Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего архимандри́та Евфи́мия, Су́ждальскаго чудотво́рца
Краткое наименование:04-01 Преподо́бнаго и Богоно́снаго отца́ на́шего архимандри́та Евфи́мия, Су́ждальскаго чудотво́рца
Минея. Дата 2025-04-14 (01 апреля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 3:Я́ко светоза́рная звезда́,/ прише́л еси́ от восто́ка на за́пад,/ оста́вив оте́чество твое́, Ни́жний Но́вград,/ и, доше́д Богоспаса́емаго гра́да Су́ждаля,/ в нем оби́тель сотвори́л еси́,/ и собра́л еси́ мона́хов мно́жества,/ и, прие́м дар чуде́с от Бо́га, о́тче Евфи́мие,/ был еси́ о Христе́ собесе́дник/ и спо́стник преподо́бному Се́ргию./ С ни́мже у Христа́ Бо́га испроси́ нам здра́вие, и спасе́ние,/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Кондаки
Глас 2:Волне́ний мно́жество невла́жно преходя́,/ безпло́тныя враги́ струя́ми слез твои́х погрузи́л еси́,/ Богому́дре Евфи́мие преподо́бне,/ тем и чуде́с дар прия́л еси́,/ моли́ непреста́нно о всех нас.
Икос: Отве́рзи моя́ устна́, преблаже́нне, Богоприя́тными твои́ми моли́твами,/ Бо́гу предстоя́, всесла́вне Евфи́мие,/ да воспою́ Боже́ственное твое́ житие́/ и возглаго́лю досто́йно доброде́тели твоя́,/ я́же на земли́ Христа́ Бо́га ра́ди соверша́л еси́,/ столп бо яви́лся еси́ и пра́вило мона́хов све́тло,/ равноа́нгельно стяжа́в житие́,/ в незаходи́мая вои́стинну всели́лся еси́,/ моли́ непреста́нно о всех нас.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 5:Преподо́бне о́тче, всеблаже́нне Евфи́мие,/ благода́ть прие́м Пресвята́го Ду́ха,/ от млады́х ногте́й Бо́га возлюби́л еси́/ и де́монов полки́ погуби́л еси́,/ те́сный пу́ть ше́ствовав,/ по́стником ты был еси́ похвала́/ и Боже́ственнаго Ду́ха орга́н./ Того́ у́бо моли́, Тому́ помоли́ся, преподо́бне,/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Преподо́бне о́тче, Богоно́се Евфи́мие,/ я́ко светоза́рная звезда́, преше́л еси́ от восто́ка на за́пад,/ от земли́ изше́д Ни́жняго Нова́града,/ присе́льник был еси́ гра́ду Су́ждалю,/ и Бо́га узре́л еси́ мы́сленными очесы́,/ обещава́юща ти возда́ние бога́тно./ Того́ у́бо моли́, Тому́ помоли́ся, преподо́бне,/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Преподо́бне о́тче, Богоно́се Евфи́мие,/ в незаходи́мая вшел еси́,/ и Свято́му Ду́ху прекра́сна оби́тель яви́лся еси́,/ ми́ра красоты́ отню́д возненави́дев,/ высо́кия черто́ги доброде́тельми предугото́вив,/ и, чуде́с дар прие́м от Бо́га,/ был еси́ о Христе́ собесе́дник/ и спо́стник преподо́бному Се́ргию./ С ни́мже моли́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Те́сный пу́ть ше́ствовал еси́,/ неукло́нным ду́хом,/ к животу́ веду́щим, препла́вая,/ по́стником ты был еси́ похвала́, Евфи́мие,/ кре́пко низложи́в де́монская наве́тования./ Тем получи́л еси́/ Небе́снаго Ца́рствия насле́дник бы́ти/ и непрестаю́щия наслажда́ешися красоты́.
Пресве́тлое житие́ твое́ А́нгелы удиви́/ и де́монская шата́ния я́ве устраши́,/ ве́рных же собра́ния све́тло украси́,/ к Небе́сному Христо́ву жили́щу/ повелева́я ше́ствовати всегда́./ Его́же моли́, от тли и бед изба́витися/ ве́рою творя́щим всечестну́ю па́мять твою́.
