01-22 Преподо́бнаго Мака́рия Жабы́нскаго, Беле́вскаго чудотво́рца
Минея. Дата 2024-02-04 (22 января по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйЧтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:От мирска́го жития́ изше́д/ в ти́хое приста́нище жи́зни и́ноческия,/ преподо́бне Мака́рие, вшел еси́,/ в не́йже до́бре подвиза́вся,/ ду́шу твою́ доброде́тельми превысо́кими обогати́л еси́/ и яви́лся еси́ добр па́стырь и учи́тель и́ноческому собо́ру,/ ему́же и оби́тель возгради́л еси́,/ та́же в безмо́лвие вшед и Богови́дения сподо́бився,/ ко Го́споду преста́вился еси́,/ И́же да́ром чуде́с тя обогати́./ Его́же ны́не моли́,/ да спасе́т ве́рою и любо́вию/ почита́ющих святу́ю па́мять твою́.
Кондаки
Глас 8:Житие́ чи́стое, терпе́ние, кро́тость и любо́вь нелицеме́рну,/ воздержа́ние соверше́нное,/ умиле́ние Боже́ственное,/ ве́ру же и наде́жду и́стинну и милосе́рдие стяжа́в,/ равноа́нгельно, Мака́рие, на земли́ пожи́л еси́/ и на Небеси́ Бо́гови с ли́ки Безпло́тных предстои́ши./ С ни́ми же, свя́те, моли́ся/ мир Росси́стей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Икос: А́нгельски на земли́ пожи́вша,/ преподо́бнаго отца́ на́шего Мака́рия, прииди́те, лю́дие, соше́дшеся, восхва́лим,/ си́це к нему́ реку́ще:/ ра́дуйся, на земли́ пожи́вый небе́сно; ра́дуйся, во пло́ти, а́ки безпло́тен, подвиза́выйся./ Ра́дуйся, стра́сти до конца́ умертви́вый и безстра́стия дости́гнувый;/ ра́дуйся, ду́шу твою́ дарова́ньми Ду́ха Свята́го испо́лнивый./ Ра́дуйся, оби́тель возгради́вый и и́ноков собра́вый;/ ра́дуйся, па́стырским жезло́м твои́м во огра́ду Небе́сную ты́я упра́вивый./ Ра́дуйся, гра́да Беле́ва похвало́;/ ра́дуйся, пусты́ни твоея́ непоколеби́мое утвержде́ние./ Ра́дуйся, при́сно моля́щийся Господеви мир Росси́йстей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Преподо́бне о́тче,/ мяте́ж мирски́й оста́вив/ и крест твой взем,/ после́довал еси́ нас ра́ди распе́ншемуся Христу́,/ посто́м и жа́ждею плотски́я стра́сти умерщвля́я,/ грехо́вное же те́рние всено́щными по́двиги искорени́л еси́,/ сле́зными исто́чники напои́л еси́ ни́ву души́ твоея́,/ возде́лав плод стори́чный,/ и ны́не предстои́ши всех Царю́,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Преподо́бне о́тче Мака́рие,/ ду́шу и се́рдце от страсте́й очи́стив,/ дом Ду́ха Пресвята́го показа́лся еси́,/ Его́же де́йствием све́тло укра́шен быв,/ зрел еси́ бу́дущая, я́ко настоя́щая,/ и далеча́йшая, я́ко близ су́щая,/ весть бо Госпо́дь прославля́ти Своя́ уго́дники,/ Ему́же ны́не во сла́ве Небе́сней в ли́це святы́х предстоя́,/ моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Преподо́бне о́тче Мака́рие,/ кто испове́сть труды́ твоя́,/ бде́ния же и сухояде́ния,/ и е́же на земли́ лега́ния,/ и пусты́нная озлобле́ния?/ Безстра́стия сосу́д был еси́,/ благода́ти испо́лнен Свята́го Ду́ха,/ А́нгелом собесе́дниче и преподо́бным сожи́телю,/ Вседержи́телю Бо́гу возложи́в себе́,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Преподо́бне о́тче Мака́рие,/ стра́нника и прише́льца себе́ на земли́ помышля́я,/ душе́вныя твоя́ оче́са ко Иерусали́му Небе́сному при́сно возводи́л еси́,/ слеза́ми посте́лю твою́ омыва́я./ Ны́не же Небе́снаго ра́дования в собо́ре святы́х наслажда́яся/ и Бо́гови вы́ну предстоя́,/ моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя, преподо́бне,/ мирски́й мяте́ж оста́вль,/ во оби́тель всели́лся еси́,/ в не́йже трудолю́бне подвиза́вся,/ украси́л еси́ ду́шу твою́ доброде́тельми/ и, наста́вник лю́дем христоимени́тым я́влься,/ ввел еси́ ты́я во огра́ду Небе́сную,/ иде́же, ра́дуяся с тобо́ю, взыва́ют ко Го́споду:/ сла́ва, Человеколю́бче, Твоему́ смотре́нию.
