05-12 Преподо́бнаго Диони́сия, архимандри́та Тро́ице-Се́ргиева монастыря́, Ра́донежскаго чудотво́рца

Преподо́бнаго Диони́сия, архимандри́та Тро́ице-Се́ргиева монастыря́, Ра́донежскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

05-12 Преподо́бнаго Диони́сия, архимандри́та Тро́ице-Се́ргиева монастыря́, Ра́донежскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2024-05-25 (12 мая по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 3:

Земна́я, прельща́ющая очеса́ миролю́бцев,/ возненави́дел еси́, о́тче Богоно́сне Диони́сие,/ за уме́ты та вмени́в,/ ше́ствуя путе́м ско́рбным,/ и в терпе́нии добр во́ин Христо́в яви́лся еси́,/ победи́в стра́сти ми́ра,/ был еси́ до кончи́ны непоколеби́мый благоче́стия побо́рник./ Те́мже мы днесь, соверша́я свяще́нную па́мять твою́,/ духо́вными тя пе́сньми ублажа́ем и смире́нно мо́лим,/ да, предстоя́ Престо́лу Го́спода Бо́га,/ хода́тайствуеши о спасе́нии душ на́ших.

Глас 4:

Бла́гости научи́вся от Вы́шнего благода́ти,/ измла́да подвиза́вся благо́ю со́вестию,/ Диони́сие преподо́бне,/ терпе́ния столп был еси́/ и сло́ва Бо́жия пропове́дник,/ благоче́стия догма́ты утверди́в и суеу́мных мудрова́ние упраздни́в,/ те́мже и пострада́л еси́ за и́стину, ра́дуяся,/ о́браз страда́льцем собо́ю показа́в,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ не преста́й моля́ся о нас,/ любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́.


Кондаки

Глас 6:

Свет Трисия́нный, всели́выйся в ду́шу твою́,/ сосу́д избра́н показа́ тя,/ веща́юща Боже́ственная лю́дем,/ испове́дник Бо́жия Сло́ва яви́лся еси́,/ и прилага́ющих Божеству́ веще́ственный огнь/ я́вственно обличи́л еси́,/ и злосла́вных смы́слы, я́ко паучи́нное пряде́ние, растерза́л еси́,/ благоче́стия столп и забра́ло тве́рдое ми́рови показа́лся еси́/ и сего́ ра́ди от Вселе́нскаго Патриа́рха ди́вне похвале́н был еси́./ Мы же благода́рными гла́сы, веселя́щеся, вопие́м ти:/ ра́дуйся, о́тче наш, Диони́сие преподо́бне.

Икос: Грехо́в ми разреше́ние пода́ждь/ и е́же пе́ти по достоя́нию по́двиги твоя́, Диони́сие преподо́бне,/ в ров бо глубо́к вве́ржен есмь неразу́мия,/ а́ще не ты ми пода́си, недосто́йному, сло́во и язы́к непосты́ден,/ воспе́ти со дерзнове́нием си́це:/ ра́дуйся, Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле,/ я́ко с пло́тию на земли́ Безпло́тных житие́ показа́л еси́./ Ра́дуйся, па́стырю всеизря́дный,/ я́ко после́довал еси́ стопа́м преподо́бнаго Се́ргия,/ ста́до твое́ упа́сл еси́ и и́нок мно́жество до́бре упра́вил еси́./ Ра́дуйся, терпе́ния сто́лпе и смире́нныя кро́тости высото́./ Ра́дуйся, стра́нным прибе́жище и безнаде́жным неча́емое упова́ние./ Ра́дуйся, скорбя́щих утеше́ние и безпомо́щных помо́щниче./ Ра́дуйся, духодви́жимая уста́ и язы́че богоглаго́ливый,/ я́ко во вре́мя всеми́рных напа́стей наро́ду веща́л еси́/ и царю́ и Патриа́рху мно́гу по́льзу сотвори́л еси́./ Ра́дуйся, врачу́ прему́дрый я́звенным,/ я́ко при́сный оте́ц о них промышля́я,/ о́вых врачу́я, о́вых же с пе́нием подоба́ющим и с напу́таем ве́чнаго живота́ отпуща́я./ Ра́дуйся, пита́телю благи́й си́рым и больны́м промы́шленниче/ и упокое́ние в до́брей пи́щи и пити́и,/ сам же, благодаря́ Бо́га, овся́ным хле́бом и водо́ю дово́льствовавыйся./ Ра́дуйся, свы́ше от Бо́га дар восприи́мый умноже́нием хле́ба,/ я́ко и мал сосу́дец не оскуде́ на пи́щу бра́тии и наро́ду мно́гу./ Ра́дуйся, пропове́дниче Бо́жия Сло́ва,/ Правосла́вия догма́ты утвержда́я,/ злосла́вных же смы́слы из ко́рене исторга́я./ Ра́дуйся, страда́льче предо́брый,/ изгна́ния и ра́ны на телеси́ му́жески претерпе́в, по и́стине побора́я./ Ра́дуйся, церко́вное утвержде́ние и умире́ние ми́ру./ Ра́дуйся, наста́вниче спасе́ния на́шего, Диони́сие преподо́бне.

