Преподо́бнаго отца́ на́шего Ни́ла, Со́рскаго чудотво́рца
Краткое наименование:05-07 Преподо́бнаго отца́ на́шего Ни́ла, Со́рскаго чудотво́рца
Минея. Дата 2024-05-20 (07 мая по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Мф.11:27-30
Апостол: Гал.5:22-6:2
Евангелие: Лк.6:17-23
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Удали́вся, бе́гая, дави́дски, ми́ра,/ и вся, я́же в нем, я́ко уме́ты, вмени́в,/ и, в ме́сте безмо́лвне всели́вся,/ духо́вныя ра́дости испо́лнился еси́, о́тче наш Ни́ле,/ и, еди́ному Бо́гу изво́лив служи́ти,/ процве́л еси́, я́ко фи́никс,/ и, я́ко лоза́ благопло́дна,/ умно́жил еси́ ча́да пусты́ни./ Тем благода́рственно вопие́м:/ сла́ва Укре́пльшему тя в по́двиге пустынножи́тельства;/ сла́ва Избра́вшему тя в Росси́и/ отше́льником уставополо́жника изря́дна;/ сла́ва моли́твами твои́ми и нас Спаса́ющему.
Глас 1:Мирска́го жития́ отве́ргся/ и мяте́жа жите́йскаго бе́гая,/ преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Ни́ле,/ не облени́лся еси́ собра́ти цве́ты ра́йския от писа́ний оте́ческих/ и, в пусты́ню всели́вся,/ процве́л еси́, я́ко крин се́льный,/ отоню́ду же преше́л еси́ и в Небе́сныя оби́тели;/ научи́ и нас, че́стно почита́ющих тя,/ твои́м ца́рским путе́м ше́ствовати/ и моли́ся о душа́х на́ших.
Кондаки
Глас 8:Любве́ ра́ди Христо́вы удали́вся мирски́х смуще́ний,/ ра́достною душе́ю всели́лся еси́ в пусты́ни,/ в не́йже подвиза́вся до́бре,/ я́ко А́нгел на земли́, о́тче Ни́ле, пожи́л еси́:/ бде́нием бо и посто́м те́ло свое́ изнури́л еси́ ве́чныя ра́ди жи́зни./ Ея́же ны́не сподо́бився,/ во све́те неизрече́нныя ра́дости Пресвяте́й Тро́ице со святы́ми предстоя́,/ моли́, мо́лимтися, припа́дающе, ча́да твоя́,/ сохрани́тся нам от вся́каго наве́та и злых обстоя́ний/ ви́димых и неви́димых враг/ и спасти́ся душа́м на́шим.
Икос: А́нгельскому поревнова́в житию́ и вели́ким во отце́х подо́бяся,/ всего́ себе́ отреши́л еси́ мирска́го сплете́ния,/ к по́двигам же по́стничества му́жески вооружи́вся,/ опа́сно путе́м Бо́жиих за́поведей ше́ствовал еси́, блаже́нне./ Те́мже и мы, верно чту́щии твою́ свяще́нную па́мять,/ похвала́ми ублажа́ем тя си́ми:/ ра́дуйся, а́нгельскаго жития́ подража́телю;/ ра́дуйся, дре́вних вели́ких оте́ц житию́ прее́мниче./ Ра́дуйся, неви́димых враго́в му́жественный победи́телю;/ ра́дуйся, за́поведей Бо́жиих храни́телю усе́рдный./ Ра́дуйся, оте́ческих Богодухнове́нных преда́ний опа́сный ревни́телю;/ ра́дуйся, мона́шескаго по́стническаго жи́тельства законоположи́телю./ Ра́дуйся, доброде́телей чисте́йшее зерца́ло;/ ра́дуйся, Ду́ха Свята́го сладкогла́сный орга́н./ Ра́дуйся, о́бразе глубо́каго смире́ния;/ ра́дуйся, ре́вностный исполни́телю Боже́ственных де́телей./ Ра́дуйся, я́ко тобо́ю научи́хомся непреле́стным путе́м жития́ ходи́ти;/ ра́дуйся, я́ко твои́м за ны хода́тайством спасе́ние получи́ти наде́емся./ Ра́дуйся, Ни́ле чудотво́рче, о́тче наш.