Егда́ искуше́ние ве́лие/ наведе́ враг на оби́тель твою́, преподо́бне,/ ю́же ва́рвары разори́ша,/ ты, ре́вности Боже́ственныя испо́лнився/ и упова́ние свое́ на по́мощь Ма́тере Бо́жия возложи́в,/ трудо́м сугу́бым вдал еси́ себе́/ и, из пе́пела ту́ю возсозда́в и бра́тию собра́в,/ с не́ю ку́пно в ра́довании ду́ха воспе́л еси́ Бо́гу:/ сла́ва, Человеколю́бче, Твоему́ благосе́рдию.
Егда́ к после́дним ле́том живота́ твоего́, блаже́нне,/ прибли́зился еси́,/ вся попече́ния земна́я отве́рг/ и в пучи́ну безмо́лвия вшед,/ наедине́ еди́ному Бо́гови рабо́тал еси́,/ душе́вному твоему́ спасе́нию то́кмо внима́я/ и о ми́ре всего́ ми́ра моля́йся,/ наипа́че же о бла́ге возгражде́нныя тобо́ю оби́тели,/ немо́лчно Христу́ вопия́:/ сла́ва, Человеколю́бче, Твоему́ смотре́нию.
Егда́ преставле́ния твоего́ к Бо́гу вре́мя приспе́,/ тогда́ непоро́чная твоя́ душа́/ непреткнове́нно от возду́шных мыта́рств,/ я́ко небопа́рный оре́л,/ крило́ма доброде́телей на Небеса́ востече́/ и ра́дости избра́нных сподо́бися,/ и та́мо с Серафи́мы Го́сподеви пое́ши:/ сла́ва, Человеколю́бче, Твоему́ смотре́нию.
Прииди́те, по́стников сосло́вия/ и ве́рных мно́жества,/ све́тлую и свяще́ннейшую па́мять отца́ на́шего Мака́рия восхва́лим,/ зову́ще ему́ си́це:/ ра́дуйся, свети́льниче благода́ти пресве́тлый;/ ра́дуйся, звездо́ ми́ру светлосия́нная./ Ра́дуйся, пусты́ни благоукраси́телю и оби́тели возгради́телю;/ ра́дуйся, исто́чниче чуде́с преизоби́льнейший/ и неусыпа́ющий моли́твенниче/ о чту́щих па́мять твою́, преблаже́нне.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, преподо́бне Мака́рие,/ Це́ркве Росси́йския пресла́вное украше́ние,/ оби́тели твоея́ све́тлая похвало́,/ Правосла́вия сто́лпе непоколеби́мый,/ чудотво́рче пресла́вный;/ ра́дуйся, те́плый наш предста́телю пред Бо́гом./ Ему́же вы́ну предстоя́ со все́ми святы́ми,/ моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
Стих: Честна́ пред Господем/ смерть преподо́бных Его́.
Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ и́ноков наста́вниче Богому́дрый,/ от ю́ности Христа́ возлюби́вый/ и и́го Его́ благо́е с ра́достию понесы́й;/ ра́дуйся, не сло́вом то́кмо,/ но па́че де́лом и о́бразом жития́ твоего́ всех к Бо́гу приводя́й./ Ему́же и ньше предстоя́,/ моли́ся о ча́дех твои́х,/ ве́рою и любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́,/ о́тче преподо́бне Мака́рие.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ра́дуйся, А́нгелом собесе́дниче,/ преподо́бне Мака́рие,/ благоче́стно бо на земли́ пожи́в,/ мно́ги, приходя́щия к тебе́, стра́ху Госпо́дню научи́л еси́,/ благода́тию Пресвята́го Ду́ха озаря́емь,/ зрел еси́ бу́дущая, я́ко настоя́щая,/ и умиле́ния и ра́дости мно́ги, скорбя́щия душа́ми, исполня́л еси́./ Тем же мо́лимся ти:/ моли́ся Го́сподеви о чту́щих тя.
