04-22 Пренесе́ние честны́х моще́й свята́го благове́рнаго вели́каго кня́зя Все́волода Гаврии́ла, Пско́вскаго чудотво́рца

Пренесе́ние честны́х моще́й свята́го благове́рнаго вели́каго кня́зя Все́волода Гаврии́ла, Пско́вскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

04-22 Пренесе́ние честны́х моще́й свята́го благове́рнаго вели́каго кня́зя Все́волода Гаврии́ла, Пско́вскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2024-05-05 (22 апреля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Наста́ днесь всечестны́й но́вый пра́здник,/ обре́тение честны́х моще́й/ блаже́ннаго кня́зя Гаврии́ла,/ веселя́щи изря́дно всех благочести́вых мно́жества,/ те́мже, вси ве́рнии,/ соше́дшеся во святы́й храм Живонача́льныя Тро́ицы, возопие́м:/ блаже́нне кня́же Гаврии́ле,/ име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ моли́ спасти́ся пра́зднующим любо́вию па́мять твою́.


Кондаки

Глас 8:

Возвесели́ся, Христо́ва це́рковь,/ иму́щи в себе́ исто́чника чудесе́м оби́льна./ Днесь, любо́вию соше́дшеся в тя, лю́дие твои́,/ во обре́тение честны́х моще́й блаже́ннаго кня́зя Гаврии́ла,/ воспое́м песнь еди́ному Бо́гу в Тро́ице, ра́дующеся,/ сподо́бльшаго нас ви́дети пречестно́е сокро́вище, мо́щи его́,/ от мног лет сокрове́нны, напосле́док же нам явле́ны./ Я́ко да моли́твами его́ к Бо́гу от всех находя́щих зол изба́вимся/ и ра́достною душе́ю и весе́лием се́рдца/ благода́рная воспое́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, утвержде́ние гра́ду на́шему.

Икос: От ю́ности свое́ житие́ Спа́су испра́вль,/ внима́тельным о́ком всегда́ к Вы́шнему зря,/ отню́дуже вели́кия доброде́тели му́дрость стяжа́в,/ и вруче́ние держа́вы княже́ния от Бо́га при́ят,/ и до́бре жив в житии́ сем,/ мно́ги святы́я це́ркви созда́в/ и честны́ми би́серы украси́в, иере́я учреди́в,/ и ни́щия а́лчущия напита́в,/ печа́льныя и вдови́цы и сироты́ уте́шив./ Те́мже тече́ние благоче́стно соверши́в,/ к Бо́гу пресла́вно ду́хом преше́л еси́/ и нам в па́мять честны́я мо́щи твоя́ оста́вил еси́./ Их же ны́не честно́е обре́тение ра́достно пра́зднующе, мо́лим тя/ побе́ду на враги́ ве́рным дарова́ти,/ я́ко да и мы, в тишине́ благоуго́дно житие́ пожи́вше,/ ра́достною душе́ю тебе́ благода́рственно воспое́м:/ ра́дуйся, Все́володе, прозва́нный блаже́нный, именова́нный Гаврии́ле,/ ты бо еси́ утвержде́ние гра́ду на́шему.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 1:

О, ди́вное чу́до!/ Исто́чник чудесе́м, от мног лет сокрове́н,/ днесь пресла́вно всем явля́ется/ и свои́м явле́нием пресла́вно всех освяща́ет./ К нему́ же, ве́рнии, возопие́м, ра́дующеся:/ о блаже́нне Гаврии́ле,/ Христо́ви моли́ся дарова́ти моли́твами твои́ми/ всем пою́щим тя ве́лию ми́лость.

О, пресла́вное чу́до!/ И́же иногда́ на земли́ сокрове́н,/ днесь пресла́вно, я́ко со́лнце, облиста́/ и просвети́ нас, пра́зднующих че́стно/ моще́й его́ обре́тение,/ к нему́ же, вопию́ще, глаго́лем:/ о блаже́нне Гаврии́ле,/ Христо́ви моли́ся дарова́ти мир вселе́нней/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Твое́ пра́зднуют обре́тение свяще́нных мно́жества/ и христолюби́вых люде́й со́нмы./ В пресла́внем ти обре́тении крася́щеся,/ пра́зднственная пе́ния тебе́ воспева́юще, глаго́лем:/ о преблаже́нне Гаврии́ле,/ моли́ся мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Егда́ обре́тение твои́х честны́х, блаже́нне, моще́й бысть,/ тогда́ благочести́вых мно́жества стека́ются,/ ви́дети жела́юще твоя́ мо́щи,/ благове́рный кня́же Гаврии́ле,/ и, узре́вше, ра́дости испо́лнившеся,/ со слеза́ми си́це глаго́лаху:/ сла́ва Тебе́, Влады́ко Христе́ Бо́же,/ я́ко сподо́бил еси́ нас ви́дети/ неисчерпа́емых даро́в сокро́вище,/ от мно́гих лет сокрове́но,/ ны́не нам, недосто́йным, явле́но./ Но, о блаже́нне и благочести́ве Гаврии́ле,/ в твое́ обре́тение мир испроси́,/ правосла́вным христиа́ном на супоста́ты побе́ды/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Прииди́те, сы́нове ру́сстии,/ возвесели́мся празднолюбе́зно/ и, духо́вный лик соста́вльше,/ душе́вныя свещи́ просвети́м,/ та́ко почти́м вели́каго кня́зя Все́волода,/ я́ко апо́стола, пе́сньми,/ той бо мо́лится Христу́ Бо́гу/ спасти́ся душа́м на́шим.

