Свята́го апо́стола и Евангели́ста Ма́рка
Краткое наименование:04-25 Свята́го апо́стола и Евангели́ста Ма́рка
Минея. Дата 2024-05-08 (25 апреля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: 1Пет.5:6-14
Евангелие: Мк.6:7-13
Прокимен
Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 1: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.
Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.
Причастен
Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Тропари
Глас 3:Апо́столе святы́й и Евангели́сте Ма́рко,/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние/ пода́ст душа́м на́шим.
Глас 3:У верхо́внаго Петра́ научи́вся,/ апо́стол Христо́в был еси́/ и, я́ко со́лнце, страна́м возсия́л еси́,/ Александри́ом удобре́ние быв, блаже́нне:/ тобо́ю Еги́пет от пре́лести свободи́ся,/ ева́нгельским твои́м уче́нием просве́щ вся,/ я́ко свет, столп церко́вный./ Сего́ ра́ди твою́ па́мять чту́ще, све́тло пра́зднуем,/ Ма́рко Богогла́се,/ моли́ тобо́ю благовести́маго Бо́га/ да согреше́ний оставле́ние пода́ст душа́м на́шим.
Кондаки
Глас 2:С высоты́ прии́м благода́ть Ду́ха,/ ри́торская плете́ния разруши́л еси́, апо́столе,/ и, язы́ки вся улови́в, Ма́рко всесла́вне,/ твоему́ Влады́це приве́л еси́,/ Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.
Икос: Верхо́внаго апо́стола учени́к быв,/ с ним Христа́, Сы́на Бо́жия, пропове́дал еси́,/ на ка́мени и́стины утверди́в ле́стию коле́блющияся./ На не́мже и мене́ утверди́в, души́ моея́ испра́ви стопы́,/ я́ко да вра́жиих се́тей изба́влься, непреткнове́нно сла́влю тя:/ ты бо всех просвети́л еси́, Ма́рко му́дре,/ Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Богогла́сных слове́с написа́теля, ве́рнии,/ и Еги́пта вели́каго наста́вника,/ досто́йно воспое́м, вопию́ще:/ Ма́рко му́дре, уче́нии и моли́твами твои́ми/ к невла́емому житию́ наставля́ти всех нас/ не преста́й, Христо́в учениче́.
Спутеше́ственник был еси́ сосу́да избра́ннаго/ и с ним проше́л еси́ всю Македо́нию;/ в Ри́ме же учени́к быв Петру́,/ сла́док сказа́тель показа́лся еси́/ и почи́л еси́, пострада́в боголе́пно, во Еги́пте,/ Ма́рко, дру́же Христо́в.
Изсо́хшия и олядене́вшия ду́ши оживи́л еси́/ све́тлыми кропле́нии Ева́нгелия./ Те́мже твою́, Боже́ственный Ма́рко,/ све́тло с на́ми Александри́я днесь/ торжеству́ет па́мять и восхваля́ет,/ покланя́ющися твои́м моще́м.
Излия́ся благо́дать во устна́х твои́х,/ Ма́рко апо́столе,/ и был еси́ па́стырь Христо́вы Це́ркве,/ уча́ слове́сныя о́вцы/ ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную,/ во Еди́ном Божестве́.
Стихиры на стиховне
Глас 1:О Ма́рко Богому́дре,/ прему́драго кни́жника трость/ и скоропи́сца был еси́,/ Христо́во воплоще́ние богодохнове́нне напису́яй/ и я́сно веща́яй жи́зни безконе́чныя глаго́лы,/ в не́йже моли́ся написа́тися пою́щим тя/ и чту́щим сла́вную па́мять твою́.
Стих: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их/ и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
О Ма́рко всехва́льне,/ Христа́ благовеству́яй,/ вселе́нную проте́кл еси́,/ я́коже со́лнце,/ погубля́яй всю заря́ми ве́ры/ многобо́жия тьму./ И ны́не моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию,/ творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.
О Ма́рко апо́столе,/ в ни́хже пре́жде умно́жися злоче́стия безу́мие,/ ты пропове́дал еси́,/ еги́петскую тьму/ просвеще́нием слове́с твои́х отгоня́я,/ Богопропове́дниче пребога́те./ И ны́не моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.
