05-22 Свята́го пра́веднаго Иа́кова Борови́тскаго

Свята́го пра́веднаго Иа́кова Борови́тскаго

Краткое наименование:

05-22 Свята́го пра́веднаго Иа́кова Борови́тскаго

Минея. Дата 2024-06-04 (22 мая по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 1:

Боже́ственною благодатию просвети́вся,/ и по смерти да́руеши исцеление/ притека́ющим к тебе, премудре Иакове:/ те́мже и мы ныне чтим честны́х моще́й твоих пренесе́ние,/ веселяще вку́пе ду́ши и телеса́./ Тем вси вопие́м:/ Слава Давшему ти крепость!/ Слава Венчавшему тя!/ Слава Де́йствующему тобою всем исцеления!


Кондаки

Глас 8:

Верою и любовию/ твое честно́е пренесение пра́зднующих, блаженне,/ сохрани и соблюди от всякия зло́бы и соблазна змии́на,/ и́маши бо дерзновение ко Владыце всех, Христу Богу./ егоже моли спасти православныя люди,/ молящия тя, да вси вопие́м ти:/ радуйся, отче Иакове,/ всея Российския земли удобрение.

Икос: Ангел на земли житием показався,/ Ангелы удивил еси, бесы же устраши́л еси,/ и человеки просветил еси заря́ми чудес твоих, Богоносе и преблаженне, отче наш Иакове./ И ныне нас вразуми́ воспевати песнь к твоему хвалению,/ радостным гла́сом си́це глаго́лющих:/ радуйся, оста́вивый тле́нное мудрова́ние и прие́мый нетленный венец;/ радуйся, терпеливый душею, иже злокозненнаго врага под нога́ми стерл еси;/ радуйся, ни́жнее мудрование оставль и Вышняго Царствия достиг;/ радуйся, цели́телю болезней и отгони́телю страсте́й;/ радуйся, отче Иакове, всея Российския земли удобрение.

Глас 8:

Я́ко звезда́ многосве́тлая, о́тче, на восто́це возсия́,/ к за́паду прише́л еси́, блаже́нне, во твое́ принесе́ние,/ я́ко со́лнечная луча́, испуща́еши исцеле́ния притека́ющим к ра́це моще́й твои́х,/ моли́ся Христу́ Бо́гу спасти́ правосла́вныя лю́ди, моля́щияся ти,/ да вси вопие́м ти:/ ра́дуйся, Богому́дре Иа́кове.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 5:

Радуйся, Великий Но́вграде,/ красу́йся и лику́й, Церковь Божия,/ днесь бо свети́ло великое нам явися,/ многоцеле́бныя мо́щи блаженнаго Иакова,/ и мир весь просвеща́ют Богодарованными чудесы́,/ яко источник неисчерпаемый показа́шася,/ и яко струи́ точа́т исцеления/ верою приходя́щим к блаженным моще́м его:/ да́рует бо здра́вие неоску́дно,/ боля́щим во гресе́х великое врачева́ние,/ и Христа мо́лит дарова́ти душа́м нашим мир и ве́лию милость.

Радуйся, Богому́дре отче Иакове,/ твоя бо мо́щи всечестны́я и святыя/ оби́льно всегда источа́ют исцеления верно приходя́щим,/ благоуха́ния всех исполня́юще духовнаго/ и тьму демонскую далече отгоня́юще./ Темже мо́лим тя, раби́ твои,/ всякаго наве́та вра́жия нас изба́вити:/ яко да радостною душею и чистым сердцем,/ святое твое пренесе́ние духовно пра́зднующе,/ мо́лимся дарова́ти душа́м нашим мир и ве́лию милость.

Радуйся, премудре отче Иакове,/ Ангельское на земли житие́ пожи́л еси,/ ду́хови плоть повину́л еси,/ пощением же и воздержанием свет ми́рови яви́лся еси,/ украси́лся бо еси, блаженне,/ и Святей Троице обитель себе соде́лал еси,/ и дарова́ния чуде́с от Нея сподо́бися/ исцели́ти различныя неду́ги/ приходящим с верою к моще́м твоим, и пра́зднующим святое пренесе́ние./ Моли́ дарова́ти душа́м нашим мир и ве́лию милость.

