И́же во святы́х отца́ на́шего Ники́ты епи́скопа, Новгоро́дскаго чудотво́рца
Краткое наименование:05-14 И́же во святы́х отца́ на́шего Ники́ты епи́скопа, Новгоро́дскаго чудотво́рца
Минея. Дата 2024-05-27 (14 мая по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Евр.7:26-8:2
Евангелие: Ин.10:9-16
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Наслади́вся, Богому́дре, воздержа́ния/ и жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в,/ на престо́ле святи́тельства сел еси́,/ и я́ко звезда́ многосве́тлая, просвеща́я ве́рных сердца́/ заря́ми чуде́с твои́х, о́тче наш, святи́телю Ники́то,/ и ны́не моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.
Глас 2:Небе́снаго простра́нства жела́я,/ от ю́ности в те́сне ме́сте затвори́лся еси́,/ в не́мже прельще́н быв от врага́,/ па́ки смире́нием и послуша́нием/ победи́л еси́ преле́стника кре́пце, Ники́то,/ и ны́не, предстоя́ Христо́ви,/ моли́ спасти́ся всем нам.
Кондаки
Глас 6:Архиере́йства са́ном почти́вся/ и чи́сте Чисте́йшему предстоя́,/ приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́,/ я́ко и дождь моли́твою све́л еси́,/ овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́./ И ны́не, святи́телю Ники́то,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся,/ да вси вопие́м ти:/ ра́дуйся, святи́телю о́тче предивный.
Икос: Кто не почуди́тся, кто не просла́вит/ неизсле́димую и несказа́нную глубину́ милосе́рдия Твоего́, Христе́ Бо́же?/ Я́ко просла́вил еси́ в после́днем ро́де уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ту,/ его́же обрето́шася честны́я мо́щи це́лы и неразруши́мы./ Ему́же рече́м:/ егда́ во пло́ти был еси́, преподо́бне,/ де́лании Боже́ственными ду́шу предочи́стил еси́,/ святи́тельства па́ству восприи́м,/ сосу́д избра́н Боже́ственнаго Ду́ха показа́лся еси́/ и ста́до твое́ до конца́ в ве́ре утверди́л еси́./ Тем ра́дуйся, о́тче преди́вный.
Глас 1:Победи́в вра́жия ле́сти до́бле/ и све́тло доброде́тельми просия́в,/ святи́тельства оде́ждою обле́клся еси́, пресла́вне Ники́то,/ в не́мже све́том жития́ твоего́ и чудесы́ сия́я па́че со́лнца,/ мно́гих просвети́в, приве́л еси́ Христо́ви,/ Его́же моли́ о нас, пою́щих тя.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:Плотско́е стремле́ние/ воздержа́нием увяди́л еси́,/ лико́м по́стническим совокупи́лся еси́,/ безстра́стием укра́шен,/ ум предочи́стив/ непреста́нными к Бо́гу манове́нии,/ святи́тельства па́ству восприя́л еси́,/ приле́жно о ста́де попече́ние име́л еси́,/святи́телю Ники́то,/ душетле́нных неду́гов отгоня́я мрак/ и просвеща́я све́том Богоразу́мия./ О всех приле́жно моли́ся,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче,/ Богоблаже́нне святи́телю Ники́то,/ приле́жныя моли́твы/ за лю́ди твоя́ Бо́гу приноси́л еси́,/ и,бездо́ждию не́когда бы́вшу,/ ты, Влады́ку Христа́ умоли́в,/ дождь с Небесе́ свел еси́,/ и ча́да твоя́ возвесели́л еси́,/ и благодаре́ние Бо́гу возсыла́ти/ вся научи́л еси́./ И ны́не о ста́де твое́м приле́жно моли́ся,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Богоблаже́нне о́тче,/ святи́телю Ники́то,/ челове́че Небе́сный, земны́й А́нгеле,/ де́лателю виногра́да Христо́ва,/ у́ме Боже́ственный, духо́вный орга́не,/ свети́льниче многосве́тлый,/ любве́ струя́ неистощи́мая,/ ви́дя гра́да запале́ние/ и лю́ди, в печа́ли и тузе́ пребыва́ющия,/ приле́жно Христу́ моли́лся еси́,/ и пла́мень угаси́л еси́,/ и от ско́рби на ра́дость лю́ди твоя́ премени́л еси́.
