Преподо́бнаго отца́ на́шего Ефре́ма Переко́мскаго
Краткое наименование:05-16 Преподо́бнаго отца́ на́шего Ефре́ма Переко́мскаго
Минея. Дата 2025-05-29 (16 мая по ст. стилю)
Знак типикона: СлавословныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:От ю́ности твоея́ весь Бо́гови порабо́тился еси́, блаже́нне,/ и Того́ ра́ди любве́ оте́чество и род оста́вил еси́,/ в пусты́ню всели́вся,/ в не́йже жесто́кое житие́ показа́в,/ и чуде́с дарова́ния от Бо́га прия́л еси́,/ Ефре́ме преподо́бне./ Моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.
Кондаки
Глас 8:А́нгельскому житию́ поревнова́в, преподо́бне,/ вся земна́я оста́вив, ко Христу́ прите́кл еси́/ и, Того́ за́поведьми огра́ждся,/ яви́лся еси́ столп непоколеби́м от вра́жиих напа́даний./ Тем зове́м ти:/ ра́дуйся, Ефре́ме, свети́ло пресве́тлое.
Икос: И́же в ме́ртвеннем те́ле А́нгельскому уподо́блься житию́ па́че естества́/ и с те́ми на Небесе́х лику́я,/ прииди́те, вси ве́рнии, воспое́м преподо́бнаго Ефре́ма:/ той бо, я́ко уме́ты, вмени́ мирска́я вся кра́сная, я́ко да Небе́сных получи́т,/ вшед на го́ру, я́коже дре́вле Моисе́й и вели́кий Илия́,/ посто́м очи́щся, сподо́бися ви́дети Тро́йческую све́тлость/ не во мра́це, ни в ви́хре, но во све́те благода́ти Бо́жия./ Тем и чуде́с лучи́ испуща́я све́тло/ и ре́ки исцеле́ния источа́я ве́рным от гро́ба, я́ко неду́гов исцели́тель,/ ра́дуйся, о́тче Ефре́ме, свети́ло пресве́тлое.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 5:Преподо́бне о́тче Ефре́ме,/ любо́вию Боже́ственною разжиза́емь,/ оте́чество и род оста́вил еси́/ и, в пусты́ню дости́г/ и та́мо ма́лу хлеви́ну созда́в,/ в ней до́бре подвиза́лся еси́./ Те́мже и по преставле́нии твое́м/ благода́ть от Го́спода прия́л еси́ чуде́с,/ моли́ спасти́ся тебе́ почита́ющим.
Преподо́бне о́тче Ефре́ме,/ любве́ ра́ди учи́теля твоего́,/ вся, я́же на земли́, преоби́дел еси́,/ и, в пусты́ню всели́вся,/ пло́ти по́хотное мудрова́ние умертви́л еси́,/ и по́стническими труды́ твое́ житие́ уясни́л еси́./ Отону́дуже и ученики́ собра́в,/ ревну́ющия твоему́ житию́,/ сих Христу́ приве́л еси́,/ Его́же моли́ спасти́ всех, тебе́ пою́щих.
И́же непра́ведно разбо́йнически/ наше́дших на оби́тель твою́, преподо́бне,/ хотя́щих оскорби́ти ученики́ твоя́,/ ты же от ке́ллии я́ко тех ви́дел еси́,/ то́кмо жезла́ ударе́нием устраши́л еси́./ Отону́дуже, я́ко позна́вше свое́ безчелове́чное суровство́,/ со студо́м бе́гству устреми́шася./ Христу́ моли́ся спасти́ ду́ши на́ша.
На у́стьи Вере́нды,/ на о́строве водвори́вся, преподо́бне,/ и в пусты́ню безмо́лвия вшед,/ та́мо ке́ллию созда́л еси́,/ в не́йже Небе́сное бога́тство стяжа́л еси́,/ слеза́ми у́бо постя́ся,/ ра́достию пожина́еши плоды́ трудо́в твои́х./ Те́мже оби́тель, ю́же труды́ твои́ми стяжа́л еси́,/ со ученики́ не оста́ви,/ но ми́лостивно посеща́й,/ Христу́, о́тче Ефре́ме, моли́ся спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Я́ко преходя́щую жизнь/ на земли́ презре́в, блаже́нне,/ та́мо сподо́бился еси́ улучи́ти/ жизнь Боже́ственную/ и тоя́ сия́ние прия́л еси́, Богоно́се.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Любве́ ра́ди Христо́вы,/ преподо́бне Ефре́ме,/ пло́ти рачи́тельное умертви́л еси́ мудрова́ние/ и ду́шу, от страсте́й свобо́дну,/ Бо́гу предста́вил еси́.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Бо́дренными моли́твами/ и сле́зными исто́чники/ Це́рковь ве́рных/ обогати́л еси́,/ Богоблаже́нне Ефре́ме.
Мона́хов мно́жества/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Ефре́ме:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:Преподо́бне о́тче Ефре́ме,/ ты, и́го Христо́во на ра́мо взем,/ до́блественне наи́тие вра́жие попра́л еси́./ Сего́ ра́ди тя,/ ве́рнии вси, почита́ем,/ о преблаже́нне, мона́шествующих похвало́./ Те́мже Христа́ непреста́нно моли́/ спасти́ ду́ши на́ша.