Глас 3:Терпя́, потерпе́л еси́ су́етныя обы́чаи/ и мирски́я нра́вы бра́тии твои́х,/ обре́л еси́ пусты́нное безмо́лвие, преподо́бне о́тче,/ иде́же посто́м, бде́нием и непреста́нною моли́твою в труде́х подвиза́вся,/ уче́ньми твои́ми пра́выя стези́ указа́л еси́ нам/ ше́ствовати ко Го́споду./ Те́мже и почита́ем тя, всеблаже́нне Ни́ле.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:Все отложи́в мирско́е пристра́стие, преподо́бне,/ и крест твой на ра́мо взем,/ чи́стым и немяте́жным умо́м Христу́ после́довал еси́:/ в пусты́ни, я́ко в раи́, живы́й,/ Тому́ угоди́л еси́,/ я́ко безпло́тен, на земли́ жи́тельствуя,/ посто́м, и моли́твою, и всено́щными стоя́нии/ стра́сти умертви́л еси́,/ молча́нием же и богомы́слием Бо́гу соедини́лся еси́,/ Его́же моли́ о душа́х на́ших.
Ти́хое и безмяте́жное житие́ пожи́в,/ в ме́сте безмо́лвием уединя́яся,/ непреста́нною моли́твою Бо́гу бесе́довал еси́/ и поуче́нием Боже́ственных писа́ний,/ я́ко дожде́м благода́ти,/ ни́ву твоего́ се́рдца бога́тно напои́л еси́, Богому́дре,/ тем и Свята́го Ду́ха вмести́лище показа́лся еси́/ и плод стори́чествующ прине́сл еси́,/ преподо́бне о́тче наш Ни́ле приснопа́мятне,/ моли́ся у́бо вы́ну ко Го́споду о душа́х на́ших.
Неукло́нно ше́ствуя, преподо́бне,/ путе́м Христо́вых за́поведей,/ оте́ческих Богому́дрых преда́ний/ опа́сный храни́тель был еси́,/ Ни́ле Богому́дре, о́тче наш приснопа́мятне,/ к сим и законополо́жник и основа́тель в Росси́йстей земли́/ ски́тскаго жи́тельства показа́лся еси́,/ и, я́ко скрижа́ли заве́та,/ твоя́ богому́драя словеса́ и преда́ния/ твоему́ житию́ после́довати жела́ющим/ оста́вил еси́, о́тче./ Тем мо́лим тя, преподо́бне,/ Христу́ приле́жно моли́ся о душа́х на́ших.
Любо́вию ко Христу́ уя́звлен быв, преподо́бне,/ Того́ стра́сти спаси́тельныя/ непреста́нно во уме́ обноси́л еси́/ и сих подража́тель изря́ден показа́лся еси́,/ по́стными по́двиги плоть распина́я со страстьми́ и похотьми́,/ о́строю же власяни́цею и ины́м жестокожи́тием/ плоти неудобопокорли́вое души́ разу́мному покори́л еси́./ Тем мо́лим тя, Боголюбе́зне о́тче наш Ни́ле приснопа́мятне,/ Христу́ приле́жно моли́ся о душа́х на́ших.
Ски́тскаго жи́тельства наста́вника тя почита́ем,/ о́тче наш Ни́ле,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти в безмо́лвии пусты́ни позна́хом:/ пра́вый бо путь сего́ жи́тельства словесы́ и де́лы показу́я,/ я́ко о́браз одушевле́н, самаго́ себе́ нам предста́вил еси́./ И блаже́н еси́ и́стинно, я́ко, сотвори́в, научи́л еси́,/ тем и ве́лий в Ца́рствии Небе́снем, по глаго́лу Госпо́дню, наре́клся еси́./ Тому́ бо трудолю́бно порабо́тав/ и вра́жию всю си́лу, ко́зни и лови́тельства, я́ко паучи́ну, разтерза́в,/ победоно́сец во всех показа́лся еси́/ и ко Христу́ венцено́сец восте́кл еси́, ра́дуяся./ Его́же моли́, преподо́бне,/ о всех, ве́рою соверша́ющих твою́ па́мять всесвяще́ннейшую,/ е́же дарова́тися нам грехо́в проще́нию/ и ве́лией ми́лости.
Стихиры на стиховне
Глас 6:А́нгельския преми́рныя си́лы/ твоему́ житию́ удиви́шася, преподо́бне,/ во пло́ти бо сый, безпло́тныя враги́ победи́л еси́/ и, посто́м и моли́твами воскриля́емь,/ вне ми́ра и пло́ти богомы́сленно лета́я,/ кра́я жела́ний дости́гл еси́,/ ра́достно Христу́ взыва́я:/ благослове́н, прише́дый спасти́ нас,/ Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Стих: Се удали́хся, бе́гая,/ и водвори́хся в пусты́ни.