Глас 4:

Пра́вило ве́ры, столп благоче́стия/ был еси́, Богоно́сне Диони́сие,/ яви́в в себе́ о́браз и приме́р/ преуспе́яния доброде́тели и по́двигов:/ се́ю Ева́нгельскою мре́жею/ мно́гих улови́л еси́ подража́телей,/ подая́ блестя́щею на Небеси́ сла́вою свое́ю/ ре́вность к соде́йствованию на по́льзу правове́рных./ Те́мже мы, ны́не воспева́юще сия́, мо́лим тя,/ да хода́тайствуеши о стране́ на́шей/ и о всем Це́ркви исполне́нии.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

Весь от ю́ности себе́ Го́сподеви возложи́в/ и мона́шеское житие́ возлюби́в,/ потща́лся еси́ ше́ствовати те́сным путе́м,/ преподо́бне о́тче Диони́сие,/ смире́нною же му́дростию себе́ уничижа́я,/ от Бо́га возвели́чен был еси́,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Труды́, поще́нием и бде́нием умерщвля́я те́ло свое́/ и непреста́нными моли́твами к Бо́гу всегда́ приближа́яся,/ дом че́стен Ду́ху Свято́му был еси́,/ И́же, ви́дя твое́ благо́е произволе́ние,/ прави́теля поста́ви тя до́му Живонача́льныя Тро́ицы,/ иде́же ве́рен яви́лся еси́/ о́бразом доброде́тельнаго твоего́ жития́/ мно́гия ча́да приве́д ко спасе́нию.

Да́нный тебе́ от Бо́га тала́нт/ земны́ми попече́нии не закрыва́я,/ во исправле́нии церко́вных после́дований и моли́тв,/ повеле́ние от царя́ и Патриа́рха прии́м,/ трудолю́бне подвиза́лся еси́, Диони́сие,/ а́ще и по́слежде мно́гия беды́ и напа́сти за сие́/ от зави́стных непови́нно прия́л еси́,/ те́мже по достоя́нию венча́лся еси́ от Бо́га,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Житоме́ритель изря́ден во вре́мя ну́жды,/ я́коже дре́вле Ио́сиф,/ и непоколеби́мый столп терпе́ния в разли́чных напа́стех,/ я́коже И́ов, был еси́, Диони́сие,/ всем дре́вним страда́льцем за и́стину подо́бник,/ с ни́миже и прия́л еси́ на Небесе́х мзду трудо́в твои́х;/ те́мже ны́не по до́лгу тя любо́вию ублажа́ем.