Что́ тя нарече́м, преподо́бне Мака́рие?/ па́стыря до́браго,/ я́ко ду́шу свою́ за па́ству свою́ положи́ти гото́в был еси́;/ оби́тели возгради́теля79,/ по́стников похвалу́ и мона́хов украше́ние,/ я́ко труды́, бде́ния и поще́ния и́ноческая подъя́л еси́;/ земна́го А́нгела и Небе́снаго челове́ка,/ присносу́щнаго Све́та ны́не насыща́ющася./ Тем же моли́ся Христу́ Бо́гу/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:Те́сным путе́м в житии́ твое́м,/ преподо́бне Мака́рие, ше́ствовал еси́,/ по́двигом до́брым в пусты́ни подвиза́лся/ и, тече́ние благо́е в преподо́бии соверша́я,/ тем и превели́кое воздая́ние обре́л еси́ у Бо́га,/ Ему́же, свя́те, моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Возсия́ нам Богоуго́дное житие́ твое́,/ пресла́вне Мака́рие,/ всем бо яви́лся еси́ пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ по́двигов и́ноческих и воздержа́ния зерца́ло,/ любве́ же и смире́ния бога́тство,/ и́хже ра́ди просла́влен еси́ от Го́спода,/ Его́же моли́ спасе́ние душа́м на́шим дарова́ти.
Зна́меньми и чудесы́ тебе́ Госпо́дь просла́ви,/ преподо́бне Мака́рие,/ прого́ниши бо ду́хи и врачу́еши стра́сти,/ ду́ши просвеща́я ве́рных,/ приходя́щих ко свято́му твоему́ гро́бу,/ А́нгелов собесе́дниче и преподо́бных сожи́телю.
Вся оста́вив земна́я,/ к Небе́сным ум твой впери́л еси́,/ в слеза́х и воздыха́ниих жизнь твою́ препроводи́в,/ и́хже ра́ди Небе́сных селе́ний дости́гл еси́,/ иде́же свет невече́рний сия́ет/ Христа́ Бо́га на́шего,/ Его́же непреста́нно моли́ спасти́ ду́ши на́ша.
Оте́ц сиро́т и вдов защи́тник,/ бога́тство ни́щих, боля́щих утеше́ние и исцеле́ние/ и су́щих в бога́тстве наста́вник,/ ста́рости жезл, и наказа́ние ю́ности,/ и мона́шествующим доброде́телей пра́вило яви́лся еси́,/ преблаже́нне о́тче наш Мака́рие.
Богородичен,Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас/ от всякия ну́жды и печа́ли.
Седальны
Глас 4:Вре́менных и до́льних возгнуша́вся,/ высо́кая, при́сно пребыва́ющая, возлюби́л еси́,/ Боже́ственным жела́нием распаля́я Боголюби́вую твою́ ду́шу,/ и, сотвори́в Всевы́шняго во́лю,/ восприя́л еси́ бла́га Небе́сная.
Глас 8:Непостижи́мый Свет от Све́та – Христо́с Госпо́дь, почи́в в тебе́, преподо́бне,/ пресве́тлу свещу́ показа́ тя ми́ру,/ я́ко блиста́еши све́тлым житие́м и сия́еши чудесы́./ Тем же ра́достно пра́зднуем па́мять твою́, преблаже́нне Мака́рие.
Глас 4:Псало́мски процве́л еси́, я́ко фи́никс, в посте́ и по́двизех,/ и бесо́вския полки́ прогоня́еши,/ и да́руеши цельбы́ незави́стно всем./ Тем же жите́йскими помышле́ньми ум наш мяту́щийся уцелому́дри,/ да чи́сте воспои́м Христа́.
Глас 4:На тве́рдем ве́ры ка́мени утвержде́н сый,/ в безмо́лвии подвиза́яся, тече́ние по́стничества до́бре сконча́л еси́/ и мздовоздая́ние от Христа́ прия́л еси́,/ Ему́же ны́не моли́ся, всеблаже́нне,/ в ве́ре и доброде́телех нас утверди́ти.
Светильны
Светоза́рна свети́льника ве́ры, во стране́ на́шей возсия́вша/ и со́лнца светле́йше чудесы́ свои́ми нас просве́щша,/ Мака́рия преподо́бнаго, блаже́нству тезоиме́ннаго, пе́сньми восхва́лим.
Богородичен: Богоро́дице Де́во, ра́дуйся,/ от А́нгела ра́дость прии́мшая,/ ра́дуйся, Влады́чице, и спаси́ на Тя упова́ющия.