Бе́гая ми́ра,/ удали́лся еси́ в пусты́ню псало́мски,/ и, та́мо водвори́вся,/ Бо́га, спаса́ющего тя, обре́л еси́, преподо́бне,/ и, обре́т, в себе́ удержа́л еси́:/ прише́д бо, Христо́с со Отце́м и Ду́хом Святы́м/ оби́тель в тебе́ сотвори́./ Те́мже и мы, па́мять твою́ торжеству́юще,/ ра́достно взыва́ем:/ благослове́н еси́, И́же во святы́х прославля́емый,/ Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Стих: Аз к Бо́гу воззва́х,/ и Госпо́дь услы́ша мя.
Непреста́нно моли́твою и ума́ тре́звостию/ Бо́гу взыва́л еси́, преподо́бне,/ и Той услы́ша тя вои́стинну;/ тем и, я́ко безпло́тен, на земли́ пожи́в,/ воздержа́нием стра́сти умертви́л еси́/ и глубо́ким смиренному́дрием твои́м смири́л еси́,/ я́ко я́звлена, го́рдаго диа́вола,/ победи́тельно Христу́ взыва́я:/ благослове́н, снизше́дый и спасы́й нас,/ Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Ра́достно днесь сте́кшеся, бра́тие,/ и духо́вный лик соста́вльше,/ торжеству́им све́тло,/ и Боже́ственными пе́сньми ле́тнюю па́мять почти́м Богоно́снаго отца́,/ па́стыря и учи́теля на́шего,/ я́ко цве́ты, увенча́ем похвала́ми того́ свяще́нную главу́/ и, всечестну́ю его́ ра́ку окружи́вше,/ возопие́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, Ни́ле благоглаго́ливый,/ веселя́щий слове́с твои́х тече́ньми собо́ры и́ночествующих./ Ра́дуйся, свети́льниче мона́шествующих светоза́рный./ Ра́дуйся, по́стническая красото́ и утвержде́ние./ Прииди́ и ны́не к нам неви́димо/ и благослови́ ча́да твоя́,/ сподобля́я ны твои́х невеще́ственных даро́в,/ и́хже бога́тно отХриста́ прия́л еси́,/ ве́рно от любве́ тебе́ чту́щия/ и прера́достно соверша́ющия твой всечестны́й и светоно́сный пра́здник;/ изба́ви нас от страсте́й мучи́тельства/ и вся́ких скорбе́й и обстоя́ний/ и оби́тель твою́ соблюди́ невреди́му/ и всем вся поле́зная да́руй/ ко Го́споду твои́ми моли́твами.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:О, пресла́внаго чудесе́!/ В после́дних ро́дех просия́ свети́ло мона́шествующих,/ Нил, прему́дрый оте́ц наш,/ златостру́йныя бо ре́ки уче́ний излия́/ и одушевле́н о́браз себе́ сама́го показа́/ и́стинно мона́шествовати жела́ющим,/ его́же моли́твами, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша,/ я́ко еди́н Благоутро́бен.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Боже́ственныя благода́ти испо́лнен,/ яви́ся Нил, блаже́ннейший оте́ц наш;/ ум бо к Бо́гу впери́в,/ весь светови́ден показа́ся,/ те́лом же в пусты́ни живы́й,/ ду́хом на Небесе́х обита́ше./ Его́же моли́твами, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша,/ я́ко еди́н Благоутро́бен.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Исто́чник чудесе́м показа́ся/ Нил, преподо́бный оте́ц наш,/ и́бо и по сме́рти источа́ет исцеле́ния/ ве́рно притека́ющим к нему́./ Его́же моли́твами, Христе́,/ стра́сти душ и теле́с на́ших исцели́/ и спаси́ нас, я́ко еди́н Благоутро́бен.
Преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ вои́стинну ты, бе́гая ми́ра и водворя́яся в пусты́ни,/ я́ко а́гнец незло́бив,/ в ней упа́слся еси́ на зла́це Боже́ственных писа́ний/ и, я́ко пчела́ трудолю́бна и прему́дра,/ духо́вныя цве́ты облета́я,/ па́че ме́да сладча́йшия собра́л еси́ словеса́,/ и́миже пита́еши ча́да твоя́, о́тче./ Те́мже, днесь соше́дшеся,/ ублажа́ем тя любо́вию,/ торжеству́юще свяще́нную твою́ па́мять/ и моля́щеся тобо́ю получи́ти грехо́в оставле́ние/ и ве́лию ми́лость душа́м на́шим.
