05-21 Святы́х вели́ких царе́й и равноапо́столов Константи́на и Еле́ны

Святы́х вели́ких царе́й и равноапо́столов Константи́на и Еле́ны

Краткое наименование:

05-21 Святы́х вели́ких царе́й и равноапо́столов Константи́на и Еле́ны

Минея. Дата 2024-06-03 (21 мая по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Деян.26:1-5,12-20

Евангелие: Ин.10:1-9


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Креста́ Твоего́ о́браз на Небеси́ ви́дев/ и, я́коже Па́вел, зва́ние не от челове́к прие́м,/ в царе́х апо́стол Твой, Го́споди,/ Ца́рствующий град в ру́це Твое́й положи́,/ его́же спаса́й всегда́ в ми́ре моли́твами Богоро́дицы,/ еди́не Человеколю́бче.


Кондаки

Глас 3:

Константи́н дне́сь с ма́терию Еле́ною/ Крест явля́ют, всечестно́е дре́во,/ всех у́бо иуде́ев посрамле́ние су́ще,/ ору́жие же на проти́вныя ве́рных люде́й:/ нас бо ра́ди яви́ся зна́мение ве́лие/ и во бране́х гро́зное.

Икос: Константи́на, ве́рнии, с ма́терию почти́м:/ Дави́да бо и си́и словеса́ услы́шавше, на ке́дре, и пе́вге, и кипари́се,/ тресло́жный Крест позна́ша, и́мже спаси́тельная стра́сть после́дова,/ и вся предста́виша иуде́и, угото́витися показа́ти лю́дем ве́лие оправда́ние,/ сокрове́нное за́висти ра́ди и не́нависти тех,/ и, сие́ обре́тше, показа́ша они́./ Сего́ ра́ди всем победоно́снии яви́шася,/ ору́жие нося́ще необори́мое, зна́мение ве́лие и во бране́х гро́зное.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Ору́жие крепча́йшее царю́ Константи́ну дал еси́,/ Крест Твой честны́й,/ и́мже ца́рствова на земли́ пра́ведне,/ просия́в благоче́стием,/ и Ца́рствию Небе́сному сподо́бися милосе́рдием Твои́м,/ с ни́мже Твое́ человеколю́бное смотре́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне,/ Спа́се душ на́ших.

Дал еси́, Человеколю́бче,/ благочести́вому Твоему́ уго́днику/ Соломо́нову му́дрость, Дави́дову кро́тость/ и апо́стольское правосла́вие,/ я́ко царе́й Ца́рь, госпо́дствующих всех Госпо́дь./ Те́мже Твое́ человеколю́бное смотре́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне,/ Спа́се душ на́ших.

Пе́рвый повину́л еси́ багряни́цу,/ приснопо́мнимый царю́, во́лею Христу́,/ Того́ позна́в Бо́га/ и все́ми ца́рствующаго всех Благоде́теля,/ победотво́рна вся́кому нача́лу/ и вла́сти превы́шшаго./ Отсю́ду тебе́, христолю́бче,/ ца́рство испра́вил е́сть Иису́с Человеколю́бец/ и Спас душ на́ших.

Бога́тых даро́в лу́чшая прие́м от Бо́га, царю́ держа́внейший,/ Константи́не превели́кий,/ до́бре в сих преуспе́в:/ озари́вся бо заря́ми Пресвята́го Ду́ха,/ от Сильве́стра святи́теля креще́нием,/ во царе́х яви́лся еси́ непобеди́м,/ вселе́нную, я́ко дар, дал еси́ Зижди́телю твоему́/ и ца́рствующий град благочести́вый./ Те́мже моля́ся не преста́й Христу́ Бо́гу,/ дарова́ти всем, творя́щим па́мять твою́,/ я́ко дерзнове́ние име́я,/ согреше́ний проще́ние и ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Пе́рвый ца́рь во христиа́нех,/ от Бо́га, Константи́не, скиптр восприя́л еси́:/ тебе́ бо яви́ся в земли́ кры́емо спаси́тельное зна́мение,/ и́мже и язы́ки вся покори́л еси́ под но́ги ри́млян,/ ору́жие необори́мое име́яй, Животворя́щий Крест, блаже́нне,/ и́мже и приве́лся еси́ Бо́гу на́шему.

