Преподо́бныя Евфроси́нии По́лотския
Краткое наименование:05-23 Преподо́бныя Евфроси́нии По́лотския
Минея. Дата 2024-06-05 (23 мая по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Подража́ющи дванадесятоле́тна дванадесятоле́тну Христу́,/ учи́вшему во святи́лищи Бо́жию сло́ву,/ после́довала еси́, Евфроси́ние./ Сла́ву вре́менную и земна́го обру́чника оста́вльши/ и вся мирска́я презре́вши,/ красне́йшему па́че всех Христу́ себе́ уневе́стила еси́,/ крест взе́мши, путе́м а́нгельскаго жития́ ше́ствующи/ и мно́гия к Нему́ наставля́ющи,/ во благоуха́нии ми́ра в Небе́сный Черто́г востекла́ еси́,/ иде́же моли́, Его́же возлюби́ла еси́,/ о чту́щих благоче́стно па́мять твою́.
Глас 4:Бога́тство свое́ ни́щим расточи́вши/ и сла́ву кня́жескую ни во что же вмени́вши,/ обру́чника вре́меннаго, кра́сная де́во, возгнуша́лася еси́/ и, уневе́стившися Жениху́ Христу́,/ Тому́, я́коже ве́но61, чистоту́ душе́вную и теле́сную принесла́ еси́, Евфроси́ние./ Ему́же ны́не в весе́лии предстоя́,/ помина́й нас, чтущих па́мять твою́.
Кондаки
Глас 8:Избра́нней Бо́гом от самаго́ рожде́ния/ и призва́нней на служе́ние Ему́,/ в чи́не а́нгельстем Го́сподеви послужи́вшей свя́то,/ и преподо́бно пожи́вшей,/ и ны́не с Небе́сными си́лами Го́спода восхваля́ющей,/ о нас же, гре́шных, пред Го́сподем хода́тайствующей,/ с ра́достию и любо́вию воззове́м:/ ра́дуйся, Евфроси́ние, неве́сто Христо́ва всечестна́я.
Икос: А́нгельски на земли́ житие́ соверши́ла еси́,/ чистото́ю и смире́нием, кро́тостию и терпе́нием,/ милосе́рдием и воздержа́нием Го́сподеви угоди́ла еси́,/ и ны́не во све́тлостех святы́х почива́ющи последи́ трудо́в свои́х,/ приими́ от нас пе́ние сие́:/ ра́дуйся, де́вственнице душе́ю и те́лом;/ ра́дуйся, наста́внице преди́вная иноки́нем;/ ра́дуйся, еще́ на земли́ сподо́бльшаяся а́нгельскаго виде́ния;/ ра́дуйся, от Го́спода чрез А́нгела устро́ити оби́тель повеле́ние прие́мшая;/ ра́дуйся, со усе́рдием во́лю Госпо́дню испо́лньшая;/ ра́дуйся, вся земна́я наслажде́ния ми́ра сего́ Христа́ ра́ди отве́ргшая;/ ра́дуйся, Небе́сному Жениху́, Иису́су Сладча́йшему, себе́ обручи́вшая;/ ра́дуйся, в чистоте́, посте́х и моли́твах Тому́ послужи́вшая;/ ра́дуйся, безце́нное сокро́вище – пречестны́й Крест оби́тели свое́й во освяще́ние и утвержде́ние стяжа́вшая;/ ра́дуйся, в труде́х дневны́х и нощны́х житие́ свое́ соверши́вшая;/ ра́дуйся, в невече́рнем дни Ца́рствия Бо́жия ны́не пребыва́ющая;/ ра́дуйся, Евфроси́ние, неве́сто Христо́ва всечестна́я.
Глас 8:Чи́стое свое́ де́вство и честно́е/ ми́лостынею, я́ко свети́льник еле́ем, украси́вшую/ и с му́дрыми де́вами в пресве́тлый черто́г Христо́в вше́дшую,/ Евфроси́нию сла́вную ублажи́м/ и, припа́дше к честны́м ея́ моще́м, наслади́мся ея́ благоуха́ния/ и уми́льне к ней возопие́м:/ я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу/ моли́ изба́вится злово́ния страсте́й и спасти́ся душа́м на́шим.
