01-30 И́же во святы́х отце́в на́ших и вели́ких иера́рхов Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва и Иоа́нна Златоу́стаго

Краткое наименование:

01-30 И́же во святы́х отце́в на́ших и вели́ких иера́рхов Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва и Иоа́нна Златоу́стаго

Минея. Дата 2024-02-12 (30 января по ст. стилю)

Знак типикона: Бденный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Ин.10:9-16

Апостол: Евр.13:7-16

Евангелие: Мф.5:14-19


Прокимен

Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.
Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.


Причастен

Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.


Тропари

Глас 4:

Я́ко апо́столов единонра́внии/ и вселе́нныя учи́телие,/ Влады́ку всех моли́те/ мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Кондаки

Глас 2:

Свяще́нныя и боговеща́нныя пропове́дники, ве́рх учи́телей, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и упокое́ние: труды́ бо о́нех и сме́рть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не, прославля́яй святы́я Твоя́.

Икос: Кто́ дово́лен своя́ устне́ разве́рзти и подви́гнути язы́к к ды́шущим огне́м си́лою Сло́ва и Ду́ха? Оба́че толи́ко рещи́ дерзну́: я́ко все́ преидо́ша челове́ческое естество́ си́и трие́ мно́гими и вели́кими дарова́ньми, дея́нием же и виде́нием, по обоему́ све́тлы превозше́дше. Те́мже зело́ вели́ких даро́в ты́я сподо́бил еси́, я́ко ве́рныя Твоя́ служи́тели, Еди́не, прославля́яй святы́я Твоя́.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Благода́ти орга́ны,/ гу́сли Ду́ха,/ благознамени́тыя трубы́ пропове́дания,/ стра́шныя и достослы́шанныя,/ с высоты́ шумя́щия гро́мы/ и сла́ву Бо́жию сказу́ющия конце́м/ три пропове́дники вели́кия Тро́ицы,/ Иоа́нна и Васи́лия/ досто́йно с Григо́рием просла́вим.

Тро́ицы побо́рницы,/ благоче́стия забра́ла,/ и́же по двана́десятих трие́ апо́столи,/ из Еде́ма точа́щия во́ду живу́щую ре́ки/ и лице́ земли́ живото́чными напая́ющия/ Боже́ственными струя́ми,/ вели́кия стихи́и,/ ве́ру, я́коже тварь, соста́вльшия,/ достодо́лжно да почту́тся.

Не суть ре́чи, глаго́лет,/ ниже́ словеса́ глаго́лема,/ и́хже не слы́шатся гла́си их:/ во всю зе́млю бо и мо́ре/ веща́ние протече́/ Боже́ственных и му́дрых учи́телей тва́ри./ Отону́дуже изря́днейшия/ тех Боже́ственными зако́ны содержа́тся и собира́ются/ во еди́но Правосла́вие концы́.

Орга́ны Ду́ха Свята́го,/ и́стинныя трубы́,/ ри́торы Сло́ва/ восхва́лим пе́сненными гла́сы,/ догма́том их возсле́дующии,/ моля́щеся им,/ я́ко дерзнове́ние иму́щим ко Го́споду,/ дарова́ти мир кре́пкий у́бо при́сно вселе́нней,/ нам же всем проще́ние.

Ки́ими похва́льными венцы́ венча́ем учи́тели,/ разделе́нныя телесы́ и совоку́пленныя ду́хом?/ Богоно́сныя предста́тели Тро́ицы Единочи́сленныя и служи́тели,/ свети́ла, вселе́нную просвеща́ющая,/ церко́вныя столпы́,/ я́же венцы́ сла́вы, я́ко победи́вшия,/ венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими пе́сненными добро́тами/ венча́ем Богоно́сныя Небе́сныя таи́нники и пропове́дники?/ Правосла́вия су́щия зело́ изря́днейшия Богосло́вы:/ Вели́каго священноявле́ннаго Васи́лия,/ Боже́ственнаго Богоглаго́ливаго Григо́рия/ и Иоа́нна, зело́ злата́го язы́ком,/ я́же просла́ви Тро́ица досто́йно, Госпо́дь,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими похва́льными глаго́лы похва́лим святи́тели,/ равноапо́стольныя благода́тию/ и единоче́стныя дарова́ньми?/ Нече́стия разори́тели,/ спаси́тели и наста́вники сло́вом и де́лом,/ па́стыри Христоподо́бныя ве́рою,/ земны́я А́нгелы, Небе́сныя челове́ки,/ я́же почествова́ Христо́с сла́вы Госпо́дь,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими похва́льными венцы́ венча́ем Златосло́ва,/ вку́пе с Васи́лием Григо́рия?/ Честна́я прия́телища Ду́ха,/ тве́рдыя ве́ры побо́рники,/ столпы́ Церко́вныя, ве́рных утвержде́ние,/ всех согреша́ющих утеше́ние,/ исто́чники, точа́щия во́ду,/ от нея́же почерпа́юще, услажда́емся душа́ми,/ прося́ще проще́ния прегреше́ний/ и ве́лия ми́лости.