Стих: Вознесо́х избра́ннаго от люде́й Мои́х,/ обрето́х Дави́да, раба́ Моего́.

Вои́стинну блаже́нно чре́во/ и освяще́нна утро́ба, тебе́ носи́вшая, царю́ мировожделе́нне,/ христиа́нов ра́досте,/ Константи́не Боговенча́нне,/ ри́млян сла́во, бога́тство и побо́рниче си́рых и вдови́ц,/ покро́в смире́нных/ и недоуме́ющихся в ско́рбех исправле́ние,/ вои́стинну и пле́нных избавле́ние.

Стих: Сего́ ра́ди пома́за Тя, Бо́же,/ Бог Твой еле́ем ра́дости.

Жела́нием и любо́вию Христо́вою уязви́вшися,/ ма́ти пресла́дкия о́трасли/ со тща́нием прии́де во святы́й Сио́н,/ на ме́сто свято́е,/ на не́мже распя́тся во́лею Спас наш,/ во е́же спасти́ нас,/ иде́же Крест взе́мши, ра́дующися, взыва́ше:/ сла́ва Дарова́вшему мне, Его́же наде́яхся.

Свет пресве́тлый, ца́рская звезда́ невече́рняя,/ от неве́рия в ве́ру Божества́ преше́дши,/ приведе́ся освяти́ти лю́ди и град/ и, о́браз Креста́ на Небеси́ ви́дев, услы́ша отту́ду:/ сим побежда́й враги́ твоя́./ Отону́дуже прие́м разуме́ние Ду́ха,/ свяще́нник извеще́н и ца́рь еле́ем,/ утверди́л еси́ Це́рковь Бо́жию,/ правосла́вных люде́й, о́тче,/ его́же и ра́ка исцеле́ние то́чит,/ Константи́не равноапо́стольне,/ моли́ся о душа́х на́ших.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Ра́дуйся, Константи́не прему́дре,/ правосла́вия исто́чниче,/ напая́яй всегда́ сла́дкими вода́ми/ всю подсо́лнечную./ Ра́дуйся, ко́реню,/ из него́же прозябе́ плод, пита́яй Це́рковь Христо́ву./ Ра́дуйся, похвало́ конце́в, пресла́вне,/ христиа́нских царе́й пе́рвейший./ Ра́дуйся, ра́досте ве́рных.

Ца́рствуяй тва́рию,/ благопоко́рное предзря́й се́рдца твоего́, прему́дре,/ слове́сне уловля́ет тя,/ безслове́сием держи́ма,/ и, озари́в твое́ помышле́ние/ благоче́стия разуме́нии,/ ми́ру показа́ светоза́рна, я́ко со́лнце,/ лучи́ испуща́юща/ Боже́ственных дея́ний, пресла́вне.

Ра́дуйся, Еле́но всеми́рная,/ я́же Крест Христо́в на земли́ я́вльшая,/ его́же беззако́ннии иуде́и скры́ша,/ просвеща́юща и освяща́юща/ лю́ди Госпо́дня бога́тыя./ Тя мо́лим, крестоно́сице сла́вная,/ о нас, творя́щих твою́ па́мять, помоли́ся.

Госпо́дня уче́ния,/ я́коже земля́ избра́нная,/ прие́мши, всехва́льная,/ доброде́тельных дея́ний благопло́дие прозябла́ еси́,/ помышле́ния на́ша пита́ющее,/ уподобле́нием, Еле́но прему́драя, гражда́нства твоего́./ Те́мже пра́зднуем ра́достно дне́сь/ па́мять твою́, торжеству́юще.

Еле́ем ра́дости/ Твоя́ прича́стники, Христе́,/ Константи́на и Еле́ну,/ пресла́вно пома́зал еси́,/ пре́лесть возненави́девших/ и Твоея́ добро́ты возжела́вших,/ и Ца́рствия Небе́снаго Твоего́ сих сподо́бил еси́,/ благоче́стно пе́рвее на земли́, Сло́ве, ца́рствовавших,/ манове́нием Твои́м.