Прииди́те, Небе́снаго та́инства пропове́дника/ и служи́теля Ева́нгелия,/ псалмы́ и пе́сньми Ма́рка вси восхва́лим:/ сей бо река́ показа́ся мы́сленнаго рая́,/ душе́вныя бразды́ Небе́сными ту́чами напая́я/ и плодоно́сны показу́я Христу́ Бо́гу,/ подаю́щему всем моли́твами его́/ очище́ние, и просвеще́ние, и ве́лию ми́лость.
Стихиры на хвалитех
Глас 1:Ма́рко всеблаже́нне,/ от сла́достнаго пото́ка пил еси́,/ я́ко из Еде́ма устреми́вшаяся/ пресве́тло чи́стая река́ ми́ра,/ облива́яй вода́ми/ Ева́нгельския твоея про́поведи/ земли́ лице́,/ церко́вныя тве́рди напая́я/ Богодохнове́нными уче́нии.
Ма́рко пресла́вне,/ Моисе́й у́бо пре́жде/ еги́птяны в мо́ри потопи́,/ но ты, прему́дре,/ от мо́ря пре́лести тех извле́кл еси́/ си́лою же к тем с пло́тию Прише́дшаго/ и тех рукотворе́нная низложи́вша/ мы́шцею высо́кою.
О Ма́рко всесвяще́нне,/ во све́те Ду́ха живы́й,/ духо́вен ве́сь был еси́,/ и ны́не, всебога́те,/ и́же ко Влады́це неоску́дными зре́нии/ и блаже́ннейшими осия́нии,/ положе́ньми обожа́емь/ та́инства глави́зну,/ и кончи́ну обре́л еси́ многовожделе́нну.
Прему́дрый ло́вче, святы́й учениче́,/ де́лателю Спа́сов и сказа́телю Того́ страсте́й,/ и́же тва́рь ве́рою обте́к,/ и прельще́нныя язы́ки собра́в,/ и Бо́гу приве́д,/ я́ко кади́ло до́брое, на Небеса́ возведе́ся./ Те́мже, предстоя́ Судии́,/ моли́ изба́витися нам от беззако́ний на́ших/ и в Де́нь Су́дный изба́витися муче́ния.
Седальны
Глас 1:Я́ко у́тро, благоле́пно возсия́л еси́ миру,/ тьму глубо́кую пре́лести ве́рою отгна́л еси́, апо́столе,/ и ду́ши просвети́л еси́;/ те́мже вся светоза́рне Це́рковь пое́т днесь светоно́сную твою́ па́мять,/ Христа́ велича́ющи.
Глас 4:Научи́вся от Исто́чника жи́зни прему́дрости,/ умудри́л еси́ пре́жде неразу́мием служа́щия умовре́дне истука́нным, прему́дре./ Те́мже ублажа́ешися во век ве́ка,/ престо́лу предстоя́ Святы́я Тро́ицы/ и приле́жно моля́ся/ обрести́ прегреше́ний разреше́ние, Ма́рко апо́столе.
Глас 8:И́дольскую горды́ню низложи́в, Спа́совы стра́сти жела́я, Ма́рко апо́столе,/ яви́лся еси́ ми́ру с Небесе́, всем источа́я чудеса́,/ и язы́ком был еси́, преблаже́нне, учи́тель./ Те́мже твою́ па́мять по досто́инству почита́ем,/ в пе́снех сла́вяще и ве́рно велича́юще:/ Богогла́се пребога́те, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 1:На высоту́ возше́д доброде́телей Боже́ственный Марк,/ возгреме́л еси́ нам спаси́тельных догма́т вели́кия та́йны,/ Боже́ственный пропове́дник быв./ Те́мже ве́рою тя мо́лим, преблаже́нне,/ вся́кия ско́рби, согреше́ний и бед нас свободи́.
Светильны
Прему́дрости Небе́сныя научи́вся, апо́столе,/ плете́ния вити́йская и чи́сла звездосло́вцев разори́л еси́ язы́ком твои́м,/ о Ма́рко пресла́вне, и, учени́к быв Петро́в,/ ми́ру пропове́дал еси́ Ева́нгельская словеса́.
