесы́ ви́дится,/ о Влады́ко!/ Содержа́й всю тварь,/ на Дре́во воздви́жен быв,/ и умира́еши, всем Дая́й жизнь? -/ Богоро́дица, пла́чущи, глаго́лаше,/ егда́ узре́ на Кресте́ возноси́ма/ из Нея́ неизрече́нно возсия́вшаго/ Бо́га и Челове́ка.


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 5:

Гоне́ния претерпе́в за ве́ру, отгна́л еси́, о́тче, вся́ку е́ресь, отсе́чен же с руко́ю язы́к, Макси́ме, испове́дания благоле́пный от руки́ Творца́ прия́л еси́ вене́ц, блаже́нне. Его́же ны́не непреста́нно моли́ поми́ловатися душа́м на́шим.


Светильны

Труба́ яви́лся еси́ прему́дрости, благогла́сным язы́ком твои́м проти́вных ужаса́я полки́, Макси́ме, све́т мона́шествующих, те́мже, твои́ми пита́ющеся словесы́, ра́зум познава́ем су́щих.

Богородичен: Све́т мы́сленнаго весе́лия возсия́ла еси́ в ми́ре, Богороди́тельнице Де́во, Изба́вителя и Влады́ку, те́мже помоли́ся души́ моея́ зе́ницы просвети́ти све́том све́тлости Боже́ственныя.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 8 (основной)


Житие

Преподобный Максим Исповедник

Родился в Константинополе около 580 г. в благочестивой и знатной христианской семье. Он получил разностороннее светское образование, в совершенстве изучил философию и богословие. Отличаясь природным умом, преподобный Максим достиг высоких должностей при дворе императора Ираклия (611–641), был его секретарем и советником.

В начале VII века возникла ересь монофелитов. Монофелиты признавали за Христом одну волю и одно действие – Божеское, тогда как Православная Церковь учит, что Господь Иисус Христос имел одновременно Человеческую и Божественную волю, неслиянно соединенные в Едином Лице Богочеловека.

Распространению ереси монофелитов немало способствовал тот факт, что ее придерживались Патриарх Константинопольский Сергий I (610–638) и Патриарх Александрийский Кир (630–640), а также император Ираклий. В 638 году император Ираклий вместе с патриархом Сергием издал указ под названием «Экфесис» – изложение веры, которым повелевалось всем подданным принять монофелитское исповедание веры.

Придворная жизнь и общение с еретиками стали непереносимы святому Максиму, и он, избегая соблазнов мира, удалился в Хрисопольский монастырь, где принял монашеский постриг. Своим смирением, кротостью, трудами на пользу обители он приобрел любовь братии и был избран игуменом, продолжая в этом звании несколько лет трудиться как простой монах.

В 633 году святитель Софроний, будущий Патриарх Иерусалимский (634–644, память 11 марта), твердый защитник Православного исповедания, побудил преподобного Максима предпринять путешествие в Малую Азию и Северную Африку для борьбы с распространявшейся ересью монофелитов.

В Карфагене он имел в 645 году публичный диспут с монофелитом Пирром, Патриархом Константинопольским, над которым одержал полную победу, так что Пирр признал свое заблуждение и пожелал вручить письменное отречение от ереси Папе Римскому Феодору. В конце 645 года преподобный Максим прибыл в Рим и прожил здесь 8 лет. По инициативе преподобного Максима святой Мартин, Папа Римский (649–654), в 649 году созвал в Риме Латеранский Собор епископов, осудивший монофелитство как ересь и предавший анафеме его защитников.

Когда император Констанс II (641 – 668) узнал о решениях Собора, он приказал заключить в узы святого Мартина, Папу Римского, и преподобного Максима.

Над обоими состоялся в 653 году неправедный суд в Константинополе. Святой Мартин был осужден на ссылку в крымский город Херсонес (ныне окраина Севастополя), где скончался в 655 году (†16 сентября, память 14 апреля).

Преподобный Максим и ученик его, святой Анастасий, с великим мужеством исповедали на суде православный догмат о двух естествах и двух волях в единой ипостаси Богочеловека Христа. Ни уговоры, ни обещания высоких почестей, ни угрозы, ни жестокие пытки не смогли склонить святого к малейшему отступлению от Православия.

Святой Анастасий держался на суде с таким же мужеством, следуя примеру учителя. Обоих святых осудили на урезание языка и отсечение правой руки. Приведя приговор в исполнение, святых Максима и Анастасия влачили по городу на посмешище толпы.

Было приказано отправить обоих святых в дальнюю ссылку, но в разные места. По милости Божией над ними совершилось чудо: лишившись языка и правой руки, оба сохранили способность говорить и писать.

Святой Анастасий по дороге в ссылку преставился ко Господу.

Святой Максим был доставлен к месту ссылки в город Визию во Фракии. В 661 году его сослали в Колхиду (зап. Грузия). Перед смертью он был утешен явлением ему Спасителя, возвестившего о предстоящей кончине. С радостью отошел преподобный Максим в Небесные обители 13 апреля (по другим сведениям 13 августа) 662 года. Над могилой Святого по ночам чудесно возжигались три светильника и совершалось множество исцелений.

Жизнеописание преподобного Максима Исповедника составил другой его ученик, также по имени Анастасий.

VI Вселенский Собор в 680 году почтил память святого Максима Исповедника как великого борца и защитника Православия и предал анафеме монофелитскую ересь.

После смерти преподобного Максима в назидание верующим христианам остались его многочисленные экзегетические, догматические и аскетические труды: толкование молитвы Господней и объяснения трудных мест Священного Писания, схолии к сочинениям святителей Дионисия Ареопагита и Григория Богослова, объяснение Богослужения («Мистагогия»), изложение догматического диспута с Пирром, несколько трактатов и письма к разным лицам, а также особенно известные «Четыреста глав о любви». Память св. Максима Исповедника совершается Западной Церковью 13 августа. В греческих прологах 13 августа указывается перенесение его мощей в Константинополь.