Ца́рь царе́й и Бог,/ бога́тыми дарова́нии украша́яй досто́йныя,/ Сам с Небесе́, я́коже Па́вла пресла́внаго,/ зна́мением Кре́стным тебе́, Константи́не, улови́:/ сим, рек, побежда́й враги́ твоя́./ Его́же взыска́в с ма́терию Богому́дрою/ и обре́т, я́коже жела́л еси́,/ сих держа́вно в бе́гство обрати́л еси́./ С не́ю у́бо моли́ о правосла́вных лю́дех,/ и христолюби́вом во́инстве,/ и о всех, па́мять твою́ соверша́ющих ве́рно,/ еди́наго Человеколю́бца,/ изба́вится вся́каго гне́ва.


Седальны

Глас 3:

Но́вый был еси́ Дави́д о́бразы, рог свы́ше восприе́м ца́рствия верх твой:/ еле́ем бо Ду́ха пома́за тя, сла́вне, Пресу́щное Сло́во и Госпо́дь./ Отону́дуже прия́л еси́ и скиптр, прему́дре, ца́рский,/ прося́ нам ве́лия ми́лости.

Глас 6:

Уязвля́емь на Кресте́ Творе́ц со́лнца и тва́ри,/ тебе́, я́ко звезду́ све́тлую, с Небесе́ звезда́ми привлече́,/ ему́же и держа́ву пе́рвому ца́рскую возложи́./ Те́мже тя восхваля́ем, Константи́не, царю́ благочести́вейший,/ с Еле́ною, ма́терию Богому́дрою.

Глас 4:

Благонаро́чита па́мять твоя́, я́вльшися нам,/ озаря́ет концы́ Богоразу́мия све́том, Константи́не Богодухнове́нне:/ ты бо в царе́х благочести́вне показа́лся еси́,/ зако́ны Небе́снаго Царя́ соблю́д./ Те́мже моли́твами твои́ми изба́ви нас от искуше́ний.

Глас 8:

Чу́вства просте́р к Небеси́ и зве́здную навы́кнув добро́ту,/ от сих тайноучи́м быва́я вся́ческих Го́спода,/ кре́стное же ору́жие посреде́ облиста́,/ напису́я о сем побежда́ти и держа́вным бы́ти./ Те́мже, души́ твоея́ отве́рз очеса́, письмо́ проче́л еси́/ и о́бразу научи́вся, Константи́не всече́стне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Свети́льницы, просвети́вшии вселе́нную всю благоче́стия ве́рою,/ вы яви́стеся вои́стинну, Боговенча́нне Константи́не и Еле́но сла́вная./ Вас возвели́чившаго Христа́ пе́сньми славосло́вим, Ди́внаго во святы́х.


Каноны

Канон равноапостольных, глас 8 (основной)


Житие

Святой император Константин

Святой император Константин (306–337), получивший от Церкви именование равноапостольный, а во всемирной истории названный Великим, был сыном цезаря Констанция Хлора (305–306), правившего странами Галлией и Британией. Огромная Римская империя была в то время разделена на Западную и Восточную, во главе которых находились два самостоятельных императора, имевшие соправителей, одним из которых в Западной половине и был отец императора Константина. Святая царица Елена, мать императора

Константина, была христианкой. Будущий правитель всей Римской империи? Константин был воспитан в уважении к христианской религии. Отец его не преследовал христиан в управляемых им странах, в то время, как во всей остальной Римской империи христиане подвергались жестоким гонениям со стороны императоров Диоклитиана (284–305), его соправителя Максимиана Галерия (305–311) – на востоке и императора Максимиана Геркула (284–305) – на западе. После смерти Констанция Хлора сын его Константин в 306 году был провозглашен войсками императором Галлии и Британии. Первым делом нового императора было провозглашение в подвластных ему странах свободы исповедания христианской веры. Фанатик язычества Максимиан Галерий на востоке и жестокий тиран Максентий на западе ненавидели императора Константина и злоумышляли его низложить и убить, но Константин предупредил их и в ряде войн с помощью Божией разбил всех своих противников. Он молил Бога дать ему знамение, которое воодушевило бы его войско храбро сражаться, и Господь явил ему на небе сияющее знамение Креста с надписью «Сим побеждай». Сделавшись полновластным правителем западной части Римской империи, Константин издал в 313 году Миланский эдикт о веротерпимости, а в 323 году, когда воцарился как единственный император над всей Римской империей, распространил действие Миланского эдикта и на всю восточную часть империи.