Преблаженне отче наш Иакове,/ благодатию Божественнаго Духа/ обильно всегда источа́еши исцеления/ с верою приходя́щим к мощем твоим,/ ю́же прия́л еси от всех Царя Христа Бога./ егоже де́телию ду́хи лукавыя от человек отгоня́еши,/ исцеля́еши стра́сти неисце́льныя/ и просвещаеши верных сердца́ блистанием чудес твоих./ С Вы́шними же ли́ки ныне на Небесех водворя́ешися, Богому́дре,/ и ра́дости неизрече́нныя наслажда́ешися./ Темже днесь пра́зднующе пренесение твое,/ моли, мо́лим тя, молитвами твоими/ дарова́ти нам пособие на враги/ и мир ми́рови испроси́,/ належа́щих нам скорбе́й душевных и телесных страсте́й/ свободи́ молитвами твоими.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

О, преславное чудо!/ Божиим манове́нием рака твоя, блаженне,/ на кре31 пришедши, ста недви́жимо,/ вернии же людие, обретше тя, радостию и любовию прие́мляху./ Молитвами Твоего угодника, Христе Боже,/ спаси́ ду́ши наша яко Милосерд.

Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.

О, пресла́вное чудо!/ Сиянием Духа Пресвятаго просвещаеши весь мир,/ притекающих к моще́м твоим Богомудре Иакове./ Темже, вернии, сошедшеся в твое пренесение, Го́сподеви вопие́м:/ Иисусе Царю, спаси́ ду́ши наша яко Милосерд.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Господа,/ в за́поведех Его восхо́щет зело́.

О, пресла́вная и́стинная чудеса́ блаженнаго Иакова!/ Како возмо́жем похвали́ти или ясно изглаго́лати,/ подае́т бо различная исцеле́ния/ не то́кмо притека́ющим к мощем его,/ но и везде́ призывающим имя его,/ никогда́же ску́дны своих чуде́с оставля́ет./ И ныне моли́ся, блаженне Иакове,/ дарова́ти нам ве́лию милость.

Возсия́ днесь пресветлое торжество́,/ отче Богомудре Иакове,/ ты бо от младе́нства Богу прилепи́лся/ и Того стопа́м последовал еси,/ мирски́й мяте́ж, а́ки ну́ждное волне́ние, преплы́л еси,/ и ныне на Небесех царствуеши./ Мы же, покланя́ющеся моще́м твоим,/ верно от души Христа славосло́вим,/ давшаго нам тебе, те́пла молитвенника к Богу:/ к Немуже о нас моли́ся,/ чтущих и верно пра́зднующих твое пренесе́ние,/ спастися душа́м нашим.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Прииди́те, вернии, хвала́ми соше́дшеся,/ ныне составим торжество,/ в честно́м пра́зднице честно́го пренесения блаженнаго Иакова/ духовно пра́зднующе, к нему возопиим:/ моли, молимся, нам победительная на враги дарова́ти,/ тебе бо ко Владыце те́пла молитвенника стяжа́хом,/ подаю́щему миру ве́лию милость.

Возсия́ днесь пресветлая память твоя,/ Богомудре Иакове,/ созывающи ны, празднолю́бцы,/ к похвалению и славе Христа Бога нашего./ Тем притека́юще к моще́м твоим исцеления дар прие́млем/ и тебе прославльшаго Спаса Христа воспеваем во веки,/ непрестанно сла́вяще.

Отче преблаженне Иакове,/ днесь любовию сошедшеся к тебе чудотворцу,/ све́тло торжеству́юще,/ гла́сы пе́сненными псаломски вопию́ще, глаголем:/ блажен муж, бояйся Господа,/ непорочно бо в заповедех Господних ходил еси./ Темже ныне с праведными на Небесех водворя́ешися;/ с нимиже молися Господеви/ спастися душа́м нашим.

Прииди́те, вси Великаго Нова́гра́да народи,/ сошедшеся, возвеличим Христова рачи́теля:/ сей бо измла́да покори́ плоть духу/ и по Господним стопа́м изво́ли ходити,/ на земли́ жесто́ко житие показа́./ Ангелы убо удиви́, демоны же устраши́ и человеки просвети́./ К немуже си́це рцем:/ радуйся, терпеливый душе́ю,/ иже оставив тленное мудрова́ние и прием нетленный венец./ Радуйся, светильниче многосветлый и к Богу молитвенниче теплый,/ иже злоко́зненнаго врага до конца под нога́ми стерл еси;/ радуйся, Иакове предивный, Небесный человече, земный Ангеле,/ и ныне на Небесех у Престола предстои́ши Всецаря Христа,/ к Немуже за ны молися,/ верою и любовию пра́зднующия твое честно́е пренесение,/ спастися душа́м нашим.


Седальны

Глас 8:

Плотски́я страсти воздержанием, отче, увяди́л еси/ и благодать духовную восприя́л еси,/ тем и сосуд достоин был еси,/ и по кончине явился еси, страсти очищая,/ отче Иакове, моли Христа Бога,/ грехо́в оставле́ние дарова́ти,/ честву́ющим любовию святое твое пренесе́ние.