Пе́ние и похвалу́ Христу́/ приноси́л еси́ на всяк де́нь, о́тче,/ в пусты́ни жи́тельствуя,/ еди́ному Бо́гу возложи́в ду́шу и помышле́ние,/ я́ко вели́кий Моисе́й, в незаходи́мая вшел еси́./ Тем победи́л еси́ неви́димаго врага́/ и был еси́ чи́стое прия́телище,/ Боже́ственнаго Ду́ха орга́н.
Мирски́й мяте́ж оста́вив/ и взем крест, после́довал еси́ Христу́ невозвра́тным по́мыслом,/ преподо́бнаго Диони́сия учени́к,/ любо́вию Христо́вою утверди́вся,/ ве́сь от ю́ности Бо́гу освяти́лся еси́,/ к Нему́ доброде́тельми приближа́яся,/ тле́нная бо земна́я небре́гл еси́,/ Небе́сное же обре́л еси́ бога́тство, ра́дуяся./ Кто испове́сть труды́ твоя́ и боле́зни?/ Или́ кий язы́к изрече́т жесто́кое твое́ житие́,/ бде́ние же и сухояде́ние,/ е́же на земли́ лега́ние,/ ума́ смире́ние и усте́н безмо́лвие,/ моле́ние непреста́нное и разсужде́ние доброразсу́дное,/ ху́дость ри́зную, па́мять сме́ртную?/ Ты врач, Богому́дре, был еси́,/ источа́я исцеле́ния душа́м и телесе́м челове́ческим,/ о́тче Евфи́мие,/ моли́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стихиры на стиховне
Глас 6:Преподо́бне о́тче Евфи́мие,/ земны́х маловре́меннаго жития́ избе́гл еси́,/ мона́шеское житие́ возлюби́в,/ и, А́нгелом собесе́дник и преподо́бным быв сожи́тель,/ де́монская погуби́л еси́ ополче́ния,/ мы бо пра́вый пу́ть тобо́ю ходи́ти уве́дехом/ и тя на по́мощь призыва́ем,/ прося́ще тобо́ю прия́ти мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.
Преподо́бне о́тче Евфи́мие,/ свети́льниче многосве́тлый Росси́йския земли́,/ чудесы́ во гра́де Су́ждале,/ я́коже второ́е со́лнце, сия́я,/ но всех нас помина́й,/ соверша́ющих па́мять твою́./ Мы бо ча́да твоя́/ и твою́ па́мять све́тло пра́зднуем,/ о́тче преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.
Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех,/ я́же воздаде́ ми?
Преподо́бне о́тче Евфи́мие,/ ду́шу твою́ с те́лом очи́стив,/ и Свята́го Ду́ха прекра́сная оби́тель яви́лся еси́,/ И́же сла́вна тя конца́м, преблаже́нне, соде́я,/ в чудеса́х же вели́каго свети́льника,/ просвети́вша во мра́це су́щия,/ я́ко наста́вника мона́хов,/ соше́дшеся, велему́дренно ублажа́ем.
Мона́хов мно́жества/ наста́вника тя почита́ем о́тче наш Евфи́мие,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Труды́ по́стническими твою́ ду́шу вооружи́в,/ плотска́я увяди́л еси́, преподо́бне, мудрова́ния,/ и ум, сла́вне, соде́лал еси́ Боже́ственныя Тро́ицы жили́ще,/ и возвы́сился еси́, иде́же му́чеников во́инства/ и добро́та недомы́сленная,/ проро́ков ликова́ния, преподо́бных собра́ния,/ пра́ведных ра́дование./ С ни́миже ны́не ра́дуешися,/ в сла́ве предстоя́ Христу́,/ со дерзнове́нием моли́ся о душа́х на́ших.
Бла́гости навы́к, трезвя́ся,/ от ю́ности бо́дрствуя во всех, благо́ю со́вестию,/ умо́м преочище́нным и душе́ю,/ преподо́бне Евфи́мие,/ Небе́сных чино́в сия́ния/ уви́дети сподо́бился еси́./ С ни́миже ны́не ра́дуешися,/ во сла́ве предстоя́ Христу́,/ со дерзнове́нием моли́ся о душа́х на́ших.
Пресве́тлое житие́ твое́,/ преподо́бне Евфи́мие,/ А́нгелы удиви́ и де́монская шата́ния я́ве устраши́,/ ве́рных же собра́ния све́тло украси́,/ к Небе́сному Христо́ву жили́щу/ повелева́я ше́ствовати всегда́./ Его́же моли́ от тли и бед изба́витися/ ве́рою творя́щим всечестну́ю па́мять твою́.
