Пе́рвое и второ́е обрете́ние честны́я главы́ Предте́чевы
Краткое наименование:Пе́рвое и второ́е обрете́ние честны́я главы́ Предте́чевы
Минея. Дата 2024-03-08 (24 февраля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Лк.7:17-30
Апостол: 2Кор.4:6-15
Евангелие: Мф.11:2-15
Прокимен
Прокимен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде, / и упова́ет на Него́.
Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 4: Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.
Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни, во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т.
Причастен
В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.
Тропари
Глас 4:От земли́ возсия́вши, Предте́чева глава́/ лучи́ испуща́ет нетле́ния ве́рным исцеле́ний/ свы́ше собира́ет мно́жество А́нгел,/ до́ле же созыва́ет челове́ческий род,/ единогла́сную возсыла́ти сла́ву Христу́ Бо́гу.
Кондаки
Глас 6:Проро́че Бо́жий и Предте́че благода́ти,/ главу́ твою́, я́ко ши́пок свяще́ннейший, от земли́ обре́тше,/ исцеле́ния всегда́ прие́млем,/ и́бо па́ки, я́коже пре́жде, в ми́ре проповедуеши покая́ние.
Икос: От Го́спода свиде́тельство прие́м, Иоа́нне, па́че всех челове́к вы́шший был еси́,/ отону́дуже похвалы́ пе́сней принести́ тебе́ ужаса́юся,/ но, любо́вию понужде́н, песнь нача́ти дерзну́х./ Те́мже да не унедосто́иши споспе́шник мне бы́ти, всехва́льне,/ да возмогу́ венча́ти твой верх, святы́й требога́те,/ и́бо ты в ми́ре пропове́дуеши покая́ние.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 5:Ра́дуйся, свяще́нная главо́, и светоно́сная,/ и А́нгелом гове́йная,/ я́же ме́чем отсечена́ древле́,/ и о́стрыми обличе́ньми нечистоты́ студ посе́кшая,/ исто́чник чуде́с, верныя напая́юща,/ и я́же Спасово спаси́тельное прише́ствие возвести́вшая,/ и наи́тие Ду́ха дре́вле уви́девшая,/ к Сему́ все́льшаяся,/ ве́тхой же и но́вой хода́тайствовавшая благода́ти./ Христа́ умоли́ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.
В сосу́де скуде́льне сокрове́нная иногда́/ Предте́чева глава́ яви́ся,/ от земны́х недр изда́вшаяся я́вственне/ и чуде́с струи́ источа́ющая,/ и́бо в во́дах главу́ омы́,/ превы́спренняя ны́не покрыва́ющего вода́ми/ и одождя́ющаго челове́ком Боже́ственное оставле́ние./ Сию́ у́бо ублажи́м, и́стинно пресла́вну,/и в се́я обре́тении ра́достно пра́зднуем,/ Христа́ моля́ще дарова́ти ду́шам на́шим ве́лию ми́лость.
Глава́, я́же А́гнца Бо́жия пропове́давшая,/ пло́тию я́вльшагося,/ и всем покая́ния спасе́нныя пути́ Боже́ственными за́поведьми извести́вшая,/ я́же пре́жде И́родово зако́нопреступление обличи́вшая/ и сего́ ра́ди отсечена́ от телесе́,/ и на вре́мя подъе́мшая сокрове́ние,/ я́коже светоявле́нное нам возсия́ со́лнце,/ покайтеся – вопию́щая – и ко Христу́ ны́не предложи́теся во умиле́нии душе́внем,/ подаю́щему ми́ру ве́лию ми́лость.