Стих: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́.

Я́ко свещу́ незаходи́мую,/ я́ко свети́льника всеми́рнаго, вели́каго кня́зя Все́волода/ почти́м всечестну́ю его́ па́мять/ и пресла́вное житие́ его́,/ той бо мо́лится Го́сподеви/ спасти́ся душа́м на́шим.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Я́ко со́лнце незаходи́мое,/ на земли́ луча́ распросте́р/ и озари́л еси́ ве́рных сердца́,/ соверша́ющих све́тлую па́мять твою́,/ всеблаже́нне кня́же Все́володе,/ и мо́лишися Христу́ Бо́гу/ спасти́ся душа́м на́шим.

Всем благове́рным ру́сским князе́м похвала́ ты еси́,/ блаже́нне кня́же Гаврии́ле,/ от ю́ности бо дом Ду́ху Свято́му был еси́./ Его́ же моли́ спребыва́ти в лю́бящих тя/ и ве́рою пра́зднующих честно́е твое́ обре́тение,/ да вси тебе́ любо́вию зове́м:/ моли́ изба́витися нам от бед на́ших и скорбе́й.

Богородичен,

О чудесе́ но́ваго всех дре́вних чуде́с! / Кто бо позна́ Ма́терь, без му́жа ро́ждшую / и на руку́ нося́щую всю тварь Содержа́щаго; / Бо́жие есть изволе́ние Ро́ждшееся. / Его́же я́ко Младе́нца Пречи́стая, / Твои́ма рука́ма носи́вшая, / и ма́тернее дерзнове́ние к Нему́ иму́щая, / не преста́й моля́щи о чту́щих Тя, / уще́дрити и спасти́ ду́ши на́ша.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

О, ди́вное чу́до!/ Исто́чник чудесе́м, от мног лет сокрове́н,/ днесь пресла́вно всем явля́ется/ и свои́м явле́нием пресла́вно всех освяща́ет./ К нему́ же, ве́рнии, возопие́м, ра́дующеся:/ о блаже́нне Гаврии́ле,/ Христо́ви моли́ся дарова́ти моли́твами твои́ми/ всем пою́щим тя ве́лию ми́лость.

О, пресла́вное чу́до!/ И́же иногда́ на земли́ сокрове́н,/ днесь пресла́вно, я́ко со́лнце, облиста́/ и просвети́ нас, пра́зднующих че́стно/ моще́й его́ обре́тение,/ к нему́ же, вопию́ще, глаго́лем:/ о блаже́нне Гаврии́ле,/ Христо́ви моли́ся дарова́ти мир вселе́нней/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Твое́ пра́зднуют обре́тение свяще́нных мно́жества/ и христолюби́вых люде́й со́нмы./ В пресла́внем ти обре́тении крася́щеся,/ пра́зднственная пе́ния тебе́ воспева́юще, глаго́лем:/ о преблаже́нне Гаврии́ле,/ моли́ся мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Днесь празднолю́бных собо́ри,/ ра́достным лице́м и чи́стым се́рдцем/ духо́вный лик соста́вльше,/ не в кимва́лех иуде́йски,/ но в сокруше́нии душ и серде́ц на́ших,/ похваля́юще Христа́, и́стиннаго Бо́га на́шего,/ прославля́юща свята́го Своего́, до́бляго кня́зя Гаврии́ла,/ его́ же ны́не целе́бную ра́ку обстоя́ще,/ любе́зно облобыза́юще, глаго́лем:/ о блаже́нне кня́же Гаврии́ле,/ име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ мир ми́рови испроси́/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 4:

Благоволи́в благи́ми дея́нии,/ искуси́ся, я́ко зла́то в пещи́, напа́стьми,/ Все́володе сла́вне,/ те́мже и по сме́рти источа́еши бога́тно чудеса́, я́ко во́ды,/ и неду́ги исцеля́еши./ О нас при́сно моли́ся,/ я́ко да согреше́нием проще́ние прии́мем.

Глас 3:

Благода́рно зове́м вси Христо́ву уго́днику,/ ми́лостивому, незло́бивому и кро́ткому,/ приле́жно моля́щеся:/ любо́вию разруши́ брань страсте́й на́ших/ и отжени́ бесо́вская мечта́ния, блаже́нне,/ и моли́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Глас 8:

Сконча́в до́брый по́двиг/ и ве́ру соблю́д в се́рдцы свое́м,/ и вене́ц нетле́нный от Бо́га прия́л еси́, блаже́нный кня́же Все́володе,/ и сла́вы Его́ сподо́бился еси́,/ и Престо́лу Его́ предста́л еси́./ Ему́же моли́ся спасти́ град Псков от наше́ствия пога́ных/ и твое́ честно́е обре́тение почита́ющим грехо́в оставле́ние дарова́ти/ и чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Моли́твам и ми́лостыням при́сно прилежа́, блаже́нне Гаврии́ле,/ ми́лостив к тре́бующим был еси́ и незави́стный пода́тель,/ тем же тя почита́ющих от сопроти́вных зол изба́ви,/ да вси твое́ обре́тение любо́вию почита́ем.


