02-04 Преподо́бного отца́ на́шего Кирилла, Новоезе́рскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

02-04 Преподо́бного отца́ на́шего Кирилла, Новоезе́рскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2025-02-17 (04 февраля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Бо́жиим Ду́хом подвиза́емь,/ слез твои́х ту́чами изсо́хшее напои́л еси́,/ и безпло́тное в пусты́ни житие́ показа́л еси́,/ и е́же из глубины́ се́рдца бо́дренными моли́твами и посто́м/ благодея́ния труды́ уплодоноси́л еси́,/ и вселе́нную всю просвети́л еси́ сия́нием чуде́с твои́х,/ о́тче наш Кири́лле./ Моли́ Христа́ Бо́га, спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 8:

Взбра́нному и кре́пкому адама́нту, прогони́телю бесо́в, но́вому чудотво́рцу победи́тельная, страсте́й злы́х свободи́вшеся, благода́рственная воспису́ем ти́, о́тче на́ш Кири́лле. Но я́ко име́я дерзнове́ние у престо́ла Христо́ва, ве́рою чту́щих тя́, гра́д же и лю́ди, моли́твою твое́ю сохраня́й, ты́ бо еси́ ста́ду твоему́ похвала́ и утвержде́ние.

Икос: Услы́шав Христо́в глаго́л и оста́вив плотска́я мудрова́ния, бога́тство и сла́ву, я́ко пра́х, вмени́в и на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́вся, и безпло́тных ликостоя́нию чистото́ю уподо́бися, ра́зума дарова́ния прия́л еси́. Те́м в пе́снех си́це ти́ вопие́м, реку́ще: ра́дуйся, Кири́лле преподо́бне и Богоно́се, Небе́сный челове́че, земны́й А́нгеле. Ра́дуйся, кро́ме ми́ра су́етнаго пусты́ню соде́лавый в Кра́снем о́строве и в не́м оби́тель соста́вив. Ра́дуйся, я́ко в не́й и́нок мно́жество собра́л еси́ и от ни́х слы́шиши си́це реку́щих: ра́дуйся, и́нокующим о спасе́нии хода́тай. Ра́дуйся, уныва́ющим о́браз утеше́ния. Ра́дуйся, и́ноком от наве́т вра́жиих изба́вителю. Ра́дуйся, ско́рбем губи́телю на́шего естества́, я́ко отгоня́я по́мыслы зло́бныя. Ра́дуйся, скорбя́щим душе́ю сла́дкое утеше́ние и ра́дости Боже́ственныя пода́телю. Ра́дуйся, на́ш предста́телю и изба́вителю. Ра́дуйся, преподо́бне о́тче Кири́лле, и́ноком удобре́ние.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Ве́рою и любовию и́стинною/ ми́ра от младе́нства отре́кся,/ о́тче преподо́бне Кири́лле,/ ра́дуяся, после́довал еси́ Христу́,/ и мно́гим по́двигом плоть твою́ умертви́л еси́,/ и благода́ть исцеле́ний бога́тно восприя́л еси́/ уставля́ти неду́ги/ и не́мощи разли́чныя,/ и ду́хи лука́выя вельми́ удави́л еси́.

Украше́ние и́ноком быв,/ собра́л еси́ неизче́тно мно́жество/ пе́ти Го́спода, преподо́бне Кири́лле,/ и к Небеси́ всех наста́вил еси́ добре́,/ после́дующих Боже́ственным твои́м уче́нием/ и подо́бящихся твоему́ житию́ доброде́тельному,/ о́тче Кири́лле./ С ни́миже тя почита́ем,/ свяще́нно в преставле́нии твое́м радующеся.

Преподо́бне о́тче Кири́лле,/ любве́ ра́ди Учи́теля твоего́,/ вся, я́же на земли́, преоби́дел еси́/ и, в пусты́ню всели́вся, плоть твою́ воздержа́нием умертви́л еси́,/ и по́стническими труды́ твое́ житие́ уясни́л еси́;/ отону́дуже и ученики́ себе́ собра́в, ревну́ющих твоему́ житию́,/ сих Христу́ приве́л еси́./ Его́же моли́ спасти́ всех нас, тя почита́ющих.

О́тче Богому́дре Кири́лле,/ воздержа́нием Бо́гу соединя́яся,/ непобежде́н пребы́сть кова́рствии бори́теля/ и раб яви́лся еси́ Вседержи́теля;/ ото́нудуже почита́ем тя/ и, Боже́ственную твою́ па́мять восхваля́юще,/ ра́достно ве́рою пра́зднуем.