Икос:
Глас 4:Превита́вши от земли́ По́лотския,/ оте́чество свое́, я́ко Авраа́м, насле́довавши, Евфроси́ние,/ зе́млю высоку́ сообра́зну – Го́рний Сио́н,/ те́мже те́ло твое́ душе́вным благому́жествием, страда́нием по́стным/ я́ко же́ртву приноси́ла еси́/ милосе́рдием Свои́м, Да́вшему Себе́ за челове́ки Же́ртву благоприя́тну.
Икос: Прему́дрость Соломо́н прии́м от Бо́га,/ хва́лит бо в при́тчах мужелюби́ву жену́,/ я́ко своему́ му́жеви дво́е ри́зы сотворя́ющу,/ аз же ны́не в пе́снех хвалю́ боголю́бицу Евфроси́нию,/ в но́щь и в де́нь подыма́ющу преподо́бнии дла́ни к Бо́гу,/ да огня́ изба́вит негаси́маго, зубна́го же скре́жета и всея́ му́ки/ нас ра́ди, ве́рующих, Да́вшему Себе́ Же́ртву Отцу́ благоприя́тну.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:А́нгелом честну́ю и вселюбе́зную чистоту́ возлюби́вши,/ преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ Христу́ от ю́ности своея́ себе́ уневе́стила еси́./ Ему́же ны́не со А́нгелы предстоя́щи,/ моли́ о чту́щих благоче́стно па́мять твою́.
А́нгельскому житию́ подража́ющи,/ посто́м и моли́твами Христу́, я́ко безпло́тна, послужи́ла еси́./ Ны́не со а́нгельскими чи́нми водворя́ющися/ в черто́зе Безсме́ртнаго Жениха́ твоего́,/ моли́, Его́же возлюби́ла еси́,/ о чту́щих ра́достно всечестну́ю па́мять твою́.
Ангелоподо́бное житие́ восприе́мши,/ сла́ву вре́менную, и бога́тство,/ и дом о́тчий, и обру́чника земна́го оста́вила еси́/ и сих ра́ди воздая́ние ве́чное на Небеси́ восприя́ла еси́,/ иде́же со А́нгелы ра́дующися,/ моли́ о чтущих любо́вию па́мять твою́.
Из ко́рене благоро́дна/ благоро́дством и мно́гими добро́тами плод процвела́ еси́,/ возра́стши лоза́ по всей земли́ Ру́сской/ и в По́лотсте гра́де,/ осеня́ющи и вино́м весе́лия напоя́ющи, Евфроси́ние,/ при́сно моля́щих ти ся.
Я́ко виногра́д Ру́сския земли́,/ По́лотску гра́ду насади́в Бог пре́жде,/ тебе́ ны́не же принесе́ и преложи́в в зе́млю обетова́нную,/ преподо́бная Евфроси́ние, мона́хов удобре́ние.
Умертви́вши те́ло, душе́ю ожила́ еси́,/ из земли́ оте́ческия, По́лотска гра́да, воздви́гшися,/ в Сио́н прии́де,/ и все свое́ бога́тство раздала́ еси́ та́мо,/ и прие́млеши Небе́сная.
Дави́да и Рома́на в му́ченицех/ и в преподо́бных блаже́ннаго Феодо́сия, Евфроси́ние, венча́нных ви́девши,/ себе́ я́ко же́ртву, да́вши Бо́гови,/ от князе́й ру́сских По́лотския земли́/ потща́лася еси́ бра́тии единомы́слити, блаже́нная,/ и княги́нинскаго ли́ка нача́ток самообеща́н прино́сится Бо́гу,/ да с те́ми восприя́ти обеща́нная блага́я,/ его́же ра́ди труди́вшися.
Мона́шескаго чи́на удобре́ние/ и чернори́зиц похвалу́ ра́достно воспои́м дне́сь,/ Царя́ Христа́ Бо́га на́шего восхваля́юще:/ Сей бо, я́ко Освяти́тель святы́х и похвала́ преподо́бных,/ просла́ви нетле́нием мо́щи преподо́бныя Евфроси́нии,/ и́мже благове́рнии лю́дие благогове́йно предстоя́ще/ и с любо́вию лобыза́юще я,/ исцеле́ния в боле́знех прие́млют/ и в ско́рбех утеше́ние/ и ра́достно со умиле́нием глаго́лют:/ ра́дуйся, Евфроси́ние, неве́сто Христо́ва всечестна́я.