С поруга́нием по то́ржищу води́м,/ во око́вах держи́м, бие́мь, и попира́емь,/ и вся́чески безче́стим,/ к бию́щим тя весе́лым лице́м бесе́довал еси́./ Вопроша́ющим же тя о беде́ сей друго́м твои́м отвеща́л еси́:/ несть се беда́, но то́кмо подо́бие беды́,/ и́стинная же беда́ есть в гее́нне с диа́волом му́чиму бы́ти;/ ея́же изба́вится нам Го́спода умоли́, Диони́сие преподо́бне.

Прииди́те, мона́шествующих собра́ния,/ свяще́нницы и вси лю́дие,/ любо́вию восхва́лим отца́ на́шего Диони́сия/ в день све́тлой па́мяти его́,/ той бо яви́ся и́стинный ревни́тель по́стническаго жития́,/ после́дуя стопа́м вели́каго Се́ргия, свяще́нства бысть честны́й сосу́д,/ о лю́дех попечи́тель изря́ден,/ я́звенный врачу́я, наги́я одева́я/ и гла́дныя до́бре пита́я,/ отходя́щих же от сего́ вре́меннаго жития́/ по достоя́нию напу́тствия к ве́чному животу́,/ те́мже возопии́м ему́:/ о́тче Диони́сие, не преста́й и ны́не,/ вку́пе с преподо́бным Се́ргием,/ проси́ти у Христа́ Бо́га благо́е устрое́ние оте́честву на́шему,/ всем лю́дем мир/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Ра́дуйся, о́тче Диони́сие,/ мона́шествующих пра́вило изве́стнейшее,/ согреша́ющих немедли́тельный обличи́телю,/ ка́ющимся же ско́ро подава́яй проще́ние,/ вражду́ющих ту́не на тя/ врачу́яй свои́м хриетоподража́тельным смире́нием/ и всем поле́зная промышля́яй:/ те́мже и нам, почита́ющим святу́ю па́мять твою́,/ испроси́ у Христа́ Бо́га мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Ра́дуйся, Богому́дре Диони́сие,/ погреше́ния неразу́мных обличи́вый/ и церко́вныя кни́ги до́бре испра́вивый,/ а́ще и мно́гия беды́ и напа́сти от зави́стных за сие́ претерпе́л еси́,/ но последи́ сла́вный страстоте́рпец за и́стину яви́лся еси́,/ от царя́ и Патриа́рха почте́н,/ наипа́че же от Всеще́драго Бо́га на Небеси́ ве́лию благода́ть прии́м,/ Его́же моли́ низпосла́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ра́дуйся, до́брый па́стырю слове́снаго ста́да,/ о́тче наш Диони́сие,/ ты бо су́етное дме́ние заблужда́ющих и проти́вящихся тебе́/ о́стрым обличе́ния сло́вом му́дре низложи́л еси́/ и су́етно бы́ти мудрова́ние сих показа́л еси́,/ а́ще и неиспра́влени пребыва́ху/ и мно́гия напа́сти тебе́ последи́ творя́ху,/ но ты прия́л еси́ от Бо́га оби́льную мзду трудо́в твои́х/ и незло́биваго терпе́ния твоего́,/ те́мже моли́ дарова́ти и нам, чту́щим святу́ю па́мять твою́,/ мир и ве́лию ми́лость.

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Диони́сие:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче и преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви,/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Егда́ не бысть гра́да, ни ве́си, ни де́бри,/ е́же укры́тися лю́дем росси́йским от мучи́тельства враго́в,/ и́мже грех ра́ди свои́х пре́дани бы́ша,/ тогда́ ты, преподо́бне Диони́сие,/ кре́пкое прибе́жище и наде́жное приста́нище всем стра́ждущим яви́лся еси́./ Те́мже и нас мучи́тельства де́монскаго изба́ви/ и от страсте́й свободи́ моли́твами твои́ми.