Преподо́бне о́тче Кири́лле,/ в пусты́нях при́сно, и в пеще́рах, и в гора́х ве́рою пребыва́я,/ Бо́га взыска́л еси́/ и Сего́ ра́ди обре́л еси́, я́коже возжеле́,/ невозвра́тною душе́ю восхожде́нии до́брыми всегда́/ и́нок мно́жество приве́л еси́ Христу́ спаса́емых.

Преподо́бне о́тче, прему́дре Кири́лле,/ боля́щим ты яви́лся еси́ исцеле́ние,/ и хромы́м хожде́ние ми́лостивно сотворя́еши,/ и всем, притека́ющим с ве́рою к цельбоно́сному гро́бу твоему́,/ прося́щим по́мощи и заступле́ния./ Ты же моли́твами твои́ми/ исцеле́ние неду́гующим неоску́дно по́дававши.

Е́же по о́бразу соблю́д невреди́мо,/ ум влады́ку на стра́сти па́губныя по́стнически поста́вив,/ во е́же по подо́бию я́ко мо́щно возшел еси́,/ му́жески бо естество́ пону́див,/ потща́лся еси́ ху́ждшее покори́ти лу́чшему/ и плоть порабо́тити ду́ху./ Те́мже мона́шествующих яви́лся еси́ верх,/ жи́тель пусты́нный,/ благотеку́щих обучи́тель, пра́вило доброде́тели изве́стнейшее,/ и ны́не на Небесе́х зерца́лом разре́шшимся,/ о́тче наш Кири́лле,/ чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ моля́ся несре́дственне о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих тя.


Стихиры на стиховне

Глас 1:

О́тче преподо́бне Кири́лле,/ твоя́ кра́сная память – по́стником собра́ние и весе́лие,/ чуде́с бо благода́тию просла́вился еси́ от Бо́га,/ Его́же моли́ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

О́тче Кири́лле преподо́бне,/ твоего́ уста́ва по́стнаго проти́внии убоя́шася/ и про́кляти бы́ша/ твои́ми непреста́нными моли́твами, всехва́льне,/ и́бо сожи́тельствующа Бо́га стяжа́в в себе́./ Его́же моли́ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

О́тче преподо́бне Кири́лле,/ Христа́ возлюби́в вся́ко/ и Того́ Боже́ственным стопа́м после́довал еси́,/ крест на ра́мо взем, неосла́бно ше́ствовал еси́,/ и живе́ши, Богоно́се, ду́хом./ И ны́не моли́ даровати душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Тезоимени́то зва́ние Пречи́стыя я́ко услы́шав,/ по́стническими труды́ себе́ обложи́в,/ ми́рови и страсте́м себе́ умертви́в,/ и со Христо́м изво́лил еси́ жи́ти;/ тем и по сме́рти исцеле́ния источа́ет гроб твой,/ преподо́бне Кири́лле, ве́рою притека́ющим./ Но, я́ко име́я дерзнове́ние к прославля́емому во святы́х Христу́,/ моли́ся о и́же ве́рою соверша́ющих па́мять твою́,/ и чту́щих труды́ твоя́, я́же за Него́ претерпе́л еси́,/ и нам улучи́ти дерзнове́ние в день суда́, мо́лимся.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Кири́лле многонаро́читый,/ мирско́е украше́ние оста́вль, му́дре,/ боле́зньми воздержа́ния кре́пкими/ стра́сти покори́л еси́ плотски́я, низложи́в/ и многоко́зненнаго победи́в врага́,/ вене́ц с пра́ведными прия́л еси́./ Того́ моли́твами, Го́споди,/ всем нам пода́ждь/ мир и ве́лию ми́лость.

Свы́ше дарова́ний чуде́с/ от Бо́га сподо́бился еси́, блаже́нне Кири́лле,/ от приходя́щих с ве́рою челове́к, бе́сы прогоня́я/ и разли́чныя неду́ги исцеля́я/ моли́твами твои́ми, преподо́бне./ Те́мже вси па́мять твою́,/ соше́дшеся, любо́вию почита́ем.

Воздержа́ние изря́дное, стоя́ние всено́щное,/ бде́нно о́ко, усмотря́ющо Боже́ственныя добро́ты, име́л еси́, блаже́нне Кири́лле,/ те́мже исцеле́ния благода́ть прия́т,/ стра́сти лю́тыя исцеля́ти./ Сего́ ра́ди тя мо́лим:/ испроси́, о́тче, всем ве́лию ми́лость.