Ве́рою соше́дшеся вси,/ я́ко по́стника тя Христо́ва почита́ем, Ефре́ме:/ ра́дуяся у́бо, ше́ствовал еси́ в пусты́ню непроходи́мую, му́дре,/ наста́вник был еси́ че́стен./ Те́мже тебе́ мы ве́рою взыва́ем,/ блаже́нне, по́стников похвало́:/ о нас моли́ся ко Го́споду,/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче наш,/ бу́дущия ра́ди жи́зни/ при е́зере на о́строве Переко́ме всели́лся еси́,/ ника́коже боя́ся неви́димых враго́в,/ мно́гажды толца́ния творя́щих к тебе́,/ ты же моли́твами сих без ве́сти твори́л еси́,/ о терпели́вый душе́ю,/ в пу́сте ме́сте, чу́дное овча́,/ Христа́ А́гнца Па́стыря име́я./ Те́мже тя ве́рою вси чтим и ублажа́ем.
На Не́бо теку́щую возше́д колесни́цу, чу́дне, доброде́телей,/ дости́гл еси́ кра́йнее житие́ воздержа́нием,/ из пусты́ни смотря́я Вы́шняго Иерусали́ма красоты́/ и, боле́зненным подвиго́м досто́йно по́чести прие́м,/ с Небе́сными ра́дуешися чинонача́лии, преблаже́нне,/ ве́чных благи́х насле́дник/ и Ца́рствия жи́тель быв./ Моли́ся, преподо́бне Ефре́ме, Спа́су всех/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.
Седальны
Глас 4:Ю́ность твою́, преподо́бне, воздержа́нием увяди́л еси́,/ стра́сти теле́сныя, я́ко пле́нника ху́да, связа́в, ду́хови повину́л еси́,/ и сего́ ра́ди, о́тче Ефре́ме, Христо́с чудесы́ пресла́вно тебе́ венча́ет,/ еди́н, прославля́яй святы́х Свои́х.
Глас 5:По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́вша вся прило́ги страсте́й/ воздержа́нием тве́рдым и кре́пким терпе́нием вои́стинну/ и посрами́вша зе́ло сопроти́внаго всю горды́ню,/ ны́не моля́щася Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.
Глас 4:Я́ко со́лнце, возсия́л еси́ заря́ми всему́ ми́ру,/ издале́ча чудесы́ твои́ми, чудотво́рче Ефре́ме,/ светоно́сче блаже́нне, преподо́бных похвало́.
Глас 4:Ю́ность твою́, преподо́бне, воздержа́нием увяди́л еси́,/ стра́сти теле́сныя, я́ко пле́нника ху́да, связа́в, ду́хови повину́л еси́,/ и сего́ ра́ди, о́тче Ефре́ме, Христо́с чудесы́ пресла́вно тебе́ венча́ет,/ еди́н, прославля́яй святы́х Свои́х.
Светильны
А́нгельскаго жития́ жела́я, удали́л еси́ себе́ в пусты́нях/ и, стра́сти покори́в плотски́я, ра́вен А́нгелом яви́лся еси́,/ о́тче наш Богоно́се Ефре́ме.
Богородичен: Держа́вным Твои́м покро́вом от враго́в наве́та/ нас, Чи́стая, Твои́х раб, соблюди́ всех невре́дных,/ Тя бо еди́ну и́мамы прибе́жище в ну́ждах.
Каноны
Канон преподобного, глас 4 (основной)
Житие
Преподобный Ефрем Перекомский, Новгородский
Преподобный Ефрем Перекомский, Новгородский, родился 20 сентября 1412 года в г. Кашине. Б святом Крещении назван Евстафием. Его родители, Стефан и Анна, проживали недалеко от Кашинского женского монастыря в честь Успения Пресвятой Богородицы. Склонный к уединению, Евстафий еще в юные годы оставил родительский дом и поселился в Калязянской обители во Имя Пресвятой Троицы. Родители хотели возвратить сына домой, но он сам убедил их оставить мир и принять монашество. Впоследствии они и завершили земной путь в отшельничестве. Пробыв в обители три года, Евстафий по чудесному откровению перешел в монастырь преподобного Саввы Вишерского (память 1 октября) и там в 1437 году принял постриг с именем Ефрем. Находясь в обители, преподобный Ефрем получил откровение от Господа, повелевавшего ему удалиться в пустынное место. Получив благословение преподобного Саввы, он в 1450 году перешел на озеро Ильмень, к устью реки Веренды, и на берегу реки Черной поставил келлию. Через некоторое время к преподобному Ефрему пришли старец Фома и два инока и поселились неподалеку от его келлии. Со временем к новой обители стали собираться и другие отшельники. По их просьбе преподобный Ефрем принял в Новгороде от святителя Евфимия († 1458; память 11 марта) сан священника.
Возвратившись из Новгорода, преподобный Ефрем основал храм в честь Богоявления Господня на острове, находившемся в устье реки Веренды. Для удобной доставки монастырю воды преподобный прокопал в озеро Ильмень проток, отчего обитель получила название Перекопской, или Перекомской. Впоследствии преподобный Ефрем основал каменный храм во имя Святителя Николая Чудотворца. Ввиду недостатка искусных строителей он послал к великому князю Василию Иоанновичу нескольких иноков с прошением о присылке каменщиков, после чего в 1466 году строительство храма было завершено. Преставился преподобный Ефрем 26 сентября 1492 года и был погребен в храме Святителя Николая. В 1509 году из-за частых наводнений, грозивших монастырю разрушением, обитель была перенесена в другое место на берегу озера Ильмень. Явившийся игумену Роману преподобный Ефрем указал место Клинково для расположения обители. На месте погребения преподобного была построена часовня, поскольку все монастырские храмы были разобраны. 16 мая 1545 года мощи преподобного Ефрема были перенесены в новую обитель. С того дня в монастыре ежегодно совершалась память преподобного Ефрема Перекомского, утвердившаяся окончательно после прославления святого подвижника на Соборе Русской Церкви в 1549 году. Сведения о преподобном Ефреме помещены также в Минее 26 сентября.