05-01 Преподо́бнаго отца́ на́шего Пафну́тия Бо́ровскаго

Преподо́бнаго отца́ на́шего Пафну́тия Бо́ровскаго

Краткое наименование:

05-01 Преподо́бнаго отца́ на́шего Пафну́тия Бо́ровскаго

Минея. Дата 2025-05-14 (01 мая по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Жития́ све́тлостию просвети́в твое́ оте́чество,/ в моли́твах и посте́х дарова́ний Боже́ственнаго Ду́ха испо́лнился еси́,/ и, во вре́менней сей жи́зни до́бре подвиза́вся,/ ми́лость благоутро́бия всем скорбя́щим отве́рзл еси́,/ и ни́щим был еси́ засту́пник./ Тем мо́лим тя, о́тче Пафну́тие,/ моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 8:

Бо́жиим светоли́тием просвеще́н, о́тче,/ по́стническое стяжа́л еси́ жи́тельство, преподо́бне,/ и́ноком предо́брый наста́вниче и по́стником благо́е украше́ние./ Сего́ ра́ди Госпо́дь, труды́, твоя́ ви́дев,/ чуде́с да́ром обогати́ тя,/ источа́еши бо исцеле́ния./ Мы же, ра́дующеся, вопие́м ти:/ ра́дуйся, о́тче Пафну́тие.

Икос: Песнь от усте́н скве́рных к похвале́нию по́двиг твои́х, о́тче, прино́сится:/ не и́мам бо се́рдца моего́ чи́стаго,/ я́ко сие́ сра́мными дея́ньми оскверни́х/ и ду́шу лука́выми по́мыслы осмради́х./ Но ты пода́ждь ми сло́во, преподо́бне, чи́стое твое́ воспе́ти житие́,/ взыва́ющу тебе́ такова́я, преблаже́нне:/ ра́дуйся, преподо́бных всех похвало́;/ ра́дуйся, по́стников подража́телю и пусты́ни насади́телю;/ ра́дуйся, я́ко в ней прече́стен храм Богоро́дице воздви́гл еси́;/ ра́дуйся, я́ко в нем тобо́ю Бог сла́вится;/ ра́дуйся, до́бре пасы́й ста́до твое́ от наве́т вра́жиих;/ ра́дуйся, я́ко смири́л еси́ злонача́льнаго врага́;/ ра́дуйся, я́ко посрами́л еси́ бесо́в полки́;/ ра́дуйся, мона́шествующих свети́льниче пресве́тлый и столп терпе́ния;/ ра́дуйся, я́ко собра́л еси́ мона́хов мно́жество во спасе́ние;/ ра́дуйся, о не́мже хва́лимся вси;/ ра́дуйся, его́же ра́ди избавля́емся от бе́д;/ ра́дуйся, о́тче Пафну́тие.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Преподо́бне о́тче блаже́нне Пафну́тие,/ пресла́вное житие́ твое́ мона́хов украше́ние,/ преподо́бных сожи́тельниче,/ апо́стольскаго уче́ния быв испо́лнен/ и Боже́ственнаго Ду́ха жили́ще,/ столп яви́лся еси́ благоче́стия,/ Те́мже твою́ свяще́нную па́мять ра́достно пра́зднующим/ моли́ от бед и скорбе́й изба́вится,/ любо́вию чту́щим тя, преблаже́нне.

Преподо́бне о́тче блаже́нне Пафну́тие,/ ты от ю́ности доброде́тели приле́жно возлюби́л еси́,/ сме́ртное попече́ние в се́рдцы стяжа́в,/ я́ко кро́ток, и ми́лостив, и чист был еси́,/ ум твой безстра́стием просвети́в/ и Боже́ственным смире́нием украси́в./ Ве́рою и любо́вию твою́, пресла́вне, па́мять чту́щим/ моли́ спасти́ся к Бо́гу твои́ми моли́твами.

Преподо́бне о́тче Пафну́тие всехва́льне,/ любо́вь име́л еси́, соверше́ние доброде́телей,/ оби́тели твоея́ врата́ отве́рзл еси́,/ ни́щим быв покро́в и прибе́жище/ и всем всяк был еси́,/ оби́димым помога́л еси́,/ печа́льный утеша́я, я́ко оте́ц чадолюби́в./ Сего́ ра́ди почита́ем тя/ и светоно́сную па́мять твою́ пра́зднуем, Богоблаже́нне.

Преподо́бне о́тче прему́дре Пафну́тие,/ слепы́м подае́ши свет,/ боля́щим исцеле́ние,/ хромы́м здра́вие./ Ми́лостивно прекланя́ешися/ к приходя́щим ве́рою к ра́це моще́й твои́х/ и прося́щим по́мощи твоея́:/ тебе́ бо засту́пника, и предста́теля,/ и храни́теля, ве́рнии вси, обрето́хом, восхваля́юще тя.