Свяще́нная и сла́вная Це́рковь Вели́каго Нова́града,/ архиере́й же, и свяще́нных собо́ри,/ и мно́жество наро́да,/ све́тло торжеству́юще в па́мять святи́теля Ники́ты,/ с любо́вию взыва́ют:/ ра́дуйся, пресве́тлый свети́льниче и моли́твенниче те́плый;/ мно́га бо ле́та сокрове́ны бы́ша честны́я твоя́ мо́щи,/ ны́не же обрето́шася це́лы и неразруши́мы/ и па́че со́лнца сия́ющи,/ я́же любе́зно лобыза́ем, освяще́ние прие́млюще и глаго́люще:/ сия́ суть ча́да твоя́, святи́телю,/ я́же Ева́нгелием породи́л еси́/ и в правосла́вии утверди́л еси́./ И ны́не моли́ся Го́споду/ спасти́ся душа́м на́шим.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ архиере́ю Ники́то, святи́телем удобре́ние,/ по́стником украше́ние, свяще́нником благоле́пие,/ Вели́кому Нову́граду утвержде́ние:/ на земли́ бо, я́ко А́нгел, пожи́л еси́,/ беззло́бием и пра́вдою укра́шен,/ свети́ло вели́кое яви́вся нам/ и мир весь просвеща́я преди́вными чудесы́./ Те́мже моли́ся Христо́ви/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ по́стников непоколеби́мый сто́лпе,/ А́нгелов собесе́дниче./ Пречи́сто зерца́ло Ду́ха Пресвя́таго яви́лся еси́/ и, Того́ заря́ми при́сно облиста́яся,/ ве́рных сердца́ озаря́еши,/ боле́зни облегча́еши, неду́ги отгоня́еши./ Те́мже моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ святи́телю Богоприя́тне,/ сто́лпе непревра́тный,/ непоколеби́мо основа́ние ве́ры,/ церко́вное украше́ние, святи́телей удобре́ние,/ сла́ва пра́ведных,/ Те́мже тя ублажа́ем, моле́бно воспева́юще:/ святи́телю Богодохнове́нне,/ моли́ся Христу́/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Челове́че Небе́сный, земны́й А́нгеле,/ де́лателю виногра́да Христо́ва,/ уясни́л еси́ ве́рных сердца́ медотео́чными уче́нии,/ и вся благоле́пно просвети́л еси́,/ и ны́не от Христа́ неувяда́емым увя́злся еси́ венце́м,/ моли́ о душа́х на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Свети́льник тя стяжа́вше,/ свяще́нную твою́ па́мять восхваля́ем,/ свяще́нно ублажа́юще,/ Це́рковь бо Христо́ву украси́л еси́/ и лю́ди твоя́ просвети́л еси́,/ вруче́нный тебе́ тала́нт умно́жив,/ ра́дости сподо́бился еси́ Го́спода твоего́./ И ны́не, святи́телю, моли́ся/ о душа́х на́ших.
Воздержа́нием до́бре воспита́вся,/ в пресла́вную доброде́телей высоту́ возше́л еси́,/ святи́тельства оде́ждею, пребога́те,/ и венце́м доброде́телей укра́шен./ Благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха осия́емь,/ просвети́ моли́твами твои́ми, святи́телю Ники́то,/ достодо́лжно восхваля́ющих/ свяще́нную и честну́ю па́мять твою́.
Я́ко зла́то чи́сто, обрето́хом/ честны́я твоя́ мо́щи, Ники́то святи́телю,/ и сих любо́вию почита́ем,/ торжеству́юще ра́достно/ и я́ко свяще́ние душа́м обнося́ще,/ Христа́ прославля́ем,/ просла́вльшаго тя, уго́дника Своего́,/ да и нас сподо́бит ве́чнаго наслажде́ния.
Блага́го Бо́га ве́рный ра́бе,/ виногра́да Его́ приле́жный де́лателю,/ до́бре ста́до упа́сл еси́,/ и Ева́нгельскими словесы́ люде́й твои́х сердца́ напои́л еси́,/ и се́мя благоче́стия в них возрасти́л еси́./ И ны́не предстоя́ Христу́,/ моли́ся, святи́телю Никиито,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Седальны
Глас 8:Смире́нием Влады́це Христу́ после́довав,/ воздержа́нием житие́ укра́сил еси́/ и, от Сего́ му́дрости сло́во вверя́я,/ к доброде́тели наказа́тель яви́лся еси́./ Те́мже вопие́м ти:/ святи́телю Ники́то, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 3:Я́ко пресве́тло со́лнце, возсия́в,/ лю́ди твоя́ просвети́л еси́ уче́нии слове́с твои́х,/ страсте́й очерне́ние потреби́л еси́, святи́телю Ники́то./ Моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Глас 4:От искуше́ний лука́ваго прему́дренно себе́ соблю́л еси́, святи́телю,/ и вконе́ц того́ низложи́л еси́,/ и Христо́вы Це́ркве столп и утвержде́ние был еси́./ Те́мже, соше́дшеся, па́мять твою́ почита́ем, Богому́дре.
Глас 1:Я́ко сад присноцвету́щ, лю́ди твоя́ сотвори́л еси́,/ сия́ во благоче́стии возрасти́в, умно́жил еси́,/ и от сего́ ве́рен раб и де́латель виногра́да Христо́ва показа́лся еси́,/ и трудо́м возме́здие досто́йно восприя́л еси́, святи́телю,/ моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.