Прииди́те, празднолю́бцы, духо́вный лик совокупи́вше,/ честно́е торжество́ на́шего засту́пника ра́достно восхва́лим/ и благода́рственныя пе́сни принесе́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, преподо́бне Евфи́мие,/ свети́льниче све́тлый,/ и́же ми́ра концы́ просвеща́я чудесы́./ Ра́дуйся, и́же те́ло изнури́в,/ я́ко вои́стинну во́ин Христа́ Бо́га,/ на стра́сти вельми́ подвиза́лся еси́ в жи́зни привре́менней/ ве́чныя ра́ди блаже́нныя жи́зни./ Ра́дуйся, похвало́ мона́хов и удобре́ние/ и сто́лпе неподви́жимый, скорбя́щих Боже́ственная ра́досте/ и оби́димым те́плый побо́рниче./ И ны́не, преблаже́нне Евфи́мие,/ не преста́й моля́ся Христу́ Бо́гу/ о и́же ве́рою и любо́вию творя́щих/ приснора́достную и всепра́зднственную па́мять твою́.
Седальны
Глас 1:Просвеща́емь светолу́чными заря́ми, преблаже́нне Евфи́мие,/ наслажде́ние Небе́сное прия́л еси́, ра́дуяся,/ я́ко вои́стинну чисте́йший хлеб Творцу́ был еси́,/ душе́вный ра́зум к вы́шним впери́в, сла́вне./ Сла́ва Да́вшему ти терпе́ние,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Даю́щему тобо́ю всем исцеле́ние.
Глас 8:Мно́гим воздержа́нием, преподо́бне, житие́ украси́в,/ пу́ть показа́в, веду́щ в жи́знь доброде́тели смире́нием,/ ми́ра бо отве́ргся, и вся, я́же в ми́ре кра́сная, преоби́дев,/ Ева́нгельским уче́нием после́довал еси́,/ жесто́ким же житие́м пло́ть твою́ изнуря́я,/ го́рдаго зми́я воздержа́нием смири́л еси́./ Те́мже на Небесе́х водворя́ешися, Трисо́лнечному Божеству́ предстоя́./ Богогла́се Евфи́мие, моли́ Христа́ Бо́га/ согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим святу́ю па́мять твою́.
Глас 4:Посто́м украси́вшуся тебе́, и чистото́ю душе́вною,/ я́ко луча́ми пресве́тлыми, просвеща́еши ве́рныя, Евфи́мие блаже́нне./ Тем, твой святы́й светоно́сный де́нь ве́рою соверша́юще, благоче́стно вопие́м:/ я́ко име́я дерзнове́ние к Бо́гу, моли́ спасти́ся нам.
Глас 8:Отре́кся пло́ти Христа́ ра́ди и духо́вный яви́вся лю́дем води́тель,/ услы́шал еси́ словеса́ Боже́ственных та́йных уче́ний,/ мона́хов же яви́лся еси́ пра́вило пра́вости/ и стра́сти вся кре́пко попра́л еси́./ Тем и де́монская кова́рства до конца́ изгуби́л еси́,/ ко Христу́ зря всегда́, Богоно́се Евфи́мие,/ Его́же моли́ грехо́в оставле́ние пода́ти/ честву́ющим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
Мирска́го злостра́стия, я́ко тру́дна, избе́гл еси́/ и воздержа́нием пло́ть увяди́л еси́,/ обнови́л же еси́ душе́вную кре́пость, преподо́бне,/ и сла́вою обогати́лся еси́ Небе́сною, приснопа́мятне,/ тем моля́ся не преста́й о нас ко Го́споду.
Богородичен: Ужа́сное Твое́ предста́тельство, Мари́е Богоукраше́нная,/ и стра́шная Твоя́ сла́ва по всей земли́./ О Тебе́ вси ны́не хва́лимся,/ Тя Хода́таицу иму́ще к Сы́ну и Созда́телю Твоему́,/ неусы́пною Твое́ю моли́твою да спасе́мся вси.
