01-25 И́же во святы́х отца́ на́шего Григо́рия, архиепископа Константиня града, Богосло́ва
Минея. Дата 2024-02-07 (25 января по ст. стилю)
Знак типикона: БденныйЧтения
На Утрени: Ин.10:1-9
Апостол: 1Кор.12:7-11
Евангелие: Ин.10:9-16
Прокимен
Прокимен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, / и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.
Стих: Услы́шите сия́ вси язы́цы, внуши́те вси живу́щии по вселе́нней.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 2: Внемли́те, лю́дие мои́, зако́ну моему́, приклони́те у́хо ва́ше во глаго́лы уст мои́х.
Стих:
Причастен
В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.
Тропари
Глас 1:Па́стырская свире́ль Богосло́вия твоего́/ ри́торов победи́ трубы́,/ я́коже бо глубины́ ду́ха изыска́вшу,/ и добро́ты веща́ния приложи́шася тебе́./ Но моли́ Христа́ Бо́га, о́тче Григо́рие,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Кондаки
Глас 3:Богосло́вным язы́ком твои́м сплете́ния ри́торская разруши́вый, сла́вне,/ правосла́вия оде́ждею, свы́ше истка́нною, Це́рковь украси́л еси́,/ ю́же и нося́щи, с на́ми зове́т, твои́ми ча́ды:/ ра́дуйся, о́тче,/ Богосло́вия у́ме кра́йнейший.
Икос: От Богосло́вныя и высо́кия му́дрости твоея́/ испо́лни мой ум, убо́гий и стра́стный,/ я́ко да воспою́ житие́ твое́, о́тче:/ не могу́ бо сло́ва принести́ тебе́, а́ще не ты пода́си ми кре́пость сло́ва,/ и ра́зум, и му́дрость, я́ко да от твои́х твоя́ принесу́ тебе́,/ и от бога́тства доброде́телей твои́х отту́ду обря́щу вину́,/ и увенча́ю честну́ю и святу́ю твою́ главу́, с ве́рными взыва́я:/ ра́дуйся, о́тче, Богосло́вия у́ме кра́йнейший.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:О́тче Григо́рие,/ твои́х у́стен/ ни хода́тай забве́ния гроб затвори́:/ Богосло́вия бо яви́лся еси́ уста́,/ благоче́стия догма́ты/ и ны́не вселе́нней веща́я./ Те́мже моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.
О́тче Григо́рие,/ му́дре пло́ти уклони́лся еси́/ благопребыва́тельнаго и наве́тнаго,/ на неботе́чную же всед/ четвероко́нную доброде́телей колесни́цу,/ впери́лся еси́ к добро́те неизрече́нней./ Ея́же насыща́яся,/ ны́не подае́ши душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.
О́тче Григо́рие,/ Бо́гу и челове́ком/ был еси́ ве́рен хода́тай благода́тию,/ и ны́не благоми́лостивна/ благодерзнове́нными моли́твами/ положи́в нам Христа́,/ не преста́й Го́спода моля́, преподо́бне,/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.
Прииди́те, свяще́нными пе́сньми/ да восхва́лим Богоглаго́ливаго Григо́рия,/ о́ко благода́ти и всему́драя уста́ Ду́ха Свята́го,/ све́тлаго свети́льника вселе́нныя,/ ве́лие Це́ркви оглаше́ние,/ сла́ву Правосла́вия,/ всечу́дную Богосло́вия струю́,/ Боже́ственных догма́тов приснотеку́щую реку́,/ исто́чник, всегда́ кипя́щий/ нетле́ния Боже́ственныя во́ды.
Любо́вию духо́вною днесь да воспои́м иера́рха,/ апо́столов единонра́внаго/ и благоче́стия побо́рника,/ благоглаго́лания наводне́ние,/ пото́к учи́тельства, зело́ сладча́йший,/ слове́с высокоглаго́льных тве́рдость,/ небогро́мная уста́, огнеды́шущий язы́к,/ прему́дрости сокро́вище, Сло́ва пропове́дника,/ ве́рных удобре́ние.