Пусты́ня, пре́жде бесо́вская жили́ща име́ющи,/ ны́не же, Кири́лле, учени́к твои́х мно́жеством испо́лнена, украша́ется,/ храм бо прече́стен Бо́жия Ма́тере в себе́ име́ющи,/ разли́чными добро́тами укра́шен./ Те́мже, в не́м соше́дшеся и честны́й гроб твой обстоя́ще,/ любе́зно покланя́емся и мо́лимся/ Це́ркви единомы́слие дарова́ти/ и правосла́вному во́инству на́шему на враги́ спосо́бствовати моли́твами твои́ми,/ и нам испроси́ мир, и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 1:

Мона́шествовав Богоуго́дне и доброде́тельно пожи́в, благода́ть исцеле́ния прия́л еси́, блаже́нне Кири́лле, зна́мения соверши́в стра́шна; оби́тель же совокупи́в свяще́нную, приве́л еси́ мно́жество спаса́емых Го́сподеви, пребога́те. Сла́ва Бо́гу, просвети́вшему тя́, сла́ва венча́вшему тя́, сла́ва святу́ю твою́ па́мять просла́вльшему.

Глас 3:

Я́ко безпло́тен, о́тче, пожи́л еси́ на земли́,/ превознося́щагося врага́ смири́л еси́./ Те́мже ны́не с невеще́ственными ли́ки, блаже́нне, водворя́яся,/ та́мо блаже́нства наслажда́яся,/ помина́й па́мять твою́ днесь пра́зднующих,/ да вси ра́достными пе́сньми воспева́ем Христа́ Бо́га на́шего,/ такову́ю тебе́ благода́ть да́вшаго.

Глас 8:

Страсте́й тьму моли́твами твои́ми, о́тче, отгна́л еси́,/ се́рдце твое́ в чу́вствии чи́сто Бо́гу предста́вив./ Те́мже в тя всели́ся благода́ть Ду́ха Пресвята́го,/ е́же ве́дети бу́дущая, я́ко близ су́щая ты проявля́я,/ и проси́вшим у тебе́ с ве́рою непло́дствия соуз разреши́л еси́./ Те́мже и мы мо́лимся:/ проси́ нам от Христа́ ми́ра и ве́лия ми́лости.

Глас 8:

В пусты́ню, преблаже́нне, всели́вся,/ и в ней пречестны́й храм Бо́жия Ма́тере воздви́гл еси́/ и мно́жество и́ночествующих тамо собра́л еси́ Го́сподеви и с тобо́ю рабо́тающих,/ и́хже сохрани́ от вся́каго вре́да лука́ваго,/ да вси благода́рственно вопие́м ти:/ преблаже́нне Кири́лле, моли́ Христа́ Бо́га/ грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим лю́бовию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

А́нгельскаго жития́ жела́я, удали́лся еси́, Кири́лле, в пусты́ню и стра́сти плотски́я покори́л еси́, равноа́нгелен яви́лся еси́, о́тче на́ш Кири́лле Богоно́се.

Богородичен: Держа́ва на́ша, Чи́стая, Твоя́ рабы́ сохрани́ вся́ невре́дны, Тя́ бо стяжа́хом Еди́ну прибе́жище душа́м на́шим.


Каноны

Канон святому, глас 1 (основной)

Други́й кано́н, глас 2 (Ин)


Житие

Преподобный Кирилл Новоезерский

Преподобный Кирилл Новоезерский родился в середине XV в. в городе Галиче (Костромской епархии). Происходил из дворян фамилии Белых. Господь уже во чреве матери предуказал его избранничество. Однажды, когда мать Кирилла молилась в храме за Божественной литургией, младенец трижды – при чтении Евангелия, при пении Херувимской и во время пресуществления Святых Даров – возгласил во чреве ее.

С детства полюбил преподобный уединение и молитву, мечтал об иноческой жизни. В пятнадцать лет святой Кирилл тайно ушел из дома, чтобы поступить в Корнилиево-Комельскую обитель. Пути в монастырь он не знал, из дому не взял ничего на дорогу и шел, возлагая все упование на Господа и на Пречистую Его Матерь. Верстах в 20 от города святой отрок встретил благолепного старца-монаха, который проводил его до обители и на прощание благословил со словами: «Бог да благословит тебя, чадо, и сподобит Ангельского образа, и да будешь сосудом избранным Божественного Духа». Сказав это, старец сделался невидимым. Отрок понял, что это был посланец Божий, и возблагодарил Господа.

Настоятель монастыря – преподобный Корнилий Комельский († 1537; память 19 мая) – прозорливым оком увидел явленную на отроке благодать (Примечание: в «Настольной книге для священнослужителя», том 2. М., 1978, с. 580, вместо преподобного Корнилия Комельского ошибочно указан преподобный Корнилий Псково-Печерский, †1570, память 20 февраля). Он много наставлял его и облек в иноческий образ с именем Кирилл. Пятнадцатилетний инок удивлял братию своими подвигами: постом и молитвою изнурял плоть, ревностно исполнял послушания, день и ночь готов был учиться Слову Бо́жию. Уже тогда юный подвижник помышлял окончить дни свои в пустынном уединении.