Преподо́бне о́тче всече́стне Пафну́тие,/ до́брыми доброде́тельми возше́д на колесни́цу,/ к Бо́гу восте́кл еси́, побе́дныя по́чести прие́мля:/ я́ко ми́лоть, нам те́ло твое́, положе́но во гро́бе, о́тче,/ оста́вил еси́ источа́ти исцеле́ние,/ прогони́ти ду́хи лука́выя./ Тем блажи́м тя, прехва́льне.

Лико́м по́стническим сочета́лся еси́,/ по́стническим житие́м украси́вся, блаже́нне Пафну́тие,/ и ны́не на Небесе́х живе́ши, веселя́ся,/ иде́же лику́ют А́нгели./ И све́том вои́стинну Боже́ственным обожа́емь,/ помина́й вы́ну блажа́щих тя на земли́/ и пресвято́е твое́ пра́зднующих успе́ние.

Е́же по о́бразу соблю́д невреди́мо,/ ум влады́ку на стра́сти па́губныя по́стнически поста́вив,/ во е́же по подо́бию я́ко мо́щно возше́л еси́,/ му́жески бо естество́ пону́див,/ потща́лся еси́ ху́ждшее покори́ти лу́чшему/ и плоть порабо́тити ду́ху./ Те́мже мона́шествующих яви́лся еси́ верх,/ жи́тель пусты́нный, благотеку́щих обучи́тель,/ пра́вило доброде́тели изве́стнейшее./ И ны́не на Небесе́х зерца́лом разре́шшимся,/ о́тче наш Пафну́тие,/ чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ моля́ся несре́дственне о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих тя.


Стихиры на стиховне

Глас 1:

О́тче преподо́бне Пафну́тие,/ твоя́ кра́сная па́мять по́стников собра́ние весели́т до́бре,/ твое́ же житие́ и чуде́с благода́ть,/ и е́же дарова́ний светлостьми́./ Христа́ моли́ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

О́тче преподо́бне Пафну́тие,/ твоего́ уста́ва по́стнаго проти́внии убоя́шася/ и про́кляти бы́ша твои́ми моли́твами непреста́нными, всехва́льне:/ Христа́ бо соде́тельствующа стяжа́л еси́,/ Его́же моли́ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

О́тче преподо́бне Пафну́тие,/ Христа́ возлюби́в, вся́ко Того́ Боже́ственным стопа́м после́довал еси́,/ Крест взем, плоть умертви́л еси́,/ и живе́ши, Богоно́се, ду́хом./ И ны́не моли́ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Мона́хов мно́жества/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Пафну́тие:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Презира́тель до́льних и пресе́льник,/ рачи́тель вы́шних/ и пусты́нный граждани́н Пафну́тий Богому́дрый/ всем нам пра́здновати предповелева́ет/ к Бо́гу отше́ствия его́ день спаси́тельный.

Вне пло́ти и ми́ра доброде́тельми быв,/ тем просла́ви на земли́ житие́м Го́спода славы,/ о́тче Богому́дре,/ и, по достоя́нию от Него́ прославився,/ исце́лений яви́лся еси́ Боже́ственный исто́чник,/ Пафну́тие Богоприя́тне.

Смире́н, незлоби́в, кро́ток, прост/ и молчали́в был еси́, о́тче,/ па́че челове́ка вои́стинну/ и, невеще́ствен быв в ве́щи,/ храм Бо́жий яви́лся еси́ по достоя́нию,/ я́же от Него́ прибы́вшая тебе́ дарова́ния/ ми́лостивно подава́я нам.

Преподо́бне о́тче прехвал́ьне,/ житие́ благоче́стно на земли́ соверши́в,/ любве́ луча́ми просвеща́емь,/ мона́хов свети́льниче пресве́тлый,/ пра́вило доброде́тели изря́дно,/ смире́ние, бде́ние, моли́тву/ и любо́вь нелицеме́рну стяжа́л еси́./ Те́мже к ре́вности Боже́ственнаго жития́ твоего́/ лик совокупи́л еси́ мона́шествующих./ О́тче преподо́бне,/ Христа́ Бо́га моли́/ согреше́ний оставле́ние пода́ти/ пра́зднующим любо́вию па́мять твою́.