Пе́сньми до́лжными вси да восхва́лим Богосло́ва,/ Христо́вы па́ствы стра́жа, ловца́ волко́в/ и всему́драго пле́велов любоде́йчищных исторга́теля,/ се́ятеля же пра́вых до́гматов всечу́днаго,/ отгони́теля ерети́чествующих зело́ крепча́йшаго,/ возрасти́вшаго же и́стинно бодростию Боже́ственною Христо́вы тала́нты,/ я́коже лепо, и мир просвети́вшаго/ уче́ний Боже́ственными светлостьми́.
Бо́дрый язы́к твой ко уче́нию,/ во ушесе́х серде́чных возглаша́ющий,/ лени́вых ду́ши возставля́ет,/ и Боговеща́нными глаго́лы ле́ствица обрета́ется,/ от земли́ к Бо́гу возводя́щая./ Те́мже, Григо́рие Богосло́ве,/ не преста́й моля́ся Христу́/ от бед спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, Богосло́вия исто́чниче/ и Богозре́ния высо́каго оби́тель:/ вы́шнюю бо глубину́, о́тче,/ с благочести́вым по́мыслом испыта́в,/ всем уясни́л еси́/ в Трие́х Со́лнцех Еди́но Све́та бы́ти растворе́ние,/ соединя́емое то́ждеством Божества́,/ тро́ичествуемое же Честны́ми Ипоста́сьми,/ жития́ у́бо чистото́ю и слове́с све́тлостию/ чествова́ти науча́я Тро́ицу Всесвяту́ю, Богодохнове́нне./ От Нея́же низпосла́тися душа́м на́шим моли́ ве́лию ми́лость.
Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.
Заре́ю Богосло́вия твоего́/ ересе́й темнонеи́стовство разруши́л еси́,/ исто́чник бо озаре́ний/ Богочести́вым по́мыслом, Богосло́ве, предвари́в и Богому́дрым,/ све́тлостем су́щим, отону́ду подава́емым, приобщи́лся еси́./ Просия́телен бо твой ум, я́коже зерца́ло, соде́лавый,/ Тро́ичный Божества́, о́тче, Свет и Неразде́льный/ прия́л еси́ светле́йший,/ и Лучу́, бога́тно еди́нственную, вмести́л еси́,/ Ю́же ны́не умоли́/ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.
Стих: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости,/ и язы́к его́ возглаго́лет суд.
Ра́дуйся, реко́ Бо́жия,/ я́же при́сно полна́ вод благода́ти,/ всяк веселя́щая град Царя́ Христа́/ Боже́ственными словесы́ и уче́ньми;/ сла́достный пото́к, неисчерпа́емая пучи́на,/ догма́тов изве́стный храни́тель зако́нный;/ тепле́йший Тро́ицы побо́рник,/ орга́н Ду́ха Свята́го,/ ум бо́дрый, благогла́сный язы́к,/ глубину́ писа́ний сказу́ющий./ Христа́ ны́не моли́/ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.
Сердца́ ве́рных земледе́лая язы́ком твои́м, Григо́рие,/ благоче́стия в них присноцвету́щия израсти́л еси́ плоды́ Бо́гу,/ терно́вныя е́реси посека́я из ко́рене/ и украша́я смы́слы чистото́ю./ Те́мже, прие́мля на́ша похвалы́,/ Боже́ственная цевни́це, бо́дрое о́ко,/ па́стырей па́стырь, волко́в лове́ц,/ моли́ся приле́жно, Богосло́ве, Сло́ву/ о душа́х на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Пресе́к пи́сьмене ты мрак,/ вшел еси́ ду́хом к Све́ту Высоча́йшему/ и, отону́дное прие́м светолия́ние,/ Богосло́вием вся обогати́л еси́,/ Григо́рие всему́дре, Це́ркве свети́ло,/ блиста́ньми же слове́с твои́х/ мра́чныя о́блаки ересе́й разгна́л еси́./ Те́мже водворя́ешися, иде́же глас пра́зднующих,/ А́нгелом собесе́дник,/ моля́ся непреста́нно, е́же спасти́ся душа́м на́шим.