Однажды к родителям отрока, которые оплакивали его как умершего, пришел старец из монастыря преподобного Корнилия и рассказал им о сыне и его жизни в обители. Радостная весть еще более утвердила мать преподобного Кирилла в любви Божией. Уговорив мужа отнести в обитель часть ее имения, она оставила мир, приняла иноческий образ с именем Елена и вскоре тихо скончалась. Отец преподобного пришел в обитель, и игумен Корнилий повелел преподобному Кириллу увидеться с ним. Смутился инок, но, не смея ослушаться настоятеля, пал к ногам родителя, моля о прощении за то, что тайно ушел из дома. Отец с любовью простил святого Кирилла и сам навсегда остался в обители. Преподобный Корнилий нарек ему в иночестве имя Варсонофий и отдал на обучение сыну. Через три года монах Варсонофий мирно преставился. Сын его с еще большим усердием продолжал работать Господу, отсекая во всем свою волю в совершенном послушании не только игумену, но и братии.

Его душа стремилась обойти всю Русскую землю, чтобы поклониться ее святыням и избрать себе пустыню для жизни в безмолвии. Получив благослове́ние игумена, преподобный Кирилл оставил обитель, в которой окреп духовно, и ушел скитаться по лесам и пустыням, питаясь древесной корой и лесными ягодами. В трудном подвиге странничества провел он около двадцати лет, обошел пределы Московские, Новгородские, Псковские, но никогда не заходил в дома и не брал милостыни. Днем странствовал, а ночь проводил в молитве в притворах храмов, не пропускал церковных служб.

Однажды на молитве преподобному Кириллу было указано Небесным светом место, где он должен основать обитель. Немедленно отправился он в путь и, дойдя до монастыря в честь Тихвинской иконы Божией Матери, провел в нем три дня и три ночи в непрестанной молитве к Пречистой Владычице. Во сне явилась ему Матерь Бо́жия. Одобряя его намерение, Она сказала: «Угодник Пресвятой Троицы, раб Мой, Кирилл, пойди на восточную страну к Белоозеру, и явит тебе Господь и Сын Мой место упокоения для твоей старости».

После чудного видения с умиленными слезами пошел преподобный к Белоозеру. На озере увидел он небольшой остров, от которого восходил огненный столп на небо. Там, под высокой многовековой елью, блаженный Кирилл устроил шалаш и затем построил две келлии: одну для себя, другую для будущей братии. Отшельник соорудил две малые церкви в честь Воскресения Христова и Богоматери Одигитрии. Много искушений испытал он от врагов невидимых и от досужих людей, забредавших иногда к святому, но все преодолевал он мужественным терпением и постоянной молитвой. Весть о его святой жизни распространялась повсюду. Постепенно собралась к нему братия.

Много было случаев благодатного исцеления по молитвам преподобного. Господь сподобил Своего угодника также дара прозорливости.

Предчувствуя свою кончину, преподобный призвал братию. Со слезами умиления в последний раз поучал святой своих духовных чад, пока не замер его голос. Долго безмолвствовал он, но вдруг горько-горько зарыдал: «Отхожу я ко Господу в Жизнь Вечную; вас же предаю Богу и Слову благодати Его, дающего наследие и освящение всем. Оно да поможет вам. Умоляю вас, не изнемогайте в постах и молитвах, соблюдая себя от наветов вражиих, и не презрит Господь смирения вашего по Своему неизреченному милосердию».

Сказав это, блаженный дал последнее целование братии, причастился Святых Христовых Тайн, осенил себя крестным знамением и со словами: «Слава Богу за все!» – предал Ему чистую свою душу 4 февраля 1532 года.

Обретение честных мощей преподобного Кирилла Новоезерского совершилось 7 ноября 1649 года, когда копали фундамент для новой церкви. На Кобылиной горе была поставлена часовня с Тихвинской иконой Божией Матери, с которой пришел сюда преподобный Кирилл. После обретения нетленных мощей последовало много чудес. По определению Собора честные мощи были освидетельствованы Вологодским архиепископом Маркеллом. После окончания постройки новой церкви 22 августа 1652 года в нее были перенесены в раке честные мощи преподобного. Местное почитание преподобного Кирилла Новоезерского началось сразу по его кончине. В обители память преподобного Кирилла отмечалась трижды в год: 4 февраля – службой на преставление; 7 ноября и 22 августа – службой на обретение и перенесение честных мощей.