Духо́вный лик днесь совоку́пльше,/ боже́ственне возвесели́мся в свяще́ннейшей па́мяти отца́ на́шего:/ се бо предлага́ет нам трапе́зу та́инственную/ и питие́ сладча́йшее,/ свои́х по́стнических по́двигов высо́кая исправле́ния,/ вся́кий ра́зум удивля́ющия/ и душе́вныя на́ша чу́вства услажда́ющия,/ и́миже духо́вне насыща́еми,/ хвалу́ усты́ недосто́йными тому́ принести́ потщи́мся./ Сей бо, лоза́ Христо́ва виногра́да быв и́стинно,/ стра́хом суда́ и боле́зньми по́стническими/ точи́ло се́рдца своего́ изгнета́я,/ сле́зныя то́ки, я́ко вино́, вои́стинну се́рдце веселя́щее,/ непреста́нно точа́ше./ Тому́ днесь, духо́вне веселя́щеся, хвалу́ принесе́м,/ псало́мски воепева́юще и глаго́люще:/ честна́ пред Го́сподем твоя́ смерть бысть, преподо́бне,/ и прера́достна нам твоя́ па́мять, Боголюбе́зне,/ в не́йже ны́не духо́вне учрежда́еми, моле́бно тебе́ вопие́м:/ моли́ся, Богоно́се о́тче наш Ни́ле, ко Спа́су всех,/ дарова́ти нам единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.
Седальны
Глас 4:Удиви́л еси́, Влады́ко Христе́,/ показа́в нам во отце́ на́шем такова́го свети́льника:/ той бо, я́ко со́лнце, лучи́ чуде́с испуща́я,/ осиява́ет ве́рных собра́ния и просвеща́ет собо́ры мона́шествующих све́тлостию жи́тельства./ Тем тому́ любе́зно воззове́м:/ Богоно́се и всеблаже́нне о́тче наш Ни́ле,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию всечестну́ю па́мять твою́.
Глас 1:Усе́рдно днесь сте́кшеся, бра́тие,/ духо́вный лик соста́вим в честне́й па́мяти отца́ на́шего,/ пе́сни и благохвале́ния тому́ плету́ще,/ благогове́йно почти́м духо́вныя его́ по́двиги, побе́ды и боре́ния,/ и́миже победи́ многоко́зненнаго врага́/ и я́ко победоно́сец венча́ся све́тло от Христа́ Бо́га и Спа́са душ на́ших.
Глас 3:Све́тлое торжество́ соверша́юще днесь, бра́тие,/ воспои́м Христа́ Изба́вителя на́шего,/ хвалу́ Тому́ принося́ще и взыва́юще:/ возвели́чил еси́, Христе́, Твоего́ уго́дника,/ показа́в нам того́ чуде́с исто́чник,/ источа́ет бо от свята́го своего́ гро́ба исцеле́ний струи́/ ве́рно притека́ющим и любо́вию чту́щим того́/ и Тебе́, Спа́се, сла́вящим,/ сла́вящия Тя прославля́ющаго.
Глас 8:От дея́ния на высоту́ Боже́ственнаго восте́кл еси́, о́тче, виде́ния/ и, молча́ние коне́чное облобыза́в,/ безмяте́жным умо́м Бо́гу при́сно бесе́довал еси́,/ сего́ ра́ди разуме́нии Боже́ственными отту́ду обогати́лся еси́, блаже́нне,/ и был еси́ па́стырь и наста́вник после́дующим равноа́нгельному житию́ твоему́./ Тем, Богоно́се о́тче наш Ни́ле,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
По́двиги твои́ми, о Богоблаже́нне, удиви́л еси́ А́нгелы и челове́ки,/ Бо́га же возвесели́л еси́,/ тем тя чтим ве́рно, твою́ торжеству́юще па́мять,/ Ни́ле Богоно́се, о́тче наш.
Богородичен: Вели́чия Твоя́, о Де́во и Богоро́дице Чи́стая,/ превосхо́дят вся́кое челове́ков разуме́ние,/ оба́че дерза́ем, бре́ннии, любе́зно Тебе вопи́ти:/ ра́дуйся, А́нгелом и челове́ком превожделе́нная Ра́досте.
Каноны
Канон преподобного, глас 4 (основной)
Житие
Преподобный Нил Сорский
Преподобный Нил Сорский родился в 1433 году. Он происходил из боярского рода Майковых, Монашеский постриг преподобный Нил принял в Успенском КириллоБелозерском монастыре. Некоторое время он жил в обители под руководством опытного старца Паисия Ярославова, впоследствии игумена Троице-Сергиевого монастыря. Затем вместе с иноком Иннокентием святой Нил отправился в паломничество по святым местам Востока. Несколько лет он прожил на Святой Горе Афон и в монастырях Константинополя, опытно постигая иноческую жизнь и изучая творения святых отцовпустынников: Антония Великого, Василия Великого, Ефрема Сирина, Макария Великого, Исаака Сирина, аввы Варсонофия, Иоанна Лествичника, аввы Дорофея, Максима Исповедника, Исихия, Симеона Нового Богослова, Петра Дамаскина, Григория Богослова, Нила и Филофея Синайских. Наставления этих святых отцов преподобный воспринял умом и сердцем и превратил их в практическое руководство в своей жизни.