Сокро́вище Боже́ственных даро́в,/ Богохрани́мая глава́ твоя́, Предте́че,/ от земны́х недр возсия́,/ ю́же мы, ве́рно прие́млюще/ и покланя́ющеся, сла́вне,/ обогаща́емся от Тебе́, Христо́в Крести́телю,/ чудесы́ пресла́вными и согреше́ний про́щением.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Прииди́те, честну́ю главу́, отсе́ченную мече́м, Крести́телеву,/ ве́рнии, днесь почти́м,/ во обре́тении ея срета́юще пе́сньми,/ чту́ще от любве́, благода́ть пролива́ющую исцеле́ний нам,/ ю́же буесло́вящий И́род дре́вле предъотсече́,/ неи́стовством Иродиа́де спле́тся.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Я́коже от руды́ зла́то,/ та́ко от земли́ Предтече́ва глава́ просиява́ет,/ в сосу́де скуде́льнем светя́щися и веща́ющи я́сно,/ И́родово облича́ющи прелюбоде́йство и уби́йство,/ зарю́ же просвеща́ющую помышле́ния на́ша./ Ю́же облобыза́юще, ве́рнии, днесь почти́м пе́сньми,/ я́ко о нас Бо́гу моля́щуюся.
Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, иже в Ливане, умно́жится.
Древле, я́коже Боже́ственное сокро́вище/ в сосу́де, сокрове́нная глава́ Крестителева в земли́/ днесь концем открыва́ется,/ я́коже бога́тство про ливающая исто́чники исцеле́ний,/ боле́зни исцеляющая, ду́ши просвеща́ющая./ Темже, утеше́ния всякаго благода́ть восприе́млюще,/ пе́сньми сию́ благогове́йно похва́лим.
Я́коже Боже́ственных умышле́ний всечестна́я ра́ка,/ Неизрече́ннаго Существа́ я́сно прови́девшая та́инство, глава́ твоя́,/ я́ко от ложе́сн мате́рних, от сокро́вищ земны́х днесь возсия́,/ Иоа́нне всехва́льне,/ и облагово́ни всю подсо́лнечную, освяще́ния пролива́ющая ми́ро,/ и мы́сленно пропове́дающая путь покая́ния,/ и Спа́су всех моля́щаяся о душа́х на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 6:Отве́рзе преддве́рия воздержа́ния/ всечестна́я глава́ твоя́, всехва́льне,/ и пи́щу предложи́ сладча́йшую всем Боже́ственных дарова́ний,/ и́хже причаща́ющеся ве́рно,/ поста́ те́рпкое услажда́ем,/ и ве́рою восхваля́ем тя,/ и вопие́м Христу́ Бо́гу:/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.
Ми́ра, я́коже во́ды,/ глава́ иска́пающи Предте́чева приснотеку́щая/ и, на трапе́зе днесь возло́жшися та́йней и Боже́ственней,/ благоуха́ет мы́сленне,/ и го́ресть отгоня́ет скорбе́й,/ и весе́лия вся исполня́ет любо́вию зову́щия:/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.
Посече́ гла́ва твоя́, я́коже меч остре́йший,/ главы́ беззако́ннующих враг/ и исцеле́ния источи́ в благозако́нии су́щим всем/ Боже́ственных дарова́ний./ И сего́ ра́ди тя ве́рно восхваля́ем,/ дру́га и Предте́чу, Иоа́нне, Зижди́телева,/ и вопие́м Ему́ приле́жно:/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.
Всечестну́ю главу́ Крести́теля Твоего́, Го́споди,/ я́вльшуюся днесь от земли́,/ со гла́сом хвале́ния прие́мшии ве́рно,/ в моли́тву, Человеколю́бче, гре́шнии раби́ Твои́ приводя́ще, мо́лимся,/ Тоя́ ра́ди улучи́ти в день Суда́ от Тебе́ очище́ние и ве́лию ми́лость.
Богородичен,Благолюби́вый Бо́же и Спа́се,/ рабы́ Твоя́ спаса́й от вся́каго обстоя́ния лю́таго/ моли́твами Предте́чи Твоего́ и всех святы́х/ и Ма́тере Твое́й мольба́ми.
Седальны
Глас 4:Я́ко Боже́ственное сокро́вище, сокрове́но в земли́,/ Христо́с откры́ главу́ твою́ нам, проро́че и Предте́че:/ вси у́бо, соше́дшеся в се́я обрете́ние,/ пе́сньми Богогла́сными Спа́са воспое́м,/ спаса́ющаго на́шу жизнь моли́твами твои́ми.
