04-30 Святи́теля Игна́тия, епи́скопа Кавка́зскаго и Черномо́рскаго

Святи́теля Игна́тия, епи́скопа Кавка́зскаго и Черномо́рскаго

Краткое наименование:

04-30 Святи́теля Игна́тия, епи́скопа Кавка́зскаго и Черномо́рскаго

Минея. Дата 2025-05-13 (30 апреля по ст. стилю)

Знак типикона: Бденный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Ин.10:1-9

Апостол: Евр.7:26-8:2

Евангелие: Ин.10:9-16


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Правосла́вия побо́рниче,/ покая́ния и моли́твы де́лателю и учи́телю изря́дный,/ архиере́ев богодухнове́нное украше́ние,/ мона́шествующих сла́во и похвало́:/ писа́нии твои́ми вся ны уцелому́дрил еси́./ Цевни́це духо́вная, Игна́тие богому́дре,/ моли́ Сло́ва Христа́ Бо́га,/ Его́же носи́л еси́ в се́рдце твое́м,/ дарова́ти нам пре́жде конца́ покая́ние.

Глас 8:

Избра́нник возлю́блен Христо́ви яви́лся еси́,/ Тому́ скорбьми́ мно́гими и моли́твою непреста́нною прилепи́вся,/ благода́ть Ду́ха Свята́го стяжа́в,/ учи́тель изря́ден лю́дем был еси́./ Помина́й нас, святи́телю Игна́тие, богоно́се Росси́йский,/ да уче́нии и моли́твами твои́ми покая́ние спаси́тельное обря́щем/ и любо́вию серде́чною Христу́ усво́имся.


Кондаки

Глас 8:

А́ще и соверша́л еси́ стезю́ жития́ земна́го, святи́телю Игна́тие,/ оба́че непреста́нно зрел еси́ зако́ны бытия́ ве́чнаго,/ сему́ поуча́я ученики́ словесы́ мно́гими,/ и́мже после́довати и нам, свя́тче, помоли́ся.

Икос: Рекл еси́, о́тче, в писа́ниих твои́х,/ я́ко подоба́ет име́ти страх Бо́жий,/ во е́же вступи́ти в соверше́нство всех доброде́телей, любо́вь Бо́жию,/ и та́ко Отцу́ Небе́сному уподо́битися./ Сему́ уче́нию после́довати и нам, свя́тче, помоли́ся.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 5:

Ра́дуйся и весели́ся све́тло,/ земле́ Росси́йская,/ но́ваго святи́теля Бо́жия, Игна́тия, яви́вшая,/ и́же ве́ру Христо́ву писа́ными свои́ми изъясни́/ и, зако́ны Ду́ха воспису́я,/ стезю́ жития́ духо́внаго я́сно соде́ла.

Ра́дуйся, святи́телю Игна́тие преди́вне,/ измла́да путь за́поведей Христо́вых возлюби́в,/ избра́нник Госпо́день преди́вен яви́лся еси́,/ горни́ло же искуше́ний и бед преше́д,/ учи́тель правосла́вным лю́дем показа́ся,/ жи́зни ве́чныя зако́ны духо́вныя изъясня́я.

Ра́дуйся, и́же во и́ночестем чи́не/ и́мя Богоно́сца восприя́л еси́,/ си́це и сам, святи́телю Игна́тие,/ ско́рби и боле́зни, я́ко священному́ченик, терпя́,/ чрез все житие́ твое́/ и́мя Христо́во внутрь се́рдца своего́ запечатле́л еси́,/ моли́твою непреста́нною укрепля́яся.

Ра́дуйся, святи́телю Христо́в богому́дре,/ Бо́га и́стиннаго и жи́ва взыска́в,/ да́же до конца́ дний твои́х предстоя́л еси́ Христу́,/ моли́твою непреста́нною и любо́вию укрепля́яся,/ та́же терпе́нием скорбе́й находя́щих утвержда́яся.

К пра́вде ве́чней и жи́зни неконча́емей устреми́лся еси́,/ святи́телю Игна́тие пречу́дне,/ и, сия́ бли́жним твои́м испове́дуя,/ к любви́ Бо́жией призыва́л еси́,/ ны́не же в незаходи́мей сла́ве жития́ непрестаю́щаго/ в Ца́рствии Христо́ве сия́еши.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Песнь свяще́нную воспе́л еси́, преподо́бне о́тче,/ под се́нию Креста́ Госпо́дня,/ песнь хвалы́ и благодаре́ния,/ те́мже и лю́дем Бо́жиим, в стра́нствии су́щим,/ воздава́ти хвалу́ Бо́гови у подно́жия Дре́ва Кре́стнаго/ помози́ твои́ми моли́твами.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных его́.

Изъясни́л еси́ нам, о́тче, писа́нии твои́ми,/ что есть ча́ша Христо́ва./ Сию́ ча́шу скорбе́й и напа́стей,/ о́тче преподо́бне,/ я́ко дар Бо́жий, с благодаре́нием приима́ти в житии́ на́шем/ помози́ нам твои́ми моли́твами.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Жите́йское мо́ре страсте́й и скорбе́й/ душе́ю тве́рдою преше́л еси́, я́ко кораблеце́м,/ те́мже ду́ши на́ша, во́лнами грехо́вными обурева́емыя,/ сохрани́ в спаси́тельнем корабли́ Це́ркве Христо́вы,/ я́ко моли́твенник изря́дный.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

В житии́ твое́м поуча́л еси́, о́тче преподо́бне,/ я́ко се́рдце челове́ческое обрета́ет поко́й,/ егда́ в за́поведех Христо́вых пребыва́ет,/ изобрази́ти бо в души́ о́браз Христо́в/ бла́го есть и спаси́тельно,/ сего́ же и нас дости́гнути/ ми́лостивно сподо́би моли́твами твои́ми.