Светильны

Ско́ро предвари́, благове́рный кня́же Гаврии́ле,/ ве́рным помо́щниче и Христо́в уго́дниче,/ и покори́ враги́ на́ша, иноплеме́нныя язы́ки,/ да навы́кнут сла́вити Святу́ю Тро́ицу./ Нас же, чту́щих твою́ па́мять, спаса́й от вся́каго гне́ва.

Богородичен: С Бо́гом упова́ние на Тя, Богоро́дице, возло́жше,/ И́же из тебе́ проше́дшему сраспина́еми Христу́,/ к Нему́ же, Пречи́стая, моли́ся невреди́мы нас до конца́ сохрани́ти.


Каноны

Канон благоверного князя, глас 8 (основной)


Житие

Святой благоверный князь Всеволод, во святом Крещении Гавриил, Псковский чудотворец мирно почил о Господе 11 февраля 1138 года, напутствованный Святыми Тайнами.

Славной и Богоугодной была его жизнь, но не все смогли оценить любящее сердце святого при земной жизни.

Внук Владимира Мономаха, он всей душой любил свой народ, что особенно проявилось во время его правления Новгородом. В Юрьевской обители заботами святого Всеволода был воздвигнут новый храм во имя великомученика Георгия Победоносца. Страдания родного народа были и его страданиями. Во время страшного голода в Новгородской земле святой князь все свои средства отдал на пропитание голодавших, а когда денег не осталось, то подкреплял людей словом.

Несмотря на то, что святой Всеволод исполнял свое служение с христианской самоотверженностью, ему пришлось пережить горечь несправедливых обвинений и «изгнания от своих».

Только год княжил он во Пскове, но своими Богоугодными делами оставил о себе непреходящую память в «Доме Живоначальной Троицы». Господь уготовал ему блаженную кончину среди всеобщей любви псковичей.

Новгородцы снарядили посольство в Псков, чтобы перевезти святые останки в Новгород. Псковичи не противились им, но Господу не угодно было отдать святыню тем, кто не сумел ценить любовь святого при жизни: новгородцы никак не могли сдвинуть с места раку с телом почившего.

Согласно завещанию, святой князь Всеволод был погребен в храме великомученика Димитрия Солунского. Прошло немного времени, и от его мощей стали являться знамения и исцеления приходившим с верою.

Через 55 лет святой Всеволод явился одному благочестивому псковичу и благословил перенести свои мощи в каменный собор Святой Живоначальной Троицы, воздвигнутый самим святым князем. Обретение и перенесение честны́х мощей было торжественно совершено 27 ноября 1192 года. (Служба на обретение святых мощей князя Всеволода была напечатана в Трефологионе 1637 года.) К середине XVI века у гроба святого князя было записано более двадцати исцелений.

В ночь на 30 июля 1363 года святой князь явился соборному пономарю и сказал: «Поспеши передать соборянам Пресвятой Троицы и посадникам, чтобы вынесли из соборной церкви иконы и сосуды, ибо Господу угодно явить чудо над мощами моими в следующую ночь». Наутро из церкви всё было вынесено, а в полночь обрушился церковный свод, пробивший раку с мощами святого князя и отделивший его главу (которая потом хранилась в особом ковчеге), но ни церковное имущество, ни люди не пострадали. Святые мощи были поставлены в Благовещенском приделе собора.

На Соборе 1549 года было установлено общецерковное празднование святому благоверному князю Всеволоду-Гавриилу Псковскому. Святой князь всегда неотступно ходатайствовал за Псков у Престола Живоначальной Троицы, сберегая его от врагов и умиротворяя внутренние раздоры. Молитвами блаженного Николая Псковского (память 28 февраля) и святого Всеволода Господь не допустил разорения города войсками Иоанна Грозного, пришедшего во Псков после разгрома Новгорода.

В 1581 году во время нашествия поляков псковичи в продолжение двух недель носили мощи святого князя Всеволода-Гавриила по городу к тем местам, где угрожала наибольшая опасность, и враг вынужден был снять осаду и отступить. Изнесение мощей святого Всеволода на место битвы было изображено на серебряной раме в 1834 году, когда святые мощи 22 апреля, в первый день Пасхи, были перенесены из Благовещенского придела в главную часть собора. Во время польского нашествия (1581 г.) было явление святого князя вместе с Пресвятой Богородицей и сонмом русских святых старцу Дорофею, что свидетельствовало о его покровительстве над городом. (Это видение изображено на Псково-Покровской иконе Божией Матери; празднование 1 октября.)

Псковичи свято хранят память о святом князе Всеволоде, который и ныне является «града Псковского утверждением».