Та́йныя днесь Ду́ха трубы́,/ Богоно́сныя отцы́ да восхва́лим,/ воспе́вшия посреде́ Це́ркве песнь сли́чную Богосло́вия,/ Тро́ицу Еди́ну непреме́нную,/ Существо́ же и Божество́,/ низложи́тели А́риевы и правосла́вных побо́рники,/ моля́щияся всегда́ Го́споду/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на стиховне

Глас 1:

Таи́нники духо́вныя вку́пе,/ слове́сныя трубы́ Бо́жия,/ Боже́ственная зерца́ла/ восхва́лим днесь досто́йно,/ Вели́каго Васи́лия,/ Боже́ственнаго и огнедохнове́ннаго Григо́рия,/ точа́щаго златостру́йная уче́ния нам/ Иоа́нна, и́стинно Златоу́стаго.

Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.

Степе́нь ве́ры,/ ум Боже́ственный и бо́дрый,/ река́ златостру́йная,/ всесветле́йшии и честни́и свети́льницы,/ Тро́ицы побо́рницы,/ прия́телища благода́тей Ду́ха,/ столпи́ непоколе́бленнии,/ Це́ркве утвержде́ния/ досто́йно песньми да восхва́лим.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Ду́ха орга́ны,/ гро́ма Боже́ственнаго трубы́,/ мо́лнии пропове́дания,/ све́щницы всесве́тлии,/ злати́и и светоно́снии о Бо́зе,/ треблаже́нне Васи́лие,/ Григо́рие всему́дре,/ всезла́те и всече́стне Иоа́нне,/ честву́ющия вас спасти́ Христа́ моли́те.

Днесь ду́ши земноро́дных возно́сятся от земны́х,/ днесь Небе́сныя быва́ют в па́мяти святы́х,/ и́бо врата́ Небе́сная взе́млются,/ и нам Влады́чня сказу́ема быва́ют,/ Сло́ва словеса́ пропове́дуют,/ и язы́ки чудеса́ пою́т./ Мы же ко Спа́су возопие́м:/ сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же,/ ве́рным бо мир те́ми бысть.


Стихиры на хвалитех

Глас 5:

Ра́дуйся, святи́телей тро́ица,/ Це́ркве вели́кая забра́ла,/ столпи́ благоче́стия, ве́рных утвержде́ние,/ ерети́чествующих низпаде́ние,/ Христо́вы упа́сшии лю́ди Боже́ственными уче́нии/ и разли́чными доброде́тельми воспита́вшии,/ благода́ти я́снии пропове́дницы,/ зако́ны произложи́вшии Христо́ву исполне́нию,/ вожди́ к Вы́шним, ра́йстии вхо́ды,/ Христа́ умоли́те/ низпосла́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, святи́телей тро́ица,/ небоше́ственнии земни́и А́нгели,/ ми́ра спасе́ние, челове́ков ра́дость/ и вселе́нныя учи́телие,/ Сло́ва побо́рницы,/ вра́чеве прему́дрии неду́гов душе́вных и теле́сных,/ приснотеку́щия ре́ки духо́вныя,/ словесы́ напая́ющии земно́е все лице́,/ Богосло́внии степе́ни, златосло́ви Боже́ственнии,/ Христа́ умоли́те/ низпосла́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, святи́телей тро́ица,/ земны́я тве́рди со́лнца,/ лучи́ и свети́ла от Трисо́лнечнаго озаре́ния,/ помраче́нных прозре́ние,/ цве́ти благово́ннии рая́ красне́йшии,/ Богосло́ве, му́дрый же Васи́лие, Златоу́сте,/ дщи́цы Ду́ха, скрижа́ли Богоначерта́нныя,/ сосцы́, источа́ющии спасе́ния млеко́,/ му́дрости украше́ние,/ Христа́ умоли́те/ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.