Нощь вся́ка день тебе́ бысть,/ преподо́бне Диони́сие,/ егда́ о избавле́нии оте́чества твоего́/ те́пле со слеза́ми и во́плем кре́пким моли́лся еси́;/ те́мже и возра́довался еси́, спасе́ние зря/ и ми́рное люде́й пребыва́ние,/ е́же и нам от Бо́га испроси́ моли́твами твои́ми.

Нападо́ша иногда́ на преподо́бнаго Се́ргия,/ моля́щася в со́зданней им це́ркви,/ бесо́вския по́лчища во о́бразе лито́вских во́инских люде́й,/ хваля́щеся ме́сто сие́ разори́ти,/ но моли́твою его́ прогна́ни бы́ша:/ се промысли́тельное проявле́ние бысть,/ е́же последи́, во твое́ вре́мя, де́лом соверши́ся,/ егда́ оби́тель сия́ до́лгое вре́мя лито́вскими людьми́ вою́ема бе,/ и́же тща́хуся о́ную вконе́ц разори́ти,/ но саме́х богопораже́нною я́звою тру́пия/ досто́йно падо́ша, псало́мски, при а́де./ Те́мже и ны́не не преста́й, преподо́бне Диони́сие,/ спаса́ти оби́тель сию́ и вся гра́ды и страны́ христиа́нския/ от всех наве́т вра́жиих моли́твами твои́ми.

По мно́гих труде́х и страда́ниих,/ и́же подъя́л еси́ о спасе́нии оте́чества/ и исправле́нии церко́внем,/ честь старе́йшинства и пе́рвенства в бра́тиях твои́х/ тебе́ от Вселе́нскаго Патриа́рха даде́ся, преподо́бне Диони́сие,/ от Бо́га же Небе́сное Ца́рство и несконча́емую ра́дость насле́довал еси́,/ е́же и нам испроси́ моли́твами твои́ми.


Седальны

Глас 8:

Егда́ с поруга́нием, зно́ю вельми́ належа́щу,/ чрез весь день, во дворе́ держи́м, был еси́ во око́вах, жа́ждею ве́лиею томи́м,/ тогда наде́ждею прохлажде́ния о́ною живо́ю водо́ю,/ ю́же Христо́с ве́рующим в Него́ обеща́, укрепля́л еси́ себе́,/ и, наде́жди не погреши́в, стяжа́л еси́ внутрь исто́чник воды́, теку́щ в живо́т ве́чный,/ да не вжа́ждешися во ве́ки.

Глас 4:

Благи́й яре́м Христо́в, ра́дуяся, всегда́ нося́,/ кро́ток и смире́н се́рдцем, по словеси́ Госпо́дню, был еси́, о́тче Диони́сие,/ те́мже и обре́л еси́ ве́чный поко́й,/ е́же и нам улучи́ти моли́твами твои́ми, мо́лимся.

Глас 4:

Блаже́нства о́наго жела́я, е́же Христо́с ни́щим ду́хом обеща́,/ вся́кое до́лу влеку́щее мудрование от себе́, му́дре, отри́нул еси́,/ ничесо́же от вре́менных возжела́в;/ те́мже и обогати́лся еси́ от Бо́га Небе́сными дарова́нии,/ прославля́я с Го́рними си́лами Соде́теля вся́ческих.

Глас 3:

Все житие́ мое́ в ле́ности мно́зей преидо́х,/ и ны́не прибли́жихся к вре́мени исхо́да моего́,/ и от враг мои́х устраша́юся,/ да не исто́ргнут ду́шу мою́ и во глубину́ поги́бели сведу́т./ Но к тебе́ прибега́ю, па́стырю своему́, преподо́бне Диони́сие:/ уще́дри мя, раба́ твоего́,/ и изба́ви мя от озлобле́ния сих моли́твами твои́ми.


Светильны

Све́тлым житие́м твои́м свет ста́ду твоему́ был еси́, преподо́бне Диони́сие,/ те́мже и на́ша омраче́нная грехо́м сердца́ све́том покая́ния просвети́/ и на путь за́поведей Госпо́дних напра́ви.