После возвращения в КириллоБелозерский монастырь преподобный Нил не остался жить в нем. Сначала он построил себе келлию недалеко от обители, а затем в 15 верстах от нее, на реке Соре, водрузил крест, построил часовню и келлию и ископал колодец. Когда рядом поселились другие иноки, был воздвигнут храм в честь Сретения Господня. В возникшем монастыре преподобный Нил ввел не общежительный, а новый для Руси скитский устав, по образцу афонских скитов. Поселившись в отдельных келлиях по одному, по два или по три человека, братия собирались в храм для совместной молитвы только по субботним, воскресным дням и праздникам. В другие дни каждый молился и трудился в своей келлии. Всенощное бдение в скитском храме продолжалось всю ночь, по каждой кафизме читались тричетыре поучения из творений святых отцов. За божественной литургией пелись только трисвятое, аллилуйя, Херувимская песнь и «Достойно есть», остальное читалось протяжно, нараспев. По субботам в братской усыпальнице служилась панихида.
Преподобный Нил отличался крайней неетяжательностыо. Он запрещал братии иметь по две одежды, брать милостыню разрешалось только в крайней нужде. В скитском храме не было дрогоценных украшений, богослужебные сосуды были деревянными, облачения из простых тканей. Преподобный Нил при скитническом образе жизни исключал монастырское землевладение, считал, что иноки должны жить только трудом своих рук. Сам он был для братии образцом трудолюбия.
Продолжая изучать Священное Писание и творения святых отцов, преподобный Нил устроял жизнь обители по заповедям Божиим и советам святых. Прежде чем приступить к какому-либо делу, он соотносил это дело с поучениями святых отцов. В письме к своему сподвижнику Иннокентию он писал: «И наипаче испытую Божественная писания: прежде заповеди Господня и толкования их, и апостольская предания; таже жития и учения святых отец, и тем внимаю... и теми поучаюся, и в том живот и дыхание мое имею... И аще, что случится творити ми, аще не обрящу то во святых писаниях, отлагаю се на время, дóндеже обрящу: понеже по своей и по своему разуму не смею что творити». Об этом же он писал и в другом письме: «Аз убо не творю без свидетельства Божественных писаний... О себе же не смею творити, понеже невежда и поселянин есмь». Начитанность преподобного Нила в творениях святых отцов была так велика, что он часто цитировал их наизусть.
Преподобный Нил Сорский известен не только как основоположник на Руси скитского жития и великий подвижник, но и как духовный писатель. На основании творений святых отцов он составил для братии Устав скитского жительства. В этом Уставе преподобный Нил более всего обращает внимание иноков на умное делание, под которым также подразумевает глубокую молитвенность и духовное подвижничество. Кроме Устава, сохранились несколько посланий преподобного к его ученикам. В посланиях к Кассиану говорится о борьбе с помыслами и о терпеливом перенесении скорбей; в посланиях к Иннокентию и Вассиану преподобный рассказывает о своей жизни и предлагает различные наставления. В двух посланиях к неизвестным инокам святой подвижник заповедует памятовать о смерти и дает советы, как бороться с греховными помыслами. Преподобный Нил участвовал на Соборах 1490 и 1503 годов.
Преподобный Нил Сорский скончался мирно 7 мая 1508 года. Руководствуясь духом смирения, он завещал братии бросить его тело в лесу на съедение диким зверям или предать погребению без всяких почестей. В 1569 году царь Иоанн Грозный хотел построить в монастыре преподобного Нила каменный храм на месте деревянного, но преподобный, явившись царю, строго запретил строить новый храм. Мощи преподобного Нила хранились под спудом в приделе его имени в Иоанно-Предтеченском храме обители. В Иконописном подлиннике сохранилось описание внешности преподобного; «Преподобный отец наш Нил, Сорский чудотворец, подобием сед, брада аки Кирилла Белозерского, но у сего курчевата; ризы преподобническия, в руках свиток».
Литература:
1. Преподобного отца нашего Нила Сорского предание учеником своим о жительстве скитском. М., 1849.
2. Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов русских святых. Май. Тверь, 1899.
3. Протопопов Д. И. Жития святых, чтимых Православной Российской Церковью, а также чтимых Греческой Церковью. Месяц Май. М., 1885.