Христу́ после́довал еси́ усе́рдно, святи́телю Игна́тие,/ вся мирска́я отложи́в и Крест Госпо́день на ра́мо взем,/ те́мже пути́ соверше́нства дости́гл еси́,/ к сему́ и нас приведи́, о́тче,/ моли́твами твои́ми.

Прииди́те, собо́ри люде́й Бо́жиих,/ припаде́м усе́рдно ко исто́чнику приснотеку́щему,/ святи́телю Игна́тию, богоно́сцу Росси́йскому,/ и восхва́лим, усе́рдно прося́ще:/ моли́твами твои́ми, святи́телю,/ пода́й просвеще́ние душа́м на́шим.


Седальны

Глас 5:

Преподо́бне о́тче, святи́телю всече́стне, ты учи́л еси́,/ я́ко моли́тва, ве́ра пра́вая и терпе́ние скорбе́й потре́бны, во е́же спасти́ся./ Помози́ нам, свя́тче Бо́жий,/ да уче́ньми твои́ми огражда́еми, спасе́ние душ на́ших улучи́м.

Глас 2:

Моли́твами и скорбьми́ мно́гими в житии́ твое́м Христу́ соедини́вся,/ учи́тель изря́ден и помо́щник лю́дем твои́м яви́лся еси́, святи́телю Игна́тие,/ моли́ о чту́щих па́мять твою́, блаже́нне.

Глас 8:

Рекл еси́, о́тче: е́же размышля́ти о вочелове́чении Бо́га Сло́ва,/ о спаси́тельных страда́ниих и Воскресе́нии Его́,/ степе́нь есть виде́ния духо́внаго,/ е́же моли́твами твои́ми сподо́би ны стяжа́ти, о́тче преподо́бне.

Глас 3:

Поуча́л еси́, о́тче достохва́льне,/ я́ко моли́тву чи́сту стяжа́ти, та́же чу́вство покая́ния и пла́ча возлюби́ти/ дово́льно есть, во е́же спасе́ние ве́чное улучи́ти,/ его́же и нас, гре́шных, сподо́би моли́твами твои́ми, свя́те.


Светильны

И́мя Богоно́сца пресла́внаго в мона́шестем о́бразе твое́м восприе́м,/ о́тче Игна́тие, святи́телю всече́стне,/ Христа́ моли́твою непреста́нною внутрь се́рдца твоего́ всели́л еси́/ и был еси́ учи́тель, к Све́ту невече́рнему веды́й,/ богоно́сец вои́стину досточу́дный яви́вся.


Каноны

Канон святителя, глас 8 (основной)


Житие

Святитель Игнатий, епископ Кавказский и Черноморский

Святитель Игнатий, епископ Кавказский и Черноморский в миру Димитрий Александрович Брянчанинов, родился 5 февраля 1807 года в селе Покровском Вологодской губернии. Он происходил из дворянской фамилии Брянчаниновых, восходящей к боярину Михаилу Бренко, герою Куликовской битвы. Имя его отца – Александр Семенович, матери – София Афанасьевна.

Димитрия влекла иноческая жизнь, но отец отдал его в Главное военное инженерное училище в Санкт-Петербурге. Проходя учение, юноша задумался об относительности научных знаний и тщетности учености, которые не ведут прямо к вечной жизни. В поисках истины он внимательно читал творения святых отцов Православной Церкви. Димитрий принял решение стать монахом, отстаивая его перед начальством и родителями. Это намерение укрепилось после знакомства с оптинским старцем Леонидом (Наголкиным) – преподобным Львом.

Училище Димитрий окончил в чине поручика в 1826 году. В отставке ему было отказано, но по Божию Промыслу вскоре он был уволен со службы из-за болезни и поступил послушником в Александро-Свирский монастырь в Олонецкой губернии, затем был и в других обителях. В 1831 году он был пострижен в монашество с именем в честь святого Игнатия Богоносца, рукоположен во иеромонаха и назначен игуменом Лопотова Пельшемского монастыря. С 1833 года отец Игнатий – настоятель Троице-Сергиевой пустыни близ Санкт-Петербурга в сане архимандрита. Днем он управлял обителью, ночью предавался молитве, для братии был и начальником, и духовным отцом.

В 1857 году в Казанском соборе в Санкт-Петербурге архимандрит Игнатий был хиротонисан во епископа Кавказского и Черноморского (с кафедрой в Ставрополе; ныне – епархия Ставропольская).

В 1861 году по прошению епископ Игнатий уволен на покой из-за болезни. Святитель поселился в Николо-Бабаевском монастыре Костромской епархии, где впоследствии был погребен. Им написаны «Приношение современному монашеству», «Отечник» – сборник изречений и примеров из жизни древнего монашества, множество писем, подготовлены к изданию пять томов его трудов (6-й том – «Отечник» издан после его кончины). Святитель мог видеть состояние души других людей. Он изложил аскетическое учение святых отцов Церкви применительно к требованиям современности. В круг его знакомых входили А. С. Пушкин, И. А Крылов, К. Н. Батюшков, Н. И. Гнедич, протоиерей Петр Турчанинов, М. И. Глинка, А. Ф. Львов, Н. В. Гоголь, К. П. Брюллов, П. С. Нахимов и другие.

Скончался святитель в Неделю святых жен-мироносиц, 30 апреля 1867 года; причислен к лику святых в 1988 году.