Светильны
Плотска́я мудрова́ния ду́ху повину́л еси́/ и, я́ко зла́то, огне́м искуси́вся,/ прия́телище был еси́ Ду́ху Пресвято́му,/ о́тче Ники́то святи́телю.
Богородичен: Тя пе́сньми ублажа́ем, Де́во,/ Бо́га бо роди́вши, на руку́ носи́ла еси́,/ Того́ моли́ за ду́ши на́ша.
Каноны
Канон святого, глас 3 (основной)
Другий канон преподобного, глас 7 (основной)
Житие
Святитель Никита, епископ Новгородский
В юные годы поступил в Киево-Печерский монастырь, где принял монашеский постриг. В самом начале своего иноческого пути, по своей духовной неопытности, он затворился в пещере против воли и благословения настоятеля, преподобного игумена Никона (†1088, память 23 марта), который предупреждал о преждевременности такого подвига для молодого инока. Печерские старцы, убедившись, что неосторожный монах не слушает их, не переставали молиться за него. Через малое время ароматы наполнили пещеру Никиты, и он услышал некий голос, как бы молившийся вместе с ним. «Господи! – воскликнул неосторожный затворник, – явись мне, дабы я мог лицезреть Тебя». Голос отвечал ему: «Я пошлю тебе ангела; твори во всем волю его». Тотчас предстал перед Никитой в виде ангела бес, который повелел ему перестать молиться и сказал, что молиться будет он сам, а затворнику велел читать только Ветхий Завет. Несчастный послушник прекратил молитву. Он постоянно видел рядом с собой молившегося ангела и был спокоен, а Ветхий Завет выучил наизусть. Бес же стал открывать ему то, что творится в мире, побуждая затворника к пророчествованию. К пещере Никиты стали приходить миряне, удивляясь его прорицаниям. Так, например, Никита предсказал убиение князя Новгородского Глеба Святославича (†1078), и это предвещание сбылось. (Диавол, конечно, не знает будущего, но возвещает то, к чему склоняет злых людей, в данном случае – убийство). Старцы заметили, что затворник ничего не говорит от Нового Завета, а только от Ветхого, и поняли, что он в прелести. Силой соборной молитвы они изгнали беса из пещеры, и вывели из нее Никиту. Оказалось, что он не только забыл весь Ветхий Завет, но даже разучился читать. Когда Никита пришел в себя, ему пришлось заново обучаться грамоте, как ребенку. С горьким сожалением Никита оплакал свою ошибку и с тех пор стал подвизаться в великом смирении и послушании. Наложив на себя особое воздержание, инок Никита превзошел других в добродетелях. Господь принял его глубокое покаяние и прославил его даром чудотворения. Однажды преподобный Никита во время бездождия низвел своей молитвой дождь; в другой раз он молитвой угасил пожар. За премногую любовь преподобного, обнаруженную в соблюдении заповедей Христовых, Господь сотворил его пастырем Своего словесного стада, и преподобный в 1096 году был возведен на архиепископскую кафедру Великого Новгорода.
В годы своего архиерейства (1096–1108) святитель Никита возвел церковь Благовещения и часть архиерейских палат в Новгороде. По его мысли, хотя и после его кончины, был расписан фресками собор Святой Софии, Премудрости Божией. 30 января 1108 года святитель Никита преставился о Господе и был погребен в Софийском соборе. Вскоре началось почитание его как святого и уже в первой половине XIII века праздновалась память святителя Никиты. Прошли столетия, память о нем постепенно изгладилась, и гробница его оказалась в небрежении. В Святую ночь 1551 года некий боярин, сидя невдалеке от гробницы в ожидании Пасхальной заутрени, услышал глас: «Гробница святителя Никиты должна быть покрыта». Он поспешно пошел домой, принес покров, но прежде, чем возложить его, начал обметать гробницу, и увидел в щель нетленные мощи святителя. Боярин сообщил об этом духовным властям. В том же 1558 году, по благословению Митрополита Московского Макария, святитель Никита был причислен к лику святых. В канун его прославления один священник увидел во сне святителя в облачении, кадящим святые иконы. Когда гробницу открыли, святитель Никита пошевелился. Все были поражены исходившим от его лика светом. В то время в Новгороде укоренилась ересь, отрицающая святые таинства, иерархию и поклонение святым иконам. Перед мощами святителя Никиты глава этой ереси покаялся, и она исчезла. От мощей святителя Никиты исцелилась слепая престарелая Ксения, жительница Новгорода, а также один расслабленный; совершилось много и других чудес. Во время Ливонской войны святителя Никиту видели в облачении и с посохом в руке на коне, благословляющим русское войско.
Святитель Никита был безбородым, так и пишут его на иконах.
В настоящее время мощи святителя Никиты почивают в новгородском храме в честь святого апостола Филиппа, в приделе во имя святителя Николая. Память святителя Никиты также совершается 30 апреля, в день обретения мощей (1558), и 14 мая.