Богосло́в вторы́й и таи́нник Боже́ственнаго осия́ния,/ и́же Тро́ицы све́тлый прописа́тель,/ и́же о неизрече́ннем и Боже́ственнем естестве́/ преесте́ственно науча́я, Григо́рие,/ и ны́не светле́е наслажда́йся Бо́га,/ почита́ющих тя помина́й/ и побо́рствуй о Це́ркви, ю́же собра́л еси́:/ твое́ бо веща́ние во вся вселе́нныя изы́де концы́,/ науча́я сла́вити Тро́ицу Единосу́щную.
Возде́лав зе́млю язы́ком, Богоглаго́ливе,/ се́рдца бразда́м се́мя Боже́ственное,/ Богосло́вием обогати́л еси́ высоча́йшим Це́ркве всю полноту́./ Те́мже пле́велы огне́м Ду́ха/ ерети́ческия попали́л еси́,/ филосо́фии Боже́ственный пита́емый раче́нием,/ о́тче отце́в, и па́стырю па́стырей,/ и сло́во ве́рных, свяще́нников свети́льниче,/ вселе́нныя сла́ва, всеблаже́нне Григо́рие.
К прему́дрости ча́ши прибли́жив/ честна́я твоя́ уста́, о́тче Григо́рие,/ Богосло́вия поче́рпл еси́ Боже́ственную во́ду/ и ве́рным оби́льно препода́л еси́,/ ересе́й загради́л еси́ тече́ние душегу́бное,/ хуле́ния испо́лненное./ И́бо я́ко ко́рмчия тя обре́те Дух Святы́й,/ отре́юща и отгоня́ща, я́ко ве́тров дыха́ния, злочести́вых стремле́ния,/ во Еди́нице существа́ Тро́ицу возвеща́юща.
Цевни́цу Ду́ха,/ ересе́й победи́теля и правосла́вных наслажде́ние,/ втора́го напе́рсника Сло́ва,/ самови́дца догма́том бы́вшаго,/ му́драго пастыренача́льника,/ церко́вныя пито́мцы, Богосло́вными пе́сньми приреце́м:/ ты еси́ па́стырь до́брый,/ да́вый тебе́ сама́го, Григо́рие,/ я́ко Учи́тель Христо́с за вы,/ и с Па́влом лику́еши/ и мо́лишися о душа́х на́ших.
Седальны
Глас 3:Боже́ственное осия́ние насле́довав,/ житие́ невеще́ственно изобучи́л еси́,/ единоиме́нным свяще́нством преизя́ществовав,/ преесте́ственно бо уясни́в догма́ты,/ правосла́вием ве́ру утверди́л еси́./ О́тче преподо́бне,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Глас 5:Бо́дрствовав сло́вом и́стины,/ Тро́йческую держа́ву Богосло́вив,/ А́риево злоче́стие и пребеззако́нное злосла́вие низложи́в,/ я́ко благоче́стия до́блественник и побо́рник, святи́телю,/ просвети́л еси́ во тьме неве́дения седя́щия.
Глас 8:Облича́я лесть злочести́вых, писа́ния отверза́я Боголе́пно,/ посла́л еси́ догма́ты, па́че ме́да наслажда́ющий ве́рных сердца́,/ я́ве, досточу́дне, Тро́ице служи́ти во Еди́нстве Божества́./ Те́мже Спа́са о́браз на ико́не предста́вил еси́ облобыза́ти имуществи́тельно челове́чество,/ Богосло́ве Григо́рие./ Моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Отве́рз уста́ сло́вом Бо́жиим,/ отры́гнул еси́ прему́дрость, пропове́дниче Све́та,/ и мудрова́ние Боже́ственное вселе́нней все́ял еси́,/ отце́в вои́стинну утверди́л еси́ догма́ты,/ по Па́влу яви́лся еси́ ве́ры побо́рник./ Тем и А́нгелов сограждани́н еси́ и сих собесе́дник яви́вся, блаже́нне,/ Богосло́ве Григо́рие, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
Меч слове́с твои́х и си́ла сего́ язы́ки отсече́ неве́рных до конца́,/ я́ко вещь бо терно́вную, тех попали́л еси́ безбо́жная новосече́ния,/ Тро́ице научи́л еси́ покланя́тися боголе́пно,/ Григо́рие Богосло́ве.