Каноны
Канон преподобного, глас 2 (основной)
Житие
Преподо́бный Евфи́мий Суздальский
Преподобный Евфимий Суздальский, «спостник и собеседник Преподобного Сергия, Радонежского Чудотворца», как возглашается в церковных песнопениях, родился в 1316 году в Нижнем Новгороде от благочестивых и добродетельных родителей. Когда сын подрос, был обучен книжной грамоте. С большим прилежанием и усердием, оставив детские игры, учился он читать и разуметь Божественное Писание, благоговейно внимал Слову Божию. Отрок часто приходил в храм Божий и стоял там, уединясь в укромном месте, чтобы никто не отвлекал от молитвы, приносимой Богу в чистоте сердца. Заповеди Божии укоренялись в его благодарном сердце, готовом к их исполнению. Шли годы. Однажды, услышав евангельские слова: «Аще кто хощет по Мне идти, да отвержется себе, и возьмет крест свой и последует Ми» (Лк. 9:23), – юноша решил всецело посвятить свою жизнь служению Богу. Недалеко от Нижнего Новгорода находился Печерский монастырь в честь Вознесения Господня, незадолго до того основанный святителем Дионисием, пострижеником Киево-Печерского монастыря, другом Преподобного Сергия Радонежского (впоследствии архиепископ Суздальский и митрополит Киевский; † 15 октября 1384 года; память 26 июня и 15 октября). В эту обитель и пришел будущий подвижник, чтобы принять монашеское пострижение от святого Дионисия. С великим усердием и любовью юноша исполнял монашеские труды. Он выполнял самые тяжкие послушания, неукоснительно повинуясь воле настоятеля. Носил ли воду, рубил ли дрова, выполнял ли работы на кухне или в поле, никогда не забывал, что служит Господу. Даже взирая на разгоравшийся в печи огонь, он находил для себя назидание и говорил: «Терпи, терпи, Евфимие, этот огонь, да поможет он тебе избежать тамошнего свирепого и немилосердного огня». Неутомимый в продолжительных дневных трудах, преподобный Евфимий почти не спал и проводил ночи в молитве. Он непрестанно постился, никогда не ел досыта, пил только воду. И такое умиление даровал ему Бог, что и хлеба не мог он вкушать без слез. Неоднократно просил он у святого Дионисия благословения вкушать пищу через два и три дня. Однако святой Дионисий, опытный духовный наставник, решительно запретил ему этот подвиг и повелел вкушать пищу вместе с другими монахами на общей трапезе, чтобы инок не превозносился. Видя труды и терпение преподобного Евфимия, собратья воистину почитали его не человеком, но ангелом Божиим, живущим среди людей. В 1352 году благочестивый князь Суздальский Борис Константинович пожелал построить в Суздале монастырь и просил у святого Дионисия строителя и настоятеля новой обители. Выбор святого Дионисия пал на преподобного Евфимия. Напрасно со слезами умолял святой Евфимий своего наставника: «Не удаляй меня, отче, от пребывания с тобою, тяжело мне жить с чужими». «Всюду Господня земля, а непослушания бойся», – напутствовал своего ученика святой Дионисий. По дороге в Суздаль, не доходя 5 верст до Гороховца, в красивом месте на берегу озера, расположенного в дремучем лесу, положил преподобный Евфимий, по благословению своего прежнего наставника, основание общежительной пустыни и храма во имя святителя Василия Великого. Пустынь эта вплоть до своего упразднения в 1764 году была приписной к Спасо-Евфимиеву монастырю. В храме этой пустыни прежде хранился дорожный посох преподобного Евфимия. Святитель Иоанн, епископ Суздальский (память 15 октября), с искренней радостью и любовью принял преподобного Евфимия и сам указал подобающее для основания обители место, поблизости от города, на северном крутом берегу реки Каменки. Все жители города присутствовали на торжественном основании новой обители. Святитель Суздальский Иоанн водрузил крест на месте, где надлежало быть престолу соборного храма. Храм решено было освятить в честь Преображения Господня. Получив благословение святителя Иоанна, преподобный Евфимий дал обет не оставлять основанной им обители. Взяв топор, обтесал он у северных врат алтаря подле святого жертвенника три камня, чтобы устроить себе гроб. В гроб этот и было впоследствии (через 52 года) положено по преставлении его святое тело. В 1357 году строительство каменного храма было завершено. Святитель Иоанн торжественно освятил храм. Преподобный Евфимий был возведен им в сан архимандрита. Однажды князь Суздальский Борис Константинович в престольный праздник Преображения Господня, когда святитель Иоанн совершал Божественную литургию, видел в алтаре Ангела Господня, сослужившего Иоанну и