Седальны

Глас 8:

Воздержа́ния по́том по́стным погаси́л еси́ пла́мень страстны́й,/ плоть бо умертви́л еси́, преподо́бных житию́ досто́йно поревнова́в,/ Бо́жий показа́лся еси́ уго́дник, блаже́нне,/ те́мже к ре́вности Боже́ственнаго жития́ твоего́/ ли́ки совокупи́л еси́ мона́шествующих, сла́вне./ Те́мже, соше́дшеся по до́лгу, почита́ем всечестну́ю па́мять твою́ моле́бне:/ преподо́бне Богоно́се Пафну́тие,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Го́рняго жела́я преми́рнаго живота́,/ ми́ра красоту́ и я́же в нем тле́нная оста́вив, преподо́бне,/ те́мже, в пусты́нях и в верте́пах всели́вся,/ гра́да Небе́снаго показа́лся еси́ граждани́н,/ в не́мже помяни́ соверша́ющих твою́ па́мять.

Глас 8:

От ю́ности, блаже́нне, вся оста́вль жите́йская, кра́сная же и ле́потная,/ усе́рдно после́довал еси́ Христу́, зва́вшему тя, преподо́бне,/ посто́м, о́тче, те́ло изнури́л еси́, в моли́твах непреста́нно бдя./ Те́мже тя Всеве́дый Госпо́дь до́бре устроя́ет/ па́стыря Свои́м овца́м слове́сным, Пафну́тие Богоно́се,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Пусты́ню град сотвори́л еси́ прему́дрыми о́бразы,/ отце́м украше́ние, Пафну́тие богому́дре,/ и сию́ соверши́л еси́ я́ко мы́сленный рай,/ принося́щ цве́ты Боже́ственный, единообра́зных мно́жества,/ досто́йно творя́щих па́мять твою́.

Богородичен: Я́ко иму́щи милосе́рдие и ми́лость ве́лию,/ при́зри, Препе́тая Богоро́дице Де́во, на мое́ смире́ние/ и страсте́й мглу, и собла́зны жития́ разори́, Отрокови́це,/ и огня́ гее́нскаго изба́ви моли́твами Твои́ми.


Каноны

Канон преподобного, глас 8 (основной)

Другий канон преподобного, творе́ние ученика́ его́ Инноке́нтия, и́нока тоя́же оби́тели, глас 1 (основной)


Житие

Преподобный Пафнутий Боровский

Преподобный Пафнутий Боровский – внук татарина-баскака (баскаками назывались представители ханов Золотой орды в завоеванных землях). Дед его принял святое Крещение с именем Мартин в г. Боровске. Сын Мартина Иоанн женилсяна благочестивой девице Фотинии. От этой богобоязненной и нищелюбивой четы в одном из их родовых поместий – Кудинове (недалеко от Боровска) в 1394–1395 годах родился мальчик, в святом Крещении названный Парфением. Уже в отрочестве Парфений преуспел в изучении Священного Писания и отличался кротостью и незлобием. На двадцатом году жизни он принял монашеский постриг с именем Пафнутий в Боровском Покровском монастыре (основан в 1410 году) от настоятеля обители Маркелла. Молодой инок был отдан под духовное руководство старцу священноиноку Никите, ученику Преподобного Сергия Радонежского. Семь лет, до перехода старца в другую обитель, преподобный Пафнутий был впослушанииублагочестивогонаставника и учился от него иноческимдобродетелям. Он старательно исполнял все монастырские послушания и этим приобрел любовь и уважение братии.

В 1431 году после смерти игумена монастыря Маркелла братия и князь Боровский Симеон Владимирович, зная о строгой подвижнической и глубоко назидательной жизни преподобного Пафнутия, просили егопринять настоятельство над обителью. Всероссийский Митрополит Фотий († 1431; память 2 июля) возвел преподобного в сан игумена. С того времени преподобный Пафнутий присоединил к подвигам инока подвиг наставника и духовного руководителя вверенной ему братии.

Преподобный Пафнутий проводил жизнь в строгом воздержании, бого мыслии и сосредоточенной молитве. Два дня в неделю, в понедельник ипятницу, он ничего не вкушал, посредам разрешал себе только сухоядение, в прочие дни разделял трапезу сбратией. Днем он трудился наравне с братией: рубил и носил дрова, копал землю в огороде, плел рыболовные сети, корзины, изготавливал и другие вещи, нужные для монастыря, а ночи проводил в молитве.

Пробыв игуменом обители около 13 лет, преподобный Пафнутий на 51-м году жизни тяжело заболел и принял великую схиму. После выздоровления он отказался от игуменства и в 1444 году ушел из монастыря и поселился с одним иноком недалеко от Боровска, в густом лесу на берегу реки Протвы, при впадении в нее реки Истерьмы (Истремы). Вскоре к нему стали приходить иноки, которыепо благословению преподобного поселялись в этом уединенном месте. Среди пришедших к святому наставнику был двадцатилетний юноша Иоанн Санин, постриженный преподобным с именем Иосиф и впоследствии ставший основателем Волоколамской обители († 1515; память 9 сентября и 18 октября). Среди других учеников преподобного Пафнутия впоследствии прославились богоугодной жизнью старцы Иннокентий, Исайя, Вассиан (впоследствии архиепископ Ростовский) и прозорливый старец Евфимий.