Каноны
Канон апостола, глас 1 (основной)
Житие
Свято́й апо́стол и евангели́ст Марк
Святой апостол и евангелист Марк, называемый также Иоанн Марк (Деян. 12:12), апостол от 70-ти, племянник апостола Варнавы (память 11 июня), родился в Иерусалиме. Дом его матери Марии примыкал к Гефсиманскому саду. Как говорит церковное предание, в ночь Крестных страданий Христа он следовал за Ним, завернувшись в плащ, и убежал от схвативших его воинов (Мк. 14:51–52). После Вознесения Господня дом матери святого Марка стал местом молитвенных собраний христиан и пристанищем для некоторых из апостолов (Деян. 12:12). Святой Марк был ближайшим сподвижником апостолов Петра, Павла (общая память 29 июня) и Варнавы. Вместе с апостолами Павлом и Варнавой святой Марк был в Селевкии, оттуда отправился на остров Кипр и прошел его весь с востока на запад. В городе Пафе святой Марк был свидетелем того, как апостол Павел поразил слепотой волхва Елима (Деян. 13:6–12). После трудов с апостолом Павлом святой Марк вернулся в Иерусалим, а затем вместе с апостолом Петром побывал в Риме, откуда по его повелению отправился в Египет, где основал Церковь. Во время второго благовестнического путешествия апостола Павла святой Марк встретился с ним в Антиохии. Оттуда он отправился на проповедь с аапостлом Варнавой на Кипр, а затем опять ушел в Египет, где вместе с апостолом Петром основал много Церквей, в том числе в Вавилоне. Из этого города апостол Петр направил послание малоазийским христианам, в котором с любовью отзывался о святом Марке, своем духовном сыне (1Пет. 5:13). Когда апостол Павел находился в узах в Риме, апостол Марк был в Ефесе, где кафедру занимал святитель Тимофей (память 4 января). Вместе с ним апостол Марк прибыл в Рим. Там он и написал святое Евангелие (ок. 62–63). Из Рима святой Марк снова удалился в Египет и в Александрии положил начало христианскому училищу, из которого впоследствии вышли такие знаменитые отцы и учители Церкви, как Климент Александрийский, святитель Дионисий (память 5 октября), свт. Григорий Чудотворец (память 17 ноября) и другие. Ревнуя о устроении церковного Богослужения, святой апостол Марк составил чин Литургии для александрийских христиан. Затем святой Марк с проповедью Евангелия посетил внутренние области Африки, был в Ливии, Нектополе. Во время этих путешествий святой Марк получил повеление от Духа Святого вновь идти в Александрию для проповеди и противодействия язычникам. Там он поселился в доме сапожника Анании, которому исцелил больную руку. Сапожник с радостью принял святого апостола, с верой внимал его повествованиям о Христе и принял Крещение. Вслед за Ананией крестились многие жители той части города, где он жил. Это возбудило ненависть язычников, и они собирались убить святого Марка. Узнав об этом, святой апостол поставил Ананию епископом, а трех христиан: Малка, Савина и Кердина– пресвитерами. Язычники напали на святого Марка, когда апостол совершал богослужение. Его избили, волокли по улицам города и бросили в темницу. Там святой Марк удостоился видения Господа Иисуса Христа, Который укрепил его перед страданиями. На следующий день разъяренная толпа снова повлекла святого апостола по улицам города на судилище, но по дороге святой Марк скончался со словами: «В руки Твои, Господи, предаю дух мой». Язычники хотели сжечь тело святого апостола, но, когда развели костер, все померкло, раздался гром и произошло землетрясение. Язычники в страхе разбежались, а христиане взяли тело святого апостола и погребли его в каменной гробнице. Это было 4 апреля 63 года. Память его Церковь празднует 25 апреля. В 310 году над мощами святого апостола Марка была построена церковь. В 820 году, когда в Египте установилась власть арабов-магометан и Христианскую Церковь теснили иноверные, мощи святого перенесли в Венецию и поставили в храме его имени. В древней иконографической традиции, усвоившей святым Евангелистам символы, заимствованные из видения святого Иоанна Богослова (Откр. 4:7), святой Евангелист Марк изображается со львом – в ознаменование могущества и царственного достоинства Христа (Откр. 5:5). Святой Марк писал свое Евангелие для христиан из язычников, поэтому он останавливается преимущественно на речах и делах Спасителя, в которых особенно проявляется Его Божественное всемогущество. Многие особенности его повествования можно объяснить близостью его к апостолу Петру. Все древние писатели свидетельствуют, что Евангелие от Марка является краткой записью проповеди и рассказов первоверховного апостола. Одной из центральных богословских тем в Евангелии святого Марка является тема силы Божией, совершающейся в немощи человеческой, ибо Господь делает возможным то, что у людей невозможно. При действии Христа (Мк. 16:20) и Духа Святого (Мк.13:11) ученики его идут и проповедуют Евангелие всей твари (Мк.13:10; 16:15).