Стихиры на стиховне
Глас 8:Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ ты Христу́ Го́споду во смире́нии и кро́тости послужи́ла еси́,/ и мно́гих ко спасе́нию наста́вила еси́,/ и сего́ ра́ди от Го́спода воздая́ние восприя́ла еси́,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Стих: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х,/ Бог Изра́илев.
Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ с любо́вию ублажа́ем тя,/ Ева́нгелия и́стинную испове́дницу,/ Правосла́вия ревни́тельницу,/ воздержа́ния учи́тельницу,/ А́нгелом собесе́дницу,/ ни́щих и сиро́т пита́тельницу,/ ю́же венча́ Христо́с венце́м Небе́сным,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.
Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ ра́достно соверша́юще па́мять твою́,/ прославля́ем по́двиги твоя́:/ во труде́х бо от ю́ности Христу́ послужи́ла еси́,/ а́нгельский чи́ны удиви́вши;/ на земли́, я́ко безпло́тна,/ в посте́х и моли́твах, и всено́щных стоя́ниих,/ и в Богомы́слии пребыва́ла еси́./ Те́мже и Ду́ха Свята́го в ду́шу твою́ прия́ла еси́.
Све́тло украси́вши свети́льник твой еле́ем чистоты́ и ми́лости,/ в Небе́сный Черто́г с му́дрыми де́вами ко Христу́ возшла́ еси́,/ к Жениху́ твоему́ Безсме́ртному./ Ему́же приле́жно моли́ся/ о соверша́ющих любо́вию па́мять твою́.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:Земны́я пи́щи наслажде́ние,/ бога́тство и сла́ву ми́ра сего́ презре́вши,/ Небе́снаго Жениха́ возлюби́ла еси́,/ Евфроси́ние всечестна́я:/ до́бре по́двиг твой на земли́ во и́ночестем чи́не соверши́ла еси́,/ с му́дрыми де́вами возшла́ еси́ к Жениху́ Христу́,/ Ему́же в ра́дости ны́не предстоя́,/ непреста́нно моли́ся о душа́х на́ших.
Христу́, от Чи́стыя Де́вы вопло́щшемуся,/ после́довала еси́, Евфроси́ние,/ в де́встве Тому́ от ю́ности твоея́ послужи́ла еси́/ и мно́гим ко спасе́нию пу́ть показа́ла еси́./ Сестры́ моя́ возлю́бленныя, – глаго́лала еси́,/ те́сен и приско́рбен пу́ть, вводя́й в живо́т,/ но ве́чно воздая́ние;/ те́мже подвиза́йтеся неле́ностно,/ и́мате бо помога́ющаго, Сама́го Подвигополо́жника Христа́,/ подаю́щаго живо́т нетле́нный.
Бо́гом избра́нная, Евфроси́ние,/ я́ко звезда́ пресве́тлая,/ от ро́да своего́ возсия́вшая,/ страну́ сию́ просвеща́ющая,/ о всех, к тебе́ усе́рдно притека́ющих,/ и моли́тв твои́х ко Го́споду прося́щих,/ и любо́вию целу́ющих честны́й твой о́браз,/ бу́ди моли́твенница и изба́ви нас от вся́кия ско́рби,/ от вся́кия боле́зни, душе́вныя же и теле́сныя,/ ве́рою и любо́вию соверша́ющих/ па́мять честна́го преставле́ния твоего́.
Торжество́ дне́сь преподо́бныя Евфроси́нии пра́зднующе,/ прииди́те, ве́рнии, воспое́м по́двиги и труды́ ея́,/ восхва́лим серафи́мскою любо́вию Иису́са Сладча́йшаго возлюби́вшую/ и Ему́ усе́рдно послужи́вшую,/ и с ве́рою и любо́вию воззове́м к ней:/ ра́дуйся, Евфроси́ние всечестна́я,/ красото́ и похвале́ние мона́шескаго чи́на,/ неве́сто Христо́ва избра́нная,/ со А́нгелы и все́ми святы́ми в невече́рнем дни Ца́рствия Бо́жия водвори́вшаяся;/ моли́ся же спасти́ся гра́ду твоему́,/ земли́ на́шей и всем правосла́вным лю́дем.