Глас 4:Изда́вшися, я́ко зла́то от руды́,/ свяще́нная твоя́ глава́ пресла́вно/ от незаходи́мых недр земны́х,/ обогати́ ве́рных вся мы́сли разуме́нием Боже́ственным,/ ны́не пока́йтеся, вопию́щи обы́чно./ Ейже покланя́ющеся, Предте́че, Христа́ велегла́сно ве́рою сла́вим.
Глас 4:Глас 8:
Крести́телева глава́ крыяшеся, я́ко би́сер, в земли́ вла́жней/ и, я́ко све́щник Богосве́тел, укра́шена,/ озаря́ет, чудотворя́щи, мир весь:/ я́ко у́тро, возсия́ всеблаголе́пно Со́лнцу Предте́ча/ и невечерни́м све́том возвеща́я па́ки нам:/ се, – взыва́я, – А́гнец Бо́жий!
Светильны
Светоявле́нная возсия́ честна́я твоя́ глава́ от незаходи́мых недр земны́х, Предте́че Иоа́нне,/ свети́льниче Све́та невеще́ственнаго,/ ея́же обре́тение любо́вию соверша́юще, мо́лим тя/ лю́тых обрести́ разреше́ние и вре́мя удо́бне соверши́ти воздержа́ния/ моли́твами твои́ми, всехва́льне, Крести́телю Спа́сов.
Богородичен: Утеша́ется, Всечи́стая, ве́рных Богому́дрое собра́ние слу́жащее/ и ве́рно воспева́ющее Тя, Богоро́дицу и́стинно./ Те́мже моли́твами Твои́ми поста́ тече́ние даждь нам соверши́ти Боголе́пно,/ и Кресту́ Честно́му поклони́тися, и страсте́м спаси́те́льным Сы́на и Бо́га Твоего́.
Каноны
Канон Предтечи, глас 6 (основной)
Житие
Первое (IV) и второе (452) обретение главы святого славного Пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна.
После усекновения честной главы святого Пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна, тело его ночью было тайно погребено учениками его в сирийском городе Севастии, а глава тайно сокрыта Иродиадой, боявшейся, что при соединении главы с телом при погребении, Иоанн может воскреснуть и снова обличить ее. Поэтому, никому, не отдав главы Пророка и злобно над нею надругавшись, она сокрыла ее глубоко в земле во дворце в нечистом месте. Об этом знала благочестивая Иоанна, жена домо правителя Ирода Хузы.
Глубоко скорбя о неповинном убиении святого пророка Иоанна и о надругательстве над его святой главой, она тайно откопала ее и, вложив в сосуд, погребла на горе Елеонской, в одном из поместий Ирода. Когда позднее Ирод услышал об Иисусе Христе, он стал думать с Иродиадой о том, не Иоанн ли это воскрес, начал искать главу его и, не найдя, был в недоумении.
Тогда он сказал служащим при нем: «Это Иоанн воскрес из мертвых».
Много лет спустя славный и знатный благочестивый муж Иннокентий оставил мир, и, придя в Иерусалим, купил то место, где было некогда поместье Ирода, принял иночество, построил келлию и стал жить в ней. Задумав поставить небольшой храм, он, по Божию произволению, нашел сосуд с честной главой святого Иоанна Крестителя в том месте, где копали ров для каменного основания будущей церкви. По Божественному откровению и происшедшим благодатным знамениям, Иннокентий понял, что это была глава святого Предтечи Господня. Он хранил ее с величайшим благоговением. Но перед своей кончиной, видя мерзость запустения на святом месте от идолопоклонников, оскорблявших повсюду христианские святыни, Иннокентий сокрыл святую главу в том же месте, где нашел ее. По кончине его келлия и церковь пришли в запустение, разрушились и остатки их сравнялись с землей.
Во дни святого равноапостольного царя Константина, когда вера христианская стала процветать, с Востока в Иерусалим пришли поклониться святым местам два инока. Во время паломничества им дважды явился во сне святой Иоанн Креститель. Он открыл им место нахождения своей честной главы и повелел пойти к нему и найти ее, отложив всякое неверие и леность. Иноки отправились в путь, нашли бывшее Иродово село и, раскопав место, указанное им в видении, нашли бесценное сокровище. Положив святыню в мешок из верблюжьей шерсти, они отправились к себе на родину. По дороге они встретили незнакомого горшечника, скитавшегося в поисках работы, и дали ему нести драгоценную ношу. Горшечник спокойно взял ее и продолжал путь, не ведая о том, что он несет. В это время ему явился сам святой Предтеча и повелел бежать от нерадивых иноков вместе с тем, что они ему отдали.