Глас 1:

Житие́ на земли благоче́стно скончав,/ прия́телище Духа Святаго явился еси,/ просвещая к тебе верою притека́ющия, блаженне./ Темже моли Владыку и Господа/ просвети́ти ду́ши наша, воспевающих тя,/ Иакове Богоблаженне, отче наш.

Глас 4:

Пресветлую твою память днесь торжествующе,/ Спаса и Господа моли́ти прилежно/ тя молим, отче Иакове,/ всем пода́ти согрешений прощение.

Глас 5:

Пресветлая и светоносная, отче Богомудре Иакове,/ приспе́ твоя память, созывающи верных множество/ прославити и пети твое честно́е пренесение,/ просим от Христа прияти велию милость.


Светильны

Якоже солнце облиста́я, чудеса испуща́еши, просвещая верных сердца́,/ твое славное пренесение верно творя́щия спасай, Богомудре Иакове, отче наш.

Богородичен: Тя Предстательницу и́мамы грешнии, о Пресвятая Дево!/ Ты благопреме́нна сотвори Сына Твоего и Бога нашего/ Ма́терними Твоими молитвами.


Каноны

Канон святого, глас 5 (основной)


Житие

ЖИТИЕ ПРАВЕДНОГО ИАКОВА БОРОВИЧСКОГО, НОВГОРОДСКОГО ЧУДОТВОРЦА

О про­ис­хож­де­нии бла­жен­но­го Иа­ко­ва, жиз­ни его и кон­чине его нет до­сто­вер­ных све­де­ний. По мест­но­му пре­да­нию, он в от­ро­че­стве при­нял на се­бя су­ро­вый по­двиг юрод­ства Хри­ста ра­ди. По цер­ков­ным пес­но­пе­ни­ям, свя­той Иа­ков «от мла­ден­ства Бо­гу при­ле­пи­вся, То­го сто­пам по­сле­до­вал», по­бе­дил «плот­ския стра­сти воз­дер­жа­ни­ем», «бла­го­дать ду­хов­ную вос­при­ял», сво­им «же­сто­ким жи­ти­ем на зем­ли Ан­ге­лы уди­ви, де­мо­ны же устра­ши и че­ло­ве­ки про­све­ти» и «ныне на небе­сех пред­стоя всех Ца­рю Хри­сту».

Про­сла­вил Гос­подь свя­то­го по­движ­ни­ка по­сле кон­чи­ны. Однажды к се­ле­нию Бо­ро­ви­чи (в Нов­го­род­ской об­ла­сти) по ре­ке Мсте про­тив те­че­ния при­плы­ла боль­шая льди­на*, на ко­то­рой сто­ял гроб (ду­бо­вая ко­ло­да) без крыш­ки, а в нем ле­жа­ло те­ло юно­ши. Бо­ясь от­вет­ствен­но­сти, кре­стьяне ше­ста­ми от­толк­ну­ли льди­ну к се­ре­дине ре­ки, но она воз­вра­ти­лась к бе­ре­гу. Так по­вто­ря­лось три­жды. Но­чью ста­рей­ши­нам се­ла явил­ся во сне юно­ша, ви­ден­ный ими на льдине, и ска­зал: «Я та­кой же хри­сти­а­нин, как и вы. Не го­ни­те ме­ня. Мое имя Иа­ков, я по­лу­чил имя в честь свя­то­го Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня».

Мо­щи свя­то­го от­ро­ка бы­ли сна­ча­ла по­ме­ще­ны в ча­совне, а в 1544 го­ду пе­ре­не­се­ны в Свя­то­ду­хов­ской храм. То­гда же бы­ло уста­нов­ле­но ему празд­но­ва­ние. Гос­подь, про­слав­ляя Сво­е­го угод­ни­ка, да­ро­вал мо­щам свя­то­го Иа­ко­ва це­ли­тель­ную си­лу. По­ли­е­лей­ное празд­но­ва­ние уста­нов­ле­но с 1572 го­да. В «Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке» о свя­том Иа­ко­ве ска­за­но: «По­до­би­ем млад, наг, пре­по­я­сан пла­том». В 1657 го­ду пат­ри­арх Ни­кон часть мо­щей свя­то­го пе­ре­вез на Вал­дай, в Ивер­скую оби­тель. Часть свя­тых мо­щей оста­лась в Ду­хо­вом Бо­ро­вич­ском мо­на­сты­ре (Нов­го­род­ской епар­хии), дру­гая хра­ни­лась в Ав­ра­ами­е­вом ски­те (быв­шей Фин­лянд­ской епар­хии). Па­мять пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва со­вер­ша­ет­ся два ра­за в год: 22 мая/4 июня и в день пе­ре­не­се­ния чест­ных его мо­щей 23 ок­тяб­ря/5 но­яб­ря.