Во святы́й град Иерусали́м поклони́тися гро́бу Госпо́дню возжела́вши/ и дости́гши земна́го Иерусали́ма,/ в ра́дости святы́м ме́стом Гро́бу благогове́йное поклоне́ние воздала́ еси́, Евфроси́ние,/ прося́ у Го́спода благода́ти,/ да прии́мет дух твой на ме́сте святе́м;/ и услы́ша Госпо́дь моли́тву твою́,/ и посла́ А́нгела,/ и́же возвести́ ти о преше́ствии твое́м/ от земна́го Иерусали́ма в Го́рний Иерусали́м Небе́сный,/ иде́же ра́достно лику́ющи со де́вственными ли́ками,/ помина́й нас, с любо́вию пра́зднующих святу́ю па́мять твою́.
Богородичен,Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.
Седальны
Глас 8:Просия́ла еси́ а́нгельским житие́м твои́м, преподо́бная Евфроси́ние,/ украша́ющися красото́ю нра́ва, воздержа́нием и милосе́рдием,/ поуча́ющи духо́вныя се́стры твоя́ словесы́ душеспаси́тельными,/ и, приме́ром сло́во утвержда́юши, мно́гих ко спасе́нию привела́ еси́;/ те́мже, приснопа́мятная Евфроси́ние, предстоя́щи Престо́лу Вседержи́теля,/ моли́ дарова́ти грехо́в оставле́ние чту́щим любо́вию па́мять твою́.
Глас 4:А́нгельскаго виде́ния сподо́билася еси́, преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ трикра́тно бо посети́ тя А́нгел, возвеща́я ти во́лю Госпо́дню,/ да и́деши на ме́сто, нарица́емое Сельце́,/ и устро́иши та́мо оби́тель дев, Бо́гу освяще́нных.
Глас 1:За́поведи Госпо́дни возлюби́вши,/ от ю́ности твоея́, преподо́бная ма́ти, мно́гим была́ еси́ наста́вница мона́шескаго жития́,/ мно́гия ко Христу́ привела́ еси́;/ те́мже дне́сь пра́зднующе всечестну́ю па́мять твою́,/ прославля́ем Бо́га, прославля́ющаго святы́я Своя́.
Глас 1:Де́вства чистото́ю украси́вши твою́ ду́шу, преподо́бная Евфроси́ние,/ со свети́льником горя́щим возшла́ еси́ во дворы́ Го́спода твоего́,/ Его́же моли́ непреста́нно, да и мы сподо́бимся причте́ни бы́ти к ли́ку избра́нных.
Светильны
Преподо́бная Евфроси́ние, сла́вна па́мять твоя́,/ вои́стинну бо на тебе́ испо́лнися сло́во Ду́ха Свята́го:/ в па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник./ Те́мже и нас, соверша́ющих па́мять твою́ с любо́вию,/ спаса́й от вся́кия беды́ и напа́сти.
Богородичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Госпо́день;/ ра́дуйся, Боже́ственная и манноприе́мная ру́чко;/ ра́дуйся, златы́й свети́льниче;/ ра́дуйся, свеще́ неугаси́мая;/ ра́дуйся, де́вам сла́во и ма́терем украше́ние и похвало́, Богороди́тельнице.
Каноны
Канон преподобной, глас 6 (основной)
Житие
Преподо́бная Евфросиния, игумений Полоцкая
Преподобная Евфросиния, игумений Полоцкая, в миру Предислава, была правнучкой в пятом поколении святого равноапостольного князя Владимира († 1015; память 15 июля) и дочерью князя Полоцкого Георгия Всеславича. С детских лет она была обучена чтению Псалтири и других книг Священного Писания. Любовь к книжному учению сочеталась у нее с усердной молитвой, внешняя красота – с целомудрием и глубокой сосредоточенностью. Слава о ее мудрости и красоте распространилась далеко за пределы Полоцкой земли. Многие князья просили руки Предиславы, однако все предложения о браке она отвергала. Однажды, узнав, что родители хотят обручить ее с одним из знатных князей, она тайно ушла из дома в обитель, где ее тетя – игумения Романия (вдова князя Романа Всеславича) была настоятельницей. Несмотря на молодость н красоту Предиславы, игумения не испугалась возможного гнева ее родителей и, призвав священномонаха, повелела ему облечь молодую княгиню в иноческий образ с именем Евфросиния.
По благословению епископа Полоцкого Илии юная монахиня стала жить при Софийском соборе, подражая тем самым пребыванию Пресвятой Богородицы в Иерусалимском храме. Здесь она не только изучала книги в библиотеке собора, но и занималась их переписыванием. Вырученные деньги от продажи книг преподобная Евфросиния тайно раздавала нищим.