Скрывшись от иноков, горшечник вернулся в свою семью, и Божия милость не оставляла его до конца жизни, в течение которой он свято хранил честную главу святого Иоанна Крестителя, молясь, кадя и возжигая перед ней светильники. Перед смертью он запечатал святую главу в водоносный сосуд и отдал своей сестре.
С тех пор честная глава была преемственно хранима благоговейными христианами, пока ее обладателем не стал некий священник Евстафий, зараженный арианской ересью. Он совратил множество недужных, исцелившихся от святой главы, при писывая благодать еретичеству. Когда его кошунство открылось, он был вынужден бежать. Закопав святыню в пещере близ Емессы, еретик рассчи тывал впоследствии вернуться и снова овладеть ею. В пещере поселились благочестивые иноки, не знавшие, какое сокровище таится у них.
Позднее на этом месте возник целый монастырь. В 452 году архимандрит этого монастыря Маркелл увидел во сне в видении врата обители открытыми и множество чинов бесплотных, стекавшихся в монастырь с восклицаниями: «Се святой Иоанн Креститель является!» По среди двора он увидел великую церковь, в которую входили святые ангелы все с теми же восклицаниями. Взглянув, он увидел святого Иоанна Крестителя внутри храма, благословляющего ангелов. Со страхом и трепетом он сам вошел в храм и пал в ноги Святому. Святой Иоанн Предтеча поднял, благословил, поцеловал его, дал ему в руки сосуд вмедом и пошел перед ним. Следуя за Святым, архимандрит Маркелл увидел движущийся впереди огненный столп и со страхом проснулся. К вечеру того же дня, когда братия монастыря пели по обычаю псалмы, один из иноков, брат Исакий, увидел огонь, горящий в окне пещеры, и, воскликнув, поведал об этом Маркеллу. Архимандрит велел ему осенить себя крестным знамени ем и молчать.
Дней через пять преподобный Маркелл проснулся около полуночи, как будто кто разбудил его, и услышал голос: «Встань и следуй идущей пред тобой звезде, в том месте, куда она приведет тебя, раскопай землю и найдешь меня». Восстав, архимандрит увидел звезду, стоящую перед дверьми келлии. Осенив себя крестным знамением, он вышел. Звезда привела его к пещере, где была сокрыта глава святого Иоанна Предтечи, и исчезла. Архимандрит, поклонившись, принялся копать, с молитвой призывая Господа. Земля была твердой, как медь. После долгого труда архимандриту открылись плинфы, убрав которые, он с трудом вынул каменную плиту под ними и нашел священный водонос с честной главой святого Предтечи. Поклонившись и воскурив фимиам перед Святыней, он покрыл ее и вышел из пещеры.
В то время два старца видели святые видения, знаменующие благодать святого Крестителя и явление его в этом монастыре. На следующее утро, извещенный о случившемся, епископ Урант с крестным ходом, с пресвитерами и диаконами пришел в монастырь и, совершив соборное служение, приступил к месту, где стоял сосуд со святой главой. После коленопреклоненной молитвы епископ поднял ее из недр земных, и Святое сокровище было перенесено в церковь, пока в городе Емессе не был воздвигнут храм Крестителя Господня Иоанна.
Святой Симеон Метафраст в житии преподобной Матроны повествует о чудесах, последовавших по открытии от честной главы святого Предтечи Господня: исцелении болящих, прозрении слепца.
Впоследствии честная глава Иоанна Крестителя была перенесена в Константинополь, а во времена иконоборческой ереси была привезе на в Команы. Там она в серебряном сосуде была сокрыта в земных недрах до времени царствования Михаила III (842–867), сына Феофила, и его матери, святой Феодоры († ок. 867; память 11 февраля), в царствование которых была возвращена в Константинополь святым патриархом Игнатием († около 877–878; память 23 октября).