Богородичен: С Богома́терию и Де́вою Мари́ею/ и Васи́лием, всему́дре, предстоя́й Вели́ким Непристу́пней Тро́ице,/ мир ми́ру, тишину́ Це́ркви и нам спасе́ние испроси́, ны́не восхваля́ющим тя,/ Богосло́ве архиере́ю Григо́рие, ри́торе церко́вный.
Каноны
Кано́н свята́го, глас 1 (основной)
Ин кано́н, творе́ние Ко́смы мона́ха, глас 1 (основной)
Житие
Святитель Григорий Богослов, архиепископ Константинопольский
Родился около 329 года в Арианзе, имении своих родителей близ города Назианза (в южной Каппадокии, Малая Азия). Мать его святая Нонна (†374, память 5 августа) происходила из знатной и благочестивой христианской семьи и доводилась двоюродной сестрой святителю Амфилохию, епископу Иконийскому (†344, память 23 ноября). Святая Нонна вышла замуж за Григория Арианзского, богатого землевладельца, который под ее благотворным влиянием оставил свои иудейскоязыческие заблуждения (он принадлежал к гностической секте ипсистариев), принял святое Крещение и стал ревностным христианином. Впоследствии святой Григорий Арианзский был посвящен в сан пресвитера, а затем – епископа Назианзинского и всецело посвятил себя служению Церкви Христовой (†374, память 1 января).
По молитвам благочестивых Григория и Нонны у них родился сын Григорий, который еще до рождения был обещан матерью на служение Богу.
Родители дали святому Григорию, а также и его меньшему брату Кесарию блестящее образование. После домашних занятий с дядей, епископом Иконийским, опытным преподавателем риторики, святой Григорий прошел курс учения в школах Назианза, Кесарии Каппадокийской и Александрии.
Юноша обладал выдающимися способностями, а вместе с тем горячим благочестием. Узнав от матери о том, что он посвящен Богу, святой Григорий принял обет сохранить себя в целомудрии и чистоте.
Для завершения своего образования святой Григорий отправился в Афины. Здесь он встретил святого Василия Великого, с которым его соединила нерасторжимая дружба. Шесть лет провел святой Григорий в Афинах, изучая литературу и философию, математику и музыку, геометрию и астрономию. По завершении образования он некоторое время оставался в Афинах и преподавал ораторское искусство.
Овладев в совершенстве наукой того времени, святой Григорий в 358 году возвратился в Назианз и там, будучи 30 лет от роду, принял святое Крещение от своего отца.
Отец святого Григория был в то время епископом; через некоторое время он посвятил своего сына во пресвитера.
Стремясь к иноческому подвигу, святой Григорий ушел из Назианзина в Понт, где находился его друг святой Василий Великий, основавший обитель. Друзья вместе подвизались в ней, работая над сочинением о правилах иноческого общежития.
После смерти своего младшего брата Кесария, святой Григорий Богослов возвратился на некоторое время из Понта в Назианз, чтобы облегчить горе родителей. Он не только помогал отцу в церковном управлении и хозяйственных заботах, но разъяснил ему вред арианской ереси, в которую отец едва не был совращен, и вновь утвердил его в православии.
По просьбе святого Василия Великого, бывшего в то время архиепископом в Кесарии Каппадокийской, святой Григорий согласился стать епископом в городе Сасиме, где распространилась арианская ересь. При покровительстве императора-арианина Валента (364–378) архиепископ Тианский Анфим, который был арианином, не допустил святителя Григория в Сасиму .Святой Григорий удалился в монастырь, где ухаживал за больными, а затем поселился в пустыне, ища безмолвия и созерцания. В это время отец святого Григория призвал его к себе, так как умерла его дочь святая Горгония. Погребение сестры святой Григорий почтил надгробным словом. Подчиняясь воле отца, он помогал ему в управлении епархией.