Однажды в сонном видении святой Евфросиния явился Ангел Господень, который внушил ей основать обитель недалеко от Полоцка в местечке под названием Сельцо. Это видение повторилось еще дважды. С тем же наставлением Ангел явился и епископу Полоцкому Илии. Через некоторое время – это уже было при князе Борисе Всеславиче († 1128) в 1125 году – епископ Илия с подобающим торжеством передал святой Евфросинии Преображенский храм в Сельце для основания при нем женского монастыря. Отправляясь туда, преподобная Евфросиния взяла с собой только свои книги – «все свое имение».
Постепенно, год за годом, Спасо-Преображенский монастырь расширялся, число его насельниц возрастало. Со временем здесь были пострижены в монашество сестры преподобной Евфросинии: родная – Евдокия (в миру Градислава) и двоюродная – Евпраксия (в миру Звенислава). Преподобная учила молодых послушниц грамоте, переписыванию книг, пению, шитью и иным ремеслам, чтобы с юности они знали закон Божий и имели навык к трудолюбию. Основанная святой Евфросинией при монастыре школа способствовала быстрому росту обители.
В 1161 году усердием преподобной был воздвигнут каменный храм во Имя Спасителя, сохранившийся до настоящего времени. Его строителем был мастер Иоанн, который сам пришел к преподобной, наставленный Духом Святым, повелевшим ему принять участие в храмоздательстве. В этот храм преподобная Евфросиния пожертвовала напрестольный крест, украшенный золотом, с частицами мощей многих святых, а также с частью Животворящего Креста Христова.
Предметом особого попечения преподобной Евфросинии был основанный ею Богородицкин монастырь. Для него святая просила Патриарха Константинопольского Луку (1156–1169) и византийского императора Мануила (1143–1180) прислать ей список с чудотворной Ефесской иконы Божией Матери, некогда написанный святым евангелистом Лукой. Ефесская икона Божией Матери известна также под названием Корсунской. В 1239 году она была перенесена в собор города Торопца по случаю венчания благоверного великого князя Александра Невского († 1263; память 23 ноября) и дочери князя Полоцкого Брячислава. (В настоящее время эта икона хранится в Государственном Русском музее.)
Свою просветительную деятельность и труды по устроению монастырей святая Евфросиния совмещала с заботой об умиротворении соседей, предотвращая ссоры и распри между князьями, боярами и простыми людьми. Всем желавшим жить благочестиво преподобная давала духовные советы в соответствии с предписаниями Святой Церкви. Зная силу ее молитвы, многие приходили к ней за духовной помощью и обретали ее.
На склоне лет преподобная Евфросиния, предчувствуя скорую кончину, желала поклониться Живоносному Гробу Господню. Поручив монастырь управлению своей сестры Евдокии, она вместе с другой сестрой Евпраксией и племянником Давидом отправилась в Святую Землю. После паломничества к святыням Константинополя, она прибыла в Иерусалим. Поклонившись Гробу Господню, святая Евфросиния приняла мирную и блаженную кончину в русском монастыре в честь Пресвятой Богородицы в Иерусалиме 23 мая 1173 года. (По другим сведениям она была погребена в обители святого Феодосия в паперти храма Пресвятой Богородицы.)
3 октября 1187 года Иерусалим завоевал султан Саладин, который потребовал от христиан в пятидесятидневный срок покинуть город, предварительно выкупив свою жизнь. Монахи русского монастыря, возвращаясь на родину, взяли с собой святые мощи русской княжны, которые были перенесены ими в КиевоПечерскую Лавру. В 1910 году мощи преподобной Евфросинии были торжественно перенесены в Полоцк, в основанный ею монастырь, где они покоятся в настоящее время.
Литература:
1. Дубровский М. Житие преподобной Евфросинии, княжны Полоцкой, с кратким описанием основанного ею в г. Полоцке женского монастыря. Изд. 3-е. Витебск, 1894.
2. Жизнь и подвиги преподобной Евфросинии, княжны Полоцкой. М., 1910.
3. Перенесение святых мощей преподобной Евфросинии из Киева в Полоцк. Вильна, 1910.
4. Антоний (Мельников), архиепископ. Преподобная Евфросиния Полоцкая. – Богословские труды. Сб. 9. М., изд. Моск. Патриархии, 1972, с. 6–14.