Когда число учеников умножилось, был построен деревянный храм в честь Пресвятой Богородицы, освященный по благословению святителя Ионы, Митрополита Московского († 1461; память 31 марта, 27 мая и 5 октября). Затем на месте деревянного был построен каменный храм. При строительстве храма старец Пафнутий сам носил необходимые строительные материалы. Храм был расписан лучшими иконописцами того времени Митрофаном и Дионисием. Он был освящен 26 октября 1466 года. В монастыре также имелись иконы письма преподобного Андрея Рублева.

За подвижническую и богоугодную жизнь преподобный Пафнутий удостоился от Бога дара прозорливости, узнавал мысли и внутреннее душевное состояние человека. Так, например, в одном неизвестном иноке он прозрел убийцу князя Димитрия Шемяки (это был боярин Иоанн Котов, который в Великом Новгороде отравил Димитрия Шемяку, но затем, после раскаяния, принял монашество). Нередко в видениях ему открывались тайные поступки братии.

Преподобный Пафнутий имел также и дар духовной рассудительности. Он был духовным наставником не только иноков, но и многих мирян. Святой подвижник хорошо знал церковные правила и давал приходившим к нему спасительные советы. Приняв великую схиму, преподобный Пафнутий не совершал Божественной литургии. Только один раз, перед своей кончиной, в день Светлого Христова Воскресения, когда не было другого священника, он отслужил литургию с духовным трепетом.

Нестяжательность преподобного Пафнутия простиралась до такой степени, что его одежда и обувь не годились даже нищему. Преподобный был очень милостив и нищелюбив. Проповедуя милосердие словом, подвижник осуществлял эту добродетель и на деле. Во время сильного голода при его монастыре ежедневно питалось до тысячи человек, пока не кончились все монастырскиезапасы. Несмотря на свое высокое благочестие и большой духовный авторитет, преподобный Пафнутий претерпел много скорбей от сильных мира сего и особенно от удельных князей.

Преподобный Пафнутий еще при земной жизни прославился чудесным исцелением болящих.За неделю до кончины преподобному Пафнутию был открыт день его исхода в жизнь вечную. Последние дни жизни преподобного описаны его учеником Иннокентием, воспоминания которого считаются одним из лучших памятников древнерусской духовной письменности. Он составил также текст службы преподобному, которую благословил к употреблению в литургической жизни в 1531 году митрополит Московский Даниил.

Преподобный Пафнутий скончался 1 мая 1477 года в 83-летнем возрасте и был погребен по его желанию у дверей храма. Позднее святые мощи преподобного Пафнутия открыто почивали в приделе храма, освященном в его честь, в Пафнутиевом монастыре в честь Рождества Пресвятой Богородицы. По описанию современников, преподобный Пафнутий был низок ростом, согбенный, с седой длинной бородой. В Иконописном подлиннике сказано: «Преподобный отец наш Пафнутий, игумен монастыря Пречистыя Богородицы, иже в Боровске, подобием сед, и стар, брада поменьше Богословли, разсохата, ризы преподобническия, и в святую схиму облечен...».

Обитель преподобного Пафнутия и после его кончины была одним из духовных центров русского монашества наравне с другими знаменитыми монастырями того времени. Из нее вышли святители Русской Церкви – Нифонт, епископ Суздальский (известный защитник Православия в борьбе с ересью жидовствующих), Вассиан (Топорков), епископ Коломенский, Макарий, Митрополит Московский († 1563), а также преподобные Давид Серпуховской, основатель Давидовой Вознесенской обители († 1520; память 18 октября), Даниил Переславский чудотворец, основатель Переславского Данилова монастыря († 1540; память 7 апреля), преподобный Левкий Волоколамский и другие.

Житие преподобного Пафнутия составлено в XVI веке пострижеником преподобного Пафнутия Вассианом Саниным (впоследствии архиепископ Ростовский), братом преподобного Иосифа Волоцкого.

Причисление к лику святых Русской Церкви преподобного Пафнутия совершено на Московском Соборе 1547 года.

Литература:

1. Пимен, архимандрит. Преподобный Пафнутий, Боровский чудотворец. Житие. М., 1899.

2. Житие преподобного Пафнутия Боровского, писанное Вассианом Саниным. Изд. А. Кадлубовского. Нежин, 1898.

3. Журнал Московской Патриархии, 1977, № 6, с. 61–73.