Евфимию. Монастырь быстро разрастался. Скоро в нем собралось более 300 иноков. По благословению святителя Иоанна преподобный Евфимий построил в обители храм во имя преподобного Иоанна Лествичника, и затем к нему была пристроена каменная трапезная, куда в зимнее время иноки могли собираться для молитвы и вкушения пищи. Впоследствии блаженный Евфимий возвел в обители деревянный храм во имя святителя Николая Чудотворца, а также больницу и хозяйственные строения. В память о спасении во время бури на Волге князя Суздальского Андрея Константиновича преподобным Евфимием в 1364 году был основан в Суздале, на левом берегу реки Каменки, Покровский женский монастырь. Первой настоятельницей его стала родственница преподобного Евфимия, постриженица другой Суздальской обители. Преподобный Евфимий отличался строгой подвижнической жизнью. Как и Преподобный Сергий Радонежский, он носил простую иноческую одежду. В Преображенском Евфимиевом монастыре хранились (вместе с посохом, митрой и медным крестом) тяжелые вериги, которые преподобный тайно носил под одеждой, для изнурения плоти. Строгим и нелицеприятным был он и к себе, и к другим. По словам проложного жития: «И так начал пасти стадо свое добре и богоугодне, в послушании быть без роптания, в любви же нелицемерной и целомудрии и в нестяжании, никому же свое что иметь, но чтобы все у них было общее. Если же у кого узнавал имелось что-нибудь, на того налагал епитимью. И в церкви беседовать друг с другом не позволял. На трапезе молчание всегда соблюдать повелевал, встающим же от трапезы в келлии свои отходить с молчанием повелевал и не уклоняться ни в какие беседы.
И келлии чужие разрешал посещать только по крайней необходимости. Завещал же всем не мудрствовать по-своему, а быть всечасно готовым ко всякому послушанию. И братия повиновалась ему во всем, точию ангелу Божию». В память о трудах преподобного Евфимия остались выкопанный его руками колодец, а также пчельник. Нищие и убогие находили в обители преподобного Евфимия пропитание, больные – мирное пристанище и покой; за должников он часто выплачивал долги; несправедливо притеснявшиеся судом или знатными людьми могли полагаться на его бескорыстное покровительство и защиту. Шествуя скорбным и узким спасительным путем, достиг блаженный Евфимий преклонной старости. Когда он почувствовал завершение земной жизни, то созвал монастырскую братию. Они же, видя его в изнеможении, начали скорбеть: «Отче! Оставляешь нас сиротствовать, и когда не станет тебя с нами, оскудеет место сие». Святой же отвечал им, ободряя и утешая: «Не скорбите, увидите, когда обрету дерзновение к Богу, не оскудеет место сие, если сохраните любовь». И многое поведал братии монастыря в утешение. Все приходили к нему, целовали со слезами и просили последнего благословения. Он всем дал благословение, всех простил и у всех сам испросил прощения. 1 апреля 1404 года, причастившись Святых Таин, преподобный Евфимий мирно преставился ко Господу в 88-летнем возрасте. Более полувека управлял он своей обителью. После кончины преподобный Евфимий прославился у Господа многими чудесами и исцелениями. Келарь обители Киприан нарушил монастырский обычай, запрещавший братии вкушать вне общей трапезы. Преподобный Евфимий явился ему во сне с жезлом и горящей свечой в руках. В ужасе покаялся келарь, но скоро забыл свое обещание. После вторичного посещения святой Евфимий наказал его расслаблением всех членов. Только у гробницы преподобного получил Киприан исцеление, исповедав перед всеми свой грех. В 1501 году при архимандрите Константине Спасо-Евфимиев монастырь пострадал от сильного пожара. Благочестивый настоятель смущался мыслью: не оскорбил ли чем преподобного Евфимия, основателя обители, не преступил ли устава монастырского. Преподобный Евфимий сказал, явившись одному из братий: «Передай архимандриту Константину, что я ничего на него не имею». Утешился настоятель и вознес благодарение Господу и Его угоднику. 4 июля 1507 года, когда копали ров для фундамента нового соборного храма обители, были обретены нетленные мощи святого Евфимия. По освящении соборного храма в 1511 году, восстановленный после пожара прежний монастырский храм, тоже Преображенский, построенный самим основателем обители, был вновь освящен во имя преподобного Евфимия. Всероссийское прославление святого Евфимия совершилось на Московском Соборе 1549 года. 22 февраля 1657 года гробница с его мощами была перенесена в соборный храм обители. Житие преподобного написано иноком Григорием.