После трехсот лет гонений христиане впервые получили возможность открыто исповедовать свою веру во Христа.

Отказавшись от язычества, император не оставил столицей империи древний Рим, бывший центром языческого государства, а перенес свою столицу на восток, в город Византию, которая и была переименована в Константинополь. Константин был глубоко убежден, что только христианская религия может объединить огромную разнородную Римскую империю. Он всячески поддерживал Церковь, возвращал из ссылки исповедников-христиан, строил храмы, заботился о духовенстве. Глубоко почитая Крест Господень, император желал найти и самый Животворящий Крест, на котором был распят Господь наш Иисус Христос. Для этой цели он направил в Иерусалим свою мать ? святую царицу Елену, дав ей большие полномочия и материальные средства. Вместе с Иерусалимским Патриархом Макарием святая Елена приступила к поискам, и Промыслом Божиим Животворящий Крест был чудесным образом обретен в 326 году. (Сведения об обретении Креста Господня помещены в праздник Воздвижения 14 сентября.) Находясь в Палестине, святая царица многое совершила в пользу Церкви. Она приказала освободить все места, связанные с земной жизнью Господа и Его Пречистой Матери, от всяких следов язычества, повелела воздвигнуть в этих памятных местах христианские церкви. Над пещерой Гроба Господня сам император Константин повелел соорудить великолепный храм в честь Воскресения Христова. Святая Елена отдала Животворящий Крест на хранение Патриарху, часть же Креста взяла с собой для вручения императору. Раздав в Иерусалиме щедрую милостыню и устроив трапезы для бедных, во время которых сама прислуживала, святая царица Елена возвратилась в Константинополь, где вскоре скончалась в 327 году.

За свои великие заслуги перед Церковью и труды по обретению Животворящего Креста царица Елена именуется равноапостольной.

Мирное существование христианской Церкви было нарушено возникшими внутренними нестроениями и раздорами от появившихся ересей. Еще в начале деятельности императора Константина на западе возникла ересь донатистов и новациан, требовавших повторения крещения над отпадшими во время гонений христианами. Эта ересь, отвергнутая двумя Поместными Соборами, была окончательно осуждена Миланским Собором 316 года. Но особенно губительной для Церкви оказалась возникшая на востоке ересь Ария, дерзнувшего отвергнуть Божественную сущность Сына Божия и учить о тварности Иисуса Христа. По повелению императора был созван в 325 году Первый Вселенский Собор в городе Никее. 318 епископов собрались на этот Собор, его участниками были епископы-исповедники периода гонений и многие другие светильники Церкви, среди которых – святитель Николай Мирликийский. (Сведения о Соборе помещены 29 мая.) Император присутствовал на заседаниях Собора. Ересь Ария была осуждена и составлен Символ веры, в который был внесен термин «Единосущный Отцу», навсегда закрепивший в сознании православных христиан истину о Божественности Иисуса Христа, принявшего человеческую плоть для искупления всех людей.

Можно удивляться глубокому церковному сознанию и чувству святого Константина, выделившему термин «Единосущный», слышанный им в прениях Собора, и предложившему внести это определение в Символ веры.

После Никейского Собора равноапостольный Константин продолжал активную деятельность в пользу Церкви. В конце жизни он принял святое Крещение, подготовившись к нему всей своей жизнью. Скончался святой Константин в день Пятидесятницы в 337 году и был погребен в церкви святых Апостолов, в заранее приготовленной им гробнице.