В 374 году преставились ко Господу родители святителя Григория: вначале отец, затем мать, праведная Нонна. Святой Григорий удалился в Селевкию Исаврийскую, где служил при церкви святой великомученицы Феклы. По просьбе святителя Василия Великого он принял попечение о больницах и убежищах для престарелых. Много трудов положил святитель Григорий, добывая средства для обеспечения больниц и богаделен и организуя в них порядок.
После смерти святителя Василия Великого (†378) святой Григорий, исполняя предсмертную просьбу своего друга, отправился в Константинополь для борьбы с ересью Македония, отрицавшего Божество Святого Духа.
Почти все храмы Константинополя были во власти еретиков. В 379 году святой Григорий начал служить и проповедовать в небольшой домовой церкви своих родственников, которую назвал «Анастасия» («Воскресение»), веря, что именно здесь начнет воскресать Православие. С неотразимой убедительностью опровергал он все доводы еретиков, вдохновенно раскрывая истинное учение Церкви. Слушатели волновались около епископской кафедры, громко выражая знаки одобрения и записывая слова святителя. Горячая проповедь святого Григория, его глубокое знание и истолкование Священного Писания, праведная христианская жизнь привлекали к святителю все больше и больше паствы, и ему удалось добиться значительного ослабления еретиков. Но в это время возникла новая ересь Аполлинария, учившего, что Христос при Своем воплощении не был совершенным человеком.
Святитель Григорий мужественно выступил с разоблачением и этой ереси. Тогда еретики попытались оклеветать святителя перед властями, изобразив его как организатора мятежей в городе, подстрекая толпу побить камнями святителя. Святой Григорий стойко выдержал все испытания и добился посрамления еретиков. За свои глубочайшие познания и боговдохновенные толкования Священного Писания он получил именование Богослова.
Александрийский Патриарх Петр (373–380), зная о заслугах и подвигах святителя Григория Богослова, предложил ему занять престол Константинопольского Патриарха.
Но с притязаниями на этот престол выступил некий Максим, прежде язычник, получивший Крещение от святого Григория и притворявшийся его другом. Подкупив многих клириков в Александрии и в Константинополе, Максим вызвал смуту и столкновения между сторонниками святого Григория и своими приверженцами.
При поддержке императора Феодосия (379–395) святитель Григорий Богослов был поставлен Патриархом Константинопольским и утвержден в этом сане II Вселенским Собором в 381 году.
Разногласия и борьба, однако, продолжались. Святитель Григорий произнес в кафедральном соборе слово, в котором призвал прекратить раздор и предлагал поступить с ним, как некогда было поступлено с пророком Ионой: корабельщики бросили пророка в море, чтобы утишить бурю в природе; святой Григорий решил удалиться из Константинополя, чтобы утишить бурю церковную.
Ни уговоры императора, ни просьбы клириков не сломили воли святого Григория. Он удалился в родное селение Арианз и пребывал там, в иноческих подвигах.
Святитель Григорий вел строгий подвижнический образ жизни: ходил босыми ногами, имел только одну обветшалую одежду, спал на голой земле или на ложе из древесных ветвей под прикрытием рубища; пищей для него служили хлеб и овощи, питием – вода, в которую он иногда примешивал немного уксуса.
В город Назианз, обуреваемый ересью, святитель Григорий поставил благочестивого епископа Евлалия. Обращаясь с многочисленными посланиями, святитель продолжал мужественно обличать еретиков и разъяснять православное вероучение. Он великодушно простил юношу, покушавшегося на его жизнь в Константинополе.
25 января 389 года святитель Григорий Богослов преставился ко Господу, оставив в назидание православным великое боговдохновенное наследие: 243 послания, 507 духовных стихотворений и 45 проповедей.
Честное тело святителя Григория предали погребению в Назианзе. В 950 году святые мощи Григория Богослова были перенесены в Константинополь, где положены в церкви во имя Святых Апостолов. Позднее часть мощей была перенесена в Рим. Предание сохранило нам черты святого: «Лице смиренно, бледно, брови возвышенные и густые, взор кроткий, брада не длинная, но густая и широкая».
В переводе на русский язык Полное собрание творений святителя Григория Богослова было издано трижды: в 1822 – 1841 гг., в 1843 – 1848 гг. (в шести томах) и в 1889 г. (в двух томах).