Востру́бим трубо́ю пе́сней,/ да ликовству́им пра́зднственная и взыгра́ем, ра́дующеся,/ в пречестно́е торжество́ учи́телей на́ших./ Святи́телие и лю́дие да стеку́тся и воспле́щут в пе́снех,/ я́ко уче́ний источи́вшия ре́ки превели́кия три,/ доброто́чныя присноживо́тныя Ду́ха/ па́стырие и учи́телие,/ Пречестны́я Тро́ицы трегу́быя священнотаи́нники,/ соше́дшеся, да восхва́лим./ Филосо́фи – му́дрыя, иере́и – па́стыри,/ гре́шницы – предста́тели, ни́щии – обогати́тели,/ су́щия в ско́рбех – утеши́тели,/ пу́тницы – спутеше́ственники,/ и́же в мо́ри – ко́рмчии/ и вси, и́же везде́ те́пле предваря́ющия,/ боже́ственныя архиера́рхи похваля́юще, та́ко рцем:/ пресвяти́и учи́телие,/ потщи́теся изъя́ти ве́рныя от жите́йских собла́знов/ и изба́вити ве́чных мук моли́твами ва́шими.


Седальны

Глас 5:

Я́ко ца́рское украше́ние Це́ркве, Васи́лия вси восхва́лим,/ догма́тов сокро́вище неоскуде́емо,/ си́ми бо сам наказа́ нас Тро́ицу чествова́ти Святу́ю,/ соедине́ну у́бо Существо́м, разделе́ну же Ипоста́сьми.

Глас 3:

Столп был еси́ Це́ркве,/ бога́тство некра́домое благоче́стия яви́лся еси́, Богосло́ве Григо́рие,/ в безстра́стии осия́л еси́ житие́ твое́/ и Тро́йческия изъясни́л еси́ догма́ты./ О́тче преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́ о спасе́нии душ на́ших.

Глас 4:

Прему́дрии учи́телие вселе́нныя,/ и́же Бо́га просла́вльшии де́лы и словесы́ на земли́,/ да возвели́чатся днесь, я́ко спасе́ния нам су́ще хода́таи.

Глас 8:

Вели́кия свети́льники светоза́рныя,/ Це́ркве столпы́ неразори́мыя согла́сно да восхва́лим,/ и́же до́брых наслажда́ющиися/ и слове́с тех, ку́пно и благода́ти:/ прему́драго Златоглаго́лива и Вели́каго Васи́лия/ с Григо́рием све́тлым Богосло́вом./ К ни́мже и возопии́м, от се́рдца зову́ще:/ святи́телие тревелича́йшии, моли́теся Христу́ Бо́гу/ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.


Светильны

Три́ светоза́рныя свети́льники, па́че со́лнечных лу́чь от Светонача́льныя Тро́ицы и Трисо́лнечныя Еди́ницы, преесте́ственно сме́шены, богоно́сныя восхва́лим отцы́.

Богородичен: Еди́нственное Божество́, О́тче, Сы́не и Ду́ше, мольба́ми Васи́лия, Григо́рия и Иоа́нна и Пречи́стыя Богоро́дицы да не отлучу́ся Твоея́ сла́вы.


Каноны

Кано́н святы́х, глас 2 (основной)

Ин кано́н святых, глас 8 (Ин)


Житие

Собор святых Вселенских учителей и святителей Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоустого

В Константинополе долго происходили споры о том, кому из трех святителей следует отдавать предпочтение. Одна часть людей превозносила святителя Василия (†1 января 379), другая стояла за святителя Григория Богослова (†25 января 389), третья почитала святителя Иоанна Златоуста (†14 сентября 407).

Из-за этого среди христиан произошли церковные раздоры: одни называли себя василианами, другие – григорианами, третьи – иоаннитами.

По воле Божией, в 1084 году митрополиту Евхаитскому Иоанну явились три святителя и, объяснив, что они равны пред Богом, повелели прекратить споры и установить общий день празднования их памяти: «Объяви, чтобы христиане оставили спор. Мы как во время жизни старались о единодушии, так и по преставлении своем всего более желаем единомыслия...» Сведения о святителе Василии Великом смотри 1 января, о святителе Григории Богослове 25 января, о святителе Иоанне Златоустом 27 января.