Каноны
Кано́н свято́му, глас 2 (основной)
Житие
Преподобный Макарий Жабынский, Белевский чудотворец
Родился в XVI веке, в царствование Иоанна Грозного. О его рождении, жнзни в миру, а также о месте первоначалъных иноческих подвигов сведений не сохранилось. Монашеский постриг он принял в ранней, молодости и, очевидно, большую часть своей подвижнической жизни провел в Жабынской Введенской пустыни. Пустынь была основана старцем Онуфрием в 1585 году, в пяти верстах от г. Белева Тульской губернии, при впадении речки Жабынки в Оку. Существует мнение, что старец Онуфрий и преподобный Макарий – одно и то же лицо: Онуфрий – имя преподобного Макария до принятия схимы. В начале XVII столетия г. Белев и его окрестности неоднократно подвергались разорению от поляков, вторгшихся тогда в пределы России. В 1615 году Жабынская пустынь была разрушена войском пана Лисовского – на ее месте остались развалины. Своим вторым рождением пустынь обязана преподобному Макарию, который после ухода захватчиков вернулся на пепелище родной обители и принялся за ее восстановление. Прежде всего он построил церковь в честь Введения во храм Пресвятой Богородицы. Как гласит синодик Жабынской пустыни, преподобный Макарий «... монастырь возгради, братию собра...», то есть после восстановления обители стал первым ее игуменом.
Для братии преподобный Макарий был не только мудрым наставником, но и любимым аввою, который назидал и словом, и примером терпеливой, истинно подвижнической жизни. Об аскетических подвигах преподобного Макария в синодике говорится: «... в терпении иночески плотию стражда, мраз, зной во алчбе и жажде претерпе...». Описатель жития святого, желая отметить высоту духовного совершенства угодника Божия, говорит, что преподобный Макарий «врага человекоубийцу – диавола под нозе свои покори». Силу веры преподобного Макария и степень его любви к ближним показывает следующий случай из жизни святого. Однажды преподобный по обычаюушел в лес для уединенной молитвы. Там он неожиданно увидел умиравшего от жажды польского воина, который, очевидно, отстал от своего отряда и заблудился. Только одно слово мог прошептать ослабевший от долгих блужданий человек: «Пить!» Памятуя заповедь Господа (Мф. 5,44), преподобный Макарий не колебался; уповая на милосердие Божие, он сотворил молитву и ударил посохом по земле. Забил источник воды, напоивший жаждущего. Позднее на месте источника были построены часовня и две купальни, в которых через омовение исцелялись больные.
Незадолго до своей блаженной кончины преподобный Макарий принял схиму и поселился в верховье Жабынки, где в пустынной тишине предался усиленным подвигам поста и молитвы. 22 января 1623 года (по другим источникам, в 1622 году) он мирно преставился ко Господу. Братия погребли честное тело святого наставника около церкви у входа в обитель. На могиле святого происходили многие исцеления.
Церковное почитание преподобного Макария установилось в конце ХVII – нач. XVIII в. В 1764 году, при императрице Екатерине II, бедные монастыри, не владевшие землей, были упразднены, в их числе и Жабынская Введенская пустынь (соборный храм обители стал приходским). Из-за неблагоприятных для обители обстоятельств память о преподобном Макариb померкла и чествование его как всероссийского святого прекратилось. Но преподобный Макарий призрел свою обитель и спас ее от запустения. В 1776 году в Жабынскую пустынь, строения которой еще не были сломаны, пришли иноки сгоревшего Успенского Шаровского монастыря Калужской губернии. С того времени началось постепенное укрепление Жабынской обители.
В 1816 году при копании рвов для закладки новой каменной Никольской церкви на месте прежней, деревянной, были обнаружены нетленные мощи преподобного Макария и вновь опущены в землю под алтарь нового храма. Восстановление памяти святого было установлено указом Святейшего Синода 2 января 1888 года по ходатайству граждан города Белева, полтора столетия хранивших память о чудесах и подвигах преподобного Макария. 17 октября 1889 года была торжественно совершена закладка каменного храма во имя преподобного Макария Жабынского на месте прежней Никольской церкви, где находились мощи святого. Во время строительства храма игумен Иона (прежний настоятель монастыря, в то время проживавший на покое) и начальник строительных работ задумали открыть святые мощи. Преподобный Макарий явился им в сонном видении и воспретил это.
22 января 1902 года было совершено торжественное празднование памяти преподобного Макария Жабынского в Туле и Тульской губернии. Память преподобного Макария совершается также 22 сентября.
В «Иконописном подлиннике» XVIII века сохранилось описание внешности преподобного Макария: «... подобием сед, брада невелика, ризы монашеские и в схиме».