Богородичен: Свет ро́ждшая ми́ру, Пречи́стая Влады́чице,/ просвети́ у́мныя о́чи души́ моея́/ и спаси́тельных слез исто́чники да́руй ми, рабу́ Твоему́,/ я́ко да по до́лгу Тя ублажа́ю.


Каноны

Канон святаго, глас 6 (основной)


Житие

Преподобный Дионисий Радонежский

Преподобный Дионисий Радонежский, в миру Давид Зобниновский, родился около 1570 года в городе Ржеве. Постриженик, а затем настоятель Старицкого Успенского монастыря, во время событий Смутного времени был ближайшим помощником святителя Ермогена, Патриарха Московского. С 1610 года преподобный отец Дионисий? архимандрит Троице-Сергиевой Лавры. При нем в монастырских слободах были открыты дома и больницы для пострадавших, раненых и оставшихся бездомными во время польсколитовского нашествия. Во время голода по его настоянию братия Лавры питались овсяным хлебом и водою, чтобы сберечь пшеничный и ржаной хлеб для больных. В 1611 –1612 годах совместно с келарем Троице-Сергиевой обители иноком Авраамием Палицыным († 1625) он писал окружные послания с призывом присылать ратных людей и денежные средства для освобождения Москвы от поляков, а также к князю Димитрию Пожарскому и ко всем ратным людям с призывом ускорить поход.

Иноческая школа помогла преподобному Дионисию в самых тяжелых обстоятельствах лихолетья сохранить в душе неугасимым внутренний свет заповедей Христовых. Высокая ступень иноческого подвига, достигнутая преподобным через непрестанную молитву, сообщила ему и дар чудотворений. Но он тщательно хранил тайны духовной жизни от людей, которым это знание могло послужить лишь во вред. «Не спрашивайте инока о делах иноческих, – говорил преподобный Дионисий, – потому что для нас, иноков, великая беда – открывать тайны мирянам. Есть писано о том, что делается в тайне, да не у весть шуйца твоя... Нам следует укрываться, чтобы делание наше было неведано, дабы этим диавол не ввел нас во всякое небрежение и в леность». О глубоких внутренних испытаниях и постигнутых им тайнах Богопознания можно судить только по тем делам, которые проявлялись, когда обстоятельства принуждали преподобного Дионисия к активной деятельности.

Одним из таких значительных событий было привлечение его к исправлению Богослужебных книг. С 1616 года преподобный Дионисий возглавил работы по исправлению печатного Требника на основе сличения древних славянских рукописей и различных греческих изданий. Во время работы справщики обнаружили существенные расхождения и в других книгах, изданных в период междупатриаршества (1612–1619). Однако ответственные за эти упущения люди обвинили на Соборе 1618 года преподобного Дионисия в еретичестве. Лишенный права священнослужения и отлученный от Церкви, он был заточен в Новоспасский монастырь, где его хотели умертвить голодом. Вмешательство в 1619 году Иерусалимского Патриарха Феофана IV (1608–1644) и вернувшегося из польского плена Патриарха Филарета (1619–1633) прекратило его заточение, и он был оправдан. Преподобный Дионисий строго соблюдал монастырский устав, лично участвовал вместе с братией в монастырских работах и в устроении обители после осады Лавры поляками. Житие и канон преподобного написаны келарем Троице-Сергиева монастыря Симоном Азарьиным и дополнены священником Иоанном Наседкой, сотрудником преподобного Дионисия в деле исправления Богослужебных книг. Преставился преподобный Дионисий 12 мая 1633 года и погребен в Троице-Сергиевой Лавре.

Литература:

Житие преподобного отца нашего Дионисия, архимандрита Сергиевой Лавры, Радонежского чудотворца. Свято-Троице-Сергиева Лавра, 1908.